نقد و بررسی فیلم ۱۲ Angry Men (دوازده مرد خشمگین)

درام
1957
96 دقیقه
R
هزینه تولید: 0.35 میلیون دلار

خلاصه داستان :۱۲ نفر از اعضای هیئت منصفه قصد دارند در مورد اعدام شدن جوانی تصمیم بگیرند. تمام اعضا به جزو یک شخص رای بر محکومیت جوان میدهند. به مرور زمان با مخالفت همان یک نفر و دلایلی روشنی که می اورد کم کم …

نامزد اسکار: بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه

کوتاه از دوازده مرد خشمگين

“سيدني! فيلم باشكوهي است”

سينمايي «دوازده مرد خشمگين» از همان ابتدا مخاطب را به خود جذب مي‌كند و هر كدام از دوازده عضو هيات منصفه در همان حين كه به بيننده معرفي مي‌شوند به خودشان نيز معرفي مي‌شوند، براين اساس‌ آشنايي با هركدام از شخصيت‌ها، در ابتداي فيلم «دوازده مرد خشمگين» مدتي نسبتا طولاني زمان مي‌برد و هركدام از اين كاراكترها ويژگي‌هايي كاملا منحصر‌به فرد خود را دارند.

«دوازده مرد خشمگين» محصول سال ۱۹۵۷ آمريكا است كه در مدت زمان ۹۶ دقيقه به شيوه‌ي سياه و سفيد توسط سيدني لومت كارگرداني شده است.

* داستان فيلم

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/6-12-Angry-Men/3-12-Angry-Men.jpgفيلمنامه‌ي «دوازده مرد خشمگين» را رجينا لدزو براساس داستاني از خودش به نگارش درآورده است. داستان فيلم درباره‌ي دوازده مرد درهيات منصفه يك دادگاه است كه در زمان تنفس و قبل از اخذ راي نهايي دورهم جمع مي‌شوند. همه اعضا معتقدند كه مظنون گناهكار است. او يك پسر هجده ساله است كه گمان مي‌رود پدر خود را به قتل رسانده است. يكي از اعضاي هيات منصفه به‌نام ديويد با راي گناهكار‌بودن موافق نيست و شك‌هايي دارد باتوجه به اين‌كه تمام حقايق اثبات مي‌كند كه فرد مظنون گناهكار است، اعضا كنجكاو مي‌شوند كه چگونه ديويد دراين مورد مشكوك است و او دلايل خود را توضيح مي‌دهد.

* درباره‌ي فيلم

كشمكش و اضطراب اعضاي هيات منصفه از همان آغاز تماشاگر را با خود درگير مي‌كند، چرا كه تماشاگر پس از اين‌كه يازده نفر را موافق گناهكار بودن پسر و يك نفر را مخالف اين حكم مي‌بيند، سردرگم مي‌شود.

بيينده‌ي «دوازده مرد خشمگين» از حضور شخصيتي مثل ديويس كه نظري مخالف ديگران دارد، احساس ناامني مي‌كند و حتي در لحظاتي به خاطر اين‌كه او نسبت به گناهكار بودن پسر شك دارد، او را درذهنش مسخرمي‌كند.

با اين حال تماشاگر فيلم لومت خود را در پيروزي‌هايي كه شخصيت ديويد به دست مي‌آورد سهيم مي‌داند و از اين‌كه او توانسته ساير اعضاي هيات منصفه را در مورد گناهكار‌بودن پسر هجده ساله به شك بيندازد احساس خوشحالي مي‌كند.

بيننده‌ي «دوازده مرد خشمگين» تمام كشمكش‌هايي كه ديويد براي اثبات بي‌گناهي پسر دارد را به نظاره مي‌نشيند و از اين‌كه ساير اعضا تاكيد برگناهكار بودن پسر دارند، درمواردي احساس شرمندگي مي‌كند. درحقيقت او در تمامي لحظات خود را عضوي از هيات منصفه مي‌داند.

