نقد و بررسی فیلم Insomnia (بی‌خوابی) اثر کریستوفر نولان

Insomnia

کارگردان : Christopher Nolan

نویسندگان : Hillary Seitz, Nikolaj Frobenius

بازیگران : Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank

خلاصه داستان : دو کارآگاه بخش جنایی پلیس لس آنجلس، برای تحقیق بر روی پرونده‌ی قتل یک نوجوان به منطقه‌ای در آلاسکا فرستاده می‌شوند، جایی که خورشید طی شش ماه از سال غروب نمی‌کند …

 

منتقد: پیتر تراورس – امتیاز ۷.۵ از ۱۰ (۳.۰ از ۴)

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/5976/insomnia_2.jpg«بی‌خوابی» از آن دست فیلم‌هاییست که در تابستان کمتر شاهد اکران شدنشان هستیم، عمیق، چفت و بست دار و دارای پیچ و خم‌هایی که شخصیت‌ها را معنی می‌کنند. حقیقت این است که بازیگران اصلی‌ این فیلم هیجانی که سه بازیگر برنده‌ی اسکار هستند – «آل پاچینو» و «هیلاری سوانک» به عنوان ماموران پلیس و «رابین ویلیامز» به عنوان یک روانی که پلیس‌ها در تعقیب او هستند – و کارگردانی کریستوفر نولان ۳۱ ساله که کارگردانی نوآور است و با «یادگاری»اش تمامی ما را به تفکر وارونه مجبور کرد، به فیلم جذابیتی محسورکننده اضافه می‌کنند. این فیلم تر و تمیز، احساسی، هولناک و بسیار خوب است. پاچینو، یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌ی درخشانش در این فیلم است، او نقش «ویل دورمر» را ایفا می‌کند، یک مامور پلیس لس‌آنجلسی که به شهری به نام «نایت میوت» در آلاسکا فرستاده شده تا در مورد قتل دختری نوجوان تحقیق کند. از همان صحنه‌ی اول، که در آن ویل و همکارش هپ (با بازی «مارتین داناوان») در حال پرواز بر فراز یک یخچال طبیعی هستند، جوی غمزده بر فیلم حاکم می‌شود. کشمکش بین این دو همکار ملموس است، کشمکشی بر سر یک پرونده‌ی قدیمی که اگر هپ در مورد آن به دیوان عالی چیزی بگوید، کارنامه‌ی درخشان هردویشان زیر سوال می‌رود.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/5976/insomnia-5429d4b1c9d.jpgویل، که نام خانوادگی‌اش دورمر است، به شدت خوابش می‌آید، اما نمی‌تواند بخوابد. نور خورشید هم بی‌امان بر آلاسکا می‌تابد. یک پلیس تیزبین محلی به نام الی بور، با بازی خوب سوانک، به ویل می‌گوید که اکنون فصل آفتاب نیمه‌شب است و هوا تاریک نخواهد شد و همواره نور آفتاب به شهر می‌تابد. حتی وقتی که ویل بی‌خواب می‌خواهد اتاقش در هتل را با نصب پرده از نفوذ نور حفظ کند، باز هم آفتاب بی‌رحمانه می‌تابد. در فیلمنامه‌ی «هیلاری سیتز»، که اقتباسی بی چفت و بست و ناامیدکننده از روی فیلمی نروژی با همین نام محصول سال ۱۹۹۷ است، خورشید استعاره‌ از خواستن و نتوانستن است، ویل می‌خواهد بخوابد، اما نمی‌تواند. ایده‌ای که در نگاه اول به شدت تهی و پوچ به‌نظر می‌رسد، چه برای فیلم، چه برای یک مخاطب. اما اینجا به آن شکل نیست. نولان به خوبی توانسته دست‌آوردهای «یادگاری» را با ویژگی‌های جدیدی ترکیب کند. با گذاشتن تله‌ای برای قاتل در یک ساحل مه‌آلود، ویل به اشتباه به هَپ شلیک می‌کند. آیا این یک تصادف است؟ ویل ترس را در چشمان هَپ قبل از مردنش می‌بیند. قاتل هم به همین شکل، قاتل هم از پناهگاهش این منظره را می‌بیند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/5976/Insomnia-main-review.jpgمثل والتر فینچ، یک رمان‌نویس که با مقتول روابط نزدیکی داشته، تا میانه‌های فیلم نقشی در داستان ندارد، ویلیامز هم از اواسط فیلم به فیلم وارد می‌شود، اما او ترس عجیبی را به نقشش تزریق می‌کند که واقعاً خارق‌العاده است. او به دنبال برقراری ارتباط با ویل است، ابتدا با تلفن، بعد با ملاقات در یک کشتی، والتر با لحنی آرام صحبت می‌کند: "آدم‌کشی تو رو عوض کرده ویل، اون مثه هوشیاریه". نولان یک تعقیب و گریز هیجان‌آور بین مظنون و ویل در میان الوارهای معلق روی آب را ترتیب داده است، اما این واکاوی روان‌شناختی ویل توسط والتر است که فیلم را تبدیل به یکی از بهترین‌های سال می‌کند. همانطور که ویل ششمین روز را بدون خوابیدن پشت سر می‌گذارد، پاچینو بیشتر از هر زمان دیگری تکیده و خسته به نظر می‌رسد، و به ما اجازه می‌دهد این تحلیل و انزوای آرام آن پلیس تیزهوش را ببینیم. این یک نقش‌آفرینی فوق‌العاده است که شما را خشنود می‌سازد.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: دانیال دهقانی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع: سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

