نامزدهای نخل طلای ۲۰۱۴: Timbuktu (تیمبوکتو) اثر عبدالرحمن سیساکو

کارگردان: عبدالرحمن سیساکو
نویسنده: عبدالرحمن سیساکو,
7.2
92
0.98

خلاصه داستان:

برداشت عبدالرحمن سیساکو از وضعیت کنونی مالی و حاکمیت جدید آن.


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Peter Bradshaw (پیتر بردشاو)

نشریه گاردین

نمره 8 از 10

آخرین اثر عبدالرحمن سیساکو تصویری تابناک از جایی است که مذهب بر آن حکومت می‌کند و اختلاف زخمهای کاری بر مردمش نهاده است.

 

«تیمبوکتو» فیلم زیبا و احساسی عبدالرحمن سیساکو فریادی است بر آمده از قلب که ارزشهای اخلاقی و قوانین نانوشته را با گیرایی و دقت تمام گواه گرفته است. این فیلم تصویری است از کشور دوران کودکی او در غرب آفریقا یعنی مالی و به طور خاص شهر تیمبوکتو که آداب و رسوم غنی و انسانی اش (به زعم سیساکو) زیر پای نیروهای جهادی و تعصبات مذهبی که غالبا از خارج این کشور نشات می‌گیرند له شده است. داستان حول مرگ یک گاو می‌گردد، که نام احساسی “جی پی اس/GPS” بر او گذاشته شده است؛ چه نماد بجایی برای کشوری که راهش را گم کرده است.

images/stories/rooz/naghd/Timbuktu/NF-Timbuktu-1.jpgاین متعصبان و افراطیان اسلامی لذتهای بی اشکالی مانند فوتبال و موسیقی را منع می‌کنند و با اشتیاق و لذتی سرد زناکاران را شلّاق می‌زنند و سنگسار می‌کنند. خشکه مذهبی های جدید از امام محلی آنجا بیزارند، چرا که او مدتهاست از آداب و رسوم و آموزه‌های انسان دوستانه و صلح طلبانه اسلامی پاسداری می‌کند؛ به همین خاطر با اسلحه به مسجد آنجا حمله ور می‌شوند. این مردها در کنار اعتیاد به خشونت و زورگویی، برده‌های تجهیزات مدرنشان هستند؛ گوشی‌های همراه، وسایل نقلیه، دوربینهای فیلمبرداری (برای آپلود کردن ویدئوهای جهادی شان بر روی اینترنت) و البته اسلحه. تیمبوکتو دیگر آن شهر جادویی افسانه‌ای “tombouctou la mysterieuse” (تیمبوکتوی مرموز) نیست، بلکه جایی خشن، جدّی و بی رحم برای تعصب و ترس است.

سیساکو مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و نماهای چشمگیر مرتبط را گردآوری می‌کند و به این وسیله صحنه‌هایی از زندگی یک ملت زخم خورده را نشانمان می‌دهد، که در طول تاریخ شرحه شرحه شده و بر سر سه زبان رایج خود یعنی طوارقی، عربی و فرانسوی در معرض فروپاشی قرار گرفته است. در مرکز این اتفاقات داستان غم انگیز یک خانواده قرار دارد: یک گله دار به نام کیدانه (با بازی ابراهیم احمد)، همسرش ساتمه (با بازی تولو کیکی) و دختر دوازده ساله‌شان. کیدانه با عصبانیت به سراغ ماهیگیری می‌رود که گاوش را کشته است و نتایج فاجعه باری به دنبال می‌آورد. حال حاکمیت دینسالار جدید مالی باید بر چیزی نظارت کند که مجازات آن در خلال قوانین دینی مفصلش درج نشده است، که به طرز وحشتناکی نشان از بی تعهدی و نابالغی آن نظام حاکمیت دارد.

