خلاصه داستان:
دو خانواده که روابط بسیار دوستانه و صمیمانه ای با یک دیگر دارند، بر اثر مجموعه ای از حوادث و بروز یک قتل، با پرسش های بنیادی در ارزش ها و الگوهای رفتاریشان مواجه می شوند.
تصاویر فیلم:
نقد و بررسی فیلم به قلم سولا اکبریه
نمره 5.5 از 10
“من مادر هستم” روایت انسان هایی است با رفتارها و نگرش های متضاد و در عین حال هم سو! سردرگمی و غوطه ور شدن در روابط بسیار دوستانه و صمیمی و گرفتاریشان در دغدغه های شخصی نقاط مشترک الگوهای رفتاری شان است و شیوه نگرش به زندگی و قضاوت هایشان نقطه تضاد آن ها در برابر یک دیگر است. یکی عصبی و پرخاش گر که البته از سر مسئولیت پذیری است و دیگری خون سرد و آرام که مبادا آزادی عمل کسی سلب نشود!
نادر دل نواز (با بازی فرهاد اصلانی) وکیلی است تقریباً دائم الخمر که برای فرار از شکست در زندگی شخصی اش غیر از الکل و دوست صمیمی اش سعید (با بازی حبیب رضایی) پناهگاه دیگری ندارد. سعید خود قربانی و شاید مسئول یک زندگی نابسمان خانوادگی است و همسرش سیمین (با بازی پانته آ بهرام) پس از دو سال به ایران باز گشته و خود آگاهانه می دانند که سرنوشتی جز جدایی در انتظارشان نیست! آوای دل نواز(با بازی باران کوثری) که از ناامنی در خانواده ای از هم گسیخته به طرف یک دانشجوی موسیقی شهرستانی بی پول و عاشق پیشه به نام پدرام (با بازی امیرحسین آرمان) پناه برده و در نهایت ناهید همسر نوید و مادر آوا (با بازی هنگامه قاضیانی) که او نیز در گیر و دار شکست زندگی خصوصی تنها به دنبال آن است که بتواند مسئولانه تر زندگی دخترش را سر و سامان دهد.
این پازل شخصیت ها در فیلم “من مادر هستم” بیش از هرچیز تصویر نابسامانی در خانواده را برجسته می کند. در واقع بیش تر از هر نکته دیگری به هم ریختگی در بنیان خانواده است که می خواهد در نیمه اول فیلم به تصویر کشیده شود تا در نیمه دوم شاهد تبعات این نا به سامانی و در هم گسیختی باشیم.
فیلم نامه داستان نسبتاً روانی دارد. البته حوادث فرعی، در هم پیچیدگی ها و گره های کوچکی هم هست که در اثنای ماجرا ایجاد می شود و اندکی بعد با گره افکنی در واقع اطلاعاتی را از زندگی خصوصی برخی از شخصیت ها برملا می کند که اصلاً همه این ها پیش زمینه ای است برای پرده آخر و سکانس های پایانی فیلم. بدنه اصلی فیلم نامه هم مبتنی بر رفت و برگشت های زمانی است که در قالب جلسه روان کاوی یکی از شخصیت ها با روان پزشک و بیان خاطراتش می گذرد.
یکی از نقاط برجسته این فیلم، وجود شخصیت هایی است که به شدت خاکستری اند! عملاً هم مقصرند و هم قربانی. زمانی که نوید در اوج مستی و درماندگی تلوتلو خوران از دخترش می خواهد مادرش را راضی به آشتی کند، نوعی معصومیت و استیصال به بیننده القا می شود و اندکی بعد همین پدر مستاصل تبدیل به مدیری نالایق می شود که اشتباهات مکررش به فروپاشی بیش تر خانواده منجر می شود. یا سعید دوست نادر که هم قربانی یک زندگی بدفرجام است و هم گرفتار همسری خائن است که در دوری دوساله از همسرش فرصت را غنیمت می شمرد! و البته در مورد سایر شخصیت ها هم این وضعیت به چشم می خورد که می توان نقطه اوج این دوگانی میان قربانی شدن و قربانی کردن را در شخصیت «سیمین کاشف» همسر سعید یافت.
