Stand by Me (کنارم بمان)

کارگردان : Rob Reiner

نویسنده : Raynold Gideon, Bruce A. Evans

 

 

 

 

بازیگران: Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman

جوایز :

نامزد جایزه اسکار: بهترین فیلمنامه اقتباسی

خلاصه داستان :

کسل راک، تابستان سال ۱۹۵۹٫ «ورن تسیو» ی دوازده ساله (اوکانل) می شنود که برادر بزرگ ترش، «بیلی» (سیماسکو) با دوستش «چارلی» (رایلی) درباره ی جسد نوجوان گم شده ای به نام «ری» (لوترل) حرف می زند که در جنگل پیدا کرده است. «ورن» ماجرا را به دوستانش، «گوردی» (ویتن)، «تدی» (فلدمن) و «کریس» (فینیکس) می گوید و همگی تصمیم می گیرند به محل کشف جسد بروند…

 

 

 

 

[nextpage title=”نقد فیلم کنارم بمان Stand By Me”]

 

کنارم بمان سومین فیلم راب راینر براساس داستانی از استیفن کینگ در سال ۱۹۸۶ ساخته شد و چنان محبوبیتی یافت که امروزه در نوع خود از آن به عنوان اثری کلاسیک یاد می کنند. اقتباس سینمایی راینر از داستان کوتاه بلند ( نوولا) کینگ یکی از موفقیت اقتباس ها از روی آثار اوست. اقتباسی که از نظر موفقیت در کنار آثاری چون رهایی از شاوشنگ، دالان سبز، کری، میزری و مه قرار می گیرد.

 

داستان فیلم در رابطه سفر کوچک چهار دوست دوازده ساله برای یافتن جسد کودک دیگری است. سفری که در واقع باعث بلوغ چهار نوجوان داستان می شود.

 

نقطه قوت فیلم رابطه این چهار دوست است و صمیمت شان. هر کدام شخصیت منحصربفردی دارد با تمام تخیلات و ترس ها و شجاعت های معمول بچه های این سن اما هنر اقتباس بروس ایوانز و رینولد گیدئون فیلمنامه نویس از داستان کینگ باورپذیری و سمپات ساختن کاراکترهای اصلی است به گونه ای که ما هم در دنیای بچگی آنها بچگی می کنیم و با آن ها در سفرشان همراه می شویم. موفقیت اصلی فیلم از زمان سنجی درست صحنه های کمیک و در عین حال قرار دادن بجای لحظات درام در جای جای فیلم است. فیلم در زمان کوتاهش موفق می شود پختگی نهایی بچه ها را به تماشاگر بباوراند. استفاده از راوی در این مهم کمک بسزایی کرده. راوی که بسیارموثر و به موقع وارد داستان می شود.

 

یکی از عوامل موفقیت فیلم استفاده از ترانه ها و اصطلاحات اواخر دهه پنجاه برای فضاسازی مناسب و ایجاد حس نوستالژیک است. فرهنگ در حال پوست اندازی امریکایی بخوبی در فیلم نمایش داده می شود. هم چنین فیلم با دوری جستن از داخل کردن مسائل جنسی ( که در مورد فیلم های در رابطه با بلوغ امری طبیعی است) معصومیت و خلوص خاصی به فضای داستان داده است. فیلم بیش از هرچیز درباره نقش مهمی است که دوستی های دوران کودکی در شخصیت افراد بازی می کند. دوستی های حتی محکمتر از پیوندهای خانوادگی.

 

راب راینر یکی از کارگردانهایی که کارنامه ای دو گانه دارد. دهه هشتاد دهه موفقیت سرتاسری راینر است با فیلمهای موفقی چون «این است اسپینال تپ »، «چیز قطعی »، «کنارم بمان »، «عروس شاهزاده» و « وقتی هری سالی را ملاقات کرد» که سه فیلم اخیر هر سه موفقیت کم نظیری یافتند. دهه نود برای راینر شروع دوپاره شدن آثارش است از طرفی فیلم های موفقی چون میزری، چند مرد خوب و رییس جمهور آمریکایی راساخت و از طرفی هم فیلم های ضعیفی چون نورث و داستان ما ( هر دو با شرکت بروس ویلیس ) را ارائه می کند و در این بین ارواح می سی سی پی اش هم موفقیت نسبی می یابد اما دهه گذشته را راینر کابوس وار طی کرد. هرسه فیلمی که دهه ابتدایی هزاره جدید ساخت آثار ناموفقی بودند ( الکس و اما، شایع شده است که… و لیست آرزوها ) خوشبختانه سال ۲۰۱۰ راینر با ساخت فیلم خیلی خوب Flipped دوباره یاد و خاطره فیلم کنارم بمان را زنده کرد. به هر روی راینر آنقدر فیلم خوب و خاطره ساز ساخته که همیشه در حافظه سینمایی مان جای خوبی برایش نگه داریم.

