A Seperation (جدایی نادر از سیمین)


خلاصه داستان:

سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به‌همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همهٔ مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از داد


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Andrew O'Hehir (اندرو اوهِهیر)

نمره 10 از 10

در فيلم اصغر فرهادي، كارگردان فيلم جدايي نادر از سيمين، هيچ سياست صريح و روشني نميتوان يافت و زماني كه اصغر فرهادي در كشمكش با مقامات دولتي ايران در حين توليد فيلم بود، سرانجام مهر تاييد بر توليد وي خورده شد. اين فيلم در سال 2011 در جشنواره فيلم فجر در تهران موفق ظاهر شد و هم اكنون رسماً كانديداي اسكار از سوي جمهوري اسلامي ايران ميباشد. دو نتيجه ضد و نقيض ميتوان از اين فيلم برداشت كرد: شايد مقامات فرهنگي ايران چندان زيرك نباشند و يا اين كه شايد سطح اختلاف نظرها و مباحثهها در ايران بسيار پيچيدهتر از آن است كه خارج نشينها گمان ميكنند.

“جدايي نادر از سيمين” در واقع همه چيز است، كه شاخصترين آنها يك ملودرام اجتماعي پيچيده در مورد سقوط يك ازدواج و يك مشكل خانوادگي كه باعث ايجاد زنجيرهاي از حوادث ميشود؛ يك داستان فريبنده و هيچكاكي كه سرنخها در تنگناهاي داستان بافته شدهاند كه شايد ببينده قادر به درك آنها نشود و يك داستان برجسته فلسفي كه هر يك از كاراكترهاي فيلم در آن از لحاظ اخلاقي نقشی منحصر به فرد ایفا می کنند.

عناصر استفاده شده فرهادي در فيلمش در تمام كشورها و در تمام مقاطع زماني يافت ميشوند. (اختلافات زناشويي، مذهب، اختلاف طبقات اجتماعي و فرهنگ سنتي مردسالاري) اما جداي همه اينها ” جدايي نادر از سيمين” تصويري واضح از تنش و نفاق و اختلافات خانوادگي جامعه ايران نشان ميدهد. تا آنجا که من از آن مطلع هستم، این موارد از چشم مقامات ايراني هم پنهان نمانده و عده ای واکنش های تندی نیز بدان نشان داده اند اما با تمامی این احوالات، جایگاه فعلی این فیلم نشان می دهد که مقامات ایران واقعاً دوست نداشتند كه فرهادي را سركوب شود. (لازم به ذكر است كه فرهادي جايزه بهترين فيلم را در برلين را هم از آن خود كرد.) اين فيلم يك شاهكار تمام عیار است و ممكن است كه در انتها به عنوان بهترين فيلم در بخش خارجي جوایز نیز انتخاب شود.

تعداد انگشت شماري از علاقهمندان به سينما فرهادي 40 ساله را ميشناسند، كسي كه فيلم قبلياش “درباره الي” تا حدودي از فيلم ” L’Avventura” ساخته آنتونيوني اقتباس گرفت و به عنوان كارگرداني پيشرو بعد از كارگردانان معاصر و برجسته ایران همچون عباس كيارستمي، محسن مخملباف و مجيد مجيدي مورد تمجيد قرار گرفت. طبعاً بسياري از علاقهمندان به سينما در آمريكا تا كنون هرگز درباره فرهادي نشنيدهاند و به همين دليل شاید تمایل چندانی به تماشای” جدايي نادر از سيمين”نداشته باشند. شايد ترس از سكانسهاي طولاني و ساكت در خانه و مناظر خشك دليل اين موضوع باشد؛ اما اشتباه نكنيد، اين فيلم بسيار جدي و پيچيده است كه پر است از سرگرمي، شوخي و ترحم كه چشمانداز جذاب خانواده معاصر ايران را در پشت كليشهها به تصوير ميكشد.

در صحنه آغازين ، ما زوج اصلي فيلم را ميبينيم؛ نادر خوش تيپ و باوقار (پيمان معادي) و زن موقرمزش سيمين (ليلا حاتمي) كه در مقابل يك قاضی كه دوربین در ابتدا آن را نشان نمی دهد در حال مشاجره براي طلاق هستند. اما اين قاضی، حوصلهاش از جر و بحث اين دو نفر از طبقه متوسط مردم سر رفته است. سيمين ميخواهد دختر يازده ساله خود ترمه را (سارينا فرهادي كه دختر واقعي اصغر فرهادي است) با خود به خارج از كشور ببرد اما دليل واضح و مشخصي نيز براي اين كار ندارد، اما اين در حالي است كه نادر ميخواهد در ايران بماند و از پدر پير خود كه به بيماري آلزايمر دچار است و نميتواند او را تنها بگذارد، (علي اصغر شهبازي) مراقبت كند.

