The Killing of a Sacred Deer (کشتن گوزن مقدس)

The Killing of a Sacred Deer (کشتن گوزن مقدس)




خلاصه داستان:

جراح ماهری یک نوجوان آشفته و رنج‌کشیده را زیر پر و بال خود می‌گیرد تا این‌که پسر می‌کوشد او را وارد خانواده به‌هم‌ریخته‌اش کند.


نقدها:

«کشتن گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer)، ساخته «یورگوس لانتیموس»، فیلم بعد از «خرچنگ» است که اسم آن به نوعی ریشه در اسطوره‌‌‌شناسی یونان دارد. فیلم به صورت نچندان جالبی در دنیای استعاره غرق میشود و دنیایی را که در آن دکترها نقش خدا را دارند و پلیس وجود ندارد را تشکیل می‌دهد. میتوان این فیلم را نسخه مدرن فیلم «انتخاب سوفی» (Sophie’s Choice) قلمداد کرد. فیلم انگار میخواهد فیلم‌بازها را کلافه و دیوانه کند. «کشتن یک گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer) علی‌‌الظاهر نمی‌خواهد قوانین را رعایت کند. خیالی بودن فیلم خیلی خوب درنیامده است (شخصیت‌‌ها علی‌رغم میل باطنی نویسنده، زیاد واقعی به‌نظر نمی‌رسند)، و طبعا نتیجه به‌دست آمده به مزاق آدم خوش نمی‌آید.

فیلم شباهت زیادی به فیلم «مادر» (Mother!) دارد (حداقل برای من)، اگرچه بیحس تر و دست‌یافتنی‌تر است. اما بهرحال به احتمال زیاد، این فیلم مثل فیلم معمایی «آرنوکوفکسی» خیلی برای فیلم‌بازها زیبا نخواهد بود. این فیلم‌ برای آنها ساخته نشده است. این فیلم بیشتر بدرد دیزاینرهای خانه میخورد که آنها را به مکان‌های عجیب و غریب ببرد و لااقل تفکر کوچکی را در ذهن آنها برای بحث با دیگران ایجاد کند.

(از اینجا به بعد فیلم اسپویل میشود. تمام تلاشم را میکنم که چیز زیادی را لو ندهم، اما به کسانی که‌ نمی‌خواهند چیزی درمورد فیلم بدانند، توصیه می‌کنم از اینجا به بعد را نخوانند). ‌

«کالین فارل»، در نقشی کامل لایق آن ایفای نقش میکند. او نقش «استیون مورفی» جراح قلب پرآوازه‌ای را بازی میکند که ریش جوگندمی‌‌اش او را برجسته ساخته است. «استیون» که زنی زیبا بنام «آنا» (نیکول کیدمن) و فرزندانی باهوش بنام‌ های «کیم» (رافی کاسیدی) پانزده ساله و «بابی» (سالی سوجیک) دوازده ساله دارد، شخصیتی عجیب و غریب دارد. در زمان نزدیکی با «آنا» دوست دارد او تظاهر به تحت تاثیر قرار گرفتن از داروی بیهوشی بکند. او بدون خجالت در یک مهمانی و سر میز ناهار، درمورد اولین عادت ماهانه دخترش صحبت می‌کند. همچنین این شخصیت قصه ما، رفاقتی عجیب‌الباور با پسری شانزده ساله، بنام «مارتین» دارد که، از قضا پدرش زیر تیغ های جراحی خودش جان سپرده.

ماهیت دوستی دکتر «استیون» اولین رازی است که بیننده باید آن را حل کند. مشخص است که اتفاق نامعمولی درحال افتادن است، اما «لانتیموس» آن را آشکار نمی‌کند. شاید همگی در حین دیدن فیلم فکر کنند که دلیل اینکار «استیون» جنسی است، اما همین که جلوتر می‌رویم، مشخص میشود که این فرضیه اشتباه است. وقتی «مارتین» خود را وارد زندگی «استیون» میکند و با دخترش «کیم» دوست میشود و قریضه های شکارچی گونه خود را نشان می‌دهد، در ناخودآگاه ما، فیلم «جذابیت مرگبار» (Fatal Attraction) تداعی میشود. دلیل اصلی اینکار او، ریشه فلسفی دارد؛ فلسفه‌‌ای که می‌گوید زندگی کردن تاوانی دارد و اگر این تاوان را گرامی نداریم، نتیجه حاصله، نابودکننده میشود. اینجاست که همگی یاد فیلم «انتخاب سوفی» (Sophie’s Choice) می‌‌‌افتیم.

