Manchester by the Sea (منچستر کنار دریا)


خلاصه داستان:

مردی پس از اینکه برادرش را از دست می دهد مجبور می شود از پسر او محافظت نماید اما...


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Todd McCarthy (تاد مککارتی)

نشریه The Hollywood Reporter

نمره 9 از 10

 

برای درصد کمی از مردم، غم و اندوه حکم مرهمی برای دردهایشان است. برای بیشتر ما این حس همانند نیرویی فلج‌کننده ما را تا مدفون‌شدن زیر خروارها ناامیدی و عذاب روحی پیش می‌برد. اکثر فیلم‌هایی که در تلاش برای به تصویرکشیدن این احساس هستند، به ورطه‌ی بیهوده‌ای از تصنع و ملودرام بیش از حد سقوط می‌کنند؛ خصوصیاتی که می‌توانند روایت هدفمند یک فیلم را خنثی و بی‌اثر سازند. اما “منچستر کنار دریا”، درام سرد و اندوهناک ساخته «کنت لونرگان» این‌گونه نیست. این فیلم درباره‌ی مردیست که غصه و اندوه از او کالبدی توخالی ساخته و او را نسبت به شخصیت گذشته‌اش بسیار تغییر داده. بازی‌های راحت و فیلمنامه‌ی متفاوت و روشنگرانه‌ی آن در عین سادگی به طرز دردناکی پیچیده است. رویکرد صادقانه و سرراست لونرگان، فیلم و احساسات درون آن را حقیقی نگه داشته و بیننده هرگز احساس نمی‌کند که فیلم او را بالاجبار با شخصیت‌هایش همراه می‌سازد.

 

 

“منچستر کنار دریا” شخصی به نام «لی (کیسی افلک)» که یک نگهبان/ سرایدار ترشروست و برای گذران زندگی به پیشخدمتی مشغول است را به ما معرفی می‌کند. او تقریبا هر روز عصر را در کافه‌ها پرسه می‌زند که مکانی برای نمایش عدم توانایی شدید او در برقراری روابط اجتماعیست. او در مسیر زندگی به شیئی کم‌اهمیت که خود را در جریان امواج دریا رها کرده، شبیه است. یک روز، تماسی از شهر منچستر دریافت می‌کند؛ شهری که زمانی خانه‌ی او بود. برادر بزرگتر او «جو (کایل چندلر)» در بیمارستان بستری‌ست و شاید زیاد دوام نیاورد. به حدی که طی 90 دقیقه مسافرت لی به منچستر، جو فوت می‌کند. لی مانده‌است و بر عهده گرفتن مسؤولیت مراسم فوت برادرش و مراقبت از «پاتریک (لوکاس هِجز)» پسر 16 ساله‌ی او. لی در کمال تعجب و حیرت درمی‌یابد که او به عنوان سرپرست پاتریک منصوب شده و به این معنیست که پاتریک باید به بوستون رفته تا با عمویش زندگی کند یا در عوض لی به منچستر بازگردد؛ احتمالی که او را وحشت‌زده کرده.

 

 

 

ما متوجه می‌شویم که یک راز در این میان وجود دارد؛ رازی بین لی و رابطه‌اش با شهر منچستر که به تدریج با فلش‌بک‌های مناسب تعریف شده و اتفاقات فعلی نیز به میزان کافی نشان می‌دهد که چرا برای او تا این حد بازگشت و ماندن در این شهر سخت و طاقت‌فرساست. تمامی این‌ها در یکی از دردناک‌ترین و تنش‌زاترین صحنه‌های امسال به اوج خود می‌رسد: صحنه‌ی مواجهه‌ی لی و همسر سابقش «رندی (میشل ویلیامز)» که در آن تمام حرف‌های ناگفته‌ و خاطرات قدیمی سر باز می‌‌کند.

 

 

 

“منچستر کنار دریا” درباره‌ی روحیات، رفتار، شخصیت و گفتار است. نمی‌توان داستان‌گویی (حداقل در وهله اول) را از نکات بارز آن دانست. راه حلی برای فرار از روزمرگی زندگی ارائه نمی‌دهد. این فیلم عمیقا بیننده را با خود به دنیای بی‌هدف و یکنواخت لی فرو می‌برد. سپس همانند بازکردن لایه‌های یک پیاز، مشخص می‌سازد که او چگونه به این‌جا رسیده و راهی برای پیش رو به او پیشنهاد می‌کند. نوعی امید در پایان فیلم احساس می‌شود البته نه از جنس آن پایان خوش‌ در بیشتر فیلم‌ها بلکه چیزی قابل باورتر و به مراتب راضی‌کننده‌تر.

