نقد و بررسی فیلم Lucy (لوسی) اثر لوک بسون

کارگردان : Luc Besson

نویسنده : Luc Besson

بازیگران : Scarlett Johansson, Morgan Freeman, Min-sik Choi

خلاصه داستان : لوسی (با بازی جوهانسِن) توافق می‌کند به نیابت از نامزدش، بسته‌ای را به خلافکارها تحویل دهد. او که توسط انسان‌های بدکار اسیر شده است به زور تن به یک عمل جراحی می‌دهد که در جریان آن یک بسته مواد مخدر داخل شکمش قرار داده می‌شود با این امید که با این کار او را به یک حامل مواد تبدیل کنند. در عوض…

 

www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

منتقد: اِریک کان (indieWIRE) – امتیاز ۶.۷ از ۱۰ (B-)

آیا ممکن است فیلمی در آن واحد هم هوشمندانه باشد و هم احمقانه؟

«لوسی / Lucy» ساخته لوک بِسون، که در آن اِسکارلِت جوهانسِن نقش ابرزنی را ایفا می‌کند که قادر است به وسیله ذهن تقویت شده‌اش (با کمک علم) مانند یک خدا عمل کند، موضوعی تقریباً متقاعد کننده را مطرح می‌کند.

بِسون، که از زمان ساخت «عامل پنجم / The Fifth Element» در سال ۱۹۹۷ فیلم اکشن چشمگیر دیگری را کارگردانی نکرده است، این بار نیز حقیقتاً به فرم بازنمی گردد بلکه اثری شلخته را ارائه می دهد، در حالی که جوهانسِنِ متعهد نیز نقش یک نیروی یگانه‌ساز را در مرکز این دیوانگی ایفا می‌کند.

گرچه فیلمنامه بِسون ناشیانه با ایده های بزرگی درباره تاریخ بیداری بشر بازی می‌کند، داستان فیلم ساده است: لوسی (با بازی جوهانسِن) که ساکن تایپه است، توافق می‌کند به نیابت از نامزدش، که خیلی زود کشته می‌شود، بسته ای را به خلافکارها تحویل دهد. او که توسط انسان‌های بدکار اسیر شده است به زور تن به یک عمل جراحی می‌دهد که در جریان آن یک بسته مواد مخدر داخل شکمش قرار داده می‌شود با این امید که با این کار او را به یک حامل مواد تبدیل کنند. در عوض وقتی که این پاکت تصادفاً پاره می‌شود، لوسی نیروی آن‌ مواد را جذب می‌کند. این صحنه‌ها مرتب با کات‌هایی از یک سخنرانی توسط یک استاد روان شناسی (با بازی مورگان فریمن) درباره قابلیت‌های دست نخورده ذهن بشر همراه هستند: بر اساس این سخنرانی ما تنها از ۱% مغزمان استفاده می‌کنیم! حال اگر بتوانیم از تمام قدرت مغز استفاده کنیم، چه اتفاقی رخ می دهد؟ با آبی شدن رنگ چشمان لوسی، ما نیز به پاسخ پرسشمان می‌رسیم.

و اینجاست که «لوسی» از یک فیلم احمقانه آشکار – وقتی که ابتدای فیلم، لوسی دستگیر می‌شود بسون به نماهایی از یوزپلنگی که مشغول به دام انداختن شکار خود است کات می زند – به فیلم احمقانه‌ای تبدیل می‌شود که به تدریج منطق روایی خود را از دست می‌دهد.

لوسی با مشت و لگد راه خود را به سمت آزادی باز می‌کند، پزشکی را پیدا می کند تا شرایطش را برایش توضیح دهد و با گروه های جنایتکار دیگر می جنگد تا به فریمن برسد و برداشت های خود از زندگی، گیتی و همه چیز را با او به اشتراک بگذارد. جنون محضی که بِسون در نبردهای انفرادی به نمایش می‌گذارد فیلم را مضحک‌تر می‌سازد. در لحظات واپسین، کل پروژه ظاهرا صرفاً به نور و صدا و اکشن تنزل می‌یابد، به گونه‌ای که حتی خود بِسون هم نمی‌تواند داستانی را که در ذهن داشته است روایت کند.

