در این مطلب تعدادی از فیلمهای بسیار ترسناک قرن ۲۱ را برایتان آوردهایم. اگر به ژانر وحشت علاقه دارید و به دنبال فیلمهای ترسناک برای آخر هفته میگردید، این مطلب را از دست ندهید.
فعالیت فراطبیعی (۲۰۰۷)
فیلم «فعالیت فراطبیعی» (Paranormal Activity) را باید شاهکاری از لحاظ داستانی و موفقیت در گیشه دانست. این فیلم که تماشاگران را بر صندلی هایشان میخکوب کرد با بودجهی باورنکردنی ۱۵.۰۰۰ دلار ساخته شده و یک اثر هنری بی نظیر در این ژانر لقب گرفت. بعدها از روی این فیلم دنبالههایی ساخته شد که شباهتی به فیلم اصلی نداشتند، اما این موضوع باعث نشد که خاطرهی ترسناک این فیلم از ذهن تماشاگران پاک شود. فیلم داستان زوج جوانی را روایت میکند که با ورود به یک خانه جدید متوجه میشوند شبانه که آنها در خوابند نیروهایی اهریمنی در خانه به فعالیت درآمده و آنها را تسخیر میکنند.
درون (۲۰۰۷)
انگار که زایمان به اندازه کافی دردناک نبوده و سازندگان فیلم «درون» (Inside) ترس و وحشت را به مرحلهی بالاتری برده که سناریویی ترسناک از آدم ربایی عجیب و غریب را در برابر چشمان شما به تصویر میکشد. فیلم داستان زنی را روایت میکند که بعد از مرگ شوهرش برای بدنیا آوردن بچه اش آماده میشود، اما ناگهان با ورود زنی مرموز به خانه اش متوجه میشود که این زن قصد ربودن بچهی به دنیا نیامده او را دارد. دیدن این فیلم به زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
کلبهای در چنگل (۲۰۱۱)
این فیلم را باید شروع شهرت کریس همسوورث به عنوان بازیگر دانست. فیلم «کلبهای در جنگل» (Cabin in the Woods) فیلمی هوشمندانه و همزمان ترسناک است که کمتر همتایی در ژانر وحشت برای آن وجود دارد و به کسانی که به ژانر ترسناک علاقه دارند تماشای آن را توصیه میکنیم. تماشای این فیلم علاوه بر این که شما را میترساند بلکه برای شما مفرح و لذت بخش نیز خواهد بود. فیلم داستان گروهی دانشجو را روایت میکند که برای تعطیلات به یک کلبه قدیمی در جنگلی دوردست رفته و در آن جا یک به یک قربانی یک زامبی و دو فردی که اتفاقات خانه را کنترل میکنند میشوند.
او تعقیب میکند (۲۰۱۵)
داستان فیلم «او تعقیب میکند» (It Follows) حتی روزها پس از پایان تماشای آن نیز شما را رها نخواهد کرد. تماشای این فیلم اوج درماندگی و ناامیدی یک انسان در مواجهه با خطر مرگ را به شما نشان خواهد داد و باعث خواهد شد که دیگر به راحتی به کسی اعتماد نکنید. این فیلم داستان دختر دانشجویی را روایت میکند که پس از رابطه برقرار کردن با یک پسر جوان توسط او دزدیده شده و مشخص میگردد که نیرویی ترسناک در تعقیب این دو است.
نزول (۲۰۰۵)
فیلم «نزول» (The Descent) یکی از معدود فیلمهای ترسناکی است که تمامی شخصیتهای آن را زنان تشکیل میدهند. اگر از جاهای تنگ و تاریک و بسته ترس دارید بهتر است از تماشای این فیلم خودداری کنید، زیرا در هر لحظه شما را تا سر حد جنون خواهد ترساند. فیلم داستان گروهی زن غارنورد را روایت میکند که پس از ورود به یک غار زیرزمینی ناشناخته متوجه میشوند موجوداتی قاتل قصد شکار آنها را دارند.
پشت نقاب (۲۰۰۶)
داستان فیلم شبه مستند «پشت نقاب» (Behind the Mask) در دنیایی رخ میدهد که قاتلان درنده مانند فردی کروگر واقعیت خارجی دارند. این فیلم داستان یک زن جوان را روایت میکند که میخواهد به قاتل سریالی بزرگ دوران خود تبدیل شود و در این راه یک کارگردان مستند و دو فیلم بردارش او را همراهی میکنند. فیلم پر از صحنههای مربوط به کشتار بی رحمانه و فیلم برداری به سبک مستند سازی است که علاقمندان به ژانر وحشت نباید از دست بدهند.
