Capote (کاپوتی)


خلاصه داستان:

در سال 1959 و پس از یک کشتار خونین در کانزاس، ترومن کاپوتی نویسنده‌ی معروف برای تهیه‌ی کتاب معروفش "در کامل خونسردی" به محل واقعه می‌رود و با یکی از قاتلان، رابطه‌ی عجیبی برطرف می‌کند ...


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 8.8 از 10

«کاپوتی» دو داستان را روایت می‌کند، و در روایت هیچکدام هم لنگ نمی‌زند. اولی در مورد چگونه نگاشته شدن «در کمال خونسردی» مهم‌ترین کتاب شخصیت اصلی فیلم. دومی چگونگی فروپاشی احساسی و فیزیکی شخصیت اصلی که در ابتدا بسیار سرحال و سرزنده است، اما در پایان همچون یک مرده‌ی متحرک عاجز می‌شود. «در کمال خونسردی» «ترومن کاپوتی» را به فردی نام آشنا تبدیل کرد، و او را یکی از مهم‌ترین نویسندگان تاریخ آمریکا کرد. البته او را نابود هم کرد. او دیگر هرگز نتوانست کتابی را پس از نوشتن «در کمال خونسردی» به پایان برساند، و 20 سال بعد از انتشار آن کتاب هم با مواد مخدر اُوِدوز کرد. نویسندگان بزرگ معمولاً زندگی‌های خوشایندی ندارند. بعد از به اتمام رساندن آن میراث فوق‌العاده، بر اثر تجربیاتش از آن کتاب دیگر زندگی را طاقت‌فرسا می‌دانست. فیلم «بنت میلر» نشان می‌دهد چگونه وسواس فکری و مدام به فکر خود بودن از یک ویژگی شخصیتی به یک خوره تبدیل می‌شود.

«کاپوتی» در سال 1959 رقم می‌خورد. شخصیت اصلی فیلم (با بازی «فیلیپ سیمور هافمن»)، خسته از داستان‌های تخیلی، تصمیم گرفته تا به داستان مرموز 3 قتل در کانزاس بپردازد تا یک مقاله‌ی واقعی برای روزنامه‌ی نیویورکر چاپ کند. او با خودش دوست خوبش «نیل هارپر لی» (با بازی «کاترین کینر») را هم می‌برد، کسی که به تازگی از نوشتن «کشتن مرغ مقلد» فارغ شده است. رئیس پلیس محلی (با بازی «کریس کوپر») با از روی ناچاری قول همکاری به آن‌ها می‌دهد. بعد از اینکه قاتل‌ها -«پری اسمیت» (با بازی «کلیفتون کالینز جونیور») و «ریچارد هیکاک» (با بازی «مارک پلگرینو»- دستگیر می‌شوند، کاپوتی با پری مصاحبه می‌کند اما در نهایت، نتیجه به وجود آمدن نوعی احساسات متقابل است. در هر دو طرف، احساس همدردی همراه با کمی دروغ وجود دارد. در یک لحظه، ترومن می‌گوید: ” مثل این است که من و پری در یک خانه بزرگ شده‌ایم. یک روز، من از در جلویی خارج شدم و او از در عقبی.”. بالاخره، کار به جایی می‌کشد که ترومن انتظار دارد تا پری به دار آویخته شود تا ترومن به آنچه انتظار دارد برسد. او با گستاخی می‌گوید: “تمام چیزی که من می‌خواستم این بود که خودم پایان این داستان تمام نشدنی را تعریف کنم”.

چیزی که در مورد این فیلم وجود دارد و نمی‌توان از نوشتن در مورد آن چشمپوشی کرد، هنرنمایی «فیلیپ سیمور هافمن» است، که این نقش‌آفرینی خوبش برای او یک نامزدی اسکار به ارمغان خواهد آورد. هافمن تنها ادای کاپوتی را در نمی‌آورد. او به قدری با او خو می‌گیرد که آکادمی هنرهای تجسمی و علمی از او تقدیر به عمل آورده است. «کاترین کینر»، «کریس کوپر»، «کلیفتون کالینز جونیور» هم نقش‌های مکمل را به خوبی شکل داده‌اند، اما این هافمن است که از ابتدا تا انتهای فیلم خودنمایی می‌کند. با اضافه کردن این نقش به کارنامه‌اش، هافمن دوباره نام خودش را بر سر زبان‌ها خواهد انداخت. «کاپوتی» فیلمی عمیق است و برای من نکات قابل توجهی داشت. شخصیت اصلی دوست داشتنی نیست. او یک سواستفاده‌گر است که برای هدف‌های شخصی خودش از پری با شکل دادن رابطه‌ای سواستفاده می‌کند. در ابتدا، او نمی‌داند که این چقدر قیمت دارد. همانطور که در فیلم نشان داده شده، ما روابط عاشقانه و هم تنفرآمیزی میان پری و این تباه شدن تدریجی شخصیت کاپوتی می‌بینیم. برجسته‌ترین نکته‌ی فیلم میلر این است که بر روی شخصیت‌ها و رفتار و اعمالشان متمرکز می‌شود و نمی‌خواهد وکیل مدافع یکی از طرفین باشد. میشد که «کاپوتی» به فیلمی بحث‌ برانگیز و جنجالی تبدیل شود، اما بنت این را نمی‌خواهد.