«کشتن یک گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer) بر داستانی از اساطیر یونان اشاره دارد که پادشاه «آگاممنون» در بیشه مقدس «آرتمیس»، گوزنی را به صورت اتفاقی می‌کشد. این توهین او به خدایان موجب می‌شود که به او دستور داده شود که به خاطر جبران اینکار او، باید دخترش «اینفیگنیا» را قربانی کند. این افسانه، هسته اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد و داستان را تبدیل به داستانی درمورد عواقب غرور بکند.

«کشتن یک گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer)، روشی منحصر به فرد دارد و در آن از ترکنیگ شات‌‌های زیادی استفاده شده است. موسیقی فیلم مملو از حس نابهنجاری است و به خوبی عدم آرامش موجود در فیلم را منعکس میکند. تماشای فیلم حس استرس و ناراحتی را برای بیننده به ارمغان می‌‌‌‌‌آورد. سبک فیلم سوررئال است؛ اعمال و انگیزه شخصیت ها و دیالوگ ها، غریب به اتفاق به استادی نوشته شده‌‌اند.

شاید عجیب ترین صحنه فیلم که باعث شود بی‌قاعدگی فیلم بیشتر جلوه کند، صحنه‌ای باشد که «مارتین»، «استیون» را به خانه میاورد. مادر «مارتین» (با بازی «آلیشیا سیلوراستون» چهل و یک ساله)، بعد از دیدن «استیون»، با شجاعت تمام، تصمیم به اغفال کردن او میگیرد و همین شجاعت بی‌حد و حصر او باعث میشود که فیلم ورای رقت انگیز شود. حتی در فیلمی که مملو از لحظات عجیب و غریب است، این صحنه، پا را فراتر از حد گذاشتن، قلمداد می‌شود.

همه بازیگران به خوبی خط مشی «لانتیموس» را درک و بخوبی ایفای نقش کرده‌اند. «فارل» که پیش از این در فیلم «خرچنگ» (The Lobster) همین کارگردان بازی کرده بود، سبک و روش کارگردان را می‌داند و کاملا استادانه آرام آرام ماهیت شخصیت خودش را لو می‌دهد. «نیکول کیدمن» که هیچگاه از بازی صحنه های مستهجن ابایی ندارد، گامش را به اندازه نقشش در «چشمان کاملا باز» دراز میکند. (برحسب اتفاق، این دومین فیلمی است که امسال، «فارل» و «کیدمن» در کنار هم بازی کرده اند. فیلم دیگری «فریب‌خورده» (The Beguiled) است). سه بازیگر نوجوان، «رافی کسیدی»، «سانی سالجیک» و «بری کوگان» ریسکی را پذیرفته‌اند که بخوبی از پس آن برآمده‌اند. «آلیشیا سیلوراستون» هم بخوبی شخصیت «چر» در فیلم «بی سر نخ» (Clueless) را از یاد ما برده است و غرق کاراکتر حالش کرده است.

نقطه عطف «کشتن یک گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer) بر «مادر» (Mother!) این است که فیلم ابهام کمتری دارد. اگرچه فیلم از لحاظ ادبی مصنوعی به نظر می‌رسد، اما نتیجه پوچ گرایانه فیلم را به‌خوبی انتقال میدهد. فیلم «کشتن یک گوزن مقدس» (The Killing Of A Sacred Deer) باید با فیلم‌های هم‌سنف خودش مقایسه شود، اما باید گفت یافتن فیلم هم‌سنف این فیلم، کمی سخت است.