تا رسیدن به آن نقطه، فیلم پر است از لحظه‌های دیوانه بازی لذتبخش. وقتی که لوسی به زور اسلحه یک جراح را وادار می‌کند که مواد مخدر را از شکمش خارج کند، تصادفاً در حین عمل جراحی به مادرش زنگ می‌زند و به حد کافی باهوش است که شدت درد را با صورت خود نشان دهد. او یک پلیس متحیر را می‌بوسد تا صرفاً وجود عشق را به خود یادآوری کند. در یکی از صحنه های تیراندازی پایان فیلم که بی دلیل در رابطه با موشک اندازها و یک محیط سفید خالی است به یاد فیلم «THX-1138» جُرج لوکاس محصول سال ۱۹۷۱ می افتیم. در طول تمام این اتفاقات نوشته های داخل فیلم سیر تکامل قدرت مغز لوسی به صورت ۱۰ درصد ۱۰ درصد دنبال می‌کنند به گونه‌ای که گویی او مراحل مختلف یک بازی ویدئویی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. در واقع فیلم با روایت خود در برجسته کردن جنبه زیبایی یک بازی ویدئویی، از یک بازی ویدئویی هم بیشتر پیش می‌رود. لوسی تنها با تکان دادن دستش دمار از روزگار گروهی از مهاجمان در می آورد و بعد عده ای دیگر را از زمین بلند می‌کند که نتایج جالبی دارد.

اما او نه تنها در این بازی ویدئویی فوق‌العاده حرفه‌ای است، بلکه کد میانبر نهایی را نیز یافته است؛ این شخصیت به قدری قدرتمند است که هرگز واقعاً به خطر نمی‌افتد و این مانع از ایجاد هر گونه حس تعلیق واقعی در فیلم می‌شود. مفهوم اساسی فیلم بِسون همچنان به قدری واهی و پوچ است که «لوسی» هرگز در متعجب ساختنتان کم نمی‌آورد. تنها مؤلفه قابل پیش بینی فیلم «زنانگی افسونگر» یا همان «Femme Fatale» بودن است، درونمایه‌ای که در تمامی فیلم‌های بِسون از زمان ساخت «دختری به نام نیکیتا / La Femme Nikita» در دهه ۱۹۹۰ تاکنون دیده می‌شود.

با اجرای هیجان انگیز جوهانسِن، تصویر زنی سرسخت که مردان قدرتمند اطراف خود را شکست می‌دهد ابعاد کامیک بوکی به خود می‌گیرد. «لوسی» علاوه بر معرفی یک زن ابرقهرمان – چیزی که هنوز پدیده ای نادر است – شخصیتی مشابه با نقش قدرت طلب جوهانسِن در فیلم «زیر پوست / Under the Skin» جاناتان گِلیزِر ارائه می‌نماید، که در آن جوهانسِن نقش یک بیگانه فضایی اغواگر را بازی می‌کند که کارش صید مردان است.

در هر دو فیلم جوهانسِن به موجودی فرازمینی تبدیل می‌شود که دارای حواس خارجی است و این اشتیاق وی به استفاده منحصر به فرد از ویژگی‌های فیزیکی‌اش را اثبات می‌کند. در نمایی از فیلم «لوسی» که در آن شخصیت اصلی در دستشویی یک هواپیما پنهان شده است و ناگهان به ذرات بخار تبدیل می‌شود، شباهت زیادی به افکتی (جلوه ای) دیده می‌شود که به کرات در فیلم «زیر پوست» به کار رفته است و در زمره یکی از عجیب‌ترین صحنه های سال قرار می‌گیرد.

نهایتاً، بِسون در یافتن لحظات پرتنش نسبت به در آمیختن آنها با هم موفقتر است؛ اما انکار تخیل دیوانه‌وارش نیز امری غیرممکن است. لحظات مختلف فیلم مملو از احتمالات چند پاره هستند و هر چند وقت یک بار گذری به فیلم‌هایی چون مجموعه «Crank» و  «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی/ ۲۰۰۱: A Space Odyssey» و «ماتریکس / The Matrix» می‌زند؛ با اینکه هرگز به بزرگی آنها نمی‌رسد، اما به قدر ذره ای از DNA هر یک را دارد.

با نزدیک شدن «لوسی» به اوج خود، فیلم به جای داشتن یک پایان منظم با مجموعه ای از شاه بیت‌های بصری همراه می‌شود. در حماقت ذاتی فیلم جای هیچ سئوالی نیست، اما بِسون به هر حال فیلم را دوست داشتنی و غیرمنتظره از آب در آورده و یک پادزهر احمقانه را به فیلم‌های احمقانه ای، که حتی به خود زحمت متفاوت بودن را نمی‌دهند، تزریق می‌کند. «لوسی» فیلمی یکپارچه نیست، اما بِسون به کمک نوآوری درخشانش سعی می‌کند تا رنگ و لعابی تازه بر این فرمول بزند. «لوسی» از آن فیلمها شلخته‌ی بی قید و بندی است که دوست داریم استودیوهای فیلم سازی بیشتر برایمان بسازند.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع: سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