اما فارغ از این ویژگی مثبت، یکی از ضعف های مفرط فیلم نامه گفت و گوهای میان بازیگران است. دیالوگ ها به شدت تصنعی، فیلم فارسی و غیر قابل قبول اند. به بیان دیگر دقیقاً می توان اظهار داشت قوی ترین و بهترین بخش های فیلم، سکانس هایی است که گفت و گو کم ترین نقش را دارد و بازی حسی بازیگران و حالت صورت آن هاست که پیام را منتقل می کند. این ضعف به خصوص در پایان بندی فیلم خودش را نشان می دهد که در سکانس دادگاه، نوید خطابه ای را می خواند که بیش تر شبیه مانیفستی است اخلاقی در قبح بی بند و باری و روابط خارج از عرف و تمجید از کیان خانواده!!! اتفاقاً آن هایی که خواهان پایین کشیده شدن فیلم از پرده های سینما هستند، با یک بار دیدن فیلم و تنها به خاطر همین سکانس باید ممنون تیم فیلم نامه نویسی – لیلا لاریجانی، رحمان سیفی آزاد (براساس طرحی از جمال امید) – و جیرانی باشند که چنین کلاس اخلاقی را برگزار کرده است.
به عبارت دیگر هرچند از لحاظ پیام و محتوا پایان بندی فیلم عالی و بی نقص است؛ اما از نظر ساخت با مشکلات اساسی مواجه است. گفت و گوها، میزانسن و حتی صحنه آرایی چندان دل چسب نیست.
اما چاله های فیلم نامه به همین جا ختم نمی شود، علاوه بر ضعف گفت و گو ها، سهل انگاری های واضحی در فیلم صورت گرفته است. سکانس فرار آوا از یک مرکز درمانی خصوصی اصلاً درنیامده است! سکانس تحول ناگهانی آوا برای اعتراف به گناهی که مادرش را اشتباهاً به دام انداخته است به شدت بی مقدمه و تنها تحت تاثیر چند جمله تاثیرگذار است! و سوالات این چنینی کم مطرح نمی شود. مثل این که اصلاً چرا یک باره آوا بچه اش را سقط می کند؟
از دیگر نقاط مبهم فیلم، طراحی صحنه فیلم مخصوصاً در یک سوم ابتدایی فیلم است. طراحی صحنه عجیب و انگار اصراری است برای نشان دادن روحیه خاص آوا در هنر و نواختن موسیقی! هرچند هرچه فیلم جلوتر می آید در این زمینه شاهد پیشرفت هستیم و طراحی صحنه شکلی منطقی تر، باور پذیر تر و قابل قبول تر به خود می گیرد.
در نهایت همان طور که می شد تا حدودی پیش بینی کرد، انسان های درگیر در چارچوب های ارتباطی نا سالم، بستر خانوادگی متشنج، الکل و اقسام بی قیدی هایی که در فیلم پشت سرهم ردیف شدند، سرنوشت خوبی برای هیچ کدام از شخصیت ها به همراه نداشتند! کلید واژه انتقام تنها بهانه ای شد تا دیواره پوشالی روابط دوستانه فرو بریزد و کسانی که روزگاری محرم خصوصی ترین داشته های زندگی یک دیگر بودند، چهارپایه مرگ را زیر پای عزیزانشان بلغزانند.
“من مادر هستم” داستان سقوط انسان ها است از لبه پرتگاهی که خودشان به سویش قدم برداشته اند و درست موقع سقوط است که فرصت بازبینی در آن چه را از سرگذرانده اند، پیدا می کنند. در چند قدمی مرگ است که انگار چشم ها باز می شود، روابطی که مدت های مدید مرده بود، با ارزش می شود و آوا به جای اسم کوچک والدینش، آن ها را بابا و مامان خطاب می کند و درنهایت، هرچند انتقام تیر خلاصی است بر پیکر این انسان های در حال سقوط، اما انتقام گیرنده نیز در آخر بستری یک بیمارستان روانی می شود تا سقوط دامن گیر همه باشد.