 

 

 

هنگامی که نامزدهای اسکار در ژانویه 2017 اعلام می‌شود، باید نام کیسی افلک با شایستگی در میان آن‌ها باشد. افلک قبلا هم بازی‌های خوب داشته (مثل «رفته عزیزم، رفته» و «میان‌ستاره‌ای»)، اما به راحتی می‌توان گفت این بهترین بازی اوست. او بی‌قراری لی را در هر حرکت و واکنش و کلامش جاری ساخته و ناامیدی سرکوب‌شده‌ی لی را مجسم کرده و هنگامی که دیگر تحملش را ندارد درد و رنج درونیش را بیرون می‌ریزد. افلک همبازی‌های خوبی از جمله میشل ویلیامز عالی و لوکاس هجز تازه‌کار دارد، ولی این فیلم متعلق به اوست. البته باید خاطرنشان کرد که نقش ابتدا به مت دیمون پیشنهاد شده‌بود اما او به دلیل مشغول بودن در پروژه‌ای دیگر از این فیلم کنار کشید. بعد از دیدن فیلم سخت است که بازیگر دیگری را به جای افلک در قالب شخصیت لی تجسم کنیم، او در این نقش فرو رفته.

 

 

 

نام “منچستر کنار دریا” در اکثر لیست‌های برترین آثار سینمایی سال 2016 و در جوایز مختلف به چشم می‌خورد و این به منزله‌ی یک رستگاری بزرگ برای لونرگان فیلمساز است؛ چرا که او با فیلم قبلیش «مارگارت» فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت. با این حال نسخه‌ی ویژه مارگارت به زعم بسیاری از جمله مارتین اسکورسیزی یک شاهکار خطاب شد، ولی “منچستر کنار دریا” یک اثر قدرتمند بی‌سر و صداست. اگرچه بازیگران تحرک فیزیکی چندانی ندارند، اما بار احساسی فیلم بسیار سنگین است. از ابتدا باید با این فیلم صبور باشید. شاید برای مخاطبی که به سرعت برق‌آسای فیلم‌های تجاری این روزها عادت کرده، رویکرد آرام و حساب‌شده‌ی لونرگان کمی غریب به نظر برسد اما نهایتا بیننده را در دنیای لی غوطه‌ور خواهد ساخت.

 

 

 

“منچستر کنار دریا” از آن دست فیلم‌هاییست که فقط در فصل جوایز نصیبمان خواهد شد چون تقاضا برای آن محدود است. قرار نیست در این فیلم با لحظات ریتم تند و سرخوشی و ترشح آدرنالین مواجه شوید. این اثر یک محصول سینمایی یک‌بار مصرف نیست. اگر به دنبال فیلم سطحی هستید، مسلما “منچستر کنار دریا” شما را ناامید خواهد کرد. این فیلم برای آن‌هایی ساخته شده که به دنبال تجربیات عمیق‌تری هستند.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: بابک مؤیدزاده

منتقد: جیمز براردینلی – امتیاز 8.8 از 10 (3.5 از 4)

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

نقد و بررسی فیلم به قلم

 

 

زمانی که برای اولین‎بار کمدی‎های «این را تحلیل کن» و «آن را تحلیل کن» را دیدیم به سختی می‏ توانستیم تصور ساختن چنین اثر اندوهناکی را از نویسنده این آثار داشته باشیم. بی‎شک کنت لانرگان یکی از نابغه‎های فیلمنامه و نمایشنامه ‏نویسی در این دوران است. او در سال ۲۰۰۰ با نگارش و کارگردانی «میتونی روی من حساب کنی» هم مورد توجه علاقه ‏مندان سینما در فستیوال‏ های مستقلی چون ساندنس قرار گرفت و هم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال شد. درحال حاضر فیلم «منچستر کنار دریا» برنده دو جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگری مرد شده است و این نشان می‎دهد؛ اشخاصی که در همان ابتدا به لانرگان اطمینان کرده‎اند به‏ درستی استعدادی ناب را شناسایی کرده و در ذهن سپرده ‏اند. به عبارتی دیگر عنوان فیلم «میتونی روی من حساب کنی» را می‏توان پیام پنهانی لانرگان به علاقه‎مندان و کارشناسانی دانست که با دقت آثار این فیلمساز و فیلمنامه ‏نویس گزیده کار را دنبال می‎کردند.

 

فیلم «منچستر کنار دریا» یکی از شگفتی‎های سال گذشته را رقم زد، فیلم تمام جوایز معتبر بازیگری در فصل جوایز را برای کیسی افلک به ارمغان آورد و نیمی از جوایز فیلمنامه‎نویسی را در دستان قدرتمند کنت لانرگان قرار داد. اما مدت زیادی از زمانی که فیلم‏های اندوهگین مورد توجه علاقه‏ مندان سینما قرار می‎گرفت گذشته است و دلیل این استقبال را می‎توان در تبدیل صحیح تراژدی به دنیای مدرن در نظر گرفت. فیلم به‎گونه‏ ای تارهای مرگبارش را به دور شخصیت اصلی‎اش می‎پیچد که شما در یک سوم انتهایی اثر به‎شدت با او همذات ‎پنداری می‏ کنید و خواستار شکسته شدن بغضش هستید. اتفاقی که هرگز رخ نم ی‏دهد و اندوه، بخش اصلی دنیای قهرمان اثر را تشکیل داده است.