بابادوک (۲۰۱۴)
فیلم «بابادوک» (The Babadook) یک فیلم ترسناک استرالیایی است که هم میتوان آن را فیلمی ترسناک و هم یک درام قابل قبول دانست. این فیلم شما را به یاد ترسهای دوران کودکی و هیولاهایی که پشت پرده یا زیر تخت شما کمین کرده بودند میاندازد. فیلم داستان زنی را روایت میکند که پس از مرگ شوهرش در یک تصادف رانندگی باید از پسر شش ساله اش که دارای رفتارهای عجیب و خشنی است و با ساختن سلاح قصد کشتن این و آن را دارد مراقبت کند.
جادوگر (۲۰۱۶)
داستان فیلم «جادوگر» (The Witch) در نیو انگلند و زمانی که هنوز محاکمه و سوزاندن جادوگران آغاز نشده بود میگذرد. فیلم داستان یک مرد همراه با خانواده اش را روایت میکند که به جرم کفر از یک اجتماع مذهبی در قرن هفدهم میلادی رانده میشود. آنها برای خود خانه و مزرعهای به دور از دیگران میسازند، اما خیلی زود مشخص میشود که جادوگری در جنگل زندگی آنها را تهدید میکند و بچه تازه به دنیا آمده آنها را برای مقاصد شیطانی خود دزدیده است.
ویجا: خاستگاه شیطان (۲۰۱۶)
فیلم «ویجا: خاستگاه شیطان» (Ouija: Origin of Evil) دنبالهی فیلمی ترسناک به نام «ویجا» بود که از قسمت اول خود عملکرد بسیار بهتری داشت. این فیلم از شیوههای مدرن بیشتری برای ترساندن تماشاگر استفاده میکند، اما با همین شرایط بیننده را تا مرز فرار خواهد ترساند. فیلم داستان زنی همراه با دو فرزندش را روایت میکند که پس از مرگ مرد خانواده و به دلیل یک اشتباه گرفتار روحی میشوند که دختر کوچک خانواده را تسخیر کرده است.
پاکسازی (۲۰۱۳)
دنیای پادآرمانشهری ترسناک فیلم «پاکسازی» (The Purge) دنیایی است که فکر نکردن به آن کار راحتی نیست، زیرا نشانههایی از آن در دوران کنونی دیده میشود. چه کسی تاکنون به کشتن همسایه هایش یا به یک نبرد خونبار برای زنده ماندن فکر نکرده است؟ این همان چیزی است که این تفکر را با شیوهای جدید به تصویر میکشد و با بازی بی نظیر بازیگرانی مانند اتان هاک و لنا هیدی شما را وحشت زده خواهد کرد. فیلم داستان یک دوران دیکتاتوری در سال ۲۰۱۷ را به تصویر میکشد که در آن تنها در یک روز و ۱۲ ساعت از سال هر گونه قتل، جنایت و کشتاری قانونی است و در این مدت هیچ گونه خدماتی اعم از پلیسی، آتشنشانی و دیگر خدمات دولتی در دسترس نخواهد بود.
حلقه (۲۰۰۲)
فیلم ترسناک «حلقه» (The Ring) که ریشهای آسیایی دارد شخصیتهای ترسناکی را میسازد که به فرهنگ عمومی مردم راه یافته اند. حتی اگر این فیلم شما را نترساند نیز هنگام استفاده از نوارهای وی اچ اس شما را به فکری خوفناک فرو خواهد برد. فیلم داستان یک فیلم نامفهوم وی اچ اس را روایت میکند که هر کسی آن را نگاه کند ظرف هفت روز آینده توسط دخترک خوفناک درون فیلم به قتل میرسد.