اختصاصی نقد فارسی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها، وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” و نام نویسنده ممنوع است و شامل پیگیرد قضایی می شود.
91
دیدگاه بگذارید
Bardia.S:در جواب آقای اکبریه که تو قسمتی از یادداشتشون گفتن که "معلوم نمی شود چرا آوا بچه را سقط کرده" باید بگم که بچه به خاطر فشار عصبی زیادی که روی آوا بود سقط شد و اون صحنه ای که آوا روی زمین به زانو در اومد به خوبی این فشار رو نشون می داد و کمی جلوتر هم همین رو از زبون سیمین شنیدیم. دوست عزیز این تحلیل هم می تونه یکی از تحلیل ها باشه، به هر حال هر برداشتی از مخاطب اصالت داره و می شه اونو صحیح دونست؛ انتقاد در واقع به اینه که این حادثه… ادامه »
یه فیلم ضعیف که می خواست درس اخلاق بده !
قطعانظرشما مورداحترامه..ودلایل خودنتونو دارین..ومن برعکس (مراسم دیروز که اصلاتوش نقدی ندیدم_بیشتر حاضرجوابی بود)قصد ندارم,پاسخ نظرات شماروبدم.وآقای فراستی مختارازهرفیلمی دفاع کنه یا..که اصلامن دیروز اونجا نقدی نشنیدم..بگذریم.گفته های شما درمورد جزای کاراکترهارو قبول دارم.ولی ایناگفته اند.تو فرم درنیومدن..جیرانی دنیای تاریکی رو نشون میده..همه گناهکارند..تعریف گناه توفیلمش چیه..شعار..پدری الکلی_مردی شهوتی_زنی بی مسولیت..ایناتا توفیلم درنیاد..قابل قبول نیست.
ممنون که نظرات بنده رو خوندین ونظر دادین.آرزوی موفقیت برای شما,سایت,کاربران دارم.درکنارسینمای کشور.
درپایان جمله ای از_جان فورد درمورد فرم:فیلم بافرم هرگز بدنبال بلوانخواهدبود.
Batman:دوست عزیزو..اینکه بازیها خوبند,اینکه صحنه پردازیها دربعضی سکانسها جالبندوبیننده رو تحت تاثیرمیذاره دلیل بر خوب بودن فیلم نیست,دقیقانکته اینجاست که کارگردان بااین رخدادها داره سربیننده کلاه میزارو..فیلم عواقب چی رو نشون میده?عواقب کاربد..بابا فیلم داره مثل کلیداسرارعمل میکنه?کارگردان داره ابتذال رو نشون میده باسه روایتش..خوب..ولی نشون دادن ابتذال که نشد دردما..عاقبت دزدی?زندانه..آیابازم دزده,دزدی نمیکنه!کارگردان فرم رو باید بسازه..قاب حرفشو دربیاره!البته اول عکسی باشه که بعدقابش کرد!_فیلم مثل سایرفیلمای ما از خیانت,فساد,..میگه.خوب خیانت برای من درنیومدی..فساد باسه من تعریف نشده..فیلم بی حیای است.نه بخاطر داستان بی اساس وخنده دارش..بخاطر پناه بردن به ابتذال وجذب جونا.. مادر..من که مادر توفیلم نمیبینم.۳تازن که… ادامه »
دوست عزیزو..اینکه بازیها خوبند,اینکه صحنه پردازیها دربعضی سکانسها جالبندوبیننده رو تحت تاثیرمیذاره دلیل بر خوب بودن فیلم نیست,دقیقانکته اینجاست که کارگردان بااین رخدادها داره سربیننده کلاه میزارو..فیلم عواقب چی رو نشون میده?عواقب کاربد..بابا فیلم داره مثل کلیداسرارعمل میکنه?کارگردان داره ابتذال رو نشون میده باسه روایتش..خوب..ولی نشون دادن ابتذال که نشد دردما..عاقبت دزدی?زندانه..آیابازم دزده,دزدی نمیکنه!کارگردان فرم رو باید بسازه..قاب حرفشو دربیاره!البته اول عکسی باشه که بعدقابش کرد!_فیلم مثل سایرفیلمای ما از خیانت,فساد,..میگه.خوب خیانت برای من درنیومدی..فساد باسه من تعریف نشده..فیلم بی حیای است.نه بخاطر داستان بی اساس وخنده دارش..بخاطر پناه بردن به ابتذال وجذب جونا.. مادر..من که مادر توفیلم نمیبینم.۳تازن که… ادامه »
در جواب آقای اکبریه که تو قسمتی از یادداشتشون گفتن که "معلوم نمی شود چرا آوا بچه را سقط کرده" باید بگم که بچه به خاطر فشار عصبی زیادی که روی آوا بود سقط شد و اون صحنه ای که آوا روی زمین به زانو در اومد به خوبی این فشار رو نشون می داد و کمی جلوتر هم همین رو از زبون سیمین شنیدیم.
