فیلم گذشته تازهترین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن امسال به نمایش در آمده و نامزد جایزه نخل طلاست. مطلب زیر گزیده ای است از نظر منتقدان ایرانی که نقد خود را به سفارش بی بی سی فارسی نوشته اند و منتقدان غیرایرانی که نقد خود را در نشریه های مختلف منتشر کرده اند.
این فیلم همزمان در فرانسه اکران شده و به زودی در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز به نمایش درخواهد آمد.
محمد حقیقت
این منتقد سینما نوشته است: در "گذشته" همچون فیلم "جدائی نادر از سیمین" رابطه خانوادگی چند نفر از طبقه متوسط و درگیری های عاطفی – خانوادگی آنها مطرح می شود که مردی ایرانی (احمد، با بازی خوب علی مصفا، شوهر سابق یک زن فرانسوی به نام ماری) باید بعد از چهار سال جدایی و ترک فرانسه، از تهران به پاریس باز گردد تا مراحل اداری و کاغذ بازی های طلاق خودشان را به اتمام برساند و ماری بتواند با شخص دیگری ازدواج کند. در این فاصله که احمد غایب است، ماری که در داروخانه کار می کند با مرد دیگر فرانسوی (سمیر، با بازی طاهر رحیم، که در مغازه خشکشویی کار می کند) آشنا شده که وی دارای زن و یک پسر کوچک هم هست. این دو سخت به هم علاقمند شده اند. از سوی دیگر، ماری (با بازی خوب برنیس بژو) نیز دو دختر دارد. احمد در رابطه با این دو خانواده، تلاش دارد به نوعی به آنها یاری رساند. کنکاش در گذشته اینها، مسائلی را رو می کند که در زندگی روزمره آدمهای اطرافمان هم می توان سراغ گرفت. هیچ قهرمان پروری یا مسائل حاد و شگفت انگیز غیر مترقبه ای، جدا از درام های خانوادگی روزمره، درفیلم رخ نمی دهد، اما پیچیدگی آدم ها در شرایط خاص، عواطف و احساسات شخصیت ها را دگرگون می کند. سوء ظن های کوچک، دردسرآفرین می شوند… اگر چه این فیلم هیچ ربطی به فیلمهای وسترن ندارد، اما آمدن احمد، تنها، به شهر (پاریس، که شهر او نیست) و باعث به هم ریختن مسائلی از گذشته دو خانواده، و سپس ترک شهر، تنها، می شود، یادآور خط ستون فقرات سناریوهای وسترنی است!
داستان فیلم به تمامی در پاریس و حومه آن اتفاق می افتد، اما کارگردان افسون این شهر و زیبائی های توریستی آن نشده است و دوربین کارگردان بسیاری از صحنه ها در داخل مکان ها، مثل مغازه خشکشوئی – داروخانه و منزل ها می گذرد متمرکز شده است.
فیلم دو ساعت ده دقیقه است که همچون فیلم قبلی فرهادی، تعلیق در آن به خوبی عمل می کند و هر لحظه که می گذرد، تماشاگر اطلاعات جدیدتری به دست می آورد. البته از آنجا که کارگردان احتمالا نگرانی این را داشته که ممکن است تماشاگر نکته ای را نفهمیده باشد، گاه اطلاعات داده شده را به شکل دیگری تکرار می کند یا صحنه ای را کش می دهد. (که البته خیلی جزئی است.)
سناریو "گذشته" کمی حالت عروسک های روسی را دارند که وقتی آن را باز می کنی باز هم عروسک کوچکتری درون آن هست و درون این یکی باز عروسک کوچک دیگری می توان یافت.
میزانسن ها، بازی گیری از هنرپیشگان و به ویژه از کودکان و نوجوانان فیلم، فرهادی را به عنوان فیلمسازی مسلط مطرح می کند که توانسته ترکیب خوب و هوشمندانه ای از یک فیلم منتقدپسند و در عین حال تماشاگرعام پسند را به وجود آورد.
