A Seperation (جدایی نادر از سیمین)


خلاصه داستان:

سیمین (لیلا حاتمی) می‌خواهد به‌همراه همسرش نادر (پیمان معادی) و دخترش ترمه (سارینا فرهادی) از ایران برود و همهٔ مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر نمی‌خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می‌بَرَد تنها رها کند. این اختلافات باعث می‌شود سیمین از داد


تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم به قلم Andrew O'Hehir (اندرو اوهِهیر)

نمره 10 از 10

در فيلم اصغر فرهادي، كارگردان فيلم جدايي نادر از سيمين، هيچ سياست صريح و روشني نميتوان يافت و زماني كه اصغر فرهادي در كشمكش با مقامات دولتي ايران در حين توليد فيلم بود، سرانجام مهر تاييد بر توليد وي خورده شد. اين فيلم در سال 2011 در جشنواره فيلم فجر در تهران موفق ظاهر شد و هم اكنون رسماً كانديداي اسكار از سوي جمهوري اسلامي ايران ميباشد. دو نتيجه ضد و نقيض ميتوان از اين فيلم برداشت كرد: شايد مقامات فرهنگي ايران چندان زيرك نباشند و يا اين كه شايد سطح اختلاف نظرها و مباحثهها در ايران بسيار پيچيدهتر از آن است كه خارج نشينها گمان ميكنند.

“جدايي نادر از سيمين” در واقع همه چيز است، كه شاخصترين آنها يك ملودرام اجتماعي پيچيده در مورد سقوط يك ازدواج و يك مشكل خانوادگي كه باعث ايجاد زنجيرهاي از حوادث ميشود؛ يك داستان فريبنده و هيچكاكي كه سرنخها در تنگناهاي داستان بافته شدهاند كه شايد ببينده قادر به درك آنها نشود و يك داستان برجسته فلسفي كه هر يك از كاراكترهاي فيلم در آن از لحاظ اخلاقي نقشی منحصر به فرد ایفا می کنند.

عناصر استفاده شده فرهادي در فيلمش در تمام كشورها و در تمام مقاطع زماني يافت ميشوند. (اختلافات زناشويي، مذهب، اختلاف طبقات اجتماعي و فرهنگ سنتي مردسالاري) اما جداي همه اينها ” جدايي نادر از سيمين” تصويري واضح از تنش و نفاق و اختلافات خانوادگي جامعه ايران نشان ميدهد. تا آنجا که من از آن مطلع هستم، این موارد از چشم مقامات ايراني هم پنهان نمانده و عده ای واکنش های تندی نیز بدان نشان داده اند اما با تمامی این احوالات، جایگاه فعلی این فیلم نشان می دهد که مقامات ایران واقعاً دوست نداشتند كه فرهادي را سركوب شود. (لازم به ذكر است كه فرهادي جايزه بهترين فيلم را در برلين را هم از آن خود كرد.) اين فيلم يك شاهكار تمام عیار است و ممكن است كه در انتها به عنوان بهترين فيلم در بخش خارجي جوایز نیز انتخاب شود.

تعداد انگشت شماري از علاقهمندان به سينما فرهادي 40 ساله را ميشناسند، كسي كه فيلم قبلياش “درباره الي” تا حدودي از فيلم ” L’Avventura” ساخته آنتونيوني اقتباس گرفت و به عنوان كارگرداني پيشرو بعد از كارگردانان معاصر و برجسته ایران همچون عباس كيارستمي، محسن مخملباف و مجيد مجيدي مورد تمجيد قرار گرفت. طبعاً بسياري از علاقهمندان به سينما در آمريكا تا كنون هرگز درباره فرهادي نشنيدهاند و به همين دليل شاید تمایل چندانی به تماشای” جدايي نادر از سيمين”نداشته باشند. شايد ترس از سكانسهاي طولاني و ساكت در خانه و مناظر خشك دليل اين موضوع باشد؛ اما اشتباه نكنيد، اين فيلم بسيار جدي و پيچيده است كه پر است از سرگرمي، شوخي و ترحم كه چشمانداز جذاب خانواده معاصر ايران را در پشت كليشهها به تصوير ميكشد.

