Upgrade (ارتقا)

نقد و بررسی فیلم

کارگردان: Leigh Whannell (لی وانل)
نویسنده: Leigh Whannell (لی وانل),
7.8
67
0.87

خلاصه داستان:

مردی به نام گری بر اثر حجوم سارقان همسرش را از دست می دهند و خود نیز فلج می شود. اما با کمک یه چیپ الکترونیکی دوباره توانایی راه رفتن (و قابلیت های بیشتر) پیدا می کند تا بتواند رد سارقان را بگیرد.


تصاویر فیلم:

خلاصه نظر منتقدان:

کتی رایف – ای. وی. کلاب (نمره 7.5 از 10)

«وانل» با اولین اثرش به عنوان نویسنده و کارگردان که واقعا کانسپتی اورجینال دارد کوبنده عمل کرده است… در یک فیلم که روند آن همان قدری بلندپروازانه است که داستان آن از روی فرمول عمل می کند. خوشبختانه، اولی تا حد زیادی از دومی پیشی می گیرد، و «ارتقا» را تبدیل به یک اثر تابستانی و ژانر-گسترنده مناسب برای کسانی می کند که از دیدن مقداری (یا بهتر است بگوییم، به میزان زیادی) خون و خونریزی با پاپ کورن خود در سالن سینما بدشان نمی آید.

کلینت وورثینگتن – کانسیکوئنس آو سوند (نمره 7.5 از 10)

انرژی بی حد و حصر «ارتقا» و قدرت کانسپت فیلم بیش از حد کافی است تا این فیلم با مضمون انتقام را تبدیل به چیزی خوشایند و کاملا قابل تماشا بکند.

آیزاک فلدبرگ – بوستون گلاب (نمره 7.5 از 10)

«ارتقا»، دومین فیلمی که «وانل» پشت دوربین آن ایستاده، دوباره یک الگوبرداری درجه یک و تر و تمیز است، این بار یک اثر با تم علمی تخیلی که با تکه‌های فولاد و امعا و احشای انسان تزئین شده، به شکلی افسارگسیخته دوران وحشت «کراننبرگ» را برای عصر جدید بازسازی می‌کند.

کتی والش – سیاتل تایمز (نمره 7.5 از 10)

«ارتقا» یک اثر اکشن – ترسناک سابرپانک وحشیانه، مختصر و مفید و خوش ساخت است که به شکلی بی پروایانه، کوبنده جلوه می‏‏‎کند.

الن شرستل – ویلیج وویس (نمره 7 از 10)

«ارتقا» مبارزاتی به یاد ماندنی و پررنگ، یک دنیای آخرالزمانی رنگ و رو رفته و جالب توجه و یک راز را ارائه می‏دهد که در ابتدا بسیار ساده به نظر می‎رسد ولی در ادامه مدام در هم می‎پیچد.

فرنک شک – هالیوود ریپورتر (نمره 7 از 10)

با تلفیق استعاره‌های پادآرمان شهری آشنا با اتفاقات افسارگسیخته منحصر به فرد خود، فیلمسازی با بودجه کم و شکوفایی‌های داستانی نوآورانه، «ارتقا» بسیار بیشتر از آن چیزی که حقش را دارد سرگرم کننده جلوه می‌کند.

درک اسمیث – اسلنت مگزین (نمره 6.3 از 10)

«ارتقا» وقتی بیشترین حد نتیجه بخشی را دارد که آن رابطه عشق و نفرت عجیب و غریب و بامزه میان «گری» و «استم» را دست مایه قرار می‌دهد و آن قضیه را با اکشن حسابی شلوغ و پر زد و خورد خود ترکیب می‎کند، ولی روایت داستانی و روند داستانی که فیلم طی می‌کند رضایت بخش و جذاب نیست.

ایندی وایر (نمره 5.8 از 10)

در پایان کار،  این فیلم اکشن به مانند یک اثر موزیکال درجه چندم است، شما احتمالا برای سکانس‌های رقص آن خواهید آمد، و آن‌ها آن قدری خوب هستند که در پایان رضایت خاطر شما را جلب کنند.

