Carol (کارول)


خلاصه داستان:

در دهه 1950 نیویورک، یک کارمند فروشگاهی که آرزوی ساختن زندگی بهتری را در سر دارد، عاشق زنی متاهل و بزرگتر از خود می شود و...



نقد و بررسی فیلم به قلم Tim Robbey (تیم رابی)

نشریه The Telegraph

نمره 10 از 10

تاد هاینس رمان پاتریشیا های اسمیت درباره‌ی عشقی در نیویورکِ دهه‌ی ۵۰ را به یک فیلم استثنایی و زیبا تبدیل کرده است، آن هم با بازی بی‌نظیر کیت بلانشت در نقش اول. فیلم «کارول» (Carol) آرام است و بدیع، و احتمال دارد غمگین‌ترین چیزی باشد که تا به حال دیده‌اید. چیزی است فرای تکامل سینما. یک شاهکار هنری آمریکایی است، مالیخولیایی خاص در نیمه‌ی قرن گذشته به‌هم‌راه عشقی قابل‌فهم که هرکسی در زندگی‌اش آن را به‌عنوان یک قمار خطرناک، اما ضروری، تجربه کرده است. تصور این‌که کارگردانی وجود داشته باشد که بتواند به‌اندازه‌ی تاد هاینس این فیلم را این‌چنین با قطعیت بسازد دشوار است. او یک وقایع‌نگار درجه‌یک در زمینه‌ی احساسات و دردهای زنانه است، از فیلم «امن» (Safe) بگیرید تا «دورتر از بهشت» (Far From Heaven) و در آخر «میلدرد پیرس» (Mildred Pierce). حالا با فیلم «کارول» او خودش را میان بزرگان سینما جا داده است. همه‌چیز در این اقتباس نسبت به رمان سال ۱۹۵۲ پاتریشیا های اسمیت تکامل یافته است. فیلم یک میز مملو از طرح‌های دهه‌ی ۵۰ است که حالا در کوچک‌ترین جزئیات هم معنادار شده‌اند. برای بازی‌های فیلم جان خواهید داد، به خصوص برای بازی کیت بلانشت که به‌نوعی از بالاترین استانداردهای خود هم فراتر می‌رود و در اجرایی لطیف شگفت‌انگیز ظاهر می‌شود. رمان نخست های اسمیت اولین بار با عنوان مستعار «بهای نمک» (The Price of Salt) منتشر شد. در دهه‌های بعدی دوباره چاپ نشد، اما بعدها به جایگاهی که استحقاقش را داشت رسید و بدل به کتابی کلاسیک در ژانر خودش شد. نسخه‌‌ی سینمایی کتاب را بیشتر فیلم‌نامه‌نویس، فیلیس نگی، پرورش داده است، کسی که ۱۹ سال (از زمانی که نسخه‌ی اول فیلم‌نامه را نوشت) دلاورانه جنگید تا این فیلم ساخته شود. او و هاینس در ساختار فیلم انتخابی قدرتمندانه انجام دادند: فیلم با یک صحنه‌ی کوتاهِ مرتبط با پایان داستان آغاز می‌شود. شات افتتاحیه‌ی فیلم هنرمندانه است و در آن دوربین اد لاخمان از پنجره‌‌ی مشبک فاضلاب وارد می‌شود و به بنایی می‌رسد که در آن کارول ایرد (بلانشت) به‌هم‌راه دوست احتمالی‌اش، ترِس بِلیوِت (رونی مارا)، چای می‌نوشد.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/carol-2015-6Copy.jpgما از صحبت‌های میان آن‌ها چیزی نمی‌شنویم، تا این‌که به‌واسطه‌ی یک کاراکتر فرعی که وارد می شود و ترس را شناسایی می‌کند حرفشان قطع می‌شود. در پایان، وقتی داستان ارتباط این دو را تا لحظه‌ی این برخورد مرور کرده‌ایم، احتمالاً می‌خواهیم این مرد را خفه کنیم. لحظه‌ای که او مزاحم این دو می‌شود، آن‌قدر صمیمانه، محرمانه و تأثیرگذار است که وارد شدن به آن شکل باید مجازات اعدام داشته باشد. «چه دختر عجیبی هستی. انگار از فضا آمده ای!». اولین قرار ناهار آن‌هاست، وقتی کارول، یک زن ثروتمند و شناخته‌شده و مادری که در آستانه‌ی طلاق است، این جمله را به ترس می‌گوید. ترس لبخند می‌زند و پایین را نگاه می‌کند. آن‌ها برای اولین بار حوالی کریسمس سال ۱۹۵۲ هم‌دیگر را در بخش اسباب‌بازی یک فروشگاه که ترس در آن کار می‌کند ملاقات می‌کنند. ارتباط آن‌ها به‌خاطر یک جفت دست‌کش که کارول در فروشگاه جا گذاشته است (به‌احتمال زیاد، از روی قصد) ادامه پیدا می‌کند. هاینس روی این نکته پافشاری نمی‌کند. او می‌خواهد که ما این شخصیت‌ها را برای خودمان تحلیل کنیم. در راه این تحلیل، نشانه‌هایی را برای ما باقی می‌گذارد. پس از مدت کوتاهی، کارول از ترس دعوت می‌کند تا به خانه‌ی لوکس او در بالای شهر بیاید، اما همسر بی‌چاره‌ی کارول (کایل چندلر) به این میهمانی دعوت نشده است. وقتی این زوج با شدت در پارکینگ دعوا می‌کنند، ترس در داخل خانه یک دستگاه گرامافون می‌یابد. این حقیقت که او صدای گرامافون را بالا می‌برد، و پایین نمی‌آورد، یکی از همان نشانه‌هایی است که گفتم.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/carol-2015-3Copy.jpgخیلی از صحنه‌های خیره‌کننده‌ی فیلم داخل ماشین اتفاق می‌افتد. حتی می‌توان گفت این فیلم نصف راه را برای تبدیل شدن به یک فیلم جاده‌ای رفته است. کارول و ترس یک سفر ترتیب می‌دهند تا برای ادامه دادن ارتباطشان از چشمان کنجکاو ناخشنود دیگران فرار کنند. کارِ لاخمن، فیلم‌بردار، یک جادوی مطلق است. وقتی آن دو را نشان می‌دهد که از یک تونل می‌گذرند تا از منهتن دور شوند، وقتی با هم صحبت می‌کنند، نماهای نزدیک می‌گیرد. انعکاس نورها، رنگ‌ها و شکل‌ها روی شیشه‌ی جلوی اتومبیل یک سمفونی کامل است. انگار اشکال از انرژی حاصل از کنار هم بودن این دو نفر به‌رقص درآمده‌اند. این فیلم مثل موسیقی جاز است، شاعرانه و شگفت‌انگیز. یک نقل قول از دانی، خواستگار ترس، هست که می‌گوید: «انرژی این دو زن مثل فیزیک است؛ به هم می‌خورد و برمی‌گردد.». موزیک متن کارتر در این سکانس شما را در خود ذوب می‌کند و امیدوارانه است. در جاهای دیگر هم موسیقی ادای احترامی است به فیلیپ گلاس. این موسیقی کاملاً مناسب این دوره‌ی زمانی و حال و هوای فیلم است. موسیقی‌ای که در لحظات مختلف فیلم تکرار می‌شود گویی که آهنگ تهدیدی است برای این دو نفر، حتی قبل از این‌که همدیگر را دیده باشند! نگی، فیلم‌نامه‌نویس، از روی یک کتاب تأثیرگذار کار کرده است، اما آن را با بارقه‌هایی از استعداد ذاتی خودش تطابق داده است. او خیلی از دیالوگ‌ها را به شکل دوپهلو و دارای دو معنی درآورده است، و اجازه می‌دهد این جملات در هوا معلق و باردار در انتظار فارغ شدن باقی بمانند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/carol-2015-2Copy.jpgترس درباره‌ی علاقه‌اش به عکاسی به‌عنوان یک سرگرمی می‌گوید. او، بیش‌تر، از پرندگان، درختان و پنجره‌ها عکس‌برداری می‌کند. او به کارول می‌گوید: «باید بیش‌تر به انسان‌ها علاقه نشان دهم.» و ساکت می‌شود. یک جای خالی و به‌نوعی یک‌جور غریبگی در شخصیت او وجود دارد. شخصیت سرسخت مارا به‌عنوان یک بازیگر کاملاً در این نقش می‌نشیند و به‌شکل ایده‌آلی ویژگی‌های موردنظر را منتقل می‌کند. گاهی به لب‌های ترس حالت حزن‌انگیزی می‌دهد، گاهی در گوشه‌ای بغ می‌کند و ترسیده به‌نظر می‌آید، و با تجربه‌ی هر احساس جدیدی حیران و سرگشته می‌شود. هاینس کاری می‌کند که ناراحتی زیبا به‌نظر برسد! منطقی است که او طرفدار ادوارد هاپر است، کسی که نقاشی‌هایش درون این فیلم را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده است. در حقیقت، کارول می‌تواند یکی از تصاویر ادوارد هاپر باشد، همان‌طور که به‌طور قطع فیلم «دورتر از بهشت» هم یک تصویر از داگلاس سیرک بود. رستوران‌ها، پشت‌بام‌های شیروانی و آدم‌های درمانده‌ای را که بر لبه‌ی تختشان می‌نشینند در آن فیلم به‌یاد آورید. اگر به نقاشی هاپر در سال ۱۹۳۹ نگاه کنیم که در آن زنی فریبنده در فکر فرورفته و به یک طرف لم داده است، می‌بینیم که به‌جای این زن به‌راحتی می‌شد بلانشت قرار داشته باشد، یعنی ۱۳ سال قبل از این‌که کارول و ترس هم‌دیگر را ببینند و قبل از این‌که او مجبور به انتخاب شود. تابوهای اخلاقی آن زمان او را مجبور کرد میان حضانت فرزندش و دوستش یک نفر را انتخاب کند.

