The Devil’s Advocate (وکیل مدافع شیطان)


خلاصه داستان:

وقایع فیلم با جهش کِوین لومَکس (با بازی کیانو ریوز)، یک وکیل مدافع جزئی اهل فلوریدا به ژرفای موفقیت شغلی در نیویورک آغاز می شود. وی با استخدام توسط یک شرکت حقوقی قدرتمند در منهتن خود را در حال دفاع از جادوگران ذبح کننده حیوانات و غول های املاک و مستغلات ب


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Roger Ebert (راجر ایبِت)

نشریه شیکاگو سان-تایمز

نمره 6.3 از 10

بیشتر فیلم ها درباره ی وکلای مدافع، مستلزم فروش روح به شیطان هستند، اما فیلم «وکیل مدافع شیطان» اولین فیلمی است که شیطان دیالوگ های بیشتری نسبت به وکیل مدافع در فیلم دارد. وقایع فیلم با جهش کِوین لومَکس (با بازی کیانو ریوز)، یک وکیل مدافع جزئی اهل فلوریدا به ژرفای موفقیت شغلی در نیویورک آغاز می شود. وی با استخدام توسط یک شرکت حقوقی قدرتمند در منهتن خود را در حال دفاع از جادوگران ذبح کننده حیوانات و غول های املاک و مستغلات برای رئیسی به نام جان میلتون می یابد، که به او وعده بهشت گمشده را می دهد.

میلتون (با بازی آل پاچینو) شیطان است. این رازی است که به نیمه دوم فیلم اختصاص دارد، اگر چه عنوان فیلم به آن اشاره می کند، پوسترها و تبلیغات تجاری تلویزیونی آن را آشکار می کنند و وقتی نوبت به لومَکس می رسد، او تنها شخصیتی است که به این قضیه مشکوک نمی شود. میلتون جذاب، متقاعد کننده، با تک گویی های عاقلانه، فردی را برای استخدام لومکس به فلوریدا می فرستد، لومکس وکیل مدافع بی شکستی که استاد انتخاب اعضای هیئت منصفه ای است که وکلای وی را محکوم نمی کنند. او از مرد جوان می خواهد که به تیم او ملحق شود و او را نه در “قله ی کوه[۱]” بلکه بر فراز بام یک ساختمان وسوسه می کند.

صحنه ی اولین دیدار بین میلتون و لومَکس بر فراز یک آسمان خراش، تاثیر بصری خیره کننده ای برجای می گذارد. طراح صحنه فیلم، «بِرونو روبِئو»، اثری دیدنی و جذاب به وجود آورده است: وجود یک باغ آبی در آسمان، همراه با استخری که [چون آبشار] از لبه های ساختمان به پایین می ریزد، طوری که گویی آب و آسمان بدون هیچ گونه تفکیک معماری به هم می پیوندند. دو مرد به گونه ای خطرناک بر روی لبه های آسمان خراش قدم می زنند، در اینجا کارگردان، «تِیلور هَک فورد» با چرخش دوربین طوری بازی می کند تا به بیننده اینگونه القا کند که به لومَکس پیشنهادی می شود که می تواند تمام منهتن را زیر پا سلطه‌ی خود داشته باشد و نیز از طرفی احتمال سقوطی بزرگ و ناگهانی را خواهد داشت.

وکیل جوان تحت تاثیر قرار گرفته است و همسر او مَری آن (با بازی شارلیز ترون) هم (در ابتدا) به همین ترتیب، که نمی تواند باور کند میلتون به آنها یک آپارتمان مجلل سه خوابه در خیابان پنجم نیویورک پیشنهاد داده است[۲]. تنها مادر کتاب مقدس خوانِ لومَکس (با بازی جودیت ایوی) است که تردیدهای خود را دارد، و از متون کتاب مقدس درباره شهر سدوم، عموره[۳] و دیگر واژه های کلیدی نقل قول هایی می کند که بعدا و در هنگام ذکر نام منهتن ناگهان به خاطر می آید. در واقع با پیشرفت فیلم، توصیه او لحظه به لحظه درست تر به نظر می رسد.

لومَکس به شدت با شغل خود درگیر می شود، همسر خود را نادیده می گیرد و به سمت زن جذابی در دفتر کارش کشیده می شود (با بازی کانی نیِلسِن). و همسر وی که به شدت خواهان فرزند است، کم کم در خود می شکند. او اولین فرد فیلم است که در صحنه ای فرا طبیعی ظاهر می شود، وقتی چهره و بدن یکی از همسایگان یاری رسان خود (با بازی تامارا تونی) را در قالب اهریمن می بیند و به زودی شروع به التماس برای بازگشت به گینسویل می کند.

