A Seperation (جدایی نادر از سیمین)


خلاصه داستان:

سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به‌همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همهٔ مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از داد


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Andrew O'Hehir (اندرو اوهِهیر)

نمره 10 از 10

در فيلم اصغر فرهادي، كارگردان فيلم جدايي نادر از سيمين، هيچ سياست صريح و روشني نميتوان يافت و زماني كه اصغر فرهادي در كشمكش با مقامات دولتي ايران در حين توليد فيلم بود، سرانجام مهر تاييد بر توليد وي خورده شد. اين فيلم در سال 2011 در جشنواره فيلم فجر در تهران موفق ظاهر شد و هم اكنون رسماً كانديداي اسكار از سوي جمهوري اسلامي ايران ميباشد. دو نتيجه ضد و نقيض ميتوان از اين فيلم برداشت كرد: شايد مقامات فرهنگي ايران چندان زيرك نباشند و يا اين كه شايد سطح اختلاف نظرها و مباحثهها در ايران بسيار پيچيدهتر از آن است كه خارج نشينها گمان ميكنند.

“جدايي نادر از سيمين” در واقع همه چيز است، كه شاخصترين آنها يك ملودرام اجتماعي پيچيده در مورد سقوط يك ازدواج و يك مشكل خانوادگي كه باعث ايجاد زنجيرهاي از حوادث ميشود؛ يك داستان فريبنده و هيچكاكي كه سرنخها در تنگناهاي داستان بافته شدهاند كه شايد ببينده قادر به درك آنها نشود و يك داستان برجسته فلسفي كه هر يك از كاراكترهاي فيلم در آن از لحاظ اخلاقي نقشی منحصر به فرد ایفا می کنند.

عناصر استفاده شده فرهادي در فيلمش در تمام كشورها و در تمام مقاطع زماني يافت ميشوند. (اختلافات زناشويي، مذهب، اختلاف طبقات اجتماعي و فرهنگ سنتي مردسالاري) اما جداي همه اينها ” جدايي نادر از سيمين” تصويري واضح از تنش و نفاق و اختلافات خانوادگي جامعه ايران نشان ميدهد. تا آنجا که من از آن مطلع هستم، این موارد از چشم مقامات ايراني هم پنهان نمانده و عده ای واکنش های تندی نیز بدان نشان داده اند اما با تمامی این احوالات، جایگاه فعلی این فیلم نشان می دهد که مقامات ایران واقعاً دوست نداشتند كه فرهادي را سركوب شود. (لازم به ذكر است كه فرهادي جايزه بهترين فيلم را در برلين را هم از آن خود كرد.) اين فيلم يك شاهكار تمام عیار است و ممكن است كه در انتها به عنوان بهترين فيلم در بخش خارجي جوایز نیز انتخاب شود.

تعداد انگشت شماري از علاقهمندان به سينما فرهادي 40 ساله را ميشناسند، كسي كه فيلم قبلياش “درباره الي” تا حدودي از فيلم ” L’Avventura” ساخته آنتونيوني اقتباس گرفت و به عنوان كارگرداني پيشرو بعد از كارگردانان معاصر و برجسته ایران همچون عباس كيارستمي، محسن مخملباف و مجيد مجيدي مورد تمجيد قرار گرفت. طبعاً بسياري از علاقهمندان به سينما در آمريكا تا كنون هرگز درباره فرهادي نشنيدهاند و به همين دليل شاید تمایل چندانی به تماشای” جدايي نادر از سيمين”نداشته باشند. شايد ترس از سكانسهاي طولاني و ساكت در خانه و مناظر خشك دليل اين موضوع باشد؛ اما اشتباه نكنيد، اين فيلم بسيار جدي و پيچيده است كه پر است از سرگرمي، شوخي و ترحم كه چشمانداز جذاب خانواده معاصر ايران را در پشت كليشهها به تصوير ميكشد.

در صحنه آغازين ، ما زوج اصلي فيلم را ميبينيم؛ نادر خوش تيپ و باوقار (پيمان معادي) و زن موقرمزش سيمين (ليلا حاتمي) كه در مقابل يك قاضی كه دوربین در ابتدا آن را نشان نمی دهد در حال مشاجره براي طلاق هستند. اما اين قاضی، حوصلهاش از جر و بحث اين دو نفر از طبقه متوسط مردم سر رفته است. سيمين ميخواهد دختر يازده ساله خود ترمه را (سارينا فرهادي كه دختر واقعي اصغر فرهادي است) با خود به خارج از كشور ببرد اما دليل واضح و مشخصي نيز براي اين كار ندارد، اما اين در حالي است كه نادر ميخواهد در ايران بماند و از پدر پير خود كه به بيماري آلزايمر دچار است و نميتواند او را تنها بگذارد، (علي اصغر شهبازي) مراقبت كند.