/wp-content/uploads/media/kunena/attachments/2376/carol-2015-8Copy.jpgبلانشت از هر عاملی برای شکل دادن به ملودرام نقش بهره می‌برد. حتی در مورد کاراکتری که در «یاسمن آبی» (Blue Jasmin) بازی کرد و یک اسکار را هم به‌دست آورد نمی‌توانستید به‌طور کامل این را بگویید. او از نظر احساسی به جایگاهی رسیده که پژمردگی واقعی و درد خالص را نشان می‌دهد و فقط می‌توانم بگویم کارش خارق‌العاده است. کارول در صحنه‌ای تلاش می‌کند چندلر را مقابل دیدگان وکیل‌هایشان متقاعد کند. در این‌جا دل‌سردی و نومیدی زندگی این دو چنان صادقانه و عریان نشان داده می‌شود که شما را ویران می‌کند. حالا یک دایره‌ی کامل را طی کرده‌ایم و دوباره به صحنه‌ی چای رسیده‌ایم، و می‌شنویم که کارول قدم بعدی را برای بیان احساساتش برمی‌دارد، زمانی که قدرتمندترین کلماتی را که در زبان انگلیسی وجود دارد بیان می‌کند (منظور نویسنده جمله‌ی «دوستت دارم» است.). بلانشت آن قدر قدرتمندانه این کار را انجام می‌دهد که شکل دیگری نمی‌توان برایش متصور شد. این صحنه مثل کل فیلم شما را از پای درمی‌آورد. اگر هاینس نتواند جایزه‌ی نخل طلا را برای چیزی که در این فیلم ارائه داده از آن خود کند، دیگر نمی‌دانم با چه چیزی می‌تواند! 1- نویسنده‌ی آمریکایی (1921-1995). 2-نقاش واقع‌گرای آمریکایی (1882-1967). موضوع بسیاری از نقاشی‌های او زنی است که نیمه‌برهنه یا برهنه تصویر شده است. 3-کارگردان آلمانی (1897-1978). فیلم هاینس متأثر از فیلم‌های سیرک، به‌ویژه «هرچه خدا می‌خواهد» (All That Heaven Allows) و «تقلید زندگی» (Imitation of Life)، است.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: شبنم سید‌مجیدی

