خلاصه داستان:
در سال 2154 جایی که افراد ثروتمند در ایستگاه فضایی به نام بهشت زندگی می کنند و افراد عادی و فقیر روی زمینی پر جمعیت و آلوده،طی ماموریتی یک مرد می تواند جهانی تک قطبی را به ارمغان آورد و ...
بازیگران:
تصاویر فیلم:
نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)
نمره 7.5 از 10
“Elysium/بهشت” (نام یک افسانه یونانی است) فیلمی علمی تخیلی و سراسر هیجان است و بار دیگر توانایی نیل بلومکمپ در مسحور کردن بینندگان را تایید می کند.البته به شخصه دوست داشتم داستان این فیلم تبدیل به یکی از آن سریال های کوتاه شبکه HBO می شد.یکی از قوانین نقد فیلم این است که چیزی که روی پرده است را نقد کنید،ولی می خواهم به این نکته اشاره کنم که جا داشت به این فیلم زمان و فضای بیشتری برای نفس کشیدن داده می شد.دنیایی که نیل بلومکمپ به تصویر کشیده شگفت انگیز و فیلم سرشار از ایده است،اما تمام این ایده ها در زمان 109 دقیقه ای فیلم و با توجه به زمان اختصاص داده شده به صحنه های اکشن،فرصتی برای شکوفا شدن نیافته اند.در نتیجه با اینکه در پایان فیلم سالن را با رضایت ترک کردم اما توقع بیشتری نیز داشتم.
داستان “Elysium/بهشت” در اواسط قرن 22 اتفاق می افتد.زمین پر جمعیت و آلوده است و افراد ثروتمند آن را به مقصد “Elysium/بهشت”،بهشتی فضایی شبیه به حلقه استنفورد (طراحی پیشنهاد شده برای اقامت گاهی فضایی با ظرفیت 10 تا 140 هزار نفر) ترک کرده اند.عموم مردم روی زمین باقی مانده اند.کارگران،مجرمان و سایر مردم روی زمین تلاش می کنند به نوعی گذران زندگی کنند،وقتی چشمشان به آسمان و “Elysium/بهشت” دوخته شده،جایی که چمن ها کوتاه و مرتب اند،مراقبت های پزشکی در دسترس هستند و از کمبود و جرم خبری نیست.صحنه های ابتدایی فیلم روی این تضاد تمرکز کرده اند و با نمایش صحنه های مجذوب کننده فاصله بین آرامش و زیبایی “Elysium/بهشت” با فضای سرد و تاریک لس آنجلس را نمایان می کند.در کل هیچ قسمتی از فیلم شکوه آغازین آن را ندارد.
بعد از چیدمان ابتدایی فیلم،کارگردان اقدام به معرفی قهرمان داستان خود،مکس دکاستا (مت دیمون) می کند.مکس در گذشته سارق ماشین بوده،اما اکنون با عفو مشروط آزاد شده و شغل و زندگی عادی دارد.با این وجود،دوست او،جولیو (دیگو لونا) همیشه در حال وسوسه کردن او برای بازگشت به زندگی قبلی اش است.عشق کودکی او،فری (آلیس براگا) اکنون با دختری مریض و در انتظار مرگ نزد او آمده است.بعد از حادثه ای که در محل کار برای او اتفاق می افتد،مکس هم مثل دختر فری به مرضی مرگبار دچار می شود.او پنج روز بیشتر زنده نیست و برای زنده ماندن باید راهی برای نفوذ به “Elysium/بهشت” و دسترسی به امکانات پیشرفته پزشکی آن پیدا کند.تحت شرایط عادی این کار دشوار است،اما همزمان با این اتفاقات،وزیر دفاع “Elysium/بهشت”،دلاکورت (جودی فاستر) در حال تدارک یک کودتا با همکاری جان کارلایل (ویلیام فیچنر) میلیاردر است که این اتفاق می تواند شرایط سیاسی “Elysium/بهشت” را بی ثبات کرده،آن را در شرایط آماده باش قرار داده و کار را دشوار کند.به علاوه مکس پول لازم برای سفر غیر قانونی با شاتل به “Elysium/بهشت” را ندارد و در نتیجه مجبور می شود تن به ماموریتی خطرناک،یعنی ربودن جان کارلایل دهد.ماموریتی که با آمدن مامور نیمه دیوانه دلاکورت،کروگر (شارلتو کوپلی) چالش برانگیز می شود.
