Certified Copy (کپی برابر اصل)

 

کارگردان : Abbas Kiarostami

نویسندگان : Abbas Kiarostami, Caroline Eliacheff

بازیگران : Juliette Binoche, William Shimell, Jean-Claude Carrière

خلاصه داستان : وقایع فیلم در ایالت توسکانی ایتالیا می گذرد. داستان فیلم پیرامون صاحب یک گالری هنری (ژولیت بینوش) و نویسنده ای که او به تازگی با وی آشنا شده (ویلیام شیمل)، می گذرد.

 

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

 

 

منتقد: جیمز براردینلی – امتیاز ۸.۸ از ۱۰ (۳.۵ از ۴)

 

 

هشدار: بحث در مورد معناشناسی فیلم کپی برابر اصل به تفسیری از اعمال و انگیزه هایی مشخص نیاز دارد که ممکن است سبب جهت گیری بیننده در برابر فیلم پیش از دیدن آن شود.پیش از ادامه دادن به مطالعه این نقد و بویژه اگر قصد دیدن فیلم را دارید، بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید.

images/stories/rooz/907/26/11certify-span-articleLarge.jpgدر پنجاه دقیقه نخست، «کپی برابر اصل» شبیه یک درام ساده با زمینه رمانتیک به نظر می رسد. دو شخصیت اصلی فیلم که، یک نویسنده معروف انگلیسی با بازی ویلیام شیمل و یک زن گمنام با بازی ژولیت بینوش که از طرفداران وی است، هستند . این دو بعد از ظهری را در خرید عتیقه جات با هم همراه می شوند، تا اتومبیل زن پیاده روی می کنند و در خیابان های شهر کوچکی در توسکانی (منطقه ای در مرکز ایتالیا) به گشت و گذار می پردازند. آن ها در مورد فلسفه با هم بحث می کنند و محور اصلی گفتگوی آن ها این است که در هنر گاه یک کپی می تواند به اندازه اثر اصلی خوب باشد . برای تاکید بر این گفته، مرد نویسنده می گوید که مونالیزا یک اثر اصل نیست و کپی(تجسم) لئوناردو دا وینچی از صورت یک زن واقعی است. و وقتی یک کپی از اصل زیباتر باشد، برای چه باید به زیر سوال برده شود؟ این ها مسائلی است که نویسنده و کارگردان فیلم یعنی عباس کیارستمی در نیمه نخست فیلم برای مخاطبینش مطرح می کند، اما آیا این بحث ها به نتیجه ای خوب هم می انجامند؟ شاید. این به تفسیر شخصی شما از آنچه بعد از نیمه اول فیلم اتفاق می افتد بستگی دارد.

images/stories/rooz/907/26/certifiedpy.jpgدر یک کافی شاپ، جیمز و آن زن همدیگر را می بینند و در حالیکه جیمز برای یک تماس تلفنی از کافی شاپ خارج می شود، زن به گفتگو با زنی که صاحب آنجاست، می پردازد. این زن، آن دو را به اشتباه یک زن و شوهر تلقی کرده و جیمز را همسری فوق العاده توصیف می کند.این تشخیص اشتباه به زن اجازه می دهد تا فهرستی از نقص هایی که می تواند به «همسرش» نسبت دهد، را مشخص کند. هنگامیکه جیمز باز می گردد،او به وی می گوید که زن مالک کافی شاپ آن دو را به اشتباه زن و شوهر دانسته و مرد هم تصمیم می گیرد به این بازی ادامه دهد. در ادامه فیلم ،آن ها به شکل زن و شوهری ظاهر می شوند که اخیرا پانزدهمین سالگرد ازدواج خود را پشت سر گذاشته اند. زن از اینکه همسرش به ندرت به خانه می آمده و رفتار سردی با وی داشته است، و همین طور به دلیل آنکه با ترک وی سبب شده تا به تنهایی پسرشان را بزرگ کند، گلایه می کند. بیننده ای که از میانه های «کپی برابر اصل» شروع به دیدن فیلم می کند، چیزی جز داستانی ساده از زن و شوهری که ازدواج شان را ارزیابی می کنند، نخواهند دید.