ویراستار:علی باقریان

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

 

نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 10 از 10

«کارول»Carol) ) فیلم غم‌انگیز و زیبایی است، از آن دسته فیلم‌هایی که تا مدت‌ها بعد از محو شدن تصویر تابلوی نئونی سینما از آینه‌ی خودرو هم‌چنان در ذهن بیننده باقی می‌مانند. فیلم، علی‌رغم داستان به‌ظاهر ساده‌اش، کاملاً با داستان‌های عشقی هم‌سنخش در دوره‌های دیگر متفاوت است. کارگردان، تاد هاینس، با تکیه‌ی بیش‌تر بر لحن و تصویر، در مقایسه با ابزارهای سنتی داستان‌گویی، فیلمی ساخته است که دمدمی بودنش تا مدت‌ها باقی می‌ماند. به‌خصوص، در طول 90 دقیقه‌ی اول فیلم، «کارول» تجربه‌ی همه جانبه‌ای است که بیننده را دعوت می‌کند تا گام‌های خود را آهسته و با آهنگ سرخوشانه‌ی کارول همراه کند. «کارول» بر اساس رمان «بهای نمک» (The Price of Salt) پاتریشیا های اسمیت ساخته شده است. فیلیس نیگی، یکی از دوستان اسمیت، به‌مدت 15 سال روی این فیلم‌نامه کار کرده است و، هرچند نمی‌تواند با اطمینان بگوید که اگر نویسنده زنده بود حتماً این نسخه‌ی سینمایی رمان را تأیید می‌کرد، اما باور دارد که در مقایسه با تفاسیر متعدد سینمایی قبلی از اثرش -به‌ویژه «بیگانگان در قطار» (Strangers on a Train)، «دور از بهشت» (Far From Heaven) و «زیر آفتاب سوزان» (Purple Noon)- های اسمیت از این فیلم بیش‌تر خوشش می‌آمد. نگاه نیگی و تاد هاینس به داستان، به‌صورت «داستان عشقی» در معنای عام آن است. فیلم قصد ندارد «پیامی» به ما بدهد. چون داستان فیلم در دهه‌ی 1950 رخ می‌دهد، تعصب فرهنگی علیه روابطی از این دست بخشی از چارچوب فیلم است، اما فیلم‌نامه‌ی نیگی هرگز شکل سخنرانی‌های گوش‌خراش یا موعظه‌وار را به خود نمی‌گیرد. بی‌عدالتی‌های جاری در موقعیت‌های گوناگون بدون هیچ توضیحی دراماتیزه می‌شوند (بر خلاف «حق رأی» (Suffragette) که به این دام می افتد.).

آغاز و پایان فیلم در نیویورک سال‌های 1952-1953 رخ می‌دهد و در برخی سکانس‌ها، قهرمانان داستان از راه زمینی به ایالات شمالی آمریکا (بین اوهایو و کوه‌های راکی) سفر می‌کنند. در کانون فیلم، داستان کارول ایرد ثروتمند و اجتماعی (کیت بلانشت)، و کارمند جوان یک فروشگاه زنجیره‌ای به‌نام تِرز بلیوت (رونی مارا) قرار دارد. این دو، وقتی که ترز یک ست قطار اسباب‌بازی را به کارول می‌فروشد با هم آشنا می‌شوند. کارول زندگی پیچیده‌ای دارد: شوهرش، هارگ (کایل چندلر)، که با او زندگی نمی‌کند، در تلاش است حضانت کامل دخترشان را، با استناد به برخی خصوصیات کارول، به‌طور کامل به‌دست آورد. کارول برای آزاد کردن ذهنش تصمیم می‌گیرد به یک سفر جاده‌ای برود و از ترز دعوت می‌کند که او را در این سفر هم‌راهی کند. در خودرو و در توقف‌های مختلف میان راه نوعی نزدیکی اجتناب‌ناپذیر بین آن‌ها رخ می‌دهد.

