Exodus: Gods and Kings (هجرت:خدایان و پادشاهان)


خلاصه داستان:

«هجرت» برگرفته از کتاب مقدس و درباره هجرت قوم یهود از مصر تحت هدایت حضرت موسی(ع) است.


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 5 از 10

«هجرت / Exodus» نماينده تلاش ريدلی اسکات برای تقليد از سسيل بی دو‌ميل [کارگردان فقيد سينما] است. مقايسه «هجرت» با «ده فرمان/ The Ten Commandments» هم اجتناب ناپذير و هم به جا است. با توجه به واکنش‌های مختلف منتقدان به اين اثر ساخت ۱۹۵۶، شايد غافلگير شويد اگر بدانيد که «هجرت» تقريباً از هر نظر به جز زرق و برق بصری از «ده فرمان» ضعيفتر است. بحثی نيست که اسکات توانسته ضيافتی بي نظير در مقابل چشمانمان بگستراند (گرچه فيلم در قالب سه بعدی ساخته شده است، اما متأسفانه مثل اغلب موارد ديگر اين کار غيرضروری بوده)، اما فيلمنامه (که محصول کار چهار فيلمنامه نويس است) بسيار شلخته است، ضرباهنگ فيلم يکنواخت نيست، بازی‌ها متناقضند، و کل فيلم شکست محض است. عليرغم مدت زمان دو ساعت و نيمی فيلم، «هجرت» در واقع برای بيان کل داستان بسيار کوتاه است («ده فرمان» ۷۰ دقيقه طولانی‌تر است) اما اين باعث نشده که اسکات از نمايش صحنه های متعدد و ظاهراً بی نهايت افرادی که صحراها را در می‌نوردند صرفه نظر کند.

اساساً، «هجرت» وقايع کليدی را حول قيام موسی (با بازی کريستين بيل)، به عنوان رهبر عبرانیهای در بند، عذاب‌هایی که توسط خداوند نازل می‌شوند، تصميم رامسس (با بازی جوئل ادگرتون) برای آزاد کردن بنی اسرائيل، و دنبال کردن مسير مصريان تا دريای سرخ شرح می‌دهد. به طور کلی، «هجرت» به کليات کتاب مقدس انجيل وفادار است، اما شيطان در جزئيات قرار دارد.

در وهله اول، داستان‌های بيش از حد زيادی در مدت زمان ۱۵۰ دقيقهای فشرده شده‌اند. در نتيجه، چندين شکاف اعصاب خردکن در داستان وجود دارند و مواردی هم زمانی که رويدادها با سرعت زيادی پيش برده می‌شود ديده می‌شوند. عذاب‌های الهی نمونه خيلی خوبی از اين مدعا هستند: اين عذاب‌ها به صورت تجمعی از جلوههای ويژه با کمترين تلاش برای پی بردن به تأثير انسان در آنها نمايش داده می‌شوند. گاهی اوقات، مثل وقتی که عدهای از کروکديل های غول آسا حمله می‌کنند، فيلم به چيزی شبيه به فيلم‌های بهره بردارانه تبديل می‌شود. همچنين صحنه‌هایی وجود دارند (مثل صحنه ای در اواخر فيلم که موسی در آن مشغول حک کردن ده فرمان است) که بسيار به لبه تقليد کاری [از فيلم های ديگر] نزديک هستند. اين خوب نيست که در طول تماشای يک فيلم حماسی به بخش اول «تاريخ جهان/The History of the World» ساخته مل بروکس فلاش بک بزنيم.