مارک جنکینز – واشنگتن پست (نمره 5 از 10)

اگر این اثر سایبرپانک مبهم، که گاها شبیه به آثار کمدی استرالیایی است قرار بود تا بر اساس کیفیت خودش نامگذاری شود، اسم آن را می‌توانستیم «تقلید» بگذاریم.

دانا شوارتز – انترتینمنت ویکلی (نمره 4.2 از 10)

به عنوان یک فیلم، این معادل سینمایی این به آن در است: متبحر، جذاب حتی، ولی یک قدم به جلو بردارید و از نزدیک به آن نگاه کنید تا همه چیز در هم آمیزد.  هیچ دلیلی وجود ندارد که پول پرداخت کنید تا «ارتقا» را تماشا کنید: اگر در هواپیما خواستید تا آن را تماشا کنید و 60 درصد فیلم را هم خواب بودید و متوجه نشدید که چه اتفاقاتی افتاده، نگران نباشید چرا که تماشای همان 40 درصد هم یعنی شما تمام آن را تماشا کرده‌اید


نقد و بررسی فیلم به قلم James Berardinelli (جیمز براردینِلی)

نمره 6.5 از 10

«ارتقا»، که شاید بتوان آن را فرزند ناخلف «پلیس آهنی» (Robocop) و «تقاص» (Payback) دانست، آخرین اثر خلق شده از «لی وانل» (Leigh Whannell)، یکی از افراد اصلی پشت صحنه فیلم‌هایی چون «اره» (Saw) و «توطئه آمیز» (Insidious) است. با فاصله گرفتن از آن حاشیه امنیتی که با کار کردن با «جیمز وان» (James Wan) نصیب او شده بود، «وانل» توانسته به خوبی از مقدار کافی خشونت و خون و خونریزی بهره بگیرد تا اجازه ندهد کسی «ارتقا» را با یک فیلم علمی تخیلی جدی‌تر اشتباه بگیرد. به مانند تمامی آثار درجه ب، این فیلم هم در حالی که ریزه‌ کاری‌ها و (برخی اوقات) منطق را کنار می‌گذارد، لحظات خوش و مفرحی را پدید می‎آورد.

آن چیزهای جدی‌تر ممکن است باعث شود تا «ارتقا» با یک داستان پندآمیز و هشداردهنده در مود گستردگی و ارتقای وحشتناک تکنولوژی اشتباه گرفته شود. اگرچه این موضوع در این فیلم هم وجود دارد، ولی حقیقتا پرداخت به آن در این فیلم صرفا در حدی است که یک نقطه شروعی باشد برای ماجراهای یک مرد که تبدیل به یک نابودگر شده تا انتقام مرگ همسرش و جراحات فیزیکی خودش را بگیرد. فیلم برخی استعاره‌های مرتبط با ژانر علمی تخیلی را نیز در خود جای داده، مثل کانسپت کلی تکامل هوش مصنوعی بسیار باهوش، ولی خیلی تمایلی به تحقیق و تفحص در آن‌ها نشان نمی‌دهد، حداقل نه تا وقتی که انسان واقعی در فیلم وجود دارد تا به تعداد حاضران فیلم افزوده شود.

«ارتقا» را نمی‌توان یک استثمار کامل نامید، حداقل نه به شکلی سنتی. چیزی که مثلا در این بین وجود ندارد آن حجم زیاد و بی‌دلیل از برهنگی و سکانس‌های غیراخلاقی است که به شکلی بی‌شرمانه پای ثابت فیلم‌های درجه ب سنتی است و انگار بدون آن نمی‌توانستند اکران شوند. «وانل» این فیلم را با تکیه بر خون، امعا و احشا، و مرگ‌های بسیار خشن ساخته ولی در همین حین سعی کرده تا از بدن‌های برهنه هم دوری بجوید. این حجم از پاکی البته در انحصار صرفا «ارتقا» نیست.  من می‌توانم این را برای آثاری که با ایده‌آل‌هایی حساب شده و سطح بالا قدم به بازار می‌گذارند یا آن آثاری که تمام تلاش خود را می‌کنند تا درجه سنی پایین‌تری دریافت کنند درک کنم، ولی «ارتقا» بدون هیچ شک و شبهه‌ای درجه سنی بزرگسال دارد و به شکلی تعمدی از لحاظ فکری در سطحی پایین است.