بسیاری از فیلم‌های این‌چنینی از داشتن پیرنگ‌های زیاد رنج می‌برند، به‌طوری که اغلب داستان اصلی به موضوعی فرعی در میان داستان‌های متعدد فیلم تبدیل می‌شود، اما «کارول» با هوشمندی تمرکز خود را روی تعامل بین شخصیت‌های اصلی قرار داده است و بازیگران مکمل، یعنی شوهر و عاشق سابق کارول، ابی (سارا پائولسون)، و دوست‌پسر ترز، ریچارد (جیک لیسی)، را به نقش‌های فرعی تنزل داده است. رابطه‌‌ی بین کارول و ترز خیلی کند پیش می‌رود، روندی باورکردنی دارد، و بیش‌تر با نگاه‌ها، حالت‌های چهره و زبان بدن پیش می‌رود تا با دیالوگ. هاینس جزئیات ظریف تعامل آن دو را به‌تصویر می‌کشد و کشش بین کیت بلانشت و رونی مارا یکی از مؤلفه‌های مهم است. هر دو بازیگر برای نحوه‌ی جان بخشیدن به شخصیت‌هایشان شایسته‌ی توجه هستند. اگرچه مارا ممکن است برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن در اسکار نامزد شود، اما بازی‌اش، بیش‌تر، در حد انتظار ما از یک بازیگر نقش اول است. دوسوم ابتدایی فیلم از نگاه او بیان می‌شود. تنها در اواخر فیلم (بعد از پایان سفر جاده‌ای) زاویه‌ی دید دوربین بر کارول متمرکز می‌شود. بازی بلانشت نیز خوب است، اما شاید اجرای این نقش کمی آسان‌تر باشد: مارا باید خودآگاهی فزاینده از تمایلات جدید خود را، در دورانی که این تمایلات غیرطبیعی تلقی می‌شد، به بیننده منتقل کند، اما کارول تا این لحظه از زندگی‌اش دیگر به این تمایلات خود پی برده و با آن‌چه احساس می‌کند راحت است، حتی اگر جامعه آن را قبول نداشته باشد.

نحوه‌ی کاربرد تصاویر هاینس حالتی رؤیاگونه را ایجاد می‌کند. فیلم با یک تراکینگ‌شات شروع می‌شود و سپس کات‌های ممتد بر کات‌های سریع رجحان می‌یابند. بازسازی دهه‌ی 1950 ما را به یاد آن دوران بر اساس عکس‌ها و فیلم‌های باقی‌مانده از آن می‌اندازد. خیلی راحت وارد دنیای این شخصیت‌ها می‌شویم و به‌سرعت در موقعیت‌هایشان هم‌راه می‌شویم. روی‌کرد فیلم بیشتر سبکی اروپایی دارد تا آمریکایی. «کارول» لحن بی‌عیب و نقصی برای طرح موضوع خود یافته است: گاهی اوقات جدی می‌شود، گاهی اوقات امیدبخش است، گاهی بی‌فکر، و البته گاهی هم غمناک است، و در نهایت با لحن خیلی خوبی به‌پایان می‌رسد، فیلمی بسیار عمیق و تأثیرگذار که تحت بررسی منتقدان است و احتمالاً هنگام اعلام نامزدهای اسکار توجه بسیاری را به خود جلب خواهد کرد.

 

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: محمد‌رضا سیلاوی

ویراستار:علی باقریان

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: سایت نقد فارسی” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.


ممکن است شما دوست داشته باشید

81
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
80 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
18 Comment authors
farzaddmohammadsisفیلم دوستmohammad khodaverdi Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
پوريا
Guest
Member
پوريا

Ali327:واقغا مسخرست ! فیلمایی که امسال نامزد اسکار شدن بیشترشون یا درباره ی لزبین هاست یا درباره گی ها یا ترنس جندر هاست !
این مسخره بازیا چیه آخه !

عجب!!!!!…….شما تو کره ی مریخ زندگی میکنی؟؟؟؟؟اونجا هم اسکار دارن؟؟؟؟؟داداش کدوم یک از فیلمهای نامزد امسال درباره ی همجنسگرایی بود؟؟؟؟؟میشه ما رو روشن کنی؟؟؟؟کارول که اصلا نامزد بهترین فیلم نشد….این جفنگیاتو از کجا دراووردی؟؟؟؟نکنه شما هم جز دلواپس هایی میخوای دستان پشت پرده رو افشا کنی؟؟؟؟؟ 😆 😀 😆 طرز فکرتو عوض کن…همجنسگرایی تو دنیای امروز اون چیزی نیست که تو فکر میکنی…تو چه خوشت بیاد چه نیاد دنیا داره عوض میشه…..