غير از بحث رنگ پوست بازيگرها، انتخاب برخی بازيگرها محل سئوال است. کريستين بيل، که بدون شک به خاطر شهرتش بسيار مطرح است، هرگز نمی‌تواند جايگزينی برای موسی باشد. بخشی از اين مشکل اين است که از او خواسته شده تا شخصيتی را بازی کند که نيمی موسی/نيمی ايوب است و دغدغه زيادی درباره ايمانش دارد و بسيار درگير شک به خودش است. اين موسای نسل پوچ گرا است. چارلتون هستون، تمام صلابتش، موسی را به چيزی فراتر از يک شخصيت فانی برای بيننده ها تبديل کرد. (آن‌هایی که کل فيلم منتظرند تا بيل بگويد که « ملتم را رها کنيد» بايد بدانند که او هرگز اين کلمات را بيان نمی‌کند).

جوئل ادگرتون در نقش رامسس قربانی فيلمنامه بد شده است. به اين شخصيت مقداری صحنههای «شخصيت پردازی» داده شده است که نشان می‌دهند او خود را وقف پسرش کرده، اما شخصيت او در عين حال بسيار خرد و جزئی تصوير شده است. به نظر می‌رسد که بارگاه پر از مارها و نه سياستمدارهایش (به همراه حضور زياد سيگورنی ويور) در اتاق تدوين جامانده است. رابطه «برادروار» ميان موسی و رامسس بسيار يخ و سرد است. هرگز وانمود نمی‌شود که اين دو همديگر را دوست دارند بنابراين وقتی اين دو روبروی هم قرار می‌گيرند اصلاً تراژدی شکل نمی‌گيرد. از ميان بازيگران معروف، تنها کسی که خوب کارش را انجام می‌دهد بن کينگزلی است، که او هم بيشتر از ده دقيقه روی پرده نمی‌رود.

شايد بزرگ‌ترين اشتباه فيلمساز اين باشد که به جای استفاده از يک غريو پرطنين برای نمايش حضور خداوند در فيلم، استفاده از آيزاک اندروز ۱۱ ساله باشد. اين تصوير از خدای متعال به قدری ابزورد است که تقريباً تمام صحنه‌هایی که پسرک در آن‌ها ظاهر می‌شود را تقريباً به هجو تبديل می‌کند. لازم نيست که فرد مؤمن باشد تا بفهمد خدا- هر خدایی- بايد به اثر روی پرده تحميل شود. تصوير کودکی ترشرو برای به تصوير کشيدن هيبت خداوند بيش از حد پيش‌پاافتاده است. همچنين وفاداری به انجيل با تصميم دو نيم کردن دريای سرخ به وسيله سونامی به جای حرکت دست موسی نقض شده است، اما اين صحنه بيشتر از جنبه هنری از نظر من ضعيف است تا نقض کليشهها.

اگر برای تماشای کل «هجرت»، ظاهراً تمام نشدنی، تنها يک دليل وجود داشته باشد، آن هم اين است که اين اثر از نظر بصری بسيار تأثيرگذار است. اگرچه در فيلم شاهد صحنه‌هایی هستيم که در آن‌ها تصاوير کامپيوتری آشکار و اگزجره هستند، اما در عين حال برخی لحظات نيز بسيار چشم نوازند. هيچ يک از اين صحنهها مانند عذاب‌های الهی و دوشقه شدن دريای سرخ بزرگ و خودنمايانه نيستند. بيشتر توسط شواهد عيان در شاتهای هوايی مصر باستان تحت تأثير قرار گرفتم.

نمی‌توان انکار کرد که گاهی اوقات «هجرت» واقعاً تأثيرگذار است اما اين حالت بسيار کوتاه و زودگذر است و اغلب به وسيله يک اِسکَترشات و فيلمنامه غيريکنواخت و فقدان کامل تأثير عاطفی ناقص رها می‌شود. شخصيت‌ها با نظمی هشدار دهنده می‌آيند و می‌روند. نکات داستان ناديده گرفته شده‌اند. يک رابطه عشقی در کمتر از دو دقيقه شکل می‌گيرد (مبالغه نمی‌کنم). در برخی موارد، همچون «نوح/Noah»، فيلم تفسير سکولاری از يکی از داستان‌های انجيل است که منجر به برخی انتخاب‌های عجيب شده است. اما «هجرت» از «نوح» شلختهتر است و به سختی می‌توان اين را بخشيد، به خصوص از طرف کارگردانی با قد و قامت اسکات. «هجرت» فاصله زيادی از بدترين فيلم ۲۰۱۴ دارد، اما ممکن است نااميد کننده ترين فيلم سال ناميده شود.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.


