Finding Dory (در جستجوی دوری)

 

کارگردان : Andrew Stanton, Angus MacLane

نویسندگان : Andrew Stanton

بازیگران : Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Ed O’Neill

خلاصه داستان : دوری بیاد دارد که در گذشته دور مادری داشته. از همین رو جستجو را برای پیدا کردن مادر خود آغاز می کند. نمو و پدرش هم از آنجا که حافظه کوتاه مدت دوری مشکل دارد، او را همراهی می کنند تا گم نشود. این جستجو آنها را به یک موسسه زیر دریایی می کشاند و با کوسه-نهنگی نزدیک بین آشنا می کند که …

 

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

 

 

منتقد: جیمز براردینلی (امتیاز ۷.۵ از ۱۰)

 

 

 

سیزده سال پس از اینکه پیکسار یک دوری را برای یافتن نمو فرستاد ، حال وقت تغییر نقش ها رسیده. “درجستجوی دوری” خیلی از سوگولی های مان از انیمیشن موفق “در جستجوی نمو ۲۰۰۳” را برای ماجراجویی دیگری باز میگرداند. و از آنجا که زمان زیادی از اکران درخشان تابستانه ی این فیلم میگذرد ، نویسنده و کارگردان اندرو استانتون از سرهم بندی کردن اثر قبلی خود بعنوان فیلمی جدید واهمه ای ندارد.

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/9025/in/dory/thumbnail_23543.jpg“در جستجوی دوری” در همان آب های قبلی میگذرد. مضامین فیلم –اهمیت دوستان و خانواده و ارزش بردباری – با فیلم قبلی یکسانند. محور روایی فیلم (ماهی که سفر طولانی را برای یافتن اعضای خانواده اش انجام میدهد) همان محور روایی در جستجوی نمو را تکرار میکند. برخلاف تمام این شباهت ها ( یا شاید بخاطر این ها)، در جستجوی دوری لذت بخش است.حتی اگر حس قوی دژاوو فیلم آن را از رسیدن به اوج همکاری دیزنی / پیکسار باز دارد.

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/9025/in/dory/3075832-5036978910-os-finding-dory-trailer-released.jpgهمه ی ما دوری را بیاد داریم ( با صداپیشگی الن دجنرس) ، جراح ماهی خوشخویی که حافظه ی کوتاه مدتش مشکل داشت. در فیلم “درجستجوی نمو” ، دوری شخصیت مکمل مارلین ، دلقک ماهی آلبرت بروکس است.اینبار او نقش اول است و مارلین و نمو ( باصدا پیشگی هایدنس رولنس) در پی اوشنا میکنند.برخلاف مشکلات حافظه اش ، دوری میداند که زمانی مادر ( باصداپیشگی دایانا کیتون) و پدری (ایگن لوی) داشته است و چند خاطره ی درهم برهم او را به جستجو برای یافتن آنها ترغیب میکند.مارلین و نمو نگران ازینکه ممکن است دوری گم شود، دنبال او میروند. جستجوی دوری او را به یک موسسه زیردریایی میکشاند( که همانطور که صدای سیگورنی ویور بیان میدارد، هدف آن “نجات دادن ، توانبخشی و آزاد کردن “است).در جستجویش برای یافتن پدر مادرش،دوری با دوست قدیمیش دستینی( باصداپیشگی کایتلین اولسن) کوسه نهنگ نزدیک بین ، دوباره ارتباط برقرار میکند و یک معامله ای هم با هنک هشت پا( اد اونیل) انجام مدهد .

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/9025/in/dory/turtle-talk-with-crush_full_27609.jpgدرجستجوی دوری ، همچون اکثر آثار پیکسار، هسته ی عاطفی مستحکمی دارد. ما درگیر ماجراجویی دوری میشویم. مفهموم برقراری ارتباط دوباره با عزیزان از دست رفته و تشکیل دوباره ی خانواده ، مضامینی غنی هستند که اکثر بینندگان آنهارا مرتبط خواهند دانست.سکانس فلش بک پدرو مادر که از دختر شیرین اما ضعیف خود مراقبت میکنند واقعا تاثیرگذار است.حتی زمانی که داستان احمقانه میشود ، این قسمت هنوز ما را درگیر نگه میدارد.

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/9025/in/dory/izzieswayhome_b.jpgبهترین فیلم های پیکسار در دوسطح عمل میکنند – یکی برای بزرگسالان،یکی برای بچه ها. مثال اخیر آن فیلم درون به بیرون (inside out 2015) است .در جستجوی دوری برای بچه هاست. البته بدین معنا نیست که بزرگسالان از این فیلم لذت نخواهند برد، اما این فیلم تجربه ی غنی ای که بعنوان مثال ، سه گانه ی داستان اسباب بازی میدهد را ندارد. یکی از دلایل این است که در جستجوی دوری بیش از حد بر روایت و ایده های اثر پیشین خود تکیه دارد. مشکل دیگر این است که داستان فیلم از آنجایی که از تعقیب های نامحتمل و اکشن های الهام گرفته از بازیهای کامپیوتری برای آوردن اوج استفاده میکند، در سطح کیفی پایین تری از آثار معمولی پیکسارقرار دارد.این چیزی نیست که من از اندرو سانتن بزرگ انتظار داشتم.( کسی که در کارنامه ی خود علاوه براین فیلم ،کارگردانی وال-ای و حضور بعنوان یکی از نویسندگان سه گانه ی داستان اسباب بازی ها را دارد)

