The Babadook (بابادوک)

کارگردان: Jennifer Kent (جنیفر کنت)
نویسنده: Jennifer Kent (جنیفر کنت),
6.8
86
0.98

خلاصه داستان:

داستان فیلم در مورد مادر مجردی است که برای فرزندش شب ها کتاب "آقای بابادوک" را میخواند و باعث میشود به طور ناخواسته هیولایی وارد خانه شود و...


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Abhimanyu Das (آبهیمانیو داس)

نشریه Slant Magazine

نمره 8.8 از 10

 

نخستين فيلم بلند سينمایی کارگردان استراليایی، جنيفر کِنت، «بابادوک / The Babadook»، با پيام آشنایی شروع می‌شود. آمليا (با بازی اسی ديويس)، مادر جوان مجردی است که با بيدار شدن از خواب تصادفی را به ياد می‌آورد، که منجر به مرگ شوهرش شده است، و بعد دوباره به کابوس هميشگی زندگی واقعی‌اش بر می‌گردد: يعني بزرگ کردن پسر شش ساله جامعه ستيز و بی نهايت پرخاشگرش، سَم (با بازی نوآ وايسمن)، با يک حقوق مددکاری. مؤلفه های معمول داستان به سرعت گردهم جمع می‌شوند: مزاحم ماوراء الطبيعی از طريق ابزاری (در اينجا، کتاب کودکانه مرموزی به نام آقای بابادوک) احضار می‌شود؛ اين بار اين مزاحم، کودکی عجيب با چشمانی ورقلنبيده است. [او] همه جا هست، در عمق وجود حيوان خانگی وحشت زده و در جيرجيرهای شبانه. اما وقتی فيلم به جريان می‌افتد، مشخص می‌شود که اين مقدمه چينی ظاهراً عادی در خدمت آزمايش مطمئن جالبی است- منشوری دوطرفه از لايه بندی روایی که روح خردشده شخصيت‌های اصلی فيلم را تشريح می‌کند و آن‌ها را در بقايای ناهموار متعلقات اين ژانر، که بيننده ها انتظار ديدنشان را دارند، منعکس می‌کند. اين فيلم در واقع مطالعه روانشناختی ناراحت کننده ای است که جنبه ماوراء الطبيعی اش صرفاً يک کاتاليزور يا شايد حتی عامل انحرافی است.

هيچ‌يک از اين‌ها دال بر اين نيستند که «بابادوک» نمی‌تواند فيلم ترسناکی باشد. فيلم با نجواهای مرموز شروع می‌شود و به آرامی آن‌ها را به فريادهایی از نوع تئاتر گراند گوگينول پاريس و در مرحله سوم به جنون تبديل می‌کند. کنت برای به هم زدن تمام الگوهای ژانر وحشت، ابتدا برخی مفاهيم را به رسميت می‌شناسد و فيلمش را در قرنی از فانتزی فيلمی فرو می‌برد و از نو پيکره اين ژانر را به صورت تجلی‌هایی از وحشت رو به افزايش می‌تراشد.

در ابتدای فيلم اجزای شکننده و فيلم‌برداری رنگ و رو رفته جو سرد و مه آلود داستان‌های خانه های جن زده کلاسيک مانند «بيگناهان/The Innocents» را به تصوير می‌کشد، اما با جلوتر رفتن داستان، زوايای اکسپرسيونيستی مورب تصوير خانه خاکستری را به آنچه لاوکرافت «هندسه غيراقليدسی» می‌نامد تبديل می‌کنند. و تصاوير آثار ماريو باوا و جرجس ميليس روی نمايشگر تلويزيون قديمی آمليا سوسو می‌زنند و پرتو کاتدی بی رمقی بر شب‌های بی خوابی او می‌تابد.

وقتی خود بابادوک ظاهر می‌شود، که در واقع محصول کج و معوج تکنيک استاپ موشن و خيمه شب بازی است، متوجه می‌شويم که آن موجود عجيب و غريب چيزی شبيه به سبک انيميشن کات اوت مايکل اوسلوت و لوت رينيگر است. وحشتناک‌تر از همه ديويس است، که بازی متعهدانه اش از نقش خسته و شکننده ميا فارو در «بچه رزماری/Rosemary’s Baby» شروع می‌شود و به نسخه عجيب نقش مادر خل وضع پيپر لوری در «کری/Carrie» ختم می‌شود. اين يادآوری‌ها دقيقاً مصداق دارند؛ آمليا تکرار جديدی از قهرمانان مؤنث شکنجه ديده ای است که مترادف سينمای وحشت دهه های ۶۰ و ۷۰ ميلادی، دهه ای که کنت دائماً به آن نقب می‌زنند، هستند. در پايان بايد گفت که «بابادوک» اغلب چيزی شبيه به اثر فشرده ای از «سه گانه آپارتمان» رومن پولانسکی منهای منظر مردانه طعنه آميز آن است.