منتقد: جوردن هافمَن (The Guardian) – امتیاز ۶ از ۱۰ (۳ از ۵)

در لوسی صحبت‌های زیادی در مورد این‌که انسان‌ها فقط ده درصد از مغزشان را استفاده می‌کنند وجود دارد. این افسانه‌ایست که به طور مکرر دانشمندان را مجبور به تلاش می‌کند، اما من دوست دارم این را به عنوان پیام کدگذاری شده از طرف لوک بسون بدانم. او التماس می‌کند، خواهش می‌کنم بخاطر خودتان هم که شده در مورد این فیلم خیلی فکر نکنید، به جای آن از [دیدن] اسکارلت جوهانسِن لذت ببرید، که با یک تی‌شرت سفید و لباس زیر مشکی و صورتی هیجان‌زده به کمک قدرت ذهنش با صدایی خشن در حال گفتن کلمات کم و نامناسبی آدم‌بدها را می‌کشد. همزمان با آن موسیقی متن تکنو نواخته می‌شود و "اسکار جو" دیالوگ‌هایی مثل "درون مغزم اجزای سازنده‌ی هسته‌ی سلول‌هایم در حال انفجار هستند" را می‌گوید، خیلی‌ها ممکن است متوجه شوند که این روش متاظاهرانه‌ی ذهنی‌ مربوط به سینمای اکشن و بخش مواد مخدر آن است، که هر از چندگاهی اثری مربوط به آن باید به سینماها بیاید.

جوهانسون (با این که ۲۹ ساله است) نقش دانش‌آموزی امریکایی را دارد که در تایوان زندگی می‌کند. مردی سرسخت که به تازگی با او قرار می‌گذارد، از او می‌خواهد که یک چمدان قفل‌شده را برای آقای کِنگ (چوی مین-سیک) در یک هتل ببرد. واضحاً این یک حرکت هوشمندانه نیست، اما محض احتیاط از اینکه شاید از این واقعیت آگاه نباشیم، تصاویری ناراحت‌کنند از نزدیک شدن موشی به تله موش و حیوانات ساوانایی که در پی نجات هستند به نشان داده می‌شود.

این تناقضات فقط گوشه‌ای از آن چیزیست که در ادامه خواهید دید، همان‌طور که ما بعدتر یک نمونه‌ی بسیار قدرتمند از تدوین به سبک کویانسکاتسی را شاهد خواهیم بود که از دایناسورها به مراکز شلوغ شهر و کرگدن‌هایی که در حال عشق‌بازی هستند حرکت می‌کند. بیش‌تر این تصاویر همراه سخن‌رانی پروفسور نورمن (مورگان فریمن) نمایش داده می‌شوند که موضوع آن اتفاقاتی است که در صورت دسترسی یک انسان به تمام ظرفیت مغزش رخ می‌دهد و ظاهرا توضیح‌دهنده‌ی اتفاقاتی است که در همان زمان برای لوسی رخ می‌دهند.

ببینید، لوسی ناخواسته انتقال‌دهنده‌‌ی یک داروی مخدر جدید شده است. آدم‌بدهای آقای کنگ او را می‌گیرند، او را از پا در می‌آورند و محموله‌ای از ماده مخدر CPH4 را در شکم او جای می‌دهند. این محموله بسته‌ای پر از کریستال است که تقریبا شبیه ورژن آبی رنگ نمک‌های گران و شیکی است که همیشه می‌خواستید از فروشگاه "دین و دلوکا" بخرید. پس از این‌که چند نفر که احتمالا قصد تجاوز به او را داشته‌اند او را کتک می‌زنند، این ماده وارد خون او می‌شود و بوم، یک ابرقهرمان جدید متولد می‌شود.