پیتر بردشاو
پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین، از ۵ ستاره، ۴ ستاره داده است و نوشته: "اصغر فرهادی با فیلمی پرجاذبه، میخکوب کننده و البته کمی تصنعی، به کن آمده است. فرهادی استیصال و خشمی را که در مبارزه با گذشته و خنثی کردن تصمیم های غلط زندگی وجود دارد به نمایش می گذارد."
آقای بردشاو فیلم را "درامی ظریف و در بیشتر لحظات استادانه و با بازی های کنترل شده و هوشمندانه" توصیف کرده و شکل ظریف موزاییک گونه از جزئیات، تغییرهای غیرمنتظره طرح داستان، پیچش های تعلیق آمیز و رازگشایی ها را ستوده است. به نوشته او "ساختار روایی شاید بیش از حد قاطعانه است"، و "غیبت مستمر یک شخصیت مهم از صحنه ها شاید حدس زدن صحنه آخر را کمی ساده کرده باشد.
او بیشتر لحظه های این فیلم را به گونه ای جالب و تازه، به "تئاتر صحنه ای" شبیه دانسته است. او انرژی و هوش مستمر در فیلمسازی اصغر فرهادی را "سخت تاثیرگذار" دانسته است.
او این سوال را مطرح می کند که آیا اصغر فرهادی از جزئیات و غافلگیری های داستانی به صورتی بیش از اندازه استفاده کرده؛ آن گونه آن را در مرز باورپذیری و باورناپذیری قرار داده باشد.
پرویز جاهد
نوشتن و قضاوت درباره فیلم فرهادی بعد از یک بار دیدن فیلم آن هم در فضای شلوغ و سرسام آور کن، کار ساده ای نیست، آن هم در مورد فیلمسازی که یکی از تم های اصلی فیلم هایش این است که درباره آدم ها نباید به سادگی قضاوت کرد.
"گذشته"، همانند "جدایی نادر ازسیمین" و "درباره الی"، فیلم چندلایه ای است با شخصیت هایی چند بعدی و پیچیده که به تدریج خود را در دل روایت اصلی و درامی پرتنش با محور خانواده و زندگی زناشویی، افشا می کنند. این جا هم، همان تم های همیشگی فرهادی مثل حقیقت و دروغ، به بن بست رسیدن رابطه زناشویی، اعتماد و قضاوت درباره آدم ها را داریم.
"گذشته" مثل فیلم های دیگر فرهادی، آرام شروع می شود اما به تدریج به طوفانی سهمگین تبدیل شده و شخصیت ها را در برابر هم قرار می دهد. علی مصفا و برنیس بژو در نقش زن و شوهری که بعد از چند سال جدایی، هنوز عواملی آنها را به هم وابسته می کند و اجازه نمی دهد که به سادگی از هم جدا شوند، به شدت باورپذیر و متقاعد کننده اند. طاهر رحیم نیز بار دیگر، قدرت بازیگری اش را در نقشی متفاوت به ما نشان می دهد.
فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش در کن گفت که با تغییر جغرافیای فیلمش، سبک سینمایی اش تغییر نمی کند. حرفش کاملا درست است. «گذشته»، همه عناصر سبکی و تماتیک فیلم های فرهادی را در خود دارد اما تفاوت این فیلم با فیلم های قبلی او در این است که او در این فیلم، بیش از حد، به فیلمنامه متکی است و کمتر به کارگردانی توجه کرده است. به نظرم آن قدر که دیالوگ ها و داستان و گره های داستانی برای فرهادی مهم بوده، ریتم فیلم، پیشرفت روایت و تدوین برایش اهمیت نداشته است.
فرهادی تا یک ساعت و نیم اول، عالی کار کرده اما در چهل دقیقه آخر، که ماجرای خودکشی سلین (همسر طاهر رحیم) به مسئله اصلی فیلم تبدیل می شود و همه مسائل دیگر فیلم را تحت الشعاع قرار می دهد، از مسیر منطقی و طبیعی اش دور می شود. در این بخش، فرهادی ما را بمباران اطلاعاتی می کند و می خواهد ما را با تکنیک های فیلمنامه نویسی اش و گره هایی که در لحظه بسته شده و فورا باز می شوند، مرعوب کند. در نتیجه، برخلاف بخش های اول فیلم که با دقت و مهارت کارگردانی شده، در این بخش با فیلمنامه ای مواجه ایم که انگار به سرعت دارد ورق می خورد. اما فیلم از دست نمی رود و فرهادی در پایان موفق می شود، دوباره کنترل خود را بر درام و شخصیت هایش به دست آورده و ما را با یک پایان بندی زیبا و تکان دهنده، غافلگیر کند.
