خلاصه داستان:

داستان واقعی مقطعی از زندگی اسکار شیندلر (لیام نیسون)، سرمایه دار آلمانی در خلال جنگ جهانی دوم است. اسکار شیندلر در ابتدا با استفاده از شرایطی که جنگ فراهم آورده بود، یهودیان را به عنوان کارگر برای کارخانه اش انتخاب می‌کند تا پول کمتری برای استخدام کارگر


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Roger Ebert (راجر ایبِت)

اگر اسکار شیندلر یک قهرمان عادی بود که برای عقایدش مبارزه می کرد، امروز توصیف کردن او اینقدر مشکل نبود. ویژگی هایی شخصیت او از جمله اعتیاد به الکل، قماربازی، داشتن چندین معشوقه، طمع زندگی او را تبدیل به یک معما کرده است.

ما درباره ی شخصیتی صحبت می کنیم که با آغاز جنگ جهانی دوم به امید پول دار شدن به کشور لهستان رفت تا با راه اندازی کارخانه هایی که کارگرانشان یهودی بودند به اهداف خود برسد. در پایان جنگ او بارها زندگی خود را به خطر انداخت و تمامی ثروت خود را برای دور نگه داشتن یهودی ها از دستان بیرحم آلمانها خرج کرد. او برای ماه های متمادی به آلمان ها رشوه می داد تا کارگران یهودی را به جای سوزاندن در کوره ها به او بسپارند تا در کارخانه ی او برایش کار کنند. کارخانه ساخت گلوله توپ برای ارتش آلمان، کارخانه ای که در تمام دوران فعالیتش حتی یک محصول قابل استفاده برای ارتش آلمان تولید نکرد.

 

سوال اینجاست که چه چیزی او را متحول کرد؟ -چرا در حالتی که می توانست مثل هزاران نازی دیگر از موقعیت ایجاد شده به نفع خودش استفاده کند و ثروت عظیمی را برای خود و بعد از جنگ پس انداز کند این کار را نکرد؟ چرا به جای یک جنایتکار جنگی او تصمیم گرفت یک انسان باشد؟ و این استیون اسپیلبرگ است که تصمیم می گیرد در فیلمش پاسخی به این سوال ندهد. هر پاسخ احتمالی به این سوال بسیار ساده، ابتدایی به نظر می رسد و البته توهینی به زندگی رمزآلود شیندلر. هولوکاست طوفان کشنده ای بود که با نژاد پرستی و دیوانگی درهم آمیخت. شیندلر توانست در گوشه ای از جنگ که او در آن حضور داشت بر این نیروی اهریمنی فایق آید ولی به نظر می رسد که او برای اتفاق های مرموزی که برای خودش می افتاد هیچ برنامه ای نداشت. در این فیلم که بهترین کار اسپیلبرگ تا به امروز است. او موفق شد داستان شیندلر را بدون استفاده از فرمول ساده تخیل به بهترین شکل به نمایش درآورد.

این فیلم 184 دقیقه ای مثل تمام فیلم های بزرگ دیگر به نظر کوتاه می آید. فیلم با معرفی شیندلر (لیام نسون)، به عنوان مردی قدبلند و جذاب آغاز می شود. او همیشه لباس های گرانقیمت می پوشد و اغلب اوقات مشغول خرید مشروب و خاویار برای سران نازی است.  همچنین او یک نشان آلمان نازی را با افتخار روی کت خود چسبانده است. اسکار شیندلر  دوست دارد که با افسر ارشد نازی عکس یادگاری بیاندازد. وی  فرد با نفوذی است که در بازار سیاه افراد زیادی را می شناسد و تهیه اقلام نایاب مثل سیگار، نایلون و مشروب برای او کار ساده ای است. سران نازی از ایده باز کردن کارخانه ای که به ارتش آلمان کمک کند و همچنین بتواند برای آلمان ها آشپزی کند استقبال کردند. چه ایده ای بهتر از استخدام یهودیان، چرا که حقوق آنها بسیار پایین است و بدین صورت شیندلر سریعتر پولدار می شود.

قدرت شیندلر در فریب، رشوه و دروغ گویی به سران نازی است. او هیچ چیزی در مورد راه اندازی کارخانه نمی داند به همین دلیل یک حسابدار یهودی به نام ایزاک استرن (بن کینگزلی) را استخدام می کند تا کارهای او را انجام دهد. استرن در خیابانهای کراکو می گردد تا یهودیان را برای شیندلر استخدام کند.

 

چون محیط کارخانه از محیط جنگ جدا است کسانی که در آن کار کنند شانس بیشتری برای زندگی دارند. رابطه ی استرن و شیندلر توسط اسپیربرگ به صورت مرموزی محکم می شود. در ابتدای جنگ تنها هدف شیندلر بدست آوردن پول و در انتهای آن حفظ جان کارگران یهودی اش است. ما می دانیم که استرن این موضوع را می داند اما در کل فیلم صحنه ای که استرن و شیندلر این موضوع را بیان کنند، وجود ندارد شاید بدلیل اینکه گفتن حقیقت میتواند منجر به مرگ هر دوی آنها بشود…

قدرت اسپیلبرگ در تمام صحنه های فیلم واضح است. فیلم برداری فیلم را استرن زاییلیان به عهده دارد و نمایش نامه فیلم بر اساس داستان توماس کنالی از روی یک ملودرام تبعیت نمی کند. در عوض اسپیلبرگ سعی کرده است که از یک سلسله اتفاقات واضح و بدون جلوه های ویژه استفاده کند و به کمک همین حوادث ما می فهمیم که چقدر دنیای شیندلر مرموز است.