 

از نکات دیگر فیلم حضور موفق ریور فونیکس فقید ۱۵ ساله به نقش یکی از چهار کودک اصلی داستان است. فونیکس ( برادر بزرگتر واکین فونیکس) پله های موفقیت را با این فیلم آغاز کرد و با آثاری چون آخرین جنگ صلیبی ( قسمت سوم ایندیانا جونز) و نهایتا فیلم کالتی چون آیداهوی خصوصی من گاس ون سنت به اوج محبوبیت و موفقیت رسید هرچند ستاره درخشش با مرگ نابهنگامش در بیست و سه سالگی (۱۹۹۳) خاموش شد اما همچنان با آثارش در یادها ماند.

 

 

نویسنده: ایمان شاه بیگی

 

منبع: کافه نقد

 

 

 

 

 

[nextpage title=”نقدی کوتاه بر فیلم «با من بمان»”]

 

“با من بمان” (۱۹۸۶)، سومین فیلم راب راینر، کارگردان، تهیه کننده، بازیگر و نویسنده ی برجسته ی امریکایی است.تابستان ۱۹۵۹ است و چهاردوستِ نوجوانِ پانزده ساله می دانند که شاید این آخرین تابستانی باشد که با هم می گذرانند. جنازه ی گمشده ی پسر بچه ای سوژه ی اتفاقی ماجرا جویی یک شبانه روزی این رفقا می شود.

 

این فیلم خاطرات یک نویسنده به نام «گوردی» را بیان می‌کند. ماجرا از این قرار است که روزی «ورنو» به طور اتفاقی از گفتگوی برادر بزرگتر و دوستش درمی‌یابد پسر نوجوانی به نام «رِی براور» با قطار تصادف کرده و کشته شده است. تلاش پلیس برای پیدا کردن جسد «براور» به نتیجه نمی‌رسد اما «گوردی» با مطلع شدن از این موضوع همراه با دوستانش تصمیم می‌گیرند در مسیر راه آهن به دنبال جسد بگردند و آن را به خانواده‌اش برسانند. در این کندوکاو که چندین روز به طول می‌انجامد اتفاقات جالبی به وقوع می‌پیوندد.

 

فیلم نامه یِ نامزد اسکار فیلم که اقتباسی از رمان “جسد ” نوشته ی استیفن کینگ می باشد، بسیار عالی و گیراست به طوری که مخاطب زمان ۸۹ دقیقه ای فیلم را به هیچ وجه احساس نکرده و همگام با آهنگ ” با من بمان ” سروده ی بن ای. کینگ متوجه پایان این داستان می شود. استفاده ی بهینه و هوشمندانه ی کارگردان از بازیگران نوجوان و بازی روان آن ها از شاخصه های بارز فیلم است.

 

نوستالژی کودکی همراه با یک ماجراجویی جاده ای، خود جذابیت بسیاری به فیلم داده است.این در حالی است که نگاه شوخ طبعانه ی راب راینر به حوادث جالب زندگی چند دوست در آخرین تابستانِ احتمالیِ مشترکشان درون مایه ای تلخ را به همراه دارد.شاید به توان گفت فیلم مجموعه ی آخرین سلسله حوادث شیرینی را به تصویر می کشد که خود پایان خوشی های بهترین اوقات زندگی دردنیای معصومیت ها، ماجرا جویی ها، خیال پردازی ها و آغازگر زندگیِ تلخِ آدمی در دنیای واقعیات و بزرگسالی است.فیلم علاوه بر ظاهری ساده پر از پیچیدگی و نکاتی است که به کمکشان بارها و بارها دیدن فیلم خالی از لطف نیست.

 

 

منبع: کانون فیلم دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

 

 

 

[nextpage title=”دو یادداشت کوتاه در معرفی و نقد فیلم «در کنارم بمان»”]

 

سینمای ما:

 

درام آمریکایی فیلم سینمایی “در کنارم بمان” ساخته راب راینر سال ۱۹۸۶ بر مبنای داستان “جسد” نوشته استفن کینگ ساخته شد.