“Elysium/بهشت” به اندازه کافی صحنه اکشن برای راضی نگاه داشتن بینندگان علاقه مند به این صحنه ها دارد.داستان مکس از بعضی جهات شبیه داستان های ابرقهرمانانه است که کروگر در آن نقش ضد ابرقهرمان را دارد.دو صحنه اکشن قابل توجه در فیلم وجود دارد،یکی روی زمین و دیگری روی “Elysium/بهشت” که با استادی تمام کارگردانی شده اند.در “Elysium/بهشت” تلاش زیادی برای غافل گیر کردن بیننده صورت گرفته و می توان گفت یکی از طرح های داستان در این زمینه موفق بوده است.با اینکه صحنه های مردانه فیلم بیشتر با حضور مت دیمون اتفاق می افتد،به شخصه با صحنه های جودی فاستر به عنوان سیاست مداری توطئه گر و در صدد احراز ریاست بیشتر ارتباط برقرار کردم.متاسفانه نزاع سیاسی در طول داستان در پس زمینه باقی مانده و از آن تنها برای جلو رفتن کلی داستان استفاده شده است.در نتیجه شخصیت دلاکورت به خوبی پرداخت نشده است.
عکس این حرف را می توان در مورد شخصیت کروگر زد،ایفای نقش شارلتو کوپلی که در فیلم “District 9/منطقه 9” از نیل بلومکمپ نیز حضور داشت،حق مطلب را در مورد این شخصیت ادا کرده است.نقش یادآور بازی جرالد باتلر در فیلم “300/300” است،با این تفاوت که در این فیلم با نیمه رباتی دیوانه طرف هستیم.شارلتو کوپلی تمام صحنه هایی که در آن ها حضور دارد را تحت الشعاع قرار می دهد،حتی صحنه هایی که مت دیمون هم در آن ها حضور دارد.مت دیمون که با بازی در سه گانه جیسون بورن در زمینه اکشن برای خود اعتبار زیادی کسب کرده،در نقش مکس باور پذیر ظاهر شده است اما شخصیت مکس تا حدودی کسل کننده است.درگیر شدن بیننده با شخصیت او را می توان بیشتر مرهون بازی شارلتو کوپلی در مقابل او دانست که به طرز جذابی شرارت آمیز از کار درآمده است.
اما آیا فیلم طوری که برخی منتقدان ادعا می کنند “تبلیغات لیبرالیستی در لفافه” است؟در واقع این گونه نیست.درست است که در فیلم آینده تاریکی برای زمین ترسیم شده،جهنمی پر جمعیت که حتی تنفس در آن سخت است و اختلاف طبقاتی در آن بیداد می کند،اما این ایده در ژانر علمی تخیلی ایده تازه ای نیست و معمولا با لحنی کنایه آمیز به کار می رود.به علاوه می توان گفت نیل بلومکمپ برای پرداختن به این ایده از ریشه های آفریقای جنوبی خود الهام گرفته است.اگر قرار باشد ایرادی از “Elysium/بهشت” بگیریم،این ایراد نه سیاست موجود در آن که نحوه سهل الوصول رویدادهای آن است.تعلیق و غافل گیری به کار رفته در فیلم بد نیست اما در پایان فیلم برخی رویدادهایی که رخ دادن آن ها بعید می نماید،ظرفیت پذیرش بیننده را به چالش می کشند.