 

کیسی افلک در «منچستر کنار دریا» نقش لی چندلر را ایفا می‎کند، شخصی که در بوستون به کار سرایداری و تعمیرکاری مشغول است و به‏صورت بی‏وقفه کار می‎کند. لی از صبح مشغول برطرف کردن مشکلات ساکنان یک ساختمان است و برای جلب رضایت آن‎ها از کوچک‏ترین تا بزرگ‏ترین مشکلات پیش آمده را برطرف می‎کند. این درحالی است که تمام خواسته‏اش از مسئول این ساختمان اتاقی کوچک بدون هیچ امکاناتی است که برای ادامه دادن یک زندگی بسیار معمولی نیز بسیار اندک و کم به ‏نظر می‎رسد. لی شب‏ها پس از اتمام ساعات کاری‎اش به نوشکده‎ها رفته و منتظر موقعیتی می‏ ماند تا با دیگران درگیری فیزیکی راه بیندازد. از سویی به اندازه‎ای با جان و دل برای ساکنان ساختمانی که در آن تعمیرکار است کار می کند که حتی وقتی به یکی از ساکنان توهین می‎کند، رئیس ساختمان حاضر به اخراج وی نیست و با تذکری ساده قضیه را به پایان می‏ رساند. این زندگی پریشان لی با مرگ تنها شخص زندگی‎اش؛ یعنی برادر بزرگش دچار دگرگونی می‏ شود. او به زادگاه و خانه اصلی‎اش، منچستر، بازگشته تا شرایط کفن و دفن را برای برادرش آماده کند. در همین هنگام متوجه می شود برادرش سرپرستی تنها پسرش را به لی سپرده است. لی با وضعیت زندگی که دارد در هیچ شرایطی خواستار قبول کردن این مسئولیت نیست ولی برخورد با برادرزاده یتیم‎شده‎اش باعث می شود تا مدتی را برای پیدا کردن حامی مناسبی برای وی در منچستر بماند. جایی که مشخص می‌شود، لی سال‏های نه‎چندان دور در آن زندگی خوبی را می‏ گذرانده و با توجه به قرار داشتن این شهر در کنار دریا وضعیت مالی مناسبی داشته است. او ازدواج موفقی داشته و حاصل این ازدواج سه فرزند کوچک و بسیار زیبا بوده است. تمام حساب و کتاب لی به‎همراه بردارش جویی (کایل چندلر) زمانی برهم می‎ریزد که لی بر اثر سانحه آتش‎سوزی هر سه فرزندش را از دست می‎دهد. اتفاقی که شاید او مقصر اصلی آن باشد و…

 

فیلم از عذاب وجدانی مرگ‎آور سخن می‎گوید، نمی‎توان به راحتی نقش خطای انسانی را در روایتی که پیش رو داریم نادیده بگیریم ، هر کدام از ما می‎توانیم لی چندلرهای آینده باشیم و تنها با یک اشتباه ساده مانند نبستن در شومینه تمام داشته‎های خود را در حدفاصل رفتن تا سوپرمارکت از دست بدهیم. تراژدی مدرن این بار در مورد لحظه یا سادگی از دست دادن زندگی آرام یک انسان نیست بلکه به عذاب همیشگی وی پس از پشت سر گذاشتن این فاجعه می پردازد. لی چندلر با انتخاب شیوه زندگی بسیار سخت درحال شکنجه‎کردن خود است و جالب این‎جاست که حتی این شیوه زندگی نیز او را راضی نمی کند و در اولین فرصت و موقعیتی که پیش می‌‎آید شروع به دعوا کرده و خود را در شرایطی قرار می‏ دهد که مورد ضرب و شتم قرار بگیرد. او کم حرف می زند و از قبول هرگونه مسئولیتی خودداری می‏ کند. در برابر او پاتریک (با نقش‎آفرینی لوکاس هج) قرار دارد، پسر نوجوانی که آینده‏ ای کامل در برابر خود دارد و به انواع شیطنت دست می‏زند. رویارویی این دو شخصیت متضاد بخش اعظم جذابیت های فیلم را رقم می‏زند. همسر لی با نام رندی (با نقش‎آفرینی میشل ویلیامز) نیز نقش پررنگی در رسیدن وی به جایگاه امروز بازی می‎کند. او پس از گذراندن دوران شوک حاصل شده از فاجعه، زندگی آرامی را در کنار همسر تازه‎اش آغاز کرده و حال صاحب فرزندی دیگر شده است و از قرار معلوم بخش زیادی از عذاب وجدان لی به برخورد تند همسرش در شب آتش‎سوزی با وی بازمی گردد (اتفاقی که با هوشمندی ما آن را نمی بینیم) جایی که رندی تمام بار گناه این اتفاق را بر دوش همسر حواس پرتش می‎گذارد و او را مبدل به غمگین‏ترین مرد جهان می ‏کند. در زمان حال، برخوردی اتفاقی میان لی و رندی به‎وجود می آید، رندی با فرزند جدیدش در برابر چشم ‏های لی ظاهر شده و از عملکرد تند گذشته اش پشیمان است. رندی به او می گوید که نباید خودش را این‏گونه مجازات کند و این مرگ تدریجی را که لی برای خود انتخاب کرده است از هر مجازاتی بدتر می‎داند. کیسی افلک برنده اصلی «منچستر کنار دریا» محسوب می‎شود، او به اندازه‎ای نقش لی چندلر را به‏ درستی ایفا کرده است که نمی‏ توان ما به ازای دیگری برای این شخصیت در نظر گرفت. نقش ‏آفرینی افلک حساب شده، تامل‏ برانگیز و شوکه‏ کننده است. او از سکوت‏ های میان دیالوگ ‏های کوتاه و اندکش بهترین استفاده را کرده است و بدون جاری شدن کلامی مخاطب متوجه میزان عذابی می‎شود که شخصیت تحمل می‎کند. کیسی افلک در حالی اسکار بهترین نقش اصلی سال را به خانه برد که میراثی قابل توجه از خود در تاریخ سینما به یادگار گذاشته و به بهترین شکل ممکن ابعاد مختلف شخصیت لی چندلر را به تصویر کشیده است.