دو سوم ابتدایی این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای بامزه است و می‌تواند مخاطب را به دنبال بکشد. لوسی کمی به سمت انتقام‌خواهی کشیده شده است ولی در عین حال به دنبال شکار بقیه‌ی بسته‌های مواد نیز هست. CPH4 ماده‌ای است که به طور طبیعی در دوران بارداری به وجود می‌آید. (شخصیتی که می‌توان او را «دکتر توضیحات» نامید می‌گوید: "این همان چیزی‌ست که باعث می‌شود استخوان‌های ما رشد کند.") از آن‌جایی که لوسی این ماده را صرف کرده است، قدرت مغزش به شکلی فزاینده در حال گذر از ده درصد معمولی‌ست و با این اتفاق برای او قدرت‌های جادویی متنوعی به دست می‌آید. او می‌تواند خطوط تلفن را دست‌کاری کند، مردم را از جایشان بلند کند و با سرعتی مافوق صوت تایپ کند. ولی با این حال او می‌داند که برای چند ساعت دیگر بیش‌تر زنده نخواهد ماند. (او چگونه این نکته را می‌داند؟ خب او در حال استفاده از ظرفیت بیش‌تری از مغزش است! او همه چیز را می‌داند دیگر!) لوسی به کریستال‌های اضافه نیاز دارد تا به "برتری" صد درصد برسد و امیدوارانه دانشی که انسان به دنبال آن است را در اختیار فریمن قرار دهد.

پایان فیلم کاملا از مسیر خود خارج می‌شود، ولی باز به شکلی در حماقتش جذاب است. این فیلم مثل یک «ادیسه‌ی فضایی» برای کسانی است که حوصله‌یشان زود سر می‌رود، و احتمالا کسانی که می‌خواهند از هیجان لبریز شوند… متاسفانه زمانی که لوسی به طرف ترس روان‌گردانیش می‌رود و ستون‌های فیلمنامه برپا می‌شود، صحنه‌ی اکشنی بین آدم‌بدهای کره‌ای و پلیس‌های فرانسوی شکل می‌گیرد که کاملا بی‌ارزش است. در عمل تنها چیزی که باقی می‌ماند چیرگی اسکارلت بر رزمیکاران به کمک تکان دادن اجسام از راه دور یا به هم ریختن زمان و مکان با چشمان غضبناکش است.

این که اکشن به زادگاه بسون یعنی فرانسه کشیده می‌شود و تلاش می‌کند یک تعقیب و گریز شلوغ پلوغ در «منطقه ۱ پاریس» را به تصویر بکشد دیدنی است. جوهانسون اکشن را با جملات مبهم و فلسفی مثل "ما واقعا هیچ‌وقت نمی‌میریم!" قطع می‌کند. این لحظات واضح و مشترک در فیلمهای بسون که توام با دیالوگ‌هایی با معنایی عمیق هستند، ایده همیشگی و اساسی اوست.

فیلم حرف خاصی برای گفتن ندارد، اما منصفانه است که آن را بهترین کار بسون بعد از «عامل پنجم» بدانیم. بعضی از مخاطبان فیلم ممکن است زمانی که صفحه سیاه در آخر فیلم نشان داده می‌شود، نجوا کنند "ها؟"، اما من معتقدم نتیجه‌گیری نامعقول فیلم (فقط کافی است صبر کنید تا ببینید چه چیزی در سکانس پایانی در دست مورگان فریمن باقی می‌ماند) نشان از یک فیلم‌ساز باهوش دارد که ما را با احساست خالصش رها می‌کند. نمی‌توانم تصور کنم که خود بسون به معقول بودن فیلمش باور داشته باشد، اما خطرپذیری او و اینکه پا را فراتر از توانایی‌هایش گذاشته است اصالت دارد و به فیلم جلوه‌ای می‌افزاید که در یک فیلم کمیک بوکی عادی دیده نمی‌شود. حتی با ۱۰ درصد از مغزم می‌توانم متوجه شوم که هرچند این فیلم آن چیزی نیست که به طور معمول به آن خوب بگویم، اما بدون شک در عین حماقتش لذت‌بخش است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: عرفان فرهادی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع: سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

132
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
132 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
92 Comment authors
payman hosseynirezaزندگی را زندگی کنمهتابشهرام Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
محمد ژنتیک
Guest
Member
محمد ژنتیک

انسان حتما و بی شک از ۱۰۰% مغزش استفاده میکنه بهتره یه سرچ کنین و کمی مطالعه کنین این حرفایی که زده شده بود درباره ۱۰% استفاده کامل رد شده

Boy
Guest
Member
Boy

حیفه که ایرانی های این دوران که انتظار داشتن ذهنی باز و دیدی هوشمندانه ازشون میره انقدر سطحی و متاسفانه غیرعلمی و کورکورانه راجع به درکشون از زندگی و دراین مورد خاص درمورد فیلم لوسی اینطور نظر و عقیده دارن!!! فیلمنامه پایه علمی روشنی داره که هر انسان اهل مطالعه علمی رو بصورتی منطقی با خود کنجکاوانه به توصیف ماده و حرکت و نتایج اون میکشونه.کاملا روشنه که یک انسان پیشرفته ترین و تکامل یافته ترین اجتماع یک گروه عظیم ماده ست که بخاطر نظم و تکامل سلولهای مادی مغزش کنترل و تفسیر خوبی روی بدن خودش داره.کنترل روی بدن… ادامه »