“Elysium/بهشت” زمانی روی پرده می رود که فصل فیلم های پر خرج سال 2013 رو به اتمام است.فیلم به اندازه کافی با عناوین چند ماه اخیر متفاوت است و ارزش دیدن حتی برای کسانی که دچار خستگی از فیلم های پر خرج شده اند را دارد،اما فیلم به اندازه “District 9/منطقه 9” اصیل و دیدنی از کار در نیامده است.درجه کیفی R (درجه بندی سنی محدود یا Restricted،افراد زیر 17 سال با حضور والدین مجاز به تماشای این فیلم ها هستند) عمدتا به خاطر خشونت موجود در فیلم به آن تعلق گرفته و آن را تبدیل به فیلمی مناسب برای بزرگسالان کرده است،نه صرفا یکی از خیل فیلم های PG-13 (افراد زیر 13 سال با حضور والدین مجاز به تماشای این فیلم ها هستند) تابستانی که ملاحظه بینندگان کم سن و سال را می کنند.در کل فیلم تماشایی است،ضرب آهنگ خوبی دارد و احتمال موفقیتش در گیشه بالا است.
اختصاصی نقد فارسی
مترجم:رضا اسدی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع:سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
نقد و بررسی فیلم به قلم Todd McCarthy (تاد مککارتی)
نمره 4 از 10
“Elysium/بهشت” داستانی علمی تخیلی با چاشنی سیاسی است،فیلم آغازی هیجان انگیز دارد که با پیشرفت داستان کم کم زمین گیر می شود.”Elysium/بهشت” سومین فیلم پر خرج و ناموفق تابستانی سونی بعد از دو فیلم “After Earth/پس از زمین” و “White House Down/سقوط کاخ سفید” است.مشکلات فیلم را می توان ناشی از اصلاحات و مختصر سازی های انجام شده روی فیلم نامه دانست،مشکلاتی که به نظر می آید قابل شناسایی و رفع بوده اند.این فیلم مثل فیلم موفق و غافل گیر کننده “District 9/منطقه 9″ ساخته نیل بلومکمپ،قصد دارد اکشن قوی و جلوه های ویژه با کیفیت را در خدمت خط داستانی جامعه شناسانه با نگاهی به بایدها و نبایدها قرار دهد،اما فیلم از کار در نیامده و کم رمق است.”Elysium/بهشت” مطمئنا هواداران خود را خواهد داشت،اما بعید است مقبول عموم واقع شود.
فیلم ترسیم کننده یک پاد آرمان شهر است.شهری نیمه ویران با محله های شلوغ و کثیف شبیه به مکزیکوسیتی یا سائوپائولو،اما این شهر در واقع لس آنجلس سال 2154 است.بیشتر سکنه فقیر به نظر اسپانیایی زبان هستند و به کارهای پست و پر زحمت مشغول هستند،در عین حال مراقبت های پزشکی به ندرت یافت می شود.در مقابل،”Elysium/بهشت” با ظاهری شبیه به چرخ پنج پر بر بالای زمین شناور است؛یک ایستگاه فضایی غول پیکر که افراد ثروتمند در محیطی عاری از استرس در آن زندگی می کنند و فناوری حیرت انگیز پزشکی به آن ها امکان زندگی تقریبا جاودانه را می دهد.شورایی شبیه به سازمان ملل و متشکل از افراد ثروتمند “Elysium/بهشت” را اداره می کند و از گزند زمین پر جمعیت و آلوده در امان نگاه می دارد.معضل اصلی آن ها به خصوص پناه جویان مریضی هستند که برای درمان شدن رنج سفر 19 دقیقه ای اما مشکل با سفینه های موقتی را به جان می خرند.فیلم احتمالا به مذاق لیبرال ها (آزادی خواهان) خوش خواهد آمد و محافظه کاران ممکن است به خاطر دفاع آشکار از “حق مساوی مراقبت های پزشکی برای همه” فیلم را مورد انتقاد قرار دهند.
نیل بلومکمپ تعمدا برای دراماتیک کردن داستان در ترسیم شکاف بین فقیر و غنی غلو کرده،ساکنان نگون بخت زمین توسط ربات ها به کار گرفته می شوند و شرایط برای عموم به حدی ناگوار است که همین افراد دارای کار خوش شانس شمرده می شوند.یکی از این افراد،مجرم سابق،مکس (مت دیمون) است که با گروه های انقلابی زیر زمینی در ارتباط است و یکی از کارهای آن ها قاچاق پناه جویان مریض به “Elysium/بهشت” است.