با اين حال، به دليل تمام اين ارتباطات سينمایی، اين فيلم را بايد زن محور قلمداد کرد آن هم به طريقی که کمتر فيلم‌های وحشتناک آن دوران (يا دوران‌های ديگر) را می‌توان سراغ گرفت. صحنه های وحشتناک «بابادوک» فراتر از شبح ژنده تنها هستند، و به هراس ازلی مرگ و فقدان مثلاً يک کودک، فردی که دوستش داريم، خود فرد ميل می‌کند. تمام اين پريشانی‌ها در قالب مادری تنها ساخته و پرداخته می‌شوند، ضمن اين که در فيلم می‌بينيم که شوهر آمليا هنگام رساندن او به بيمارستان برای به دنيا آوردن سَم در اثر تصادف می‌ميرد. هر روز تنها ماندن با سم- به عنوان بزرگ‌ترين يادآور (و ظاهراً دليل) آن داغ نابهنگام- او را بين عشق و تنفری که هر دو به يک اندازه خرد کننده‌اند گير می‌اندازد. بيننده ای، که عمداً توسط کنت بازی داده می‌شود، هرگز نمی‌تواند مطمئن شود که آيا بابادوک واقعی است يا تنها نمايشی تخيلی از ذهنی عصيان زده از تنش‌ها است. همچنين هرگز مشخص نمی‌شود که کدام گزينه ترسناک‌تر است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


29
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
29 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
21 Comment authors
saeedsurena7امیر ح یعلی معنویAbbas Sahebiامید 23 شیراز Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
saeedsurena7
Guest
Member
saeedsurena7

امیر ح ی:یکی از دوستان نظرش جالب بود که خود املیا نویسنده ی کتاب بابادوک بوده و حتی کم کم به صفحات سفید کتاب هم اضافه میشه تا جاییکه توی کتاب مادری پسرشو میکشه.حتی جالبه که کشته شدن سگ رو هم بیان میکنه و آخرشم خودشو میکشه.توی فیلم هم میگه که املیا نویسنده ی کتاب های کودکانه و اینکه توجه بشه این کتاب ناگهانی سروکلش پیدا میشه و این نشون میده املیا ناخودآگاه کناب رو به شکل اول شخص از دید خودش بطور مستمر مینوشته. بنظر میاد در واقع بابادوک به ضمیر ناخودآگاه و حتی بالاتر از اون روح آملیا… ادامه »

saeedsurena7
Guest
Member
saeedsurena7

خوشحالم که کاربران این سایت ظاهر بین نیستند و تونستند نظرات عمیق و جالبی در مورد این فیلم ارائه بدهند که همشون هم تا حدودی درست می باشد.این فیلم بر خلاف تصور عامیانه یک فیلم چند لایه و بسیار پیچیده است. همانطور که باقی دوستان اشاره کردند.بابادوک در واقع همان حس تنفر و تاثر از رویداد بسیار تلخی است که برای املبا اتفاق افتاده و در ضمیر ناخودگاه او ریشه دوانده که موجب شد دست به کارهای دیوانه واری بزند. اساسا اگر توجه داشته باشید آن قسمتی از املیا که حس مادری داشت هر کاری را برای فراموش کردن آن… ادامه »

saeedsurena7
Guest
Member
saeedsurena7

[quote name=”امیر ح ی”]یکی از دوستان نظرش جالب بود که خود املیا نویسنده ی کتاب بابادوک بوده و حتی کم کم به صفحات سفید کتاب هم اضافه میشه تا جاییکه توی کتاب مادری پسرشو میکشه.حتی جالبه که کشته شدن سگ رو هم بیان میکنه و آخرشم خودشو میکشه.توی فیلم هم میگه که املیا نویسنده ی کتاب های کودکانه و اینکه توجه بشه این کتاب ناگهانی سروکلش پیدا میشه و این نشون میده املیا ناخودآگاه کناب رو به شکل اول شخص از دید خودش بطور مستمر مینوشته.بنظر میاد در واقع بابادوک به ضمیر ناخودآگاه و حتی بالاتر از اون روح آملیا… ادامه »

