Paterson (پاترسون)

کارگردان: Jim Jarmusch (جیم جارموش)
نویسنده: Jim Jarmusch (جیم جارموش),
7.4
90
0.96

خلاصه داستان:

پترسون (آدام درایور) راننده اتوبوس جوانی است که زندگی شادی را با همسرش (گلشیفته فراهانی) می گذراند. او کارهای روزمره اش را انجام می دهد و دفتری هم با خود دارد که در آن شعر می گوید تا اینکه…


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Todd McCarthy (تاد مککارتی)

نمره 7 از 10

خوب یا بد – با کات فراوان بر نماهایی از یک سگ ، حتی بیشتر از آن چه که در کمدی موقعیت های دهه ی پنجاه میدیدم- «پترسونِ » جیم جارموش قصیده ای است منحصر به فرد به زندگی منظوم، هارمونی خانگی و شعر بعنوان چیزی ارزشمند.این اثر بی ادعا و خاص در شهر کهنه ی نیوجرسی اتفاق می افتد که شخصیت های مهم زیادی از آن سربرآورده اند.این اثر آرام و بطرزتعجب آوری غیردراماتیک لذت پنهانی را به طرفداران این کارگردان کهنه کار نیویورکی که همواره راه خود را رفته، میدهد.حضور آدام درایور در بالای لیست بازیگران به فیلم در باکس آفیس کمک چندانی نمیکند، اما به آمازون برای فروش خانگی فیلم اعتبارمیبخشد.

بمانند فیلم قبلی جارموش « فقط عاشقان زنده میمانند» (یکی از ورودی های بخش مسابقه ی جشنواره ی کن و از بهترین و شخصیترین آثار او) که داستان دو شخصیته ای درباره ی یک زن و شوهربود ، پترسون نیز گرفتار نمایش سعادت پیله مانند زناشویی است. داستان که به مدت یک هفته درهوای آرام پاییزی اتفاق می افتد( اگر داستان در زمستان یا تابستان اتفاق می افتاد ، لحن کاملا متفاوتی بخود میگرفت) به فصل های روزانه ای تقسیم شده که با نمایی بدیع از زوج روی تخت ، بیدارشدن پترسون در ساعت 6:12 بدون زنگ ساعت و زمزمه های عاشقانه ی لارا(گلشیفته فراهانی) آغاز میشود.

همانطور که در سایر آثار کارگردان نیز دیده میشد ، در این فیلم نمایش بت واره ی وسایل خانگی دیده میشود- زیبایی جعبه کبریت های آبی و کیفیت وسایل محصور نقش مهمی را در اینجا ایفا میکنند-و زندگی این زوج در سادگی خاصی نمایش داده میشود.پترسون( هم نام شهری که در آن زندگی میکند) از خانه ی ساده اش پیاده به محل کار میرود، اتوبوس شهری را میراند، ناهارش را از ظرف غذا برمیدارد و درحالی که سگش ماروین را با خود دارد برای نوشیدن مشروب به بار نزدیک خانه شان میرود.لورا پروژه های خلاقه ی مختلف خود را در خانه دنبال میکند که شامل تبدیل شدن به یک خواننده ی کانتری ، پختن کیک فنجانی و تزئین کردن قفسه ها با طرح های دایره ای سفید و سیاه و دیگر اشیائ است.

پترسون حقیقتا فردی کاملا معمولی است بجز این که میتواند از بخش های مختلف روزهای تکراری زندگیش برای شعر گفتن استفاده کند: قبل از شروع شیفتش پشت فرمان مینشیند، اشعار در هنگام رانندگی به ذهنش می آیند و موقع ناهار بیششتر هم میشود.آثار او ( که توسط ران پجت نوشته شده ) اکثرا راجع به زندگی روزمره است و متناوبا شامل مشاهدات اتفاقی و آشکار او هستند که فاقد قافیه اند و چندان قابل توجه نیستند اما نمیتوان بکلی آنها را نادیده گرفت.

نکته این است که اشعارش او را حفظ میکند ، حتی به او هویت میبخشد.او چندان ادعای شاعری ندارد، انگیزه ای برای انتشار اشعارش ندارد و هیچ یک از مظاهر بیرونی یک “هنرمند ” در او دیده نمیشود، با اینحال لورا او را تشویق به چاپ آثارش میکند.

مشروب فروشی کرنر ، مکانی آرام با مشتریان غالبا سیاه پوستش، نقش میزبانی را برای درام های شخصی بازی میکند که قابل توجه ترین آنها داستان عشق یکطرفه ای است که منجر به اسلحه کشی میشود و پترسون منفعل نیز درگیر ماجرا میگردد. وقتی به خانه میرود ، همسرش همیشه منتظر اوست ، و آزاردهنده ترین جنبه فیلم تملق های آزاردهنده و رفتار پرحرارت و صمیمانه ی لورا است. ممکن هست که بخواهیم جنبه ی مثبت قضیه را درنظر بگیریم اما شادی بی تزویر این زن میتواند بشدت افسرده کننده شود.جای تعجب است که چرا هیچ دوست یا شغل بیرون از خانه ندارد و چطور او و همسرش با درامد حاصل از رانندگی اتوبوس زندگی میکنند.

پترسون در نهایت صدمات روحی نه چندان جدی را تجربه میکند که لحن فیلم را اندکی تغییر میدهد و با اینکه به سختی میتوان آنها را اوج های دراماتیک نامید، دو سکانس متاخر خیلی خوب، حس علاقه و وابستگی مرد به شعر را عمیق تر میکند.در یکی از این سکانس ها با دختر ده ساله ای برخورد میکند که شعرهایش را برای او میخواند و در دیگری بازدیدکننده ای ژاپنی با او مکالمه ای برقرار میکند. مرد ژاپنی ( ماساتوشی ناگاسه) خودش یک شاعر و استاد دانشگاه هست که ترجمه ی ژاپنی از حماسه ” پترسون”ِ ویلیام کارلوس ویلیام را با خود دارد ( بله، شاعر نیز یکی دیگر از متعلقات نیوجرسی است) و نادانسته جرقه ای که پترسون بدان نیاز داشت را برای او ایجاد میکند.

اجرا ها در طول فیلم درست ، بی تکلف و بی ادعا هستند.حال آنکه عناصر بصری ، جدای از طراحی های خانگی مفصل لارا، بی تجمل اند و سبک مخصوص کارگردان ، کمتر در آنها دیده میشود.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: حسین ملاشاهی زارع

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


24
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
24 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 24127 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 56350 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 16214 additional Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you can find 56536 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/paterson/ […]

مهدی ترابی
Guest
Member
مهدی ترابی

واقعا به جیم جارموش تبریک میگم، به خاطر اینکه موفق شد با این فیلم بسیار آرامش بنده رو حین تماشای فیلم خواب کنه، لازم به توضیح است که بنده جزو متعصبینی هستم که خوابیدن هنگام تماشای فیلم رو جزو گناهان کبیره میدونم 😉

مهدی ترابی
Guest
Member
مهدی ترابی

واقعا به جیم جارموش تبریک میگم، به خاطر اینکه موفق شد با این فیلم بسیار آرامش بنده رو حین تماشای فیلم خواب کنه، لازم به توضیح است که بنده جزو متعصبینی هستم که خوابیدن هنگام تماشای فیلم رو جزو گناهان کبیره میدونم 😉