نقد و بررسی فیلم The Man from U.N.C.L.E. (مردی از آنکل)

کارگردان : Guy Ritchie

نویسندگان : Guy Ritchie, Lionel Wigram

بازیگران : Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander

هزینه تولید: ۷۵ میلیون دلار

محصول کشور: ایالات متحده آمریکا

کمپانی توزیع کننده: Warner Bros. Pictures

خلاصه داستان : در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، ناپلئون سولو، مأمور سازمان سیا، و ایلیا کوریاکین، عامل کا گ ب، در مأموریت مشترکی علیه یک سازمان تبهکاری سری که هدفش تولید سلاح‌های هستهای است شرکت می‌کنند.

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

منتقد: جیمز براردینلی – امتیاز ۷.۵ از ۱۰ (۳ از ۴)

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E1.jpg۱۷ سال پیش، صنعت فیلم سازی یک فیلم جاسوسی دهه شصتی را از صندوقچه خود در آورد و از روی آن فیلم پرزرق و برق و پرهزینهای با شرکت ستارگانی چون رالف فینس، شون کانری و اوما تورمن ساخت و بعد به تماشای شکست آن در گیشه نشست. نقدهای منفی و بی تفاوتی مردم نه تنها منجر به افول «انتقامجوها»(The Avengers) شد، بلکه باعث شد که استودیوها فکر تکرار این تجربه با «مردی از آنکل»(The Man from U.N.C.L.E.) را از ذهن خود دور کنند. ده سال طول کشید تا کمپانی برادران وارنر به این دارایی خود جان دوباره ببخشد و خوشبختانه نتیجه کار هیچ شباهتی به حاصل سریالی با همین نام که در دهه ۱۹۶۰ ساخته شده بود ندارد. یا به بیان دیگر، «مردی از آنکل» (۲۰۱۵) بر خلاف «انتقامجوها» (۱۹۹۸) فیلم مفرحی است.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E2.jpgفیلم سازها برای کارگردانی «مردی از آنکل» سراغ گای ریچی رفتند (البته بعد از این که استیون سودربرگ از ساخت این فیلم انصراف داد). گای ریچی با ساخت «شرلوک هلمز» و دنباله‌اش نشان داد که نه تنها قادر است انرژی مدرن را وارد یک دوره زمانی کند بلکه به خوبی می‌تواند از پس ملزومات و نیازهای یک فیلم بزرگ بربیاید. ریچی با ساخت فیلم‌های دارای سکانس‌های غیرعادی، سکانس‌های اکشن پر از بدل کاری و فیلم نامه‌هایی که رفتار گستاخانه را با پس زمینه های پر جنب و جوش ترکیب می‌کنند بیگانه نیست. اگر «مردی از آنکل» کمی شبیه به «کینگزمن: سرویس مخفی»(Kingsman: The Secret Service) درآمده، این اصلاً اتفاقی نیست. هر دو فیلم سعی در ادای دین به ژانر دلهره آور جاسوسی محبوب دهه ۱۹۶۰ دارند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E3.jpgاین فیلم که ماجرایش در همان دوره زمانی سریال تلویزیونی مردی از آنکل رخ می‌دهد در جایی در نزدیکی ایست بازرسی چارلی شروع می‌شود، وقتی که ناپلئون سولو (هنری کاویل)، یک مأمور آمریکایی، با هدف قاچاق گبی تلر (آلیشیا ویکاندر)، دختر دانشمند نخبه موشک سازی که ناپدید شده است، وارد برلین شرقی می‌شود. سولو و گبی توسط یک مأمور کا گ ب به نام ایلیا کوریاکین (آرمی هامر) تعقیب می‌شوند ولی قبل از این که او بتواند دستگیرشان کند آن‌ها به جای امنی می‌رسند. بعد از مدت کوتاهی، رئیس سولو، ساندرس (جارد هریس) به او اطلاع می‌دهد که او و ایلیا باید با یکدیگر جای پدر گبی را پیدا کنند و مانع از ساخت بمب هستهای توسط او برای ویکتوریا وینسیگوئرای (الیزابت دبیکی) خطرناک و بدطینت شوند. در حالی که ایلیا و گبی وانمود می‌کنند که زوجی هستند که قبل از ازدواجشان به دیدن شهر رم آمده‌اند، سولو از فریبندگی و انگشتان چسبناکش برای جلب توجه ویکتوریا استفاده می‌کند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E4.jpgبا امداد از دایره واژگان فیلم‌های ابرقهرمانی می‌توان گفت که این یک داستان «نومایه» است. خوشبختانه این داستانی نیست که با آن آشنا باشیم چون این قصه هرگز ربطی به سریال مربوطه ندارد. «مردی از آنکل» به شرح تولد این سازمان (یو ان سی ال ایی مخفف «فرماندهی شبکه متحد قانون و اجرای قانون» است) و نشان می‌دهد که چگونه دو جاسوس تا این حد متفاوت با هم همکاری می‌کنند. همچنین رئیس آن‌ها واورلی (هیو گرانت) را معرفی می‌کند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E5.jpgریچی این فیلم را با مهارت زیادی کارگردانی کرده است، و اجازه داده تا اتفاقات خیلی سریع در فیلم رخ دهند و در عین حال یک ضرباهنگ سبک و گاهاً شوخ طبعانه را حفظ کرده است. در مقایسه با «مأموریت غیرممکن: ملت خطرناک»(Mission: Impossible – Rogue Nation)، این فیلم ملایم‌تری است (هیچ کس روی بدنه هواپیمای در حال پرواز راه نمی‌رود) اما ملایم بودن چیز بدی نیست. «مردی از آنکل» را به هیچ وجه نمی‌توان یک کمدی مستقیم یا یک فیلم طنز نامید اما بازیگوشی‌اش بیشتر از فیلم اخیر تام کروز است. فیلمنامه این فیلم حائز استانداردهای فیلم‌های جاسوسی است اما عمده توجه به ایجاد روابط معطوف شده است. این امر توسط جاذبه شدید بین سه شخصیت اصلی هنری کاویل (بیشتر از این که سوپرمن باشد شبیه باند است)، آرمی همر و آلیشیا ویکاندر تشدید شده است. «مردی از آنکل» می‌تواند درباره نجات دنیا باشد، اما احتمالاً بعداً بیشتر صحنه های عشق بازی ایلیا و گبی یا چالاکی سولو در طول تعقیب و گریز با قایق را به یاد خواهیم آورد. لحظات ناهماهنگ باعث خوشایند شدن این فیلم شده‌اند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/TheManfromU.N.C.L.E6.jpgجزئیات این دوره فوق‌العاده‌اند. صحنه های ابتدایی از چنان سندیتی برخوردارند که گاهی اوقات یادمان می‌رود که این فیلم در سال ۲۰۱۵ فیلم‌برداری شده است و نه در ۱۹۶۳. برای طرفداران سریال این فیلم نیز چیزهایی در نظر گرفته شده است از جمله استفاده از آهنگ آن سریال. متأسفانه از دو بازیگر اصلی این سریال، رابرت وان و دیوید مک کالوم، که هر دو زنده و فعال هستند در این فیلم استفاده نشده است. نادیده گرفتن آنها نابخشودنی است.