دوست عزیز(فرقی نداره کی هستی) من برای دفاع از فیلم دلایل خودم رو دارم و اولین دلیلم به فیلمنامه فیلم برمی گرده که به خوبی نشون میداد چطور یک رشته از اعمال نادرست به تشکیل یک زنجیره به هم پیوسته از مجازات منجر میشه و تو این راه به احساسات گرایی متوسل نمیشه. گذشته از این فیلمنامه نحوه روایت،شخصیت پردازی قوی(به جز شخصیت امیرحسین آرمان) و دیالوگ نویسی نسبتا مناسبی(به غیر از چند جا) داشت و به خوبی تونسته بود تنش و تعلیق رو در بیننده(هم در من و هم بقیه مخاطبای تو سالن که من حواسم بهشون بود) ایجاد… ادامه »
حرف رو بزن با اسم کار نداشته باش زیاد…با سیستم رفیقم کامنت دادم..
Batman:بنده قصدجسارت نداشتم وفقط نظرمو دادم.بنده۲بارفیلمو دیدم..پس نظرخیالی نداده وبه کسی هم تهمت نمیزنم..اما درموردنقد:متاسفانه نقدمنتقد یکپارچگی نوشتاری نداره..نقدبایدفرم,محتوا رو وابکنه!و دراصل نظرمنتقد مشهودباشه:مثبته_منفی..وسط نداریم(درمورد وسط روی دیدگاه خودمه). ولی درمورد فیلم_بادادن جواب به کامنت درموردفرم که جای تاسف نداره ولی خیلیها نمیفهمنش بایدبگم عزیز بنده بدون دلیل وعلم حرف نزدم:فرم چیست?۱_فرم ازنظرمفهوم,سیستم کلی هست که بیننده ازفیلم میبینه_به نظر ای.او.اسکات منتقد نیویورک تایمز:فرم میتواندیک دیدشخصی باشدبرای بیننده..ولی نه برای منتقد)_و در اختصاص:فرم سیستم فراگیرحاکم بر روابط بین عناصرفیلمه. که بنظرمن بیننده ساده فیلم جیرانی فرم که چه,محتواهم نداره.. جای دیگه به نقل ازاساتید فیلمسازیم تو دانشگاه ازدیدمنتقدجوان و سختگیرنیویورک… ادامه »
جناب سولا، این انتقادات رو کاربران به نقد های ایبرت، براردینلی و منتقدان تامیز و (کلا همه!) هم گاها (یعنی اکثرا!) می گیرن.
از پاسخ گویی شما ممنونم. اما این اشکال گرفتن کاملا اتفاقی عادی هست که بهتره به طور کلی [b]فقط[/b] مد نظر داشت. (چون بعضی مفیدن) ، همین و نه بیشتر
ممنونم و موفق باشید
برای من فیلم واقعا تکان دهنده ای بود و فکر نمیکردم همچنین فیلمی ببینم.بازی ها به شدت عالی بود.تا جایی که سواد من میرسه فیلم خوبیه.
