یادداشتی بر فیلم Fish & Cat (ماهی و گربه) به کارگردانی شهرام مکری

Fish & Cat

{jcomments on}

کارگردان : شهرام مکری

نویسنده : شهرام مکری

بازیگران : سعید ابراهیمی فر , سیاوش چراغی پور , بابک کریمی

جوایز :

برنده جایزه افق نور هفتادمین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۳

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم لیسبون پرتغال ۲۰۱۳

برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش فیلم‌های بلند داستانی آسیا‌ در جشنواره بین‌المللی فیلم دبی ۲۰۱۴

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول ۲۰۱۴

برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان در جشنواره فریبورگ سوییس ۲۰۱۴

خلاصه داستان : چند دانشجوی دختر و پسر برای شرکت در جشن بادبادک بازی به شمال کشور رفته‌اند. در همسایگی کمپ کوچک آنها کلبه-رستورانی قرار دارد که سه مرد ساکن آن هستند. رستوران به گوشت احتیاج دارد و جز این جوان‌ها شکاری در آن اطراف نیست و …

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/6358/mahi2_2014-11-03.jpg

نویسنده : آرتا برزنجی

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/6358/farhangnews_97699-282697-1413965826_2014-11-02.jpg

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/6358/mahivagorbeh3.jpgبن مایه ی فرمی ماهی و گربه مشخصا از فیلم کوتاه شهرام مکری "محدوده ی دایره" گرفته شده (که البته محدوده ی دایره خود اقتباسی فرمی از "فیل" ون سنت بود).پس از سکانس های ابتدایی،فیلم وارد همان فرم دایره ای "محدوده ی دایره" می شود. اگر براک و پیکاسو قصد نمایش وجوه مختلف اجسام در یک تصویر را داشتند،مکری در پی نمایش وجوه مختلف قضایا در یک فیلم است .در "ماهی و گربه" بیننده ماجرا را هر بار از نگاه یکی از شخصیت ها می بیند،یا بهتر است بگوییم هر بار یکی از شخصیت ها را در حین ماجرا دنبال می کند.فضاسازی و نورپردازی "ماهی و گربه" به نحو احسن صورت گرفته است:نورهای سرد و هوای گرفته،درخت های عریان و کهنه و زمین مملو از برگ های خشکیده و دریاچه ای راکد. عناصری که ناخودآگاه ما را به یاد مرگ می اندازد و به خوبی روح حاکم بر منطقه را تصویر می کنند. دوربین روی دست حس حضور در صحنه را به بیننده القا می کند،دوربینی که هنگام حرکت شخصیت ها همواره آن ها را از پشت دنبال می کند؛صاحبان رستوران را معمولا با زاویه ی لو انگِل و دانشجوها را به صورت آی لِوِل که همین مسئله فی نفسه باعث ایجاد نوعی ترس از صاحبان رستوران و همزادپنداری (یا حداقل نگرانی) با (برای) شخصیت ها می شود.جدا از بهره برداری فرمی مکری از فیلم "فیل"، در نشان ندادن صحنه های جنایت نیز مانند "فیل" عمل کرده،همانطور که در صحنه ی آخر پیش از فرو رفتن چاقو در گلوی دختر،دوربین می چرخد و باقی داستان را از زبان خودش می شنویم.نریشن های فیلم فاقد ارزش روایی و داستانی هستند و صرفا در جهت شخصیت پردازی افراد هستند و ما را با مشکلات،دغدغه ها و حتی خیالات شخصیت ها آشنا می کند.مدت زمان فیلم حدودا ۱۳۰ دقیقه است که با حذف برخی صحنه ها می توانست کمتر شود،مثلا گفتگوی طولانی پدر و پسر در جنگل و مطرح شدن مسائلی که بعضا کمکی به فیلم نمی کند یا تکرار مکررات است و صرفا وقت تلف کردن ،به همین ترتیب سکانس آغازین و گفت و گوهای ابتدایی دو مرد هم می توانست کوتاه تر باشد.بازی های فیلم در ابتدا به نظر چندان مطلوب و درخور نیستند اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که این فیلم کلا یک پلان است،در نتیجه از زمانی که حرکت داده می شود تا ۱۳۰ دقیقه بعد که کات می دهند بازیگران باید بدون اشتباه و تپق ایفای نقش کنند ،بدون این که یک خط را فراموش کنند و سخت تر از آن بدون این که زمان بندی های دقیق اثر را بر هم بریزند.لذا انتخب بازیگران تئاتری برای این اثر اقدامی هوشمندانه از سوی مکری است چرا که آن ها کم و بیش به این شرایط عادت دارند.با وجود همه ی نکات منفی و مثبتی که ذکر شد،برگ برنده ی اصلی فیلم قطعا خود شهرام مکری است،کارگردان جوانی که چشمه ای از هنر خود را در فیلم های کوتاهش به نمایش گذاشته بود و با "ماهی و گربه" به همه ثابت کرد که بدون شک کارگردان با استعدادی است.این فیلم در میان آثار بدوی سینمای امروز ما مانند جواهری گران بها است و تنها توجه به دکوپاژهای به غایت درست و پخته ی مکری (بدون در نظر گرفتن فِرَگمنتِیشن و تک پلان بودن فیلم) تفاوت او را با سایرین مشخص می کند.