saeedsurena7
Guest
Member
saeedsurena7

خوشحالم که کاربران این سایت ظاهر بین نیستند و تونستند نظرات عمیق و جالبی در مورد این فیلم ارائه بدهند که همشون هم تا حدودی درست می باشد.این فیلم بر خلاف تصور عامیانه یک فیلم چند لایه و بسیار پیچیده است. همانطور که باقی دوستان اشاره کردند.بابادوک در واقع همان حس تنفر و تاثر از رویداد بسیار تلخی است که برای املبا اتفاق افتاده و در ضمیر ناخودگاه او ریشه دوانده که موجب شد دست به کارهای دیوانه واری بزند. اساسا اگر توجه داشته باشید آن قسمتی از املیا که حس مادری داشت هر کاری را برای فراموش کردن آن… ادامه »

امیر ح ی
Guest
Member
امیر ح ی

یکی از دوستان نظرش جالب بود که خود املیا نویسنده ی کتاب بابادوک بوده و حتی کم کم به صفحات سفید کتاب هم اضافه میشه تا جاییکه توی کتاب مادری پسرشو میکشه.حتی جالبه که کشته شدن سگ رو هم بیان میکنه و آخرشم خودشو میکشه.توی فیلم هم میگه که املیا نویسنده ی کتاب های کودکانه و اینکه توجه بشه این کتاب ناگهانی سروکلش پیدا میشه و این نشون میده املیا ناخودآگاه کناب رو به شکل اول شخص از دید خودش بطور مستمر مینوشته. بنظر میاد در واقع بابادوک به ضمیر ناخودآگاه و حتی بالاتر از اون روح آملیا تبدیل میشه… ادامه »

ali.m
Member
Member
ali.m

بابادوک اثر روانشناسی بسیار خوش ساخت و هدفمندی است که فیلمساز خانمی بنام جنیفر کنت با جاه طلبی خاصی اونرو نوشته و ساخته است.نظرات دوستان رو خوندم و بیش از همه نظر shamim رو پسندیدم که بسیار مختصر و مفید نوشته اند و جدا از مطالب ایشون باید بگم که فیلم ابتدا تماشاگر را گمراه کرده که با یک فرزند سرخورده و بیش فعال و مادری دلسوز طرف هستیم و کم کم اوضاع شک برانگیز شده تا در آخر متوجه بیماری روانی مهلک مادر در پی از دست دادن شوهر محبوبش در روز زایمانش میشویم و فیلمساز با کمک متافیزیک(ماوراءالطبیعه)فقط… ادامه »

Abbas Sahebi
Member
Member
Abbas Sahebi

فیلم رو به دقت دیدم و نقدها رو هم خوندم.مطالب اکثر دوستان رو تایید میکنم ولی چند نکته رو در مورد فیلم متوجه شدم که لازم دونستم به عرض برسونم ۱-اول از همه اینکه این فیلم منو به شدت یاد فیم زندانیان انداخت و اینکه اون چیزی که میبینید با اون چیزی پیام اصلی فیلم هست تفاوت داره و ظاهر فیلم تنها نقش کاتالیزور و پیش برنده رو ایفا میکنه و پیامهای اصلی فیلم در زیرلایه های اون نهفته هست ۲-در تایید کلام دوستی که وجود زیرزمین رو اشاره ای به اعماق درون انسان میدونستن باید بگم که بله،دقیقا مانند… ادامه »

امید 23 شیراز
Guest
Member
امید 23 شیراز

سلام.با تشکر از دوستانی که نظرات مثبت به این فیلم دادن. فیلم در نوع خودش فیلمی روانشناسانه ترسناک و مهیج بود.کار کارگردان برای اولین تجربه فیلم بلند ستودنی هست.بازی خوب هر دو بازیگر.از نظر من حکایت مادری است ک مصیبت دیده هست و در شرایطی سخت بایستی تنها فرزند خود را بزرگ کند اما مشکلات روحی و روانی خود مادر که در غالب فیلم پیداست و شر و شور بودن فرزند و احساس تنهایی و ضعف مادر که باعث میشود اشکال و متن کتاب قصه در وی رخنه پیدا کند و همچنین حساس شدن بیش از حد به ان با… ادامه »