Member
Member
Alireza

جناب روشنفکر میتونی درست بودن این مفهوم رو ثابت کنی؟ یا فقط میخوای با پروپاگاندا جلو بری؟ اگه میتونی اینم یه لیست سوال: ۱٫میتونی ثابت کنی ژنتیکیه؟ ۲٫اگه کتاب آسیب شناسی روانی رو بخونی میبینی تحقیقاتی تو دانمارک نشون داده دزدی هم ژنتیکیه یعنی باید رهاشون کرد بخاطر ژنتیک؟ ۳٫خلاصه اختیار بدنمون دست خودمونه یا ژنتیک؟ ۴٫ تو یوتیوب کلیپ The Other Side Of Rainbow رو ببین. ۵٫درباره ی خشونت خانگی این زوجها، بی اختیاری مدفوع،شیوع hiv بین همجنسگرایان مرد چی داری بگی؟ (جورج مایکل و فردی مرکوری چرا سریع مردن؟) ۶٫ مقاله ای تو Ncbi هست که این افراد… ادامه »

Ali327
Guest
Member
Ali327

واقغا مسخرست ! فیلمایی که امسال نامزد اسکار شدن بیشترشون یا درباره ی لزبین هاست یا درباره گی ها یا ترنس جندر هاست !
این مسخره بازیا چیه آخه !

VVV
Guest
Member
VVV

sins nouri:مزخرف هالیوودی بیش نبود اگه قراره فیلمی با این مضمون ببینم ابی گرم ترین رنگ است رو ترجیح میدم

لیست بلند بالای جوایز و نامزدی های فیلم و استقبال مردم از فیلم و نظرات پایین دوستان راجب فیلم نشان دهنده ی اینه که حرفای تو بی ارزشه….

sins nouri
Guest
Member
sins nouri

مزخرف هالیوودی بیش نبود اگه قراره فیلمی با این مضمون ببینم ابی گرم ترین رنگ است رو ترجیح میدم

جست و جو گر
Guest
Member
جست و جو گر

فیلم بسیار زیبا و جذابی بود. بازیگرهای عالی، موسیقی عالی، فیلمبرداری عالی. کلا فیلم درخشانی بود از نظر فرم. ولی باید قبول کرد هر فرمی دربرگیرنده ی یک محتوا هست.دوستان نظرات متفاوتی داشتن ولی من یه چیزی ذهنم رو درگیر کرده. ببینید موضوع داستان و ته مایه اونه. موضوعی که یک قومی بخاطر پذیرفتن اون و انجامش نابود شدن و حتی آثار تاریخی ازشون مونده که نشون میده بودن (قوم لوط) و قرآن هم بهشون اهمیت می ده و مفصل دربارشون صحبت می کنه انقدر زیبا به ما ارائه میشه چرا. حالا ما اسمش رو بذاریم عشق، انحراف یا هرچیز… ادامه »

بهروز.
Guest
Member
بهروز.

Ehsan rr:بازی های خوبی داشت اما در کل فیلم خیلی چیز خاصی واسه من نداشت،با این خط داستانی فیلم blue is warmest color فیلم فوق العاده جذاب تری بود

شدیدا موافقم

بهروز.
Guest
Member
بهروز.

۷ از ۱۰

Koalima
Guest
Member
Koalima

viper2020:امسال واقعا خیلی سال خوبی بود فیلم ها واقعا عالی بودن ولی باز هم بعضی فیلم ها و بازیگران با بی مهری اسکار روبرو شدن یکی از این فیلم ها کارل هست . که حقش بود برای بهترین فیلم نامزد اسکار شه . نمیدونم درباره این فیلم چی بگم … فقط وقتی تموم شد اشکم داشت درمیود … این فیلم همه چیش عالیه … کارگردانی . فیلمبرداری . .موسیقی متن که عالیه بعد از دیدن فیلم فقط دارم به سوندترک هاش گوش میدم و بازیگری هاش … که اصلا نمیدونم چی بگم … کیت بلانشت که بهترین بازیگر حال و… ادامه »

viper2020
Guest
Member
viper2020

امسال واقعا خیلی سال خوبی بود فیلم ها واقعا عالی بودن ولی باز هم بعضی فیلم ها و بازیگران با بی مهری اسکار روبرو شدن یکی از این فیلم ها کارل هست . که حقش بود برای بهترین فیلم نامزد اسکار شه . نمیدونم درباره این فیلم چی بگم … فقط وقتی تموم شد اشکم داشت درمیود … این فیلم همه چیش عالیه … کارگردانی . فیلمبرداری . .موسیقی متن که عالیه بعد از دیدن فیلم فقط دارم به سوندترک هاش گوش میدم و بازیگری هاش … که اصلا نمیدونم چی بگم … کیت بلانشت که بهترین بازیگر حال و… ادامه »

مهران ----
Member
Member
مهران ----

ین فیلم قبل از اینکه درمورد همجنسگرایی باشه، درباره ی عشقه. اینکه آدم یه حسی نسبت به یه شخصی پیدا میکنه که نمیتونه همون حس رو نسبت به شخصی دیگه داشته باشه، انگار که اون طرف دنیا و زندگی رو از نو برات معنی میکنه، هر چند از دید دیگران غیر منطقی، نامعقول یا گناه باشه. مثل آخر فیلم که ترز جواب رده میده به درخواست کرل برای زندگی‌ کردن در کنار هم ولی بعد که میره به مهمونیه دوستش میفهمه که با دیگران هیچ حسی‌نداره و نمیتونه درکشون کنه و دیگران هم اون‌ رو نمیتونن درک کنن و تصمیم… ادامه »

رويا
Guest
Member
رويا

فیلم واقعا زیبایی بود.خیلی خوب دنیای پژمرده ی زنا رو ترسیم کرد.کیت بلانشت و رونی مارا هم بازیهاشون فوق العاده بود.دوستانی هم که از فیلم ایراد میگیرن باید بهشون بگم این فیلم یه ملودرام غمگینه و نباید ازش انتظار داشت که وسط فیلم جنگ جهانی بشه و یهو بتمن و سوپر من بیان همه رو نجات بدن.این فیلم به هیچ وجه نمیخواد همجنسگرایی رو سمبلیک کنه.تمامی عناصر این فیلم سرجاشه و از حدش تجاوز نمیکنه.این فیلمو حتما ببینید.

