Spider-Man: Into the Spider-Verse (مرد عنکبوتی: به سوی اسپایدر ورس)

۲۰۱۸ | اکشن, انیمیشن, ماجراجویی | ۱۱۷ دقیقه | درجه نمایشی PG

 

کارگردان :Bob PersichettiPeter Ramsey

نویسنده :Phil LordBrian Michael Bendis

بازیگران :Shameik MooreJake JohnsonHailee Steinfeld

خلاصه داستان :در این فیلم انیمیشنی با شخصیت مایلز مورالس بیشتر آشنا می‌شویم. نوجوانی که به طور اتفاقی با مرد عنکبوتی دیدار می‎کند و صاحب قدرت‎هایی می‎شود که…

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

 

ویلیام بیبیانی – The Wrap (امتیاز ۹٫۲ از ۱۰)

دیدن این اثر بسیار سرگرم‌کننده است، به هنگام دیدن آن بسیار احساسی خواهید شد و بدون شک از زمان فیلم «مرد عنکبوتی ۲»(Spider-Man 2) بهترین آن‌ها است.

 

دیوید گریفین – IGN(امتیاز ۹ از ۱۰)

«مرد عنکبوتی: به سوی اسپایدر ورس» چنان جذابیت و تحرک بصری را روایت می‌کند که مشابه‌ش را کمتر دیده‌ایم.

 

برایان تروت – USA Today (امتیاز ۸٫۸ از ۱۰)

با فیلمی دیوانه‌وار، با جرئت و همچنین تاثیرگذار که ملغمه‌ای از چیزهای مختلف است طرفیم که مرد عنکبوتی‌ای به ما نشان می‌دهد که مناسب بچه‌های نسل جدید است.

 

دیوید الریچ – Indiewire (امتیاز ۸٫۳ از ۱۰)

خبر بد برای کسانی که از فیلم‌های ابرقهرمانی خسته شده‌اند: «مردعنکبوتی: به سوی اسپایدر ورس» این ژانر را کاملاً تکرار می‌کند با تمام اجزای تشکیل دهنده‌ی آن.

 

مت سینگر – ScreenCrush (امتیاز ۸ از ۱۰)

«مرد عنکبوتی: به سوی اسپایدر ورس» در بسیاری حالات نهایت این سری می‌تواند باشد، فیلمی که خصوصیات اخلاقی، درس‌های زندگی و حس شوخ طبعی شخصیت اصلی را بازتاب می‌دهد.

 

الکس آباد سانتوس – Vox  (امتیاز ۸ از ۱۰)

با سبک داستان‌گویی بصری ریسک‌دار و همچنین فیلم‌نامه‌ی متفاوتش، «به سوی اسپایدر ورس» بزرگ‌ترین افتخار که نامیده شدن به عنوان یک فیلم مردعنکبوتی است را به دست آورده است.

 

تیم گریرسون – Screen International (امتیاز ۸ از ۱۰)

«مردعنکبوتی: به سوی اسپایدر ورس» ترکیب خوبی از انرژی کامیک بوک و احساسات تکان‌دهنده است و راه های جدیدی برای گفتن داستان‌های یکسان پیدا کرده است.

 

تاد مک کارتی – The Hollywood Reporter (امتیاز ۷ از ۱۰)

جدیدترین و جالب‌ترین بخش اثر سبک بصری آن است که ترکیبات مختلف این «جهان» ها را با انیمیشن یکدیگر یکی می‌کند که هم کار دست هستند و هم با کامپیوتر کشیده شده اند.

 

درن فرانیک – Entertainment Weekly (امتیاز ۶۷ از ۱۰)

برای فیلمی که این حجم از بذله‌گویی به داستان اضافه کرده است، همچنان حس می‌کنید که «به سوی اسپایدر ورس» چیزی از ذات خود بر روی تصویر را کم دارد.

«مرد عنکبوتی: به سوی بعد عنکبوتی»

این فیلم پست‌مدرن و هیجان‌انگیز که تکراری دیگر بر روی محبوب‌ترین ابرقهرمان مارول است، دنیای احتمالاتی که از ساخت این اثر وجود دارد را بسیار گسترش می‌دهد و  به ما نشان می‌دهد مارول این شخصیت را به کجاها می‌تواند ببرد.