 

در مبحث فیلمنامه‎نویسی باید قدرت کنت لانرگان را در ایجاد فضاهای حسی سنگین و استفاده صحیح از نشانه‎گذاری ها ستود. فیلمنامه در حقیقت بخشی از تکامل یافتن شخصیتی را که پیش رو داریم ایفا می‎کند. ما در ابتدای فیلم با اتفاق‏هایی مواجه می‏شویم که در زمان بازگویی روایت متوجه اهمیت آن‎ها می‎شویم. وحشت لی از هم کلام شدن با دیگران و یا قبول مسئولیت در همان ابتدای فیلم به شکلی هوشمندانه‎ای در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است و با دقت توسط لانرگان در ساختار فیلمنامه‏اش به‏کار گرفته شده است. عملکرد موفقیت‎آور تیم بازیگری را نیز می‏توان جزو دستاوردهای فیلمسازی چون کنت لانرگان در نظر گرفت. او با ممارست خواستار بیان شدن تمام کلمه‏ های دیالوگ‎هایی است که نوشته و مانند شخصیت اصلی اثرش از سکوت‏ های میان دیالوگ‏ ها به‏ خوبی در جهت پیشرفت داستان استفاده م ی‏کند. میشل ویلیامز، لوکاس هج، گرچن مول و کایل چندلر هر کدام در به تکامل رسیدن شخصیت و نمایان کردن وجوه مختلف عذابی که او متحمل است نقش پررنگی را ایفا می کنند.

در پایان باید ذکر شود که فیلم ضرب اهنگ کندی دارد و شاید در ابتدا مخاطب علاقه‏ مند به آثار روز هالیوود را ناامید کند ولی این ضرب اهنگ کند نیز در راستای بازگویی روایت عجیب فیلم قرار می‎گیرد و در نیمه دوم فیلم مخاطب را با دنیای اثر همراه می‏ کند. تماشای فیلم «منچستر کنار دریا» باتوجه به پیام‏ هایی که در ساختار کلی فیلم دارد و به نمایش گذاشتن وجوهی تاریک از زندگی انسان مدرن که درنهایت با صبر و شکیبایی التیام خواهد یافت به تمام دوستداران جدی سینما توصیه می‎شود.

ترجمه: آرش واحدی

منتقد: مارک کرماد | گاردین – امتیاز 4 از 5

روزنامه صبا


ممکن است شما دوست داشته باشید

38
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
38 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Rainbow Pearlsمحمدحسینوهاب خاکبازیعلی معنویSepehr Akhoundi Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/manchester-by-the-sea/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/manchester-by-the-sea/ […]

.
Member
Member
.

بازی هنر پیشه ها رو چندان خوشم نیومد حتی خود لی . و البته بردن جایزه لزوما برای بهترین بودن نیست.

سلام عزیز. هنرپیشه های بدبخت دیگه باید چیکار میکردن؟ 😀

از شوخی که بگذریم، به نظر من از بین بازیگرای نامزد اسکار نقش اول مرد اون سال، افلک بهترین گزینه بودش و خب فک نکنم جای شک و تردیدی هم باقی گذاشت. البته من از بازی گاسلینگ هم تو لالالند خوشم اومد و فک کنم که اصلا شخصیت من بیشترین شباهتو هم به این شخصیت از بین نامزدا داشت…

.
Member
Member
.

