نویسنده: Ethan Coen (ایتن کوئن), Matt Charman (مت چارمن),
7.6 | |
81 | |
0.91 |
خلاصه داستان:
دوران جنگ سرد است و سازمان سيا با به خدمت گرفتن يک وکيل آمريکایی تلاش میکند تا خلبانی را که در شوروی در بازداشت به سر میبرد نجات دهد.
بازیگران:
تصاویر فیلم:
نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)
نمره 7.7 از 10
با وجود نامهایی همچون اسپيلبرگ، هنکس و برادران کوئن به سختی میتوان در مقابل پروژهای مانند «پل جاسوسها»(Bridge of Spies) هيجان زده نشد. با وجود این، گرچه اين محصول استادانه به شدت جذاب است، در برآورده ساختن انتظارات خيلی بزرگ در میماند. «پل جاسوسها» ارزش ديدن را دارد، اما از بهترين فيلمهای سال ۲۰۱۵ نیست. اگر بخواهيم اين فيلم را با ساير آثار اين کارگردان مقايسه کنيم، «پل جاسوسها» در ردۀ کارهای «کماهمیت» او قرار میگيرد. (کارهایی مانند «هميشه / Always»، «ترمينال / The Terminal» و «اسب جنگی»(War Horse) را در نظر بگیرید.)
بخشی از مشکل شايد فيلمنامۀ بی در و پیکر فيلم باشد که به جای ورود مستقيم به قلمرو ژان لو کاره ترجيح میدهد با نمايش صحنههای دادگاه شروع کند. المان جاسوس نقطه قوت فيلم است، اما «پل جاسوسها» توانش را ندارد که با برخی از بهترين فيلمهای هيجانی مربوط به جنگ سرد، که چه قبل و چه بعد از فروريختن ديوار برلين ساخته شدهاند، رقابت کند. بايد اعتراف کرد که جنبۀ «بر اساس داستان واقعی» فيلم دست و پای فیلمنامهنویسان را بسته است، اما در همراهی با اسپيلبرگ آنها به نوعی نتوانستهاند حس قدرتمند تنگناترسی را منتقل کنند که وجه مشخصۀ تقريباً تمام فيلمهای ساخته شده در شرايط برلينِ دوران جنگ سرد است. جزئيات اين دوره بی عيب و نقص از کار درآمدهاند اما حال و هوای فيلم به طرز غافلگير کنندهای بیروح است.
داستان در بروکلين نيويورک شروع میشود. دهۀ ۱۹۵۰ است و مقامات آمریکایی رودلف ايبل (مارک رايلنس) را که مظنون به جاسوسی برای شوروی است، دستگیر کردهاند. دولت که میخواهد این فرد از بهترین وکیل برخوردار باشد، از جيمز دوناوان (تام هنکس) میخواهد تا از ايبل دفاع کند. گرچه دوناوان در ابتدا تمايلی به انجام اين کار ندارد اما بعد از ملاقات با موکل احتمالیاش به اين کار دلگرم میشود. هرچند دفاع دوناوان منجر به برائت ایبل نمیشود، اما او را از حکم اعدام میرهاند. با اين حال، دفاع پر سر و صدای او از يک مجرم ضد آمريکایی موجب نفرت هموطنان دوناوان از وی میشود.
در یک خط داستانی موازی، «پل جاسوسها» گری پاورز، خلبان سيا (با بازی اوستين استول)، را معرفی میکند که هدایت يک هواپيمای جاسوسی آمريکایی را در عملياتی بر فراز خاک شوروی بر عهده دارد. به او اکيداً دستور داده شده است در صورتی که هواپيما در معرض خطر سقوط و افتادن به دست نيروهای دشمن قرار گرفت، هواپيما را منهدم کند. همچنين دستور دارد که تحت برخی شرايط خاص به زندگی خود نيز پايان دهد. او در هر دو مورد ناکام و اسیر دست نیروهای شوروی میشود. سيا که از افشای اطلاعات فوق محرمانۀ پاورز نگران است، از دوناوان میخواهد که اقدامات لازم جهت تبادل زندانيان، يعنی پاورز در ازای ايبل، را انجام دهد. اين امر مستلزم اين است که اين وکيل، که سرما خورده است، به برلين برود و با مقامات کاگب و آلمان شرقی، در شرايطي که بهترين توصيف برايش «خطرناک» است، ديدار کند.