The Divine Comedy
Guest
Member
The Divine Comedy

میشل:فیلم کرول از نظر خمیر مایه اولیه دارای یک پی محکمیه که تمامی استانداردهای سینمایی رو رعایت کرده و حتی بالاتر از حد انتظار تمامی مننقدین ظاهر شده و از طرفی بازی بسیار هنرمندانه نقش کرول با یک بازی عمقی و مویرگی مثل فردی که نه ب عنوان بازیگر بلکه به عنوان شخصیت واقعی فیلم یک داستان ملودرام غم انگیز رو تو دهه پنجاه به تصویر کشیده که داستان و رابطه عاشقانه؛ عاطفی بین دو زن رو به عرصه ی نمایش قرار داده. تو این فیلم بر خلاف فیلمای مقوایی دیگه سعی نه بر ایجاد یک هنجار برای همجس گرایان… ادامه »

نرگس34
Guest
Member
نرگس34

MohammadR.Alie:فیلم بسیارخوبی بود کیت بلانشت هم بازیش مثل همیشه بی نقص بودازخود فیلم بگذریم می خوام درمورد موضوع فیلم کمی صحبت کنم ببینید عزیزان همجنسگرایی عمل بسیاراشتباهی میباشد نمی خوام ازمنظردینی به این مساله نگاه کنم این مسئله خصوصا برای پسرها واقعا شرم اوره(اخه چرا وقتی دخترها هستن یه پسرباید به همجسگرایی گرایش پیداکنه)امادرمورد دخترها همجسگرایی قابل درک تره(نمی خوام تائیدکنم) به دلایلی مثل هوس بازبودن بعضی پسرها که فقط به دنبال لذت بردن یک طرفه ازداشتن ربطه با دخترها هستن وهیچ توجهی به عواطف و احساسات دخترها ندارن(پسرهاتو دل شکستن ماهرن دخترها تو دل بردن!) دلیل دوم هم برمیگرده… ادامه »

میشل
Guest
Member
میشل

فیلم کرول از نظر خمیر مایه اولیه دارای یک پی محکمیه که تمامی استانداردهای سینمایی رو رعایت کرده و حتی بالاتر از حد انتظار تمامی مننقدین ظاهر شده و از طرفی بازی بسیار هنرمندانه نقش کرول با یک بازی عمقی و مویرگی مثل فردی که نه ب عنوان بازیگر بلکه به عنوان شخصیت واقعی فیلم یک داستان ملودرام غم انگیز رو تو دهه پنجاه به تصویر کشیده که داستان و رابطه عاشقانه؛ عاطفی بین دو زن رو به عرصه ی نمایش قرار داده. تو این فیلم بر خلاف فیلمای مقوایی دیگه سعی نه بر ایجاد یک هنجار برای همجس گرایان… ادامه »

MohammadR.Alie
Guest
Member
MohammadR.Alie

فیلم بسیارخوبی بود کیت بلانشت هم بازیش مثل همیشه بی نقص بودازخود فیلم بگذریم می خوام درمورد موضوع فیلم کمی صحبت کنم ببینید عزیزان همجنسگرایی عمل بسیاراشتباهی میباشد نمی خوام ازمنظردینی به این مساله نگاه کنم این مسئله خصوصا برای پسرها واقعا شرم اوره(اخه چرا وقتی دخترها هستن یه پسرباید به همجسگرایی گرایش پیداکنه)امادرمورد دخترها همجسگرایی قابل درک تره(نمی خوام تائیدکنم) به دلایلی مثل هوس بازبودن بعضی پسرها که فقط به دنبال لذت بردن یک طرفه ازداشتن ربطه با دخترها هستن وهیچ توجهی به عواطف و احساسات دخترها ندارن(پسرهاتو دل شکستن ماهرن دخترها تو دل بردن!) دلیل دوم هم برمیگرده… ادامه »

bmc
Guest
Member
bmc

کمال:

bmc:

کمال:

bmc:

کمال:دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

داداش میدونی که هنوز کیفیت بلوری نیومده و خیلیا ندیدن…چرا اسپویل میکنی؟؟؟؟؟ 😡 😡 😕 😕

منظورت چیه؟یعنی چی؟
دارم میگم آخرش رو ***یدم چیشد و منظورش چی بود؟

منظورم اینه که چرا اخر داستانو لو میدی؟؟؟این دور از انصافه….اسپویل(spoil) نمیدونی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟

اوکی ….راست میگی….اصلا حواسم نبود….پس بی زحمت از طریق ایمیلم بگو منظورش از آخر چی بود و چطور شد؟
suniman2010@gmail.com
ممنون

عزیزم با عرض معذرت خودمم فیلمو ندیدم.