بنده قصدجسارت نداشتم وفقط نظرمو دادم.بنده۲بارفیلمو دیدم..پس نظرخیالی نداده وبه کسی هم تهمت نمیزنم..اما درموردنقد:متاسفانه نقدمنتقد یکپارچگی نوشتاری نداره..نقدبایدفرم,محتوا رو وابکنه!و دراصل نظرمنتقد مشهودباشه:مثبته_منفی..وسط نداریم(درمورد وسط روی دیدگاه خودمه). ولی درمورد فیلم_بادادن جواب به کامنت درموردفرم که جای تاسف نداره ولی خیلیها نمیفهمنش بایدبگم عزیز بنده بدون دلیل وعلم حرف نزدم:فرم چیست?۱_فرم ازنظرمفهوم,سیستم کلی هست که بیننده ازفیلم میبینه_به نظر ای.او.اسکات منتقد نیویورک تایمز:فرم میتواندیک دیدشخصی باشدبرای بیننده..ولی نه برای منتقد)_و در اختصاص:فرم سیستم فراگیرحاکم بر روابط بین عناصرفیلمه. که بنظرمن بیننده ساده فیلم جیرانی فرم که چه,محتواهم نداره.. جای دیگه به نقل ازاساتید فیلمسازیم تو دانشگاه ازدیدمنتقدجوان و سختگیرنیویورک… ادامه »
دوست عزیز فک کنم شما درک درستی از مفهوم نقد نداری! لزوما تو نقد چیزی رو نمی کوبن! تعریف بی خودی هم نمی کنن. نکات مثبت و منفی کار رو با هم می بینن. پس اون چیزی که شما بهش می گی گسست، من اسمشو می ذارم همه جانبه نگری!
متوجه منظورتون نشدم! لطفا واضح تر انتقادتون رو مطرح کنید
من میخوام یه سوال از انصار وطرفداراش بپرسم
شما چرا موقع گرونی ها بالا رفتن قیمت دلار کم ارزش شدن ریا ل -بی کاری وکمبود اجناس مرغوب
وگران شدن ونایاب شدن داروهای مورد نیاز مردم
به خیابان نمیریزید وازشهدا عذرخواهی نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
منم دیدم
به نظرم یه فیلم خیلی معمولی مثل سایر فیلم های جیرانی
متاسفانه سینمای ایران با این وضعیت اکران نکردن و تحریم فیلم ها هیچ پیشرفتی نمیکنه!!وقتی ۱۰ ۱۵ سال پیش فیلمی مثل Saving Private Ryan یا Black Hawk Down ساخته میشه و مردم ما هنوز تو کف اخراجی ها موندن انتظار بیشتری نمیشه داشت!یه کارگردان میاد این همه هزینه میکنه واسه فیلمش بعد چهار تا آدم که هنوز فیلمش رو هم ندیدن میان اعتراض میکنن و تمام!شاید فکر کنید دارم اغراق میکنم ولی ما هنوز نتونستیم فیلمی در حد Close Encounters of the Third Kind که ماله سی و چند ساله پیشه بسازیم!نمیخوام بگم فیلم خوب نداریم اما ما مردیم آخرش… ادامه »
جیرانی کارش درسته
حیدر: Bardia.S:من همون روز اول اکران(چهارشنبه هفته پیش) این فیلمو دیدم و باید بگم ازش خوشم اومد چون فیلمنامه اش شخصیت پردازی مناسبی داشت و مهم تر از اون مضمونش رو دوست داشتم که نشون میداد چطور یک رشته از کارهای غلط و نادرست منجر به بروز خطاهای دیگه میشه و در نهایت تاوان و نتیجه منفی کارهاشون هم شکل یک زنجیره به هم پیوسته رو به خودش میگیره. در کل به نظر من در کنار "قرمز" و بعد از "شام آخر" یکی از بهترین فیلمای جیرانی تا امروزه و از دیدنش پشیمون نمی شید و بازی پانته آ بهرام… ادامه »
what: Bardia.S: what: Bardia.S: what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما تو سالی که گذشت چند بار رفتی سینما و کلا… ادامه »