ساره
Guest
Member
ساره

با اینکه همیشه از فیلمهای علمی -تخیلی متنفر بودم ولی از این بدم نیومد.
فقط کاش لوسی به ۱۰۰ درصد نمیرسید-مثلا توی ۹۰درصد کشته میشد.
وکاش یه بازیگر دیگه انتخاب میکردن که یه کم قیافه اش تیزتر باشه-جوهانسون فوق العاده زیباست ولی یه مقدار خِنگ میزنه چهره اش.
اون پلیس فرانسویه هم خععععیلی باحال کف کرده بود!!!!

فقط یه سوال:چرا لوسی اون چینی ها رو نکشت توی بیمارستان؟ اون که همه کار میتونست بکنه ! چرا اونارو چسبوند به سقف؟؟؟ چرا مخشونو نترکوند؟؟؟؟

اسکارلت
Guest
Member
اسکارلت

سیهدیرین

Shahram2
Guest
Member
Shahram2

اکثر فیلم های هالیوودی با اهدافی برای آینده ساخته میشه که من باهاشون موافقم من فوق شیمی فیزیک دارم و خیلی تو عمق اینا رفتم 😆

masoodp
Guest
Member
masoodp

با سلام من به این فیلم امتیاز ۷٫۵ از ۱۰ میدهم، بالا بودن این امتیاز نه بخاطر فیلمنامه ضعیفش است،بلکه بیشتر بخاطر لحظات درخشانی است که در لابه لای فیلم به چشم میخورد… فیلم ارزش تماشا را بشدت دارد! چون مملو از سکانس های کم نظیر اکشن و علمی تخیلی است که هر بییننده ای را به وجد می آورد،خصوصا با بازی خوب اسکارت عزیز… ایده ی فیلم در انسان-خدا شدن اسکارلت برای من جذاب بود،همچنین استفاده حداکثری از ذهن، اما فیلم به نظرم کمی سردرگم و آشفته عمل کرد،و نتیجه ای که بایست می گرفت را نمی گیرد… در… ادامه »

Mehdi Soltani
Member
Member
Mehdi Soltani

تنها چیزی که هیچکس به اون توجه نکرد این بود که «سلول‌هایی که ما رو کرم خاکی و یا انسان می‌کنند فقط دو راه حل پیش رو دارند: فناناپذیر بودن یا زاد و ولد. اگر محیط زندگی‌شون به اندازه کافی مناسب و یا دارای مواد غذایی نبود سلول‌ها، فناناپذیری رو انتخاب میکردن. اگه محیط زندگی مناسب باشه اونا زاد و ولد رو انتخاب میکنن» شما اگه یکم فکر کنید میفهمید چیزی که الان هستید قرار نبوده باشید و حاصل جبر شرایطه. قبل از اینکه زمین بوجود بیاد ممکن بود هزاران اتفاق دیگه‌ای بیوفته که چیزای دیگه‌ای بوجود بیان. پس لطفا… ادامه »

توحید
Guest
Member
توحید

یک بار دیدمش. بعدش مستقیما شیفت دیلت. بسون نشون داد استعداد عجیبی در هدر دادن ایده های درخشان داره.

امیررضا
Guest
Member
امیررضا

انسان از خداست و به خدا باز میگردد.شاید یکی از نقایص فیلم استفاده از ماده مخدر که باعث افزایش قدرت مغز لوسی میشه،ولی همه چیز در سکانس آخر فیلم اتفاق افتاد،اروپایی ها نظریه تکامل داروین رو قبول دارن و در این فیلم نیز بهش اشاره شده بود.نقص دیگر فیلم این بود که یک انسان با قدرت فکریه بالا رو مثل یک کامپیوتر جلوه میداد طوری که نه دردی احساس میکرد و نه حس دیگری.وقتی لوسی از صد در صد مغزش استفاده کرد محو شد،اون در وجود خدا ذوب شده بود نه این که خدا بشه و فقط چون سطح دانشش… ادامه »

shirjohn
Guest
Member
shirjohn

"لوسی" به بهترین شکل ممکن یک "ایده عالی" رو نابود کرد. جا داره به نویسنده و کارگردانش خسته نباشید بگم .