فیلم شباهت زیادی به “District 9/منطقه 9” دارد،اما در “Elysium/بهشت” خبری از موجودات بیگانه نیست.مقدمه فیلم تصویر کاملی از شرایط نکبت بار زندگی روی زمین و خطراتی که در کمین ساکنان آن است ارائه می دهد.شرایطی که در آن گریز از فقر و بیماری ممکن نیست و “Elysium/بهشت” شناور بالای سر آن ها تمام این شرایط را به آن ها یادآور می شود.نیل بلومکمپ چندین خط روایی را آهسته پیش می برد که به سرانجام رسیدن آن ها نوید یک رویارویی نهایی هیجان انگیز و یک پیچیدگی غیر منتظره در پایان فیلم را می دهد.اما در عوض فیلم تا سطح تیراندازی های معمولی،انفجار،تعقیب و گریز،زد و خورد و احساساتی شدن های کسل کننده افت می کند و تمام چیزی که مقدمه فیلم پایه ریزی کرده در ادامه توسط صحنه های تکراری و قابل انتظار و پر از شعار از بین می رود.
مکس در محل کار در معرض تشعشعات رادیو اکتیو قرار می گیرد و برای درمان و زنده ماندن تنها پنج روز زمان دارد.او با تشویق دوست و همکار زیر زمینی خود،اسپایدر (واگنر مورا) تصمیم می گیرد اسکلتی فلزی را روی بدن خود نصب کند،فرایندی دردناک که او را تبدیل به یک یاغی نیمه رباتیک می کند،یک شوالیه تا دندان مسلح که در جهت حق می جنگد.آن ها قصد دارند یکی از اعضای “Elysium/بهشت” (ویلیام فیچنر) را دستگیر کرده و فایل سازمانی را از مغز او به مغز مکس منتقل کنند تا او از این طریق به “Elysium/بهشت” نفوذ کرده و درب های آن را به روی عموم باز کند.
در این بین زنی با قدرت بالا از میان اداره کنندگان “Elysium/بهشت” به نام دلاکورت (جودی فاستر) قصد دارد کودتایی در جهت منافع خود انجام دهد و کروگر (شارلتو کوپلی) مامور او روی زمین،در این جهت به او کمک می کند.حضور شخصیت کروگر در فیلم آزار دهنده است؛رفتار غیر منطقی،خنده های بلند و شمشیر چرخانی های او بیشتر مناسب شخصیت های منفی کارتونی یا ضد قهرمانان فیلم های پر کشت و کشتاری مثل “300/300” است.لهجه غلیظ آفریقای جنوبی او وضعیت را بدتر کرده و هر چند از قصد و نیت او با خبریم اما فهمیدن دیالوگ های او به این سادگی ها نیست.
تغییر شکل مکس به ماشین مبارزه نیمه آهنی را می توان هم به حساب از خود گذشتگی گذاشت و هم اقدامی برای زنده ماندن در نظر گرفت،اما از حیث درام این اتفاق شخصیت او را محدود و قابل پیش بینی کرده،از تحرک و جذابیتش کاسته و متعاقبا برقراری ارتباط با او را دشوار کرده است.اگر اوج اکشن فیلم تا این حد معمولی نبود،مکس می توانست تبدیل به یک قهرمان اصیل شود اما ظرفیت های شخصیت او تا حد زیادی به هدر رفته است.
نیل بلومکمپ در ارائه تصویری باور پذیر از افراد “Elysium/بهشت” و زمین هم موفق نبوده و با اینکه اتفاقات فیلم 131 سال بعد از زمان ما اتفاق می افتد،تمام این افراد شبیه دنیای امروز هستند.عمارت های مجلل “Elysium/بهشت” و لباس های ساکنان آن همان هایی هستند که امروز می توانید در میامی یا مالیبو پیدا کنید.از طرفی فقرای فیلم با آن لباس های اسپرت مندرس بیشتر برای بازی در فیلم “Fast & Furious/سریع و خشمگین” مناسب هستند.