فیلم جایی تمام می‌شود که در آن مجموعه تلویزیونی شروع شده بود و نوید ساخت داستان‌های بیشتر در آینده را می‌دهد. این یکی از آن نادر مواردی است که ساخت یک دنباله می‌تواند خوشایند باشد. گذراندن یکی دو ساعت دیگر در کنار این شخصیت‌ها و تصور یک کارگردانی دیگر به همین خوبی لذت بخش است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع: سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

12
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
12 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
کارن سلیمیhossein hosseinعلی92bent benbeh rooz Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
کارن سلیمی
Member
Member
کارن سلیمی

سلام
سرگرم کننده بود

hossein hossein
Member
Member
hossein hossein

فیلم خوبی بود ولی میتونست بهتر باشه^_^ ۸)

shahram moein
Guest
Member
shahram moein

بسیار عالی،جذاب و تماشایی 🙂

mmmmm
Guest
Member
mmmmm

فیلم خوب و سرگرم کننده ای بود.

price
Guest
Member
price

به نظر من فیلمش خیلی قشنگ بود من که لذت بردم

جواد جوادی
Member
Member
جواد جوادی

فیلم کلیشه ای و ضعیف ولی برا سرگرمی بد نیست.به نظرم گای ریچی دائم تکرار مکرات میکنه تا شاید بتونه برگرده به دوران ساخت snatch و یا Lock, Stock and Two Smoking Barrels

beh rooz
Member
Member

عجب فیلمی بود. واقعا لذت بردم ازش. با اینکه در انتها و خصوصا نیم ساعت آخرش بیش از حد داشت لوس میشد اما در کل فیلم قشنگی بود. توی متن به فیلم کینگزمن اشاره کرده، به نظرم این بهتر بود. البته اون یه ویژگی های دیگه ای داشت که میتونست توی این فیلم هم استفاده بشه. اما شاید نیازی ندیده کارگردان

محمدجواد
Guest
Member
محمدجواد

نمیدونم چرا منتقدا با این گای ریچی لجن
باورتون میشه متای شاهکاری مثل snatch شد۵۵
RocknRolla :53
Lock, Stock and Two Smoking Barrels:66
Sherlock Holmes:57
Sherlock Holmes: A Game of Shadows:48
همه ی این فیلما عالین -حالا خدا نکنه فیلمش یکم متوسط بشه
Revolver:25
Swept Away:18
پس به نظر میاد فیلم فعلی کار خوبی باشه

bent ben
Member
Member
bent ben

این سبک فیلما رو خیلی خوشم میاد 😀

بازیگراش هم عالی هستن (جای تام کروز خالیه)

علی92
Guest
Member
علی92

این هنری کاویل خیلی به نقش جیمزباند میخوره

مهران ----
Member
Member
مهران ----

Hdihdjnbhsbsbhes:دوباره ۷ و نیم عجبا

خب چون از ۴ نمره میده همین میشه همش. اگه از ۱۰ امتیاز میداد قطعا انقد اینجوری شبیه هم نمیشد!

Hdihdjnbhsbsbhes
Guest
Member
Hdihdjnbhsbsbhes

دوباره ۷ و نیم عجبا