SOROUR
Guest
Member
SOROUR

به نظرم فیلم جالب اما اخرش همه رو ناامید میکنه و ارضات نمیکنه درواقع اکشن بودن تخمی اخر فیلم گند میزنه به کل فیلم همه مطمئنا از اخرش انتظار دیگه ای داشتن کلن با احترام باید بگم چاره ای نذاشت واسم که بهش بگم چرته!

محمود چهارمحالی
Guest
Member
محمود چهارمحالی

شگفتا مرحبا احسنت به این ذهن خلاق
ولی ولی ولی
افسوس از افکار کثیف پشت پرده
این فیلم نمایانگر موج جدیدی از فیلم سازی هالیوود است که از تفکرات کابالا(شاخه ای از دین یهود)سرشت گرفته که به این هدف انسان کابالیست یعنی (خدا شدن انسان) دامن میزند
عجیب است ولی حقیقت دارد انها خدا شدن انسان را ممکن میدانند

طاها
Guest
Member
طاها

در این فیلم آدم پاسخ بسیاری از سوالات مانند کیستم ؟چیستم؟زکجا آمده ام؟ و ….را میگیرد…بسیار عالی

shely.b
Guest
Member
shely.b

فیلم هسته موجودیت را زمان معرفی می کند… اعداد، حروف را فریب ذهن انسان می داند و واحد اصلی (mesure) را زمان می داند. باید اعتراف کنم در آغاز فیلم انتظار یک فیلم اکشنِ اغراق آمیز را داشتم ولی فیلم در ادامه با پرداختن به فلسفه موجودیت و شعور باعث شد متوجه شوم با اثر جذاب و در عین حال تفکر برانگیزی مواجه خواهم شد. فیلم به زیرکی خلقت را دور میزند و در عوض به پس از خلقت می پردازد. چرا انسان!؟ جایی لوسی می گوید انسان منحصر به فرد است چون خود را منحصر به فرد پنداشته. در… ادامه »

F C B
Guest
Member
F C B

یک فیلم عالی با موضوع عالی و بازیگران عالی..منتقدا فقط از نظر خودشون یک فیلمو بررسی میکنن و واسه همینه که همیشه میگن اول فیلمو ببین بعد بیا سراغ نظر بقیه…من اول نقدای این فیلمو خوندم اونقد کوبنده بود که تقریبا بیخیال فیلم شدم ولی آخرش رفتم سراغش و باید بگم فوق العاده بود…از همه لحاظ…خصوصا۱۰-۱۵دقیقه ی آخر فیلم…حتما ببینید..ی چیز عجیبه این فیلم…ی چیز جدید

فائزه
Guest
Member
فائزه

چرا باید یه همچین انتقاد تندی باید راجع به این فیلم بشه؟
خب شاید تمام فیلم نتونه که به حقیقت بپیونده و حاصل ذهن خلاق نویسنده باشه
ولی واقعأجذابه
کی بدش میاد که بتونه از ذهنش بیشتر استفاده کنه و خارق العاده شه؟
یه همچین چیزی خیلی بد ویا ناممکن نیست
من از قبل دیدن این فیلم هم خیلی به این موضوع فکر میکردم
واقعاً عجیب و خوبه 😮

یولبارس
Member
Member
یولبارس

فیلمی که لایق مزخرف و چرت بودنه .

کوروش7
Guest
Member
کوروش7

۴Mat:???Agha in mage hamele nis
Chera enghad film bazi mikone

ما هم آبستن حوادثیم ولی داریم زندگینمونو میکنیم. همه چی رو ول کردی ، چی رو چسبیدی ؟!!!:roll:

ح
Guest
Member
ح

فیلم خوبی نبود واقعا مضخرف بود درسته انسان قابلیت هایی داره ولی نه به این حد

yasindlb
Guest
Member
yasindlb

یکی از بهترین فیلم هایی بود ک من دیدم
افرینش . دنیا . جهان . انسان . همه رو برد زیر سوال !
فوق العاده جالب بود .
از این دسته فیلم ها ک اخرش این طوری تموم میشه خیلی دوست دارم.
یک جور شوک بهم داد 😮 😮 😮

