نویسنده: Adam Cooper (آدام کوپر), Bill Collage (بیل کالیج),
6.0 | |
52 | |
0.33 |
خلاصه داستان:
«هجرت» برگرفته از کتاب مقدس و درباره هجرت قوم یهود از مصر تحت هدایت حضرت موسی(ع) است.
بازیگران:
تصاویر فیلم:
نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)
نمره 5 از 10
«هجرت / Exodus» نماينده تلاش ريدلی اسکات برای تقليد از سسيل بی دوميل [کارگردان فقيد سينما] است. مقايسه «هجرت» با «ده فرمان/ The Ten Commandments» هم اجتناب ناپذير و هم به جا است. با توجه به واکنشهای مختلف منتقدان به اين اثر ساخت ۱۹۵۶، شايد غافلگير شويد اگر بدانيد که «هجرت» تقريباً از هر نظر به جز زرق و برق بصری از «ده فرمان» ضعيفتر است. بحثی نيست که اسکات توانسته ضيافتی بي نظير در مقابل چشمانمان بگستراند (گرچه فيلم در قالب سه بعدی ساخته شده است، اما متأسفانه مثل اغلب موارد ديگر اين کار غيرضروری بوده)، اما فيلمنامه (که محصول کار چهار فيلمنامه نويس است) بسيار شلخته است، ضرباهنگ فيلم يکنواخت نيست، بازیها متناقضند، و کل فيلم شکست محض است. عليرغم مدت زمان دو ساعت و نيمی فيلم، «هجرت» در واقع برای بيان کل داستان بسيار کوتاه است («ده فرمان» ۷۰ دقيقه طولانیتر است) اما اين باعث نشده که اسکات از نمايش صحنه های متعدد و ظاهراً بی نهايت افرادی که صحراها را در مینوردند صرفه نظر کند.
اساساً، «هجرت» وقايع کليدی را حول قيام موسی (با بازی کريستين بيل)، به عنوان رهبر عبرانیهای در بند، عذابهایی که توسط خداوند نازل میشوند، تصميم رامسس (با بازی جوئل ادگرتون) برای آزاد کردن بنی اسرائيل، و دنبال کردن مسير مصريان تا دريای سرخ شرح میدهد. به طور کلی، «هجرت» به کليات کتاب مقدس انجيل وفادار است، اما شيطان در جزئيات قرار دارد.
در وهله اول، داستانهای بيش از حد زيادی در مدت زمان ۱۵۰ دقيقهای فشرده شدهاند. در نتيجه، چندين شکاف اعصاب خردکن در داستان وجود دارند و مواردی هم زمانی که رويدادها با سرعت زيادی پيش برده میشود ديده میشوند. عذابهای الهی نمونه خيلی خوبی از اين مدعا هستند: اين عذابها به صورت تجمعی از جلوههای ويژه با کمترين تلاش برای پی بردن به تأثير انسان در آنها نمايش داده میشوند. گاهی اوقات، مثل وقتی که عدهای از کروکديل های غول آسا حمله میکنند، فيلم به چيزی شبيه به فيلمهای بهره بردارانه تبديل میشود. همچنين صحنههایی وجود دارند (مثل صحنه ای در اواخر فيلم که موسی در آن مشغول حک کردن ده فرمان است) که بسيار به لبه تقليد کاری [از فيلم های ديگر] نزديک هستند. اين خوب نيست که در طول تماشای يک فيلم حماسی به بخش اول «تاريخ جهان/The History of the World» ساخته مل بروکس فلاش بک بزنيم.
غير از بحث رنگ پوست بازيگرها، انتخاب برخی بازيگرها محل سئوال است. کريستين بيل، که بدون شک به خاطر شهرتش بسيار مطرح است، هرگز نمیتواند جايگزينی برای موسی باشد. بخشی از اين مشکل اين است که از او خواسته شده تا شخصيتی را بازی کند که نيمی موسی/نيمی ايوب است و دغدغه زيادی درباره ايمانش دارد و بسيار درگير شک به خودش است. اين موسای نسل پوچ گرا است. چارلتون هستون، تمام صلابتش، موسی را به چيزی فراتر از يک شخصيت فانی برای بيننده ها تبديل کرد. (آنهایی که کل فيلم منتظرند تا بيل بگويد که « ملتم را رها کنيد» بايد بدانند که او هرگز اين کلمات را بيان نمیکند).