گرچه برادران کوئن در نگارش فيلمنامه همکاری داشتهاند، با فيلمنامهای به شدت سرراست روبرو هستيم که بهرۀ کمی از آن حس غيرعادی فيلمهای معمول در آثار اين دو برادر برندۀ اسکار دارد. شوخ طبعی عجيب و غريب آنها در برخی از ديالوگهای هنکس ديده میشود (به پاسخ هنکس به مأمور سيا وقتی که در باجۀ تلفن هست دقت کنيد) اما محصول نهایی ظاهراً دستپخت قلم مت چارمن است. بازسازی برلين سال ۱۹۶۰ توسط اسپيلبرگ نمونه است، اما در برخی موارد رويکردش به شدت ناشيانه میشود. به خصوص، به جای پرداختن به جزئيات ترجيح میدهد که از روشی گُلدرشت برای ايجاد تباين بين آنچه بيرون از پنجرههای قطار، هنگام رفتن به برلين و نيويورک، رخ میدهد استفاده کند. اين لغزشی است کوچک اما بدجوری توی ذوق میزند.
در «پل جاسوسها» روی جنبههای جاسوسی به خوبی کار شده است، اگرچه شرايط دوناوان به وخامت شرايطی نیست که در ساير فيلمهای هيجانی دوران جنگ سرد واقع در برلين به دیدنشان عادت کردهایم. در فيلم تنش وجود دارد اما اختناق آور نيست. حتی وقتی که دوناوان زندانی میشود، باز هم باور نمیکنيم که موقعيتش ممکن است خطرناک باشد. چون اصلاً مهم نيست که دولت آمريکا چگونه تکذيب میکند که او عامل آنها نيست، بلکه اين مهم است که او دارد با قوانين بازی میکند و طرف مقابل هم به اندازه او به اين قوانين متعهد است. در پايان باید گفت که «پل جاسوسها» بيشتر درباره مسائل فنی اجرایی شدن يک قرار است تا دربارۀ خزيدن بپّاها در سايه و ناپديد شدن افراد در شب.
تام هنکس در اين نوع نقشها بزرگ شده است. کهنهکاری است که بدبینی و ایدئالیسم به یک اندازه او را تغذیه میکنند. او مرد خوبی است که میداند خوب بودن ممکن است اهميت چندانی نداشته باشد. ايمی اسمارت (در نقش همسر دوناوان) و سباستين کخ (در نقش وکيل اهل آلمان شرقی که درگیر مذاکرات میشود) خيلی قدرتمند ظاهر شدهاند. اما کسی که از همه بیشتر جلوه میکند مارک رايلنس است که بازیاش در نقش ايبل فروتن و بردبار توجه بيننده را جلب میکند. بازی آرام او از بازی تام هنکس و ديگران پيشی میگيرد.
شايد يک فيلمنامۀ منسجمتر میتوانست به فيلمی شُسته رُفتهتر و میخکوبکنندهتر منجر شود. شايد تلاش برای روايت کل داستان از اولين تا آخرين اقدامات دوناوان منجر به قوسی شده است که جمع و جور کردنش دشوار افتاده است. «پل جاسوسها» نوعی يادآوری جالب نيمه پاييزی از دورانی است که هر روز بیش از روز قبل از شيشه های دودی نوستالژی ديده میشود. با اين حال، عليرغم عقبۀ سازندگان اين فيلم، موفقيت اين فيلم به عنوان يکی از بهترينهای فصل واقعاً غافلگيرکننده خواهد بود.
اختصاصی نقد فارسی
مترجم: محمدرضا سیلاوی
کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریهها، وبلاگها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
51
دیدگاه بگذارید
… [Trackback]
[…] Read More here on that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] Find More here to that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] There you will find 31064 additional Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] Read More here on that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/bridge-of-spies/ […]
فیلمیه که میشه گفت سفارشیه اما من بادیدنش حس خوبی پیداکردم و نمیدونم چرا
به نظر میاد تو سینمای هالیوود دوران بعضی از کارگردانای بزرگ انقضاشون گذشته نمونه بارزش همین اسپیلبرگ که فقط داره فیلمای سفارشی می سازه فیلم لینکلن باز دیالوگای بسیار قوی و کلن فیلم نامه قابل باور تری داشت و با اینکه گاهی وقتا سکانسا بسیار طولانی بود ولی خسته کننده نبود اما این فیلم به نظر من جز طراحی صحنه بسیار عالی و بازی خوب تام هنکس واسه من چیزه خاصی نداشت و فیلم نامه غلو آمیزش به نظر من خیلی کودکانه بود طرح بعضی مسائل مثل شکنجه پاورز و از خواب ناز بیدار کردن ابل فقط مسخره کردن شعور… ادامه »
فیلم که کاملا سفارشی بود، یک ،ما خوبیم آمریکایی! که تام هنکس خوب درآورده و یک شوروی ها بد و خشن و طبق معمول آلمان شرقی تابع آن!