ما همچنین شاهد یک هولوکاست وحشتناک هستیم. اسپیلبرگ به ما فرمانده آلمانی را معرفی می کند که مسئول کمپ نازی هاست، فردی بیمار به نام گود (رالف فلنس) که نماد کامل یک شیطان است. از بالکون ویلای خود که بر حیاط کمپ اشراف کامل دارد برای تمرین تیراندازی یهودیان را هدف قرار می دهد. (شیندلر این فرصت را پیدا می کند که در یک مهمانی بی ارادگی گئود را در قالب یک مثال به رخش بکشد و این کار را آنقدر واضح انجام می دهد که بیشتر شبیه به یک توهین است).

گئود از آن دسته آدم هایی است که خودشان ایده ای را پایه گذاری می کنند ولی خودشان را از آن مستثنی می دانند. او آلمانی های دیگر را به کشتن یهودیان ترغیب می کند و خودش دختر یهودی زیبایی را به نام هلن را به عنوان خدمتکار انتخاب می کند و به مرور زمان عاشقش می شود. این تنها ظاهر زیبای هلن است که باعث زنده ماندش می شود. نیازهای شخصی گئود برایش از همه چیز مهم تر است، از مرگ و زندگی، درست و اشتباه.  با بررسی شخصیت او ما متوجه می شویم که نازی ها تنها به واسطه ی افرادی مانند جفری داهمر که قدرت فکر کردن داشتند توانستند تا حدودی به اهداف خود برسند.

 

اسپیلبرگ تصمیم گرفت به سبک فیلم های مستند، این فیلم را سیاه و سفید فیلم برداری کند (تمام اتفاق هایی که در کارخانه  شیندلر رخ میدهد واقعی هستند). او نشان می دهد که شیندلر چطور با سیستم دیوانه وار نازی ها مبارزه می کند. موفقیت های این فیلم حاصل کار همزمان کارگردانی، داستان پردازی، تدوین و هدایت سیاهی لشکر آن هستند. اما اسپیلبرگ کارگردانی که ما او را به واسطه صحنه های به یاد ماندنی و پرهزینه اش می شناسیم،  در عمق داستان محو می شود. نسون و کینگزلی و دیگر هنرپیشگان فیلم نیز همگی به یک سمت و جدا از ظهور قابلیت های شخصی به اجرای یک شاهکار می پردازند.

در انتهای فیلم صحنه های فوق العاده ایی را شاهد هستیم. دیدن افراد واقعی که شیندلر آنها را نجات داد زیبایی این فیلم را دو چندان می کند. در انتهای فیلم یادداشتی وجود دارد که به ما می گوید تعداد افرادی که شیندلر آنها را نجات داد با احتساب خانواده هایشان بیش از 6000 نفر است و یهودیان لهستان امروزه 4000 نفر می باشند. درسی که از این فیلم می گیریم این است که شیندلر به تنهایی بیش از یک کشور برای نجات جان یهودیان تلاش کرد. پیام فیلم این است که یک مرد در مواجهه با هولوکاست هر کاری که توانست کرد در جایی که دیگران تنها نظاره گر بودند. می توان فهمید که تنها یک مرد افسانه ای، بدون فکر و بی توجه به خطر، یک مرد حیله گر و بدون نقشه می توانست کاری را که اسکار شیندلر کرد را انجام دهد. هیچ مرد عاقل و با تجربه ایی تا این حد پیش نمی رود!

مترجم :حسین توتونچی

تهیه و ترجمه: سایت نقد فارسی

 