* ناگفته‌هاي فيلم

ـ تا سال ۲۰۰۳ گمان مي‌كردند كه تنها يك نسخه از فيلم در موزه راديو و تلويزيون آمريكا موجود است، اما در سال ۲۰۰۳ نسخه‌ي ۱۶ ميلي‌متري ديگر از فيلم در كلكسيون ساموئل ليبووتيز يافت شد كه آنهم به موزه منتقل شد.

– درحين فيلمبرداري سيدني لومت به تدريج فاصله كانوني لنز دوربين را تغيير مي‌داد و اين تمهيد باعث مي‌شد كه دورنما به شخصيت‌ها نزديك‌تر شده، حس قرار گرفتن آنها در تنگنا بيشتر به مخاطب منتقل شود.

ـ فيلمبرداري «دوازده مرد خشمگين» در مدت زمان كوتاه ۲۱ روز به پايان رسيده و تمامي لوكيشن‌هاي اين فيلم نيويورك بوده است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/6-12-Angry-Men/7-12-Angry-Men.jpgـ هنري فوندا از سوي اتحاديه‌ي هنرمندان آمريكا موظف به تهيه‌ي فيلم شد. بنابراين او علاوه بر بازيگري، تهيه‌كنندگي فيلم را هم برعهده گرفت.
با اين حال يك فيلم در همان بدو امر به حدي براي او غيرجواب مي‌نمود كه تصميم گرفت ديگر اين‌كار را تكرار نكند.

ـ هنري فوندا به تماشاي نقش خود در فيلم علاقه‌اي نداشت و به همين دليل تمام فيلم را به‌طور كامل نديد. با اين‌حال او وقتي پس از تماشاي بخش‌هايي از فيلم از اتاق نمايش خارج شد خطاب به لومت (كارگردان) گفت: سيدني، فيلم باشكوهي شده است.

* اكران در سينماها و حضور در جشنواره‌هاي جهاني
سينمايي «دوازده‌ مرد خشمگين»، ۱۳ آوريل ۱۹۵۷ در نيويورك به نمايش درآمد و پس از آن در كشورهاي آلمان، سوئد، فنلاند، ايتاليا، استراليا، اسپانيا، ژاپن، دانمارك، فرانسه و هلند اكران عمومي شد.

اين فيلم در جشنواره‌هاي هنري جوايز معتبري را به خود اختصاص داد كه از آن جمله مي‌توان به خرس طلاي برلين اشاره كرد.

اين فيلم نامزد سه‌جايزه‌ اسكار بهترين كارگرداني، بهترين عكس و بهترين فيلمنامه بوده است و در جشنواره‌ي بافتا نيز جايزه‌ي بهترين فيلم خارجي را از آن خود كرده است.

ساخته‌ سيدني لومت نامزد دريافت جايزه‌ي بهتين فيلم، بهترين بازيگر مرد، بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر نقش مكمل مرد از جشنواره‌ گلان گلوب بوده است.

* درباره‌ي كارگردان

سيدني لومت كارگردان و مولف‌ هاليوودي كه همواره به خاطر اقتباس‌هاي موفقش مورد توجه سينما دوستان بوده است، ۲۵ ژوئيه ۱۹۲۴ در پنسيلوانياي آمريكا متولد شد.

او براي اولين‌بار در سن ۴سالگي به روي صحنه رفت و از ۱۴ سالگي در نيويورك بزرگ شد. لومت تحصيلات عالي‌اش را در رشته‌ي ادبيات دراماتيك در دانشگاه كلمبيا طي كرد. لومت به عنوان كارگرداني فعال و با ذوق در تمام ژانرها طبع آزمايي كرده است. او كارش را با تئاتر آغاز كرد و از آنجا كم‌كم به عنوان يك كارگردان مشهور كسب اعتبار كرد.

لومت ابتدا كارش را از تلويزيون شروع كرد و «دوازده مرد خشمگين»، نخستين فيلم او است كه درسال ۱۹۵۷ به عنوان يازدهمين تجربه‌اش به نمايش درآمد. اين فيلم برگرفته از يك درام تلويزيوني بود كه با هنرنمايي هنري فوندا تكميل شد.