کمال
Guest
Member
کمال

bmc:

کمال:

bmc:

کمال:دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

داداش میدونی که هنوز کیفیت بلوری نیومده و خیلیا ندیدن…چرا اسپویل میکنی؟؟؟؟؟ 😡 😡 😕 😕

منظورت چیه؟یعنی چی؟
دارم میگم آخرش رو ***یدم چیشد و منظورش چی بود؟

منظورم اینه که چرا اخر داستانو لو میدی؟؟؟این دور از انصافه….اسپویل(spoil) نمیدونی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟

اوکی ….راست میگی….اصلا حواسم نبود….پس بی زحمت از طریق ایمیلم بگو منظورش از آخر چی بود و چطور شد؟
suniman2010@gmail.com
ممنون

bmc
Guest
Member
bmc

کمال:

bmc:

کمال:دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

داداش میدونی که هنوز کیفیت بلوری نیومده و خیلیا ندیدن…چرا اسپویل میکنی؟؟؟؟؟ 😡 😡 😕 😕

منظورت چیه؟یعنی چی؟
دارم میگم آخرش رو ***یدم چیشد و منظورش چی بود؟

منظورم اینه که چرا اخر داستانو لو میدی؟؟؟این دور از انصافه….اسپویل(spoil) نمیدونی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟

کمال
Guest
Member
کمال

bmc:

کمال:دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

داداش میدونی که هنوز کیفیت بلوری نیومده و خیلیا ندیدن…چرا اسپویل میکنی؟؟؟؟؟ 😡 😡 😕 😕

منظورت چیه؟یعنی چی؟
دارم میگم آخرش رو نفهمیدم چیشد و منظورش چی بود؟

bmc
Guest
Member
bmc

کمال:دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

داداش میدونی که هنوز کیفیت بلوری نیومده و خیلیا ندیدن…چرا اسپویل میکنی؟؟؟؟؟ 😡 😡 😕 😕

کمال
Guest
Member
کمال

دوستان سلام
آخرش چیشد؟اونجایی که ترس میره رستوران و جایی که کارول وعدش رو داده بود که حتما بیاد و چیشد که ترس ناراحت شد و پایانش چیشد؟
ممنون میشم بگین

tara_mosavi
Guest
Member
tara_mosavi

فیلم زیبایی بود با اینکه شاید خودم به شخصه هنوز این مسئله برام جا نیفتاده اما واقعا رابطه کارول و ترز به نظرم بیشتر از این که زشت باشه ، رابطه دوستانه صمیمی و زیبایی رو به تصویر کشیده و می شود تصور همجنسگرایاینه روی این رابطه نداشت و کارول به دلیل اینکه دخترش رو ازش گرفتن روابط خانوادگی ناپایداری داره دنبال یه رابطه صمیمی و دوستانه است که البته به دلیل آزادی های اجتماعی و … رابطه آنها فراتر می رود. با تمام این ها فیلم زیبا و دوست داشتنی بود و واقعا غم انگیز

جلال
Guest
Member
جلال

اقا دیشب من این فیلمو دیدم….خیلی باحال بود….واقعا خوش ساخت بود.بازیهاش خیلی خوب بودن.اصلا باید اسم فیلمو میذاشتن "ترز" نه "کارول" چون ناموسا بار اصلی فیلم روی کاراکتر رونی مارا یا همون ترز بود.ولی دم تاد هینز گرم فیلم ردیفی ساخت.منتظر اثر بعدیشم.

All of Me
Guest
Member
All of Me

sorvash:این فیلم زیبا و هنرمندانه ساخته شده و همه اجزا خیلی بی نقص در کنار هم قرار گرفته… البته این موضوع جای تاسف داره که اونها انقدر دقیق و با ظرافت دارن موضوع همجنسبازی رو در تمام دنیا عادی میکنن… دوستان در خود غرب هم خیلی از مردم هنوز مخالف این موضوع هستن (واقعا هم دور از فطرت انسانیه) نشون به اون نشون که شبکه ABC آمریکا هم صحنه های عاشقانه فیلم رو کات کرده از فیلم… ولی فارغ از بحث شرعی و عرفی، فیلم خوبیه و احساسات رو به خوبی نشون میده… بازی رونی مارا هم خیلی خوب بود… ادامه »

sorvash
Guest
Member
sorvash

این فیلم زیبا و هنرمندانه ساخته شده و همه اجزا خیلی بی نقص در کنار هم قرار گرفته… البته این موضوع جای تاسف داره که اونها انقدر دقیق و با ظرافت دارن موضوع همجنسبازی رو در تمام دنیا عادی میکنن… دوستان در خود غرب هم خیلی از مردم هنوز مخالف این موضوع هستن (واقعا هم دور از فطرت انسانیه) نشون به اون نشون که شبکه ABC آمریکا هم صحنه های عاشقانه فیلم رو کات کرده از فیلم… ولی فارغ از بحث شرعی و عرفی، فیلم خوبیه و احساسات رو به خوبی نشون میده… بازی رونی مارا هم خیلی خوب بود… ادامه »

Ehsan rr
Guest
Member
Ehsan rr

بازی های خوبی داشت اما در کل فیلم خیلی چیز خاصی واسه من نداشت،با این خط داستانی فیلم blue is warmest color فیلم فوق العاده جذاب تری بود