اين فيلم يك نزاع موشكافانه است؛ هيچكس دین را زیر سوال نمی برد، جايگاه زن را تحقير نميكند و يا برخی قوانین قانون اساسی ایران را محكوم نميكند. ممكن است تصور كنيد نادر و سيمين از همان ثانيههاي اول جو را آلوده ميكنند. در واقع آنها در دعواهای ناتمام خود، باز هم ملاحظه می کنند و تا حرمت یکدیگر را نگه می دارند. اما نکته جالب توجه آنکه، در يك جامعه غربي، يك زوج يا به شدت با هم دعوا كرده و يا دوستانه از هم جدا ميشوند. معمولا در جوامع غربی، حالت دیگری وجود ندارد!

وقتي كه سيمين با مخالفت نادر براي طلاق مواجه ميشود، به خانه پدري خود ميرود و تلاش ميكند تا از طريق قانوني حضانت ترمه را از آن خود كند. اين در حالي است كه نادر و سيمين بدون هيچ خصومتي با هم رفت و آمد دارند. نادر، راضيه (با بازی ساره بيات)، شخصي متدين و نيازمند را كه در حومه شهر زندگي ميكند، براي مراقبت از پدرش استخدام ميكند. راضيه اين كار را دوست ندارد و براي اين كار آماده نيست؛ وي بايد از دختر كوچك خود نيز مراقبت كند و نميتواند به طور همزمان از پدر بيمار نادر نيز كه مدام عادت دارد آپارتمان را ترك كند و در خيابان پرسه بزند، نگهداري كند. راضيه در مورد شغلش به حجت، شوهرش (با بازی شهاب حسيني) دروغ ميگويد،چرا كه ميداند شوهرش به دليل مذهبي و يا هر دليل اجتماعي ديگر اجازه چنين كاري را به او نميدهد. ( در يكي از سكانسهاي تامل برانگيز فيلم، راضيه، در شرایطی که پدر نادر در شرایط بدی به سر می برد، به يك کارشناس امور دینی تلفن ميزند و سئوال ميكند كه آيا شرعاً ميتواند خودش پدر نادر را تميز كند يا خير.)

در واقع راضيه تلاش ميكند تا به نحوي اين شغل را به شوهرش كه به تازگي نيز ورشكسته شده است منتقل كند، اما طوري كه او اصلاً نفهمد اين شغل خود او بوده است. اما از اقبال بد راضيه، اين حقه او موجب آغاز تراژديهاي اجتماعي بعدي ميشود، اما فيلمنامه فرهادي به گونهاي است كه شايد بيننده به سختي متوجه آن شود. سيمين و نادر كاراكترهاي دوست داشتني در اين فيلم هستند كه يك بيننده خارجي از طبقه اجتماعي متوسط به راحتي آن را درك ميكند، كاراكترهايي كه به نوعي قرباني خودخواهي، پيشداوري و غرور خود شدهاند. بيننده در آغاز فيلم شفقت كمتري نسبت به حجت و راضيه دارد – آنها زوجي رنجديده، بسيار حساس بر روی مسائل مذهبی و از طبقه كارگر هستند – اما محروميت و سركوب شدن آنها در اين فيلم غير قابل انكار است و اين سئوال كه كدام زوج موجب آزار زوج ديگر در اين فيلم ميشود در ذهن بيننده به وجود ميآيد. در اين فيلم حتي رفتارهاي غيرطبيعي ترمه، معلم خصوصيش و رفتار همسايه نيز تاثیر گذار هستند.

وقتي نادر به خانه باز ميگردد و پدر خود را پيدا مي كند كه بيهوش شده و به تخت بسته شده است و راضيه كه ظاهراً گمشده است، خشمگين شده و او را اخراج ميكند. در حين همين روند برخي از تابوهاي متعدد ايراني نقض ميشوند و اتفاقات غمانگيزي رخ ميدهد كه شايد مسئول آن نادر باشد و شاید اينكه وي تقصيري نداشته باشد. چيزي كه در پي اين اتفاقات رخ ميدهد نوعي رويهي پليسي است كه در آن تمام كساني كه شامل اين اتفاق ميشوند به نحوي دوست دارند دروغ بگويند و يا حقيقت را لاپوشاني كنند، اما سرنخها همه جا هستند و حقيقت سردرگم، هيچ كجا يافت نميشود. نادر به دليل آنچه با راضيه انجام داده است با محكوميت زندان روبرو ميشود و راضيه نيز به دليل آنچه كه با پدر نادر انجام داده است با همين محكوميت مواجه ميشود. در همين اثنا، حجت كه بسيار دمدمي است تمام افراد را تهديد ميكند، افراد بيگناه نيز براي كتمان حقيقت گمراه ميشوند و سيمين نيز تلاش ميكند كاري را انجام دهد كه تمام افراد پولدار در اين شرايط انجام مي دهند، يعني همه مشكلات را با پول حل و فصل كند.

لوكيشنهاي اين فيلم در تهران و توسط محمود كلاري فيلمبرداري و با بودجهاي در حدود 500 هزار دلار ساخته شده است. “جدايي نادر از سيمين” يك درام با حال و هوای زندگی معاصر است.  فیلمی مملو از پيچيدگي و هيجان، كه توسط شخصي كارگرداني شده است كه سنتهاي سينماي آمريكا و اروپا را در آن گنجانده است. جدایی نادر از سیمین فيلمي است كه زندگي كنوني را به تصوير كشيده است،نه مانند فيلمهاي آمريكايي كه همیشه يك يا دو سال پيش را به نمايش ميگذارند.  علاوه بر آن، اين فيلم نگاهي عميق به درون ملت و جامعهاي دارد كه عده كمي از ما آن را درك ميكنيم، وراي يك كاريكاتور رسانهاي،  يك اثر عميق انساني است كه بازخوردهاي احساسي و ديد تراژديك يك رمان خوب، آن را همراهي ميكند.