[quote name=”بازی هنر پیشه ها رو چندان خوشم نیومد حتی خود لی . و البته بردن جایزه لزوما برای بهترین بودن نیست.[/quote]

سلام عزیز. هنرپیشه های بدبخت دیگه باید چیکار میکردن؟ 😀

از شوخی که بگذریم، به نظر من از بین بازیگرای نامزد اسکار نقش اول مرد اون سال، افلک بهترین گزینه بودش و خب فک نکنم جای شک و تردیدی هم باقی گذاشت. البته من از بازی گاسلینگ هم تو لالالند خوشم اومد و فک کنم که اصلا شخصیت من بیشترین شباهتو هم به این شخصیت از بین نامزدا داشت…

علی23
Guest
Member
علی23

فیلم واقعا عالی بود و اینجا چند چیز را که در لحظه به ذهنم میرسد مینویسم. اتفاقاتی که برای لی افتاد، او را به فردی سرد و بی روح و بی احساس تبدیل کرد. بعد از اینکه وکیل به او گفت سرپرست پاتریک است، به یاد ناتوانیش از مراقبت از فرزندان خودش می افتد و نمیخواهد قبول کند ولی در نهایت با در نظر گرفتن شرایط قبول میکند. پاتریک هم با دیدن مادر خود و ایمیل نامزد مادرش، برخلاف قبل، به این موضوع پی میبرد که در حال حاضر بهترین سرپرست برای او همین عمو لی هست و از ناراحتی… ادامه »

علی23
Guest
Member
علی23

فیلم واقعا عالی بود و اینجا چند چیز را که در لحظه به ذهنم میرسد مینویسم. اتفاقاتی که برای لی افتاد، او را به فردی سرد و بی روح و بی احساس تبدیل کرد. بعد از اینکه وکیل به او گفت سرپرست پاتریک است، به یاد ناتوانیش از مراقبت از فرزندان خودش می افتد و نمیخواهد قبول کند ولی در نهایت با در نظر گرفتن شرایط قبول میکند. پاتریک هم با دیدن مادر خود و ایمیل نامزد مادرش، برخلاف قبل، به این موضوع پی میبرد که در حال حاضر بهترین سرپرست برای او همین عمو لی هست و از ناراحتی… ادامه »

mehrdad karimi
Guest
Member
mehrdad karimi

منچستر کنار دریا: ساده، غمگین و دوست داشتنی. یه فیلم با تاکید بر واقعگرایی. از فیلمنامه گرفته تا صحنه پردازی و بازی های دقیق همه و همه دست به دست هم دادن تا فیلم تا حد امکان باورپذیر باشه.
به طور خلاصه منچستر کنار دریا یه ملودرام بی ریا و به یادموندنیه.

mehrdad karimi
Guest
Member
mehrdad karimi

منچستر کنار دریا: ساده، غمگین و دوست داشتنی. یه فیلم با تاکید بر واقعگرایی. از فیلمنامه گرفته تا صحنه پردازی و بازی های دقیق همه و همه دست به دست هم دادن تا فیلم تا حد امکان باورپذیر باشه.
به طور خلاصه منچستر کنار دریا یه ملودرام بی ریا و به یادموندنیه.

احسان سلطانی سامانی
Guest
Member
احسان سلطانی سامانی

فیلم در مورد افسردگی انسان بود. حتی با اینکه رندی یک زندگی جدید رو شروع کرده بود ولی باز هم افسرده بود. خود پاتریک هم علی رغم ظاهر برون گرا و شاد در باطن غمگین و بی تفاوت بود. در واقع میشد اینو حدس زد که فقط داره سعی میکنه خودشو به طریقی رها نشون بده وگرنه خود پاتریک دچار ناراحتی ها زیادی بود . بی تفاوتی کامل نسبت به مرگ پدر، فشار عصبی هنگامی که مرغ یخ زده رو تو پخچال دید. لی هم که خودش به نوعی سنبل این آشفتگی ها بود. نمره من ۷ از ۱۰٫ فیلم… ادامه »

احسان سلطانی سامانی
Guest
Member
احسان سلطانی سامانی

فیلم در مورد افسردگی انسان بود. حتی با اینکه رندی یک زندگی جدید رو شروع کرده بود ولی باز هم افسرده بود. خود پاتریک هم علی رغم ظاهر برون گرا و شاد در باطن غمگین و بی تفاوت بود. در واقع میشد اینو حدس زد که فقط داره سعی میکنه خودشو به طریقی رها نشون بده وگرنه خود پاتریک دچار ناراحتی ها زیادی بود . بی تفاوتی کامل نسبت به مرگ پدر، فشار عصبی هنگامی که مرغ یخ زده رو تو پخچال دید. لی هم که خودش به نوعی سنبل این آشفتگی ها بود. نمره من ۷ از ۱۰٫ فیلم… ادامه »

شایان ر
Guest
Member
شایان ر

اگه بخوام در یک جمله بگم این فیلم چی میخواد بگه:
::::گذشته آدم هیچوقت آدمو ول نمیکنه::::