فرهادی فیلم را در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته است اما فیلم فرهادی، هیچ شباهتی با سینمای فرانسوی ندارد. آدم های اصلی فیلم فرهادی، به ویژه دو مرد اصلی فیلم یعنی احمد(علی مصفا) و سمیر(طاهر رحیم)، هر دو پس زمینه خارجی دارند. موضوعی که می توانست به رویکرد اصلی یک فیلمساز فرانسوی، یعنی بحران هویت، ترومای مهاجرت و مسائل پسا استعماری تبدیل شود و یا رابطه سه گانه بین مصفا، برنیس بژو و طاهر رحیم شکل مثلث عاشقانه را پیدا کند اما فرهادی، عمدا وارد این فضاها و روایت ها نمی شود و درام پرتنش اگزیستانسیالیستی اش را حول محور تم اصلی اش، یعنی کشف حقیقت بنا می کند.
کیت میوئر
این منتقد سینمایی تایمز، از ۵ ستاره به این فیلم ۵ ستاره داده و نوشته که اصغر فرهادی در این "درام فوق العاده"، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می گذارد. به نوشته او این فیلم نامزدی جدی برای نخل طلا به نظر می رسد.
او این فیلم را نمونه ای از علاقه اصغر فرهادی به ابهام و رازآلودگی دانسته که در فیلم "جدایی نادر از سیمین" هم نشان داده بود.
خانم میوئر بازی سه شخصیت اصلی فیلم را "فوق العاده" توصیف کرده و نوشته که آنها "خیزاب های احساسی ای ایجاد می کنند که مخاطب را به شکلی غیرمنتظره در خود غرق می کنند." به نوشته او هر یک از شخصیت های فیلم، همدردی مخاطب را بر می انگیزد و در عین حال، این همدردی را پس می زند.
به نوشته او، هیچ قهرمان یا برنده ای در این داستان نیست- داستانی که بر دوش مخاطب، بار رازی را می گذارد که هیچ یک از شخصت های داستان، هرگز آن را نخواهند دانست.
محمد عبدی
تجربه دیدنی دیگری از اصغر فرهادی که جهان تلخ و تیره ای بنا می کند که در آن انسان ها اسیر جبر و تقدیری به نظر می رسند که گریز و گزیری از آن نیست و فیلمساز ابایی ندارد که شخصیت هایش را- که هیچ کدام قهرمان نیستند؛ حتی شخصیت احمد که در ابتدا قهرمان به نظر می رسد، اما در نهایت نیست- تا سرحد سیاهی مطلق و تنهایی درونی عمیق- که ویژگی همه انسان هاست؛ گیرم که پنهانش کنند- پیش می برد و با دوربینی سیال و پر تحرک به مانند دو فیلم قبلی موفق می شود تماشاگر را در احوال درونی متلاطم آدم هایش شریک کند و او را از یک آرامش ظاهری به درون یک جهنم واقعی هدایت کند و با جزئیاتی به غایت حساب شده – که در نهایت این میزان «حساب شدگی» و بستن راه بر روی هر نوع غریزه و ناخودآگاه به فیلم لطمه می زند؛ از جمله دیالوگ های نمادین مثل اشاره به بند نیامدن باران که جایی در ساختار فیلم پیدا نمی کنند و به یکدستی اثر خدشه وارد می کنند – و نوعی تعلیق جذاب و گره گشایی لحظه به لحظه- که پیشتر در سینمای فرهادی وجود نداشت، اما در سه فیلم اخیر که می توان آنها را سه گانه فرهادی درباره مفهوم حقیقت و اشکال گونه گون آن دانست- تماشاگر را در تنشی مداوم- اما به شکلی خفیف تر از جدایی نادر از سیمین- قرار می دهد و به رغم کند شدن و تکرار برخی از لحظات، کماکان از فیلمساز و فیلمنامه نویس طراز اولی حکایت دارد که سینما را به شدت می شناسد.