kami_t
Guest
Member
kami_t

–ایلیا–:رویکرد روانشناسانه ى فیلم واقعا خوب از آب دراومده و کارگردان به خوبى تونسته اثرات گاه وحشتناک "تنهایى" رو به تصویر بکشه. بعنوان اولین تجربه ى یک کارگردان واقعا قابل تحسینه و شاید زن بودن کارگردان خیلى تونسته تو بهتر از آب دراومدن حلاجى موضوع "تنهایى" کمک کنه. تا حدى که گرچه من از زندگى خصوصى کارگردان اطلاعى ندارم اما حدس میزنم خودش هم این تنهایى رو در زندگى تجربه کرده. قطعا زنان تنها – بخصوص بیوه – اگه هیچ سنگ صبورى در زندگى نداشته باشن آسیبهاى روحى و جسمى بعضاَ جبران ناپذیرى متحمل میشن. چیزى که در فیلم بخوبى… ادامه »

--ايليا--
Guest
Member
--ايليا--

رویکرد روانشناسانه ى فیلم واقعا خوب از آب دراومده و کارگردان به خوبى تونسته اثرات گاه وحشتناک "تنهایى" رو به تصویر بکشه. بعنوان اولین تجربه ى یک کارگردان واقعا قابل تحسینه و شاید زن بودن کارگردان خیلى تونسته تو بهتر از آب دراومدن حلاجى موضوع "تنهایى" کمک کنه. تا حدى که گرچه من از زندگى خصوصى کارگردان اطلاعى ندارم اما حدس میزنم خودش هم این تنهایى رو در زندگى تجربه کرده. قطعا زنان تنها – بخصوص بیوه – اگه هیچ سنگ صبورى در زندگى نداشته باشن آسیبهاى روحى و جسمى بعضاَ جبران ناپذیرى متحمل میشن. چیزى که در فیلم بخوبى… ادامه »

جمشيدي
Guest
Member
جمشيدي

من خودم بعد از اینکه فیلمرو دیدم متوجه دلیل اختلاف نظر بین منتقدین سینما و افراد معمولی شدم ، همینطور که میدنید اختلاف نمره زیادی بین نمره ای که مردم به این فیلم دادند با نمره منتقدین وجود داره که بیانگر مفهومی بودن این فیلم هستش

جمشيدي
Guest
Member
جمشيدي

به نظرم جنیفر کنت تو این فیلم سعی کرده دونباله روی دیوید لینچ باشه ، کسانی که با فیلمای لینچ آشنایی دارند متوجه این شباهت سبک میشند ، من که خودم عاشق این فیلم شدم ، برای کارگردانی که اولین فیلمشو ساخته فوق تصور بود ، باید انتظار تولد یه کارگدان بزگرو تو این سبک داشت. ولی این فیلم عامه پسند نبود کسانی قادر به درکش هستند که علاوه بر بستر فیلم ، به معنی و مفهوم اون هم توجه داشته باشن .

جمشيدي
Guest
Member
جمشيدي

این فیلم برخلاف تصور عامه ، که یه فیلم ژانر وحشت بی سر و ته است ، فیلمیست با نگاه روانشناسانه ، که اگر کسی پیامهای کارگردان رو که بیانگر ترس، وحشت ، نفرت و تخیل شخصیت اول ( مادر جوان ) که در بستر موجودی ماورائی که ساخته ذهن مشوش مادر جوان است دریافت کند ، متوجه قدرت کار جنیفر کنت است میشود . همچنین پایان بازی که در این فیلم شاهد آنیم به ذهن بیننده اجازه برداشت آزاد میدهد

shamim
Guest
Member
shamim

فیلم خوبی بود…از نظرم یه فیلم ترسناک نبود فیلم جالب و جدیدی بود …. وقتی داشتم صحبت های دوستان رو میخوندم دیدم اینکه از بُعد روانشناسی بررسی شده درسته… و همونطوری که دوستان گفتن بابادوک میتونست ترس های مادره باشه…حتی پایان فیلم اون بالاخره پذیرفت که توی این روز که همسرش مُرده پسرش متولد شده و باید تولد پسرش رو با خوشحالی جشن بگیره و وقتی سعی کرد بابادوک رو توی زیرزمین با چیزی نیست اروم کنه در واقع سعی کرد موج تلاطمی که درونش داشت پدید میومد رو آروم کنه و سعی کنه دوباره به خودش مسلط باشه خوب… ادامه »