تنها دو سکانس جالب تو فیلم بود که عجیب دهن کجی به آلمانیا بود، سکانسی که هنکس تو قطار نشسته و از بین دو تا آلمان شرقی و غربی رد می شودو صحنه کشته شدن آدم ها رو که روی دیوار مشهور برلین هستند می بینه و صحنه ای که تو قطار آمریکا و دوباره متوجه بالا رفتن چندتا کودک از دیوار می شود. کلا هم مونولگی بیش نبود برای خوابیدن!
پیام و داستان فیلم در حد فیلم های سفارشی خودمون بود. این که ما جقدر خوبیم و این جا زندانیمون رو از خواب ناز بیدار می کنیم و اونجا نمی ذارن زندانی ما بخوابه و اونجا از رو دیوار می پَرن می کَشن و اینجا آزادانه بچه ها می گردن و آخ که چقدر این جا همه چیز خوبه! تنها قدرت فیلم طراحی صحنه ی فوق العاده بود و بازی مارک رایلنس. همین و بس…
خوب بود، خوشم میومد هر وقت تام هنکس به روسیه میگفت نگران نیستی میگفت would it help? 😛
جدا از همه ی عناصر نسبتا عالی فیلم،موقع دیدن این مدل فیلم هایی که راجع به شبه قهرمان های آمریکایی هست به فکر فرو میرم
مثلا تو زندان شوروی حق خوابیدنو از پاور گرفته بودنو با یه وضعی بیدارش میکردن اون طرف ایبل رو با نوازش از خواب بلند کردن گفتن پاشو برو میخایم ببریمت به کشورت،سکانس آخر طبق کفته ی ایبل که گفت اگه نشوندنم صندلی عقب معنیش بده اگه بغلم کردن یعنی خوبه..دقیقا نشوندنش رو صندلی عقب ولی پاورزو بغل کردن!
فیلمایی تو مایه های آرگو که میخوان به جهان بفهمونن همه بدن فقط ما خوبیم!
من با اینکه موضوع داستان رو از قبل میدونستم،کل زمان فیلم میخکوب شده بودم چون حس فوق العاده ای منتقل میکنه به آدم،مخصوصا اخرای فیلم که برگشت خونه ونگاه همسر و فرزنداش خیلی تاثیر گذار بود ،چه اسکار ببره چه نه از لحاظ احساسی واقعا تاثیر گذار و چالش برانگیز بوده،کسانی که درمورد اون دوران و جنگ سرد مطالعه داشتن خیلی بیشتر با این فیلم ارتباط برقرارمیکنن
من با اینکه موضوع داستان رو از قبل میدونستم،کل زمان فیلم میخکوب شده بودم چون حس فوق العاده ای منتقل میکنه به آدم،مخصوصا اخرای فیلم که برگشت خونه ونگاه همسر و فرزنداش خیلی تاثیر گذار بود ،چه اسکار ببره چه نه از لحاظ احساسی واقعا تاثیر گذار و چالش برانگیز بوده،کسانی که درمورد اون دوران و جنگ سرد مطالعه داشتن خیلی بیشتر با این فیلم ارتباط برقرار میکنن.
چه اهمیتی داره که هر کدوم چند تا اسکار دارن مهم اینه که تام هنکس بازیگر فوق العاده ای و البته همه این افرادی که گفتید فوق العاده هستند مهم بازی عالی اوناست و مطمئنا اسکار گرفتن و نگرفتن روی بازی زیبای اونا تاثیر نداره . تام هنکس همیشه دوست داشتنی بوده
هیچ وقت از سیاست و بازی های پیچیدش خوشم نمی اومده! واسه همینم وقتی وارد جزئیات فیلم شدم هیچی دستگیرم نشد!