Bardia.S:من همون روز اول اکران(چهارشنبه هفته پیش) این فیلمو دیدم و باید بگم ازش خوشم اومد چون فیلمنامه اش شخصیت پردازی مناسبی داشت و مهم تر از اون مضمونش رو دوست داشتم که نشون میداد چطور یک رشته از کارهای غلط و نادرست منجر به بروز خطاهای دیگه میشه و در نهایت تاوان و نتیجه منفی کارهاشون هم شکل یک زنجیره به هم پیوسته رو به خودش میگیره. در کل به نظر من در کنار "قرمز" و بعد از "شام آخر" یکی از بهترین فیلمای جیرانی تا امروزه و از دیدنش پشیمون نمی شید و بازی پانته آ بهرام هم… ادامه »
Bardia.S: what: Bardia.S: what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما تو سالی که گذشت چند بار رفتی سینما و کلا چند… ادامه »
what: Bardia.S: what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما تو سالی که گذشت چند بار رفتی سینما و کلا چند تا… ادامه »
Bardia.S: what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما تو سالی که گذشت چند بار رفتی سینما و کلا چند تا از… ادامه »
…..: what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما یه مقدار همچین در خودت احساس غرب زدگی نمیکنی!!!! …..: what:چی شد جیرانی… ادامه »
what:چی شد جیرانی که از خودشون بود؟ یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه شما تو سالی که گذشت چند بار رفتی سینما و کلا چند تا از فیلمای… ادامه »
شما به چه فیلمی میگی آشغال؟
از نظر شما چه فیلمی مبتذله؟
می تونی برا من "فرم" رو تعریف کنی؟
اصلا فیلم رو دیدید که نظر میدید؟
اگه تونستید به سوالای بالا جواب بدین و برای ادعاهاتون دلیل منطقی بیارید معلوم میشه که از قبل یه مشت اصطلاح رو حفظ نکردید و برای خالی نبودن عریضه نظر ندادین.
من انتظار ندارم که همه نظر من رو داشته باشن ولی واقعا بعضی نظرایی که دوستان می ذارن اونقدر بی پایه و اساسه که باعث تاسفه. نمی دونم چرا ولی اکثر کسایی که میان نقد فارسی موضعشون نسبت به فیلمای ایرانی منفیه و خیلیاشون فکر می کنن چون چند تا فیلم هالیوودی دیدن،فیلم ایرانی افت کلاسه و اکثرا بدون دلیل موجه سعی می کنن فیلما رو بکوبن که این اصلا خوب نیست چون اگه ما بخوایم فیلمای ایرانی ای که امسال اکران شدن رو با فیلم های سینما جهان(به جز هالیوود) مثل فرانسه و ایتالیا و بقیه کشورای آسیایی و… ادامه »
شما یه مقدار همچین در خودت احساس غرب زدگی نمیکنی!!!!
دوستان عزیز.
آقای اکبریه یکی هستند مثل شما از اعضای همین سایت. و تصمیم گرفتن که بدون هیچ چشمداشتی برای راه افتادن بخش نقد فیلم های ایرانی سایت قدمی بردارن و من از این جهت بسیار از ایشون متشکرم که اگر نبودن شاید بخش فیلم های ایرانی سایت حالا حالا ها راه نمی افتاد. نقد ایشون مطمئناً خالی از اشکال نیست اما دوستان خیلی نسبت بهشون کم لطفی میکنن. به نظرم این اصلاًانصاف نیست.
قبلاًهم گفتیم. باز هم میگیم که اگر شما نقدهای بهتری می نویسید ما با روی باز استقبال می کنیم.