اختصاصی نقد فارسی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع: سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

23
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
23 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
17 Comment authors
Rainbow Pearlsمحمدحسینآسپهر محمدي Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
Member
Member
farid karimi

فیلم واقعا با ریتم حرفه ای و خاصی پیش میرفت که آدمو تا آخرش جذب میکرد با اینکه یه جاهاییشم کسالت آور بود، ولی آخر فیلم دیگه واقعا فاجعه بود !! وقتی همه منتظر یه پایان هیجان انگیز بودن (با توجه به ژانر فیلم) یهو همه چی مسخره تموم میشه و اون همه شخصیت که ۲ ساعت راجع بهشون توضیح داده بودن رها میشن . الان که این فیلم تموم شده من حتی یکی از شخصیتهای فیلم تو ذهنم نموندن . افتضاح بود آخرش انگار هیچی ندیدم

.
Member
Member
.

هر چی بود از اون فیلم آلمانیه یعنی ویکتوریا بهتر بود 🙂

.
Member
Member
.

هر چی بود از اون فیلم آلمانیه یعنی ویکتوریا بهتر بود 🙂

علی علیدادی
Guest
Member
علی علیدادی

دیدن این فیلم واقعا تلف کردن وقت بود چون خیلی بد بود

علی علیدادی
Guest
Member
علی علیدادی

دیدن این فیلم واقعا تلف کردن وقت بود چون خیلی بد بود

انزو
Guest
Member
انزو

حجم زیاد داستانکای فولکور و تجمع شدید اتفاقات ناقض واقعیت این باورپذیری و طبیعی بودن فیلمو بشدت اورده پایین. از طرفی شخصیت پردازی ، ساخت عالیش و این سبک روایی بسیار جالبی که قبلا تو محدوده دایره از مکری شاهد بودیم واقعا قابل توجهه

آ
Guest
Member
آ

با این همه هایپی که دور و برش شده بود اصلا انتظار این فاجعه رو نداشتم.قبلا فیلم کوتاه محدوده دایره از همین کارگردان رو دیدم که خیلی خوشم اومد اما ازین فیلم اصلا خوشم نیومد.الکی طولانی.با افکت هایی بسیار بد در بالا و پایین صفحه که قراره حس ترس به ما بدن اما به جاش بیشتر زجر آورن.دیالوگ هایی الکی.شخصیت هایی اضافی.