جاستین چانگ
جاستین چانگ، منتقد نشریه ورایتی، نوشته که اصغر فرهادی با اینکه وطن خود ایران را ترک کرده تا فیلمی در پاریس با بازی برنیس بژو بسازد، فیلم "گذشته" نمی توانسته حسی بیش از این، به "خانه" داشته باشد.
به نوشته او، این فیلم هم مثل "جدایی نادر از سیمین" ملودرامی خانوادگی است که به شکلی بدیع، پیکرتراشی شده است. او فیلم را "فرشی تافته از رازگشایی ها"یی توصیف کرده که "به دقت طراحی شده است."
به نوشته جاستین چانگ، با وجود اینکه "حس ساختار روایی فرهادی در لحظاتی تقریبا بیش از حد قاطعانه است،" ولی او روی شخصیت ها، بازی ها و تم فیلم، توجهی "ریزبینانه" داشته است.
آقای چانگ بازی های فیلم را "قدرتمندانه" توصیف کرده است.
جف اندرو
این منتقد سایت اند ساوند، درباره فیلم نوشته است: مثل دو اثر قبلی اصغر فرهادی، "گذشته" فیلمی است که به شدت بر ریزه کاری های روانشناختی و اخلاقی در فیلمنامه متکی است؛ در واقع اگر به خاطر توجهی که فرهادی به جزئیات مشخصی از میزانسن می کند نبود، این فیلم ممکن بود که در برخی لحظات، "خیلی تئاتری" حس شود.
به نوشته او، گرفتارشدن شخصیت های جدایی نادر از سیمین در رازها و دروغ هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از از رازگشایی ها "ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می رسد."
او همچنین به برخی "شلختگی ها" در روایت اشاره کرده است و نمونه آن را فراموش شدن یکی از شخصیت های اصلی در طول چند صحنه ذکر می کند.
او نوشته است که به نظر او فیلم طولانی است و سخت است که در پایان بگوییم که دقیقا قرار است فیلم درباره چه کسی یا چه چیزی باشد.
این منتقد بازی ها را محکم و میزانسن ها را استوار دانسته است و با این حال، "گذشته" را "حتی در مقایسه با "چهارشنبه سوری"و "درباره الی"، "کمی مایوس کننده" دانسته است.
————-
منبع: بی. بی سی
70
دیدگاه بگذارید
بابک۱۱۰: هلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت… ادامه »
هلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی… ادامه »
[quote nameهلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت… ادامه »
بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده… ادامه »
هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده و… ادامه »
با سلام
امیدوارم که شما متخصص باشید!
ولی من ترجیح میدم به موفقیتای هم وطنام احترام بزارم تا اینکه موضع بگیرم!
البته که نظر شما هم محترمه.
من که اصلا نمی گم هویت ایرانی رو می خواسته زیر سوال ببره
می گم فیلم ربطی به ایران نداره و معرفی اش به نام فیلمی ایرانی ظلم در حق فیلم های داخلی است با وجود این که فیلم های عالی خودمون هم در حد اسکار نبودن
اینایی که می گن فرهادی خواسته هویت ایرانی رو زیر سوال ببره بهتره یه بار دیگه فیلم رو ببینن
فرهادی تو فیلمهاش از کارهای خدابیامرز کریستوف کیشلوفسکی الهام میگیره
جلیل: امیر:عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو ***یدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن . عزیزم تا وقتی که هر کسی و هر کارگردانی یه فیلمی میسازه و ما همش براش به به و چه چه بکنیم که نمیشه ….آقای فرهادی فیلم چهارشنبه سوری و درباره الی رو خوب ساخت ولی فیلمهای بعدش فیلمهای خوبی نبودن بهتره بگم به خوبی دو فیلم قبلش نبودن….باید از کارگردانایی که فیلم خوب میسازن انتقاد بکنیم تا اشکالاتشون برطرف بشه باید واقعیت ها رو قبول کرد .باز هم میگم فیلم… ادامه »
بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده و اتفاقا… ادامه »
فردی که از فرانسه پول بگیره خب برای فرانسه هم فیلم میسازه دیگه واقعا فیلم به غیر از تنش های پی در پی چیز دیگه ای نداشت رک بگم ۲ ساعت علاف بودیم………….