نقد و بررسی فیلم به قلم

درباره این فیلم سه ساعته سیاه و سفید كه دلیلش تضاد تیرگی و روشنی آدمهای فیلم است و هوشمندانه تصمیم‌گیری شده است چه می‌توان گفت؟ اسپیلبرگ (كارگردان فیلم) دست به آزمونی بزرگ زده است. او گفته بود مدتها تصمیم داشته فیلمی درباره نسل‌كشی نازی‌ها در خلال جنگ جهانی دوم تولید كند اما به داستان روایی خوبی دست نیافته است. اكنون چه داستانی بهتر از انقلاب درونی یك مرد پول‌دوست و هوسباز تا تبدیل شدن به اسطوره‌ای انسانی و مثال زدنی؟ شیندلری كه از تبدیل شدن كارخانه‌اش به یك نوان‌خانه ابا دارد اكنون به فردی روشن‌ضمیر تبدیل می‌شود كه برای نجات جان انسانها از هیچ چیز از جمله جان و مال و اعتبار كوتاهی نمی‌كند. حتی اگر تمام قصه فیلم _ به زعم برخی منتقدان یا حتی ضد یهودیان _ دروغ باشد فیلم به یك روایت انسانی و معرفتی تبدیل شده است. فیلم با یك نما از شمع آغاز می‌شود، شمعی كه می‌سوزد تا ظلمات اطراف را تا جایی كه می‌تواند از بین ببرد. می‌توان گفت سكانس اولیه كه سوختن یك شمع است خلاصه‌ای زیبا و استعاری از كل فیلم است. شیندلر شمعی است كه با سوختن خود در صدد نور‌افشانی و از بین بردن ظلمت است. او در بحبوحه آدم‌كشی و زجر نافرجام آدمها دست به عملی انسانی می‌زند. صحنه‌های استعاری اول فیلم از اسپیلبرگ بعید بود اما او چنین استعاره‌های سینمایی را در فیلمهای بعدی‌اش مانند “اگه می‌تونی منو بگیر”، “نجات سرباز رایان”، “ترمینال” و “مونیخ” تكرار كرده است. از نظر ساختار، فیلم حالتی گزارشی دارد. دوربین بر شانه و لرزشهای پاپی تصویر بیننده را به فضای زجرآلود آن دوران می‌برد اما چه هنرمندانه در سكانسهایی دیگر دوربین زمین‌گیر می‌شود تا به لایه‌های درونی آدمهای فیلم دست پیدا بكنیم. برای مثال به سكانس گفتگوی شیندلر با همسرش در یك‌سوم ابتدایی فیلم و یا گفتگوی شیندلر با دختر یهودی بنام هلن و یا گفتگوی شیندلر با اشترن (با بازی بن كینگزلی) هنگام تهیه فهرست اسامی كارگرها دقت كنید. در این سكانسها از بازیهای پرقدرت كه بگذریم، نور و دوربین حرف اول را می‌زنند و بیننده را میخكوب می‌نمایند. یكی دیگر از سكانسهای استعاری فیلم كشتن بیمارگونه و تفریح مانند آدمها به دست آمون گوت (با بازی رالف فاینس) از روی بالكن ویلا و بلافاصله ادرار كردن او در توالت ویلاست. این صحنه نشان می‌دهد كه تا چه حد مسخ روحی و روانی یك انسان از لحاظ ایدئولوژیك كه بعضاً جنبه سیاسی نیز دارد باعث می‌شود كشتن یك انسان به اندازه تخلیه ادرار بی‌اهمیت و عادی باشد. نمونه این صحنه‌ها در فیلم بی‌شمار است. شیندلر كه خودش عضو افتخاری حزب نازی است عده‌ای انسان را از قعر دهان اژدهاگونه نازیها بیرون می‌كشد و این از ویژگیهای پیچیده انسان است. مشخص است كه اسپیلبرگ قصد ندارد فیلم را سیاست‌زده كند، تنها جنبه‌های انسانی و ابعاد عاطفی این تراژدی را مد نظر قرار داده است. شیندلر مردی است كه از نهایت رذالت به اوج می‌رسد و خود را در تاریخ جاودانه می‌كند. در مورد ویژگیهای شخصیتی او حرف و حدیث بیشمار است اما گویی اسپیلبرگ از این موضوع رخ بر نمی‌تابد و كار خودش را می‌كند. فهرست شیندلر یك درام انسانی است. هربار كه به تماشای این فیلم می‌نشینم به یاد این می‌افتم كه خود نیز یك انسان هستم و آیا می‌توانم همچون او به ابعاد انسانی روح خویش رجوع كنم؟ دریغ كه كار مشكلی است. در انتها به اسپیلبرگ برای انساندوستی بی‌شائبه‌اش و زحمت فراوانی كه برای تولید این فیلم متحمل شده است و اشكهایی كه هنگام فیلمبرداری (به گفته خودش) ریخته است آفرین و خسته نباشی می‌گویم. مرحبا به بازی زیبای لیام نیسون (اسكار شیندلر)، رالف فاینس (آمون گوت)، بن كینگزلی (ایزاك اشترن) و كارولین گودال (امیلی شیندلر) و تمام بازیگران ریز و درشت فیلم. آفرین به یانوش كامینسكی برای تصویربرداری هنرمندانه‌اش. احسنت به جان ویلیامز برای موسیقی جانسوز و زیبایش.

دیالوگهای به یاد ماندنی فیلم:

“اسکار شیندلر: اشترن! اکه این کارخونه یک موقع بتونه یک فشنگ تولید کنه که در واقع شلیک بشه، من خیلی ناراحت خواهم شد.”

“آیتزاک اشترن: (در ابتدای آشناییش با شیندلر) طبق قانون باید بهتون بگم که من یک یهودیم، قربان.

شیندلر: خب، منم یک آلمانی ام. پس به کارمون برسیم.”

“شیندلر: پدرم علاقه مند بود که بگه تو به سه چیز در زندگی احتیاج داری: یک دکتر خوب، یک کشیش بخشنده و یک حسابدار باهوش. دو تای اولی، هیچ وقت بهشون نیاز نداشتم.”

“آمون گوت: تو این آدم‌ ها رو می‌خوای؟

شیندلر: این آدم ها؟ آدم های من. من آدم های خودم رو می‌خوام.

آمون گوت: تو کی هستی؟ موسی؟!”

“جولین شرنر: (بعد از دستگیری شیندلر به علت بوسیدن یک دختر یهودی) ما به تو یک دختر یهودی می‌دهیم برای ۵ مارک در روز، اسکار. تو باید ما رو ببوسی، نه اونها رو.”

“افسر اس‌اس: یهودی یك‌دست دو برابر بی خاصیته!”

“شیندلر: آمون! نظرت چیه كه روی واگنها آب بگیریم؟

آمون گوت: این كار ظالمانه است، تو به اونها امید میدی! این كار ظالمانه است! (به هاجار) شیلنگ آب رو بیار.

هاجار: شیلنگ آب؟ كجا آتیش گرفته؟ (شیندلر و آمون گوت می‌خندند)”

“شیندلر: همیشه برای پولدار شدن یك چیزی كم داشتم. حتی اگه می‌دونستم اون چیه نمی‌تونستم فراهمش بكنم. تمام دلیل شكست‌های قبلیم نداشتن اون چیز بود.

امیلی: شانس؟

شیندلر: جنگ!”

“آمون گوت: امروز تاریخ است. كراكو ششصد سال به یهودیان تعلق داشته اما امروز تا غروب تنها شایعاتی در این باره باقی خواهد ماند. امروز تاریخ است!”

“آمون گوت: تو مهندس هستی؟

زن یهودی: بله قربان. تحصیلكرده رشته مهندسی از دانشگاه میلان.

آمون گوت: آه یه یهودی تحصیلكرده درست مثل كارل ماركس! (به افسر اس‌اس) بكشش!