اره (۲۰۰۴)
فیلم «اره» (Saw) یکی دیگر از فیلمهای مدرن ترسناک این فهرست است که خیلی زود به یک فرانچایز پرفروش و پرطرفدار تبدیل شد. شخصیت اصلی قاتل فیلم کسی است که همزمان او را دوست داشته و از او خواهید ترسید. وسایل و دامهای ترسناکی که در این فیلم برای شکنجه و به نوعی امتحان قربانیان به کار گرفته میشود به شاخصهی اصلی این فرانچایز تبدیل شده که آن را از دیگر فیلمهای ترسناک متمایز میسازد. فیلم داستان دو مرد را روایت میکند که ناگهان خود را زنجیر شده و گرفتار مییابند و برای رهایی باید یک بازی دردناک، مرگبار و اجباری را بازی کنند که یک فرد ناشناس برای آنها طرح ریزی کرده است.
ستون فقرات شیطان (۲۰۰۱)
فیلم ترسناک اسپانیایی «ستون فقرات شیطان» (The Devil’s Backbone) ساختهی گیرمو دل تورو در واقع علیه جنگ داخلی این کشور ساخته شده است که مواجهههای ترسناک شخصی را به تصویر میکشد. این فیلم داستان یک نوجوان را روایت میکند که پدرش در جریان جنگهای داخلی کشته شده و اکنون به یک مدرسه شبانه روزی سپرده میشود. اما او خیلی زود با مسئولین مدرسه و به خصوص یکی از همکلاسی هایش دچار مشکل میشود و با دیدن روح یک پسربچه در چاه آب مدرسه پی به حقیقتی تلخ میبرد.
برو بیرون (۲۰۱۷)
اولین تجربه کارگردانی جوردن پیلی یک فیلم ترسناک اجتماعی که بدون شک طلایه دار فیلمهایی جدید در این سبک خواهد شد. این فیلم حتی پس از ترک سینما یا پایان تماشای فیلم نیز شما را رها نخواهد کرد و شما را برای مدتی طولانی در ترسی توأم با تفکر در مورد نژاد پرستی و جهالت انسان فرو خواهد برد. فیلم «برو بیرون» (Get Out) داستان یک جوان سیاه پوست را روایت میکند که همراه با نامزد سفید پوستش نزد خانوادهی او میرود که اگر چه ادعا میکنند مشکلی با تفاوتهای نژادی و رنگ پوست او ندارند، اما خیلی زود حقیقتی تلخ و مرگبار را در برابر چشمان داماد سیاهپوستشان به تصویر میکشند.
۲۸ روز بعد (۲۰۰۲)
فیلم «۲۸ روز بعد» (۲۸ Days Later) در دنیای زامبیها رخ داده و به شدت شما را نسبت به این سبک از فیلم علاقمند خواهد کرد. ترسی که شخصیتهای فیلم در هنگام محاصره شدن توسط زامبیهایی که تعدادشان بیشتر بوده و به سرعت حرکت میکنند شما را نیز وحشت زده خواهد کرد. فیلم داستان گروهی کوچک از انسانها را در بریتانیا روایت میکند که پس از شیوع یک ویروس مرگبار که افراد را به زامبیهایی بیرحم مبدل میکند سعی دارند زندگی شان را نجات دهند.
احضار روح (۲۰۱۳)
فیلم «احضار روح» (The Conjuring) یک فیلم ترسناک فراطبیعی در بهترین شکل ممکن خود است که داستان آن در دههی ۷۰ و در یک خانه روستایی رخ میدهد و از آغاز تا پایان بیننده را در تعلیقی بی پایان فرو میبرد که بازیگران فیلم نقش مهم و اصلی را در ایجاد آن دارند. فیلم داستان یک خانواده با پنج دختر را روایت میکند که به یک خانهی روستایی نقل مکان میکنند، اما خیلی زود مشخص میشود که نیروهایی اهریمنی و فراطبیعی در خانه حضور دارند و مادر خانواده از دو کارشناس درخواست کمک میکند.
توطئه آمیز (۲۰۱۰)
جیمز وان در فیلم «توطئه آمیز» (Insidious) دنیای کودکان و ژانر وحشت را به خوبی در هم آمیخته و فیلمی قابل اتکا و نمونه در ژانر وحشت ساخته است. داستان فیلم در عین ترسناک بودن چنان پیچیده و درگیر کننده است که شما را با خود همراه میسازد. فیلم داستان یک خانواده را روایت میکند که وارد یک خانهی جدید میشوند، اما پس از مدتی پسر نوجوان خانواده صداهایی را میشنود که او را به کنجکاوی وا میدارد، اما در نهایت در اثر یک اتفاق به کما میرود و این موضوع باعث رخ دادن اتفاقهایی ترسناک در خانه میشود.
