The Old Guard (نگهبانی از دیرباز)


خلاصه داستان:

به رهبری جنگجویی به نام اندی (اندروماش) با بازی شارلیز ترون، یک گروه ۴نفره از جنگجویان ورزیده و نامیرا، سده‌ها برای محافظت از مردم رنج دیده در دنیا مبارزه کرده‌اند. یک تبهکار با فریب یک مامور سابق آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) از او برای یافتن جاودانگانی ...


تصاویر فیلم:

خلاصه نظر منتقدان:

کیت ارلبند – IndieWire ( امتیاز ۸.۳ از ۱۰ )

فیلم « نگهبانی از دیرباز » علی‌رغم حس آشنا بودنی که دارد، می‌تواند که هم مستحکم و هم سرگرم‌کننده باشد؛ ترکیبی از انتظارات و پیچش‌های داستانی‌ای که مشابه آن را معمولا در آثار این ژانر نمی‌بینیم.

مالی فریمن – Screen Rant ( امتیاز ۷ از ۱۰ )

چیزی که این فیلم در ضرب‌آهنگ و داستان منسجکم کم دارد را با شخصیت‌های جذاب و سکانس‌های مبارزه‌ای هیجان‌انگیز جبران می‌کند.

پیتر بردشا – The Guardian ( امتیاز ۴ از ۱۰ )

هدفی که در عنوان اثر می‌بینیم درست است اما خیلی زود کهنه می‌شود.


نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نشریه reelviews

نمره 7.5 از 10

مفهوم جاودانگی چیز جدیدی چه برای داستان‌های کمیک بوکی و چه آثار علمی-تخیلی یا فانتزی نیست اما جدیتی که در فیلم «نگهبانی از دیرباز» (The Old Guard) مواجه می‌شویم مورد تازه‌ای است. این اثر که بر اساس یک مجموعه کتاب مصور از « گِرِگ روکا» و « لئوناردو فرناندز » ساخته شده است، صرفا از جاودانگی و نامیرا بودن برای ابرقهرمان‌بازی‌های شخصیت‌هایش استفاده نکرده، بلکه نقطه‌ی منفی این وضعیت را واکاوی می‌کند: بی‌پایانی تمام‌نشدنی سال‌های گذران، تنهایی حاصل از عدم شجاعت برای نزدیک شدن به کسی، درد تماشای پیر شدن و مرگ عزیزان و گذر از درون خاطرات نوادگان. برای فناپذیران، مرگ چیزی است که باید از آن دوری جست و ترسید. برای یک جاودان، مرگ چیزی است که باید خواسته و جست‌وجو شده و در آغوش کشیده بشود.

نگهبان قدیمی بر روی چهارگانه‌ای از نامیرا و جاودان‌ها تمرکز می‌کند که در کنار یکدیگر آمده اند تا نهایت تلاش خود را به کار ببرند و تغییری مثبت در مسیر تاریخ به وجود بیاورند. وقتی که آن‌ها از داخل به بیرون نگاه می‌کنند، از موفقیت خود مطمئن نیستند و شک و تردیدها بر روی ماموریت‌های آن‌ها در حال بیشتر شدن است. مامور سابق CIA یعنی « کاپلی » ( با بازی چیووتل اجیوفور ) که به سختی رد پاهای آن‌ها را در تاریخ مدرن و باستان دنبال کرده است، چنین عدم اطمینانی را نمی‌بیند.

« اندی » ( با بازی چارلیز ثرون ) مسن‌ترین فرد در این گروه است. عشاقی به نام‌های « جو » ( مروان کنزاری ) و « نیکی » ( لوکا مارینلی ) در زمان جنگ‌های صلیبی به اون پیوستند. « بوکر » ( ماتیاس شوئنارتس ) هم از قرن ۱۹ در کنار آن‌ها است. در حال حاضر آن‌ها تحت تعقیب یک شخصیت از همه جهت منفی بی‌رحم و رئیس شرکتی به اسم Big Pharma به نام « مریک » ( با بازی « هری ملینگ » که بیشتر او را به خاطر ایفای نقش « دادلی درسلی » در فیلم‌های « هری پاتر » ( Harry Potters ) می‌شناسیم). « مریک » توانسته تا « کاپلی » را با دروغ‌گفتن تحت استخدام خود در بیاورد. « کاپلی » این را موقعیت مناسبی برای کمک به بشریت می‌بیند اما چشم « مریک » تنها بر روی پول است. در عین این حال این چهار نفر با مسائل دیگر درگیر اند. نه تنها آن‌ها وجود یک جاودان و نامیرای دیگر به نام « نایل » ( با بازی کیکی لاین ) را کشف کرده اند که یک افسر نیروی دریایی است و به صورت مرموزانه‌ای وقتی که گلویش را ببرند نمی‌میرد، بلکه « اندی » هم کم کم نشانه‌هایی از ضعف در خود نشان می‌دهد. جاودان‌ها وقتی که زمان‌شان به پایان رسیده باشد می‌توانند که بمیرند. این اتفاق یک بار قبلا افتاده است و ممکن است که دوباره هم رخ بدهد. در عین حال، ماجرای تلخ حکم مرگی که به دوست او « کویین » ( وان ورونیکا انگو ) در جریان دادگاه‌های جادوگری داده شده همچنان روح « اندی » را آزار می‌دهد.

« نگهبانی از دیرباز » به عنوان اثری که شایستگی یک اقتباس سینمایی خوب بودن از یک کامیک بوک را دارد، مضامین ابرقهرمانی‌گونه‌ای هم در خود دارد اگرچه که گاها لحن آن یادآور لحن فیلم « لوگان » ( Logan ) است. اگرچه که فیلم نسخه‌ی نسبتا کامل از یک حماسه‌ی طولانی را به تصویر می‌کشد اما ساختار معلق آن به ما سر نخی از قسمت‌های احتمالی بعدی می‌دهد.

مترجم: امید بصیری


ممکن است شما دوست داشته باشید

1
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
payman hosseyni Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
payman hosseyni
Member
Member
payman hosseyni

اگر یک چیز رو از فیلم بذاریم کنار هیچی ازش باقی نمیمونه و اگر دو چیز رو بذاریم کنار اتفاقی نمی افته!!! اگر لحظه ای فیلم رو بدون شخصیت کاریزمایی که شارلیز ترون ارائه می کنه تجسم کنیم فیلمی باقی می مونه با یک داستان نخ نما و تکراری با موضوع نامیرایی تعدادی از افراد و دنبال شدن توسط افراد سودجو برای تصاحب اونها به بهانه نجات بشریت، بدون هر گونه پیچیدگی و شگفتانه و مشمول دو پیام سنجاق شده به فیلم که اولی شرح خداناباوری و علیه دین تبلغ کردن و دوم دست و پازدن برای توجیه همجنس گرایی… ادامه »