فیلم حاوی لحظات بصری خیره کننده‌ای است: منظره پانارومایی از یک رود که کیدانه و آن ماهیگیر جداگانه در دو سمت انتهایی تصویر در حال حرکت اند بی نظیر است و آنچنان ماهرانه ساخته شده است که می‌توانست دیوید لین را به تحسین وا دارد. زمانی که یکی از نیروهای نظامی تا مرز تصدیق شیفتگی اش به ساتیمه پیش می‌رود، سیساکو چند تپه ماسه‌ای را نشان می‌دهد، که به طرز هوشمندانه‌ای چند بوته نیمه خشک را در بر گرفته اند. این تصویر ناگهان یک تصویر فرویدی از بدن عریان یک زن به ذهن می‌آورد، که پس از آن هدف یک حمله عجیب و غریب و زن ستیزانه قرار می‌گیرد.

در جایی دیگر چند مرد جوان پس از ممنوع شدن فوتبال، با در آوردن ادای آن به این بازی ادامه می‌دهند. آنها با یک توپ نامرئی از یک سوی زمین به سوی دیگر می‌دوند و با تصوّر کردن موقعیت توپ در زمین با جدیت به مسابقه می‌پردازند. این صحنه‌ی بامزه، زیرکانه و اندوه آور هجونامه ضد شوروی [اشاره به رمان مزرعه حیوانات] را به یاد می‌آورد. در یک صحنه دیگر به مرد جوانی یاد می‌دهند که چطور در مقابل دوربین تغییر نگرش دینی‌اش را توصیف کند (در یک لحظه این ترس به دل راه می‌یابد که این ویدئو یک ویدئوی عملیات انتحاری “شهادت طلبانه” برای انفجار بمب است). این پسر در مورد این که چقدر به موسیقی رپ علاقه‌مند بوده است اما دیگر از آن علاقه برگشته است صحبت می‌کند. با این حال پس از یک دستور ناگهانی با ترس و نگرانی سرش را بالا می‌آورد و می‌فهمد ادای این سخنان خشک و اجباری از او برنمی‌آید.

از بسیاری از جهات تصویر سیساکو از مالی را می‌توان با تصویر إبراهيم البطوط از مصر و اعتراضات ميدان التحرير‎ در فیلم «زمستان ناخشنودی/Winter of Discontent» مقایسه کرد، که با احساسات زاید الوصفی شکل گرفته است و میان یاس و امید در رفت و آمد است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: سید مجتبی حسینی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

 


ممکن است شما دوست داشته باشید

13
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
13 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
مهرداد امینی نسبگوشی ارزانسعید گیلانیامیر محمدیوحید حسینی Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More here to that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on on that Topic: naghdefarsi.com/title/timbuktu/ […]

مهرداد امینی نسب
Member
Member
مهرداد امینی نسب

فیلم بسیار فوق العاده و زیبایی بود-از همون سکانس اول و پرچم داعش لرزه ای به تنم افتاد-وای که این فیلم چقدر خوبه و خوبتر از اون دیدی که عبد الرحمن داره یه دید کاملا بی طرفانه و شرافت مندانه-البته فیلم رو هم یه مقدار محافظه کاری توش حس میشه مثلا در صحنه ی سنگسار یا چندین جای دیگه -میتونست مانور بیشتری هم بده ولی در کل فیلم عالی بود

گوشی ارزان
Guest
Member

فیلم جالبیه انگار باید بگردم ببینم دوستان کی داره

علیرضا
Member
Active Member
علیرضا

به به، داستان مذهبی عجیب و غریب قراره ببینیم!

سعید گیلانی
Member
Member
سعید گیلانی

لعنت به این وهابی ها که به اسم اسلام هر غلطی دلشون میخواد میکنند و باعث میشن منتقد همه این رفتارهارو از چشم اسلام و مسلمان ببینه.اینا بهتره برن دنبال همون فتوای کشتن میکی موس برسن.

امیر محمدی
Member
Member
امیر محمدی

بله این مذهب اسلامی نیست بلکه مذهب نحص وهابیته که فوتبال رو حروم میدونه
کلا این وهابی ها یه مشت خل و چل دیوانن

وحید حسینی
Guest
Member
وحید حسینی

آقا مجتبی ممنون
فیلم جالبی به نظر میرسه!