73
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
73 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
41 Comment authors
payman hosseynibenyamintahaمحمد حمیدرضا پهلوان Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
aida
Guest
Member
aida

من ک از دیدن یه پسر بچه به جای خدا خیلی شک شدم. صحنه ی دریا هم همش منتظر یه عصا بودم اما اتفاق نیوفتاد.
اون شمشیری ک انقدر روش تاکید شدو از وسط آب دوباره پیداش شد هم کار خاصی نکرد.
خود شخصیت موسی ک پر از تردید و بود انگار داشت فقط یه کاری میکرد بدون اینکه بهش ایمان داشته باشه و همش لحظه ی آخر تازه خدا بهش میگفت چکار کنه و کلا در جریان نبود.
درکل اصلا خوشم نیومد وسطاش ک با خودم گفتم این مسخره بازیا دیگه چیه

Walking dead
Guest
Member
Walking dead

هر چی باشه به نظر من از نوح آرنوفسکی خیلی خیلی بهتر بود :zzz

behnam6
Guest
Member
behnam6

سال ۲۰۱۴ یه ژانر به سینما اضافه شده اکشندرام ….. از این سبک خوشمان آمد 😛

bent ben
Member
Member
bent ben

فیلم عالی بود و پر خرج و خوش ساخت ولی تحریف داشت مخصوصا آخرش

H.E.S
Guest
Member
H.E.S

تنها چیز که از محتوای فیلم میشود به آن رسید فقط مفاهیم تحریف شده و فراماسونی است…اول از همه نماد چشم در شمشیر موسی و فرعون… تشکیل انجمنهای مخفی( به مانند فراماسونها) در فیلم توسط به اصطلاح یهودیان که در واقع پیروان فرقه کابالا هستند (با توجه به نماد درخت روی دیوار در چندین سکانس)
و ازهمه بدتر ظالم و ناقص نشان دادن خدا که بدترین گناهان است

blueman
Guest
Member
blueman

دوست عزیز، این فیلم کلا دو تا شخصیت داشت بقیه همشون نقش هویچ رو داشتن، سیگورنی ویور با اون عظمتش کلا پنج دقیقه هم تو فیلم نبود، بعدشم تو بجای اینکه افتخار کنی، غر هم میزنی؟ فیلم ریدلی اسکاته نقش کلنگ هم به آدم بدن باید قبول کنه. محمد ۱۲۳:این فیلم واقعا مضحک بود این که یه بچه خدا باشه واقعا ضایع بود فقط به خاطرکریستین بیل این فیلمودیدم که ای کاش بیل هم بعد ازدرخشش تو فیلم های بتمن این فیلم ضعیف بازی نمی کرد.ریدلی اسکات هم هرروز داره گند میزنه بااین فیملماش اون ازمجموعه دروغگوها اینم ازاین .گلشیفته… ادامه »

hfddfh
Guest
Member
hfddfh

تنها یه چیز میتونم بگم:
ریدی ا :zzz سکات

blueman
Guest
Member
blueman

این فیلم به استثنای جلوه های ویژه اش هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

محمد 123
Guest
Member
محمد 123

این فیلم واقعا مضحک بود این که یه بچه خدا باشه واقعا ضایع بود فقط به خاطرکریستین بیل این فیلمودیدم که ای کاش بیل هم بعد ازدرخشش تو فیلم های بتمن این فیلم ضعیف بازی نمی کرد.ریدلی اسکات هم هرروز داره گند میزنه بااین فیملماش اون ازمجموعه دروغگوها اینم ازاین .گلشیفته هم که نقش هویج وداشت توفیلم.