مریم الف
Guest
Member
مریم الف

دیدن فیلم جذاب بود نگرش بیننده از اهمیت زیادی برخورداره انچه که در تمام نقدها یا خواندن نقدها فراموش میشه همین نکته است:نگرش و مدل ذهنی بیننده. ۱٫ماده علمی است و مخدر نیست. ۲٫ به طرز ظریفی نوشیدن شامپاین رو رد کرد. ۳٫ از حافظه تاریخی و شهور بشری صحبت کرد که در طول قرن ها در آگاهی انسان جای گرفته. ۴٫ خدا نشد، جاودانه شد. ۵٫ به طرز سالم زندگی کردن تاکید داشت. ۶٫ خشونت و قربانی گرفتن از میان انسان ها برای اثبات همان علم نشان داده شد. البته ایراداتی به فیلم وارده ولی باید دیدگاه کارگردان و… ادامه »

ni-z
Guest
Member
ni-z

با سلام خدمت همه دوستان من هم نظر خودم رو به شخصه اعلام میکنم اول در رابطه با افرادیکه این موضوعات رو دروغ می‍دونن باید بگم یه سری به فلسفه ی سرخپوستان و شمنیسم ها و مرتض های هندی و افرادیکه با ادیان و مذاهب مختلف در دنیا به عرفان و قدرت های ماورایی میرسند بزنن اطلاعاتشون بیشتر میشه تا همزمان با بی اگاهی حرفهای بی پایه و اساس نزنن در ضمن طبیعت ساخت فیلم ایجاد سرگرمی و هیجانه توام با اینکه دارای مطالب اموزند هم هست که متاسفانه دوستان فکر کردن دارن برنامه ی مستند علمی تماشا میککن که… ادامه »

عيسى
Guest
Member
عيسى

با سلام دوستان فیلم لوسى رو دیدم ، بسیار زیبا و ظریف ساخته شده بود در حقیقت این داستان یک نظریه کاملا به حقیقت نزدیک هست که فقط جهت ایجاد جاذبه براى مخاطب در قالب یک فیلم اکشن به تصویر کشیده شده بود ، بنده مدتهاست در حال برسى و تحقیق در این محدوده بسیار پیچیده و در عین حال تلفیقى با ادیان و مذاهب هستم ، لازم به ذکر هست ١٢۴هزار پیغمبر با جمیع کتب اسمانى از جمله قران مبارک بر پایه رموزى بنیادى به وجود امده اند ، پس هیچ کس نه میتواند وجود خدارا کتمان و یا… ادامه »

عيسى
Guest
Member
عيسى

salam

سعید خدابخش
Guest
Member
سعید خدابخش

در مجموع این فیلم تداعی کننده فیلم ماتریکس برا دوستداران سینماست و در مجموع روند روایت کننده داستان فیلم زیاد قوی بنظر نمیرسد و فیلم انگار از زیر دست قیچی سانسورچی گذشته
قدرتی در داستان فیلم یعنی روند روایتی فیلم من ندیدم
اما به این فیلم از ده نمره چهار رو میدم ارزش یه پاکت پفک رو داره

bil
Guest
Member
bil

Amin.Yektaz:سلام به نظر خودم فیلم خیلی مزخرف و چرتی بود …. توی فیلم پایه و اساسش کفر بود بر احکام خداوند .. … من قبول دارم که انسان اگه از ۱۰۰ درصد مغز استفاده کنه می تونه کار های فوق العاده ای انجام بده ولی توی این فیلم اگه به ۱۰۰ درصد برسه روی موبایل اون شخص می نویسه من همه جا هستم … انسان چه ۵ در صد چه ۱۰۰ درصد باشه فرقی ایجاد نمیکنه چون انسان محدود هستش و توی این فیلم این دختر وقتی به ۱۰۰ درصد میرسه یهو خدا میشه … دانش و قدرت خداوند محدود… ادامه »

Amin.Yektaz
Guest
Member
Amin.Yektaz

سلام به نظر خودم فیلم خیلی مزخرف و چرتی بود …. توی فیلم پایه و اساسش کفر بود بر احکام خداوند .. … من قبول دارم که انسان اگه از ۱۰۰ درصد مغز استفاده کنه می تونه کار های فوق العاده ای انجام بده ولی توی این فیلم اگه به ۱۰۰ درصد برسه روی موبایل اون شخص می نویسه من همه جا هستم … انسان چه ۵ در صد چه ۱۰۰ درصد باشه فرقی ایجاد نمیکنه چون انسان محدود هستش و توی این فیلم این دختر وقتی به ۱۰۰ درصد میرسه یهو خدا میشه … دانش و قدرت خداوند محدود… ادامه »

اشکان هستم
Guest
Member
اشکان هستم

خوب … خوب فیلم لوسی فیلمی با یک آغاز زیبا و سکانس های موازی برای ایجاد جذابیت و ابهام برای بیننده و تقریبا میشه گفت بسون از همون ابتدای فیلم با وجود اکشن نبودنش از ابتدا قصد داره با پلان های سریع و کوتاه با تعویض آنها با چند اینسرتی از افکار لوسی و در صحبت با ریچارد اورا شخصی خاص و البته معصوم جلوه کند فیلم در کل بر پایه یک فلسفه ناشناخته بود . فلسفه ای که هر انسانی راغب به درک اونه مثل پیدایش و خلقت و اجداد بشر و جذاب ترینش مغز انسان و این یکی… ادامه »