منبع : ايسنا


گرداوری و تنظیم : نقد فارسی

—————-

 

 

99
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
99 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
64 Comment authors
7saeedsurenaمسلمFarzad Ajam Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
Member
Member

فیلم خوبیه ولی شاهکار نیست درضمن اون پسره چقدر بی گناه هست اون قدر هم گناه کارهست کسی دقیق نتوسنته اثبات کنه فقط در این فیلم نشون داده که یه نفر میتونه نظر بقیه رو عوض کنه شاید اون مرد هم اشتباه کنه و پسره واقعا گناه کار باشه فیلم خوبی بود ولی شاهکار نبود شاید بتوان شاهکار بودنی که بقیه میگن در این باشه هیئت منصفه براساس عقاید و تاثیرات که زندگی بر آنها گذاشته تصمیم میگیرن. ولی این فیلم نمیتونه با فیلم هایی مثل پالپ فیکشن، پدرخوانده، شوالیه تاریکی،باشگاه مشت زنی، رقابت کنه حتی اخر فیلم یه حقه… ادامه »

Member
Member

امروز شنبه ۱۲ خرداد ۹۷ دیدمش.تنها فیلمی بود که شش دانگ حواسم بهش بود و بلند نشدم.اولین فیلم برتر دنیا همینه چون تنها در یک اتاق ساخته شد و هیچ جلوه بصری نداشت و تنها با دیالوگ و احساس پیش رفت.

امیر عباس ایرانی
Guest
Member
امیر عباس ایرانی

[quote name=”صابر”]اونجایی که زمان میگیرن واسه اینکه بفهمن پیرمرده چقدر طول کشیده به در آپارتمان برسه عینکیه میگه ۴۱ ثانیه اما من حساب کردم ۳۱ ثانیه شد[/quote]

صابر جان عزیزم درسته تو فیلم این اختلاف ۱۰ ثانیه ای هست ولی در واقع راه پله رو حساب نکردی
یعنی تایمی تو راه پله بوده که معادلش رفتن بیرون از خونه و وارد شدن به واحد مقتول بوده….

صابر
Guest
Member
صابر

اونجایی که زمان میگیرن واسه اینکه بفهمن پیرمرده چقدر طول کشیده به در آپارتمان برسه عینکیه میگه ۴۱ ثانیه اما من حساب کردم ۳۱ ثانیه شد

morteezzaa
Guest
Member
morteezzaa

بنظر من این فیلم بر اساس فلسفه شک گرایی ساخته شده وسعی داره که نشون بده هیچ حقیقت مطلقی وجود نداره
شعار اصلی این اندیشه اینه که من شک میکنم، پس هستم وکارگردان هم شاید پیرو این مکتب باشه

morteezzaa
Guest
Member
morteezzaa

بنظر من این فیلم بر اساس فلسفه شک گرایی ساخته شده وسعی داره که نشون بده هیچ حقیقت مطلقی وجود نداره
شعار اصلی این اندیشه اینه که من شک میکنم، پس هستم وکارگردان هم شاید پیرو این مکتب باشه

احسان سلطانی سامانی
Guest
Member
احسان سلطانی سامانی

این فیلم تو بعضی رده بندی ها بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان انتخاب شده و اونهم بی دلیل نیست. در واقع یکی از اصلی ترین فاکتور های شاهکارهای سینمایی فیلم نامه مبتنی بر وقایع علت و معلولی و البته پیچیده هستش. این نکته ای هستش که تو این به قدرتمندترین شکل ممکن رعایت شده . ار این حیث هیچ فیلمی رو نمیشه باهاش مقایسه کرد. شاید تنها فیلم تاریخ سینما باشه که تنها توی یک اتاق بسته میتونه ببینده رو تا اخر رو صندلی میخکوب کنه … امتیا من به فیلم ۱۰ کامل هستش