زن یهودی: آما قربان من فقط می‌خوام كارم رو درست انجام بدم.

آمون گوت: من هم همینطور! (افسر زن را به دنبال خود می‌كشد) نه جلوی من بكشش!

(افسر زن را روی زانو می‌نشاند و به مغزش شلیك می‌كند)

آمون گوت: همون كاری كه اون گفت انجام بدین!”

“شیندلر: (خطاب به آمون گوت) این قدرته آمون! اگر اختیار كشتن رو داشته باشی اما ببخشی! این قدرته!

آمون گوت: امشب زیاد مشروب خوردی؟”

“اشترن: به زبان هیپرو نوشته شده. نوشته هركس كه جانی رو نجات بده گویی همه دنیا رو نجات داده.”

“شیندلر: (بغض كرده) چقدر پول هدر دادم… می‌تونستم آدمای بیشتری رو بیارم. این ماشین! آمون برای این ده نفر بهم می‌داد… (به سنجاق سینه آرم نازی اشاره می‌كند) این نشان! این طلاست. با این می‌شد دو نفر دیگه رو بیارم. این می‌تونست دو نفر دیگه رو نجات بده! (به گریه می‌افتد) یا حد اقل یه نفر دیگه رو! یك انسان اشترن! یك انسان دیگه!”

منبع: وبلاگ دلنمک

نقد و بررسی فیلم به قلم پرویز جاهد

فهرست شیندلر (Schindler’s List) محصول دیگری از همکاری طولانی و پربار جان ویلیامز و استیون اسپیلبرگ است که جایزه اسکار دیگری برای ویلیامز دربر داشته است. بسیاری آن را شاهکار جان ویلیامز و بهترین موسیقی فیلم تمام عمر او می دانند و در واقع یکی از زیباترین موسیقی هایی است که در تاریخ سینما برای یک فیلم نوشته شده است.

فهرست شیندلر را اسپیلبرگ بر اساس رمان توماس کینلی و فیلمنامه استیون زیلیان ساخت . داستان فیلم در زمان جنگ جهانی دوم و در لهستان اشغالی به دست نازی ها می گذرد و در باره ماهیت پارادوکسیکال کارخانه داری آلمانی به نام اسکار شیندلر است که عضو سابق حزب نازی بوده و در زمانه ای که ارتش هیتلر یهودی ها را به اردوگاه های مرگ می فرستاده با استخدام آنها در کارخانه فلزکاری اش جان بسیاری از آنها را نجات داده است.

شیندلر(با بازی لیم نیسن)، تاجر ناموفقی است که از چکسلواکی به کراکوی لهستان می آید تا با استفاده از نیروی کار ارزان یهودی، کارخانه اش را در این شهر راه بیندازد و محصولاتی برای ارتش آلمان تولید کند. در طول فیلم شاهد تدریجی شخصیت شیندلر از یک کاسب کار زراندوز و فرصت طلب به یک چهره انسان دوست و رهایی بخش هستیم.

اسپیلبرگ تحت تاثیر فیلم های مستندی چون شوا(Shoah 1985) و صلیب شکسته(1956) تصمیم گرفته فیلم را به صورت سیاه و سفید و با رویکردی مستند بسازد. به همین منظور به جای استفاده از استدی کم، کرین یا زوم از یانوش امینسکی فیلمبردار لهستانی خواست در بیشتر صحنه ها آن را با دوربین روی دست فیلمبرداری کند. نزدیک به چهل درصد فیلم با دوربین روی دست گرفته شده که بسیار متفاوت با سبک فیلم های قبلی او بود که در آن وی از حرکات پیچیده و عجیب و غریب دوربین و کرین برای مرعوب کردن تماشاگر استفاده می کرد.

استفاده از تصویر سیاه و سفید نیز جنبه ای مستند و تاریخی به فیلم او داده است. جز صحنه پایانی(صحنه ای که بازیگران اسپیلبرگ همراه با اسرای واقعی جنگ که نقش آنها را بازی می کردند، بر سر قبر شیندلر گردآمده و به او ادای احترام می کنند) که فاصله ای تاریخی با رویداد مرکزی فیلم دارد و رنگی فیلمبرداری شده، عنصر رنگی دیگر فیلم، دختری کوچک است که با پالتوی قرمز در گتوی یهودیان دیده می شود و بعد هم جنازه او را بر روی گاری می بینیم.

جان ویلیامز تم اصلی فیلم را با عنوان تم فهرست شیندلر برای ساز پیانو نوشت اما به پیشنهاد اسپیلبرگ اجرای آن را به ایزاک پرلمن تکنواز برجسته ویولون سپرد. با اینکه تم های مختلفی در فیلم وجود دارند که هر کدام یک ایده یا شخصیت معینی را نمایندگی می کنند اما این تم اصلی است که در بیشتر قطعات فیلم حضور دارد و خود را به رخ می کشد. تمی که ویلیامز آن را از موسیقی یهودیان اروپای شرقی وام گرفته است اما اجرای مدرنی از آن ارائه داده است. تمی رمانتیک و اندوهناک که با ویولون سولوی ایزاک پرلمن اجرا می شود. تم های موسیقی فهرست شیندلر بسیار ساده است و از پیچیدگی های معمول کارهای ویلیامز، خصوصا در پارک ژوراسیک و جنگ ستارگان در آن خبری نیست. درست مثل سبک تصویری اسپیلبرگ در این فیلم که بسیار ساده و مستندگونه است و از خودنمایی های تکنیکی و حرکت های مقهور کننده و پیچیده دوربین و کرین در آن خبری نیست. به جای مارش های عظیم و باشکوه موسیقی فیلم های جنگی یا موسیقی پرحجم و تهییجی از نوع ایندیاناجونز، ویلیامز بر موسیقی های ملودیک آرام و ملایم تکیه کرده است. موسیقی ای که عواطف و احساسات قربانیان و عذاب و دردو رنجی را که می کشند به خوبی منتقل می کند. موسیقی فهرست شیندلر اساسا برای سازهای زهی نوشته شده و در این میان سازهای بادی نقش فرعی و پشتیبانی کننده ایفا می کنند، جز کلارینت که استفاده از آن در قطعه نیروی کار شیندلر(Schindler workforce)، آن را به موسیقی عبری نزدیک تر ساخته است.