اول جا داره که از اقای اصغر فرهادی به خاطر این نوع فیلم سازیش تقدیر کنم. هرکس که گفته فیلم های ایشون بی سروته و بی معنی و بی هدفه معلومه هیچ چیز از سینما و فیلم سازی نفهمیده. اقای فرهادی بسیار زیرکانه مطالبی روکه میخوان رو به مخاطب القا میکنن بدون اینکه مخاطب متوجه بشه. همین طور که دوستان اشاره کردن فیلم های چندلایه ای که اقای فرهادی ساخته قابل تحسینه ولی فقط از نظر فنی نه از نظر محتوا! چون که ایشون با این فیلم(گذشته)اولا بنیاد خانواده رو زیر سوال برده ثانیا فراسه رو خیلی خوب نشون داده.… ادامه »
تو خیلی میفهمی روشنفکر بدم می اید از اذمهایی که فقط ادعای شعور میکنن
زیاد خوشم نیومد.. خسته کننده بود هی جلو میزدم کی تموم میشه.. خیلی حرف و دعواتوش بود.. چیه اخه بابا؟ حیف نیست برف روی کاج ها.. مهناز افشار عالی بود و هست. کیه این برنیس بژو؟ در کل تنش اضطراب.. و البته سیاه نمایی از جامعه غربی واسه اینکه اینا خوششون بیاد
امیر:عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو ***یدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن . عزیزم تا وقتی که هر کسی و هر کارگردانی یه فیلمی میسازه و ما همش براش به به و چه چه بکنیم که نمیشه ….آقای فرهادی فیلم چهارشنبه سوری و درباره الی رو خوب ساخت ولی فیلمهای بعدش فیلمهای خوبی نبودن بهتره بگم به خوبی دو فیلم قبلش نبودن….باید از کارگردانایی که فیلم خوب میسازن انتقاد بکنیم تا اشکالاتشون برطرف بشه باید واقعیت ها رو قبول کرد .باز هم میگم فیلم خوبی… ادامه »
عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو نفهمیدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن .
وای چقد این علی مصفا بد بازی میکنه یادمه توی قیلم لیلا هم به همین شکل بد و سرذد و بی روح بازی کرد به نظر من انتخاب علی مصفا برا این فیلم یک کار اشتباه بود بهترین بازیگر فیلم هم اون پسر کوچکه بود …..در کل فیلمی بود که منو نگرقت به نظر من بهترین فیلم فرهادی چهارشنبه سوریه و فیلم گذشته فیلم خوبی نیست البته احتمالش میدم جز ۵ نامزد جایزه اسکار فیلم خارجی بشه چون این روزا نبود فیلم بیداد میکنه…..یادمه سال ۸۰ اینقد فیلم خوب ایرانی داشتیم که نمیسدونستیم کدومو بفرستیم اسکار ولی الان بین بد… ادامه »
چی داری میگی اگه ازپایین به غرب نگاه میکردشخصیت ماریو خیلی بهتر از این نشون میداد که یه جورایی نماینده مردم فرانسس که شدیدا منو یاد شخصیت بلانش درکلاه پهلوی انداخت در اینکه زنان فرانسوی برخلاف زنان ایرانی تو روابطشون خیلی خیلی ازادن
فیلم فوقالعاده ای بود
عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند
به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم.