درست در همان زمانی که تصور می‌کردید دیگر تحمل یک بازسازی دیگر از سری «مردعنکبوتی» را ندارید، یک فیلم جدید از این سری منتشر شده است که تمامی آن دیگر آثار را به پس ذهن شما خواهد برد. یا شاید هم که شما نمی‌توانید از این همسایه‌ی دوست‌داشتنیِ مبارز با جرم و جنایت سیر بشوید و در پس ذهن خود همیشه در انتظار دنیایی با یک عالمه «مرد عنکبوتی» بوده اید. در هر صورت، نبوغ انیمیشن جدید سونی یعنی «مرد عنکبوتی: به سوی بعد عنکبوتی»(Spider-Man: Into the Spider-Verse) خود را جایی نشان می‌دهد که این پروژه توانایی عجیبی در این دارد که در لحظه‌ای تمام فیلم‌های قبلی را کنار زده و آن‌ها را گسترش دهد، در عین حال دنیای بسازد که عملاً «هر» کسی در آن بتواند قهرمان باشد، حتی خود شما!

به دلیل تاثیراتی که نخبه‌های پشت ساخت «فیلم لگو»(The Lego Movie) بر روی آن گذاشته‌اند یعنی «فیل لرد» و «کریستوفر میلر»(که به عنوان تهیه کننده در این اثر حضور داشته اند) این فیلم از پروسه‌‌ی ساخت ۴ رنگی بر روی شخصیت‌های انیمیشن استفاده کرده است که به صورت ۳ بعدی در رایانه طراحی شده اند. تاثیر آن کامل مشخص است و باعث شده تا این کامیک‌بوک با کیفیت زنده بشود. در مقابل این حس زیبایی شناسی بصری که با یک موسیقی هیپ-هاپ ترکیب شده است، «لرد» و نویسنده‌ی دیگر اثر یعنی «رادنی راتمن»(نویسنده‌ی «خیابان ۲۲ جامپ‌استریت»(۲۲ Jump Street) توجه اثر را از روی «پیتر پارکر» برداشته و بر روی جانشین خلف او یعنی «مایلز مورالز» گذاشته اند.

شخصیت «مایلز مورالز» پسر یک پلیس آفریقایی-آمریکایی و یک پرستار پورتوریکویی است. این شخصیت اولین بار در سال ۲۰۱۱ به عنوان راهی برای تنوع بخشیدن به دنیای مارول معرفی شد. «مایلز» که در یک لباس سیاه و قرمز مردعنکبوتی بسیار خوشتیپ به نظر می‌رسد، تمام قابلیت‌های مشابه مردعنکبوتی اصلی مثل قدرت فرابشری، سرعت بالا، ادراک قوی شده، تارهای عنکبوتی و بالارفتن از دیوار – به اضافه‌ی یک سری قابلیت دیگر مثل «حمله‌ی ونومی»(قابلیت شوک وارد کردن به دشمنان‌ش) و نامرئی‌شدن (به‌گونه‌ای که در زیر فشار می‌تواند خود را نامرئی کند). اما بر خلاف دیگر فیلم ابرقهرمانی معروف امسال یعنی «پلنگ سیاه»(Black Panther) که مشخصا سیاسی شده بود و قبیله‌ی واکاندانی را بسیار فوق‌العاده نشان داد، «اسپایدر ورس» پیش‌زمینه‌ای که «مایلز» از آن می‌آید را بی‌اهمیت می‌داند. باز هم تاکید صرفا بر این است که هر کسی می‌تواند «مرد عنکبوتی» باشد و این برای نسلی از کودکان که حس یکی بودن با «مردعنکبوتی» دارند بسیار انقلابی است.

نبوغ «اسپادر ورس» صرفا در اینجا متوقف نمی‌شود. فیلم در یک قالب نوجوانانه و مخلوط با فرهنگ عامه‌ی مردم و با لحن طنز روایت شده است و به همین دلیل پتانسیل این را ایجاد کرده است تا هر کدام از شخصیت‌های این فیلم بتوانند یک فیلم مخصوص خود داشته باشند؛ اولین این فیلم‌ها که هم‌ اکنون نیز تایید شده است، فیلمی زنانه با محوریت تمام شخصیت‌های نیز این سری است. با ساخت این فیلم، سونی می‌تواند «اسپایدر ورس» را به بخش‌های مختلفی تقسیم کند تا سرگرمی برای بینندگان به نهایت حد خود برسد(استعاره‌ای به کامیک بوک فیلم چرا که آن اثر ابتدا برای این ساخته شد که بتواند نسخه‌های مختلف مرد عنکبوتی را در یک مکان جمع بکند). شاید این همان نتیجه‌ای بود که خیلی‌ها منتظرش بودند اما فیلم به‌گونه‌ای نمونه‌های مختلف این شخصیت را به تصویر می‌کشد(از کارتون‌های دهه‌ی ۶۰ تا آثار اخیر) که انگار شخصیت «پیتر پارکر» هیچ چیز خاصی نداشته است.

اگر می‌توانید آن لحظه‌ی تاریخی را تصور کنید که «مایلز» پس از لیست دراز بازیگرانی که نقش هملت را بازی کرده اند، این سوال پیش آمد که آیا یک زن نیز می‌تواند این نقش را بازی کند؟ بی‌شک این سوال زمانی برای اولین بار پرسیده شد که یک بازیگر رنگین پوست نقش این شاهزاده‌ی دانمارکی را بازی کرد.