 

خلاصه داستان: گوردی از دوران نوجوانی خود اتفاق جالبی که برای او و سه تن از دوستانش به نام هایکریستوفر، تِدی و وِرنو رخ می دهد را روایت می کند. ماجرا از این قرار است که روزی ورنو به طور اتفاقی از گفتگوی برادر بزرگ تر و دوستش درمی یابد پسر نوجوانی به نام رِی براور با قطار تصادف کرده و کشته شده است. تلاش پلیس برای پیدا کردن جسد براور به نتیجه نرسیده و جستجوها به پایان رسیده است. با مطلع شدن از این ماجرا، گوردی و دوستانش تصمیم می گیرند جنازه رِی را پیدا کنند.

 

نقش‌های اصلی فیلم ۸۹ دقیقه‌ای “در کنارم بمان” را ویل ویتن، ریور فینیکس، کوری فلدمن، ریچارد دریفوس و کیفر ساترلند به عهده دارند. داستان فیلم سال ۱۹۵۹ در اورگون آمریکا روی می‌دهد. پسری ۱۲ ساله همراه چند نفر از دوستانش برای پیدا کردن جسد پسری هم سن و سال خودشان در جنگل راهی سفری پرماجرا می‌شوند و…

 

رینولد گیدیون و بروس اونز فیلمنامه‌نویسان “در کنارم بمان” برای این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شدند و این فیلم در دو رشته بهترین فیلم درام و کارگردانی نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب بود.

 

راب راینر کارگردان “در کنارم بمان” متولد ۱۹۴۷ در نیویورک است و فیلم‌هایی چون “این اسپینال تپ است”، “شاهزاده عروس”، “وقتی هری سالی را ملاقات کرد”، “میزری”، “چند مرد خوب” و “اشباح میسی سیپی” را در کارنامه دارد.

 

او پارسال “فهرست خداحافظی” با بازی جک نیکلسن و مورگان فریمن را روی پرده داشت. “چند مرد خوب” به تهیه‌کنندگی راینر سال ۱۹۹۳ نامزد اسکار بهترین فیلم بود.

منبع: سینمای ما

 

——-

 

اقتباس های برتر سینمایی از آثار استیفن کینگ: با من بمان

 

” با من بمان ” فیلمی است که بدون تردید یکی از اولین آثاری است که کینگ در قالبی غیر از داستان های ” هراس انگیز ” نوشته است.

 

داستان را فردی برای ما بیان میکند که نامش را به عنوان نویسنده میشنویم. این راوی که هرگز چهره او را نمیبینیم. ریچارد دریفوس است. داستان که بر مبنای فیلم های جاده ای پایه ریزی شده است، داستان ۴ دوست را بیان میکند که از مرز ایالت خود خارج میشوند تا جسد یکی از جوانان منطقه خود را پیدا کنند.

 

کینگ به طور معمول از عنصر مرگ در کارهایش استفاده میکند، اما هیچکدام از آنها تلخ تر از ” با من بمان ” نیست.این اثر فیلمی ستدرباره ی از دست دادن معصومیت دوران کودکی. کاراکترها به شدت به دنبال حفاظت از جان خود هستند و در این راه از هیچ کاری رویگردان نیستند. داستان فیلم چیزی بیش از داستان ۴ جوان است که به جست وجوی جسد گمشده دوست خود میپردازند. فیلم در واقع از دست رفتن معصومیت کودکی بین این آدم ها و کشف و شهود آنان در این سفر را که موجب تزکیه روح آنها میشود، دنبال میکند. کار راینر در زمینه ی هدایت مجموعه ای از بازیگران نوجوان (به خصوص فینیکس) بسیار موفق است. در حالی که موفقیت کار در اصل به داستان استیون کینگ باز می گردد که فیلمنامه نویسان فیلم به آن بسیار وفادار بوده اند.

 

” با من بمان ” از جمله آثار قوی و مؤثر کینگ است که ” رینولد گیدئون ” و ” بروس ای اوانس ” آن را اقتباس کرده اند.

 

 

منبع: ایستگاه خبری فیلم فا، برگرفته از کتاب راهنمای فیلم نوشته ی بهزاد رحیمیان

 

 

 

4
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
غزال سعید درانیAbe Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
Member
Member

متاسفانه دیالوگ آخر فیلم به حقیقت نزدیک بود.
بازیگر نقش کریس در جوانی(۲۳ سالگی) با اوردوز از این دنیا رفت.

غزال
Guest
Member
غزال

همراه شدن با نوجوانهای داستان خسته کننده نبود

سعید درانی
Guest
Member
سعید درانی

شاهکار…

Abe
Member
Member
Abe

داستان بسیار ساده اما زیبا همراه با نوستالژی و تراژدی. بازی فونیکس خدا بیامرز هم عالی بود.