Mulan (مولان)

کارگردان: Niki Caro (نیکی کارو)
نویسنده: Amanda Silver (آماندا سیلور),
5.4
67
0.75

خلاصه داستان:

داستان این فیلم که برگرفته از یکی از اسطوره‌های کهن کشور چین است درباره‌ی دختری باهوش و و شجاع به نام مولان است که برای حفظ جان پدرش و محافظت از کشور چین به ارتش می‌رود تا کمک کند بر دشمنانشان پیروز شوند و…


تصاویر فیلم:

خلاصه نظر منتقدان:

میک لاسال – San Francisco Chronicle ( امتیاز ۱۰ از ۱۰ )

فیلم « مولان » اثری است که روحیه‌ی شما را تقویت می‌کند. و اگرچه این فیلم در زمان موعود اکران نشد، اما زمانی بهتر از این برای اکران آن وجود نداشت.

IGN ( امتیاز ۸ از ۱۰ )

نسخه‌ی لایو-اکشن دیزنی از انیمیشن « مولان » ترکیبی مطمئن از قدیم و جدید است که روح یکسانی را در زیر زرهی از جنس اکشن مخفی کرده است.

اینکو کانگ – The Hollywood Reporter ( امتیاز ۵ از ۱۰ )

علی‌رغم تمام زرق و برق‌ها اما دید درستی در ساخت این اثر وجود نداشته است.


نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نشریه reelviews

نمره 7.5 از 10

اگر « مولان » ( Mulan ) را با سری جدید فیلم‌های لایو-اکشن سطح بالا مقایسه کنیم که بازسازی‌ای از انیمیشن‌های کلاسیک محسوب می‌شود، « مولان » مورد منحصربه‌فردی است. وقتی که صحبت از بار باشد، « مولان » بیشترین مقدار را دارد. آثاری مثل « دیو و دلبر » ( Beauty and the Beast )، « علاالدین » ( Alladdin ) و « شیرشاه » ( The Lion King ) همگی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در بازار داخلی آمریکا به دست آوردند (این مقدار را اگر با تورم هماهنگ کنیم، آن اعداد بسیار بالاتر می‌روند). « دیو و دلبر » برای اسکار بهترین فیلم نامزد شد و « شیرشاه » هم برای سالیان پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی دنیا بود. از سوی دیگر « مولان » اما یکی از آخرین اعضای دومین عصر طلایی « دیزنی » بود و موفق نشد تا به بالای ۱۰۰ میلیون دلار فروش داخلی برسد. اگرچه که این اثر بهتر از پیشینیان خود یعنی « هرکول » ( Hercules ) و « گوژپشت نتردام » ( The Hunchback of Notre Dame ) و اثر بعدی خود یعنی « تارزان » ( Tarzan ) است اما یاد و میراث آن هیچ‌وقت از سوی دیزنی به اندازه‌ی « ۴ بزرگ » اصلی ( که چهارمین انیمیشن هم « پری دریایی کوچولو » ( The Little Mermaid ) بود ) مورد مراقبت دیزنی نبوده است.

دید ملایم و نرم‌‌تر به نسبت فیلم اصلیِ محصول سال ۱۹۹۸ به کارگردان این فیلم یعنی « نیکی کارو » اجازه داده است تا در رویکرد خود اهمیت زیادی به فیلم اصلی ندهد. نتیجه‌ی این اقدام باعث تازگی رضایت‌بخش اثر شده است. « مولان » سال ۲۰۲۰ همان مسیر نسخه‌ی اصیل خود را اما با تغییراتی زیاد طی می‌کند – برخی کوچک و برخی هم بزرگ، و این‌ها هویت خاصی به آن داده اند. این فیلم اولین مورد در میان بازسازی‌های دیزنی است که می‌تواند دلیل وجود و ساخته شدن خودش را کاملا توجیه بکند. قطعات موسیقایی و ترانه‌ای این اثر ( اگرچه که موسیقی بی‌کلام اثر به آن‌ها ادای احترام می‌کند ) و اکثریت عناصر فانتزی اثر دیگر حضوری ندارند ( مثلا آن اژدهای سخن‌گو). لحن اثر تاریک‌تر شده است، برخی شخصیت‌ها حذف یا اضافه شده و یا حتی تغییر کرده اند.

