Priest (کشیش)


خلاصه داستان:

در دنیایی متعلق به آینده، قرن ها ست که بین انسان ها و خون آشام ها جنگ وجود دارد و این اکثراً خون آشام ها هستند که پیروز می شوند. در یکی از همین درگیری ها، خون آشام ها به خانواده ای حمله می کنند و دختری را به اسارت می برند. کشیش که بین مردم و در شهری مح


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم دامون قنبرزاده

نقد و بررسی کامل فیلم

فیلم های زیادی را در تاریخ سینما سراغ داریم که درباره ی (( نبرد خیر و شر )) حرف می زنند و مقابله ی این دو قطب را نشان می دهند و البته فیلم های زیاد دیگری را هم می شناسیم که به مضمون (( انتقام )) می پردازند.    (( کشیش )) به شکلی خواسته این دو مضمون را به یکدیگر پیوند بزند. در نگاه اول با فیلمی طرف هستیم که تلفیقی ست از دو ژانر ترسناک / تخیلی و دنیایی را ترسیم می کند آخرالزمانی با فضایی تیره و تار و خفقان آور. دنیایی که بین   انسان ها و خون آشام ها سالها جنگی درگرفته و انسان ها تلفات زیادی داده اند. انسان ها در شهری محصور زندگی     می کنند و خون آشام ها هم طبق سنت همه فیلم های اینچنینی، وقتی هوا تاریک می شود از پناهگاهشان بیرون می آیند.

تأکید فیلم روی شکل صلیب به روشنی نشان می دهد که قرار است قطب بندی های معمول در ذهن تماشاگر انجام بگیرد. صلیب همیشه نمادی ست از مذهب و پاکی و بسیار کنایه آمیز است که در قسمتی از فیلم، همین صلیب، سلاحی مرگبار می شود برای مقابله با چند خون آشام. در چنین دنیای تیره و تاری ست که کشیش فیلم به رغم مخالفت بزرگان کلیسا، تصمیم می گیرد دست به عمل بزند و خودش را به میان لشکر سیاهی بیندازد و برادرزاده اش را نجات بدهد. قابل توجه این است که عمل کشیش برای رفتن به دل سیاهی، انگیزه ای کاملا شخصی ست و هیچ وقت شاهد این نیستیم که کشیش با این عملش توانسته باشد بر سیاهی و شر فایق بیاید و البته این نکته ی مثبتی ست برای فیلمی که از یک نگاه خاص، دارد درباره ی نبرد خیر و شر حرف می زند. در واقع در پایان فیلم انگار همه چیز تازه شروع شده و مبارزه ای که تاکنون شاهدش بودیم، انگار سال های سال دیگر ادامه خواهد داشت و اینکه واقعا چه کسی برنده ی نهایی این مقابله است، معلوم نیست.

اما در نگاه دوم، گفتم که فیلم درباره (( انتقام )) هم هست. در پایان کار است که متوجه مضمون انتقامی فیلم     می شویم ( که البته حدس زدن این قضیه کار چندان سختی نیست! ) و دقیقا اولین مشکل بزرگ فیلم همینجاست. فیلم نتوانسته پیوند درستی بین دو نگاهی که در بالا ذکر کردم، برقرار کند. یعنی قادر نیست بین دو مضمون عمده اش که همانا نبرد بین خیر و شر و انتقام است، هماهنگی بوجود بیاورد. آن رودررویی پایان فیلم آنقدرها چیز بزرگ و درام پیچیده ای نیست که بتواند بار همه ی داستان را به دوش بکشد و فیلم را به سلامت به مقصد برساند. در نتیجه اینگونه، نبرد بین آدم خوب و بد در انتهای فیلم، به هیچ عنوان نبردی بین خیر و شر معنی نمی دهد و در نهایت امر تنها یک دوئل باقی می ماند و به همین علت، پنبه ی نگاه اولی که به فیلم داشتم یعنی همان نبرد خیر و شر زده می شود. این ضعف بزرگ البته از فیلم نامه نشأت می گیرد. فیلم نامه ای که از روی یک رمان مصور کره ای به همین نام اقتباس شده است.

با نگاهی اجمالی به ساختار فیلم نامه خیلی راحت می توان پی برد که با اثری کاملا کلاسیک، از لحاظ روایت داستان روبرو هستیم که البته ای (( کلاسیک بودن )) را نباید به ارزشمند بودن فیلم نسبت داد. رسم است که نوشتن فیلم نامه در هالیوود با ریاضیات و دو دو تا چهار تا کردن همراه باشد و عوامل سازنده به درستی می دانند که هر صحنه باید کجا قرار بگیرد و چگونه باشد و در چه دقیقه. این محاسبات برای اکثر فیلم نامه هایی که در هالیوود نگاشته می شود و البته اکثرا هم از همان روش معروف (( سید فیلدی )) کمک گرفته می شود، وجود دارد. اما سر سپردن به چنین قوانینی، الزاما به معنی خوب بودن فیلم نیست. همچنان که در این فیلم چنین است. می توانم ارجاع بدهم به صحنه ای که در آن کشیش بالای سر بدن نیمه جان برادرش می آید و در آخرین لحظات زندگی او، حرف هایش را می شنود که از او قول انتقام می خواهد. صحنه برای ما بسیار آشناست. یا دقت کنید به سکانسی که کشیش و دوست پسر دختر ربوده شده،   گوشه ای خلوت کرده اند و کشیش از پسر می پرسد که چقدر او ( دختر ) را دوست داشتی و پسر جوان هم با لحنی احساساتی و نوستالژیک از دختر می گوید. این لحظات را ما به دفعات در فیلم ها دیده ایم و خب، در این فیلم به علت الکن بودن داستان ( طبق آن چیزی که در بالا ذکر کردم ) و درست استفاده نکردن از جزئیات، این موارد کلیشه ای       ( می دانیم که کلیشه به خودی خود چیز بدی نیست اگر از آن درست استفاده بشود ) به اصطلاح (( درنیامده است )). انگار کارگردان بیشترین تلاش خود را کرده تا جلوه های بصری فیلمش را به درستی پرداخت کند که البته با توجه به اینکه کارگردان بیشتر از اینکه فیلم ساخته باشد، مسئول جلوه های ویژه در فیلم های مختلف بوده، امری بدیهی می نماید اما با ریز شدن روی جزئیات بصری فیلم متوجه می شویم که در این قسمت هم آنقدرها دستاورد جدیدی برای تماشاگر آگاه این روزهای سینما و تماشاگری که خیلی چیزها دیده به ارمغان نیاورده است. دقت کنید به موتوری که کشیش و همراهانش سوار می شوند و یا اسلحه ای که برای نابود کردن خون آشام ها استفاده می کنند و یا حتی موجودات بدشکلی که همراه خون آشام ها می بینیم؛ انگار همه ی این جزئیات را در فیلم های مهم ترسناک و تخیلی دیده ایم.