در صحنه آغازين ، ما زوج اصلي فيلم را ميبينيم؛ نادر خوش تيپ و باوقار (پيمان معادي) و زن موقرمزش سيمين (ليلا حاتمي) كه در مقابل يك قاضی كه دوربین در ابتدا آن را نشان نمی دهد در حال مشاجره براي طلاق هستند. اما اين قاضی، حوصلهاش از جر و بحث اين دو نفر از طبقه متوسط مردم سر رفته است. سيمين ميخواهد دختر يازده ساله خود ترمه را (سارينا فرهادي كه دختر واقعي اصغر فرهادي است) با خود به خارج از كشور ببرد اما دليل واضح و مشخصي نيز براي اين كار ندارد، اما اين در حالي است كه نادر ميخواهد در ايران بماند و از پدر پير خود كه به بيماري آلزايمر دچار است و نميتواند او را تنها بگذارد، (علي اصغر شهبازي) مراقبت كند.

اين فيلم يك نزاع موشكافانه است؛ هيچكس دین را زیر سوال نمی برد، جايگاه زن را تحقير نميكند و يا برخی قوانین قانون اساسی ایران را محكوم نميكند. ممكن است تصور كنيد نادر و سيمين از همان ثانيههاي اول جو را آلوده ميكنند. در واقع آنها در دعواهای ناتمام خود، باز هم ملاحظه می کنند و تا حرمت یکدیگر را نگه می دارند. اما نکته جالب توجه آنکه، در يك جامعه غربي، يك زوج يا به شدت با هم دعوا كرده و يا دوستانه از هم جدا ميشوند. معمولا در جوامع غربی، حالت دیگری وجود ندارد!

وقتي كه سيمين با مخالفت نادر براي طلاق مواجه ميشود، به خانه پدري خود ميرود و تلاش ميكند تا از طريق قانوني حضانت ترمه را از آن خود كند. اين در حالي است كه نادر و سيمين بدون هيچ خصومتي با هم رفت و آمد دارند. نادر، راضيه (با بازی ساره بيات)، شخصي متدين و نيازمند را كه در حومه شهر زندگي ميكند، براي مراقبت از پدرش استخدام ميكند. راضيه اين كار را دوست ندارد و براي اين كار آماده نيست؛ وي بايد از دختر كوچك خود نيز مراقبت كند و نميتواند به طور همزمان از پدر بيمار نادر نيز كه مدام عادت دارد آپارتمان را ترك كند و در خيابان پرسه بزند، نگهداري كند. راضيه در مورد شغلش به حجت، شوهرش (با بازی شهاب حسيني) دروغ ميگويد،چرا كه ميداند شوهرش به دليل مذهبي و يا هر دليل اجتماعي ديگر اجازه چنين كاري را به او نميدهد. ( در يكي از سكانسهاي تامل برانگيز فيلم، راضيه، در شرایطی که پدر نادر در شرایط بدی به سر می برد، به يك کارشناس امور دینی تلفن ميزند و سئوال ميكند كه آيا شرعاً ميتواند خودش پدر نادر را تميز كند يا خير.)

در واقع راضيه تلاش ميكند تا به نحوي اين شغل را به شوهرش كه به تازگي نيز ورشكسته شده است منتقل كند، اما طوري كه او اصلاً نفهمد اين شغل خود او بوده است. اما از اقبال بد راضيه، اين حقه او موجب آغاز تراژديهاي اجتماعي بعدي ميشود، اما فيلمنامه فرهادي به گونهاي است كه شايد بيننده به سختي متوجه آن شود. سيمين و نادر كاراكترهاي دوست داشتني در اين فيلم هستند كه يك بيننده خارجي از طبقه اجتماعي متوسط به راحتي آن را درك ميكند، كاراكترهايي كه به نوعي قرباني خودخواهي، پيشداوري و غرور خود شدهاند. بيننده در آغاز فيلم شفقت كمتري نسبت به حجت و راضيه دارد – آنها زوجي رنجديده، بسيار حساس بر روی مسائل مذهبی و از طبقه كارگر هستند – اما محروميت و سركوب شدن آنها در اين فيلم غير قابل انكار است و اين سئوال كه كدام زوج موجب آزار زوج ديگر در اين فيلم ميشود در ذهن بيننده به وجود ميآيد. در اين فيلم حتي رفتارهاي غيرطبيعي ترمه، معلم خصوصيش و رفتار همسايه نيز تاثیر گذار هستند.