اما به خاطر جلوه های بصری فوق العادش هم که شده پیشنهاد میکنم یه بار ببینیدش
نه اصلا.خانوادگی ببین… 🙄
دمت گرم ج خووب . ایول
شما خیلی راحت برای اینکه بدونی یه فیلم صحنه داره یا نه برو تو سایت imdb هر فیلم یه قسمت parental guide داره اگه صحنه داشته باشه اونجا می نویسه
دقیقا همان طور که در نقد گفته شده تلاش برا نشان دادن تفاوت های آمریکا و شوروی خیلی تو ذوق میزنه. در کل انتظار بهتری از فیلم داشتم اما جزء بازی خوب تام هنکس و البته بازی چشم گیر مارک رایلنس نقطه درخشانی در فیلم ندیدم. به نظر میاد استیون اسپلیبرگ اگر از روایت تاریخ دست برداره و به نفع خودش باشه یا حداقل ما غیر آمریکایی ها ازش بیشتر لذت ببریم. سه گانه اسب جنگ، لینکلن و حالا پل جاسوسی که سه نقطه از تاریخ آمریکا هست به نظر میاد بیشتر ساخته شده برای بیننده آمریکایی تا به آمریکایی… ادامه »
فیلمی که اسپیلبرگ کارگردانی میکنه و برادران کوئن فیملنامه رو مینویسن و تام هنکس بازیگر اصلیشه باید خیلی بهتر از اینها میبود.خیلی ساده بود.میشد کاملا فیلمو حدس زد.ولی خودمونیم اسپیلبرگ خیلی فیلمو اغراق امیز و شعاری کرد و متعصبانه برلین رو یک خرابه نشون داد که توسط امریکایی ها اباد شده.خیلی هم طرف امریکا رو گرفت نمیگم نباید میگرفت ولی بعضی جاها خیلی تبلیغاتی بود مثلا جایی که المانیها زندانیانشون رو با کتک و فریاد سر میز بازجویی میبردن و در سکانس بعد امریکایی ها رو میدیدیم که با ناز و نوازش زندانیهاشونو از خواب بیدار میکردن و با احترام… ادامه »
خیر
ببخشید دوستان یه سوال دارم:ایا این فیلم دارای صحنه های جنسیه؟؟ 😡 😡 😥 😳 🙁 خواهش میکنم جواب بدین 😐
ghazal_violonist
هر شخصی که خوشش از هالیوود بیاد از هیچ بازیگری بدش نمی اد …. تام هنگس که محبوبه هیچ شخصی بدش از تام هنگس نمی اد هر کسی بدش از تام هنگس بیاد بدون شک ایراد از بیننده ست چون چهره فوق العاده معصوم و دوست داشتنی داره….
من نظر خودمو گفتم دوست دارم فاسبندر بگیره… چون واقعاً بازیگر فوق العاده با استعدادیه…. هنوزم فیلم شو ندیدم که بگم حتماً باید اون بگیره ولی از بین همه با بازی فاسبندر حال می کنم
ghazal_violonist: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم…. تام هنگ سه اسکار داشته باشه اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ، تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!! برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟ ! شما انگار از تام هنکس بدت میاد دیگه نمیدونی چیکار کنی , ولی چه شما بخوای چه نخوای تام هنکس جزو بزرگترین بازیگران سینماست , متنوع ترین کارنامه ی بازیگری رو داره و اگه از این کسانی که گفتید… ادامه »
sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم…. تام هنگ سه اسکار داشته باشه اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ، تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!! برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟ ! شما انگار از تام هنکس بدت میاد دیگه نمیدونی چیکار کنی , ولی چه شما بخوای چه نخوای تام هنکس جزو بزرگترین بازیگران سینماست , متنوع ترین کارنامه ی بازیگری رو داره و اگه از این کسانی که گفتید بالاتر… ادامه »
این چیه گذاشتید بابا همه منتقدا به این فیلم نمره ی خیلی بالایی دادن توی rotten tomatoes میانگین امتیازش ۹۲ درصده ها , این براردینلی اصلا خودشم نفهمیده از چی ایراد بگیره , من خودم دیدم فیلم و فوق العادست هیچ عیبی نداره , حداقل چند تا نقد مختلف از هر فیلم بزارید چرا همه ی سایت شده نقدای این آقا !!