مت دیمون با آن سر تراشیده،در اوایل فیلم پر شور و حرارت است اما بعد از آن با نصب اسکلت آهنی،محدود و کارایی خود را از دست می دهد.جودی فاستر نقش سیاست مداری فاسد و جاه طلب را ایفا می کند که دائما در حال انجام وظایف رسمی اش است،با همکاران خود به فرانسوی صحبت می کند و انگلیسی را با لهجه ای بین المللی حرف می زند.آلیس براگا در نقش مادری تنها با دختری مبتلا به سرطان خون که سفر به “Elysium/بهشت” آخرین امید او به شمار می رود،موفق به برانگیختن حس همدردی بیننده شده است.
“Elysium/بهشت” از نظر جلوه های ویژه و انتخاب محل فیلم برداری چیزی از “District 9/منطقه 9” کم ندارد.انتخاب مکزیکوسیتی و ونکوور برای به تصویر کشیدن لس آنجلس و “Elysium/بهشت” به جا بوده و پس زمینه ای باور پذیر و شفاف برای فیلم ایجاد کرده است.
اختصاصی نقد فارسی
مترجم:رضا اسدی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع:سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
50
دیدگاه بگذارید
فیلم واقعا نسبت به ابتدا واغاز قوی و خوب و به تصویر کشیدن زیبای تضاد دو دنیای پولدارها و فقیران ومحیطی که در ان زندگی می کنند ولی متاسفانه هرچقدر از فیلم و دقایقش میگذرد این قدرت کاسته میشه تا جایی که در اواسط فیلم زمانی که مکس به درون الیسیوم راه پیدا مکنه دیگر تجهیزات لباسهه و وسایل همگی چیزهایی میشوند که در زمین وجود دارند حال انکه نزدیک به ۱۲۰سال دیگر این اتفاقات افتاده ولی همه چیز مانند الان تی صحنه های روی زمین مارو به عقب تر از دهه نود میلادی میبرند این فیلم سعی کرده است… ادامه »
در ابتدا باید بگم که در این فیلم سعی شده تضاد طبقاتی امروز را به چالش بکشد انهایی که پول دارند در دنیای امروز همانطور که با لذت و ارامش و سلامت زندگی میکنند در دنیای الیسیوم هم این پولدارها هستند که حق خوب و سالم زندگی کردن را دارند موضوع بعدی زمانی را که برای باز کردن خط داستان و موضوع پیش رونده در ان اختصاص دادهاند به نظر من زمان کوتاهی است بهتر بود که که مانند بیشتر فیلم های ساگانه ای این فیلم هم به صورت سه قسمتی ساخته میشد که متاسفانه با انجام ندادن این کار… ادامه »
۹:مزخرف مزخرف مزخرف حیف اون وقتی که گذاشتیم. اخه تخیل هم حدی داره به خدا . یعنی اگه بدن ادم تکه تکه بشه بازم با اون دستگاه درست میشه؟ تخیل خوبه ولی نه به این اندازه اونم تو یه همچین فیلمی. بازم صد رحمت به منطقه ۹ . دیمون چطور حاضر شده تو فیلم بازی کنه نمیدونم ۹:مزخرف مزخرف مزخرف حیف اون وقتی که گذاشتیم. اخه تخیل هم حدی داره به خدا . یعنی اگه بدن ادم تکه تکه بشه بازم با اون دستگاه درست میشه؟ تخیل خوبه ولی نه به این اندازه اونم تو یه همچین فیلمی. بازم صد… ادامه »
مزخرف مزخرف مزخرف حیف اون وقتی که گذاشتیم. اخه تخیل هم حدی داره به خدا . یعنی اگه بدن ادم تکه تکه بشه بازم با اون دستگاه درست میشه؟ تخیل خوبه ولی نه به این اندازه اونم تو یه همچین فیلمی. بازم صد رحمت به منطقه ۹ . دیمون چطور حاضر شده تو فیلم بازی کنه نمیدونم