جوئل ادگرتون در نقش رامسس قربانی فيلمنامه بد شده است. به اين شخصيت مقداری صحنههای «شخصيت پردازی» داده شده است که نشان میدهند او خود را وقف پسرش کرده، اما شخصيت او در عين حال بسيار خرد و جزئی تصوير شده است. به نظر میرسد که بارگاه پر از مارها و نه سياستمدارهایش (به همراه حضور زياد سيگورنی ويور) در اتاق تدوين جامانده است. رابطه «برادروار» ميان موسی و رامسس بسيار يخ و سرد است. هرگز وانمود نمیشود که اين دو همديگر را دوست دارند بنابراين وقتی اين دو روبروی هم قرار میگيرند اصلاً تراژدی شکل نمیگيرد. از ميان بازيگران معروف، تنها کسی که خوب کارش را انجام میدهد بن کينگزلی است، که او هم بيشتر از ده دقيقه روی پرده نمیرود.
شايد بزرگترين اشتباه فيلمساز اين باشد که به جای استفاده از يک غريو پرطنين برای نمايش حضور خداوند در فيلم، استفاده از آيزاک اندروز ۱۱ ساله باشد. اين تصوير از خدای متعال به قدری ابزورد است که تقريباً تمام صحنههایی که پسرک در آنها ظاهر میشود را تقريباً به هجو تبديل میکند. لازم نيست که فرد مؤمن باشد تا بفهمد خدا- هر خدایی- بايد به اثر روی پرده تحميل شود. تصوير کودکی ترشرو برای به تصوير کشيدن هيبت خداوند بيش از حد پيشپاافتاده است. همچنين وفاداری به انجيل با تصميم دو نيم کردن دريای سرخ به وسيله سونامی به جای حرکت دست موسی نقض شده است، اما اين صحنه بيشتر از جنبه هنری از نظر من ضعيف است تا نقض کليشهها.
اگر برای تماشای کل «هجرت»، ظاهراً تمام نشدنی، تنها يک دليل وجود داشته باشد، آن هم اين است که اين اثر از نظر بصری بسيار تأثيرگذار است. اگرچه در فيلم شاهد صحنههایی هستيم که در آنها تصاوير کامپيوتری آشکار و اگزجره هستند، اما در عين حال برخی لحظات نيز بسيار چشم نوازند. هيچ يک از اين صحنهها مانند عذابهای الهی و دوشقه شدن دريای سرخ بزرگ و خودنمايانه نيستند. بيشتر توسط شواهد عيان در شاتهای هوايی مصر باستان تحت تأثير قرار گرفتم.
نمیتوان انکار کرد که گاهی اوقات «هجرت» واقعاً تأثيرگذار است اما اين حالت بسيار کوتاه و زودگذر است و اغلب به وسيله يک اِسکَترشات و فيلمنامه غيريکنواخت و فقدان کامل تأثير عاطفی ناقص رها میشود. شخصيتها با نظمی هشدار دهنده میآيند و میروند. نکات داستان ناديده گرفته شدهاند. يک رابطه عشقی در کمتر از دو دقيقه شکل میگيرد (مبالغه نمیکنم). در برخی موارد، همچون «نوح/Noah»، فيلم تفسير سکولاری از يکی از داستانهای انجيل است که منجر به برخی انتخابهای عجيب شده است. اما «هجرت» از «نوح» شلختهتر است و به سختی میتوان اين را بخشيد، به خصوص از طرف کارگردانی با قد و قامت اسکات. «هجرت» فاصله زيادی از بدترين فيلم ۲۰۱۴ دارد، اما ممکن است نااميد کننده ترين فيلم سال ناميده شود.