استفاده از آوازهای کر نیز یکی دیگر از ویژگی های موسیقی فیلم فهرست شیندلر و نشانه تبحر جان ویلیامز در بهره گیری از موسیقی فولکلوریک و آوایی بومی در موسیقی فیلم است که قبلا نمونه های درخشانی از آن را در موسیقی فیلم های ویولون زن روی بام و دور و دورتر شنیده ایم. قطعه قربانی(Immolation)یک قطعه کرال پرشور، زیبا و افسون کننده است.

حضور ویولون در موسیقی فهرست شیندلر بسیار برجسته و چشمگیر است و برای ایجاد حالت ها و لحن های مختلف به کار رفته است. شاید هیچ ساز دیگری به اندازه ویولون و هیچ نوازنده دیگری مانند ایزاک پرلمن نمی توانست این حس تلخ و تراژیک را تا این حد قدرتمند منتقل کند.

موسیقی جان ویلیامز در فهرست شیندلر، قطعات کلاسیک و سمفونیک زیبایی است که جدا از فیلم نیز ارزش هنری خود را حفظ می کنند.

 

منبع: خشت و آینه


ممکن است شما دوست داشته باشید

159
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
159 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
108 Comment authors
FilmBine Amateurbehnam_norozzadeh1rostami1989 Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
خالد
Guest
Member
خالد

خواهران و برادران عزیز! فیلم مربوط میشه به مرحله مهمی از تاریخ اروپا که در سرنوشت ما شرقیها و مسلمانان تاثیر زیادی داشته. اون مرحله گذشت. اما تاثیر اون بر زندگی ما کماکان ادامه دارد. برای اینکه یکی از این آثار یا تاثیرات رو متوجه شوید و بدانید که در مقابل عقاید خرافی و دور از حقیقت برخی غربیها، این وریها! هم کار قشنگ و هنری زیبا انجام دادند حتما فیلم Omar (عمر) محصول سال ۲۰۱۳ کارگردان روشنفکر و باتجربه آقای هانی ابوسعد رو ببینید. اگر دوستان دیدند و نظر هنری خودشان رو دادند میتوان متوجه شد که متعصب کیست!!… ادامه »

صاد
Guest
Member
صاد

مسلمین گرامی
هر دم یهودیان
شما را اینچنین می بینند در قبالشان

برای آنکه ساده تر بگویم
نقش می بندانند در نظرشان خدایشان بر پرده ای بزرگ

این فیلم را یک مسیحی تمام قد طراحی کرده

صاد

مسعود م
Guest
Member
مسعود م

$ Al Pacino $:

del toro:فیلم خوبیه اما خیلی اغراق امیزه.لیام نیسون بدرد نقش نمیخورد.در کل تو اون سال فیلم pianoبهتر بود.البته از نظر من برای اسکار مناسب تر بود

اتفاقا یکی از نقاط قوت فیلم بازی فوق العاده لیام نسون هست ! 😐

موافقم. لیام نیسون در فهرست شیندلر محشر بود.

محمد
Member
Member
محمد

به نظرم یه شاهکار واقعیه.ولی این که فیلمو صرفا از جهت هنری نگاه کنیم به نظرم اشتباهه.اگه اشتباه نکنم یه جایی از فیلم با ظرافت تمام به فلسطین اشاره میکنه(جایی که سرباز روس که رو اسبه میاد میگه شما توسط ارتش سرخ ازاد شدین بعد یهودیها ی شیندلر میگن حالا ما کجا بریم میگه به شرق نرین چون از شما بدشون میاد به غرب هم نرین چون کشته میشین بعد اشاره به جایی نامعلوم میکنه میگه مگه اونجا یه شهر نیست و همه یهودیا نگاه میکنن و هم زمان یه اهنگ که کلمه اورشلیم زیاد توشه پخش میشه و راه… ادامه »

AliDaGreat
Member
Member
AliDaGreat

هوتی:واقعا باید اسپیلبرگ رو به خاطر نمایش دروغی بزرگ به این قشنگی تحسین کرد. فقط یک صهیونیست پولدار می تونه این کار رو بکنه. البته نباید فراموش کرد که این افراد حمایت می شن و بیخودی اسمشان به سر زبونا نمیوفته. دست های پشت پرده نیز در کنار سرمایه های هنگفت کمک می کنه که این افراد از هیچ به همه چیز برسند. بهترین کارگردان؟!!!خخخخخخخ دروغ بزرگ ???? 😐 داستان واقعی و ثبت شده در تاریخ رو میگید دروغ بزرگ ؟ نمیدونم چرا یه سری از انسان نما ?(!) ها دست از دادن نظرات تعصبی برنمیدارن ، این فیلم از… ادامه »

معراج
Guest
Member
معراج

فوق العاده تحت تاثیر قرارم داد…به نظرم بهترین فیلمی بود که دیدم…از خیل عظیم کامنت ها هم معلومه برای همه عالی بوده…کاش ما هم یه روز بتونیم فیلمی بسازیم در مورد اتفاقات و عقاید خودمون با داستان های خودمون که اینگونه بیننده ی جهانی را خیره کند…