danial daraee
Member
Member
danial daraee

فیلم رو دیدم.فیلم کلیات رو به روایات های قران و انجیل پایبند بوده اما توی جزئیات کاملا سلیقه ای عمل کرده.به طور مثال وقتی که فرعون زنده موند یا اون پسر بچه که در شکل خدا ظاهر میشد.این احمقانه ترین کاری بود که میشد کرد.متاسفانه هالیوود تصویر درستی از پیامبران نداره یا شاید هم داره ولی میخواد که اینجوری نمایش بده.در کل همین نمره ای که گرفته به نظرم براش خوبه.فیلم فاجعه نیست اما یکم دیگه توش از نکاتی که ذکر کردم بود میتونست به فاجعه هم تبدیل بشه.در کل از هالیوود نمیشه انتظار اینو داشت که یک فیلم کامل… ادامه »

masoodp
Guest
Member
masoodp

با سلام بنظر من به فیلم نمی توان بیش از ۶ از ۱۰ داد… تنها چیزی که نگرتان می دارد برای تماشای ۱۵۰ دقیقه جلوه های ویژه هست و لاغیر! اما چه در فیلمنامه و چه در بازی ها کارنامه فیلم متوسط است… خیلی دوست داشتم شاهکار دیگری چون ده فرمان ببینم، اما ناکام ماندم، و از ریدلی اسکات واقعا توقعم بیش از این بود… گلشیفته هم که اصلا معلوم نیست در فیلم چه کار می کرد! سه چهار تا دیالوگ بیشتر نگفت!! بدتر این فاجعه فیلم همان چیزی است که بر سر فیلم نوح هم آمد، نمی دانم چه… ادامه »

m.r.h
Guest
Member
m.r.h

واقعا دلم نمی خواد ولی ناچارم اعلام کنم :
بدترین فیلمه پرونده کاریه اسکات
بدترین نقشی که کریستین بل بازی کرده
بدترین فیلمنامه ای که استیون زالیان نوشته
اگه حالتون مثله من بده پیشنهاد میکنم برید:
بلید رانر-گلادیاتور-بیگانه(ریدلی اسکات)ببینید
یا شایدم (dark knight trilogy)با بازیه کریستین بل
و همینطور :فهرست شیندلر-دار و دسته نیویورکی-مانی بال-دختری با خالکوبی اژدها از استیون زالیان
مطمئن باشید جواب میده

حمیدرضا
Member
Member
حمیدرضا

سلام فیلم رو دیدم و خیلی جاها اصلا با قرآن و روایات جور درنمیاد مثلا نشون میده آخرش فرعون زنده میمونه و… متاسفانه کلا هالیوود حقیقت رو با تحریف مخلوط میکنه و به عنوان حقیقت میذاره مردم ببینن درحالی که در مورد چیزهایی که به اعتقادات مردم برمیگیرده کاملا باید براساس قرآن و کتابهای معتبر نشون میدادن که متاسفانه با تحریف نشون میدن و نمیدونم وقتی نمیخوان پیامبران خدا رو به صورت درست نشون بدن چر اصلا فیلمش رو میسازن و سلیقه شخصی رو وارد فیلم میکنن چون قضیه پیامبران شوخی بردار نیست و کتاب رمان نیست که کارگردان از… ادامه »

sasan__system
Guest
Member
sasan__system

با اینکه از نظر من خیلی خوش ساخت بود و بازیها فوق العاده ولی به شخصه حس میکنم گلشیفته باید زن موسی می بود بیشتر جای بازی داشت و خیلی سبکش به زن فرعون بون نمی خورد انگار.و چیزی که نگرانم میکرد تو چنتا سکانس دیدن نماد فروهر.حس میشه این ماجرا هم مثل خلیج فارس دنبال جنجال افرینی هست

