Legend (افسانه)


خلاصه داستان:

فيلم داستان گنگسترهای دوقلوی همسان رجی و رانی کِرِی، دو تن از بدنام ترين خلافکارهای تاريخ بريتانيا، و امپراتوری جنايتهای سازمان يافته اين دو در نيمه شرقی لندن در دهه ۱۹۶۰ را نقل میکند.


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 5 از 10

از نظر برايان هِلگِلَند، نويسنده و کارگردان [«تسويه حساب»(Payback)]، «افسانه»(Legend) نمايانگر بازديد از قلمرو اسکورسيزی است؛ اما متأسفانه حاصل کار به مراتب ضعيفتر از آن تجربيات درونی است که معمولاً با تماشای آثار اين کارگردان برنده اسکار به دست میآوريم. مسلماً مقايسه اين کارگردان با هنرمندی با چنين اعتباری خدشه ناپذير توقع زيادی است اما وقتی فيلم سازی اينچنين مانند هلگلند (در همه چيز از ريتم ديالوگ گرفته تا انتخاب نما و ضرباهنگ داستان) دست به مقايسه میزند، ناديده گرفتن مقايسه غيرممکن است. «افسانه» شبيه فيلمی به نظر میرسد که ممکن بود توسط اسکورسيزی ساخته شود، منتها اگر او به جزئيات توجهی نمیکرد- المانها در فيلم وجود دارند اما خيلی ناشيانه کنار هم چيده شدهاند و نتيجه تاثيرگذار نيست.

 

فيلم از داستان حکومت زيرزمينی دو برادر دوقلو به نام های رجی و رانی کری (با بازی تام هاردی) الهام گرفته است. در اواخر دهه ۱۹۵۰ و در طول بيشتر سالهای ۱۹۶۰ آنها قدرت زيرزمينی لندن را در دست داشتند- نه فقط به عنوان يکی ازنيروهایی که بايد در نظر گرفته میشدند بلکه به عنوان تنها نيرویی که بايد در نظر گرفته میشدند. وقتی که مافيای آمريکا به نمايندگی دون آنجلو برونو از فيلادلفيا (چاز پالمينتری) به بريتانيا می آيند تا موقعيتی برای خود دست و پا کنند مستقيم سراغ برادران کری میروند. اين دو برادر تسخيرناپذير بودند چون هم در دولت و هم در احزاب سياسی اصلی کشور آدم داشتند.

داستان توسط همسر رجی، فرانسيس (اميلی برونينگ)، نقل میشود که به ما اجازه میدهد تا از ابتدا بدانيم که اين رابطه، بدون توجه به اين که چگونه شکل گرفته است، پايان خوشی ندارد. ساير شخصيتهای اسير در مدار کریها عبارتند از يک مامور پليس، نيپر ريد (کريستوفر اکلستون)، که مصمم است اين دو برادر را به دست قانون بسپارد، و يک حسابدار/تاجر، لزلی پاين (ديويد توليس)، که مورد اعتماد رجی و نه رانی است.

خوب، ايراد اساسی «افسانه» چيست؟ گرچه بازیها خوب هستند و برخی صحنهها خيلی تاثيرگذار گرفته شده اند، اما هلگلند ما را وارد يک خلا عاطفی میکند. لحن فيلم سرد است. موضوع رها کردن بيننده در يک فاضلاب سينماتيک با يک مشت موش بيمار نيست. فيلمی که اينچنين گرفتار میشود اصلاً سرگرم کننده نيست اما میتواند منجر به واکنش شود. در عوض، «افسانه» بيننده را در يک حالت بی حسی عميق رها می کند. هيچ حسی به کریها، قربانيانشان، يا مردان قانونی که به دنبالشان هستند نداريم. وقتی که يکی از شخصيتهای اصلی می‌ميرد، همدردی با آن فرد يا بازماندههايش کار سختی است. يک فيلم ساز مجبور نيست که سبک زندگی گنگسترها را مانند فرانسيس فورد کاپولا در «پدرخوانده»( The Godfather) پر زرق و برق نشان دهد، ترسيمهای وحشيانه اسکورسيزی در اين ژانر نيز به همان اندازه متقاعد کننده بودند. هلگلند نمیتواند به اندازه کافی از المانهای ضروری که به تخيل بيننده درباره جانيانی مانند کریها دامن میزنند استفاده کند. لحظات خالص فيلم به قدری کم هستند که به نظر در دريای کليشههایی که بخش زيادی از فيلمنامه را تشکيل میدهند گم شدهاند. نتيجه: گاهشمار سترونی که گيج و منگ پيش میرود تنها هر از گاهی با يک خشونت خونين از خواب میپرد و دوباره به آن خلسه قبلی باز میگردد.