اين فيلم يك نزاع موشكافانه است؛ هيچكس دین را زیر سوال نمی برد، جايگاه زن را تحقير نميكند و يا برخی قوانین قانون اساسی ایران را محكوم نميكند. ممكن است تصور كنيد نادر و سيمين از همان ثانيههاي اول جو را آلوده ميكنند. در واقع آنها در دعواهای ناتمام خود، باز هم ملاحظه می کنند و تا حرمت یکدیگر را نگه می دارند. اما نکته جالب توجه آنکه، در يك جامعه غربي، يك زوج يا به شدت با هم دعوا كرده و يا دوستانه از هم جدا ميشوند. معمولا در جوامع غربی، حالت دیگری وجود ندارد!

وقتي كه سيمين با مخالفت نادر براي طلاق مواجه ميشود، به خانه پدري خود ميرود و تلاش ميكند تا از طريق قانوني حضانت ترمه را از آن خود كند. اين در حالي است كه نادر و سيمين بدون هيچ خصومتي با هم رفت و آمد دارند. نادر، راضيه (با بازی ساره بيات)، شخصي متدين و نيازمند را كه در حومه شهر زندگي ميكند، براي مراقبت از پدرش استخدام ميكند. راضيه اين كار را دوست ندارد و براي اين كار آماده نيست؛ وي بايد از دختر كوچك خود نيز مراقبت كند و نميتواند به طور همزمان از پدر بيمار نادر نيز كه مدام عادت دارد آپارتمان را ترك كند و در خيابان پرسه بزند، نگهداري كند. راضيه در مورد شغلش به حجت، شوهرش (با بازی شهاب حسيني) دروغ ميگويد،چرا كه ميداند شوهرش به دليل مذهبي و يا هر دليل اجتماعي ديگر اجازه چنين كاري را به او نميدهد. ( در يكي از سكانسهاي تامل برانگيز فيلم، راضيه، در شرایطی که پدر نادر در شرایط بدی به سر می برد، به يك کارشناس امور دینی تلفن ميزند و سئوال ميكند كه آيا شرعاً ميتواند خودش پدر نادر را تميز كند يا خير.)

در واقع راضيه تلاش ميكند تا به نحوي اين شغل را به شوهرش كه به تازگي نيز ورشكسته شده است منتقل كند، اما طوري كه او اصلاً نفهمد اين شغل خود او بوده است. اما از اقبال بد راضيه، اين حقه او موجب آغاز تراژديهاي اجتماعي بعدي ميشود، اما فيلمنامه فرهادي به گونهاي است كه شايد بيننده به سختي متوجه آن شود. سيمين و نادر كاراكترهاي دوست داشتني در اين فيلم هستند كه يك بيننده خارجي از طبقه اجتماعي متوسط به راحتي آن را درك ميكند، كاراكترهايي كه به نوعي قرباني خودخواهي، پيشداوري و غرور خود شدهاند. بيننده در آغاز فيلم شفقت كمتري نسبت به حجت و راضيه دارد – آنها زوجي رنجديده، بسيار حساس بر روی مسائل مذهبی و از طبقه كارگر هستند – اما محروميت و سركوب شدن آنها در اين فيلم غير قابل انكار است و اين سئوال كه كدام زوج موجب آزار زوج ديگر در اين فيلم ميشود در ذهن بيننده به وجود ميآيد. در اين فيلم حتي رفتارهاي غيرطبيعي ترمه، معلم خصوصيش و رفتار همسايه نيز تاثیر گذار هستند.

وقتي نادر به خانه باز ميگردد و پدر خود را پيدا مي كند كه بيهوش شده و به تخت بسته شده است و راضيه كه ظاهراً گمشده است، خشمگين شده و او را اخراج ميكند. در حين همين روند برخي از تابوهاي متعدد ايراني نقض ميشوند و اتفاقات غمانگيزي رخ ميدهد كه شايد مسئول آن نادر باشد و شاید اينكه وي تقصيري نداشته باشد. چيزي كه در پي اين اتفاقات رخ ميدهد نوعي رويهي پليسي است كه در آن تمام كساني كه شامل اين اتفاق ميشوند به نحوي دوست دارند دروغ بگويند و يا حقيقت را لاپوشاني كنند، اما سرنخها همه جا هستند و حقيقت سردرگم، هيچ كجا يافت نميشود. نادر به دليل آنچه با راضيه انجام داده است با محكوميت زندان روبرو ميشود و راضيه نيز به دليل آنچه كه با پدر نادر انجام داده است با همين محكوميت مواجه ميشود. در همين اثنا، حجت كه بسيار دمدمي است تمام افراد را تهديد ميكند، افراد بيگناه نيز براي كتمان حقيقت گمراه ميشوند و سيمين نيز تلاش ميكند كاري را انجام دهد كه تمام افراد پولدار در اين شرايط انجام مي دهند، يعني همه مشكلات را با پول حل و فصل كند.