شایان ر
Guest
Member
شایان ر

اگه بخوام در یک جمله بگم این فیلم چی میخواد بگه:
::::گذشته آدم هیچوقت آدمو ول نمیکنه::::

فیلم    دوست
Guest
Member
فیلم دوست

عاشق اون سکانسی ام که جو(برادر لی) پسرش(پاتریک) رو صدا می کنه که بیاد با لی خداحافظی کنه

فیلم    دوست
Guest
Member
فیلم دوست

عاشق اون سکانسی ام که جو(برادر لی) پسرش(پاتریک) رو صدا می کنه که بیاد با لی خداحافظی کنه

bigbang
Guest
Member
bigbang

"اگر به دنبال فیلم سطحی هستید، مسلما "منچستر کنار دریا" شما را ناامید خواهد کرد. این فیلم برای آن‌هایی ساخته شده که به دنبال تجربیات عمیق‌تری هستند."
واقعا اینقدر عمیق بود که من رو در خودش غرق کرد، روایت و تدوین فوق العاده دوست داشتنی همراه با بازی های عالی این فیلم رو برای شما به یک تجربه بی بدیل تبدیل میکنه.

bigbang
Guest
Member
bigbang

“اگر به دنبال فیلم سطحی هستید، مسلما “منچستر کنار دریا” شما را ناامید خواهد کرد. این فیلم برای آن‌هایی ساخته شده که به دنبال تجربیات عمیق‌تری هستند.”
واقعا اینقدر عمیق بود که من رو در خودش غرق کرد، روایت و تدوین فوق العاده دوست داشتنی همراه با بازی های عالی این فیلم رو برای شما به یک تجربه بی بدیل تبدیل میکنه.

curtis
Guest
Member
curtis

اونجایی که افلک تو اداره پلیس اصلحه پلیسو برمیداره میخاد بخودش شلیک کنه موهای بدنم سیخ شد و بغضم ترکید

vahab
Member
Member
vahab

$ Jack Nicholson $:در مجموع فیلم خوبیه اما نمیشه گفت شاهکاره یا خیلی خوبه . متاسفانه کمبود فیلم خوب در سالیان اخیر باعث شده بعضی فیلما که جدید ساخته میشن بهتر از چیزی که واقعا هستن نشون داده بشن ! در مجموع مفهوم فیلم خوب بود و خوب ادمارو نشون میداد که دارای احساسات سرکوب شده هستن و غرق در غم و اندوهن و درون خودشون سرکوبشون میکنن و خوب روحیات و احساسات و تاثیر مشکلات بر حالت روانی رو نشون میداد اما فیلم چنتا عیب داره که تو ذوق میزنه : ۱- مدت خیلی طولانیش نسبت به فیلمنامه و… ادامه »

طوفان
Guest
Member
طوفان

Manchester:داستان فیلم به نظرم هیچ پیچیدگی نداره یه داستان تکراری و سرراست حداقل واسه من که اینجوریه بازی افلک هم خوب بود به نظرم نمره من ۷ ولی واقعا با دیدن این فیلم ها تفاوت عمیق فرهنگی ما و غرب مشخص میشه اون از سوگواریشون که اگه ایران بود نصف فیلم میرفت به گریه و زاری و مراسم کفن و دفن اون از برخورد پاتریک با عموش که تو ماشین نشسته بهش میگه F…king as..ole قرار نیست هر فیلمی دارای معما و پیچیدگیهای فراوان باشه این فیلم گویای حقیقت است و بس و در آن هیچ چیز غیر واقعی و… ادامه »

ali.m
Member
Member
ali.m

منچستر کنار دریا در ۶ مورد از ۷ جایزه اصلی اسکار(فیلم/کارگردان/فیلمنامه و شاخه بازیگری)کاندید بودکه نشان از سطح بالای هنری فیلمست و بحق ۲ جایزه مهم رو هم کسب کرد و برخلاف خیلی از فیلمهای سنگین و صرفآ جشنواره پسند،اینجا با اثری بشدت خوب،قوی و ملموس طرف هستیم. شخصآ تاکنون آرزو دارم که از چند بازیگر حتی یک بازی متوسط ببینم و اینکه بازی اش شاهکار نباشه اما هنوز آرزو به دل مانده ام و از میشل ویلیامز/امی آدامز/کیت بلانشت/مدز میکلسن/خواکین فینیکس و جیک جلینهال بازی بد یا حتی متوسطی ندیده ام.(حتی از غولی چون دنیل دی لوییس هم بازی… ادامه »

Sepehr Akhoundi
Member
Member
Sepehr Akhoundi

اون سکانس دوتایی رندی و لی آخرش عالی بود. به نظرم بخش زیادی از بار فیلم به طور ناخودآگاه (شایدم خودآگاه!) رو اون سکانس بود. میشل ویلیامز فقط به خاطر اون تیکه نامزد اسکار شد چون بقیه بازیهاش چیز خیلی خاصی نداره.
فیلمش در کل بد نبود فقط به نظرم اگه جو و رندی رو بیشتر روشون عمیق میشد خیلی بهتر بود.