فیلم با توجه به کارای قبلی اقای فرهادی اصلا جالب نبود چندتا نکته ی استعاره ای اینقدر سروصدا نداره اقای فرهادی زیادی از پایین به غرب نگاه می کنه در اعماق قلبش بد جوری غرب زدست و امید وارم اعتماد به نفس الکی پیدا نکنه چون حمایت غربی ها از امثال گلشیفته نشون میده دنبال چی هستن
واقعا فیم بدی بود
و این ۲ ساعت را که صرفه دیدن فیلم کردیم درس می خوندیم بهتر بود
گه به فیلمهای فرهادی از درباره الی به این طرف دقت کنید…یعنی فیلمهای الی..جدایی..و گذشته..یک نکته ی مشترک میبینید..اینکه توی هر سه فیلم یه اتفاق رخ میده برای کاراکترهای فیلم سخته که به ماهیت اون پی ببرند…اما بالاخره اشخاص با صحبت های زیاد ودیالوگهای فراوان اون اتفاق رو رمز گشایی میکنند…..شایدبه نظر فرهادی این فرمول جواب داده که داره تکرارش میکنه…صد البته فرمول خوبیه و میشه به نام فرهادی سند زد…ولی سوال اینه که تا کی میشه اونو ادامه داد؟
بله همونطور که توی نظرات گفته شد کارگردان میخواهد. بیننده به فکر برود این فیلم انگار قسمت دوم جدایی نادر از سیمین است.در این فیلم که در حامعه به اصطلاح ازاد فرانسه تصویر برداری شده است گویی گارگردان پیوند های عاطفی و خانوادگی را به گونه ای به تصویر میکشد که به راحتی قابل فراموشی است (کنار امدن علی مصفا با زندگی همسرش با سمیر)ونیز فرهنگ و اداب رسوم گذشته نیز تنها جزئیاتی در گوشه ی البوم خطرات به جای مانده است(قورمه سبزی)
با تشکر فراوان از جناب آقای فرهادی که تونستن با کارگردانی بسیار قوی و هوشمندانشون در این چند سال اخیر سینمای ایرانو یه تکونی بدن واقعا متشکریم. خطاب به دوستانی که میگن جدایی شبیه به دو فیلم قبلی استاد بوده، جدایی و در باره الی تماشاگر با یک پایان بازی روبرو میشه یعنی هر کس به اندازه درکش از فیلم یک برداشت خواهد کرد. اما استاد در فیلم این حق رو از بیننده میگیره که در پایان تماشاگر تصمیم بگیره. در سکانسی آخر اشکی که از گوشه چشم بیرون میاد انگشتی که گرفته میشه یعنی دلیل بر زندگی و دوست… ادامه »
اثری گیرا و تکان دهنده بود. به نظرم "گذشته" پاسخی به شخصیت های فیلم "جدایی نادر از سیمین" بود. انگار که مکملی باشد برای جدایی نادر از سیمین. دو اثر اخیر فرهادی جزء شاهکارهای تکرارناپذیر سینما در سطح ایران و به خصوص بین المللی ست. در سینمای فرهادی همه چیز حساب شده است و هیچ چیزی بی دلیل نمایش داده نمی شود. انتخاب هر چیزی در فیلم هایش (از قبیل یک موقعیت ساده که به نظر پیش پا افتاده می آید) می تواند استعاره ای باشد به مفهوم کل فیلم یا بخشی از آن. به طور مثال بنده چند نمونه… ادامه »
چه جالب . . .
کلیشه های فرهادی نشان!
.
قبول داری کاری هرکارگردانی نیست تو فیلمهاش امضای خودش رو داشته باشه؟
یعنی اگر این فیلم رو بدون تیتراژ هم ببینی میفهمی مال فرهادیه .
.
این نکته مثبته کاره ، اما چون تو ایران تازگی داره ، شاید منفی میبینیمش .
با سلام فیلم دارای امضای همیشگی فرهادی است . تعلیق و راز آلودگی و واکاوی روابط انسانی( جنس های مخالف به بلوغ رسیده) . اما برخلاف الی و جدایی که مثل مجسمه هایی زیبا با پیچ و خمهای زیباتر ، جزئیات کاملا در خدمت کلیت داستان بودند، در این فیلم (گذشته)جزئیاتِ زیبا ، یا نابجا هستند و یا برجسته تر از محتوای اصلی . ودارای سمت و سویی نه چندان مرتبط با قلب داستان . گویا قطعاتی زیبا از قبل انتخاب شده بودند . بعد با سرهم شدن آنها یک فلمنامه محیا شده بود. همیشه می ترسیدم از تکرار غافلگیریهای… ادامه »
شبنم:متاسفم با این فیلم داریم به اسکار میریم بسیار ضعیف و غرب گرا. ببینید چطوری داریم اصالت ایرانی را به جهان نشون میدیم اون قبلیش بس نبود سینما همینه . . . فیلم فرهادی معنای سینماست . سینمای فرهادی! . این فیلم ربطی به ایرانیت و اصالت ایرانی نداره . انسان و مشترکات انسانی مورد بحثه . احمد میتونست یک مرد فرانسوی باشه که در مثلاً ترکیه ازدواج کرده و این اتفاق براش افتاده . . . . تو این فیلم هیچ شخصیت سیاه و یا سفیدی نداریم . همه خاکستری هستن و هیچ کس نمیتونه بگه کی بیشتر از… ادامه »
از نظر من فیلم خواسته از قانون ازدواج موقت انتقاد کرده باشه .