منتقد: Andrew O’Hehir

مترجم: سعيد هوشنگی

****************************************************

نقد و بررسی فیلم به قلم Movahed Montaghem (موحد منتقم)

موحد منتقم

سرانجام شاهکار بی چون و چرای اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین در جشنواره فجر اکران شد.. فیلمی که ارزش شش ساعت قرار گرفتن در صف  بی سابقه ی تماشای فیلم را داشت. فیلم را با هیجان ناشی از دیدن فیلم از کارگردان درباره الی نگاه کردم. و فیلم در انتها من را با چشمان اشک آلود بدرقه کرد! جدایی نادر از سیمین تمامی آنچه شما از یک فیلم عالی انتظار دارید، از میزانسن گرفته تا فیلمنامه و کارگردانی و بازیگری عالی، یک جا در خود دارد. از همه تعجب برانگیزتر بازی حیرت انگیز ساره بیات است. شهاب حسینی هم که اگر فقط به دوربین نگاه کند کافی است! فیلم قبل از اینکه مراحل ساختش تمام شود جایزه بهترین فیلمنامه را  از جشنواره آسیا پاسفیک گرفت و به بخش اصلی مسابقه برلین راه پیدا کرد.

جدایی نادر از سیمین با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، كیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می‌شود. این فیلم با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اصغر فرهادی مقابل دوربین رفته است. سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند. اما دادگاه درخواست اش را رد می کند. سیمین مجبور می شود به خانه پدرش برگردد. ترمه به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد، تصمیم می گیرد پیش پدرش نادر بماند. نادر نمی تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و….

فیلم به یکی از مشکلات خانواده های از سنت جدا شده و در راه رسیدن به مدرنیسم  جامعه ما می پردازد. که زن و شوهر بدون هیچ دلیلی و صرفاً دلایل خیلی کوچکی صرفاً به خاطر غروری که دارند تصمیم می گیرند از هم جدا شوند و هیچکدام از آنها حاضر به کوتاه آمدن از خواسته هایش در برابر نیست. به قول  جی اسکینر: گاهی جدایی ما آدم ها از یکدیگر، ساده تر از آن است که فکرش را بکنیم! پدر نادر که مبتلا به بیماری آلزایمر است یک سمبل تمام عیار از فیلم است. نادر  و سیمین در مرز بین داشتن و نداشتن  همدیگر هستند و در این میان احساسی ناپیدا به آنها نوید امید می دهد. ولی احساسی عمیق تر می گوید بهتر است به جای پرداختن به این احساس امیدواری متزلزل، آن را خاتمه دهند. شاید آن حس امید دختر آنها باشد و یا هرچیز دیگری. و دومی هم ممکن است غرورباشد؛ و دوباره هرچیز دیگری! ولی هرچه فیلم پیش می رود ماجراهای جدیدی وارد داستان می شود… همانند درباره الی هرچه به جلو پیش می رویم بازیگران با بحران های سخت تر و پیچیده تری روبرو می شوند و در پایان با یک ماتم تمام عیار (خود زنی های حجت و…) خاتمه می یابد. جدایی نادر از سیمین همانند درباره الی… باعث می شود ما در انتهای به خودمان فیلم بگوییم «همه اینها م یشد هرگز اتفاق نیافتد!»

پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین بخاطر حرف هایی که اصغر فرهادی  در جشن خانه زده بود، در حین فیلمبرداری باطل شد. که البته پس از مدتی دوباره مجوز را گرفت. نمی دانم چرا پس از پایان فیلم جدایی نادر ازسیمین با خودم کلنجار می رفتم که انتخاب کنم درباره الی بهتر بود یا جدایی نادر از سیمین؟ باور کنید هرکاری کردم نتوانستم بین دو فیلمی که از بهترین فیلمهای عمرم هستند یکی را انتخاب کنم. این دو فیلم فرسنگ ها از سایر تولید های سینمایی ایران جلوتر هستند! جدایی نادر از سیمین فیلمی است که می تواند به راحتی با فیلمهای درجه یک روز سینمای جهان رقابت کند و نشان می دهد که اصغر فرهادی جامعه شناس بزرگی است که جامعه خود را به خوبی نگاه می کند و درس های خوبی به تماشاگران فیلمش از همین نگاه هایش می دهد. راستی چرا آنقدر پایان فیلم خوب بود؟ چرا بقیه کارگردان ها و فیلمنامه نویس ها نمی توانند چنین پایانی خلق کنند؟ جدایی نادر از سیمین آنقدر فیلمنامه ی خوبی دارد که در انتهای فیلم وقتی دختری که تنها یکی از قربانیان جدایی نادر از سیمین است گریه می کند و باید یا نادر و یا سیمین را  انتخاب کند، خودم هم مثل همان دخترک گریه ام گرفته بود! گویی من هم می خواستم از میان نادر و سیمین یکی را انتخاب کنم!