لوكيشنهاي اين فيلم در تهران و توسط محمود كلاري فيلمبرداري و با بودجهاي در حدود 500 هزار دلار ساخته شده است. “جدايي نادر از سيمين” يك درام با حال و هوای زندگی معاصر است.  فیلمی مملو از پيچيدگي و هيجان، كه توسط شخصي كارگرداني شده است كه سنتهاي سينماي آمريكا و اروپا را در آن گنجانده است. جدایی نادر از سیمین فيلمي است كه زندگي كنوني را به تصوير كشيده است،نه مانند فيلمهاي آمريكايي كه همیشه يك يا دو سال پيش را به نمايش ميگذارند.  علاوه بر آن، اين فيلم نگاهي عميق به درون ملت و جامعهاي دارد كه عده كمي از ما آن را درك ميكنيم، وراي يك كاريكاتور رسانهاي،  يك اثر عميق انساني است كه بازخوردهاي احساسي و ديد تراژديك يك رمان خوب، آن را همراهي ميكند.

منتقد: Andrew O’Hehir

مترجم: سعيد هوشنگی

****************************************************

نقد و بررسی فیلم به قلم Movahed Montaghem (موحد منتقم)

موحد منتقم

سرانجام شاهکار بی چون و چرای اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین در جشنواره فجر اکران شد.. فیلمی که ارزش شش ساعت قرار گرفتن در صف  بی سابقه ی تماشای فیلم را داشت. فیلم را با هیجان ناشی از دیدن فیلم از کارگردان درباره الی نگاه کردم. و فیلم در انتها من را با چشمان اشک آلود بدرقه کرد! جدایی نادر از سیمین تمامی آنچه شما از یک فیلم عالی انتظار دارید، از میزانسن گرفته تا فیلمنامه و کارگردانی و بازیگری عالی، یک جا در خود دارد. از همه تعجب برانگیزتر بازی حیرت انگیز ساره بیات است. شهاب حسینی هم که اگر فقط به دوربین نگاه کند کافی است! فیلم قبل از اینکه مراحل ساختش تمام شود جایزه بهترین فیلمنامه را  از جشنواره آسیا پاسفیک گرفت و به بخش اصلی مسابقه برلین راه پیدا کرد.

جدایی نادر از سیمین با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، كیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می‌شود. این فیلم با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اصغر فرهادی مقابل دوربین رفته است. سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند. اما دادگاه درخواست اش را رد می کند. سیمین مجبور می شود به خانه پدرش برگردد. ترمه به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد، تصمیم می گیرد پیش پدرش نادر بماند. نادر نمی تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و….

فیلم به یکی از مشکلات خانواده های از سنت جدا شده و در راه رسیدن به مدرنیسم  جامعه ما می پردازد. که زن و شوهر بدون هیچ دلیلی و صرفاً دلایل خیلی کوچکی صرفاً به خاطر غروری که دارند تصمیم می گیرند از هم جدا شوند و هیچکدام از آنها حاضر به کوتاه آمدن از خواسته هایش در برابر نیست. به قول  جی اسکینر: گاهی جدایی ما آدم ها از یکدیگر، ساده تر از آن است که فکرش را بکنیم! پدر نادر که مبتلا به بیماری آلزایمر است یک سمبل تمام عیار از فیلم است. نادر  و سیمین در مرز بین داشتن و نداشتن  همدیگر هستند و در این میان احساسی ناپیدا به آنها نوید امید می دهد. ولی احساسی عمیق تر می گوید بهتر است به جای پرداختن به این احساس امیدواری متزلزل، آن را خاتمه دهند. شاید آن حس امید دختر آنها باشد و یا هرچیز دیگری. و دومی هم ممکن است غرورباشد؛ و دوباره هرچیز دیگری! ولی هرچه فیلم پیش می رود ماجراهای جدیدی وارد داستان می شود… همانند درباره الی هرچه به جلو پیش می رویم بازیگران با بحران های سخت تر و پیچیده تری روبرو می شوند و در پایان با یک ماتم تمام عیار (خود زنی های حجت و…) خاتمه می یابد. جدایی نادر از سیمین همانند درباره الی… باعث می شود ما در انتهای به خودمان فیلم بگوییم «همه اینها م یشد هرگز اتفاق نیافتد!»

پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین بخاطر حرف هایی که اصغر فرهادی  در جشن خانه زده بود، در حین فیلمبرداری باطل شد. که البته پس از مدتی دوباره مجوز را گرفت. نمی دانم چرا پس از پایان فیلم جدایی نادر ازسیمین با خودم کلنجار می رفتم که انتخاب کنم درباره الی بهتر بود یا جدایی نادر از سیمین؟ باور کنید هرکاری کردم نتوانستم بین دو فیلمی که از بهترین فیلمهای عمرم هستند یکی را انتخاب کنم. این دو فیلم فرسنگ ها از سایر تولید های سینمایی ایران جلوتر هستند! جدایی نادر از سیمین فیلمی است که می تواند به راحتی با فیلمهای درجه یک روز سینمای جهان رقابت کند و نشان می دهد که اصغر فرهادی جامعه شناس بزرگی است که جامعه خود را به خوبی نگاه می کند و درس های خوبی به تماشاگران فیلمش از همین نگاه هایش می دهد. راستی چرا آنقدر پایان فیلم خوب بود؟ چرا بقیه کارگردان ها و فیلمنامه نویس ها نمی توانند چنین پایانی خلق کنند؟ جدایی نادر از سیمین آنقدر فیلمنامه ی خوبی دارد که در انتهای فیلم وقتی دختری که تنها یکی از قربانیان جدایی نادر از سیمین است گریه می کند و باید یا نادر و یا سیمین را  انتخاب کند، خودم هم مثل همان دخترک گریه ام گرفته بود! گویی من هم می خواستم از میان نادر و سیمین یکی را انتخاب کنم!

فیلمبرداری محمود کلاری هم قطعاً یکی از امیدداران کسب سیمرغ است (هرچند که سیمرغ درب رابر این فیلمبرداری اصلاً ارزشی ندارد) که در صحنه ی دادگاه به اوج خودش می رسد. فیلمبرداری فیلم در انتقال فضای فیلم به تماشاگر در جدایی نادر از سیمین کار بزرگی انجام می دهد.

همانند فیلم  درباره الی بحران در چهره بازیگران فیلم به شکل تمام عیاری موج می زند .لیلا حاتمی که استاد بازیگری در چنین نقش هایی است. شهاب حسینی و پیمان معادی هم که قبلا در درباره الی امتحان خودرا پس داده اند، در این فیلم حضوری خیره کننده دارند. فیلم فضاهای ساکت و بی روح و افسرده کننده ای دارد، که به خاطر رابطه ی رو به جدایی رونده ی نادر و سیمین به نوعی نشان دهنده روابط بین شخصیت های فیلم است. آدم از دیدن این همه ریزه کاری لذت می برد.یکی از کارهایی که برای انجام اش ثانیه شماری می کنم این است که نسخه ی خانگی فیلم جدایی نادر از سیمین را بگیرم و به صورت سیاه و سفید تماشایش کنم. قطعاً  تماشای فیلم  به صورت سیاه و سفید لذتی وصف نشدنی باید داشته باشد. موقع تماشای فیلم  با خودم احساس می کردم که دارم  یکی از فیلم های فصل اسکار را نگاه می کنم. فیلم اگر پخش کننده های خوبی داشته باشد می تواند حرف های بسیاری در جشنواره ها و محافل سینمایی بین المللی بزندو قطعا گیشه ای رویایی را پیش رو خواهد داشت. موقع بیرون آمدن از سینما تماشاگران اصلاً انگار توی این دنیا نبودند. ساکت مانده بوند. مثل مرده های متحرک از سینما بیرون می آمدند و معلوم نبود دارند به چه چیزی فکر می کنند!

«اینکه من باشم و تو باشی ولی ما نباشیم. جدایی همین است»

موحد منتقم

****************************************************


ممکن است شما دوست داشته باشید

210
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
210 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
151 Comment authors
فیلم دوستمحمدجواد هفتانیوحید145سید ابوالفضل سجادیایرانی فقط ادعا ادعا Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
a.m.k
Guest
Member
a.m.k

تصویری که فرهادی با ساختن فیلمش و با گرفتن اسکارش از جامعه ی ایرانی در ذهن بشریت ساخت،این بود که:ما یک جامعه ی غم زده ایم که دین و قانونمون ما رو به هلاکت میبره.من نمیگم که ما مشکلات اجتماعی نداریم اما اینگونه مشکلات صرفا به مشکلات داخلی مربوط میشه.یک فرد اروپایی که در اینجا زندگی نکرده و همه جوره از ایران بد شنیده،با دیدن این فیلم دیگه بهش وحی منزل میشه که: ایرنی جماعت باخودشون درگیرن،سرهمدیگه رو کلاه میزارن،دین و ایمونشون دست و پای خودشون رو بسته،آزادی عمل ندارن،و همیشه تو فلاکت زندگی میکنن. بابا باورکنین ما فیلم تو… ادامه »

فرزاد
Guest
Member
فرزاد

به عقیده من این فیلم بهترین فیلم در بین فیلمهای اسکاری امسال بود و دوستانی که این فیلم رو تخریب میکنندو احتمالا درک درستی از سینما و نقد فیلم ندارند و بیشتر بر اساس یک سری اعتقادات و احساساتشون نظر میدهند و این فیلم مقابل عقایدشون قرار گرفته که از اون خوششون نمیاد مثل اون خانمی که این فیلم رو مغایر با شانیت زنان جامعه فرض کرده و مواردی از این دست. این در میان بزرگان سینمای هالیود هم بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از آن به عنوان یکی از بهترین فیلمهای چند سال اخیر یاد کرده اند.