نکات مثبت:داستان جالب،جلوه های ویژه خیلی خوب،اکشن های مطلوب
نکته منفی:شخصیت مت دامون اصلا اول و آخرش بهم نمیخورد.کسی که کارای خلاف کرده فقط به فکر نجات خودشه اونم از هر طریقی میخواد نجات پیدا کنه یهو آخرش ایثارگر میشه!!وقتی روباته بهش گفت ۲-۳ روز دیگه میمیری به هر دری زد که خودشو نجات بده.نمیگم باید اخرش خودشو نجات میداد فقط.ولی حداقل داستان زندگیش باید آبرومندانه تر میبود
کارگردان این فیلم خواسته و هم توانسته با بهره گیری از داستان های اسطوره ای ادبیات کلاسیک فیلمی در ژانر علمی تخیلی بیافریند که حاوی پیام های زیبای آزادی ،برادری و برابری است ،معمولا چنین فیلم هایی در این ژانر زیاد دیده نمی شود. بسیار خوشحالم که یک کارگردان توانسته درپی یک داستان پرکشش وزیبا روح انسان دوستی را در بیننده زنده کند،این فیلم در ساخت جهان خیالی elysium در ۲۱۵۴ بسیار خوب عمل کرده ولی ای کاش زمان طولانی تری به فیلم اختصاص داده می شد تاشخصیت پرداز ی بهتری انجام می گرفت.شخصا توصیه می کنم۱۰۹ دقیقه درام جذاب… ادامه »
"می توان گفت نیل بلومکمپ برای پرداختن به این ایده از ریشه های آفریقای جنوبی خود الهام گرفته است."
موافقم, حتی پرچم آفریقای جنوبی کنار در یکی از سفینه ها هم بود!
دوستان جدیدا یه خورده بی انصاف شدیدها!!! ۱۰۹ دقیقه نبوغ و نوآوری ، دیگه چی میخواید ؟!! این ژانر برای ما ایرانی ها بیگانه هستش ما فقط میبینیم ، یعنی درک درستی از فیلم نداریم ، به نظر من که نقش کروگر یکی از بهترین نقشهای ساینس فیکشن ۲۰۱۳ بود !!! فیلمو با دقت ببینید بعد نظر بدید ، نه که نقدو بخونیدو بر خلاف میلتون علی علی فیلمو به رگبار ببندید 😆 من فقط در عجبم که چرا آقای مک کارتی با اینکه اینهمه نو آوریه قابل لمس از آینده رو تو این فیلم دیده ، در کمال نا… ادامه »
اصلا توقع نداشتم فیلم اینقدر سطحی و بی منطق باشه.فیلم نا امیدم کرد و از دیدنش پشیمون شدم 😥
این جا کلیک کنید تا به سایت فنجون وارد شوید
با سلام
به نظر من که فیلم خیلی بیخودی بود جزو فیلم هایی بود که به خودم فحش دادم بعد دیدنش 😆
بیخود و بی منطق
مثلا اینکه اینا رفتن تو بهشت – اون سرزمینه تو فضا – بعد زرتی یه کد وارد کردن همچی عوض شد یا اون کودتایه
اصلا اینا که اونقدر پیشرفته اند که عین اب خوردن دستگاه هاشون بدن ادم رو ترمیم میکنه چه نیازی به زمین داشتن که کنارش بودند؟
مت دیمون اصلا تو این فیلم به چشم نمیاد اصلا هیچ عرضه ی خاصی نداره فیلم هدفی نداره ربات ها نقش زیادی تو این فیلم ندارن چرا هیچ جنگی تو الیسیوم بین رباط ها و مت دیمون که وارد اونجا میشه در نمیگیره در کل یک فیلم بی منطق و ضعیف بود که بیننده رو اجمق فرض کرده.
فیلم به شدت نا امید کننده بود و پر از شعار و کلیشه و شخصیت منفی احمقانه که با لهجه مزخرف اش تقریبا فیلمو نابود کرده.در عوض پیشنهاد می کنم فیلم قبلی این کارگردان یعنی منطقه شماره ۹ ببینید که انصافا تو این ژانر شاهکار درجه یکی هست.