شخصیت شیطانی توسط آل پاچینو با چاشنی خوشی و نشاط اجرا می شود. ریوز در مقابل آن، جدی و متین است— مرد جدی نمایش[۴]. این انتخابی درست برای این نقش است، اما بدین ترتیب بسیاری از بهترین جملات فیلمنامه به آل پاچینو واگذار می شود («من شاید انسان آخرین باشم. قرن بیستم کاملا به من تعلق داشت. من سرخوشم!»). «وکیل مدافع شیطان» ماهیت نامشخصی دارد و شناسایی یا طبقه بندی آن دشوار است: نه فیلمی جدی در زمینه ی عنوان خود است و نه حتی با وجود بعضی تک گویی های جالب آل پاچینو یک کمدی سیاه کامل محسوب می شود. بخش پایانی نمایش، در واقع من فکر می کردم که فریبندگی های اینچنینی را در دوران دبستان پشت سر گذاشته ام. با این حال لحظات باشکوهی در آن وجود دارد.

من روش هَک فورد را در به کار بردن فیلمبرداری سرعت بالا مانند مستند «کویانیس کاتسی/ Koyaanisqatsi»، برای نمایش گذشت زمان می پسندم. ظاهر دفتر کار میلتون به نظر طوری می رسد که اگر شیطان طراح بزرگی داشت، این گونه طراحی اش می کرد. صحنه های غیرلازم کوچکی هم در فیلم هست مانند وقتی که فرد ذبح کننده ی بز (با بازی دِلروی لیندو) ظاهرا باعث حملات سرفه در دادستان می شود. بازی های نقش های کوچک خوب است، از جمله بازی “هِدِر ماتارازو” بازیگر فیلم «به خانه عروسکی خوش آمدی / Welcome to the Dollhouse»، در نقش قربانی صحنه دادگاه اولیه. اما این فیلم هرگز به طور کامل من را جذب نکرد؛ فکرم از طرح داستان فراتر رفت و مسائل جان گریشامی[۵] با مسائل جن گیری در ذهنم در آمیخته شدند. با این حال، از بازی پاچینو لذت بردم. با چهره ای که چروک های عمیق اخیر در آن کمتر شده و رضایت و خودبینی اهریمنی آن را ملایم تر کرده بود، او جزئیات را با شوق اجرا می کند، مانند صحنه هایی که در آن میلتون دوست دارد در برابر آتش بایستد و اینکه همیشه با قطار زیر زمینی سفر می کند. تقابل رویا گونه نهایی بین دو این دو مرد، مانند نسخه ی فرانک سیناترایی آهنگ «در مونتری اتفاق افتاد / It Happened in Monterey» در محدوده ی بین ملودرام و “[۶]اغراق نمایشی / camp” در حرکت بود («تو دجال هستی !» «ابداً») این صحنه ها شامل جلوه های ویژه فوق العاده ای است از نقوش برجسته مرمرینی که به واقعیت تبدیل می شود و در حال ذوب شدن رو به انحطاط عیاش گونه می گذارد. اگر کل فیلم به خوبی طراحی صحنه آن بود، در اینجا واقعا فیلم خوبی داشتیم.

——————————-

[۱] اشاره به وسوسه ی مسیح بر روی قله ی کوه.

[۲] به صورت تعاونی یا همان  co-op.

[۳] شهرهایی که در کتاب مقدس به علت نافرمانی از دستورات خداوند ویران شدند (قوم لوط و ثمود).

[۴] بازیگری که نقش وی کمدی نیست اما مقصود یک جوک است یا از یک موضوع خنده دار متعجب می ماند(stock_character).

[۵] “جان گریشام / John Grisham” نویسنده ی رمان های جنایی؛ در اینجا کنایه از مسائل جنایی است.