محمود محروقی
Member
Member
محمود محروقی

i: شهرزاد:.چرا ما باید بخاطر اینکه توی مملکتمون فیلم خوب اجتماعی نداریم به یه همچین چیزی بکیم خوب؟ شبیه حجت ما زیاد دیدیم کدوم اونا جای اینکه زنشون و بزنن ، خودشون و میزنن؟ شبیه راضیه هم زیاد دیدیم ولی کسی که انقدر مذهبی ِ که واسه اینکه دست به یه پیرمرد بزنه باید از مرجع تقلیدش بپرسه حاضر میشه وقتی شک درمورد یک امر به این مهمی بکنه و هیچی نگه؟ فیلم به شدت ضد زنِ….همه ی زنهای فیلم غیر ترمه یک سری احمقند که آخرش هم همون احمقی که هستن میمونن !خب کاراکترترمه هم به روال تمام فیلم… ادامه »

محمود محروقی
Member
Member
محمود محروقی

omid:این فیلم بدون شک جز ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ماست اگر چه خیلی از دوستان ممکنه با من مخالف باشن ولی ایکاش یکی میومد غیلم جدایی ده نمکی از سینما رو میساخت اخه ادم میسوزه از اینکه هنوزم اخراجی ها از این فیلم بیشتر فروخته ای لعنت بر اخراجی ها لعنت بر بایرام لودر لعنت بر گرینوف و گرینوفها و بیژن مرتضوی ها لعنت بر کار گردانش ای تو روحش سگ……. واقعا اگه طرفداران فیلم آقای فرهادی مث شما هستن که بی شک بویی از فرهنگ نبرده اند. آدمایی هستید که ادای روشنفکرها رو در میارید. چون خیلیا میگن… ادامه »

shakiba
Guest
Member
shakiba

واقعا کارگردانای هالیوودی باید بیان از آقای فرهادی یاد بگیرن که چطور باید فیلم ضد ایران ساخت…!

محمود محروقی
Member
Member
محمود محروقی

mehdi:من که فیلم رو ندیدم ولی با توجه به منتقد داخلی و خارجی کهحسابی از فیلم تعریف کرد میتوان نتیجه گرفت که شاهکار سینمایه ایران است و درس بزرگی به اقای دهنمکی است که ادعایه بیش از حد او مانند بادکنکی است که با فیلم مسخره و بی معنی اخراجی های ۳ ترکید و از بین رفت .فیلم جدایی نادر از سیمین با فروش ۱۰ میلیار تومانی خود درس بزرگی به اخراجی ها و دهنمکی مقرور داد دوست عزیز و دوستان عزیزی که از اخراجی های ۳ متنفرید و به جدایی پناه آورده اید: این دو فیلم هیچ ارتباطی به… ادامه »

سام
Guest
Member
سام

ازنکات قابل توجه درفیلم میتوان به موارد ریر اشاره کرد؛۱٫سواستفاده مردان از زنان(مثل صحنه بحث سیمین باکارگران درباره تعداد طبقات آپارتمان.یا سکانس پمپ بنزین که مسئول بنزین بقیه پول دختر را نمیدهد.۲٫نادر به خاطر اینکه بامعلم دختر ارتباط دار د تمایلی ندارد که با زنش آشتی کند. این رااز دستبندی که مامور به دستش زده مینوان فهمید که زمانی که دخترش میپرسد که آیاقول میدهی که به مادر بگویی نرودیا نه که نادر دستی که دستبندبه مامور دارد را بلند میکند که نشانی از وابستگی به جایی دارد که بعدا به قولش عمل نمیکند و اون وابستگی همان خانم معلم… ادامه »

مریم افشین
Guest
Member
مریم افشین

shahab:فیلم جدایی نادر از سیمین رو امروز دیدم. فیلم خیلی جالبی بود. فیلمی تلخ و بدون آهنگ متن که چهره ایی اندوهگین از ایران به نمایش میذاره. مردها همه با ریش و زنها با چادر سیاه و چهره کثیف شهر. سیمین و نادر از قشر نسبتا مرفه تر و غیرمذهبی جامعه هستن که می خوان از هم جدا شن. سیمین از اوضاع مملکت ناراضیه و می خواد برای آینده دختر۱۱ سالش که داره به سن بلوغ میرسه، از ایران بره. نادر اما نمی خواد پدرپیرشو که مریضه و باهاشون زندگی می کنه رها کنه. پدر نادر که پیرمردی تمیز و… ادامه »