sasan__system
Guest
Member
sasan__system

اول اینکه بنظرم فیلم میخواست نه زیاد به سمت خرافات بره نه هم کاملا علمی جلوه کنه.بینابین به خاطر اینکه موسی با عصاش دریا رو می شکافت ولی فیلم یه جور جزر و مد رو القا می کنه که خیلی هم جزر و مد نیست .دوم اینکه نمیدنم چرا گلشیفته تو هالیوود زیاد دیالوگ نداره توی فیلماش خیلی منتظر بودم بیشتر ببینمش ولی انگار بهش میدون ندادن.سوم اینکه خیلی خوب بود چون دید تازه ای بود از بلایای الهی که نیمه علمی و نیمه دینی بود خیلی ابهام امیز و زیرکانه

47
Guest
Member
47

اقا من نظرى ندارم؛ فقط خواستم اعلام حضور کنم…!!!:))))))

کمانجر
Guest
Member
کمانجر

فروهر 😮 😮 😮 😮 😮 😮

کمانجر
Guest
Member
کمانجر

زن .در سینما نشان هویت یک کشوره..ولی ایا این دختر نماد کشور منه که همه جا میره میده حتی ب افغانی ۸)

Farid s
Guest
Member
Farid s

کاری با فیلم ندارم.فقط به عشق کریستین بیل میبینم.
خدایی کریستین بیل یکی از بهتریناست

صادق 1
Guest
Member
صادق 1

این دختره فراهانی عقده بی شرف و بی حیا شدنو داشت که بهش رسید.
ضلالت طرفداراش

Ryan Stone
Member
Member
Ryan Stone

میدونی با چی حال کردم …
تو گوگل فیلمو سرچ کن ببین اصلا فرهانیی وجود نداره

hamid shahidi
Member
Member
hamid shahidi

فیلم هائی از این دست که مربوط به ادیان میباشد اگر با همکاری فراگیر صاحبنظران مذاهب تهیه میشد خیلی بهتر و خوش ساختتر میشد.ایکاش روزی برسدکه تعصب و خودبینی از بین برودوهمه دست در دست یکدیگر واقعیت ها را روی پرده برد.
در ضمن من بعنوان یک ایرانی افتخار میکنم که یکی از هنرمندان عزیز این خاک و بوم در این فیلم ایفای نقش میکند .

Breaking_Bad2
Guest
Member
Breaking_Bad2

فیلم های که با موضوع پیامبران می سازند در کل چیز خوبی در نمیاد . نوح رو که برای خودشون یه داستان ساخته بودند . پسر خدا بد نبود یکم قابل قبول تر بود. این رو هم باید ببینیم چه طور میشه مقایسه کرد با ده فرمان . ده فرمان هنوز هم که هنوزه حرف نداره . رغیب سختی برای اکسدوس هم هست .

پیمان ...
Member
Member
پیمان ...

peymann021:ریدلی اسکات کارش درسته .حالا چرا نمره ی کمی بهش دادن ؟؟؟ ولی ازاون فیلم هایی که واسه دیدنش لحظه شماری میکنم.درضمن اون دوستایی که فیلم قبلیشو دیدن و میگن بد بود بهتره یبار دیگ ببیننش بعد باجامعه امروزی بسنجن خودشون متوجه میشن اشتباه کردن .منظورم فیلم counselor

سلام .دلیل این همه انتقاد چی بود؟؟؟ ممنون میشم

bent ben
Member
Member
bent ben

JA:نا امید کننده ترین فیلم سال 🙁 انتظار فیلم بهتری داشتم مجموع نقداش هم ۵۲ شده

شما نبین

bent ben
Member
Member
bent ben

فیلم های ریدلی اسکات حرف نداره :