images/stories/rooz/907/26/certified-copy.jpgگرچه معمای اصلی فیلم در نوع پیوند دادن دو نیمه فیلم است که البته کار غیرممکنی نیست اما چندان هم ساده نیست. یک تفسیر این است که پنجاه دقیقه نخست، نقش بازی کردن دو شخصیت اصلی فیلم در شکل زن و شوهری است که به دنبال بخشیدن رنگ جدیدی به زندگی خود هستند . و تفسیر دیگر این است که پنجاه دقیقه دوم فیلم جاییست که دو شخصیت به بازی کردن نقش زن و شوهر می پردازند، این دو با هم بیگانه اند اما زن مرد را در شکل جایگزینی از همسرش می پندارد و مرد هم این موضوع را می پذیرد. شواهد همانطور که از واکنش پس بچه بر می آید، به سود تفسیر دوم است اما این برتری چندان هم جدی نیست. و البته شاید عنوان فیلم سرنخی در اختیار بیننده قرار می دهد. فرض کنید: با اینکه «ازدواج» میان جیمز و زن واقعی نیست اما آیا یک کپی از ازدواج واقعی وی است؟

البته ممکن است هیچیک از این دو تفسیر هم درست نباشد. کیارستمی به عمد این نکته را مبهم در نظر گرفته است که بیننده را به فکر فرو ببرد. پس شاید بهترین راه برای تماشای «کپی برابر اصل»، پذیرفتن این گسستگی و تمرکز بر روی مکالمه های فیلم شامل دیالوگ ها، تکنیک فیلم سازی و بازی های خارق العاده بازیگران است. مهارت کارگردان عالیست، ممکن نیست که هیچیک از شخصیت های داستان را به دلیل کشش فوق العاده دوربین که یادآور این است که واقعیت فیلم مانا نیست، از دست بدهید. پلات اصلی، مسافرت و گفتگوی زن و مرد، یاد آور فیلم های پیش از طلوع/پیش از غروب ساخته ریچارد لینکلاتر می اندازد اما از نظر اینکه «کپی برابر اصل» طبیعت وجودی را زیر سوال می برد، می توان آن را شبیه به «تلقین» دانست.

images/stories/rooz/907/26/Certified-Copy-Poster.jpgژولیت بینوش (Juliette Binoche) که یک ستاره بین المللی است به همراه ویلیام شیمل که از چنین امتیازی بهره نمی برد، بر بازی همدیگر اثر مثبتی می گذارند. بازی بینوش به دلیل اینکه شخصیت وی احساسی و پیچیده است، به خوبی به چشم می آید. شخصیت او از نقش یک هوادار شیفته آغاز می شود و در نهایت به مرحله ای می رسد که جیمز نمی تواند توقعات وی را برآورده سازد و او را ناامید می کند. و سپس او را در نقش زنی می بینیم که همسرش وی را تنها گذاشته و وقت خود را با سفر به نقاط مختلف دنیا، بجای خانواده اش برای دیگران صرف می کند. به جای مرد، با اعتقاد به اینکه وی در نیمه دوم فیلم به جایگزینی برای همسر زن تبدیل می شود و نه همسر واقعی وی، مخاطبین به زن اعتماد بیشتری دارند. در هر حال، بازی هر دو نفر عالیست و با اینکه نمایشنامه سعی در به هم ریختن دنیای آن ها دارد اما سبب می شود که با دقت بیشتری فیلم را دنبال کنیم.

images/stories/rooz/907/26/certified-copy-4.jpgکیارستمی، کارگردان تحسین شده ایرانی که افکارش فراتر از مرزهای کشورش را در برمی گیرد، با حوصله و بدون شتاب فیلم هایش را کارگردانی می کند. او به برداشت های طولانی، متداوم و کلوز آپ ها علاقه بسیاری دارد. همانند مواقعی که دوربین به جای فردی که در حال صحبت کردن است، بر روی شخص دیگری در صحنه فوکوس می کند، وی به استفاده از زوایای غیرمنتظره نیز علاقه نشان می دهد. رویکرد کیارستمی باعث به وجود آمدن صمیمیت بیشتر فیلم با بیننده می شود که همین امر می تواند باعث انتقال هر چه راحت تر احساس نارضایتی و اضطراب موجود در فیلم به بیننده شود.