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/9025/in/dory/childrens-finding-dory-movie-4k-wallpaper-680x425.jpgاز لحاظ بصری این فیلم شاید قویترین اثری باشد که پیکسار به ما ارائه میکند.این فیلم می درخشد، رنگارنگ ، روشن و شفاف است. ممکن است همه ی این ها بخاطر سکانس های زیر آب باشد ، اما صرف نظر از آن، واقعا چشم نواز است.و دیگر اینکه سه بعدی هم هست که چندان ضروری نیست اما چیزی از تجربه دیدن نمیکاهد. صداپیشگی این اثر که با الن دجنرس و آلبرت بروکس برجسته شده (با اجراهای مکمل افرادی چون دیانا کیتون ، اوگنی لوی، اد اونیل، ادریس البا و دونیک وست ) در سطح بالایی قرار دارد.

 

همه فیلم های بلند پیکساریک فیلم کوتاه هم دارند . “پایپر” ،فیلم کوتاه درجستجوی دوری، موفق عمل میکند.از جلوه های بصری واقعی تا داستانی دلنشین ، این فیلم کوتاه در هفت دقیقه دستاورد های بیشتری به نسبت ” فیلم بلند خود دارد . این حرف تلاشی برای کاستن از جذابیت فیلم اصلی نیست بلکه برجسته کردن کیفیت خوب این فیلم کوتاه است. در جستجوی دوری سرگرمی خانوادگی و دوستانه ای است که طرفداران درجستجوی نمو” را خوشحال میکند. این فیلم ممکن است برای کسانی که اثر پیشین را ندیده اند تاثیرگذارتر باشد ، چرا که برای این افراد ، این فیلم تجربه ی تازه تر و اصیل تری میباشد.

 

 

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: حسین ملاشاهی زارع

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

 

7
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
insomniaذثاهpfaحامد5432123امیر احمد علوی Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
insomnia
Guest
Member
insomnia

suck it bipeds
سر این دیالوگ ترکیدم 😆

ذثاه
Guest
Member
ذثاه

عاشق این هفت پائه (Hank) شدم خیلی خوب طراحی شده بود

pfa
Guest
Member
pfa

به نظرم چون اون موقع انیمیشن تو سطح و اندازه نمو کم دیده بودیم ازش خیلی لذت بردیم.ولی الان دیگه خیلی زیاد از اینا شده و توقعمون این بود که باز ی سر و گردن از بقیه انیمیشنای دهه های اخیر بیشتر باشه که نشد.درکل ازش لذت بردم و نمره ام بهش ۱۶عالی بود

حامد5432123
Guest
Member
حامد5432123

آ:فاجعه.هیگ نشونی از داستان گویی های عالی پیکسار تو ابن فیلم نیست.داستانی وجود ندارد،صرفا بر اساس موقعیت تعقیب و گریز و شوخی فیلم جلو میرود.متاسفم برای پیکسار.درسته این انیمیشن فروش بسیار زیادی داشته اما یه بخش عمده ایش به خاطر تجربه خوب نمو بوده.اصلا انتظار نداشتم این فیلم تینقدر از نظر داستان فقیر باشه.اگر اسم هر شرکت دیگه ای غیر از پیکسار میومد شاید اصلا اهمیتی به بد بودنش نمیدادم اما این فیلم به مراتب از دایناسور خوب که شکست گیشه ای پیکسار محسوب میشه ضعیف تره.یه مشکلم هم با نتقداست که اصلا انیمیشن رو درست نقد نمیکنن.همین که در… ادامه »

میلاد
Member
Member
میلاد

آ:فاجعه.هیگ نشونی از داستان گویی های عالی پیکسار تو ابن فیلم نیست.داستانی وجود ندارد،صرفا بر اساس موقعیت تعقیب و گریز و شوخی فیلم جلو میرود.متاسفم برای پیکسار.درسته این انیمیشن فروش بسیار زیادی داشته اما یه بخش عمده ایش به خاطر تجربه خوب نمو بوده.اصلا انتظار نداشتم این فیلم تینقدر از نظر داستان فقیر باشه.اگر اسم هر شرکت دیگه ای غیر از پیکسار میومد شاید اصلا اهمیتی به بد بودنش نمیدادم اما این فیلم به مراتب از دایناسور خوب که شکست گیشه ای پیکسار محسوب میشه ضعیف تره.یه مشکلم هم با نتقداست که اصلا انیمیشن رو درست نقد نمیکنن.همین که در… ادامه »

امیر احمد علوی
Guest
Member
امیر احمد علوی

فاجعه وو زهرمار

آ
Guest
Member
آ

فاجعه.هیگ نشونی از داستان گویی های عالی پیکسار تو ابن فیلم نیست.داستانی وجود ندارد،صرفا بر اساس موقعیت تعقیب و گریز و شوخی فیلم جلو میرود.متاسفم برای پیکسار.درسته این انیمیشن فروش بسیار زیادی داشته اما یه بخش عمده ایش به خاطر تجربه خوب نمو بوده.اصلا انتظار نداشتم این فیلم تینقدر از نظر داستان فقیر باشه.اگر اسم هر شرکت دیگه ای غیر از پیکسار میومد شاید اصلا اهمیتی به بد بودنش نمیدادم اما این فیلم به مراتب از دایناسور خوب که شکست گیشه ای پیکسار محسوب میشه ضعیف تره.یه مشکلم هم با نتقداست که اصلا انیمیشن رو درست نقد نمیکنن.همین که در… ادامه »