وقتي نادر به خانه باز ميگردد و پدر خود را پيدا مي كند كه بيهوش شده و به تخت بسته شده است و راضيه كه ظاهراً گمشده است، خشمگين شده و او را اخراج ميكند. در حين همين روند برخي از تابوهاي متعدد ايراني نقض ميشوند و اتفاقات غمانگيزي رخ ميدهد كه شايد مسئول آن نادر باشد و شاید اينكه وي تقصيري نداشته باشد. چيزي كه در پي اين اتفاقات رخ ميدهد نوعي رويهي پليسي است كه در آن تمام كساني كه شامل اين اتفاق ميشوند به نحوي دوست دارند دروغ بگويند و يا حقيقت را لاپوشاني كنند، اما سرنخها همه جا هستند و حقيقت سردرگم، هيچ كجا يافت نميشود. نادر به دليل آنچه با راضيه انجام داده است با محكوميت زندان روبرو ميشود و راضيه نيز به دليل آنچه كه با پدر نادر انجام داده است با همين محكوميت مواجه ميشود. در همين اثنا، حجت كه بسيار دمدمي است تمام افراد را تهديد ميكند، افراد بيگناه نيز براي كتمان حقيقت گمراه ميشوند و سيمين نيز تلاش ميكند كاري را انجام دهد كه تمام افراد پولدار در اين شرايط انجام مي دهند، يعني همه مشكلات را با پول حل و فصل كند.

لوكيشنهاي اين فيلم در تهران و توسط محمود كلاري فيلمبرداري و با بودجهاي در حدود 500 هزار دلار ساخته شده است. “جدايي نادر از سيمين” يك درام با حال و هوای زندگی معاصر است.  فیلمی مملو از پيچيدگي و هيجان، كه توسط شخصي كارگرداني شده است كه سنتهاي سينماي آمريكا و اروپا را در آن گنجانده است. جدایی نادر از سیمین فيلمي است كه زندگي كنوني را به تصوير كشيده است،نه مانند فيلمهاي آمريكايي كه همیشه يك يا دو سال پيش را به نمايش ميگذارند.  علاوه بر آن، اين فيلم نگاهي عميق به درون ملت و جامعهاي دارد كه عده كمي از ما آن را درك ميكنيم، وراي يك كاريكاتور رسانهاي،  يك اثر عميق انساني است كه بازخوردهاي احساسي و ديد تراژديك يك رمان خوب، آن را همراهي ميكند.

منتقد: Andrew O’Hehir

مترجم: سعيد هوشنگی

****************************************************

نقد و بررسی فیلم به قلم Movahed Montaghem (موحد منتقم)

موحد منتقم

سرانجام شاهکار بی چون و چرای اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین در جشنواره فجر اکران شد.. فیلمی که ارزش شش ساعت قرار گرفتن در صف  بی سابقه ی تماشای فیلم را داشت. فیلم را با هیجان ناشی از دیدن فیلم از کارگردان درباره الی نگاه کردم. و فیلم در انتها من را با چشمان اشک آلود بدرقه کرد! جدایی نادر از سیمین تمامی آنچه شما از یک فیلم عالی انتظار دارید، از میزانسن گرفته تا فیلمنامه و کارگردانی و بازیگری عالی، یک جا در خود دارد. از همه تعجب برانگیزتر بازی حیرت انگیز ساره بیات است. شهاب حسینی هم که اگر فقط به دوربین نگاه کند کافی است! فیلم قبل از اینکه مراحل ساختش تمام شود جایزه بهترین فیلمنامه را  از جشنواره آسیا پاسفیک گرفت و به بخش اصلی مسابقه برلین راه پیدا کرد.

جدایی نادر از سیمین با بازی لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، علی اصغر شهبازی، بابک کریمی، شیرین یزدان بخش، كیمیا حسینی و با حضور مریلا زارعی روایت می‌شود. این فیلم با فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و کارگردانی‌اصغر فرهادی مقابل دوربین رفته است. سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش ترمه از ایران برود و همه مقدمات این کار را فراهم کرده. اما نادر (پیمان معادی) نمی خواهد پدرش را که از بیماری آلزایمر رنج می برد تنها رها کند. این اختلافات باعث می شود سیمین از دادگاه درخواست طلاق کند. اما دادگاه درخواست اش را رد می کند. سیمین مجبور می شود به خانه پدرش برگردد. ترمه به امید اینکه مادرش سیمین پیش آنها برگردد، تصمیم می گیرد پیش پدرش نادر بماند. نادر نمی تواند از عهده مراقبت از پدرش بر بیاید پس برای این کار یک مستخدم به نام راضیه (ساره بیات) استخدام می کند. این زن جوان که باردار است این کار را بدون اطلاع همسرش حجت (شهاب حسینی) قبول کرده است. یک روز نادر به خانه برمی گردد و….