dream
Guest
Member
dream

shahab:فیلم جدایی نادر از سیمین رو امروز دیدم. فیلم خیلی جالبی بود. فیلمی تلخ و بدون آهنگ متن که چهره ایی اندوهگین از ایران به نمایش میذاره. مردها همه با ریش و زنها با چادر سیاه و چهره کثیف شهر. سیمین و نادر از قشر نسبتا مرفه تر و غیرمذهبی جامعه هستن که می خوان از هم جدا شن. سیمین از اوضاع مملکت ناراضیه و می خواد برای آینده دختر۱۱ سالش که داره به سن بلوغ میرسه، از ایران بره. نادر اما نمی خواد پدرپیرشو که مریضه و باهاشون زندگی می کنه رها کنه. پدر نادر که پیرمردی تمیز و… ادامه »

محمد سال
Guest
Member
محمد سال

تنها باعث شد اسکار هم بگند کشیده بشه نه بیشتر 🙂

اصغر فرهادی فر
Guest
Member
اصغر فرهادی فر

سلام
باعث افتخاره که یک کارگردان ایرانی به این مدارج برسد
اما ..
نمیدونم چرا از یه فیلم به این معمولی اینقدر تمجید میشه چیز خاصی نداشت
از هرکی هم که می پرسیم دلیل خوب بودن فیلم چیه همه انگار که مجبورن پوز بدن ما حرف فیلمو فهمیدیم میگن فیلمش خیلیی خوبه اما دلیلی ندارن

H,dkd
Guest
Member
H,dkd

سلام
فقط نقد اولی درسته اونهای دیگه تملقه بخصوص موحد مونتقد. :-*

س . ابراهیمی
Guest
Member
س . ابراهیمی

صمد لاچینی:یک کلمه::عالی
شاهکار اصغر فرهادی حسابی اشکمان را درآورد

آقای لاچینی بزرگوار .. نبودید ببینید جناب سارکوزی ! چه طور از این اثر که واقعا مایه ی افتخار دنیای اسلام ( !؟!) است تجلیل کردند که اشکتان حسابی در آید …
مگر دشمن ما بیخودی از کارهای ما تجلیل میکند ؟!!!

behrad zarei
Member
Member
behrad zarei

به نظر من که فیلمه خوبی نبود فقط از شانس زیادی برخوردار بود مثلا به علت مشکلات سیاسی و دوم اینکه امسال فیلم های قشنگی هم در اسکار نبود به نظر من فیلم "میم مثل مادر"یا"کارناوال مرگ"از این فیلم قشنگ تر بودند که در زمان خودشون هیچ جایزه ای نبردند.

آسمان
Guest
Member
آسمان

به نام خدا
سلام
آفرین دوست من آقاshahab وهمین است که فرمودید
آقای دکتر عباسی عزیز هم می فرمایند که مخفف (جدایی نادر از سیمین) جناس نام یکی از فراماسون های معروف قدیمی است
می توانی نوشته های ایشان رو در اینترنت پیدا بفرمایید

ان شاالله میشه موفق و سربلند باشی
یاعلی

shahab
Guest
Member
shahab

فیلم جدایی نادر از سیمین رو امروز دیدم. فیلم خیلی جالبی بود. فیلمی تلخ و بدون آهنگ متن که چهره ایی اندوهگین از ایران به نمایش میذاره. مردها همه با ریش و زنها با چادر سیاه و چهره کثیف شهر. سیمین و نادر از قشر نسبتا مرفه تر و غیرمذهبی جامعه هستن که می خوان از هم جدا شن. سیمین از اوضاع مملکت ناراضیه و می خواد برای آینده دختر۱۱ سالش که داره به سن بلوغ میرسه، از ایران بره. نادر اما نمی خواد پدرپیرشو که مریضه و باهاشون زندگی می کنه رها کنه. پدر نادر که پیرمردی تمیز و… ادامه »

حسین خسته
Guest
Member

جدایی نادر از سیمین؛ جدایی و یا وصل سنت از مدرنیته و یا تلفیق سنت و مدرنیته بود البته با دیدگاه من و تو این جدایی و تلفیق رخ میده!!!

AVA
Guest
Member
AVA

اسم این فیلم به عنوان اولین فیلم ایرانی که اسکار گرفته در تاریخ جاودانه خواهد شد.

علي.ح
Guest
Member
علي.ح

امیر:

Masood007:این یه فیلم اسکاری و منتقدپسنده ولی یه فیلم بیننده پسند نیست.دوستاران سبک درام و خانوادگی ممکنه این فیلم رو عالی بدونن ولی اگه کسانی از این فیلم خوششون نیاد نمیشه گفت اشتباه میکنن.

بیننده پسند نیست که ۴ میلیارد فروش کرده؟در ضمن این فیلم یک درام اجتماعیه و هرکی از فیلم بدش بیاد نه به لحاظ دلایل فنی بلکه به لحاظ دلایل محتوایی داره خودش رو گول میزنه.