برجام:خاري دلواپسان
Guest
Member
برجام:خاري دلواپسان

سلام دوستان من به تازگی شروع کردم به دیدن فیلمهای خارجی از سینماهای کشورهای مختلف.در ابتدا باید بگم واقعا فیلم دیدن لذت بخشه.سینما خیلی سرگرم کننده و جالبه.چیزی که من متوجه شدم از مقایسه ی فیلمهای ایرانی و خارجی اینه که فیلمهای خارجی اصلا شعار نمیدن و اونچه که هست رو بدون هیچ کم و کاستی به تصویر میکشن بدون کوچکترین ترس از حزب یا نهادی. چیزی که من در سریالها و فیلمهای ایرانی به ندرت میبینم.فیلم کارول رو هم بدون توجه به موضوعش و از روی یه حس انسان دوسستانه خواهم دید و مثل بعضی افراطیون همش دنبال تخریب… ادامه »

ali.Reza
Guest
Member
ali.Reza

م ن:الا لعنه الله علی الظالمین

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

bmc
Guest
Member
bmc

م ن:الا لعنه الله علی الظالمین

ای بابا……..کشتین ما رو با این حدیث و ایتون.فارسی حرف بزن تا بفهمیم منظورت چیه.با موضوع فیلم مشکل داری خب فیلم نبین.مگه کسی زورت کرده که حتما بشینی فیلم ببینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟تو یا قصد فرافکنی داری یا اصلا فیلم نمیبینی اومدی اینجا جفنگ بگی.

م ن
Guest
Member
م ن

الا لعنه الله علی الظالمین

سیاوش
Guest
Member
سیاوش

چنگیز:ژووووووووووون،عجب سوژه ای،این فیلم ارزش ده بار بردن جشنواره هایی مثل برلین و کن و تن و من و عن و هزار تا کوفت زهر مار دیگه رو داره

من و عن رو خوب اومدی
معمولا دوتا کلمه هم آوا از نظر معنایی خیلی بهم نزدیکن
چطوری عنو؟؟!!

چنگیز
Guest
Member
چنگیز

ژووووووووووون،عجب سوژه ای،این فیلم ارزش ده بار بردن جشنواره هایی مثل برلین و کن و تن و من و عن و هزار تا کوفت زهر مار دیگه رو داره

mohammad.r
Guest
Member
mohammad.r

Pili Pili:ای کاش یه روزی برسه که قبول کنیم هرکسی که مثل ما نیست منحرف یا بیمار نیست ای کاش یکم میتونستیم به عقاید دیگر اقلیت ها احترام بگذاریم دوست عزیز به نظرم مخاطب حرفت منم شایدبنده نتونستم منظورم رو درست مطرح کنم منظورم ازجنجال برانگیزبودن این فیلم اینه که نمیشه با هرفردی توجامعه خودمون درمورد این جور فیلم ها صحبت کردچون ظرفیت ندارن وگرنه خود بنده هیچ مشکلی با این فیلم ندارم بنده فعلااین فیلم رو ندیدم اما فیلم blue is the warmest color که به عشق بین دودختر جوان اشاره میکنه رو دیدم واصلا بهش به چشم یک… ادامه »

Pili Pili
Member
Member
Pili Pili

ای کاش یه روزی برسه که قبول کنیم هرکسی که مثل ما نیست منحرف یا بیمار نیست
ای کاش یکم میتونستیم به عقاید دیگر اقلیت ها احترام بگذاریم

joker13
Guest
Member
joker13

نقد بسیار عالی بود.اگه میشه فیلم زیبای brooklyn هم نقدش بذارید.ممنون

مريل
Guest
Member
مريل

تریلرهای این فیلم مسحور کنندست.اشک ادمو در میاره.بی شک فیلم فوق العاده ای.تاد هینز کارگردانیه که اثبات کرده فضای زن ها رو بهتر از هر کسی دیگه درک میکنه.مثلا فیلم فوق العاده ی far from heaven که جو لیان مور بازی میکرد بسیار خوش ساخت بود و تاد هینز رو به قدرت بالایی در کارگردانی رسوند.من اصلا به این فیلم از دیدگاه همجنسگرایانه نگاه نمیکنم چون این فیلم اصلا قصد اینو نداره که همجنسگرایی رو سمبلیک کنه و شعار بده بلکه داره زندگی دو انسان کاملا معمولی رو به تصویر میکشه و نحوه ی پیچیدگی ساختار روانی انسان و عشقهای… ادامه »

Mojtaba Bahremand
Member
Member
Mojtaba Bahremand

Sick:ممنون برای ترجمه دو نقد
امتیاز ندارن منتقدا؟!

تیم رابی ۵ از ۵ – جیمز براردینلی ۳٫۵ از ۴

تریشا
Guest
Member
تریشا

اگر به عنوان ی اثر سینمایی فقط بهش نگاه کنی و نه به عنوان ی مسلمون ی شاهکار بی نظیره کیت بلانشت انقدر در نقش کارول غرق شده که نمیشه گفت بازی کرده بلکه زندگی کرده،هر کدوم از اجزای فیلم اینقدر هوشمندانه و متناسب انتخاب و کار شده که بیننده فقط میتونه محسور شده بشه

mohammad.r
Guest
Member
mohammad.r

موضوع این فیلم شاید برای خیلی از مردم ایران وسایر کشورهای اسلامی جنجال برانگیز باشه به هر حال چه بخواید چه نخواید دنیا عوض شده وهمجنسگرایی هم داره کم کم عادی میشه.(متاسفانه)البته برای بنده اهمیتی نداره زندگی هرکس به خودش مربوطه ما که بیش از یکبارزندگی نمی کنیم.

مهران ----
Member
Member
مهران ----

ممنون برای ترجمه دو نقد
امتیاز ندارن منتقدا؟!