فیلم به یکی از مشکلات خانواده های از سنت جدا شده و در راه رسیدن به مدرنیسم  جامعه ما می پردازد. که زن و شوهر بدون هیچ دلیلی و صرفاً دلایل خیلی کوچکی صرفاً به خاطر غروری که دارند تصمیم می گیرند از هم جدا شوند و هیچکدام از آنها حاضر به کوتاه آمدن از خواسته هایش در برابر نیست. به قول  جی اسکینر: گاهی جدایی ما آدم ها از یکدیگر، ساده تر از آن است که فکرش را بکنیم! پدر نادر که مبتلا به بیماری آلزایمر است یک سمبل تمام عیار از فیلم است. نادر  و سیمین در مرز بین داشتن و نداشتن  همدیگر هستند و در این میان احساسی ناپیدا به آنها نوید امید می دهد. ولی احساسی عمیق تر می گوید بهتر است به جای پرداختن به این احساس امیدواری متزلزل، آن را خاتمه دهند. شاید آن حس امید دختر آنها باشد و یا هرچیز دیگری. و دومی هم ممکن است غرورباشد؛ و دوباره هرچیز دیگری! ولی هرچه فیلم پیش می رود ماجراهای جدیدی وارد داستان می شود… همانند درباره الی هرچه به جلو پیش می رویم بازیگران با بحران های سخت تر و پیچیده تری روبرو می شوند و در پایان با یک ماتم تمام عیار (خود زنی های حجت و…) خاتمه می یابد. جدایی نادر از سیمین همانند درباره الی… باعث می شود ما در انتهای به خودمان فیلم بگوییم «همه اینها م یشد هرگز اتفاق نیافتد!»

پروانه ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین بخاطر حرف هایی که اصغر فرهادی  در جشن خانه زده بود، در حین فیلمبرداری باطل شد. که البته پس از مدتی دوباره مجوز را گرفت. نمی دانم چرا پس از پایان فیلم جدایی نادر ازسیمین با خودم کلنجار می رفتم که انتخاب کنم درباره الی بهتر بود یا جدایی نادر از سیمین؟ باور کنید هرکاری کردم نتوانستم بین دو فیلمی که از بهترین فیلمهای عمرم هستند یکی را انتخاب کنم. این دو فیلم فرسنگ ها از سایر تولید های سینمایی ایران جلوتر هستند! جدایی نادر از سیمین فیلمی است که می تواند به راحتی با فیلمهای درجه یک روز سینمای جهان رقابت کند و نشان می دهد که اصغر فرهادی جامعه شناس بزرگی است که جامعه خود را به خوبی نگاه می کند و درس های خوبی به تماشاگران فیلمش از همین نگاه هایش می دهد. راستی چرا آنقدر پایان فیلم خوب بود؟ چرا بقیه کارگردان ها و فیلمنامه نویس ها نمی توانند چنین پایانی خلق کنند؟ جدایی نادر از سیمین آنقدر فیلمنامه ی خوبی دارد که در انتهای فیلم وقتی دختری که تنها یکی از قربانیان جدایی نادر از سیمین است گریه می کند و باید یا نادر و یا سیمین را  انتخاب کند، خودم هم مثل همان دخترک گریه ام گرفته بود! گویی من هم می خواستم از میان نادر و سیمین یکی را انتخاب کنم!

فیلمبرداری محمود کلاری هم قطعاً یکی از امیدداران کسب سیمرغ است (هرچند که سیمرغ درب رابر این فیلمبرداری اصلاً ارزشی ندارد) که در صحنه ی دادگاه به اوج خودش می رسد. فیلمبرداری فیلم در انتقال فضای فیلم به تماشاگر در جدایی نادر از سیمین کار بزرگی انجام می دهد.

همانند فیلم  درباره الی بحران در چهره بازیگران فیلم به شکل تمام عیاری موج می زند .لیلا حاتمی که استاد بازیگری در چنین نقش هایی است. شهاب حسینی و پیمان معادی هم که قبلا در درباره الی امتحان خودرا پس داده اند، در این فیلم حضوری خیره کننده دارند. فیلم فضاهای ساکت و بی روح و افسرده کننده ای دارد، که به خاطر رابطه ی رو به جدایی رونده ی نادر و سیمین به نوعی نشان دهنده روابط بین شخصیت های فیلم است. آدم از دیدن این همه ریزه کاری لذت می برد.یکی از کارهایی که برای انجام اش ثانیه شماری می کنم این است که نسخه ی خانگی فیلم جدایی نادر از سیمین را بگیرم و به صورت سیاه و سفید تماشایش کنم. قطعاً  تماشای فیلم  به صورت سیاه و سفید لذتی وصف نشدنی باید داشته باشد. موقع تماشای فیلم  با خودم احساس می کردم که دارم  یکی از فیلم های فصل اسکار را نگاه می کنم. فیلم اگر پخش کننده های خوبی داشته باشد می تواند حرف های بسیاری در جشنواره ها و محافل سینمایی بین المللی بزندو قطعا گیشه ای رویایی را پیش رو خواهد داشت. موقع بیرون آمدن از سینما تماشاگران اصلاً انگار توی این دنیا نبودند. ساکت مانده بوند. مثل مرده های متحرک از سینما بیرون می آمدند و معلوم نبود دارند به چه چیزی فکر می کنند!