به سختی میتوان اشتباهات فيلم را به پای تام هاردی، که بازی قابل قبولی دارد، نوشت. عليرغم شباهت های ظاهریشان، رجی و رانی (دوقلوی همسان بودند) انسانهای بسيار متفاوتی هستند. رجی سرد و حسابگر است- برادری که ميتواند در کمال خونسردی يک شرايط را ارزيابی کند و بهترين نتيجه را از آن بگيرد. از سوی ديگر، رانی خشن و غيرقابل پيش بينی است (که اين تا حدی به دليل بيماری شيزوفرنی پارانوييدش است). هاردی خيلی خوب از پس هر دو شخصيت برآمده است و آنها را به صورت افراد منحصر به فردی با شباهت های کافی ترسيم کرده است که بيننده میتواند بپذيرد که اين دو برادر هستند. متاسفانه، بازیهای هاردی بهتر از ماتريالی هستند که آن را بازی میکند.

برداشت «افسانه» به برداشت ارائه شده در کتاب «حرفه خشونتِ»( The Profession of Violence) جان پيرسون نزديک است، هر چند کار او همراه با جرح و تعديلهایی است که برای اين که بتوان داستان کریها را در قالب يک فيلم دو ساعته نمايش داد لازم هستند. در فيلم چندين مورد ناقص ديده میشوند و ظاهراً کاراکتر کريستوفر اکلستون دچار تغييرات زيادی روی ميز اديت شده است. بيننده از خود میپرسد چرا اکلستون، که گفته میشود در انتخاب نقش هايش بيش از حد وسواس دارد، راضی شده است که در «افسانه» بازی کند با توجه به اين که اين نقش از همان ابتدا نقش چندان مهمی نبوده است. فرانسيس يکی ديگر از بازيگران نااميد کننده ديگر است. بازی اميلی براونينگ خوب است اما کاراکتر، که بايد يک شخصيت به شدت تراژيک باشد، هرگز همدردی بيننده را تحريک نمی کند. در عوض او به يک کليشه بد فيلمهای گنگستری تنزل يافته است.

افرادی که اميدوارند که «افسانه» ممکن است نيروگاهی برای بهره برداری از صعود و نزول بدنام ترين جنايتکاران دهه ۱۹۶۰ لندن باشد با ديدن فيلم نااميد خواهند شد. اگرچه کریها به عنوان افراد منحصر به فردی ترسيم شدهاند، دنيايشان مثل تمام فيلمهای گنگستری ديگر ترسيم شده است. چيزهای بسيار زيادی در اين فيلم آشنا به نظر میرسند- هيچ غافلگيری در فيلم وجود ندارد و در نتيجه هيچ دليل واقعی برای تماشای «افسانه» وجود ندارد (مگر اين که طرفدار هاردی باشيد که در اين صورت به شدت پيشنهاد میکنم اين فيلم را ببينيد.) فيلم عاری از پتانسيل آزاد نشده است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمدرضا سیلاوی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 


ممکن است شما دوست داشته باشید

25
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
25 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
hossein hosseinهمايون غلاميzjbعلیرضا جعفریمهران ---- Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 70470 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More here to that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you can find 19821 additional Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here to that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/legend/ […]

hossein hossein
Member
Member
hossein hossein

انصافا فیلم خوبی بود با بازیه عالی تام هاردی
ارزش یه بار دیدنو داره حداقل

hussien
Guest
Member
hussien

محتوا فیلم خوبو خاصیه

علیرضا جعفری
Member
Member
علیرضا جعفری

کاملا بانظر منتقد موافقم.هاردی تاحد زیادی خوب بود ولی حیف از روند ضعیف و خواب اور فیلم

همايون غلامي
Member
Member
همايون غلامي

با این که از طرفدارهای تام هاردی هستم ولی از این کار خوشم نیومد یه جورایی در تمام سکانس ها بود تا جائیکه از دیدنش خسته میشدی و این با چیزی که من از کاراکترش انتظار دارم که ساکت خونسرد کم حضور اما موثر است فاصله داشت

zjb
Guest
Member
zjb

تورو خدا یکی بگه وقتی این فیلم واقعی بوده وداستان از زبان فرانسیس تعریف میشد پس چطوره ک اخر فیلم مرد؟؟؟

مهران ----
Member
Member
مهران ----

از نظر من فیلم متوسطیه. میتونم بگم اگه تام هاردی نبود یا اگه خود تام هاردی نقش ضعیف تری ایفا میکرد، فیلمِ به مراتب معمولی تر از اینی که هست میشد
متاسفانه مدت زمان فیلم هم زیاده و داستان هم به اونصورت درگیر کننده نیست که دو ساعت به تماشا نشستن فیلم رو متوجه نشی!