فیلمبرداری محمود کلاری هم قطعاً یکی از امیدداران کسب سیمرغ است (هرچند که سیمرغ درب رابر این فیلمبرداری اصلاً ارزشی ندارد) که در صحنه ی دادگاه به اوج خودش می رسد. فیلمبرداری فیلم در انتقال فضای فیلم به تماشاگر در جدایی نادر از سیمین کار بزرگی انجام می دهد.

همانند فیلم  درباره الی بحران در چهره بازیگران فیلم به شکل تمام عیاری موج می زند .لیلا حاتمی که استاد بازیگری در چنین نقش هایی است. شهاب حسینی و پیمان معادی هم که قبلا در درباره الی امتحان خودرا پس داده اند، در این فیلم حضوری خیره کننده دارند. فیلم فضاهای ساکت و بی روح و افسرده کننده ای دارد، که به خاطر رابطه ی رو به جدایی رونده ی نادر و سیمین به نوعی نشان دهنده روابط بین شخصیت های فیلم است. آدم از دیدن این همه ریزه کاری لذت می برد.یکی از کارهایی که برای انجام اش ثانیه شماری می کنم این است که نسخه ی خانگی فیلم جدایی نادر از سیمین را بگیرم و به صورت سیاه و سفید تماشایش کنم. قطعاً  تماشای فیلم  به صورت سیاه و سفید لذتی وصف نشدنی باید داشته باشد. موقع تماشای فیلم  با خودم احساس می کردم که دارم  یکی از فیلم های فصل اسکار را نگاه می کنم. فیلم اگر پخش کننده های خوبی داشته باشد می تواند حرف های بسیاری در جشنواره ها و محافل سینمایی بین المللی بزندو قطعا گیشه ای رویایی را پیش رو خواهد داشت. موقع بیرون آمدن از سینما تماشاگران اصلاً انگار توی این دنیا نبودند. ساکت مانده بوند. مثل مرده های متحرک از سینما بیرون می آمدند و معلوم نبود دارند به چه چیزی فکر می کنند!

«اینکه من باشم و تو باشی ولی ما نباشیم. جدایی همین است»

موحد منتقم

****************************************************


ممکن است شما دوست داشته باشید

210
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
210 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
151 Comment authors
فیلم دوستمحمدجواد هفتانیوحید145سید ابوالفضل سجادیایرانی فقط ادعا ادعا Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
علی حیدری
Guest
Member
علی حیدری

عالی بود. انتهاش باز موند

محسن جلالی
Guest
Member
محسن جلالی

mosfa:هر فیلمی که نظر ایرانی ها رو جلب کنه دو روزه میره تو لیست ۱۰۰ فیلم . تا حالا هیچ کدومتون راجع به لایه های پنهان فیلم و نماد گیری های اصغر فرهادی خوندین . فهمیدین که ایران و ایرانی رو چه جوری به جامعه جهانی معرفی میکنه . ********* آدمایی که سرشون رو میتراشن و فک میکنن روشن فکرن . و با لباس سوسیالیسم به رگهای جوونای ما نهیلیسم و سردرگمی میان دین و مدرنیته رو تزریق میکنن . ******** همین کار هاست که اسکار رو تبدیل به جایزه ای بی ارزش میکنه برای کارگردانهای بزرگی مثل کوبریک و… ادامه »

امین amin
Guest
Member
امین amin

این فیلم برای نمایش در ایران خیلی پربار و اثر بخش بود ولی نمایش در مجامع بین المللی جز تحقیر ایران و به خصوص ایرانی چیزی برای مابه دست نیاورد به نظر من اسکار فرهادی نماد کوچک نشان دادن ایرانی است که در تاریخ سینما ثبت شد

arian
Guest
Member
arian

من اعتراف میکنم توان بحث کردن با افرادی که یک حبه قند را با جدایی نادر از سیمین مقایسه میکنند ندارم انها باید به یک روانشناس متبحر خودشان را معرفی کنند.

امین کورلئونه
Guest
Member
امین کورلئونه

این فیلم بالاتر از اسکار بود.
ایکاش در جسنواره کن و بفتا هم حضور پیدا میکرد.
در ضمن اصغر ۱۰۶ جایزه بین المللی به خاطر این شاهکارش دریافت کرد و پرونده جدایی را بست.