«اینکه من باشم و تو باشی ولی ما نباشیم. جدایی همین است»

موحد منتقم

****************************************************


ممکن است شما دوست داشته باشید

209
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
209 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
151 Comment authors
فیلم دوستمحمدجواد هفتانیوحید145سید ابوالفضل سجادیایرانی فقط ادعا ادعا Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
mehdi
Guest
Member
mehdi

من که فیلم رو ندیدم ولی با توجه به منتقد داخلی و خارجی کهحسابی از فیلم تعریف کرد میتوان نتیجه گرفت که شاهکار سینمایه ایران است و درس بزرگی به اقای دهنمکی است که ادعایه بیش از حد او مانند بادکنکی است که با فیلم مسخره و بی معنی اخراجی های ۳ ترکید و از بین رفت .فیلم جدایی نادر از سیمین با فروش ۱۰ میلیار تومانی خود درس بزرگی به اخراجی ها و دهنمکی مقرور داد

basterd
Guest
Member
basterd

اکبر:به نظر من این کار اصغر فرهادی حتی با شهر زیبا هم قابل مقایسه نیست چه برسه به درباره الی که من فکر میکنم یکی از بهترین فیلم ها ی تاریخ سینمای ایرانه در مورد فیلمبرداری که ما کلی نمای فلو و در بعضی جاها عدم انطباق رنگی و نوری سکانس ها به وضوح دیده می شد . به نظر من تدوین خانم صفی یاری به داد فیلم رسیده بود . من نمی دونم نوسینده چطور این فیلم رو کنار فیلمهای اسکاری میذاره شاید فیلم برداری شو با ۱۲۷ houre یا فیلم نامشو با inception وبازی ساره بیات و با… ادامه »

pOOriA
Guest
Member
pOOriA

آدم گاهی برای جامعه خودش متاسف میشه ، اون دوستی که میگه برای مثال راضیه اینقدر دینیه ، عزیزم هست بدترم هست ، ولی ما نمی بینیمشون ، آقای فرهادی شاهکار ساخت ، چیزی جدیدی نبود ، همین زندگی خودمونه ، ولی چرا شاهکاره ، چون واقعا مثه یه آینه عمل کرد ، که ای مردم خودمون رو ببینیم که کجا هستیم ، کجا داریم میریم ، واکنش های بعضی بچه ها اینجا منو یاده آدمای تو سینما میندازه که توی لحظه آخر فیلم که یه مرد داره خورد میشه و خودش رو میزنه همه می خندن ، عزیزم خودمون… ادامه »

javad
Guest
Member
javad

اکبر:عزیزم لازم به ذکر است بهت بگویم فیلم اقای فرهادی اکران نشده جایزه بهترین فیلمنامه اسیپاسفیک رو برد و دوباره دربخش اصلی چشنواره برلین انتخاب شده است.این درحالی است که تا حالا هیچ اکرانی نداشته است .جوجه را آخر پاییز میشمارند.انشاا.. که سال آینده نامزد اسکار میشه اونوقت میای اینجا و مجبوری از خجالت با یه اسم دیگه نظر بدی.چون من با نظر اقای منتقم که گفته فیلم مثل فیلم های اسکاری امسال است به شدت موافقم.این فیلمهایی که میچینی قبلا همین منتقد کلی ازشون تعریف کرده است و حتما چیزی میدونسته است که مقایسه کرده است این فیلم رو… ادامه »

omid
Member
Member
omid

مگه اواتار ساخته ازش تعریف میکنید
از طرف کانون کارگردانهای بی سواد:ده نمکی .جیرانی . سلحشور و …..