من این فیلم رو تو سینما تو اروپا دیدم با کیفیت خیلی بالا برای اولین بار از رفتن به سینما خیلی لذت بردم!امیدوارم سینماهای ایرانم یکم کیفیتشون بهتر بشه!
به شخصه هیچوقت از منتقد ها خوشم نیومده با عقل خودتون تصمیم بگیرید فیلم خوبه یا بد؟
فقط اینو میدونم بازیگری مثل مت دامون یه وزنه هست تو فیلم پس صد درصد فیلم قشنگه البته فیلمو ندیدم
بله دیگه نباید انتظار بالایی از هالیوود داشت.اونا فقط به فکر تولید فیلمهای نوجوان پسند ودنباله دار و کسب درام د هستند.
هالیوود هیچ وقت با این فیلم ها به اوج باز نمیگرده درسته؟
به نظر من نباید به خاطر نوشتن یه نقد منفی و حتی نادرست کل عملکرد یه منتقدو زیر سوال برد چون تاد مک کارتی در کنار پیتر تراورس بعد از جیمز براردینلی بهترین منتقدای حال حاضرن و تو این کمبود منتقد خوب و کاربلد نوشته ها و نقدهاشون معمولا ارزش خوندن داره.
reza008: ayub_s:حالا فهمیدم تا مک کارتی اصلا منتقد خوبی نیست . حالا بگین چرا ؟! چونکه بالاترین امتیاز رو به فیلم مزخرفی همچون قسمت دوم جی آی جو داده (۷۰/۱۰۰) در حالی که این فیلم هیچ خلاقیت و ارزش سینمایی رو نداره ولی در عوض به این فیلمه ۴۰ از ۱۰۰ داده . حالا میتوان نتیجه گرفت تاد مک کارتی حالا هر چقدر هم مدرک و تخصص داشته باشه ولی واقعا منتقد خوبی نیست . چه دلیل مزخرفی اهم اهم اهم . کجاش مزخرفه رضا جون ؟! تادمکارتی اومده به قسمت دوم فیلم جی آی جو ۷۰ داده ، اونم… ادامه »
چه دلیل مزخرفی
حالا فهمیدم تا مک کارتی اصلا منتقد خوبی نیست . حالا بگین چرا ؟! چونکه بالاترین امتیاز رو به فیلم مزخرفی همچون قسمت دوم جی آی جو داده (۷۰/۱۰۰) در حالی که این فیلم هیچ خلاقیت و ارزش سینمایی رو نداره ولی در عوض به این فیلمه ۴۰ از ۱۰۰ داده . حالا میتوان نتیجه گرفت تاد مک کارتی حالا هر چقدر هم مدرک و تخصص داشته باشه ولی واقعا منتقد خوبی نیست .
من دارم کم کم شک میکنم به آقای مک کارتی؛ یعنی این فیلم از G.Ijoe Retaliation هم پایین تر بوده؟!!! (ایشون بالاترین امتیاز رو بهش دادن!)
The Hollywood Reporter Todd McCarthy
امیدوارم همیشه برای هر فیلم بیش از یک نقد گذاشته شه.
ممنون
لطفا نقدی که جیمز براردینلی برای فیلم جدید وودی آلن "جسمین غمگین/Blue Jasmin" نوشته رو هم ترجمه کنید.