اختصاصی نقدفارسی

مترجم: سمیر نعمتی‌نژاد


منتقد: پیتر دبروژ | ورایتی – امتیاز 9 از 10

ممکن است شما دوست داشته باشید

16
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
16 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
FilmBine Amateuramirsepehr53ali.m Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
FilmBine Amateur
Member
Member
FilmBine Amateur

فیلم خوبی بود ولی دیدن آن برایم بسیار سخت بود، تا جایی که از دیدن چند نما چشم‌پوشی کردم. فیلم ترسناک نبود، ولی از دیدگاه من بسیار بسیار ترسناک بود. این چگونه جهانی بود که در آن، سزا و داد به دادمنشانه‌ترین (ترسناک‎ترین) گونه برگردانده می‌شد؟

Member
Member

دیدنش مثل این میمونه پات عفونت کرده شدید و باید قطع بشه با ارره افتادی بجونش وقتی میبینی فیلمو باید با همه دردی که واست داره ادامه بدی … یه سورئال واقعی جوری که به مذاق خیلی ها خوب نمیاد ولی من رو عاشق خودش کرد این لانتیموس

ایران آزاد
Guest
Member
ایران آزاد

فیلمی غرق در استعاره ….اما بسیار تلخ و گزنده که به مذاق بیننده خوش نمی آید و او را دلزده میکند

Morteza Hashemi
Guest
Member
Morteza Hashemi

[quote name=”رادین مهرپوی”]بنظرم فیلم The Killing of a Sacred Deer یهجورایی داره در مورد کارما صحبت می کنه.[/quote]
کارگردان یونانیه چرا باید از فرهنگ شرقی استفاده کنه وقتی تاریخ اسطوره ای غنی داره کشور خودش؟ نقد رو دوباره بخون

Morteza Hashemi
Guest
Member
Morteza Hashemi

[quote name=”میم.نوروزیان”][quote name=”Morteza Hashemi”]فیلم خیلی خوبی بود واقعا لذت بردم اما به هیچ وجه در سطح خرچنگ و دندان نیش نبود چون در این فیلم کارگردان از کلی گویی (مسئله ی خانواده مطلق و بسته یا ارتباط عاطفی از دیدگاه جامعه) به خاص گویی رسیده و ماجرای یکی از خدایان یونان باستان رو امروزی کردهچیزی که ***یدم رابطه بیماری های جنسی شخصیت ها و هسته کلی داستان بود؟ چرا همسر شخص فوت شده میخواد با دکتر رابطه داشته باشه؟ چرا مارتین هم اینو میخواد؟ آیا بر اساس همون قانون چشم در برابر چشم هست که میخواد اون با مادرش آره… ادامه »

رادین مهرپوی
Guest
Member
رادین مهرپوی

بنظرم فیلم The Killing of a Sacred Deer یهجورایی داره در مورد کارما صحبت می کنه.

میم.نوروزیان
Guest
Member
میم.نوروزیان

[quote name=”Morteza Hashemi”]فیلم خیلی خوبی بود واقعا لذت بردم اما به هیچ وجه در سطح خرچنگ و دندان نیش نبود چون در این فیلم کارگردان از کلی گویی (مسئله ی خانواده مطلق و بسته یا ارتباط عاطفی از دیدگاه جامعه) به خاص گویی رسیده و ماجرای یکی از خدایان یونان باستان رو امروزی کردهچیزی که ***یدم رابطه بیماری های جنسی شخصیت ها و هسته کلی داستان بود؟ چرا همسر شخص فوت شده میخواد با دکتر رابطه داشته باشه؟ چرا مارتین هم اینو میخواد؟ آیا بر اساس همون قانون چشم در برابر چشم هست که میخواد اون با مادرش آره و… ادامه »

Morteza Hashemi
Guest
Member
Morteza Hashemi

فیلم خیلی خوبی بود واقعا لذت بردم اما به هیچ وجه در سطح خرچنگ و دندان نیش نبود چون در این فیلم کارگردان از کلی گویی (مسئله ی خانواده مطلق و بسته یا ارتباط عاطفی از دیدگاه جامعه) به خاص گویی رسیده و ماجرای یکی از خدایان یونان باستان رو امروزی کردهچیزی که نفهمیدم رابطه بیماری های جنسی شخصیت ها و هسته کلی داستان بود؟ چرا همسر شخص فوت شده میخواد با دکتر رابطه داشته باشه؟ چرا مارتین هم اینو میخواد؟ آیا بر اساس همون قانون چشم در برابر چشم هست که میخواد اون با مادرش آره و اونم با… ادامه »