اسپیلبرگ اسطوره سینما هست مخصوصا که تام هنکس هم تو فیلمش باشه
اگه دو-سه نقد دیگه ترجمه کنید خیلی خوب میشه.
faradaymgh: sepanta:faradaymgh عزیز من بحثم رو نقش های اوله نه مکمل…. alireza 111 با حرفت موافقم حق فونیکس بود تام هنگس دوست داران سینما بهتر می دونن که به خاطر فیلادلفیا اسکار گرفت اون سال دی لوئیس در فیلم به نام پدر خیلی بهتر بازی کرد ولی … و حتی هاپکینگز هم بهتر از تام بازی کرد در فیلم بازمانده روز…. همین تام هنگس اگه دو تا اسکار گرفته یکی شون حقش بوده دومی اصلاً حقش نبوده من امسال بازی ها رو ندیدم ولی امیدوارم به فاسبندر برسه چون بازیگر لایقیه و از رو تریلر هم نوع حرف زدنش واقعاً… ادامه »
sepanta:faradaymgh عزیز من بحثم رو نقش های اوله نه مکمل…. alireza 111 با حرفت موافقم حق فونیکس بود تام هنگس دوست داران سینما بهتر می دونن که به خاطر فیلادلفیا اسکار گرفت اون سال دی لوئیس در فیلم به نام پدر خیلی بهتر بازی کرد ولی … و حتی هاپکینگز هم بهتر از تام بازی کرد در فیلم بازمانده روز…. همین تام هنگس اگه دو تا اسکار گرفته یکی شون حقش بوده دومی اصلاً حقش نبوده من امسال بازی ها رو ندیدم ولی امیدوارم به فاسبندر برسه چون بازیگر لایقیه و از رو تریلر هم نوع حرف زدنش واقعاً عالیه… ادامه »
با تشکر از ترجمه عالی اقای سیلاوی.با توجه به متای ۸۱ و مجموع ۹۲ درصد نقد های مثبت در راتن تومیتوز باید گفت فیلم شاهکاری شده.
faradaymgh عزیز من بحثم رو نقش های اوله نه مکمل…. alireza 111 با حرفت موافقم حق فونیکس بود تام هنگس دوست داران سینما بهتر می دونن که به خاطر فیلادلفیا اسکار گرفت اون سال دی لوئیس در فیلم به نام پدر خیلی بهتر بازی کرد ولی … و حتی هاپکینگز هم بهتر از تام بازی کرد در فیلم بازمانده روز…. همین تام هنگس اگه دو تا اسکار گرفته یکی شون حقش بوده دومی اصلاً حقش نبوده من امسال بازی ها رو ندیدم ولی امیدوارم به فاسبندر برسه چون بازیگر لایقیه و از رو تریلر هم نوع حرف زدنش واقعاً عالیه… ادامه »
alireza 111: faradaymgh: sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم…. تام هنگ سه اسکار داشته باشه اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ، تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!! برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟ جک نیکلسونم دو تا داره!! صحیحش می کنم تام و جک هر دو ، دو تا اسکار داشته باشن[/quote sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود… ادامه »
faradaymgh: sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم…. تام هنگ سه اسکار داشته باشه اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ، تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!! برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟ جک نیکلسونم دو تا داره!! صحیحش می کنم تام و جک هر دو ، دو تا اسکار داشته باشن[/quote sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی… ادامه »
sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم…. تام هنگ سه اسکار داشته باشه اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ، تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!! برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟ جک نیکلسونم دو تا داره!! صحیحش می کنم تام و جک هر دو ، دو تا اسکار داشته باشن[/quote sepanta: sepanta:کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم….… ادامه »
جک نیکلسونم دو تا داره!! صحیحش می کنم تام و جک هر دو ، دو تا اسکار داشته باشن
کار با فیلم ندارم ولی اگه تام هنگس سومین اسکارشو بگیره واقعاً من دیگه فیلم های هالیوود رو نمی بینم….
تام هنگ سه اسکار داشته باشه
اون وقت آل یکی ، رابرت یکی ، جک نیکلسون یکی ،
تام اندازه تام داستین هاف من اسکار داشته باشه بعد بخواد از هافمن بزنه جلو !!!
برسه به دی لوئیس ؟؟؟؟
بازگشت اسپیلبرگ!