تهیه و ترجمه: سایت نقد فارسی

هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر دقیق منبع: سایت نقد فارسی مخالف قانون بوده و مدیریت سایت هیچ گونه رضایتی در این مورد ندارد و شرعا حرام میباشد.

 


14
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
14 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
شیعه ایرانیbensmond بردياomidبرديا Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you will find 69999 more Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you can find 86008 additional Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/priest/ […]

شیعه ایرانی
Guest
Member
شیعه ایرانی

پای این دیوونه های متوهم که تمام فیلمای هالیوود و جهان رو در مقابل اسلام و ایران میدونن به این یکی سایت باز نشده بود که الحمدلله با این نظراشون درباره فیلم کشیش باز شد.
بابا جون مادرتون قسمتون میدم.
این سایت فرهنگی و سینماییه.
شمارو به خدا اینجارو دیگه سیاسی نکنین.
بزارین یه جا واصه کسایی که نقد فیلمو بررسی هنر کارگردان و بازیگراش میدونن باقی بمونه.
برید تو سایتایی مثل …. نظر بدین.
اونجا همه عین خودتونن.

bensmond
Member
Member

اشغال ترین فیلمی بود که تا به حال دیدم..
فیلمای jack ass از این بهتر بود به خدا
اه 😡

برديا
Guest
Member
برديا

درسته چون اصلا بنیان گذاران هالیوود و کمپانی هایی مثل برادران وارنر همگی یهودی یا در واقع فراماسونر هستند.من به همه توصیه می کنم برای اطلاع بیشتر در این باره سریال تا ظهور(ترجمه فارسی) رو تماشا کنید.

omid
Member
Member
omid

هالیوود تحت سلطه یهودی هاست توقع دارید بیان از مسلمونا خوب بگن یادتون نیست سر ساخت فیلم مصائب مسیح (مل گیبسون) چه پدری ازش در اوردن؟

برديا
Guest
Member
برديا

من هم موافقم.بعد از دیدن این فیلم من هم به این نتیجه رسیدم و فکر می کنم پیام های فیلم آن قدر واضح و علنی هستند که هر کس با کمی دقت می تواند به آنها دست پیدا کند.وقتی که والت دیزنی در کارتون هاش نماد هایی درباره سکس می گنجاند از چنین فیلم هایی نمی توان انتظاری جز این داشت.

mohammad
Member
Member
mohammad

hmd.miry:این فیلم یکی از واضح ترین فیلمهای است که سیمنای صحیونیست برای مقابله با اسلام ساخته و اشاره به کلیسا و جنگ های صلیبی به صورت بی شرمانه ای مقایسه مسلمانان با خون اشامانی که یک بار در جنگ خونینی که به نام کلیسا ولی در اصل بدست شوالیه های کلیسا(شوالیه های معبد =صحیونها)قتل عام وباقیماندهایشان در اردوگاهها (اردوگاههای اوارگان فلستینی) زندانی شده اند و هنوز هم خطری برای دنیا محصوب میشوند و باید از بین بروند و زمانی ارتشی را فراهم میکنند که از شرق به سمت غرب به حرکت در میاید تا تنها شهر متمدن باقی مانده(zion) را… ادامه »

hmd.miry
Guest
Member
hmd.miry

این فیلم یکی از واضح ترین فیلمهای است که سیمنای صحیونیست برای مقابله با اسلام ساخته و اشاره به کلیسا و جنگ های صلیبی به صورت بی شرمانه ای مقایسه مسلمانان با خون اشامانی که یک بار در جنگ خونینی که به نام کلیسا ولی در اصل بدست شوالیه های کلیسا(شوالیه های معبد =صحیونها)قتل عام وباقیماندهایشان در اردوگاهها (اردوگاههای اوارگان فلستینی) زندانی شده اند و هنوز هم خطری برای دنیا محصوب میشوند و باید از بین بروند و زمانی ارتشی را فراهم میکنند که از شرق به سمت غرب به حرکت در میاید تا تنها شهر متمدن باقی مانده(zion) را… ادامه »

جعفر
Guest
Member
جعفر

با عرض سلام و خسته نباشید.
اگر ممکنه نقدهای فیلمها علمی تر وسینمایی تر و تخصصی تر برسی شود.
با تشکر