Member
Member
مهدی

[b]شروع فیلم[/b] برام خیلی جالب بود و خوشم اومد.در مورد شروع فیلم یک توضیح عالی هم پیدا کردم:« در همان ابتدای فیلم، یک قلب واقعی انسان را می بینیم که بر روی میز جراحی قرار گرفته است. یکی از سمفونی های شوبرت در حال پخش است و در این حین، دوربین به آرامی پن می کند. به تدریج، جراحی هم وارد قاب می شود. جراحی وارد قاب می شود که می خواهد این عضو از بدن را به کار گیرد. عضوی که به نظر می رسد در دنیای بی حفاظ بیرون، هم چنان به ضربان خود ادامه خواهد داد. این… ادامه »

محمّد
Guest
Member
محمّد

نقدِ دبروژ بهتر بود، بود امّا فیلم پُر از نکته بود که هر کدوم، می‌تونه نقدی باشه به دیدگاه و کنش‌های اجتماعی ما. باید منتظرِ دیگر منتقدین یا حتی خود کارگردان باشیم، ببینم به نظرشون قابل تعمیم به ساختار جامعه هست یا نه.

معلم
Guest
Member
معلم

بدون اغراق میگم یکی از به دردنخور ترین فیلم هایی بود که دیدم!! 😐

arashatefi7
Guest
Member
arashatefi7

خدایا صبر کن این فیلم بیاد بعد اگه خواستی قیامت کن

amir
Member
Member
amir

[quote name=”ali.m”]باتوجه به شاهکار قبلی لانتیموش(دندان نیش/خرچنگ)خصوصآ دندان نیش،بیصبرانه منتظر دیدن این اثر و احتمالآ شاهکار هستم.لانتیموش آثارش رو خودش مینویسه و خودش هم تدوین و کارگردانی میکنه که بتونه از صفر تا ۱۰۰ اونرو تحت کنترل کامل داشته باشه(حتی نوع روایت سکانس به سکانس و ارتباط اونها با هم).لانتیموش تا همین الان با توجه به کارنامه اش میتونه یک نابغه باشه و امیدوارم این فیلمش نیز کمتر از شاهکار نباشه که احتمالا هم نیست.دندان نیش این سینماگر جز ۵۰ فیلم برتری است که تاکنون به عمرم دیده ام و خود وی رو نیز یکی از ۱۰ فیلمساز بزرگ اروپا… ادامه »

نقی زاده
Guest
Member
نقی زاده

واژه «صنف» درست هست!

ali.m
Member
Member
ali.m

باتوجه به شاهکار قبلی لانتیموش(دندان نیش/خرچنگ)خصوصآ دندان نیش،بیصبرانه منتظر دیدن این اثر و احتمالآ شاهکار هستم.لانتیموش آثارش رو خودش مینویسه و خودش هم تدوین و کارگردانی میکنه که بتونه از صفر تا ۱۰۰ اونرو تحت کنترل کامل داشته باشه(حتی نوع روایت سکانس به سکانس و ارتباط اونها با هم).لانتیموش تا همین الان با توجه به کارنامه اش میتونه یک نابغه باشه و امیدوارم این فیلمش نیز کمتر از شاهکار نباشه که احتمالا هم نیست.دندان نیش این سینماگر جز ۵۰ فیلم برتری است که تاکنون به عمرم دیده ام و خود وی رو نیز یکی از ۱۰ فیلمساز بزرگ اروپا در… ادامه »

ali.m
Member
Member
ali.m

باتوجه به شاهکار قبلی لانتیموش(دندان نیش/خرچنگ)خصوصآ دندان نیش،بیصبرانه منتظر دیدن این اثر و احتمالآ شاهکار هستم.لانتیموش آثارش رو خودش مینویسه و خودش هم تدوین و کارگردانی میکنه که بتونه از صفر تا ۱۰۰ اونرو تحت کنترل کامل داشته باشه(حتی نوع روایت سکانس به سکانس و ارتباط اونها با هم).لانتیموش تا همین الان با توجه به کارنامه اش میتونه یک نابغه باشه و امیدوارم این فیلمش نیز کمتر از شاهکار نباشه که احتمالا هم نیست.دندان نیش این سینماگر جز ۵۰ فیلم برتری است که تاکنون به عمرم دیده ام و خود وی رو نیز یکی از ۱۰ فیلمساز بزرگ اروپا در… ادامه »