فیلم بسیار بدی بود. استیل فیلم های فرهادی رئال اجتماعی است که چرک نشان دادان جامعه است . مخصوصا با آن قابهای بسته و دوربین روی دست در جدایی که جو خفقان را می رساند تا چهره ایران را عصبی و سیاه نشان دهد. اما در فیلم "گذشته" رئال رمانتیک بود که بخاطر فرانسوی بودن کار است تا از فرانسه حس بدی پیدا نکنیم. شات های پایین شهر آنان بسیار سرسبز با قاب دختری در بالکن بسیار رومانتیک بود. دادگاه های ما شلوغ پر از ضجه و یک قاضی عصبی ولی دادگاه های آنان شیک با قاضی های با شخصیت… ادامه »
متاسفم با این فیلم داریم به اسکار میریم بسیار ضعیف و غرب گرا. ببینید چطوری داریم اصالت ایرانی را به جهان نشون میدیم اون قبلیش بس نبود
فیلم معمولی بود با کارهای قبلیش مقایسه کنی رو به جلو نبود و بهتر از قبلیا هم نبود …
بسیار فیلم زیبایی بود من به شخصه خیلی کم پیش میاد بعد از دیدن یک فیلم ذهنم درگیر اون بشه اما این فیلم از اون فیلم هایی بود که انسان رو به شدت به فکر وا میداره بخصوص بازی عالیه بازیگران این فیلم که خیلی داستان رو باورپذیرتر کرده
یه سوالی برام پیش اومده:مگه تو فیلم نگفتن زن سمیر فقط با دستگاه زنده است و اگه دستگاهو جدا کنند میمیره؟؟؟پس چرا فقط چند تا سرم بهش وصل بود و خودش نفس میکشید؟؟؟؟البته من اطلاعات پزشکی ندارم ولی تو فیلمهای دیگه این طور دیدم.
در فیلم گذشته روابطی پر تنش در زیر لایه ای از تظاهرات پوشیده است که گذشت زمان و تبدیل شدن سکانس های ابتدایی به سکانس های "گذشته" این پوشش را به شکلی پازل گونه ذره ذره محو می کند و تصویری روشن و البته گیرا در مورد درونی کردن حقیقت و تبدیل آن به "واقعیت" ارائه می دهد. بیگانه بودن کشوری که فرهادی در آن فیلم خود را ساخته است – فرانسه – و حفظ تم اصلی اغلب فیلم های این فیلم ساز در این شرایط بصورت فرامتنی به جهان شمول بودن احساسات و رخداد های دراماتکی اشاره دارد که… ادامه »
az nazar man filme besiar jalebi bod va omid varam mesle jodai moafaghiat amiz bashe.vali aghae asghar farhadi tamae filmashon jodai o inast yekam khalaghiatam khobe.
در شهرهای دیگر ایران غیر از تهران هم اکران میشه؟
مشتاقم هر چه زودتر فیلمو ببینم امیدوارم اون بلایی که سر "کپی برابر اصل" کیارستمی آوردند و آخرشم اکرانش نکردن به سر این فیلم نیارن به بهانه ی باز بودن لباس ژولیت بینوش فیلم نباید اینجا اکران میشد غافل از اینکه دی وی دیاش دست هر کسی پیدا میشد.
ببینم لباسای خانوم برنیس بژو که زیاد باز نیست نه؟؟؟؟!!!!!!!! خدا هممونو به صراط مستقیم هدایت کنه