Russell
Guest
Member
Russell

اقا من به یه چیزی توى این فیلم پی بردم اونم اینه که نادر با خانوم قهرایی رابطه داشت به چند دلیل: اول به نحوه سلام علیک کردنشون اولای فیلم(خانم قهرایی میپرسه خانوم خوبن؟؟؟) دوم اینکه خانم قهرایی اومد تو دادگاه به طرفداری از نادر شهادت داد(دروغ گفت) گفت که نادر حرفای مارو نشنید در صورتی که نادر شنیده بود اونجا که حجت رفت مدرسه سراغ خانوم قهرایی اول خانم قهرایی چیزی نمیگف ولی وقتی حجت گفت یا میای بگی که دروغ گفتی یا من تا تهش میرم ببینم که داستان شما با شوهر این خانوم چیه یه دفعه خانم… ادامه »

1mag
Guest
Member
1mag

باز این داداشای توهم توطئه آمدن! 😐 اقا تو که میگی مردم دروغ نمیگن الان داری دروغ میگی که :-* 😳 باید قبول کنیم مردم ایران از جمله خودم!!زیاد دروغ میگن…یه کم بیش از حد 😥 😮 فیلم فقط مفهوم دروغ گفتن تو ایران. نشان می داد البته ابراداییم داشت ولی یه جهش حساب میشه

آیدین
Guest
Member
آیدین

به نظر من سینما یه دنیای متفاوت تری داره و نیاز به مطالعه ,تحصیلات, تجربه چندین ساله و طرز فکر کاملا" بی طرفانه داره.یعنی نمیشه به کسی که حتی ۲ تا فیلمو ندیده بگی منتقد.

به نظر من:" کاش این فیلم نامزد و برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب نمیشد."
اون موقع آیا بازم آقای رائفی سوژه برای نقد داشتند؟
آیا درگیری لفظی بین منتقد ها ادامه پیدا می کرد؟

آیا بعضی ها دلیل قاطعی برای ضد مذهبی و فرهنگی بودن فیلم داشتند؟

با تشکر

دانشجوی فیلمسازی
Guest
Member
دانشجوی فیلمسازی

عالی بود
همیشه سعی کنید جایی اظهار نظر کنید که علمشو داشته باشید. با تشکر
امید برای روزهایی که همیشه فیلم های خوب همچنان ساخته شود.

میثم
Guest
Member
میثم

zhra: مهدی ضد تندروی:واقعا خنده ام میگیره اول از اون تندروهایی که با حرفاشون فقط خنده ای بر لبان ما جاری می سازند و دوم از کسایی که به چیزهایی می پردازند که ارزش هنری نداره !!!!!! یه سوالی دارم … اون کسانی که در مقامی هستند که در اسکار یا هر مجمع معتبر بین المللی نقد می کنند و نظر می دهند بیشتر می فهمند یا شما؟؟؟؟(مخاطبان خاص تندرو) شما ارزش این فیلم و فیلم نامه ی بسیار قوی این فیلم رو درک کردی؟؟؟تک تک سکانس ها بسیار هنرمندانه و ظریفانه بوده و فقط نشستی به این نکته نگاه… ادامه »

سهیل
Guest
Member
سهیل

http://www.aparat.com/v/xFwdJلطفا برید به این ادرس اونوقت متوجه حقیقت تلخ فیلم جدایی میشوید.امیدوارم به حق زهرا(س)به هدف شومشون نرسیده باشند

بهار
Guest
Member
بهار

من این فیلم رو دیدم و همون موقعی که تو سینما دیدم به نظرم بهترین فیلمی بود که دیده بودم. اون موقع هنوز از گلدن گلوب و اسکار و این حرف ها هم هیچ خبری نبود. من نمی دونم کجای این فیلم دروغگویی رو نشون می ده؟ مثلا اون خانومی که می ره می گه آقا قضیه از این قراره و نیایید این پول رو به شوهر من بدید و حاضر نیست قسم دروغ بخوره دروغگواِ؟ آیا نمی تونستن این پول رو بگیرن و بخورن و یه آب هم روش؟ حتی دین رو هم به درستی نشون بده که حتی… ادامه »

نرگس
Guest
Member
نرگس

می دونید علت ناراحتی بعضی ها چیه؟نقدهایی که منتقدای خارجی درمورد فیلم کردن رو خوندید؟فیلم فرهادی به زیبایی این رو که دروغ به حقیقت در جوامع تبدیل شدهرو بیان کردو چه جایزه گرفته باشه یانه زیبا بود،نقدهای فارسی هم در مورد فیلم درک بالای نقدکننده از فیلمی که مخاطبانش جهانی هستند و محدود به ایران نمیشن رو به خوبی می رسونن و برداشت زیباشون رو از فیلمی که باید بدرستی اون رو درک کرد نشون میدن.اما نقد های خارجی که طبق معمول از نظر خودم همیشه در رده ی پایین تری هستن دوگانه رفتار کردن و از یک طرف فیلم… ادامه »

beny Mp
Member
Member
beny Mp

دوستانی که نقد آقای زائفی رو گوش دادن خواهشا ظرفیت داشته باشن. من خودم هم گوش دادم. خود اون نقد هم نمیتونه کاملا درست باشه. خودش هم اینو میگه.
پس خواهشن ارزش این فیلم رو کم نکنید.