با اینکه «کپی برابر اصل» سوالات بسیاری را مطرح می کند اما پاسخ های آسانی ارائه نمی دهد. از برخی منظرها، این فیلم یک درام ساده با کاراکتر های ساده است اما معمای میانه فیلم سبب می شود نتوان تفسیر آسانی از فیلم ارائه داد. من اصلا از دیدن فیلم خسته نشدم. نیمه نخست فیلم به اندازه کافی بلند و طولانی است تا شخصیت ها را به ما بشناساند و پس از این نقطه، ذهن من درگیر آنچه شد که در حال رخ دادن بود. در نهایت هم، درک فیلم مهم ترین نکته در مورد «کپی برابر اصل» نیست، آنچه مهم است تلاشی است که برای درک فیلم انجام می گیرد.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: احسان رضایی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

8
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
گرافوسپویاessijoonپیمان22arya zangi Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you will find 34684 additional Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/certified-copy/ […]

میعاد
Guest
Member
میعاد

چیزی که من از دیدن این فیلم در پایانش به ذهنم رسید این بود که درسته زن به خواسته اش نرسید اما ما زندگی را داریم که می تونیم به شکل دیگری درستش کنیم, یعنی ناامید شدن زن در پایان, یک راه حل هم در داخل فیلم داشت راه حلی که زن نتونست ازش استفاده کنه.

میعاد
Guest
Member
میعاد

چیزی که من از دیدن این فیلم در پایانش به ذهنم رسید این بود که درسته زن به خواسته اش نرسید اما ما زندگی را داریم که می تونیم به شکل دیگری درستش کنیم, یعنی ناامید شدن زن در پایان, یک راه حل هم در داخل فیلم داشت راه حلی که زن نتونست ازش استفاده کنه.

گرافوس
Guest
Member
گرافوس

اینکه یه فیلم بتوه بیننده رو به فکر فرو ببره جالب هست ولی این مسئله اگه اونقدر ابهام آمیز باشه که محتوای فیلم رو زیر سئوال ببره ایراد پیدا میکنه..
ضمن اینکه نشون دادن نا امیدی یک زن از زندگیش یا بی میلی یک مرد به زنش یا به کسی که میخاد زنش باشه چندان مفهوم ارزشمندی نیست..! هنر فیلم به نظرم به لحاظ تکنیکال هست و تعابیر زیبایی برای مفهوم کپی برابر اصل استفاده شده و لی سئوال اینه که چرا این مفاهیم باید بر یک زندگی ناکارآمد و از هم گسسته انطباق پیدا کنه؟

پویا
Guest
Member
پویا

یک سال پس از دیدن این فیلم وقتی فیلم پیش از غروب ریچارد لینکلاتر را دیدم در اغاز قدری ملول شدم چرا که اصلا انتظار نداشتم از حیث محتوا و تکنیک کپی برابر اصل قدری به فیلم پیش از غروب نزدیک باشد. اما بطور کل با بررسی این دو فیلم کار کیارستمی از هر نظر قوتر و هنرمندانه تر از پیش از غروب است
شاید سبب ملول شدنم انتظار محتوایی منحصر بفرد بود. چون همیشه کیارستمی اینگونه بوده است.
در هر حال افتخار میکنم به این کارگردان ایرانی، و ستایش میکنم آثار جاودانش را

پیمان22
Guest
Member
پیمان22

واقعا هنوز هم بی شک این مرد بهترین کارگردان ایرانیست!!!!بیشک!!!
در مورد فیلم و نقدش به نظرم هردو تعبیر می تونه درست باشه ، بنا بر اسم فیلم هرکدمو ازین دو میتونه کپی حالت دیگش باشه

essijoon
Guest
Member
essijoon

فیلم بدی نبود. ولی با سینمای کیارستمی خیلی تفاوت داشت. با پیش زمینه ی دیگری فیلم را دیدیم.

آریا زنگی آبادی
Member
Member
آریا زنگی آبادی

خوندن این نقد باعث شد برم یه بار دیگه فیلم رو ببینم، هر چند که دفعه اول هم عالی بود