Seventh Son (هفتمین پسر)


خلاصه داستان:

توماس جوان به عنوان شاگرد [يک] شبح محلی برگزيده می­شود تا راه مبارز با ارواح خبيث را بياموزد. نخستين چالش بزرگ او زمانی فرا می­رسد که مادر مالکين قدرتمند هنگامی که شبح در محل حضور ندارند از قفس خود فرار می­کند و...


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 6.3 از 10

شايد اگر «هفتمين پسر/ Seventh Son» در دهه ۱۹۸۰ ميلادی اکران میشد میتوانست در زمره يک فانتزی ماجراجويانه مناسب-شايد حتی خوب- طبقه بندی شود. اما در طول سه دهه گذشته، يعنی از وقتی که «کونانِ بربر / Conan the Barbarian» و «سلاخ اژدها / Dragonslayer» به عنوان بهترينهای اين ژانر شناخته شدند، تغييرات زيادی رخ داده است. امروز، طرفداران فانتزی دنبال پيچيدگی، چيزی که در «هری پاتر»، «ارباب حلقهها» و «بازی تاج و تخت» (در تلويزيون) به آن رسيدهاند، هستند. داستان‌های ژنريک ديگر جواب نمیدهند و اين (داستان ژنريک) متأسفانه چيزی است «هفتمين پسر» به بيننده ارائه میکند. طراحی صحنه و جلوههای بصری تأثيرگذار، جلوههای کامپيوتری بيش از حد و موسيقی بلند مارکو بلترامی نمیتوانند شخصيت پردازیهای نارس و داستان قابل پيش بينی که مسيری کاملاً خطی را طی میکند جبران کنند.

 

بن بارنز، که بعد از ايفای نقش شاهزاده کاسپين در مجموعه فيلمهای «نارنيا» ديگر با ژانر فانتزی بيگانه نيست، نقش اول را بر عهده دارد. او «هفتمين پسر از هفتمين پسر» است، بنابراين بايد وظيفه شاگردی شبح را بر عهده بگيرد. شبح مذکور، ارباب گريگوری (با بازی جف بريجز)، آخرين جنگجویی که جان خود را برای ريشه کن کردن نسل جادوگرها از دست داده، است. وقتی که او، تام وارد (با بازی بن بارنز) را از مادر عزيزش (با بازی اوليويا ويليامز) دور میکند، اوضاع وخيم میشود: جادوگر نابکار يعنی مادر مالکين (با بازی جولين مور) بعد از مدت ها از بند اسارتش فرار میکند و دست به انجام يکسری کارهای منحوس میزند. با کامل شدن قرص ماه قدرت او به اوج میرسد و ارباب گريگوری و تام تا آن زمان فرصت دارند که او را متوقف کنند. با آمدن آليس (با بازی آليشيا ويکاندر) عشق مقدر شده زندگی تام، که از قضا هم جادوگر است و هم قوم و خويش مادر مالکين- اوضاع کمی پيچيده میشود.

«هفتمين پسر» بر اساس رمان «شاگرد شبح»، نوشته جوزف دلانی، شايد به آنچه مد نظر سرگی بودروف کارگردان بوده رسيده است. امامشکل اينجا است که بلندپروازی بودروف فراتر از تامين چند تعجب بصری برای مخاطب نمیرود. شهرهای اين سرزمين قرون وسطایی تاثيرگذار، غولهايش هراسناک و نمايشهای جادوییاش چشم گير هستند، اما اينها همگی در پايان بسيار سخيف به نظر میرسند. فيلم مرا کسل نکرد، اما در عين حال هرگز هم مانند يک فانتزی خوب درگيرم نکرد. به نظر می رسد که نقاط ضعف فيلم ريشه در برداشت بد آن از ماهيت فيلمهای فانتزی دارند. اين ژانر زمانی بهترين حالت خود را تجربه میکند که باعث تهييج تخيل شود؛ اما به سختی میتوان «هفتمين پسر» را «هيجان انگيز» يا «تخيلی» توصيف نمود.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


45
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
45 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Yasinافشاریولبارسمحمد رضاآرشـــــ Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/title/seventh-son/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More here on that Topic: naghdefarsi.com/title/seventh-son/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/seventh-son/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/seventh-son/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/seventh-son/ […]