احسان سلطانی سامانی
Guest
Member
احسان سلطانی سامانی

این فیلم تو بعضی رده بندی ها بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان انتخاب شده و اونهم بی دلیل نیست. در واقع یکی از اصلی ترین فاکتور های شاهکارهای سینمایی فیلم نامه مبتنی بر وقایع علت و معلولی و البته پیچیده هستش. این نکته ای هستش که تو این به قدرتمندترین شکل ممکن رعایت شده . ار این حیث هیچ فیلمی رو نمیشه باهاش مقایسه کرد. شاید تنها فیلم تاریخ سینما باشه که تنها توی یک اتاق بسته میتونه ببینده رو تا اخر رو صندلی میخکوب کنه … امتیا من به فیلم ۱۰ کامل هستش

shahram moein
Guest
Member
shahram moein

فیلم عالی ایه که نشون میده قضاوت کردن کار آسونی نیست و نباید بدون دونستن تمام ابعاد یک ماجرا دیگران را قضاوت کرد. با وجود اینکه بیشتر دقایق فیلم در یک اتاق میگذره ولی دارای جذابیت و هیجان زیادی هست و مخاطب را تا انتهای فیلم میخکوب میکنه. 🙂

شهرام معین
Guest
Member
شهرام معین

فیلم عالی ایه که نشون میده قضاوت کردن کار آسونی نیست و نباید بدون دونستن تمام ابعاد یک ماجرا دیگران را قضاوت کرد. با وجود اینکه بیشتر دقایق فیلم در یک اتاق میگذره ولی دارای جذابیت و هیجان زیادی هست و مخاطب را تا انتهای فیلم میخکوب میکنه. 🙂

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

هادی.۶۱۳۶: m:اصلا خوشم نیومد واقعا حیفه جز بهترین ها قرار بگیره از اول فیلم تو یه اتاق هستن تا اخر این شد فیلم؟؟؟ داستان خاصی هم نداره به نظر من این باعث شده فیلم برای من خسته کننده بشه من که خوشم نیومد شاید بگین الان تو از فیلم هیچی حالیت نیس ولی من که خوشم نیومد.از این فیلمهای فوقالعاده ای هم هستن مثل.پنجره عقبی..روانی…ضد مسیح..چشمان کاملا بسته…اشکهای تلخ پترا فون کانت…پدر خوانده…کتابخوان… دوست عزیز من نمی دونم پارامترها و معیار شما واسه یک فیلم خوب چیه ؟ ولی این فیلم با لایه های عمیق روانشناسی و شخصیت پردازی قوی… ادامه »

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

مصیب:ای فیلم واقعا خوب بود من دوستش دارم اما یه مشکل از نظر فیلمنامه داشت اونجایی که در مورد کلمه میکشمت یک ثانیه قبل از کشتن صحبت میکنند واقعا مسخره است چون فرقی نمیکنه منظور اون یارو که این را میگه چی باشه اما چون فیلم خیلی سریع میگذره و قطعات فیلم پاذل گونه پشت هم قرار میگیرند ادم این را متوجه نمیشه و از فیلم لذت فراوان میبره اگر پسر کلمه میکشمت را ساعت هشت گفته بود این بحث خیلی واقعی میشد و پاذل فیلم پس از چند بار دیدن فیلم خراب نمیشد با این حال فیلمو خیلی دوست… ادامه »

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

رضا صالحی:فیلم محشری هست. بسیار آموزنده هست. چه خوبه که آدما این فیلم رو در جوانی (سنین ۲۰-۳۰ سال) تماشا کنند. فیلم بشدت آدم رو به فکر وا میداره. باعث میشه آدم دقیقتر بشه. ولی بنظرم فیلمنامه علیرغم پیام درست و محترمی که داشت یک ایراد از نظر قضایی داشت. اونم اینکه در مورد جرمهایی چون قتل هیچ دادگاهی به صرف شهادت یک زن و یک پیرمرد نمیتونه حکم اعدام صادر کنه. حتی اگه متهم نتونه ثابت بکنه که در محل قتل حضور نداشته یا چاقویی شبیه به چاقوی متهم آلت قتاله باشه. در مورد پرونده های جنایی و مخصوصا… ادامه »