سپهر محمدي
Member
Member
سپهر محمدي

فیلم بسیار عالی و فوق العاده بود
شهرام مکری استعداد ناب سینمای ایرانِ.. امیدوارم هرچه زودتر فیلم فوق العاده دیگرش یعنی اشکان ، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر بزودی اکران بشه
مرسی

تارا
Guest
Member

سلام با اجازه از نقد ماهی وگربه استفاده کردم در سایتم با ذکر نویسنده و منبع 🙄

مهدی ج
Guest
Member
مهدی ج

بنده اجازه می خوام که بگم در ایجاد این فرم هم سعی شده از فیلم درخشش The shiningوام هایی گرفته بشه. مهمترینش همین موضوع حرکت دوربین و دوقلوهای فیلم و جنایت گذشته و توهم ارتباط با ارواح و… است، که کاملا بی ربط و بدون هیچ پیوندی با داستانک هاست. حتی میان خود داستانک ها و از همه بدتر کل داستان فیلم هم ارتباط منطقی وجود نداره. من خودم ازبس بعضی از صحنه ها تکرار شد که سرگیجه گرفتم.

حمید 7
Guest
Member
حمید 7

دوست عزیز من از اونجایی که افتخار این رو داشتم شاکرد شهرام مکری بودم ، با حرف های شما موفقم من خودم این فیلم رو دیدم و همین نظرو داشتم و دارم بیشتر تماشاچی ها تقریبا دقیقه های ۸۰و ۹۰ فیلم مشخص بود خسته شدند
ولی این هم باید در نظر بگیری که این فیلم بیشتر مخاطبین خاص خودشو می طلبیت برای دیدن این فیلم و هر فیلم که ریتم و کات نداشه باشد خسته کننده است، از لحاظ بار فنی به نظر من فیلم خوبی بود موسیقی فوق العاده ی داشت…

وهاب خاکبازی
Member
Member
وهاب خاکبازی

من دوست دارم کسانی که از این فیلم انقدر تعریف میکنند بیان و برای ما این فیلم رو توضیح بدن . آقا سوژه فیلم در مورد زمان دایره ای خوب بود قبول . حرفها و کنایه های زیادی در بین دیالوگها گفته شد قبول . فیلم از نظر فنی عالی بود قبول . هر کاراکتر فیلم گویای واقعیتی بود درست . من هم تمام نقدها رو خوندم و تکت تک سکانسها رو تحلیل کردم اما قبول کنید فیلم جذابی چه برای مخاطب خاص و چه مخاطب عام نبود واقعا نمیشد ۱۳۰ دقیقه بشینی روی صندلی و این فیلم رو ببینی… ادامه »

سارا t
Guest
Member

تا حالا فیلم به این بدی ندیده بودم. اصلا باورم نمیشه این فیلم رو شهرام مکری ساخته که سال ۸۲ فیلم کوتاه طوفان سنجاقک رو ساخته بود. یعنی بعد ۱۰ سال اینه نتیجه اش؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حامد نوعی
Guest
Member
حامد نوعی

بهتره قبل از دیدن این فیلم ، فیلم های کوتاه شهرام مکری را ببینید . در ضمن تک پلان بودن فیلم دلیلی بر نبود ریتم در فیلم نیست . ریتم تنها در تدوین و سرعت کات شدن پلان ها محدود نمی شود . من که بسیار مشتاق دیدن این فیلم هستم اما امید وارم هیچ گاه دست و پای هیچ کسی در هنر به خاطر مسائل خاله زنکی یا وسواس بسته نشود.

علیرضا درویش
Guest
Member

اتفاقا ماهی و گربه فیلم بسیار بدی است. نقد مسعود فراستی بر فیلم ماهی و گربه کاملا واقعی تر از منتقدان دیگر است. ماهی و گربه از کسالت بار ترین فیلم هاست که هر کس آن را دیده است نیز آن را می داند ولی خب . . . چه می شود گفت؟