اگرچه من از نظر فکری ارتباط قوی‌تری با «کاپوتی» نسبت به جنبه‌ی احساسی برقرار کردم (هیچوقت در طول تماشای فیلم نخواستم گریه کنم)، اما این تجربه برخی اوقات با من بود. برای من تماشای یک فیلم برای اولین بار در میانه‌ی برگزاری یک فستیوال امری غیر معمول است (این بار، فستیوال تورنتو). معمولاً، فیلم‌هایی که در میانه‌ی روز پخش می‌شوند بیشتر برای آماده کردن مخاطب برای فیلم بعدی هستند، اما این فیلم اینطور نیست. «کاپوتی» فیلمی قابل توجه است که در اسکار سال آینده از آن بیشتر خواهید شنید.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: دانیال دهقانی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نقد و بررسی فیلم به قلم Jay Haberman (جی هابرمن)

نمره 7 از 10

با کارگردانی «بنت میلر»، با فیلمنامه‌ی «دن فیوترمن» و تهیه‌کنندگی ستاره‌ی سینما «فیلیپ سیمور هفمن»، «کاپوتی» فیلم تر و تمیز و خوبی است که نشان می‌دهد «ترومن» کاپوتی چگونه دست به نگارش کتاب «در کمال خونسردی» که داستان واقعی کشتار بی دلیل یک خانواده در مزرعه‌ای در کانزاس و شهادت‌های دروغین شاهدان بود برد . نویسنده‌ی «صبحانه در تیفانی» با روزنامه‌نگاری آشنایی خوبی داشت، از همان زمانی که مطالب نیویورک تایمز راجع به قتل‌ها را می‌خواند. او با روزنامه‌ی نیویورکر و یک دستیار صادق و وفادار به نام «هارپر لی» (با بازی «کاترین کینر») همراه شد و اندکی پس از آن «کشتن مرغ مقلد» را منتشر کرد و با آن، کاپوتی قلب تاریکی آمریکا را هدف قرار داد، و با استفاده از شهرتش توانست با رئیس پلیس منطقه (با بازی «کریس کوپر») آشنا شود و به واسطه‌ی آن، با «دیک هیکاک» (با بازی «مارک پلگرینو») و «پری اسمیت» (با بازی «کلیفتون کالینز جونیور»).

کارگردان فیلم «بنت میلر»، که بیشتر به خاطر مستندش «پرسه» که در سال 1998 منتشر شد و درباره‌ی «تیموتی اسپید لویچ» راهنمای تور بود شناخته می‌شود، او تجربه‌ی خوبی در ساخت آثار بلندپروازانه دارد. اما وقتی که «کاپوتی» اندکی شبیه به آن مستند می‌شود، وضعیت فرق پیدا می‌کند و کاملاً متوجه خواهید شد این اثر کارگردانش میلر است. «در کمال خونسردی» با انتشار در دوره‌ای از آمریکا که انسانیت در حال از بین رفتن بود، عاقبت خوبی داشت. فروش فوق‌العاده‌ی آن باعث الگو قرار دادن ماجرای آن برای دو کشتار دسته‌جمعی دیگر در تابستان 1966 -یکی «ریچارد اسپک» که 8 دانش‌آموز پرستاری را قطعه قطعه کرد و دیگری تیراندازی «چارلز وایتمن» از برج ساعت دانشگاه تگزاس- و ساختن فیلمی بر اساس آن در سال 1967 توسط «ریچارد بروکس» شد.

با وجود اینکه در سالی که فیلم «بانی و کلاید» عرضه شد، فیلم «در کمال خونسردی» خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، اما «رابرت بلیک» در نقش اسمیت بود و «پل استوارت» (با سابقه‌ی حضور در «همشهری کین») هم در نقش کاپوتی حضور داشت. کاپوتی در «در کمال خونسردی» که اقتباسی از کتاب «در کمال خونسردی» بود خود به صحنه‌های جرم می‌رفت، ترومن با اعمالش باعث شگفتی اهالی خیابان 92 شد و مورد تحسین همگان قرار گرفت همچون خود اسمیت که در دفترش آمده: “او همچون معدن طلا بود”. فاترمن مطالعات «ژانت مالکولم» من باب این قضیه را به عنوان منبع اقتباسش قرار داده است. قبلاً مشاجره‌هایی وجود داشت (به نظر من خود مالکولم آن‌ها را شروع کرده بود) که در فیلم «هیکاک» و «اسمیت» شخصیت‌هایی منطبق بر شخصیت واقعی‌شان نیستند و طوری به تصویر کشیده شده‌اند که انگار کاپوتی آن‌ها را انسان کرده است. این امر درباره‌ی کاپوتی درست نیست، زیرا حتی آن‌ها به خاطر ترومن اعدام شدند. او در هنگام اعدام مجرمان پوزخند می‌زند و می‌گوید: “من نمی‌دونم شما چی راجع به من فکر می‌کنید”.

وحشت مردم از این قتل‌های بی‌ دلیل یا اعدام‌های پی در پی نیز در این کتاب خودپسندانه‌ی کاپوتی گنجانده شده‌اند. با توجه به نوع حرف زدن و بداخلاقی او، هافمن هم نقش او را طوری بازی کرده که شبیه به یک هیولای خودپسند، بی‌روح و بد خلق به نظر بیاید. شاید مفهوم اصلی فیلم “فلسفه‌ی من گرایی” باشد. اما با دیدن کاپوتی هافمن، تمام نفس‌ها در سینه حبس می‌شود. شهرت هم مصیبت‌های خودش را دارد. در تیتراژ فیلم اشاره می‌شود که «در کمال خونسردی» کاپوتی را مشهورترین نویسنده‌ی آمریکا کرد -همچون برنامه‌ی «جانی کارسون»- و زندگی‌اش را هم تباه کرد.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: دانیال دهقانی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


22
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
22 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
محمد Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More here to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you can find 85668 more Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More here to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you will find 53378 additional Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you can find 9790 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/capote/ […]

محمد
Member
Member
محمد

فیلم متوسطیه. به نظرم بارزترین ویژگیش فضا سازی خوب و بازی خوب فیلیپ سیمور هافمن.