مسافرخانه (۲۰۰۵)
فیلم ترسناک الی راث با نام «مسافرخانه» (Hostel) از همان ابتدا بیننده را چنان درگیر خود میسازد که قید سفر کردن به کشورهای اروپای شرقی را برای همیشه خواهید زد. این فیلم یکی از ترسناکترین و مشمئز کنندهترین فیلمهای این فهرست است که باعث شهرت کارگردان شد و با توجه به صحنههای بسیار خشن و پر از شکنجه و دردش سینماروها را شوکه کرد. فیلم داستان دو دوست دانشجو را روایت میکند که به سفر دور اروپا میروند، اما ناگهان خود را در دام گروهی مییابند که افراد ربوده شده را برای تفریح شکنجه داده و به فجیعترین شکل ممکن به قتل میرسانند.
آدم درست را راه بده (۲۰۰۸)
اگر چه فیلم سوئدی «آدم درست را راه بده» (Let The Right One In) از لحاظ اسم و محتوا شباهتهای زیادی با فیلمی با همین عنوان ساخته تایلر پری دارد، اما وحشت، ترس و شقاوت را به مرحلهای تازه وارد میکند. داستان فیلم به شدت پیچیده و صحنه پردازی و فیلم برداری نیز بی نقص است. فیلم داستانی خون آشامی را روایت میکند که در آن پسربچهای که پدر و مادرش از هم جدا شده اند در مدرسه مورد آزار همکلاسی هایش قرار میگیرد و آشنایی او با یک دختر خون آشام شرایط را برای وی تغییر میدهد.
آن (۲۰۱۷)
مدت زمان زیادی از اکران نسخهی سینمایی شاهکار ترسناک استفن کینگ در سینماها نمیگذرد که رکوردهای باکس آفیس فیلمهای ژانر وحشت را یکی پس از دیگری جابجا کرده و در این فهرست نیز بحق در رتبهی اول قرار گرفته است. این فیلم اگر چه حول دنیای کودکان و ترسهای آنها از دلقکها میگذرد، اما تنها فیلمی است که میتوان ادعا کرد بزرگ ترها را نیز به وحشت از دلقکها دچار خواهد کرد. فیلم داستان گروهی از پسربچههای بازنده را روایت میکند که با توجه به گم شدن تعدادی از پسربچههای شهر در صدد پیدا کردن آنها و روشن کردن واقعیت ماجرا بر میآیند، اما در این مسیر ناگهان با یک دلقک قاتل روبرو میشوند.
در شب میآید (۲۰۱۷)
آیا این فیلم خوب بازاریابی نشده بود یا مخاطبان به خاطر ترسناک بودن بیش از حد و تاریکی بی محابا ان را پس زدند؟ دلیل هر چه که بود، «در شب میآید» (It Comes at Night) یکی از نادیده گرفته شدهترین جواهرات ژانر وحشت در سالهای اخیر است. کارگردان این فیلم توجهی به چراها و چگونههای فضای پساآخرالزمانی داستان خود ندارد و تنها از ترسهای معمولی برای ترساندن مخاط استفاده میکند. نادیده گرفته شده، با فضایی تنگ و تاریک (خانه محل وقوع داستان خود یک شخصیت مهم است) و پر از بازیهای خارقالعاده، «در شب میآید» یک فیلم ترسناک بسیار طبیعی است.
هالووین (۲۰۱۸)
بعد از سالهای دنبالهها و راهاندازی مجددهای بیفروغ، دیوید گوردون گرین این نماد سینمای وحشت را به ریشههای خود و به درون دنیای آینده برد. نتیجه فیلمی به دنبال داستان فیلم اصلی بود که تمام دیگر فیلمهای ساخته شده پس از فیلم اورجینال را نادیده گرفته و با دقتی مثالزدنی بر روی دو ایده متمرکز میشود: مفهوم مایکل مایرز به عنوان نیروی اصلی شیطان و تم استرس پس از وقوع حادثه که با بازی فوقالعاده قدرتمند جیمی لی کرتیس در نقش شخصیت برای همیشه آسیبدیده لوری استرود به تصویر کشیده میشود. جدیدترین فیلم در فرانچایز «هالووین» (Halloween) با فضای کنونی جهان نیز مرتبط بوده که بر ترسناکی آن میافزاید.