Maosa
Guest
Member
Maosa

عااااااااااااااااالی بود

محمد نادری تبار
Member
Member
محمد نادری تبار

Sir Daniel: ۱۳۷۵۱۳۷۵m:یک فیلم منحصر به فرد در سبک اسلشر نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان. پس شما اصلاً فیلم رو ندیدی! اصلاً فیلم اسلشر نیست! هیچ ربطی هم به اسلشر نداره! خلاصه داستان رو خوندی اومدی کامنت گذاشتی! لااقل فیلم رو ببینید که اینجوری سوتی ندید! ژانر رو هم اون بالا اشتباه نوشتید! فیلم اصلاً توش خونریزی نشون داده نمیشه! اصلاحش کنید. فیلم اسلشر (به انگلیسی: Slasher Film) گونه‌ای از فیلم ترسناک یا دلهره‌آور است که در آن، قاتلی، معمولاً دچار مشکلات روانی، قربانی یا قربانی‌هایی را (معمولاً از پیش انتخاب‌شده)، به قتل می‌رساند. در فیلم‌های… ادامه »

یولبارس
Member
Member
یولبارس

خب دلیل اینکه خیلیا می گن اینه که تبلیغات فیلم بگونه ای بود که ما رو یاد فیلم های پیچ اشتباه و … می انداخت :دی . از اون آنونس هایش بگیر تا پوسترهاش .

علی.ر
Guest
Member
علی.ر

Sir Daniel: ۱۳۷۵۱۳۷۵m:یک فیلم منحصر به فرد در سبک اسلشر نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان. پس شما اصلاً فیلم رو ندیدی! اصلاً فیلم اسلشر نیست! هیچ ربطی هم به اسلشر نداره! خلاصه داستان رو خوندی اومدی کامنت گذاشتی! لااقل فیلم رو ببینید که اینجوری سوتی ندید! ژانر رو هم اون بالا اشتباه نوشتید! فیلم اصلاً توش خونریزی نشون داده نمیشه! اصلاحش کنید. جالبه! شما میگید که این فیلم،اسلشر نیست ولی منتقدهای حتی درجه یک ایرانی، در نقدهاشون،کاملا شفاف از واژه اسلشر استفاده میکنند و از این فیلم هم به عنوان اسلشر ایرانی یاد میکنند.احتمالا این دوستمون… ادامه »

وحید حسینی
Guest
Member
وحید حسینی

Sir Daniel:

۱۳۷۵۱۳۷۵m:یک فیلم منحصر به فرد در سبک اسلشر نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان.

پس شما اصلاً فیلم رو ندیدی!
اصلاً فیلم اسلشر نیست!
هیچ ربطی هم به اسلشر نداره!
خلاصه داستان رو خوندی اومدی کامنت گذاشتی!
لااقل فیلم رو ببینید که اینجوری سوتی ندید!
ژانر رو هم اون بالا اشتباه نوشتید!
فیلم اصلاً توش خونریزی نشون داده نمیشه!
اصلاحش کنید.

دانیال در همه جا گفته شده ژانر فیلم اسلشر هست. فکر کنم به همین دلیل بهش میگن منحصر به فرده. منم فیلم رو ندیدم ولی در ویکی پدیا و چند جای دیگه نوشته بود اسلشر.

Danial
Member
Member

۱۳۷۵۱۳۷۵m:یک فیلم منحصر به فرد در سبک اسلشر نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان.

پس شما اصلاً فیلم رو ندیدی!
اصلاً فیلم اسلشر نیست!
هیچ ربطی هم به اسلشر نداره!
خلاصه داستان رو خوندی اومدی کامنت گذاشتی!
لااقل فیلم رو ببینید که اینجوری سوتی ندید!
ژانر رو هم اون بالا اشتباه نوشتید!
فیلم اصلاً توش خونریزی نشون داده نمیشه!
اصلاحش کنید.

Amirhosein-Mousavi
Guest
Member
Amirhosein-Mousavi

Wow! تک پلانه؟ یعنی اگه دقیقه ۱۲۰ یکی یه تپق بزنه کل فیلم به فنا میره؟! انجام همچین کاری خیلی شهامت میخواد.

یک سوال. مفهوم ریتم برای این فیلم تک پلانه بی معنیه دیگه نه؟!

محمد نادری تبار
Member
Member
محمد نادری تبار

یک فیلم منحصر به فرد در سبک اسلشر نه تنها در سینمای ایران بلکه در سینمای جهان.