اختصاصی نقد فارسی
مترجم: محمدرضا سیلاوی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
73
دیدگاه بگذارید
جذابیت های داستان موسی پیامبر مربوط به همان ماجرایی هست که در کتب مقدس و عهد عتیق اومده، به اون معجزه ها و حرف هایی که بین موسی و فرعون رد و بدل میشه و سرنوشتی که از کودکی تا بزرگسالی داشت حالا چه باور داشته باشیم یا نداشته باشیم از عوامل جذابیت های داستان موسی همین موارد هست، در همین راستا فیلم سال ۱۹۵۶ با بازی چارلتون هستون تونست بسیاری از اون جذابیت ها رو به خوبی با تکنولوژی همان زمان به تصویر بکشه، در کنار این جذابیت ها تصویری منطبق با تصورات مردم از موسی که از شنیده… ادامه »
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] There you can find 88304 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Here you can find 65072 additional Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on on that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Here you can find 62089 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
… [Trackback]
[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/exodus-gods-and-kings/ […]
جالبه که اصلن توجه ندارین سازنده فیلم هم میدونسته که همه میگن بلخره یروز که داستان فیلم با اونی ک همه میدونن فرق داره..اما هدف چی بوده؟؟ خب معلومه…تغییر باورها..مثلا اینکه شکافته شدن دریا قصه بوده و ده فرمان کار انسانه و همچنین کتب الهی ..وکلا اینکه پیامبران خداروتصور میکردن.. از این نظر ها فیلم بد بود اما از نظر تکنیکی باید گفت که فیلم خوبی بود ضمنن گلشیفته فراهانی حتا همینکه یزره هم توی فیلم بزرگی مثل این بازی کرده نشان از بزرگیشه و بجای افتخار بهش چرند نگید میدونین چند هزار نفر توی صف انتظارن تا فقط یه… ادامه »
اول از همه بگم که خدایی که توی نظرم در ادامه نوشته ام منظور از خدایی که به شکل مسخره تو فیلم خلق شده و نه خدای یکتا… به نظر من این فیلم اگر در ژانر طنز بود بسیار میتونست موفق تر باشه به گوشه ای از صحنه های خنده دار فیلم اشاره میکنم: ۱:در صحنه ای که موسی داره روی سنگ مینویسه خدا"پسر بچه"برای موسی نوشیدنی میاره یک لیوانم برای خودش میریزه! 😆 ۲:در صحنه ی دیگر وقتی عذاب الهی نازل میشه موسی میره به خدا میگه که خدایا این عذابا به ما هم ضربه داره میزنه بعد خدا… ادامه »
در جزییات با قران تفاوت هایی داشت (مهمترینش زنده ماندن فرعون بود) ولی در کل عالی بود
فیلم پر خرج با نما ها و مناظر عالی .
بازیگرا هم عالی بودند
دوستانی که نماد فروهر رو تا حالا ندیدن، و بنابراین فکر میکنن که نماد استفاده شده در برخی صحنه ها فروهر بوده، بهتره شکل فروهر رو بگردند و ببینند تا متوجه تفاوتش با نماد استفاده شده در فیلم بشن. فقط بالهای نماد موجود در فیلم شبیه فروهره و این هیچ چیزی رو ثابت نمیکنه. کارگردان صرفا خواسته از نمادهای باستانی استفاده کنه و منظور خاصی هم نداشته و هیچ توطئه خطرناکی علیه فرهنگ و تمدن ایران مرتکب نشده. بهتره توهمات رو کنار بذاریم و هر چیزی رو به خودمون نسبت ندیم.
بهتره شما با این تفکرات جنسیت زده بیمارگونه تان، قید سینما رو بزنید و اصلا به هیچ فیلمی نگاه نکنید. چون ممکنه کار دست خودتون بدید
با توجه به اینکه عصر اتفاقات محیرالعقول دیگه تموم شده و امروزه هیچ انسان عاقلی افسانه های ساختگی رو نمیتونه قبول کنه، هالیوود داره سعی میکنه تا این افسانه ها رو به شکل معقول تر و منطقی تری نشون بده. از جمله عدم نمایش صحنه های غیر قابل باور شکافته شدن رود. ولی توجه به این نکته نداره که لزوما قرائت جدید و منطقی از افسانه ها نمیتونه نظر بیننده رو جلب کنه. مردم این افسانه ها رو به همون شکل ماورایی خودشون شنیدن و اگه قرائت دیگه ای از اون بشه، استقبالی ازش صورت نمیگیره.