فیلم « مولان » یک برداشت مدرن و قوی از یک افسانه‌ی باستانی چینی است. فیلم محفلی برای قدرت‌بخشی به زنان است، آن هم در عصری که نقش زنان فقط در صورتی قدر دانسته می‌شد که در خانه نشسته و بچه بیاورند. علی‌رغم رده‌بندی محتوایی PG-13 اثر (اگرچه فیلم در صحنه‌های نبرد خود کم نمی‌گذارد)، اما فیلم برای دیدن در میان خانواده به جز کودکان خیلی کم سن و سال خوب است.

فیلم « مولان » در دوران چیز فئودال جریان دارد. وقتی که یک ارتش از مهاجمین به رهبری یک مبارز رورانی به نام « بوری خان » ( با بازی جیسون اسکات لی ) به کشور حمله می‌کند، « امپراطور » ( جت لی ) باید ارتشی را به حرکت درآورده تا این یاغی‌ها را سرکوب بکند. برای انجام این کار او یک مرد از هر خانواده در سرزمین چین را فرا می‌خواند. این مسئله برای سرپرست خانواده‌ای به نام « هوآ ژو » ( ژی ما )، یک بازنشسته‌ی جنگ بسیار مفتخر سخت است، چرا که او یک صدمه‌ی شدید به پایش وارد شده. دختر بزرگ او یعنی « مولان » ( لیو ییفی ) بدون خبر شمشیر و زره او را برداشته و شبانه برای پر کردن جای او راهی می‌شوند. او که خودش را یک پسر معرفی کرده، تحت فرماندهی « تونگ » ( دونی ین ) می‌رود و خودش را هم به رهبران ارتش امپراطوری و هم همرزمان خودش ثابت می‌کند. وقتی که دو ارتش با یکدیگر برخورد می‌کنند، جادوگر تغییر شکل دهنده‌ی همراه « بوری خان » پیشنهادی به « مولان » می‌دهد، آن هم جایگزینی برای زندگی کنونیش.

« مولان » کاملا متناسب با فیلمی بسیار گزاف و گران که هم برای مخاطبین آمریکایی است و هم مخاطبین چینی، کاملا شگفت‌انگیز است. اگرچه که بسیاری از عناصر «غیرواقعی» این فیلم از آن حذف شده اند، اما این اثر کاملا حس یک اثر ماجراجویانه‌ی فانتزی را در خود نگه داشته است.

مترجم: امید بصیری


ممکن است شما دوست داشته باشید

2

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
مهردادpayman hosseyni Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
مهرداد
Member
Member
مهرداد

به دلیل تکرار داستان انیمیشن و از دست دادن امتیاز بزرگ داستان دست اولی، بزرگترین لطمه را دیده علاوه بر اینکه به نظر می‌آید کارگردان توجه خاصی به فیلم hero چینی داشته است.
درجه فیلم از دسته‌بندی هفتگانه مهرداد: (۲) کسالت آور و تکراری

payman hosseyni
Member
Member
payman hosseyni

هر چه از انیمیشن سال ۹۸ به خاطر دارید بذارید کنار؛ این فیلم داستان دیگه ای داره، برای گفتن پیام اصلی داستان که مشترک با انیمیشن هست در نتیجه این فیلم رو اصلا نبایست با انیمیشن مقایسه کرد چون در داستانش بر مبنای اون هست، نه از جادوها و موجودات روحانی و خیالی در اون حضور دارند و نه مثل انیمیشن دنبال مخفی کردن خشونت هاست، پس فقط بیایم این فیلم رو ببینیم و به انیمیشن فکر نکنیم فیمل به اکشن خوبی همراه هست و داستان رو قابل قبول شروع میکنه اما در ادامه فیلم یکی مشکل کلی داره و… ادامه »