حسین 007
Guest
Member
حسین 007

من احی النفس فکانما احیا الناس جمیعا( قرآن کریم)
هر کس جان یک نفر را نجات دهد به مانند آن است که جان تمام مردم را نجات داده است

هوتی
Guest
Member
هوتی

واقعا باید اسپیلبرگ رو به خاطر نمایش دروغی بزرگ به این قشنگی تحسین کرد. فقط یک صهیونیست پولدار می تونه این کار رو بکنه. البته نباید فراموش کرد که این افراد حمایت می شن و بیخودی اسمشان به سر زبونا نمیوفته. دست های پشت پرده نیز در کنار سرمایه های هنگفت کمک می کنه که این افراد از هیچ به همه چیز برسند. بهترین کارگردان؟!!!خخخخخخخ

وسط پیاز
Guest
Member
وسط پیاز

man na montaghedam na ye mokhatabe khas ya khodata fil dide ! Vali in filmo vaghean dust dashtam , nemikham begam mazmune siyasi nadasht ya kamelan bitaraf bud vali ba tavajoh be baghiyeye ketaba ya matalebi ke az in mozu hast bi ensafiye begim kheyli eghragh dashte . ama joda az in masael man in filmo dust dashtam chon koli az raftarha a vakoneshhaye mokhtalefe bashar ro d movajehe ba yek vaziyate moshabeh neshun midad ,hata raftare yek adama ro tu sharayete mokhtalef ! Ama bishtar az hamechiz un bahse darbareye ghodrat ro dust dashtam !! Ye adam ke be… ادامه »

یوسف
Guest
Member
یوسف

وقعا عالی بود دوتا فیلم دیدم که نمیشه نگاه کردو نظری نداد Schindler&#39 ;s List و Nostalgia
هر سکانشون میشه یه کتاب نوشت

AliDaGreat
Member
Member
AliDaGreat

del toro:فیلم خوبیه اما خیلی اغراق امیزه.لیام نیسون بدرد نقش نمیخورد.در کل تو اون سال فیلم pianoبهتر بود.البته از نظر من برای اسکار مناسب تر بود

اتفاقا یکی از نقاط قوت فیلم بازی فوق العاده لیام نسون هست ! 😐

alireza tt
Member
Member
alireza tt

فیلم خوبیه اما خیلی اغراق امیزه.لیام نیسون بدرد نقش نمیخورد.در کل تو اون سال فیلم pianoبهتر بود.البته از نظر من برای اسکار مناسب تر بود

AliDaGreat
Member
Member
AliDaGreat

واقعا برای افرادی که همه چی رو با چشم سیاسی میبینن متاسفم ! این فیلم هیچ ربطی به اسلام نداره که به بعضیا بر خورده مثل اینکه !!!!!!
از دید انسانی به فیلم نگاه کنیم فوق العادست
از دید داستانی به فیلم نگاه کنیم فوق العادست
از دید کارگردانی هم به فیلم نگاه کنیم فوق العادست

نتیجه : یه شاهکار به تمام معنا !

andy
Guest
Member
andy

mostafa11:با سلام تازگیا فیلمو دیدم.به بعضیا که از اسپیلبرگ دفاع میکنن:یه کم فکر کنین ببینین کسی که یک یهودی اصیل هست میاد به فلسطینیا کمک کنه(مونیخ) واقعا چرا ما این حرف ها را میزنیم ایم فیلم قشنگی بود ولی پشت پرده اش ضد ما مسلمونا بود.ما که به نام مسلمون شناخته ایم چرا باید از اینا دفاع کنیم

چرا همه چیو به خودتون میگیرین !!؟ چه ربطی به اسلام داره اصن !!

جدا از این
موسیقی متن شاهکاره … جان ویلیامز عالی ساخته این اثر رو .

pey273
Guest
Member
pey273

آخه چرا نسل جدید این قدر از اسلام فاصله گرفتن؟
خواهشا سریع به من برچسب ضد انسانیت رو
نزنید چون منظورم با اونایی بود که اومدن گفتن بهشت و جهنم وجود نداره و اینا.ضمنا هولوکاست (اگر واقعی باشه) یه جنایته پس مثل القاعده نظر ندین که خوب شد همه روکشتن و از این جور حرف ها

شیوا
Guest
Member
شیوا

بابا انسانها با همبرابر وبرادرند یهودی و… نداره که همه رو خدا افریده
لا اکراه فددین …

شماهایی که به همه چی شک دارید باید بهتون گفت که کافر همه را به کیش خود پندارد….دروود بر شیندلر و انسانهای خوب

شیوا
Guest
Member
شیوا

ادم باید اینو زیارت کنه این پیامبره واقعیه پاتو میبوسم انسان فداکار

م.ق.ق
Guest
Member
م.ق.ق

درود به همه ى علاقمندان و دنبال کنندگان فیلم و فیلم شناسى… "فهرست شیندلر" فیلمیه که توى اون فقط جنگ رو نشون نمیده بلکه سعى کرده کوچکترین اعتقادات ادمهاى اون دوره رو به نمایش بگذاره ، که الحق و والانصاف به خوبى از پس این قضیه براومده،جورى که به نظر من لزومى نداره یه کارگردان بزرگ دیگه بیاد و بخواد جنگ بین نازى ها و یهودیان رو دوباره از دید خودش به نمایش بگذاره و توقع داشته باشه مخاطبش از دیدن صحنه هاى فیلم حیرت زده بشه و لذت ببره . فیلم اثر ماندگاریه و اکثر صحنه هاى فیلم با… ادامه »