متوهمان رائفی پوری وارد صحنه میشوند!
خیلی فیلم مزخرف و تحریف شده ای بود و پر از توهین به خدا و پیامبر. وقت تلف کنی محضه! اصلا توصیه نمیشه….
سلام. وقتی اسم دسیسه وسط میاد ما مغزمون حول و حوش یه سری از داستانهای پلیسی پیچیده میره. اما روزانه با دسیسه ها درگیریم. نه فقط ما ایرانیها. کل دنیا وقتی فیلم ۱۰ فرمان ساخته شد یا کتاب آفرینش یا بقیه فیلمهای تاریخی دینی, لازم بود که سلیقه ها رو به اون سمت سوق بدن. الان هم نیازه که تصویر جدیدی برای الگو برداری ایجاد کنن. شاید در زمانی که رسانه وجود خارجی نداشت یا عقبتر عهد باستان برای اینکه یه عده رو همراه کرد باید خداهای مختلفی ساخته میشد. اما الان خیلی ساده تر شده. با یه فیلم تمام… ادامه »
همه مواردی که دوستان گفتن درسته(مشکل شخصیت پردازی و …)
ولی من با اون پسر بچه ای که در طول فیلم با نام خدا ازش یاد میشه خیلی مشکل دارم.
یه شخصیت بسیار عقده ای که انگار خیلی خیلی قبل از این قضایا،مشکل شخصی داره.
اصلا نمیشه اونو به خدا نسبت داد
فیلمش رو الآن دیدم به نظرم فیلمی که میخواد روایتی از تاریخ یا دین و به تصویر بکشه اولین ویژگی که باید داشته باشه صداقت هستش. که متاسفانه خیلی مسائل رو توی این فیلم و فیلم نوح نه تنها صادقانه بیان نکرده بودن بلکه برخلاف روایات و اسناد هم بیان شده بود . و البته جهت دار بودن فیلم ها هم که مشخص هست برای مثال شکاک نشان دادن پیامبر ها ( کسی که خودش به خدا ایمان نداشته باشه چطور میتونه یک ملت رو به ایمان خدا دعوت کنه ؟) دادن کاراکتر های جنگ جو و گلادیاتوری به پیامبرها… ادامه »
فیلم بدیه
خوب راستش داستان داستانه موسی وخورشید بانو پدرومادره شوری نیست چون دخترشون صورت خورشید همسره حضرت زور(ابالفضل)پدرروسیه هست وبرادر صورت خورشید یعنی یکتا همسره ترست مادر سربازها. داستان داستانه قابیل پسره فرعون وایو هست که همسره مریم تاج یعنی مادر سازمان ملل هست ومادر الیمپیوس که البته دخترشون دویان که همون مریم شوبری ها هست از کارتون دانه سیب۱&2 سر درآورده وبا کاولین پدر افغانستان ازدواج کرد.در اصل هابیل یا همون اژدها در آخر با مریم بانو ملکه آمریکا ازدواج خواهد کرد وبرادرش قابیل دوست نداشت هابیل رو از دست بدهد ومهمتر اینکه پادشاه مقدّس وحوّا دختره پدرشیرچهره وضوّای مقدّس… ادامه »
jonas:به نظرم روی شخصیت پردازی های فیلم خیلی خیلی کم کارشده! داستان بجای اینکه حول محور شخصیت ها بگرده، با یه سری اتفاقات فشرده پیش میره که ما بیشتر از اینکه از شخصیتها پردازیها و داستان لذت ببریم، به پای جلوه های ویژه و اتفاقات ناگوار میشینیم! در آخر هم باید بگم شخصیت موسی توی این فیلم یک آدم معمولی به نظر میرسید که یهو توی موقعیت پیامبر شدن قرار گرفته و ایمانش هم خیلی متزلزله، حتی خیلی جاها انتظار داشتم چندتا کار "مهم" انجام بده اما متاسفانه نا امیدم کرد… ریدلی اسکات به نحوی میخواسته بگه موسی قابلیت معجزه… ادامه »
خواهش میکنم به عقاید و باوز هم دیگه توهیم نکنیم.