برگردیم به داستان خودمان، «مایلز»، «مرد عنکبوتی» واقعی را دنبال می‌کند علی‌الخصوص در مبارزه‌ی او با «گرین گابلین»ای بسیار خطرناک‌تر از نسخه‌های سینمایی آن(حداقل در ظاهر، اما صحنه‌های مبارزه همچنان جای کار بیشتری داشتند). او به حدی به دنبال قهرمان خود می‌رود که نه تنها صورت بدون ماسک او را می‌بیند بلکه کشته‌شدنش را نیز می‌بیند و به همین منوال فرصت برای این نوجوان خجالتی فراهم می‌شود تا لباس قهرمان خود را بر تن کند، لباسی که خیلی راحت به لطف یک فروشگاه قابل تهیه است. متصدی این فروشگاه به طرز عجیبی شبیه به «استن لی» فقید است.

در این اثر، شخصیت‌های منفی کم و بیش آشنا هستند اما با تصویری که از آن‌ها در ذهن داریم احتمالا تفاوت زیادی داشته باشند. «لیو شرایبر» شخصیت «کینگ‌پین» را صداگذاری کرده است، شخصیتی بزرگ و کچل با یک انگیزه‌ی شخصی جهت بازکردن یک پورتال به دنیایی دیگر. «کاترین هان» خود را قالب یک دانشمند دیوانه با خلق و خویی غیرقابل پیش‌بینی قرار داده است. «پراولر»(که نقش بسیار مهمی در داستان اسپایدر ورس بازی می‌کند) یک شبح بنفش با چنگال‌هایی درخشان است در حالی که نمونه‌های اغراق‌شده‌ای از «تومبستون» و «اسکورپیون» نیز در این اثر حضور دارند.

فیلم‌های ابرقهرمانی وقتی که تعداد ضدقهرمان‌های زیادی داشته باشند به نظر تعداد شخصیت‌هایشان بیش از حد می‌رسد، اگرچه «اسپایدر ورس» در ابتدا این‌گونه به نظر می‌رسد اما با پرداختن کافی به هر کدام باعث می‌شود که این شبهه پیش نیاید. دیدن رفتار این شخصیت‌منفی‌ها با یکدیگر و اینکه چگونه به اینجا رسیده اند بسیار سرگرم‌کننده است اما بی‌شک دیدن یک گروه «مرد عنکبوتی» که به یک گروه از آدم بدها حمله می‌کنند چیز جذاب‌تری است.

تمام این‌ها برای گفتن این نکته است که فیلم‌نامه‌نویسی تنها در صورتی در قوی‌ترین حالت خود خواهد بود که جزئیات شخصیت‌ها را در بهترین حالت درآورده باشد. به جز یک صحنه‌ی تعقیب و گریز سریع در داخل یک آزمایشگاه «کینگپین» – که از محل قبلی خود به بالاشهر نیویورک منتقل شده است تا به خوبی زیبایی پرواز مردعنکبوتی در بین آسمان‌خراش‌ها را به تصویر بکشد – اکشن اثر به نظر خشک و کمی بیش از حد مشخص است.

شاید در ظاهر کار بسیار ترسناکی باشد که «پیتر پارکر» را از جریان مردعنکبوتی حذف کنیم اما در سناریویی که موجودیت فضا و زمان کلا اهمیتی ندارد(که باعث شده سبک‌های مختلف اثر یکجا جمع شوند)، شما فکر می‌کنید که تمامی مرگ و میرهای اثر قابل بازگشت هستند، چیزی که احتمالا به هنگام تماشای «انتقام‌جویان- جنگ ابدیت»(Avengers: Infinity War) نیز آن را حس کردید. به طور کنایه‌آمیزی، حس پست مدرن این فیلمنامه به حدی در قبال کامیک بوک آن خشک عمل کرده است که وقتی در اواخر اثر به سمت همان کلیشه‌های یکسان می‌رویم شما احساس ناامیدی خواهید کرد.

در نهایت، جایی که بزرگ‌ترین نقطه‌ی قوت فیلم و عامل فروش آن بذله‌گویی‌هایش است، «اسپایدر ورس» بیش از حد کافی برای حد خود هوشمندانه عمل می‌کند. اما در این دنیا وقتی که بینندگان از پدیده‌ی وجود تعداد بیش از قابل تحملی ابرقهرمان رنج می‌برند، جاه‌طلبی و اصل بودن باید تشویق بشوند، علی‌الخصوص تا جایی که این افسانه‌ها شامل زنان، رنگین‌پوستان نیز بشود.

مترجم: امید بصیری


دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of