سپیده h
Guest
Member
سپیده h

برادر ! مقوله نه معقوله !!! 😆

m hooman
Member
Member
m hooman

pedram007: be sarzamin:موجودیت رژیم فاشیستی صهیونیسم با ابعادی گسترده تر از فاشیسم آلمان هیتلری دست به کار جعل تاریخ شده و با غلو کردن در آمار کشته شدگان یهودی در طول جنگ جهانی دوم برای حق به جانب جلوه کردن نژاد پرستان (فاشیسم – صهیونیسم) از همه ابزارهای رسانه ای و هنری به سود خود هیاهو به راه انداخته اند. دهه ۵۰ میلادی در اوج روزها و سال هایی که فلسطینی ها کشتار می شدند صهیونیست ها در اروپا و آمریکا دست بکار تحریف حقایق بودند تاکشتار فلسطینان را موجه جلوه بدهند. این در حالی است که تنها یهودیان از… ادامه »

m hooman
Member
Member
m hooman

hamid.s: maloos: edward.c:سلام قبل از هرچیز میگم که من این فیلمو ندیدم!!!! ولی در باب بعضی کامنت ها…بعضی شبهات و جنجال های فیلم مواردی رو عرض می کنم اول از همه هیچ می دونستید هلوکاست واقعی در زمان جنگ جهانی اول در ایران رخ داده؟ این موضوع رو بعضی مورخان و تاریخ دانان خارجی تایید میکنن کتابی هم به نام "قحطی بزرگ" در امریکا(!bold) چاپ شده که اتفاقا فروش خوبی هم کرده و مورد بررسی هم قرار گرفته اصلا شما سووشون رو بخون متوجه میشی…… در مورد هولوکاست هم اولا خیلی از برادران یهودی به کل باهاش مخالفن ثانیا اونایی… ادامه »

m hooman
Member
Member
m hooman

saeed-a:با عرض سلام واحترام به مسئول سایت وتمام عزیزانی که در این بحث شرکت کرده اند متاسفانه من نتونستم این فیلم رو جایی پیدا کنم و ببینم 🙁 ولی ندیده حدس میزنم فیلم زیباییست. چون خیلی از فیلمهای اسپیلبرگ رو دیده ام واننصافا قشنگ و بیاد ماندنی بودند 🙂 شبکه های خودمان هم که صد سال سیاه عمرا اگر این فیلم رو پخش کنند :-* البته همون بهتر که نکنند! چون فیلم سینمایی ۱۹۵ دقیقه ای میشه فیام داستانی که هروقت ۱۹ و نیم دقیقه برنامه نداشتند مشکلشونو حل کنه! 😆 و با اینکه طولانی می شه ولی اجازه بدید… ادامه »

حامد رضایی
Member
Member
حامد رضایی

شنیدم این فیلم رو اسپیلبرگ در واکنش به فیلم بازمانده مرحوم سیف الله داد ساخته.
دوستان حتما اون فیلم رو دیدن.

pedram007
Guest
Member
pedram007

be sarzamin:موجودیت رژیم فاشیستی صهیونیسم با ابعادی گسترده تر از فاشیسم آلمان هیتلری دست به کار جعل تاریخ شده و با غلو کردن در آمار کشته شدگان یهودی در طول جنگ جهانی دوم برای حق به جانب جلوه کردن نژاد پرستان (فاشیسم – صهیونیسم) از همه ابزارهای رسانه ای و هنری به سود خود هیاهو به راه انداخته اند. دهه ۵۰ میلادی در اوج روزها و سال هایی که فلسطینی ها کشتار می شدند صهیونیست ها در اروپا و آمریکا دست بکار تحریف حقایق بودند تاکشتار فلسطینان را موجه جلوه بدهند. این در حالی است که تنها یهودیان از جنگ… ادامه »

تاکید
Guest
Member
تاکید

hamid.s:ضمنا فیلمش بد فیلمی نیست..ولی جاش تو ۱۰تای اول نیست.

راست میگی

Abe
Member
Member
Abe

heil hitler

مختاباد
Guest
Member
مختاباد

جای هیچ بحثی نیست فقط باید در مقابلش تعظیم کرد عالییییییییییییییییییییییییست

مخته
Guest
Member
مخته

می تونم بگم حرف نداره فیلمی هستش که با مخاطب حرف میزنه زنده باد اسپیربرگ زنده باد شیندلر پاینده باد جان ویلیامز کیف کردم و اشک ریختم حتما تماشا کنید دوستان ن یکبار بلکه ۱۰بار 😉

Milad Mili
Member
Member
Milad Mili

hamedbb: jack:حیف که دیر دارم نظرمیدم باید یه دوره اموزشی درموردفیلم خوب واسه کسایی که قربون صدقه این فیلم خالیبندی رفتن بذاریم تا بفهمن فیلم خوب چیه.فیلم خوب یعنی its a wonderful lifeنه این خرافات سلام. کاملاً موافقم.بالاخره یه نظری که مشخصاً مال یه سینما دوست واقعی و حرفه ای باشه پیدا کردم اینجا.با این که در نگاه اول مطلب خاصی ننوشتی ولی اشاره کاملاً به جایی کردی. جالبه اکثر دوستان با اینکه هیچ سررشته ای ندارن ولی تنها به بیان نظرشون اکتفا نمی کنن و اغلب با لحن و کلماتی نظر می دن که گویا سالهای زیادی رو در… ادامه »

samin m
Guest
Member
samin m

خیلی عالی و کامل.مرسی.