مهران دوستی
Guest
Member
مهران دوستی

سلام و با دورود فراوان..من واقعا متاسفم واسه بعضیا که ظرافت فیلم نامه و بازی رو در این فیلم جدی نگرفتند.هر پلان از این فیلم دریایی از تفکر و ظرافت پشتشه..که بعضی ها با نگاهی سطحی به این فیلم زیبا اونو یک فیلم بی ارزش قلمداد میکنن…ما باید به چنین فیلم سازی در مملکت خودمون افتخار کنیم که با فیلمش دنیارو به وجد آورد..درور

Batman
Guest
Member
Batman

فیلمه متوسطیه…همین..فرم نداره..بازیهاش بدنیست

چشم بیدار
Guest
Member
چشم بیدار

اهای همه کسانی که از جدایی تعریف کردید برید از آقای فرهادی بپرسید چرا اسم زن چادری که به در ودیوار می خوره وبچه اش سقط میشه راضیه هست.(یا زهرا)
من یکی از طرفداران این فیلم بودم فقط برید نقد راءفی پور رو بشنوید دنیا رو سرتون خراب میشه

zahra b
Member
Member
zahra b

مهدی ضد تندروی:واقعا خنده ام میگیره اول از اون تندروهایی که با حرفاشون فقط خنده ای بر لبان ما جاری می سازند و دوم از کسایی که به چیزهایی می پردازند که ارزش هنری نداره !!!!!! یه سوالی دارم … اون کسانی که در مقامی هستند که در اسکار یا هر مجمع معتبر بین المللی نقد می کنند و نظر می دهند بیشتر می فهمند یا شما؟؟؟؟(مخاطبان خاص تندرو) شما ارزش این فیلم و فیلم نامه ی بسیار قوی این فیلم رو درک کردی؟؟؟تک تک سکانس ها بسیار هنرمندانه و ظریفانه بوده و فقط نشستی به این نکته نگاه کردی… ادامه »

a.m.k
Guest
Member
a.m.k

مهدی ضد تندروی:واقعا خنده ام میگیره اول از اون تندروهایی که با حرفاشون فقط خنده ای بر لبان ما جاری می سازند و دوم از کسایی که به چیزهایی می پردازند که ارزش هنری نداره !!!!!! یه سوالی دارم … اون کسانی که در مقامی هستند که در اسکار یا هر مجمع معتبر بین المللی نقد می کنند و نظر می دهند بیشتر می فهمند یا شما؟؟؟؟(مخاطبان خاص تندرو) شما ارزش این فیلم و فیلم نامه ی بسیار قوی این فیلم رو درک کردی؟؟؟تک تک سکانس ها بسیار هنرمندانه و ظریفانه بوده و فقط نشستی به این نکته نگاه کردی… ادامه »

مهدی ضد تندروی
Guest
Member
مهدی ضد تندروی

واقعا خنده ام میگیره اول از اون تندروهایی که با حرفاشون فقط خنده ای بر لبان ما جاری می سازند و دوم از کسایی که به چیزهایی می پردازند که ارزش هنری نداره !!!!!! یه سوالی دارم … اون کسانی که در مقامی هستند که در اسکار یا هر مجمع معتبر بین المللی نقد می کنند و نظر می دهند بیشتر می فهمند یا شما؟؟؟؟(مخاطبان خاص تندرو) شما ارزش این فیلم و فیلم نامه ی بسیار قوی این فیلم رو درک کردی؟؟؟تک تک سکانس ها بسیار هنرمندانه و ظریفانه بوده و فقط نشستی به این نکته نگاه کردی که ایرانی… ادامه »

zahra b
Member
Member
zahra b

mr.ka: zhra:این فیلم توهینی بود به من که یک ایرانی ام..هویتم، مردمم این آقای فرهادی مردم ما رو چی فرض کرده ؟ از یه طرف با فیلمش ما رو زیر سوال برده. همه ادمهای توی فیلم از کوچیک تا بزرگ دروغ گو هستن به جز سیمین که اون هم از همه جداس چون اینجا رو جای زندگی نمی دونه، و از طرف دیگه وقت سخنرانی از مردم ایران و عشق به وطن و هم میهناش دم میزنه!!! احمق فرض کرده ما رو؟! من نمی گم چنین مسائلی نداریم توی کشور ..همه جا هست . اما نشان دادن به این شکل… ادامه »

mr.ka
Guest
Member
mr.ka

zhra:این فیلم توهینی بود به من که یک ایرانی ام..هویتم، مردمم این آقای فرهادی مردم ما رو چی فرض کرده ؟ از یه طرف با فیلمش ما رو زیر سوال برده. همه ادمهای توی فیلم از کوچیک تا بزرگ دروغ گو هستن به جز سیمین که اون هم از همه جداس چون اینجا رو جای زندگی نمی دونه، و از طرف دیگه وقت سخنرانی از مردم ایران و عشق به وطن و هم میهناش دم میزنه!!! احمق فرض کرده ما رو؟! من نمی گم چنین مسائلی نداریم توی کشور ..همه جا هست . اما نشان دادن به این شکل و… ادامه »

zahra b
Member
Member
zahra b

این فیلم توهینی بود به من که یک ایرانی ام..هویتم، مردمم این آقای فرهادی مردم ما رو چی فرض کرده ؟ از یه طرف با فیلمش ما رو زیر سوال برده. همه ادمهای توی فیلم از کوچیک تا بزرگ دروغ گو هستن به جز سیمین که اون هم از همه جداس چون اینجا رو جای زندگی نمی دونه، و از طرف دیگه وقت سخنرانی از مردم ایران و عشق به وطن و هم میهناش دم میزنه!!! احمق فرض کرده ما رو؟! من نمی گم چنین مسائلی نداریم توی کشور ..همه جا هست . اما نشان دادن به این شکل و… ادامه »