چی شد جیرانی که از خودشون بود؟
یه درخواست از مسئولین سایت اینکه خواهشا کیفیت سایتتون رو با فیلم های چرت وطنی پایین نیارید حاضرم ۲۰۰۰ بار توایلایت رو ببینم اما چشم حتی به پوستر یه فیلم ساخت داخل نیوفته کلا ما ایرانیا بسیار از خود مچکریم تو کل تاریخ سینمای ایران بگردی ۲ تا فیلم متوسط از نظر فنی پیدا نمی کنی همش چرت محضه فقط هزینه بره و به دلیل کیفیت بسیار نازل فنی باعث فعال شدن هیچ صنایع دیگه ای هم نمیشه
من این فیلم رو ندیدم اما بخواطر جاروجنجالش دوست داشتم یه نقد راجع بهش بخونم از سولا تشکر میکنم از اینکه وقت گذاشتن و این نقد رو ارائه کردن و به آقایون محترمی هم که به نقد ایراد میگیرن باید بگم الزاماً یه نقد نباید کتاب خدا باشه ، بدون ایراد. نقد یه نظر شخصیه با خیلی از کم و کاست ها حالا اگر تو این مملکت مردم باید دور از جون شما مثل سگ دنبال نون و آب و … باشن که دیگه حتی فرصت خوندن هم ندارن چه برسه به فکر کردن و نوشتن اون دیگه بحثی است… ادامه »
فیلم ضعیفی بود و ارزش این همه جار جنجالی که براش راه افتاد نداشت.
ببینید من تا به حال سعی کردم با استعاره از مدیران این سایت خواهش کنم کمی تخصصی تر به مسائل نگاه کنند ،اول اینکه باید از ترجمه و ارائه مطالب منتقدان بنام و صاحب سبک اونور آبی ازتون تشکر کنم و مسلما این مسئله نقطه قوت سایت شماست ولی از این وب انتظارات بیشتر از این دارم سرکار اکبریه من تا به حال اکثر نقدهای شما رو راجع به فیلم های روی پرده خوندم و به طرح مسئله راجع به این فیلم و دغدغه های من نوعی بسنده می کنم: نمونه اول اینکه فیلم و اثر هنری با دقت دیده… ادامه »
من با نظر منتقد مخالفمئ که به فیلم دید خوبی نداشت. من از وقتی که یه حبه قند رو دیدم به بعد فیلم ایرانی به خوبی این ندیده بودم
شخصیتها و روابط بین اونها سست و بی پایه بود، گفتگوهای بد و سرسری تمامی حس فیلم رو گرفته و هیچ انرژی رو برای ادامه داستان در تماشاگر ذخیره تمی کرد. تمامی داستان فقط برای ایده مرکزی هتک حرمت بهم بافته شده که اونهم طبعاً با توجه به معذورات در نیامده، همیشه فریدون جیرانی میخواد با قتل به تماشاگر شوک بده ولی غافل از اینکه تماشاگر ابتدا باید شخصیتها رو دوست داشته باشه و به سرنوشت اونها اهمیت بده تا بتونه تحت تاثیر روایت قرار بگیره. و اینکه آنونس فیلم حاوی تمامی گره های داستانه و تمامی فیلم رو لو… ادامه »
نقد بالا خوندم شبیه متن های گوینده برنامه "شما و سیما" نوشته شده 😮
سلام…متاسفانه نقد شمام مثل خود فیلم گسسته وبی چارچوبه…معلوم نیست منفیه یا متوسط یا مثبت…خیلی بد نقدکردین…یعنی ما ونتقد دیگه ای نداریم تواین مملکت…این چه نقدیع ایه…
فیلمم در راستای دوران زوال سینمای بخت برگشته ما,اشغال بود…مبتذل-بی فرم-ولی باید اکران شه وبا نقدهای فیلم مردم درموردش بدونند.نه باراهپیمایی…
منم دیدم
به نظرم یه فیلم خیلی معمولی مثل سایر فیلم های جیرانی
من همون روز اول اکران(چهارشنبه هفته پیش) این فیلمو دیدم و باید بگم ازش خوشم اومد چون فیلمنامه اش شخصیت پردازی مناسبی داشت و مهم تر از اون مضمونش رو دوست داشتم که نشون میداد چطور یک رشته از کارهای غلط و نادرست منجر به بروز خطاهای دیگه میشه و در نهایت تاوان و نتیجه منفی کارهاشون هم شکل یک زنجیره به هم پیوسته رو به خودش میگیره. در کل به نظر من در کنار "قرمز" و بعد از "شام آخر" یکی از بهترین فیلمای جیرانی تا امروزه و از دیدنش پشیمون نمی شید و بازی پانته آ بهرام هم… ادامه »