مندی (۲۰۱۸)
شبیه رویا، سورئال و هیپنوتیزم کننده- البته زمانی که با خشم در حال فریاد زدن نیست- فیلم «مندی» (Mandy) بیشتر از داستان سادهاش به خاطر فضا و تصویرسازی ترسناکش مورد توجه قرار گرفته که یک تجربه ترسناک غیرقابل توصیف را برای مخاطب ایجاد میکند. در مرکز این فیلم آزمایشی شجاعانه از پانوس کوسماتوس، بازی فوقالعادهای از نیکلاس کیج قرار دارد که بعد از سالها یک بازی قابل درک و احساسی را از او به نمایش میگذارد. شاید تماشای این فیلم تا پایان کمی دشوار باشد، اما شعرگویی بصری و ستاره از قفس آزاد شده آن هیچگاه شما را ناامید نخواهد ساخت.
موروثی (۲۰۱۸)
بعد از چند بار دیدن و گذشت یک سال از انتشار، بسیار سخت است که تصور کرد فیلم «موروثی» (Hereditary) اولین کار سینمایی آری آستر در مقام نویسنده و کارگردان است، کارگردانی که ترکیبی رژهوار از وحشتها را به بررسی ترسناک شرایط یک خانواده از هم پاشیده میآورد. تونی کولت در نقش مادر خانواده که قصد دارد حتی در مواجهه با یک تراژدی غیرقابل بازگویی و این واقعیت که گذشته خانودهاش علیه اوست، خانواده را در کنار هم نگه دارد بسیار خیره کننده است. ترسناک و کاملاً آزار دهنده، فیلم «موروثی» احتمالاً بهترین مثال برای موج نو فیلمهای ژانر است که شما را زهره ترک خواهد کرد.
یک مکان ساکت (۲۰۱۸)
کی فکر میکرد آن جیم هالپرت ساده و آرام سریال «اداره» (The Office) روزی یکی از تحسین شدهترین و ترسناکترین فیلمهای چند سال اخیر را کارگردانی کند؟ در سومین تجربه کارگردانیاش، جان کرازینسکی- و البته به عنوان نویسنده و بازیگر- از سکوت که همواره نقش مهمی در فیلمهای ترسناک داشته است به هوشمندانهترین و خلاقانهترین شکل ممکن استفاده میکند. او، امیلی بلانت و سه فرزندشان در یک دنیای متعلق به آینده نزدیک زندگی میکنند، دنیایی که در کنترل مخلوقاتی نابینا، اما ترسناک است که از قدرت بالای شنوایی خود برای شناسایی شکارهای خود استفاده میکنند. بدین ترتیب معدود انسانهایی که باقی ماندهاند باید تا جایی که میتوانند بیصدا زندگی کنند وگرنه مرگی سریع، اما دردناک در انتظار آنان خواهد بود. نتیجه این ماجرا یک تریلر ترسناک است که قدمها در آن با وحشت برداشته شده و حتی میخهای زنگ زده نیز میتوانند به یک وحشت بیپایان دامن بزنند.
انتقام (۲۰۱۸)
بسیاری از طرفداران فیلمهای ترسناک در دوران خود فیلمهایی با بن مایه «تجاوز و انتقام» در ژانر وحشت ندیدهاند و میتوان ادعا کرد که معدود فیلمهای ترسناک ساخته شده با این بن مایه نیز بسیار بدساخت و ضعیف بودهاند. در این میان، اما استثنائاتی نیز وجود دارد و فیلم فرانسوی «انتقام» (Revenge) یکی از آنهاست. شاید باورکردنی نباشد، اما این فیلم توسط یک زن نوشته و کارگردانی شده که در ژانر وحشت بسیار نادر است، اما همچنان در آن میتوان هوشمندی، خشونت و انرژی فیلمهایی که با این بن مایه ساخته شدهاند را دید، فیلمی که به حق میتوان آن را بهتر از سلفش، «روی گورت تف خواهم کرد» (I Spit On Your Grave)، دانست.