از گلادیاتور بگیر تا پادشاهی بهشت و رابین هود تا فیلم موسی

فیلم هاش خوش ساخت با فیلم نامه قوی با ریتم تند و صحنه های عظیم با طراوت

کارش درسته

kael
Member
Member
kael

از اسم فیلم خوشم نمیاد اصلا

4444ali
Guest
Member
4444ali

vahman:سلام تو اولین تصویر از نقد سوم کسی که سمت راست ادگارتونه،فروهره رو سینه ش؟

صد در صد از یارای رامسسه. امیدوارم نقشه تخریبی نداشته باشه. ما که عادت کردیم که فرهنگمون رو تخریب کنن و ساکت بشینیم.

پیمان ...
Member
Member
پیمان ...

amir3000:تشکر از امید و رضا…
امیدوارم فیلم خوبی باشه و مثل فیلم قبلی اسکات نباشه!
نکته جالبی که تو نقدا هست اختلاف نظر منتقدا در مورد جلوه های ویژه به خصوص صحنه ی دو نیم شدن دریاست!

دوست عزیز فیلم قبلیشم عالی بود.مشاور فیلم بسیار منطقی بود وهویت خیلی اززن های امروزی رو نشون داد

پیمان ...
Member
Member
پیمان ...

ریدلی اسکات کارش درسته .حالا چرا نمره ی کمی بهش دادن ؟؟؟ ولی ازاون فیلم هایی که واسه دیدنش لحظه شماری میکنم.درضمن اون دوستایی که فیلم قبلیشو دیدن و میگن بد بود بهتره یبار دیگ ببیننش بعد باجامعه امروزی بسنجن خودشون متوجه میشن اشتباه کردن .منظورم فیلم counselor

میثم
Guest
Member
میثم

ریدلی اسکات کارش درسته.
اما فیلم نوح خیلی تعریفی بود . اگر این هم همین طور باشه رتبه ۵ هم براش زیاده .
به نظر شما یهودی ها تو این فیلم دست نداشتن، عزیزان ؟

alirezaaaa
Guest
Member
alirezaaaa

جونم گلشیفتهههه

یولبارس
Member
Member
یولبارس

فیلم هر چی باشه بازم واجبه که ببینیمش ، نا سلامتی فیلم جدید ریدلی اسکاته و باید دیدش !

پارسا پورسیستانی
Member
Member
پارسا پورسیستانی

فیلم هرچی هم باشه ماله ریدلی اسکاته، به خاطر همین نمیشه ازش گذشت.

رضا عزیزی
Member
Member
رضا عزیزی

سلام تو اولین تصویر از نقد سوم کسی که سمت راست ادگارتونه،فروهره رو سینه ش؟

JA
Guest
Member
JA

نا امید کننده ترین فیلم سال 🙁 انتظار فیلم بهتری داشتم مجموع نقداش هم ۵۲ شده

دمیل
Guest
Member
دمیل

حضور یک کارگردان یهودی و استاد در زمینه فیلم های حماسی مذهبی یعنی سیسیل ب دمیل و ایفای نقش خاطره انگیز دو بازیگر فراموش نشدنی چارلتن هستن و یول براینر ۱۰ فرمان ۱۹۵۶ رو دست نیافتنی کرده و منهای صحنه شکافته شدن دریا که اون هم به خاطر گذشت زمان کمی ابتدایی به نظر می رسه با تمام احترامی که برای استاد رایدلی اسکات قائلیم ساختن این فیلم یک گام به عقب و یک حرکت برای سود بیشتر بوده

amir
Member
Member
amir

تشکر از امید و رضا…
امیدوارم فیلم خوبی باشه و مثل فیلم قبلی اسکات نباشه!
نکته جالبی که تو نقدا هست اختلاف نظر منتقدا در مورد جلوه های ویژه به خصوص صحنه ی دو نیم شدن دریاست!

نویدی
Guest
Member
نویدی

ایول به افتخار سینمای ایران گلشیفته فراهانی