Shiva Molaei
Member
Member
Shiva Molaei

یه فیلم احمقانه که فقط میخواد حرفای گنده تر از دهنش بزنه، تنها چیزی که باعث میشه فیلم رو تجمل کرد حضور اسکارلت جوهانسونه

123
Guest
Member
123

قسمت های از فیلم اشاره به اعتقادات در مورد منجی داره (امام زمان)
مثل اخر فیلم وقتی افسر پلیس می پرسه لوسی کجاست لوسی بهش می گه من در همه جا هستم
یا این نکته که زمان مهم است و لوسی دیگه در زمان نیست بلکه بر زمانه یعنی زمان را کنترل می کنه
شاید فیلم بخواهد بگه اگه انسان از ۱۰۰ درصد مغز خود استفاده کند به این قدرت ها می رسد
که از نظر دینی چه در اسلام چه در مسیحیت این قدرت ها از طرف خداوند به منجی داده شد

احمد حنائی
Guest
Member
احمد حنائی

شاید ، شاید که فیلم از انسجام خوبی برقرار نباشه ولی جدا از پرداخت ضعیف کارگردان د ر کارگردانی فیلم ، تئوری فیلم بسیار قوی است، این که ما در حال حاضر بنا به تحقیقات انجام شده از ۵ درصد مغزمون بیشتر استفاده نمی کنیم شکی نیست ولی اگه بتونیم از تمام توانایی مغزمون استفاده کنیم بدون شک کار های فوق العده ای میتونیم انجام بدیم ، شما دراویش ریا، راهبه ها ، مرتاض های هندی و خیلی افراد دیگه رو در نظر بگیرین که فقط و فقط با کمک ذهنشون کارهای بسیار عجیب و فوق العاده انجام میدن، این… ادامه »

رامین دائی
Member
Member
رامین دائی

شاید یه مدت که بگذره کلی پیام ماورایی از این فیلم دربیارن
زیاد درگیر کننده نیست اما میشه گفت خیلی نکته نهفته توش بود
مثلا توی فیلم اصلا به عدد ۱۰۰درصد نرسید!!
چرا؟؟؟ اونوقت خدا میشد؟؟؟!!! (نعوذبالله)
اما یه لحظه فکر کنیم که واقعا همچین چیزی ممکنه یا نه؟؟؟ هدف از ساخت چنین فیلمی چی میتونه باشه؟! فقط یک اکشن سطح پایین با یک هنرپیشه خوشگل که گیشه رو بگیره؟؟؟
امیدوارم نقد های بهتری از این فیلم در آینده بینیم 🙂

یولبارس
Member
Member
یولبارس

لطفن نقد های بیشتری را از استادان بزرگ نقد یعنی اِریک کان و جوردن هافمَن بزارید . 😆
ممنون

علی سورس
Guest
Member
علی سورس

امید بصیری@ بگی نگی تا نصف فیلم مثل limitless پیش میره بعدش خیلی خیلی تخیلی میشه در کل جالب بود

hypersace 00
Guest
Member
hypersace 00

خواهش می کنم از همون براردینلی نقد بذارید…سرشت سینمایی ما ما لحن منطقی و منسجم جیمز براردینلی پرورده شده 🙂

حجت مغنی
Member
Member
حجت مغنی

الان عکسی نداشتید که جای عکس اول بذارید؟؟؟

در کل با توجه به تریلر و فروش و بازیگرا فیله خیلی خوبیه……..

SomeOne Else
Member
Member
SomeOne Else

جوهانسن در Under the Skin نشون داد که اگه بخواد می‌تونه از بهترین‌ها باشه. انتخاب‌های نادرست می‌تونه یه بازیگر رو نابود کنه. منتظر این فیلم هستم اگرچه بازخوردهای خوبی نداشته

Francis Underwood
Member
Member
Francis Underwood

لطفا نقد استاد براردینلی رو بزارید ایشون ۳ ستاره از ۴ ستاره به این فیلم دادند.

4Mat
Guest
Member
4Mat

???Agha in mage hamele nis
Chera enghad film bazi mikone

امید بصیری
Guest
Member
امید بصیری

از تریلرش میخورد شبیه Limitless باشه.