نویسنده: Zack Snyder (زاک اشنایدر), Chris Terrio (کریس تریو),
8.4 | |
55 | |
0.55 |
خلاصه داستان:
بروس وین، در تلاش است تا فداکاری سوپرمن را بینتیجه نگذارد؛ او با همکاری دایانا پرینسس، در تلاش برای گردآوری تیمی از ابرانسانهاست تا از زمین در مقابل حملهای فاجعه بار جلوگیری کنند. مأموریت سختتر از آنچه بروس فکرش را میکرد، از آب درمیآید؛ چرا که...
بازیگران:
تصاویر فیلم:
خلاصه نظر منتقدان:
مت زولر – RogerEbert.com ( ۸.۸ از ۱۰ )
این فیلم به حدی هیجان انگیز است که باعث میشود به فیلم «بتمن مقابل سوپرمن» به چشم یک فیلم معمولی نگاه کنیم.
پیتر بردشا – The Guardian ( امتیاز ۸ از ۱۰)
نسخه اسنایدر ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد اما بیننده را به شدت به خود درگیر میکند.
کلینت ورثینگتون – The Consequence of Sound ( امتیاز ۶.۷ از ۱۰ )
فیلم کمی شلوغ و بیش از اندازه طولانی است اما بیشک تلاشی موفقتر از نسخه اولیه در جهت نشان دادن اهدافیست که سازندگان سعی داشتند ارائه بدند میباشد.
آمون وارمان – The Empire ( ۶ از ۱۰ )
اگر طولانی بودن فیلم را کنار بگذاریم، لیگ عدالت اسنایدر فیلمی جذاب و سرگرمکننده میباشد. اگر این آخرین فیلمی باشد که اسنایدر کارگردانی میکنند میتوان گفت خروج بسیار قهرمانانهای از این سری فیلمها داشته است.
اریک کوهن – Indiewire ( ۵ از ۱۰ )
به نظر میرسد این فیلم بیشتر از اینکه نسخه پیشنهادی اسنایدر باشد، یک سرهمبندی از تمام سکانسهاییست که اسنایدر فیلم برداری کرده است. مهم نیست چقدر هر سکانس در روند پیشرفت داستان تاثیرگذار است، سازندگان تمام سکانسها را در فیلم جای دادند.
نقد و بررسی فیلم به قلم Owen Gleiberman (اُون گلِیبِرمن)
نشریه variety
نمره 7.5 از 10
ساخت یک فیلم بر اساس کمیک بوکها به تواناییهای خیلی زیادی نیاز دارد. از جمله این تواناییها میتوان به تسلط روی جلوههای ویژه، روایت چند جانبه داستان و البته توانایی برقراری ارتباط بین دنیای واقعی و ابرقهرمانها اشاره کرد. با توجه به مجموعه بسیار گسترده تواناییهای لازم برای ساخت این فیلمها، آن قدر هم باعث تعجب نیست که در طی سالهایی که از محاصره شدن دنیای هالیوود با فرهنگ کمیک بوکی میگذرد، تعداد فیلمهای خوب ابرقهرمانی همچنان انگشت شمارند.
اما حالا به صراحت میتوانیم نسخه چهار ساعته زک اسنایدر از فیلم لیگ عدالت (۲۰۱۷) را هم به لیست فیلمهای ابرقهرمانی خوب اضافه کنیم. به جرئت میتوان گفت، نسخه چهار ساعته زک اسنایدر از لیگ عدالت، نه تنها یک نسخه اصلاح شده نیست بلکه یک فیلم کاملا جدید، با روایتی کاملا متفاوت نسبت به نسخه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ است. این فیلم با روایتی متاثر کننده و شگفتانگیز سعی میکند داستان را با صراحتی شگفتانگیز و متاثر کننده برای بیننده به تصویر بکشد. این فیلم دقیقا در مسیر تحقق اهداف کمیک بوکها قدم برمیدارد؛ گویا خدایان را در حال اجرای یک نمایش به تصویر میکشد.