Arsalan Halakouie
Member
Member
Arsalan Halakouie

فیلم فوق العاده ای بود. لازم دونستم چند خط راجع به این فیلم بنویسم. از نظرات دوستان هم استفاده کردم. اول این که این فیلم یک فیلم کاملا سورئال با مفاهیم عمیق روانشناسانه بود. این فیلم به ظاهر ترسناک بود که سازندگان کاملا با برنامه این کار رو انجام داده بودند. در تمام فیلم های سورئال سعی میشه داستانی با ظاهر و باطن متفاوت عرضه بشه که شما با دیدن فیلم ظاهر قضیه رو ببینید ولی اصل داستان چیز دیگه ای است. به طور مثال در فیلمی مثل "جاده ماهلند" فراموشی شخصیت اصلی داستان یا در فیلم "دشمن" دو نفر… ادامه »

عدالت محمدی
Guest
Member
عدالت محمدی

میخواستم از خودم بابت دیدن این فیلم تشکر کنم واقعا تلاش ستودنی بود
ساعت ۲ بود خابمم میومد
بله و یه نکته در مورد فیلم به ذهنم میرسه و اونم اینه که باید برم بخوابم

وحید مارکسیست
Guest
Member
وحید مارکسیست

بابادوک یکی از ده فیلم برتر ترسناک تاریخ سینما .

آماتور
Guest
Member
آماتور

بنظرم فیلم جالبی بود هر چند که تو بعضی صحنه های دلهره آور جلوه های جالبی نداشت. اما خب سرمایه و تکنیک های سینمایی هالیوود توقع ما رو تو این زمینه بالا برده. فیلم بیشتر حاوی این نکته بود که ضعف نشون دادن و تسلیم شدن در برابر مشکلات اونا رو قوی تر میکنه همونطوری که تو یه قسمت از کتاب از زبان "بابادوک" نوشته شده بود. دقایق پایانی فیلم هم دقیقا همین مطلبو تایید میکرد جایی که وقتی مادره غذا (کرم) میبره باز هم کمی ترس برش میداره دوباره میخواد تسلیم این موجود بشه ولی اراده میکنه و ترسو… ادامه »

یه نفر
Guest
Member
یه نفر

می شه گفت بابا دوک تجسم تمام نیازها و ناکامی های این خانواده هست که بی محلی به این نیازها تنها اوضاع رو وخیم تر می کنه بلکه باید به این نیازها به گونه ای در خور ( نگه داشتن بابا دوک در زیرزمین) پاسخ داد و گرنه این نیاز ها از زیر زمین وجود انسان فوران می کنه و زندگی رو به مردگی و ترس تبدیل می کنه ….. البته اینو از نظرات برخی دوستان استنباط کردم که به نظرم بدک نیست …

mehdi 1084
Member
Member
mehdi 1084

در پاسخ به دوستمون که گفته فیلم مزخرفیه.این فیلم اتفاقا هدفدار بوده.در اصل این موجود ترسناک خود مادره بوده که به علت مشکلات روحی (ناشی از مرگ شوهرش که مسبب مرگش رو پسرش میدونه)تبدیل به یک هیولا میشه ومیخواد پسرش رو ازبین ببره ولی آخر سر با این مشکل کنار میاد.آخر فیلم به کنایه به بابادوک با احتیاط غذا میده(کنایه از کنار آمدن با مشکلات روحی خودش)

hamed 224
Member
Member
hamed 224

فیلم خوبی بود میتونست بهتر بشه

اگه بابیدوکو یه موجود واقعی درست نمیکردن

نوید خوشنود
Member
Member
نوید خوشنود

به نظرم فیلم خوبی بود. سبک فیلم و ساختار فیلم به فیلمهای ترسناک گذشته شباهت داشت. ولی اینقدر امتیاز دادن به فیلم از سوی منتقد کمی عجیبه

iman armani
Member
Member
iman armani

سیاوش معرکه:با تشکر از محمدرضا سیلاوی عزیز فیلم مزخرفی بود. تنها بازی پسر بچه جذاب و زیبا بود. وگرنه سوژه نخ نما و تکراری و جریان بی هدف داستان شما رو به هیچ جا نمی رسونه. من وقتی فیلمی رو نگاه میکنم که یا از دیدنش لذت ببرم و یا چیزی ازش یاد بگیرم که متاسفانه این فیلم هیچ کدومش رو نداشت. اسم نرسناک رو هم الکی یدک میکشه. مادری که انگار موجودی بهش نفوذ کرده و با چاقو به جون پسر بچه اش میوفته نه ترسناکه و نه جذاب! بلکه موضوعی اعصاب خرد کنه که به کرات در فیلمهای… ادامه »