در مورد فیلم باید بگم از لحاظ محتوا شلخته، افراطی و جهت دار بود.
به نظرم روی شخصیت پردازی های فیلم خیلی خیلی کم کارشده! داستان بجای اینکه حول محور شخصیت ها بگرده، با یه سری اتفاقات فشرده پیش میره که ما بیشتر از اینکه از شخصیتها پردازیها و داستان لذت ببریم، به پای جلوه های ویژه و اتفاقات ناگوار میشینیم! در آخر هم باید بگم شخصیت موسی توی این فیلم یک آدم معمولی به نظر میرسید که یهو توی موقعیت پیامبر شدن قرار گرفته و ایمانش هم خیلی متزلزله، حتی خیلی جاها انتظار داشتم چندتا کار "مهم" انجام بده اما متاسفانه نا امیدم کرد… ریدلی اسکات به نحوی میخواسته بگه موسی قابلیت معجزه… ادامه »
بنام خداوند بخشنده مهربان بعد از کلی ذوق که از قبل داشتیم برای دیدن این فیلم متاسفانه بعد از دیدن پشیمان شدیم و ناراحت برای اینکه این افراد با ساختن این جور فیلمها و تحریف واقعیات سعی در برهم زدن افکار انسانها دارند و متاسفانه این کار خود شیطان رجیم است. اما چیزی که بیشتر این فیلم رو شیطانی کرده ۱٫توهین به خداوند یکتا در قالب نشان دادن یه پسر بچه…با دیدن این تصویر کل بحث خداپرستی رو زیر سوال بردن.لعنت خدا بر آنها ۲٫توهین به حضرت موسی علیه السلام و ضعیف نشان دادن شخصیت ایشان که او را قبل… ادامه »
به نظر من چند تا نکته را در فیلم میشه گفت: ۱- اون علامت فروهر که بطرز جالبی در طول فیلم بارها نشونش داد. کاملا معلوم بود قصد داره همه ببینند. ۲- شمشیر موسی و فرعون با اون سر جالبش که در طول فیلم داشت الغا می کرد که فرعون و موسی ضبیه هم هستند. ۳- در لحظه ای که موسی طول گل افتاده بود قیافه اش بسیار شبیه تصویر مرد مریخی شده بود و خیلی سعی کرده بود این مورد را یادآوری کنه( خواستید تو گوگل زیر عنوان " Man of Mars" سرچ کنید. ۴- وقتی بلایا اومد و… ادامه »
masoodp:با سلام بنظر من به فیلم نمی توان بیش از ۶ از ۱۰ داد… تنها چیزی که نگرتان می دارد برای تماشای ۱۵۰ دقیقه جلوه های ویژه هست و لاغیر! اما چه در فیلمنامه و چه در بازی ها کارنامه فیلم متوسط است… خیلی دوست داشتم شاهکار دیگری چون ده فرمان ببینم، اما ناکام ماندم، و از ریدلی اسکات واقعا توقعم بیش از این بود… گلشیفته هم که اصلا معلوم نیست در فیلم چه کار می کرد! سه چهار تا دیالوگ بیشتر نگفت!! بدتر این فاجعه فیلم همان چیزی است که بر سر فیلم نوح هم آمد، نمی دانم چه… ادامه »
پس عصای موسی کجاست؟ شاید منظورش از موسی کس دیگه ای
وات د فاز؟ الان چه ربطی به بی حیایی داشت این نقشش؟ هرکی هرچی قرقره میکنه رو تکرار نکنین