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

[quote name=”هادی.۶۱۳۶″][quote name=”m”]اصلا خوشم نیومد واقعا حیفه جز بهترین ها قرار بگیره از اول فیلم تو یه اتاق هستن تا اخر این شد فیلم؟؟؟ داستان خاصی هم نداره به نظر من این باعث شده فیلم برای من خسته کننده بشه من که خوشم نیومد شاید بگین الان تو از فیلم هیچی حالیت نیس ولی من که خوشم نیومد.از این فیلمهای فوقالعاده ای هم هستن مثل.پنجره عقبی..روانی…ضد مسیح..چشمان کاملا بسته…اشکهای تلخ پترا فون کانت…پدر خوانده…کتابخوان…[/quote] دوست عزیز من نمی دونم پارامترها و معیار شما واسه یک فیلم خوب چیه ؟ ولی این فیلم با لایه های عمیق روانشناسی و شخصیت پردازی… ادامه »

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

[quote name=”مصیب”]ای فیلم واقعا خوب بود من دوستش دارم اما یه مشکل از نظر فیلمنامه داشت اونجایی که در مورد کلمه میکشمت یک ثانیه قبل از کشتن صحبت میکنند واقعا مسخره است چون فرقی نمیکنه منظور اون یارو که این را میگه چی باشه اما چون فیلم خیلی سریع میگذره و قطعات فیلم پاذل گونه پشت هم قرار میگیرند ادم این را متوجه نمیشه و از فیلم لذت فراوان میبره اگر پسر کلمه میکشمت را ساعت هشت گفته بود این بحث خیلی واقعی میشد و پاذل فیلم پس از چند بار دیدن فیلم خراب نمیشد با این حال فیلمو خیلی… ادامه »

بابک شیردل
Guest
Member
بابک شیردل

[quote name=”رضا صالحی”]فیلم محشری هست. بسیار آموزنده هست. چه خوبه که آدما این فیلم رو در جوانی (سنین ۲۰-۳۰ سال) تماشا کنند. فیلم بشدت آدم رو به فکر وا میداره. باعث میشه آدم دقیقتر بشه.ولی بنظرم فیلمنامه علیرغم پیام درست و محترمی که داشت یک ایراد از نظر قضایی داشت. اونم اینکه در مورد جرمهایی چون قتل هیچ دادگاهی به صرف شهادت یک زن و یک پیرمرد نمیتونه حکم اعدام صادر کنه. حتی اگه متهم نتونه ثابت بکنه که در محل قتل حضور نداشته یا چاقویی شبیه به چاقوی متهم آلت قتاله باشه. در مورد پرونده های جنایی و مخصوصا… ادامه »

favi
Guest
Member
favi

فقط میتونم بگم شگفت انگیزه!
اینک یه فیلم بعد ۵۰ سال بدون جلوه های ویژه یا عاشقانه ی خاصی و…بتونه از اول تا آخر آدم رو پای خودش میخکوب و شگفت زده کنه ب اندازه کافی گویای فوق العاده بودن فیلم هست

ali1991
Guest
Member
ali1991

عالی بود. با اینکه بیشتر فیلم توی محیط بسته و لوکیشن ثابت میگذره به هیچ عنوان خسته کننده نیست و واقعا آدم مجذوب فیلم میشه.
البته اسم فیلم به نظرم زیاد همخونی نداره با داستان، میشد اسم بهتری واسش گذاشت.

اگه کسی ندیده پسشنهاد میکنم حتمن ببینه این فیلمو.

mj
Guest
Member
mj

فیلم خوبی بود. همین که کارگردان بتونه بینندشو یک ساعت و نیم پای دیدن فیلمش اونم فیلمی توی یه لوکیشن نگه داره نشون دهنده قدرت ایشون و فیلمنامه نویس هست. ولی اینکه شاهکار باشه نه.داستان فیلم اوایل خوب پیش میره ولی اواخر کار انقد سریعه که بییندشو متقاعد نمیکنه. فیلم میتونست طولانی تر باشه و یه بار دیگه به دادگاه محکمه و قاضی برگرده.