12
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
12 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
سید محمد شریفیmajid amiriکیوان k1hafez alaviاشکین Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
سید محمد شریفی
Guest
سید محمد شریفی

این فیلمبیشتر از ۱۲ بار دیدم
در انتهای فیلم خوابیدن بعد چند روز بی خوابی
د ر فضای بسیار روشن
بسیار تاثی گذار بود

کیوان k1
Guest
کیوان k1

من کسی نیستم که زیاد از فیلم اطلاع داشته باشم اما این فیلم به نظرم واقعا عالی بود به خصوص که منتظر بودم ببینم که آیا یه فرد بی گناه مجرم شناخته میشه یا قاتل واقعی

majid amiri
Member
majid amiri

این فیلم رو وقتی با استانداردهای نولان مقایسه می کنیم خیلی سطح پایینتری داره.یکی از دلایلی که داره اینکه خودش تو فیلم نامه نقشی نداشته.ولی در کل فیلم خیلی خوش ساختیه و انتخاب مرحوم رابین ویلیامز هم به عنوان نقش قاتل جالب بود

hafez alavi
Member
hafez alavi

قشنگه،حتمن ببینین،ندیدن هم به لاستیکی پسرم. 😆

اشکین
Guest
اشکین

فیلمش عالیه
من تا حالا ندیده بودمش چند وقت پیش شبکه HD دادش
خیلی خوب بود

ali ruzegar
Member
ali ruzegar

کاش نولان بازهم تو فیلماش از آل پاچینو استفاده کنه
حیف آل پاچینو هست که الان مدت هاست یه فیلم بزرگ با یه کارگردان بزرگ کار نکرده

Nim@ Ba
Member
Nim@ Ba

فیلمی خوب با بازی فوق العاده زیبای آلپاچینو.

ظاهرا صدا و سیما هم خیلی به این فیلم علاقه نشون داده هر هفته یه شبکه استانی نشونش میده مثل جومونگ شده!!

alireza ghazbanpour
Member
alireza ghazbanpour

فیلم خیلی خوبی بود ولی در حد نولان نبود با توجه به فیلمای دیگه ی نولان انتظار داشتم آخرش از این بی خوابی به یه نکته ای برسیم ولی متاسفانه نا امید شدم 🙁 😳

مهرداد امینی نسب
Member
مهرداد امینی نسب

یک فیلم خیلی خوب از کریستوفر نولان عزیز با این فیلم زیر پای خودش رو برای ترقی بیشتر سفت تر کرد و همچنین نشان داد که در بازی گرفتن از بازیگران استاد هست و در کل فیلم درام جنایی ماجرایی خوبی است ۸۳ از ۱۰۰

soheil chivaee
Member
soheil chivaee

ضعیفترین اثر کریستوفر نولانه اون هم به خاطر اینکه برعکس بقیه فیلماش تو نویسندگی فیلم نقشی نداشته

Abe
Member
Abe

یکی از معدود فیلمهایی ست که از نسخه اصلیش هم بهتر از آب در اومده. دلایلش هم برمی گرده به بازی های خوب و لوکیشن و فیلمبردازی عالی.

محمد
Member
محمد

با تشکر از مترجم.
باز هم یه فیلم نسبتا خوب(!)دیگه از نولان.مهمترین نکته فیلم بازی خوب سوانکه.