«ارتقا» در اواخر قرن بیست و یکم جریان دارد. ما با آدم خوب قصه یعنی «گری تریس» (با بازی «لوگن مارشال گرین» (Logan Marshall-Green)) دیدار می‎کنیم، یک فرد سنتی که دوست دارد از دست‌هایش در کار کردن کمک بگیرد. او یک خانه زیبا دارد (که با انواع و اقسام گجت‌ها و تکنولوژی‌های سطح بالا تزیین شده) و همسر او یعنی «آشا» (با بازی «ملانی وایخو» (Melanie Vallejo)) هم همان قدر زیباست. سپس، یک شب، تراژدی آغاز می‌شود. مجرمان از یک تصادف خودرو استفاده می‏کنند، «آشا» را می‎کشند و «گری» را حسابی مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و او را فلج می‌کنند. خیلی زود، یک دانشمند مرموز به نام «ارون» (با بازی «هریسن جیلبرتسن» (Harrison Gilbertson)) به سراغ او می‎آید و پیشنهادی به او می‎دهد: اگر او حاضر باشد تا در یک تست تحقیقاتی روی یک نوع جدید از مایکرو پردازنده‌ها شرکت کند، به کمک آن شاید بتواند دوباره راه برود. «گری» خیلی زود می‌فهمد که «استم» (با صداگذاری «سایمن میدن» (Simon Maiden) توانایی‌های بیشتری از صرفا دوباره کمک به بازیابی توانایی راه رفتن او دارد؛ آن می‌تواند «گری» را سریع‌تر، قوی‌تر و در یک کلام بهتر کند. و سپس، با استفاده از توانایی‌های جدیدش، او می‌تواند رد «فیسک» (با بازی «بندیکت هاردی» (Benedict Hardie)) را بزند، همان سایبورگی که مسبب قتل «آشا» است، و در این راه می‌تواند برخی از همدستان او را هم از بین ببرد. بر خلاف «کورتز» (با بازی «بتی گابریل» (Betty Gabriel))، همان پلیسی که روی این پرونده کار می‌کند، او نباید نگران پیدا کردن مدارک باشد. با استفاده از قابلیت‌های «استم» و البته توانایی‌های ذاتی خودش، او تبدیل به قاضی، هیئت منصفه و مامور اعدام می‌شود.

اگرچه «وانل» به شکلی بی شرمانه از آغاز «مرد شش میلیون دلاری» (The Six Million Dollar Man) تقلید کرده، ولی بیشتر برای تبدیل «گری» او نیم نگاه اصلی‌اش به «پلیس آهنی» بوده است. به هر حال، بر خلاف فیلم «پل ورهوون» (Paul Verhoeven)، که یک جورایی هجونامه‌ای کمرنگ از نمادها بود، «ارتقا» در رسیدن به اهداف خود سرراست‌تر عمل می‌کند. المان‎‌های فنی تبدیل به ابزار رنگارنگی می‌شوند که برای یک روایت از انتقام و ایجاد عدالت به صورت شخصی با الگوبرداری از دو اثر «تقاص» و «آرزوی مرگ» (Death Wish) لازم است.

«ارتقا» کمی شبیه به «پاکسازی» (The Purge) است از لحاظ بی‎میلی که نسبت به «کند و کاو» واقعی در اتهامات پیرامون هسته مرکزی ماجراهاش دارد، که تصمیم می‎گیرد تا از جالب‌ترین جنبه‌های داستانش صرفا به عنوان یک چاشنی و یک بک گراند کلی استفاده کند. این بدون شک باعث ناامیدی و سرخورده شدن طرفداران سبک علمی تخیلی می‎شود ولی در نهایت نتیجه نهایی تقریبا همان چیزی است که «وانل» به دنبال آن بوده است. «ارتقا» یک هدف شاید کوچک ولی به طور واضح و روشن، از پیش تعیین شده داشته که به صورت کلی می‌تواند با آثاری چون «اره»، «پاکسازی» و «توطئه آمیز» که قبل‌تر به آن‌ها اشاره شد همپوشانی داشته باشد. این فیلم عاری از سلیقه، انسان گریز و ناراحت کننده است – صفاتی که بر اساس انتظارات شما می‌توانند خوب یا بد باشند – ولی در همین حین سرگرم کننده است اگر شما در این حال و هوا باشید که مردی مظلوم را ببینید که به هر کار شنیعی دست می‌زند تا افرادی که مسبب قرار گرفتن او در این تنگنا بوده‌اند را مجازات کند.