omid
Member
Member
omid

این فیلم بدون شک جز ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ماست اگر چه خیلی از دوستان ممکنه با من مخالف باشن ولی ایکاش یکی میومد غیلم جدایی ده نمکی از سینما رو میساخت اخه ادم میسوزه از اینکه هنوزم اخراجی ها از این فیلم بیشتر فروخته ای لعنت بر اخراجی ها لعنت بر بایرام لودر لعنت بر گرینوف و گرینوفها و بیژن مرتضوی ها لعنت بر کار گردانش ای تو روحش سگ…….

i
Guest
Member
i

شهرزاد:.چرا ما باید بخاطر اینکه توی مملکتمون فیلم خوب اجتماعی نداریم به یه همچین چیزی بکیم خوب؟ شبیه حجت ما زیاد دیدیم کدوم اونا جای اینکه زنشون و بزنن ، خودشون و میزنن؟ شبیه راضیه هم زیاد دیدیم ولی کسی که انقدر مذهبی ِ که واسه اینکه دست به یه پیرمرد بزنه باید از مرجع تقلیدش بپرسه حاضر میشه وقتی شک درمورد یک امر به این مهمی بکنه و هیچی نگه؟ فیلم به شدت ضد زنِ….همه ی زنهای فیلم غیر ترمه یک سری احمقند که آخرش هم همون احمقی که هستن میمونن !خب کاراکترترمه هم به روال تمام فیلم سازان… ادامه »

شهرزاد
Guest
Member
شهرزاد

و کاش …. کاش که یک روزی دست از باند بازی ها برداشته و آقای فرهادی افتخار کنه به این که عضوی از خانواده ی سینماست و لازم نباشه یک عده ای رو برای تشویق کردنش به جشن خانه ی سینما بیاره 

شهرزاد
Guest
Member
شهرزاد

.چرا ما باید بخاطر اینکه توی مملکتمون فیلم خوب اجتماعی نداریم به یه همچین چیزی بکیم خوب؟ شبیه حجت ما زیاد دیدیم کدوم اونا جای اینکه زنشون و بزنن ، خودشون و میزنن؟ شبیه راضیه هم زیاد دیدیم ولی کسی که انقدر مذهبی ِ که واسه اینکه دست به یه پیرمرد بزنه باید از مرجع تقلیدش بپرسه حاضر میشه وقتی شک درمورد یک امر به این مهمی بکنه و هیچی نگه؟ فیلم به شدت ضد زنِ….همه ی زنهای فیلم غیر ترمه یک سری احمقند که آخرش هم همون احمقی که هستن میمونن !خب کاراکترترمه هم به روال تمام فیلم سازان… ادامه »

نوذر
Guest
Member

صمد لاچینی: اکبر:عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر… ادامه »

نوذر
Guest
Member

صمد لاچینی: اکبر:عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر… ادامه »

مرجان
Guest
Member
مرجان

شاهکار بود…وقتی فیلمو میبینی تا ۲و۳ روز درگیره اتفاقات تو فیلمی

RezAce
Member
Member
RezAce

فیلم واقعا عالی بود من فیلم ایرانی به این اندازه قشنگ ندیدم. من هر دفعه میرفتم سینما پشیمون میشدم و حسرت پول بلیط رو میخوردم ولی این فیلم یه چیز دیگه بود.نه تنها پشیمون نشدم بلکه حاضرم باز هم اونو ببینم. این فیلم طوری ساخته شد که میشه از دیدگاه های مختلفی به اون نگاه کرد ولی از هر دیدگاهی که بهش نگاه کنیم فیلم بدون نقص و عیب و ایراد هست. فیلم دارای آغاز خوب وداستان بسیار عالی و پایان بندی بسیار خوب است.آدم هر لحظه دوست داره بدونه که قراره چه اتفاقی بیفته و به عبارتی دیگر فیلم… ادامه »

مارال
Guest
Member
مارال

خیلی حال کردم وقتی دیدم کلی جوگیر شدم از سینما که اومدم بیرون دلم میخواست بلند داد بزنم اصغر اقا چاکرییییییییییییییییم! 😉

vaaa
Guest
Member
vaaa

با سلام . اول اینکه از همه بزرگوران یه خواهشی دارم و اون اینکه با هم مجادله نکنید و نقطه نظرهاتون رو بدید نه اینکه به همدیگه بپرید . دوم اینکه من دارم نظر شخصی خودم رو بازگو میکنم ، خودم من هم در عرصه هنر فعایت دارم . ببینید به نظر من فیلم با بازتاب های بدی که به ظاهر خوب هست رو به رو شده . بعضی از آن ها شخصی و سهوا هست (مثل فرناز خانم محرتم که فکر کرده فیلم داره به آسیبی که مجادله والدین بر فرزندان میاره سخن میگه در حالی که به نظر… ادامه »

