فیلم «اسب حیوان نجیبی است» تحلیلی سیاسی – اجتماعی دراماتیزه شده «عبدالرضا کاهانی» از شرایط روز است و یک کمدی سیاه موقعیت به حساب میآید.
فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» تحلیلی سیاسی – اجتماعی دراماتیزه شده «عبدالرضا کاهانی» از شرایط روز است. فیلم تنها یک کاراکتر اصلی دارد و تقریبا بقیه شخصیتهایش هموزن هستند. حجم زمانی قصه فقط چند ساعت بیشتر نیست. فیلم حتی یک سکانس روز هم ندارد و همه صحنهها در شب گرفته شدهاند که البته این تمهید در راستای قصه کاملاً فکر شده به نظر میرسد و منطقی است. فیلم قصه بکری دارد: «کمال خسروجردی» (رضا عطاران) – یک زندانی مرخصی موقت – چند ساعت قبل از اتمام مرخصیاش با بر تن کردن لباس مبدل خود را به عنوان پلیس جا زده و چند نفر را تلکه میکند. در جریان این تلکه کردنهای مکرر با آدمهای مختلف، دردها و مشکلاتشان – فقر، اعتیاد، طلاق، بزهکاری، الکلیسم و…- آشنا میشویم. فیلم با بازگشت معنادار «کمال» به زندان پایان میپذیرد.
قصه فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» به سبک و سیاق فیلمهای قبلی سازندهاش – «آدم»، «بیست» و «هیچ» – چند لایه و واجد معانی فرامتنی و انتقادهای سیاسی است. با رمزگشایی از کدهای مختلفی که در نمادهای تصویری و دیالوگهای فیلم تعبیه شده میتوان به این انتقادها پی برد. این رمزگشایی برای طرفداران فیلمهای جدی سینمای ایران حکم یک بازی لذتبخش را دارد. فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» فیلم خوش ریتمی است. سکانسهای پایانی فیلم از لحاظ ساختاری به تئاتر خیابانی شبیه شدهاند و ریتم فیلم در این سکانسها اندکی افت میکند.
«عبدالرضا کاهانی» به نوبت آدمهایی را وارد قصهاش میکند سپس بر اساس ویژگیهای هر یک از این آدمها آیتم به آیتم جلو رفته و قصههای فرعی کوتاهی را در ارتباط با خط روایی اصلی روایت به تصویر می کشد. این قصههای کوتاه بر اساس خلق موقعیتهای مختلف شکل گرفتهاند. فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» در حقیقت یک کمدی سیاه موقعیت است که بسیار با ظرافت و هدفمندانه حرفهایش را مطرح میکند. هر موقعیت حکم یک لابیرنت را دارد که کاراکترها را به مسیرهای مختلف میکشاند.
پرسوناژها در وهله اول تیپ به نظر میرسند – مثلاً «مهتاب کرامتی» در تیپ آشنای زن معتاد – اما خیلی زود در تعامل با دیگران به شخصیت بدل گشته و هویتپردازی میشوند. میزان حضور هر شخصیت، ورود و خروجش به عرصه قصه و تأثیرگذاری هر یک از آنها از قبل پیشبینی شده و معنادار است مثلاً «هما» که اصلاً حتی در یک پلان نمیبینیمش اما صدایش (صدای پانته آ بهرام) را میشنویم و شخصیت او را از طریق صدا در ذهن مجسم میکنیم یا «کمال خسروجردی» که در هر آیتم مضمونی و در مواجهه با هر شخصیت تازه واردی طوری واکنش نشان میدهد که با پیش فرضهای ما اصلاً جور در نمیآید. بیشتر بازیهای فیلم خوب از آب در آمدهاند.
«مهران احمدی» در نقش یک مرد دگر جنسخواه و «مهتاب کرامتی» به نقش یک زن مطلقه معتاد فوق العادهاند. «مهران احمدی» در جشنواره فجر امسال بازیهای درخشانی را پیش چشم گذاشته بگونهای که از حالا میتوان موفقیتهای قابل توجهی را در آینده نزدیک برایش متصور شد. «عبدالرضا کاهانی» به عنوان کارگردان در فضاهای خارجی نسبت به فضاهای داخلی همچون دیگر فیلمهایش از حیث اجرا مسلطتر است.
—————————————
منبع : فارس .نویسنده: شهرام خرازیها
40
دیدگاه بگذارید
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More here to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Here you can find 64247 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Here you can find 63298 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] There you will find 22669 additional Info to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Here you will find 3030 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] There you can find 60428 more Information to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
… [Trackback]
[…] Here you will find 65121 more Information to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-549/5316/ […]
انصافا این فیلم تنها چیزی که نداشت شخصیت پردازی بود
کاراکترها کلا تیپ هم نبودن
بازی عطاران افتضاح
حرفی که فیلم می خواهد بزند لکنت دار …بی معنا و فاقد درک از وضعیت اجتماع…در برخی موارد به شدت شعاری….
و کلا به غیر از چند موقعیت کمیکی که خو در اومدند مخصوصا اوhیل فیلم ..فیلم یک رخوت و سستی خاصی توشه که کلا عجیبه
نمیدونم نوdسنده این متن چگونه و بر چه مبنایی از تعبیر بازی لذت بخش رمزگشایی!! این فیم سخن گفته است
کارهای این کارگردان قابل تقدیره.
کاهانی فیلماش حرف نداره.