فقط شما خودت را گول نمیزنی بله؟

علي.ح
Guest
Member
علي.ح

شما اسم اینها را نقد میگذارید؟ فیلم به لحاظ فنی خیلی خوب بود ولی با دقت در محتوا نقدهای بسیاری به آن وارد است و شما فقط تعریفها را آورده بودید.

اریا
Guest
Member
اریا

به نظر من فیلمی که ببینی وبعدش واقعا روت تاثیر بذاره و حتی چند روز بعدش fiاون فیلم فکر کنی اون فیلم واقعا خوبه . هنره دیگه اسمش روشه یه چیزی تهش باید باشه .فیلم ایشون مثل یه مستند واقعی وتلخ بود.چیزایی که هممون دوروبرمون زیاد میبینیم فقط نوع نگاه ونوع پرداخت فیلم وشاخ وبرگهای تلخیش فرق میکرد که برای عده ای جذاب وبدیع به نظر میومد .عالی نبود واقعا نبود.

amir
Member
Member
amir

Masood007:این یه فیلم اسکاری و منتقدپسنده ولی یه فیلم بیننده پسند نیست.دوستاران سبک درام و خانوادگی ممکنه این فیلم رو عالی بدونن ولی اگه کسانی از این فیلم خوششون نیاد نمیشه گفت اشتباه میکنن.

بیننده پسند نیست که ۴ میلیارد فروش کرده؟در ضمن این فیلم یک درام اجتماعیه و هرکی از فیلم بدش بیاد نه به لحاظ دلایل فنی بلکه به لحاظ دلایل محتوایی داره خودش رو گول میزنه.

مسعود انباری
Member
Member
مسعود انباری

این یه فیلم اسکاری و منتقدپسنده ولی یه فیلم بیننده پسند نیست.دوستاران سبک درام و خانوادگی ممکنه این فیلم رو عالی بدونن ولی اگه کسانی از این فیلم خوششون نیاد نمیشه گفت اشتباه میکنن.

n
Guest
Member
n

abc:تشکر ***ته گرامی
اما قرار دادنه یه فیلمه ایرانی بینه این همه آثار حارجی خیلی مسخره و بی معناست!
فرمول موفقیت جدایی=نهضت(جنبش)+شجریان+رنگه درو دیوار (سبز)+خودزنی شهاب حسینی و++++++++

همه چی رو به هم ربط ندین!موفق شده چون فیلمش خوب بوده نه به دلایل سیاسی چرا عادت دارین همیشه همه چی رو به سیاست بچسبوینین!!!

abc
Guest
Member
abc

تشکر دوسته گرامی
اما قرار دادنه یه فیلمه ایرانی بینه این همه آثار حارجی خیلی مسخره و بی معناست!
فرمول موفقیت جدایی=نهضت(جنبش)+شجریان+رنگه درو دیوار (سبز)+خودزنی شهاب حسینی و++++++++

yassin
Guest
Member
yassin

به نظر من این فیلم بهترین فیلم سینمای ایران است و کور بشه چشم فراستی و ده نمکی راستی این ده نمکی چطور شده کار گردان به نظرمن تمام فیلم های اصغر فرهادی بهترین فیلم های سینمای ایران است من فکر کنم درباره الی حقش بود که اسکار بگیره

ali jimbo
Guest
Member
ali jimbo

نقد جناب منتقم اولین نقد بر این فیلم بود که در وب نوشته شد.فکرکنم بالای۲۰۰تا نظر زیرش گذاشتند.یادش بخیر چه دوران خوبی بود.تمام پیش بینی هایش هم در رابطه با فیلم درست از آب درامده است ولی به نطرم نقد نیست و بیشتر شبیه به یک پیش معرفی فیلم است.

مهرداد مصوری
Guest
Member
مهرداد مصوری

ادامه از قبل: آگاهی دختر خانواده با بازی قشنگ و قابل تحسین دختر خود آقای فرهادی یعنی سارینا فرهادی (ترمه) از پیرامون خود و واقعیت های زندگی و رجحان عقلانی عمل کردن بر احساسی بودن نیز از نکات ارزنده فیلم و بیانگر قدرت بینش و دریافت بهتر نسل فعلی از آنچه در خانواده شان میگذرد میباشد که در نسلهای پیشین زیاد به چشم نمی خورد و این دریافت وامدار شرایط و مقتضیات زمان حاظر است که در قبل فرزندان نیازش را زیاد احساس نمی کردند و یا اگر هم دریافت می نمودند مجالی برای بازگویه نمودن خواسته ها و تمایلات… ادامه »