فرناز
Guest
Member
فرناز

آقای امین می شه بهصفحه ی من در فیس بوک بیاید .من واقعا نمی دونم با مشکلاتم چی کار کنم . شاید با کمک هم بتونیم یه راه حلی برای دردسرمان پیدا کنید. به این صفحه مراجعه کنید.farnaz nobave

امین
Guest
Member
امین

فرناز:آقایان لاچینی و اکبر عزیز: مهم این نیست که فیلم اصغر فرهادی قابل قیاس با فیلم های اسکار هست یا نه نکته ی مهم این است که این کارگردان توانسته به درستی درک عمیقی از جامعه ی خودش به دست بیاورد. نکته ای که به نر من درباره ی این فیلم ناگفته مانده است نگاه بسیار دقیق و دلسوزانه ی اصغر فرهادی به نوجوانانی است که در چنین خانواده هایی رشد می کنند. من حدود ۵ نقد کاملا متفاوت از این فیلم خواندم ولی در هیچ کدانم به این موضوع کوچک ترین اشاره ای نشده بود. حقیقتا من چون در… ادامه »

فرناز
Guest
Member
فرناز

آقایان لاچینی و اکبر عزیز: مهم این نیست که فیلم اصغر فرهادی قابل قیاس با فیلم های اسکار هست یا نه نکته ی مهم این است که این کارگردان توانسته به درستی درک عمیقی از جامعه ی خودش به دست بیاورد. نکته ای که به نر من درباره ی این فیلم ناگفته مانده است نگاه بسیار دقیق و دلسوزانه ی اصغر فرهادی به نوجوانانی است که در چنین خانواده هایی رشد می کنند. من حدود ۵ نقد کاملا متفاوت از این فیلم خواندم ولی در هیچ کدانم به این موضوع کوچک ترین اشاره ای نشده بود. حقیقتا من چون در… ادامه »

یاسمن
Guest
Member
یاسمن

من که فیلم و ندیدم اما مطمئن هستم فیلم خیلی خوبی باشه امیدوارم هر چه زودتر وارد سینما بشه.

شيما
Guest
Member
شيما

عالی بود فیلم.من امروز تو دانشگاهمون(شهیدبهشتی)اکران شده بود دیدم شخصا به اقای فرهادی افتخار میکنم دست نریزاد اقا دست مریزاد!

مهرداد
Guest
Member
مهرداد

عالی بود .مرسی

حسين
Guest
Member
حسين

بابا جون چرا با هالیوود مقایسه میکنید فرهادی فیلمشو از جایی اقتباس نکرده در ضمن فرهادی برا خودش یه دونست اونم فقط تو ایران به نام اصغر فرهادی که به نظرم در جامعه شناسی از جامعه وکشورش خیلی تبحر داره مثل فیلم سازیش وقتی درباره ی الی ش رو دیدم تا یه ربع هنگ کرده بودم

رضا
Guest
Member
رضا

عالی بود.زنده باد آقای فرهادی

صمد لاچینی
Guest
Member
صمد لاچینی

اکبر:عزیزم لازم به ذکر است بهت بگویم فیلم اقای فرهادی اکران نشده جایزه بهترین فیلمنامه اسیپاسفیک رو برد و دوباره دربخش اصلی چشنواره برلین انتخاب شده است.این درحالی است که تا حالا هیچ اکرانی نداشته است .جوجه را آخر پاییز میشمارند.انشاا.. که سال آینده نامزد اسکار میشه اونوقت میای اینجا و مجبوری از خجالت با یه اسم دیگه نظر بدی.چون من با نظر اقای منتقم که گفته فیلم مثل فیلم های اسکاری امسال است به شدت موافقم.این فیلمهایی که میچینی قبلا همین منتقد کلی ازشون تعریف کرده است و حتما چیزی میدونسته است که مقایسه کرده است این فیلم رو… ادامه »