مترجم: دانیال دهقانی


30

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
30 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
payman hosseyni Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member
Google

Google

We prefer to honor many other web internet sites around the internet, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Beneath are some webpages really worth checking out.

trackback
Member
devops

… [Trackback]

[…] Here you will find 81209 additional Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Software Regression Testing

… [Trackback]

[…] There you will find 57937 more Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
copy rolex daytona blue dial

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Onion links search engine

… [Trackback]

[…] Here you will find 12513 more Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
kalpa pharma store

… [Trackback]

[…] Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Bitcoin Loophole Review 2020 – Does It Really Work?

… [Trackback]

[…] There you can find 81113 more Information to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Scannable

… [Trackback]

[…] Here you can find 94809 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
level 3

… [Trackback]

[…] Here you can find 9090 more Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
เงินด่วน สุรินทร์

… [Trackback]

[…] There you will find 2369 additional Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
안전바카라

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Isaiah copy 롤 대리 after Daman and Diu over 롤 yesterday.

… [Trackback]

[…] Read More Information here to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Types Of Fishing Poles

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
스웨디시

… [Trackback]

[…] Find More Info here on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
nhac thieu nhi vui nhon con heo dat

… [Trackback]

[…] Find More here on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
situs judi

… [Trackback]

[…] Here you can find 3546 more Info to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
corona virus

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
Klik388

Cehck this out

[…]That is the end of this article. Here you’ll find some sites that we think you’ll appreciate, just click this link over[…]…

trackback
Member
Judi Bola

Link

[…]Sites of interest we have a link to […]…

trackback
Member
Judi Bola

Recommended websites

[…]Here are some of the sites we recommend for our visitors[…]…

trackback
Member
Poker 99

Superb website

[…]always a big fan of linking to bloggers that I love but don’t get a lot of link love from […]…

trackback
Member
Live Draw Hk

Related…

[…]Just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over […]…

trackback
Member
Slot Online

Awemsome Website

[…]the information mentioned in the article are some of the best available […]…

trackback
Member
IDN Poker

Online Article…

[…]The information mentioned in the article are some of the best available[…]…

trackback
Member
Furnace Repairs

… [Trackback]

[…] Find More to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
BandarQQ

… [Trackback]

[…] Read More on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
hướng dẫn đăng ký fun88

… [Trackback]

[…] Info on that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

trackback
Member
คาสิโน

… [Trackback]

[…] Read More to that Topic: naghdefarsi.com/title/120546-2/ […]

Member
Active Member
Siamak

ارتقا و هدف بیان آن بسیار زیباست. برتری گونه جدید بر گونه قدیم. تکامل و درد جدا شدن از گذشته. سرعت تغییرات بسیار زیاد به نوعی که بسیار نمی توانند همراه آن شوند، لذا باید حذف شوند. دشمن گرایی و استمرار پیشینیان (همچون دلیل به وجود آمدن ادیان گوناگون، چرا که مریدان آیین قبلی، در برابر جدید موضع گرفته و آن را تهدید می دانند. لذا تقابل منافع و جبهه گیری و نزاع شروع می شود). با تمام نکات ضعفش در پرداخت کمی از صحنه های فیلم، اما همچنان دیدنش لذت بخش و پایانی با ضربه ی بسیار مهیب دارد.

payman hosseyni
Member
Member
payman hosseyni

گاهی غذای نذری میارن غذا اینطوریه: پلو زعفرانی که روی اون یه گوشه دو دونه کتلت یه ذره سیب زمینی سرخ شده یه گوشه دیگه کمی زیتون پروره ، یه تیکه ماهی سرخ شده ، این پلو نذری رو که میخوری و مخلفات روش رو تموم کردی پایین میری میبینی تازه یه تکه مرغ سرخ شده با سس چیلی زیرش خوابیده !! این فیلم هم همینطور شده این پلوی نذری با طعم سایبرپانک رو می خوری با مخلفات روش که از فیلم های دیگه ای مثل روح در پوسته، ماتریکس و او (her) پلیس آهنی و تلقین و جان ویک… ادامه »