مهرداد مصوری
Guest
Member
مهرداد مصوری

"جدایی نادر از سیمین" یا جدای از خویشتن خویش با سلام و احترام نوشتن در مورد فیلمی که جوایز مهمی را در دنیا نصیب خود نموده است و تحسین و تمجید بسیاری از منتقدین سینما را بهمراه داشته کاری دشوار و است آنهم از کسی که بصورت آماتور و بر حسب علاقه گاهی در مورد فیلمهای دیده شد و مورد علاقه اش مطلب مینویسد اما عدم دریافت کل از موضوعی بهانه ای برای پرداختن به زوایای کوچک و مختصر از آن نمیگردد. فیلم آقای فرهادی "جدایی نادر از سیمین" کار ارزنده و درخور توجه ای در سینمای ایران میباشد که… ادامه »

هیچکس
Guest
Member
هیچکس

واقعا جدایی نادر از سیمین مثل فیلمای اسکار سال ۲۰۱۰ هه؟ من بعید میدونم. یعنی اصلا مقایسه فیلمی به عظمت اینسپشن کریستوفر نولان با فیلم فرهادی یه جورایی خنده داره. اینطور نیس؟

سوت زدی؟حالا دهنتو ببند

م
Guest
Member
م

mohammad reza:واقعا جدایی نادر از سیمین مثل فیلمای اسکار سال ۲۰۱۰ هه؟ من بعید میدونم. یعنی اصلا مقایسه فیلمی به عظمت اینسپشن کریستوفر نولان با فیلم فرهادی یه جورایی خنده داره. اینطور نیس؟

شما سوت بزن

mohammad reza
Guest
Member
mohammad reza

واقعا جدایی نادر از سیمین مثل فیلمای اسکار سال ۲۰۱۰ هه؟ من بعید میدونم. یعنی اصلا مقایسه فیلمی به عظمت اینسپشن کریستوفر نولان با فیلم فرهادی یه جورایی خنده داره. اینطور نیس؟

hm
Guest
Member
hm

شهرزاد:و کاش …. کاش که یک روزی دست از باند بازی ها برداشته و آقای فرهادی افتخار کنه به این که عضوی از خانواده ی سینماست و لازم نباشه یک عده ای رو برای تشویق کردنش به جشن خانه ی سینما بیاره  عزیزم مذخرف نگو اولا خوشحالم که به کاراکتر نادر نتاختی پس قبول داری یه همچین کاراکتری وجود خارجی داره خب خدارو شکر اما من می خوام به تو و همه اون هایی که میگن این فیلم درباره ایران دروغ میگه بگم که من شخصا تمام آدم های این فیلم رو در جهان خارج از فیلم دیدم ومیشسناسم و… ادامه »

hm
Guest
Member
hm

عزیزم مذخرف نگو اولا خوشحالم که به کاراکتر نادر نتاختی پس قبول داری یه همچین کاراکتری وجود خارجی داره خب خدارو شکر اما من می خوام به تو و همه اون هایی که میگن این فیلم درباره ایران دروغ میگه بگم که من شخصا تمام آدم های این فیلم رو در جهان خارج از فیلم دیدم ومیشسناسم و حتی شخصیت خودم رو به نادر خیلی نزدیک میبینم جالبه برات بگم در زندگی شخصی خودم رفتارهای مشابه نادر وحتی سیمین در بخش های کلیدی فیلم داشتم مثلا سکانس آخر در خانه حجت و حرفی که نادر قبل از دادن پول میزنه… ادامه »

m.a
Guest
Member
m.a

چه می کنه اصغر 😮

mahbob
Guest
Member

شیما:عالی بود فیلم.من امروز تو دانشگاهمون(شهیدبهشتی)اکران شده بود دیدم شخصا به اقای فرهادی افتخار میکنم دست نریزاد اقا دست مریزاد!

نقل قول شیما:
خانم شیما من هم این فیلم رو تو دانشگاه تبریز دیدم واقعا شاهکار بود.

mahbob
Guest
Member

کور بشه چشم فراستی که نتواند دید :-*

سید محمود تقوی
Guest
Member
سید محمود تقوی

ما ایرونی ها باید به این فیلم افتخار کنیم که فیلمی در سطح بین المللی رو با کارگردان ایرانی در سالن های سینمای کشورهای دیگه داشتیم

mohamad
Guest
Member
mohamad

نقدها سانسور شده بودند متاسفانه و نقد اول هم متاسفانه نقد نبود درپوشی بود بر تمام زیبایی های مویرگیی این شاهکار سینمایی.واقعا متاسفم

نگار و آرش
Guest
Member

:zzz سپاسگذارم از تمام هنرمندان این فیم..بعد از مدتها که دیگه حوصله دنبال کردن فیلمها رو نداشتیم این فیل به ما ۱ انگیزه دیگه داد که هنوز کسی هست که به ما انگیزه دیدن فیلم بده مثل استاد فرهادی امیدواریم این روند ادامه داشته باشه