اکبر
Guest
Member
اکبر

عزیزم لازم به ذکر است بهت بگویم فیلم اقای فرهادی اکران نشده جایزه بهترین فیلمنامه اسیپاسفیک رو برد و دوباره دربخش اصلی چشنواره برلین انتخاب شده است.این درحالی است که تا حالا هیچ اکرانی نداشته است .جوجه را آخر پاییز میشمارند.انشاا.. که سال آینده نامزد اسکار میشه اونوقت میای اینجا و مجبوری از خجالت با یه اسم دیگه نظر بدی.چون من با نظر اقای منتقم که گفته فیلم مثل فیلم های اسکاری امسال است به شدت موافقم.این فیلمهایی که میچینی قبلا همین منتقد کلی ازشون تعریف کرده است و حتما چیزی میدونسته است که مقایسه کرده است این فیلم رو… ادامه »

صمد لاچینی
Guest
Member
صمد لاچینی

اکبر:عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر شده در… ادامه »

اکبر
Guest
Member
اکبر

عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر شده در… ادامه »

صمد لاچینی
Guest
Member
صمد لاچینی

اکبر:عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر شده در… ادامه »

اکبر
Guest
Member
اکبر

عزیزم اگر موحد را بشناسی میدونی که فقط در کار نقد فیلم های اسکاری و هالییوودیه و وقتی میگوید که قابل مقایسه است یعنی هستچون قبلا تمام فیلم های اسکاری را خودش نقد کرده است .میتونی بری تو سایت پرده سینما بخونیش.پس نقد را بخون و اظهارنظر نکن ابتدا خدمت شما آقای لاچینی عرض کنم بنده نظر خودم رو عرض کردم ثانیا شما نقد ابن دوست عزیزمون رو دوباره مطالعه کن و بعد خودت هم اگه نرفتی برو فیلم رو ببین سپس ۳ فیلم ذکر شده در بالا رو هم روئیت کن ودر صورت تمایل نقاط قوت دکر شده در… ادامه »

صمد لاچینی
Guest
Member
صمد لاچینی

اکبر:به نظر من این کار اصغر فرهادی حتی با شهر زیبا هم قابل مقایسه نیست چه برسه به درباره الی که من فکر میکنم یکی از بهترین فیلم ها ی تاریخ سینمای ایرانه در مورد فیلمبرداری که ما کلی نمای فلو و در بعضی جاها عدم انطباق رنگی و نوری سکانس ها به وضوح دیده می شد . به نظر من تدوین خانم صفی یاری به داد فیلم رسیده بود . من نمی دونم نوسینده چطور این فیلم رو کنار فیلمهای اسکاری میذاره شاید فیلم برداری شو با ۱۲۷ houre یا فیلم نامشو با inception وبازی ساره بیات و با… ادامه »

صمد لاچینی
Guest
Member
صمد لاچینی

یک کلمه::عالی
شاهکار اصغر فرهادی حسابی اشکمان را درآورد

اکبر
Guest
Member
اکبر

به نظر من این کار اصغر فرهادی حتی با شهر زیبا هم قابل مقایسه نیست چه برسه به درباره الی که من فکر میکنم یکی از بهترین فیلم ها ی تاریخ سینمای ایرانه در مورد فیلمبرداری که ما کلی نمای فلو و در بعضی جاها عدم انطباق رنگی و نوری سکانس ها به وضوح دیده می شد . به نظر من تدوین خانم صفی یاری به داد فیلم رسیده بود . من نمی دونم نوسینده چطور این فیلم رو کنار فیلمهای اسکاری میذاره شاید فیلم برداری شو با ۱۲۷ houre یا فیلم نامشو با inception وبازی ساره بیات و با… ادامه »

مسعودفراستی
Guest
Member
مسعودفراستی

در تهیه این نقد سایت نقدفارسی نقش چغندر را بازی کرده است. 😛

مهران
Guest
Member
مهران

فیلم خوبی بود. 🙄

سیاوش
Guest
Member
سیاوش

:-*

محسن
Guest
Member
محسن

امیدوارم بعد از جشنواره فیلم سریع بیاد توی سینما :-*

بهرام هاشمی
Guest
Member
بهرام هاشمی

فیلم خیلی غم انگیز و خوبی بود 😡 .ممنون از جناب فرهادی که با ۳فیلم اخیرش موج نوی سینمای اجتماعی را جان تازه ای داده است.

ندا پوران
Guest
Member
ندا پوران

باز هم اصغر فرهادی و باز هم یکی از بهترین فیلم های سال.جدا باید بهش تبریک گفت.عالی بود.

محمد علی محقق
Guest
Member
محمد علی محقق

۱۳ساعت تو صف تماشای فیلم بودم.خیلی خیلی خیلی جالب بود.

محمدنظری
Guest
Member
محمدنظری

عالی بووووووووووووود!مرسی بخاطر به روز بودن اقای افشار

1 2 3 6