این طرفداران این پروژه بودند که اولین بار اسم «اسنایدر کات» را رویش گذاشتند؛ اوایل سال ۲۰۱۷ بود که زک اسنایدر پس از بحث و مخالفت با استودیو سازنده فیلم و البته در پی خودکشی دخترش از پروژه فیلمبرداری لیگ عدالت جدا شد و ساخت فیلم را به جاس ودن سپرد. جان وس هم با نظر کمپانی برادران وارنر، که معتقد بودند نسخه زک اسنایدر بیش از حد تاریک و طولانی است، بیش از نصف فیلمنامه و روایتهای داخل فیلم را حذف کرد. به زبان دیگر، ودن نسخهای را منتشر کرد که فکر میکرد بیشتر مورد پسند مخاطبان قرار میگیرد که البته با توجه به بازخوردهایی که پس از انتشار فیلم از منتقدان و مردم گرفتند، مشخص شد که این تغییرات به مزاج کمتر کسی خوشایند به نظر میرسیدند.
به گفته دست اندرکاران فیلم، زمانبندی نقش بسیار حیاتیای برای آنان ایفا میکند. اول آن که الان بیش از یک سال از شروع پاندمی کرونا میگذرد و در طی یک سال گذشته هیچ شرایطی برای مردم فراهم نبوده تا بتوانند یک سناریو فانتزی خوب را روی پردههای سینما تجربه کنند. لیگ عدالت با داشتن صحنههای چشمنواز، جذابیتهای بصری بسیار زیاد و البته نفوذ به قلب احساسات مردم همه آن هیجانی را که مردم در طول دوازده ماه گذشته ازش محروم بودند را یکجا به آنان عرضه میکند.
از طرف دیگر این نسخه از لیگ عدالت به نوعی در تقابل با زیادهروی افراطی مجموعه فیلمهای انتقام جویان قرار میگیرد.
لیگ عدالت کاری را که سری انتقام جویان در نه ساعت انجام داده را در کمتر از چهار ساعت به سرانجام میرساند. البته ناگفته نماند که هر کدام از فیلمهای مجموعه انتقام جویان در جای خود، ارزش دیدن را دارند.
لیگ عدالت آنها را با یک شیطان به تمام معنا و مرید وفادارش روبهرو میکند که قصد دارند کنترل تمام زندگی را در دنیا به دست بگیرند. موازی با خط اصلی داستان هم میتوان روایتی از مرگ و بازگشت از آن دید. هنگامی که اعضای لیگ عدالت متوجه میشوند بدون کمک سوپرمن نمیتوانند از پس نجات زمین بر بیایند، تصمیم میگیرند استفاده از یکی از سه منبع انرژی بینهایت سوپرمن را به زندگی بازگردانند. این چیزیست که ودن از نسخه اصلی فیلم حذف کرده بود. البته بازگشت سوپرمن به زندگی در نسخه اول وجود داشت اما هیچ داستانی علت و یا مسیر رسیدن به آن را روایت نمیکرد. در نسخه زک اسنایدر مسیر رسیدن به سوپرمن به تنهایی به عنوان یک داستان کامل به تصویر کشیده شده است.
لیگ عدالت جدید درهای جدیدی از شخصیت منفی و شیطانی را به روی بینندگان باز میکند. این بار با رنگ و بویی متفاوت از هر چیزی که در مجموعه فیلمهای مارول یا دیسی وجود داشته است.رابطه بین شخصیتهای فیلم هم به گونه متفاوتی به تصویر کشیده شده. رابطهای که با پیشرفت فیلم، عمیقتر میشود و احساسات قهرمانان نسبت به هم را خیلی خوب به تصویر میکشد.از دیگر مثالهای تفاوت نسخه اسنایدر با نسخه اولیه لیگ عدالت میتوان به سناریو معرفی ازرا میلر به عنوان فلش اشاره کرد. سناریویی متفاوت نسبت به تمام آن چیزی که «ودن» در نسخه اولیه ارائه کرده بود.
در نهایت میتوان گفت لیگ عدالت جدید یکی از بهترین فیلمهای کمیکبوکی به تصویر کشیده شده است. این فیلم چه به لحاظ ساخت و استفاده از جلوههای ویژه و چه به لحاظ روایت داستانی قدمی مثبت و بزرگ در دنیاد فیلمهای ابرقهرمانی به شمار میآید.
مترجم: امید بصیری
دیدگاه بگذارید