سید عمادالدین میرمحم
Guest
Member
سید عمادالدین میرمحم

فقط به خاطر مسائل سیاسی اسکار دادن در قسمت فیلمهای خارجی که اسکار گرفت فیلمهای بهتری هم بودن من همشونو دیدم ولی متاسفانه حقیقت اینه 🙁

manaz
Guest
Member
manaz

به نظر من که فیلمش عالی بود دست از این حرفا بردارید چرا دست از این همه منفی نگری و سیاسی بازی بر نمی دارید. تا کیمی خوایند مثل شخصیت های کتاب قلعه حیوانات از دشمن فرضی ترس داشته باشید به خوک ها سواری بدید…….. چه خوبه که آدم از موفقیت هموطن هاش خوشحال باشه چه عجب بعد از اینهمه خبرهای ناامید کننده یک خبر خوش بهمون رسید…….. تازه اگه جشنواره ای داوراش اسرائیلی و بد هستند چرا هر سال برای رفتن بهش سر ودست می شکنند..

ليلا
Guest
Member
ليلا

سلااااااااااااام
ممنون واقعا از مطلبتون
من خودم اول خیلی تعریف این فیلمو شنیدم
اما بعد از دیدن فیلم فهمیدم هیچ فرقی با فیلمای دیگه نداشت و مهم تر اینکه جالب نبود
تعجب کردم
باخودم گفتم حتما دلیل دیگه ای داره که اسکار گرفته
حالا از دوستانی که اعتراض دارن میخوام تا نقد این فیلمو ازاقای عباسی و رائفی پور بشنون 😳

no one
Guest
Member
no one

واقعا فیلم علی بود من نیمدونم بعضی ها چجور میگن به شیعه خیانت کردن اصلا چه ربطی داره فکر کنم اینجور کامنت ها باید بره تو سایتهای تند رو سیاسی نه سایتهای نقد فیلم

meysam kh
Member
Member
meysam kh

سهیل:دریافت جایزه ی اسکار که داوران اصلی اون امریکایی و اسراییلیه از نظر من نه تنها ارزش نداره بلکه باید بگردی ببینی چه نفعی واسشون داشته.چون مبنای داوریه انها کیفیت نیست که اگه اینجوری بودوقتی اواتار کاندید شد جایزه رو به یک فیلم اسراییلیه دادن مگه اواتار چی کم داشت!در مورد فیل یک جدایی هم لطفا برید نقددکتر رائفی پور رو گوش کنید تا ببینید دلیله انتخابش چی بوده و اقای فرهادی چه خیانتی در حق کشورش و شیعیان کرده.راستی لباس خانوم لیلا حاتمی روهم که دیدید که جزء ده برتر شده و هیچ اثری از طرح های اصیل ایرانی… ادامه »

احد
Member
Member
احد

دریافت جایزه ی اسکار که داوران اصلی اون امریکایی و اسراییلیه از نظر من نه تنها ارزش نداره بلکه باید بگردی ببینی چه نفعی واسشون داشته.چون مبنای داوریه انها کیفیت نیست که اگه اینجوری بودوقتی اواتار کاندید شد جایزه رو به یک فیلم اسراییلیه دادن مگه اواتار چی کم داشت!در مورد فیل یک جدایی هم لطفا برید نقددکتر رائفی پور رو گوش کنید تا ببینید دلیله انتخابش چی بوده و اقای فرهادی چه خیانتی در حق کشورش و شیعیان کرده.راستی لباس خانوم لیلا حاتمی روهم که دیدید که جزء ده برتر شده و هیچ اثری از طرح های اصیل ایرانی… ادامه »

سهیل
Guest
Member
سهیل

دریافت جایزه ی اسکار که داوران اصلی اون امریکایی و اسراییلیه از نظر من نه تنها ارزش نداره بلکه باید بگردی ببینی چه نفعی واسشون داشته.چون مبنای داوریه انها کیفیت نیست که اگه اینجوری بودوقتی اواتار کاندید شد جایزه رو به یک فیلم اسراییلیه دادن مگه اواتار چی کم داشت!در مورد فیل یک جدایی هم لطفا برید نقددکتر رائفی پور رو گوش کنید تا ببینید دلیله انتخابش چی بوده و اقای فرهادی چه خیانتی در حق کشورش و شیعیان کرده.راستی لباس خانوم لیلا حاتمی روهم که دیدید که جزء ده برتر شده و هیچ اثری از طرح های اصیل ایرانی… ادامه »

a.m.k
Guest
Member
a.m.k

یک سوال:
این فیلم چون بر سر زبان ها افتاد اسکار گرفت یا چون اسکار گرفت بر سر زبان ها افتاد؟
گاهی من با نقدهایی از این فیلم مواجه شدم که لایق این فیلم نبودن.از نقدهای لایه ای جناب رائفی پور گرفته تا بعضی از دوستان منتقد کوته فکر.اما یک چیزی رو قبول دارم.اونم اینه که این فیلم برسر زبان ها افتاد نه بخاطر فوق العاده بودن،بخاطر اینکه قرار بود اسکار بگیره.قبلا هم گفتم چرا اسکار گرفته.