سوسپیریا (۲۰۱۸)
بازسازی فیلمی که از آن با عنوان بهترین اثر داریو آرجنتو یاد میکنند کار بسیار شجاعانهای است و نتیجه کار فیلمی ترسناک است که طرفداران فیلم اورجینال ایتالیایی باید به خاطر تولید آن پس از نسخه آمریکایی کوتاه و خسته کنندهاش ممنون باشند. فیلم «سوسپیریا» (Suspiria) یک فیلم ترسناک افسانهای طولانی است که فعالیتهای بدور از هیاهو، اما شیطانی اعضای مدرسه رقص برلین را دنبال میکند و زن جوان بدشانسی که متوجه واقعیت ترسناک این مدرسه شده است. حتی با توجه به جایگاه رفیع فیلم اورجینال در سینمای وحشت، در نسخه ۲۰۱۸ این داستان نیز زیبایی و جاه طلبی فوقالعادهای موج میزند که آن را به یکی از بهترین فیلمهای ترسناک قرن ۲۱ تبدیل کرده است.
ما (۲۰۱۹)
در فیلم ترسناک تحسین شده «ما» (Us) چیزی که شبیه یک تریلر حمله به خانواده آشنا شروع میشود، خیلی سریع به یک بازی ذهنی ترسناک و پیچیده منتهی میگردد که در آن ایدههایی جدید، اما ترسناک در هر گوشه از فضا کمین کردهاند. در ظاهر، «ما» در مورد یک خانواده مرموز از همزادهاست، اما وقتی عمیقتر میروید به ایدههای جذاب و بسیار جدیدی خواهید رسید. علاوه بر این، اگر چه تمامی بازیگران این فیلم بینقص هستند، اما لوپیتا نیونگو به معنای واقعی کلمه شاهکار بازیگری را ارائه میدهد به نحوی که انتظار میرود او یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار نیز باشد.
نیمه تابستان (۲۰۱۹)
فیلم «نیمه تابستان» (Midsommar) به عنوان دومین فیلم آری آستر پس از شاهکارش، «موروثی»، فیلمی ترسناک، شریرانه و گمراه کننده از هر نظر است. برخلاف «موروثی»، این فیلم مخاطبان را وادار میکند که در دنیای ترسناک داستان ساخته و پرداخته شده آری آستر به شکلی واضح وارد شوند و تجربیات شخصیتها را با تمام وجودشان حس کنند. چهار دوست دانشجو به اضافه یک دختر که به تازگی عزیزانش را از دست داده تصمیم میگیرند از یک فستیوال سنتی مبهم در سوئد در جنگلهای منطقه اسکاندیناوی دیدن کنند، اما رفته رفته از احساس ابهام و گنگی به ناراحتی و در نهایت وحشت میرسند. در فیلم «موروثی» خبری از غول و هیولا نیست، اما حس ترسناک زندگی معمولی و البته یک گروه مذهبی عجیب است که به شکلگیری ترسناکترین فیلم سال ۲۰۱۹ و یکی از بهترین فیلمهای تاریخ این ژانر منتهی میشود.
خزیدن (۲۰۱۹)
فیلم «خزیدن» (Crawl) در مورد یک پدر و دختری گرفتار زیر پایه یک خانه سیلزده و در فضایی پر از کروکودیلهای آدمخوار برای فرار از یک گردباد بسیار قوی در فلوریدا است، فیلمی که به یک فیلم موفق غیرمنتظره در باکس آفیس ۲۰۱۹ تبدیل شد و جایگاه آن را در میان بهترین فیلمهایی ترسناک سالهای اخیر تثبیت کرد. این تریلر پرتعلیق ۸۷ دقیقهای با موضوع فجایع طبیعی است که علیرغم سادگی و حتی کلیشهای بودن داستانش، تجربهای مهیج و البته ترسناک را برای مخاطب رقم میزند.
از دیگر فیلمهای دو سال اخیری که میتوانستند در فهرست بهترین فیلمهای ترسناک قرار بگیرند میتوان به «حفرهای در زمین» (The Hole in the Ground)، «اوج» (Climax)، «پیرسینگ» (Piercing)، «شیطان را به دام انداختم» (I Trapped the Devil)، «بینقص بودن» (The Perfection)، «بازی بچگانه» (Child’s Play)، «یک تکه از مردگان» (One Cut Of The Dead) و «هاگازوسا: نفرین کافر» (Hagazussa: A Heathen’s Curse) اشاره کرد.
منبع: برترینها
دیدگاه بگذارید