butterflyleaf
Guest
Member
butterflyleaf

به نظر من تنها نقطه قوت فیلم کیسی افلک بود
هم کاراکتر جذابی توی فیلم داشت
هم به خوبی این کاراکتر رو بازی میکرد
واقعا که کیسی افلک فوق العاده بود
نقطه ضغف فیلم هم داستانشه
به مغنی واقعی داستان فیلم خیلی ساده و معمولی و بدون جذابیته.

saeedsurena7
Guest
Member
saeedsurena7

این فیلمو کسی درک میکنه که یه اندوه بزرگی رو پشت سر گذاشته باشه. عالی بود

majid j
Guest
Member
majid j

فوق العاده تاثیر گذار بود.. بازی عالی افلیک که دیگه همه انقدر تعریف کردن دیگ نیازی به گفتن نیست.. فیلم نامه عالیه..وقتی تو اوایل فیلم توی بار با دو نفر درگیر شد، غافلگیر شدم.. اما انقدر خوب داستان گذشته ی نقش اصلی و زمان حال هماهنگ پیش میره ک وقتی به ۳۰ دقیقه ی پایانی میرسید، خودتونو دقیقا جای شخصیت میذارید و با خودتون میگید دیگه برای منفجر شدنم چ چیزی کم دارم؟ و بقض و اندوه افلیک رو تو سینتون حس خواهید کرد.. به خصوص اگر تو زندگیتون عزیزی رو از دست داده باشید بیشتر همذات پنداری میکنید.. و… ادامه »

Adel Nzm
Guest
Member
Adel Nzm

بازی کیسی افلک در نقش یک آدم افسرده و نا امید بسیار عالی بود و الگوهای رفتاری اینجور آدم هارو اگه بشناسید متوجه میشید که واقعا کارش خوب بوده. کارگردانی و فیلم نامه،موسیقی همه و همه دست به دست هم دادن تا فیلم خوبی شاهد باشیم نامزد اسکار حق این فیلم واقعا. تلنگری به ما میزنه این فیلم که فقط درگیر رفع روزمرگی هستیم در حالی که در یکنواختی غرق شدیم. کسانی که از فیلم خوششون نیومده مطمئنم حتی تا آخرش ندیدن یا اگه دیدن زیرنویس نخوندن یا حواسشون نبوده.درک موضوع این فیلم کار هر کسی نیست چون فیلم عامه… ادامه »

احمد اهوازی
Guest
Member
احمد اهوازی

بشخصه بینهایت با این فیلم حال کردم چقدر داخلش متلک به فاصله دو نسل بود خداوکیلی افلک اسکار حقش بود

Manchester
Guest
Member
Manchester

داستان فیلم به نظرم هیچ پیچیدگی نداره
یه داستان تکراری و سرراست
حداقل واسه من که اینجوریه
بازی افلک هم خوب بود به نظرم
نمره من ۷
ولی واقعا با دیدن این فیلم ها تفاوت عمیق فرهنگی ما و غرب مشخص میشه
اون از سوگواریشون که اگه ایران بود نصف فیلم میرفت به گریه و زاری و مراسم کفن و دفن
اون از برخورد پاتریک با عموش که تو ماشین نشسته بهش میگه F…king as..ole

sahar diba
Member
Member
sahar diba

aria:کیسی افلک واقعا بازیگر بدیه نمیدونم از چیه بازیش تعریف میکنن ولی خیلی بد بازی میکنه
به حز سکانسی که تو ایستگاه پلیس بودن و اصلحه برمیداره خودکشی کنه تمام عکسالعمل هاش و ری اکشن هاش اشتباه بود فاجعست اصلا

هرکسی نظر خودشو داره به نظر من افلک اینجا عالیه..
ولی وقتی از امیلی بلانت تو دختری در قطار تعریف می کنن خندم می گیره به نظر من اون بد بود…تازه میگن چرا نامزد اسکار نشد..

aria
Guest
Member
aria

کیسی افلک واقعا بازیگر بدیه نمیدونم از چیه بازیش تعریف میکنن ولی خیلی بد بازی میکنه
به حز سکانسی که تو ایستگاه پلیس بودن و اصلحه برمیداره خودکشی کنه تمام عکسالعمل هاش و ری اکشن هاش اشتباه بود فاجعست اصلا

qweqwehamed
Guest
Member
qweqwehamed

والا هر فیلمی که خوب ساخته باشه دلیل نمیشه جزو بهترین فیلمها باشه ، این فیلم یک موضوع کلیشه ایی داشت که به شیوه درست ساخاته شده بود اما اونقدرا سوژه مشکل و پر چالشی نبود که بخوان جزو فیلمهای فاخر قرار بگیره یک سوژه معمولی رو هر چقدرم خوب بسازن میشه یک فیلم معمولی

insomnia
Guest
Member
insomnia

زیبا ترین سکانس فیلم شاید به رغم خیلی ها سکانس مکالمه ی لی با همسر سابقه ش باشه،که الحق سکانس خوبی بود،اما به نظرم این فیلم سکانس های بهتری هم داشت و یکی از اونا سکانسی بود که لی بعد از دعوا تو بغل زن چارلی گریه میکنه،باورپذیرترین سکانس فیلم بود برام و تنها سکانسی بود که باعث شد بغض کنم و تا مرز گریه پیش برم،تنهایی و ناامیدی و پوچی کاراکتر لی قشنگ تو این سکانس مشهود بود،بینظیر بود این سکانس..