با تشکر از زحمات آقا رضا
یاد دیالوگ های سخیف جواد خیابانی افتادم 😆
منتقد باید منتقد باشد،آن منتقدی که منتقد نباشد منتقد نیست!!:o
با تشکر از رضای عزیز برای ترجمه های خوبشون. 🙂
دوستان قسمت جدید breaking bad اومد..قسمت ۹ از فصل ۵
چرا نقد تاد مک کارتی قرار گرفت؟ این فیلم از ۴۵ نقد منتشر شده اصلا نمره کامل نگرفته و بالاترین نمره ۸۸ یا ۳٫۵ از ۴ بوده به فیلم!حالا اینکه چرا تاد مک کارتی و جیمز برادینلی باید بگم این دو تا نقد کاملا در تضاد با هم دیگه هستند.برای نمونه بند ۵ نقد جیمز برادینلی کاملا از بازی شارلتو کوپلی تعریف و تمجید کرده اما در بند ۶ نقد تاد مک کارتی بازی شارلتو کوپلی رو به باد انتقاد گرفته! این فیلم هم چون یکی از فیلم های مهم این فصل بوده ۲ تا نقد ازش قرار گرفت.برای هر… ادامه »
کارتون فوق العاده بود جیمز برادینلی که بلد نیست نقد کنه همش نمره بالا می ده در عوض از شخصی نقد قرار دادید(تاد مک کارتی) در این جور مواقع واقعی نقد می کنه این فیلم هم بخاطر جلوه ویژه اش یه خورده نمره گرفته که با توجه به بودجه ی ۹۰ میلیون دلاری اش جیز ویژه ای نیست
دوستان. روند اینجا اینه که برای هر فیلم فقط یک نقد گذاشته میشه. اما حالا که مترجم زحمت کشیده و بیشتر ترجمه کرده، باید ازش تشکر کرد. من خودم به شخصه تشکر می کنم به نظر من صرفا زمانی به نقد ها اشکالی وارد نمیشه که به فیلم های پر ستاره همه بیان ۹ به بالا بدن. اون موقع همه خوشحالن. البته متاسفانه ما هیچ وقت اون کار رو نخواهیم کرد. میخواییم نقد کنیم. نه تعریف… به هر حال نظر شما برای ما مهمه و همین تغییرات رو هم که متوجه میشید گاهی، به خاطر احترام به نظر شماست. اما… ادامه »
ولی واقعاً بنظر میرسه ۱۰۹ دقیقه واسه یه همچین فیلمی کم باشه!
ایده ی خوبیه چون بیشتر خوبیا و بدیای فیلما رو میگه و این کار برای فیلمای اسکاری هیلی عالیه
فقط این مترجم ها بدبحت کارشون ٣ برابر میشه
من یه نظری دارم … باید سه تا نقد گذاشت …
نقد اولی مال اون منتقدی هستش که بیشترین امتیاز رو بهش داده … نقد دومی هم مال اون منتقدی باشه که امتیاز متوسط رو به بالا رو داده باشه و نقد سومی هم که مال اون کسی باشه که کمترین امتیاز رو بهش داده …اینطوری به نظرم خیلی خوبه چونکه فکر نکنم کسی گلایه کنه … هر چند که کار خیلی سختیه D:
دوستان مترجم با کدوم ساز شما برقصه؟!
از برادلینی میزاره میگید برادلینی بدرد نمیخوره از منتقدین دیگه بزارید,حالا از یه منتقد دیگه گذاشته میگید تاد مک کارتی کیلو چنده!!!
خواهشا تکلیف رو با خودتون معلوم کنید,اصلا خودتون وقت بزارید برای ترجمه نقد فیلم!
منتقد کیلو چنده…..فیلمو خودت بزن به بدن خودت بهش نمره بده
من سر چند تا نقد که اخر فیلم رو لو داده بودن دیگه میترسم نقد فیلما رو بخونم،اول فیلم رو میبینم بعد نقدشو میخونم .
این فیلم با این کارگردان و بازیگرهای خوبی که داره مطمئنم که از فیلمای خوبه امسال هست، من که منتظر دیدنشم به شدت
اتفاقاً این رویه خوبیه که اگه بخواهید دو تا نقد متفاوت از دو منتقد بذارید! دوستانی هم که گیر میدادن چرا همش نقدای برادینلی رو میذارید تحویل بگیرن!
این که میگویند تاد مک کارتی منتقد خوبی است ، همه اش حرف است .
تاد مک کارتی اگر نتواند مثل برادینلی بنویسد ، منتقد نیست .
بابا چرا نقد "تاد مک کارتی" رو گزاشتین؟؟
۴ از ۱۰؟؟؟
بابا حد اقل گروه بازیگرانش، کارگردانش، و جلوه های ویژه حد اقل ۶ رو که می ارزن. با این که فیلمشو ندیدم ولی ۱۰۰% عالی خواهد شد