در کل اگه بخوام اینو در مقابل Black Mass بذارم، قطعا Black Mass فیلم بهتریه از دید من

milad_mfard
Guest
Member
milad_mfard

داستان فیلم متوسط بود ولی واقعا بازی تام هاردی و امیلی برونینگ (نقش زن) انقدر قشنگ بود و باهم ارتباطشون شگفت انگیز بود که خیلی از فیلم لذت بردم امیلی پتانسیل بازی عالی داره ممنون

جواد بچه 20متری
Guest
Member
جواد بچه 20متری

با این که این فیلم داستان جالبی نداشت و واقعا میشه گفت آزار دهنده بود اما از اول تا آخر فیلم پاش میخکوب شده بودم و لذت می بردم کل این لذت رو هم مدیون بازی تام هاردی هستم عاشق این بازیگرم کل درون مایه این فیلم رو می تونم توی اون دیالوگ آخر بگم اون دیالوگی که کری به جری میگه چرا کشتیش؟ میگه چون نمیتونم تو رو بکشم! این عمق محبت رو نشون میده و این که اول تا آخر این داداش دیوونه رو تحمل می کنه در کل فیلم جالبی بود ولی از داستانش راضی نیستم! اون… ادامه »

بهداد
Guest
Member
بهداد

چقدر خوب تاثیر یک رابطه برادری رو به تصویر کشیده و اینکه جری تا کجا باید تاوان برادری با یک برادر اسکیزوفرنی پارانویید رو بده؟! تا کجا؟ تا یک برادر اینچنین نداشته باشید نمیتونید درک کنید که لذت سرمایه گذاری در صحرای اتیوپی چقدر دلنشین و پر سود هستش! من میفهمم …

hossein7mg
Guest
Member
hossein7mg

فیلم خوبی بود فقط به لطف تام .چقد خوبه این تام هاردی . عاشق صداشم تو نقش ران کری (صداس اصلیش)..

طرفدار
Guest
Member
طرفدار

شخصا عاشق تام هاردی هستم و تمام فیلم هاشو دیدم ولی این فیلم در کنار Child44(هر کدام به دلایل مختلف) جز ضعیف ترین کارهاش به حساب میاین
Legend علیرغم پتانسیلی که داشت اصلا به یک عنوان شایسته این کادر هنری نمیخورد و بسیار ناامید کننده بود
کارگردان نتونست از تمام ظرفیت تام هاردی به خوبی استفاده کنه

مهدی  021
Guest
Member
مهدی 021

اصلا قبول نداشتم این فیلم درس های بسیاری به یه انسان میده از جمله نترسیدن بیخیال بودن برادر خنگ که خنگ نبود بلکه فیلم بازی میکرد و نتیجه این فیلم این بود که برادر خنگ نترسید تصمیمای خودشو میگرفت ولی برادر ظاهرا عاقل زندگیه خودشو خراب کرد و در اخر اشتباه بزرگی مرتکب شد که به زندان رفت در کل میخواستم بگمفیلمه بزرگی بود که ادم نباید با خواسته زندگی کنه 🙄
ملتفت شدی حالا برو فیلمو دوباره ببین و به حرف ها برادر خنگه بیشتر توجه کن خخخ

kaveh
Guest
Member
kaveh

متاسفانه اسکار ارزشی برای بازیهای زیبای تام هاردی قائل نیست… لیاقت تام هاردی بیشتر از اینهاست .. کتابهایی که درباره زندگی تراژیک رجی و فرانسیس نوشته شده بود باعث محبوبیتش در انگلستان شده بود بصورتی که بعد از مرگش مردم زیادی برای خاکسپاریش اومده بودن http://www.express.co.uk/life-style/life/563115/Frances-Shea-dated-Peter-Whelan-marriage-Reggie-Kray

pouriya rezaali
Member
Member
pouriya rezaali

https://telegram.me/joinchat/AwQIRQPZzis4uxvLWiALQQ

گروه movie clubs در تلگرام

Francis Underwood
Member
Member
Francis Underwood

با تشکر از ترجمه.واقعا امیدوارم تام هاردی حداقل نامزد اسکار بشه!