[۶] سبک اغراق آمیز نمایشی معمولا برای اثرگذاری طنزآمیز.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


14
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
14 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
miladmiladپدرامايلياNEOروزبه اورک Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 32864 more Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/the-devils-advocate/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/the-devils-advocate/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/the-devils-advocate/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/the-devils-advocate/ […]

کاربر
Guest
Member
کاربر

درجوابsparsanik
بازی الپاچینو در پدرخوانده ۲ نقش اول بود نه دوم ومقایسه هنرمند مولف مثل ال با لجر توهین به هنر سینماست لجر از اوایل دهه۹۰ داشت بازی میکرد و تا زمانی که از براندو و تحت تاثیر جکر نیکلسون تقلید نکرده بود اصلا کارنامه درخوری نداشت حتی کوهستان برکبک بجزنامزدی اسکار براش همچین توفیقی نداشت

miladmilad
Guest
Member
miladmilad

واقعا این فیلم رو هر چندبار ببینیم لذت می بریم به نظر من بعد صورت زخمی این بهترین نقش ال پاچینو بود واقعا لقب سلطان برازنده این هنرپیشه است صحنه ای که تو ترن با اون دوتا مرد عبری صحبت می کنه بی نظیره یه وحشت خاصی داره و اما تکاندهنده ترین بخش بخش پایانی فیلمه واقعا ال پاچینو خود شیطان بود و این یعنی بزرگ بودن یک هنرپیشه

Cartel
Guest
Member
Cartel

عاشق بخش آخر فیلمم که آل پاچینو می گفت:
بذار یه اطلاعاتی در مورد خدا بهت بدم.
اون غریزه های انسانی رو میشناسه،
بعد اون ها را در تو بر می انگیزه ،
و قسم میخورم محظ سرگرمی میشینه اون بالا و با دوربین الاهیش به ریشت میخنده ‌.
ببین ،ولی دست نزن
دست بزن ،اما مزش نکن
مزش بکن ولی قورتش نده.
واقعا آل پاچینو برترین بازیکنه….

پدرام
Guest
Member
پدرام

راجب اون دیالوگ که ظاهرا از کتاب مقدسه حرفی نزدید "تو را مانند یک گوسفند به میان گله ایی از گرگ فرستادم"
جمله جالبیه !!

شاید فیلم یکم صحنه های غیر اخلاقیش زیاد بود و البته که شاید برای ارسال بخشی از پیام لازم بود، اما حداقل من یکی رو کمی به فکر برد.

ايليا
Guest
Member
ايليا

واقعا فیلم فوق العاده ایه . بعید میدونم کسى که این فیلمو براى اولین بار میبینه مدتها فکرش درگیر فیلم و پیامش نباشه. اون مکالمه ى پاچینو و کینوریوز در پایان فیلم بینظیره… انگار واقعا شیطان داره با انسان در رستاخیز صحبت میکنه و چقدر قشنگ تمام تقصیرهاى گناهان کینوریوز (انسان) رو میندازه گردن خودش! چه کسى بجز آل پاچینوى بزرگ میتونه چنین سکانسى رو به این نابى و تاثیرگذارى از آب در بیاره؟ و سکانس پایانى فیلم که بنظر من عصاره ى تمام تلاشهاى تمام ادیان در تمام اعصار، فقط براى فهموندن پیام همین سکانس به انسان بود؛ جایى… ادامه »

NEO
Guest
Member
NEO

بهترین فیلمی که این چند وقته دیدم چهل هفت رونین بوده با بازی زیبایه ایمیرسی(کیانوریوز)پسره مسیح دAد ومریم سیاه پوش. :-*

روزبه اورک
Guest
Member
روزبه اورک

هر چه قد این فیلم از نظر فرم ومحتوا عالی بودورسالت هنریشو انجام داد
فیلم شکستن امواج بد بود ویک خودارضایی ذهنی برای فون تریه بود
البته مقایسه این دو رو ازنظر رسالت هنری گفتم

Abe
Member
Member
Abe

واقعا ممنون که نقد اینجور فیلمهارو میزارید. بازم از اینکارا بکنید.

صادق پارسانیک
Member
Member
صادق پارسانیک

مرسی بابت نقد این ازون فیلما بود که نقدشو خیلی دیر گذاشتید…. ولی بازم ممنون یقینا یکی از بدترین نقد های ایبرت مرحومه…. فقط بازی حضرت پاچینو تو این فیلم نمرشو بالای ۷ نگه میداره…. موضوع بکر و فیلمنامه قوی + کارگردانی قوی و بازی خوب بازیگرانش هم به کنار…. این فیلم جزو ۱۰ فیلم برتر منه…. شک نکنید به دلایل سیاسی این فیلمو نادیده گرفتن به این دیالوگ توچه کنید (شیطان : کی میتونه انکار کنه مالکیت قرن بیستم با من نبوده؟) کدوم کشور مالک قرن بیستمه؟؟!! این یک نمونش بود فقط ازین کنایه ها زیاد داره…. در مورد… ادامه »

Amir Mahmoodi
Member
Member
Amir Mahmoodi

بزار هنوز اکران بشه بعد نقد بزار 😆
ممنون بابت ترجمه محمدرضا عزیز