alireza jafarian
Member
Member
alireza jafarian

کل فیلم یه طرف اون آهنگ فوق العادش یه طرف………

حامد خلیلی
Member
Member
حامد خلیلی

jack:حیف که دیر دارم نظرمیدم باید یه دوره اموزشی درموردفیلم خوب واسه کسایی که قربون صدقه این فیلم خالیبندی رفتن بذاریم تا بفهمن فیلم خوب چیه.فیلم خوب یعنی its a wonderful lifeنه این خرافات سلام. کاملاً موافقم.بالاخره یه نظری که مشخصاً مال یه سینما دوست واقعی و حرفه ای باشه پیدا کردم اینجا.با این که در نگاه اول مطلب خاصی ننوشتی ولی اشاره کاملاً به جایی کردی. جالبه اکثر دوستان با اینکه هیچ سررشته ای ندارن ولی تنها به بیان نظرشون اکتفا نمی کنن و اغلب با لحن و کلماتی نظر می دن که گویا سالهای زیادی رو در تحلیل… ادامه »

رهام اعتمادی
Member
Member
رهام اعتمادی

فیلم قابل بحثی بود

رضا میرهاشمی
Member
Member
رضا میرهاشمی

فهرست شیندلر نمونه بارز یک فیلم همه چی تمومه قصه؛شخصیت پردازی؛کارگردانی؛فیلمنامه؛موزیک متن اعجاب انگیز جان ویلیامز کبیر؛بازیهای خوب و ………… من که عاشق این فیلمم و به نظرم کسانیکه گفتند مزخرفه و غیره هیچ بویی از سینما نبردن

jkn
Guest
Member
jkn

من نمی دانم ریشه این همه کینه از کجا در وجود آدم گذاشته میشه که به انسانهای دیگه به شکل توده ای از گوشت و استخوان و مو … نگریسته میشه که با یک کلمه مشکوک بنام "نجس" آنهارا به کام مرگ می فرستد . دسته بندی آدمها به "ما" و "دوزخیان" ریشه در عقاید کور و موهوم دارد که ظاهرا برای پیروان آن روشن و واضح است اما نتایج آن وحشتناک و فاجعه باراست . چه این نتیجه مرگ یک انسان باشد چه قتل عام دریک اردوگاه یا یک شهر … اما به یاد داشته باشیم که مفاهیمی چون… ادامه »

hamid.s
Guest
Member
hamid.s

ضمنا فیلمش بد فیلمی نیست..ولی جاش تو ۱۰تای اول نیست.

hamid.s
Guest
Member
hamid.s

maloos: edward.c:سلام قبل از هرچیز میگم که من این فیلمو ندیدم!!!! ولی در باب بعضی کامنت ها…بعضی شبهات و جنجال های فیلم مواردی رو عرض می کنم اول از همه هیچ می دونستید هلوکاست واقعی در زمان جنگ جهانی اول در ایران رخ داده؟ این موضوع رو بعضی مورخان و تاریخ دانان خارجی تایید میکنن کتابی هم به نام "قحطی بزرگ" در امریکا(!bold) چاپ شده که اتفاقا فروش خوبی هم کرده و مورد بررسی هم قرار گرفته اصلا شما سووشون رو بخون متوجه میشی…… در مورد هولوکاست هم اولا خیلی از برادران یهودی به کل باهاش مخالفن ثانیا اونایی هم… ادامه »

آريا بهمني
Member
Member
آريا بهمني

یکی از بدترین فیلم های عمرم بود!
تنها نکته های مثبتش بازی لیام نیسون بزرگ و گریم فیلم بود!
وگرنه همه چیز فیلم جدا از مزخرف بودن پر از اغراق بود!
از اون ترانزیشن اول فیلم گرفته تا قاب ها و میزانسن ها!(اسپیلبرگ که خداروشکر همه دکوپاژ هاش داغونن!)

مرجان3
Guest
Member
مرجان3

maloos: S0R3N4:این فیلم بزرگترین دروغ تاریخ سینماست!! این فیلم اونقدر افراط توش بکار رفته که حد و اندازه نداره!! این فیلم رو اسپیلبرگ(که شخصا از نظر فنی بی عیب نقص میدونم اما از نظرم شخصیت یه فرد متعصبه هیچی ***) فقط واسه عفده گشایی ساخته!!! فاتحان جنگ(یهودیان) تهمت های زیادی زدن به رایش سوم(ادولف هیتلر کبیر)!! ولی این دیگه نهایت دروغ بود!! به گفته ی خود اسپیلبرگ!من با این فیلم!انتقامم رو از هیتلر گرفتم!!!! واقعا که…. میگن که یه روز پدر بزرگ اسپیلبرگ با هیتلر شطرنج بازی میکرده که هیتلر میبازه . بعدش هیتلر پدربزرگه رو میندازه تو تنور زغالش… ادامه »

Maloosjaan
Guest
Member
Maloosjaan

S0R3N4:این فیلم بزرگترین دروغ تاریخ سینماست!! این فیلم اونقدر افراط توش بکار رفته که حد و اندازه نداره!! این فیلم رو اسپیلبرگ(که شخصا از نظر فنی بی عیب نقص میدونم اما از نظرم شخصیت یه فرد متعصبه هیچی ***) فقط واسه عفده گشایی ساخته!!! فاتحان جنگ(یهودیان) تهمت های زیادی زدن به رایش سوم(ادولف هیتلر کبیر)!! ولی این دیگه نهایت دروغ بود!! به گفته ی خود اسپیلبرگ!من با این فیلم!انتقامم رو از هیتلر گرفتم!!!! واقعا که…. میگن که یه روز پدر بزرگ اسپیلبرگ با هیتلر شطرنج بازی میکرده که هیتلر میبازه . بعدش هیتلر پدربزرگه رو میندازه تو تنور زغالش میکنه… ادامه »