mazyiar
Guest
Member
mazyiar

چند تا نکته درباره ی جدایی: ۱)یه سوال:فرهادی پایان فیلم رو به عهده ی بیننده میزاره؟در حالی که دقیقا میگه که کدوم بد هست و کدوم خوب.نادر کامل خصوصیات بد رو داره دروغ میگه بچه مردم رو اونجوری میکشه و جالبه که میگه میخوام بمونم و بجنگم در حالی که توی گودال مردن بچه میافته شروع میکنه به دروغ گفتن و میگه که من نمیدونستم که ساره بیات باردار بوده! و … درحالی که سیمین حتی یه دروغ هم نمیگه یه حرکت بد نمیکنه خب حالا اون سارینا فرهادی که نماد نسل جوان و نوجوان ایران هست باید کدوم رو… ادامه »

رضا اسدی
Member
Member

mosfa:هر فیلمی که نظر ایرانی ها رو جلب کنه دو روزه میره تو لیست ۱۰۰ فیلم . تا حالا هیچ کدومتون راجع به لایه های پنهان فیلم و نماد گیری های اصغر فرهادی خوندین . فهمیدین که ایران و ایرانی رو چه جوری به جامعه جهانی معرفی میکنه . ر..م پس کله کچل فرهادی . آدمایی که سرشون رو میتراشن و فک میکنن روشن فکرن . و با لباس سوسیالیسم به رگهای جوونای ما نهیلیسم و سردرگمی میان دین و مدرنیته رو تزریق میکنن . ر..م به اونایی که به این فیلم به خاطر مسائل کثیفی که راجع به ایرانی… ادامه »

mosfa
Guest
Member

هر فیلمی که نظر ایرانی ها رو جلب کنه دو روزه میره تو لیست ۱۰۰ فیلم . تا حالا هیچ کدومتون راجع به لایه های پنهان فیلم و نماد گیری های اصغر فرهادی خوندین . فهمیدین که ایران و ایرانی رو چه جوری به جامعه جهانی معرفی میکنه . ********* آدمایی که سرشون رو میتراشن و فک میکنن روشن فکرن . و با لباس سوسیالیسم به رگهای جوونای ما نهیلیسم و سردرگمی میان دین و مدرنیته رو تزریق میکنن . ******** همین کار هاست که اسکار رو تبدیل به جایزه ای بی ارزش میکنه برای کارگردانهای بزرگی مثل کوبریک و… ادامه »

محمود
Guest
Member
محمود

اینقدر تعریف کردن از یه ادمی که کل اعتقاد شیعه رو زیر سوال برده نشان از بازی و فریب دادن همه ما سطحی نگاه هاست. به سایت مصاف و نقد این فیلم از زبان استاد رائفی پور نگاهی کنید خدا از سر تقصیرت بگذره آقای فرهادی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سعیید
Guest
Member
سعیید

با سلام
من این نقد رو توی یه مجله دیدم. یه جاییش نوشته که حجت و نادر از دو طبقه متفاوت نیستن. لطفا بگین آیا به نظر شما اینطوریه یا نه چون گفته که اصلا توی تاریخ ایران تقسیم طبقاتی به معنای درستش وجود نداشته.

http://www.ettelaathekmatvamarefat.com/new/index.php?option=com_content&view=article&id=508:–l—r&catid=30:mag2&Itemid=39

مریم
Guest
Member
مریم

دمش گرم با این فیلم ساختنش 😥

samane
Guest
Member
samane

سلام خوبی
من تو مقالم از این نقد استفاده کردم برای ارجاع، تاریخ نوشتن این نقدها رو لازم دارم میشه برام بفرستید
مرسی

شایا
Guest
Member
شایا

خیلی فیلم روان و جذابیه
سینمای ایران و مردم ایران شایسته این شاهکار و جایزه رو داشتند.
اصغر فرهادی از تو ممنونیم و دووووست داریم
خسته نباشی،چشم به راه افتخار آفرینی دیگه ای از تو می مانیم

امیر - ج
Guest
Member
امیر - ج

a.m.k:تصویری که فرهادی با ساختن فیلمش و با گرفتن اسکارش از جامعه ی ایرانی در ذهن بشریت ساخت،این بود که:ما یک جامعه ی غم زده ایم که دین و قانونمون ما رو به هلاکت میبره.من نمیگم که ما مشکلات اجتماعی نداریم اما اینگونه مشکلات صرفا به مشکلات داخلی مربوط میشه.یک فرد اروپایی که در اینجا زندگی نکرده و همه جوره از ایران بد شنیده،با دیدن این فیلم دیگه بهش وحی منزل میشه که: ایرنی جماعت باخودشون درگیرن،سرهمدیگه رو کلاه میزارن،دین و ایمونشون دست و پای خودشون رو بسته،آزادی عمل ندارن،و همیشه تو فلاکت زندگی میکنن. بابا باورکنین ما فیلم تو… ادامه »