مهدی1395
Guest
Member
مهدی1395

پس از تماشای فیلم به راحتی نمی نونی رهاش کنی تمام صحنه ها و بازی ها و کلاً داستان توی پوست و خونت میشینه

vahid23
Guest
Member
vahid23

vahid23:یک. آرایش صحنه‌های فیلم بی‌نهایت ساده و مینیمال هستن. رندگبندی‌ها سرد و دلگیر و دپرس کننده‌اند که باعث میشه حسِ حزن و اندوه منتقل بشه. حتی در نماهای بسته درون خانه ها هم با وجود تاکید روی رنگ های گرم باز هم نمیشه اندوه رو از زندگی تک تک کاراکترهای فیلم جدا دونست. دو. منچستر کنار دریا نمایشِ کلیشه‌ای از دردِ و درمانِ درد و نیروی درد نیست. منچستر کنار دریا خودِ درد است. بی اینکه نیاز باشه درد رو معالجه کنه یا مرهم بگذاره. بی اینکه بخواد شاخ و برگ بده و قهرمان سازی کنه. این فیلم میخواد دردی… ادامه »

vahid23
Guest
Member
vahid23

یک. آرایش صحنه‌های فیلم بی‌نهایت ساده و مینیمال هستن. رندگبندی‌ها سرد و دلگیر و دپرس کننده‌اند که باعث میشه حسِ حزن و اندوه منتقل بشه. حتی در نماهای بسته درون خانه ها هم با وجود تاکید روی رنگ های گرم باز هم نمیشه اندوه رو از زندگی تک تک کاراکترهای فیلم جدا دونست. دو. منچستر کنار دریا نمایشِ کلیشه‌ای از دردِ و درمانِ درد و نیروی درد نیست. منچستر کنار دریا خودِ درد است. بی اینکه نیاز باشه درد رو معالجه کنه یا مرهم بگذاره. بی اینکه بخواد شاخ و برگ بده و قهرمان سازی کنه. این فیلم میخواد دردی… ادامه »

$ Jack Nicholson $
Guest
Member
$ Jack Nicholson $

در مجموع فیلم خوبیه اما نمیشه گفت شاهکاره یا خیلی خوبه . متاسفانه کمبود فیلم خوب در سالیان اخیر باعث شده بعضی فیلما که جدید ساخته میشن بهتر از چیزی که واقعا هستن نشون داده بشن ! در مجموع مفهوم فیلم خوب بود و خوب ادمارو نشون میداد که دارای احساسات سرکوب شده هستن و غرق در غم و اندوهن و درون خودشون سرکوبشون میکنن و خوب روحیات و احساسات و تاثیر مشکلات بر حالت روانی رو نشون میداد اما فیلم چنتا عیب داره که تو ذوق میزنه : ۱- مدت خیلی طولانیش نسبت به فیلمنامه و … ۲- بعضی… ادامه »

$ Jack Nicholson $
Guest
Member
$ Jack Nicholson $

ramin.rnn:فیلم واقعا خوبی بود

انتخاب موسیقی عالی و عجیب تاثیر گذاره.
مدتهاست دیگه از این نوع فیلمها ساخته نمیشه، یه جوری منو یاد سه گانه کیشلوفسکی انداخت.

مقایسه این فیلم با ۳ گانه کیشلوفسکی قیاس نا به جاییه . ۳ گانه چند سر و گردن بهتر از این فیلمه

عباس صادقی
Guest
Member
عباس صادقی

این فیلم عالی بود. منو یاد فیلم های آنگلوپلوس می ندازه!بسیار عمیق و تاثیر گذار.نمیشه وسط فیلم بیخیالش شد باید تا تهش دید! شخصیت ها به درستی نقش ها رو ایفا کردند و انگار کسی نقشی بازی نمیکنه!همانگونه هستند که باید باشند.دکوپاژ عالی.موسیقی خوب و….

ramin.rnn
Guest
Member
ramin.rnn

فیلم واقعا خوبی بود

انتخاب موسیقی عالی و عجیب تاثیر گذاره.
مدتهاست دیگه از این نوع فیلمها ساخته نمیشه، یه جوری منو یاد سه گانه کیشلوفسکی انداخت.