renee
Guest
Member
renee

خیلی خیلی خیلی فیلم خوبی بود . واقعا لذت بردم . نمیدونم اینکه بابادوک درنهایت رفت تو زیرزمینو همونجا موند دقیقا چه مفهومی میتونست داشته باشه. اما به نظرم نشون دهنده این موضوع که بعضی شرایطو نمیشه به راحتی عوض کرد و همینطور گذشته رو , در نتیجه باید باهاشون کنار اومد و به زندگی ادامه دادو جنبه های مثبتی که هستو حفظ کرد و بهشون اهمیت داد . منم موافقم که کاراکتر بابادوک بیشتر ساخته ذهن آملیا و سم بود به خاطر مشکلات روحی روانی که درگیرش بودن . بچه ها همیشه تو ذهنشون هیولا و ترسای غایب میسازن… ادامه »

محمد علی
Guest
Member
محمد علی

Rozita:این فیلم اتفاقا نه تنها ترسناک نبود بلکه فیلمساز قصد داشت در لایه ای از اثر کارکرد مقابله با ترس و مشکلات و مواجهه با آنها رو آموزش بده و در لایه ای دیگر دیدگاه فمنیستی و زنی که همسرش را از دست داده و میل به جایگزینی و ارتباط با مرد دیگری را ندارد(بخاطر فرزندش)و مسائل و مشکلات جنسی دراین رابطه در او ایجاد شده و تمام اینها در کارکتری بنام بابادوک ظاهر میشود که در انتها راه حل مقابله با مشکلات زن به خوبی بیان می شود.همانطور که منتقد گفت مثل فیلم رزماری بیبی تقابل واقعیت و رویا… ادامه »

Rozita
Guest
Member
Rozita

این فیلم اتفاقا نه تنها ترسناک نبود بلکه فیلمساز قصد داشت در لایه ای از اثر کارکرد مقابله با ترس و مشکلات و مواجهه با آنها رو آموزش بده و در لایه ای دیگر دیدگاه فمنیستی و زنی که همسرش را از دست داده و میل به جایگزینی و ارتباط با مرد دیگری را ندارد(بخاطر فرزندش)و مسائل و مشکلات جنسی دراین رابطه در او ایجاد شده و تمام اینها در کارکتری بنام بابادوک ظاهر میشود که در انتها راه حل مقابله با مشکلات زن به خوبی بیان می شود.همانطور که منتقد گفت مثل فیلم رزماری بیبی تقابل واقعیت و رویا… ادامه »

Rozita
Guest
Member
Rozita

نظرات مخاطبان ایرانی فیلم رو خوندم و متاسفانه باید بگم حیف که هنوز فیلم دیدن بلد نیستن که اینجوری به فیلمی با این همه ساختار فکرشده و با اندک نقصی ساخته شده.قرار نیست که هرفیلمی که عنوان ژانر ترسناک به خودش میگیره مدام المانهای وحشت ایجاد کنه اتفاقا کارگردان به درستی دستورزبان ساختاری ژانر وحشت رو شناخته و بجا آن قوائد را نقص کرده.امیدوار بودم حداقل چند نفری اینها رو میفهمیدند سپس درباره خوب یا بدبودنش صحبت میشد. اتفاقا من هم یک فیلم کوتاه به همین شکل ترسناک ولی فانتزی واسه پایان نامه ام ساختم و حتی آنقدر اساتید از… ادامه »

نویدی
Guest
Member
نویدی

بسیار فیلم چرتی بود. لوکیشنهای مسخره با بازی ضعیف بازیگران.

سیاوش معرکه
Guest
Member
سیاوش معرکه

با تشکر از محمدرضا سیلاوی عزیز فیلم مزخرفی بود. تنها بازی پسر بچه جذاب و زیبا بود. وگرنه سوژه نخ نما و تکراری و جریان بی هدف داستان شما رو به هیچ جا نمی رسونه. من وقتی فیلمی رو نگاه میکنم که یا از دیدنش لذت ببرم و یا چیزی ازش یاد بگیرم که متاسفانه این فیلم هیچ کدومش رو نداشت. اسم نرسناک رو هم الکی یدک میکشه. مادری که انگار موجودی بهش نفوذ کرده و با چاقو به جون پسر بچه اش میوفته نه ترسناکه و نه جذاب! بلکه موضوعی اعصاب خرد کنه که به کرات در فیلمهای جن… ادامه »