نقد و بررسی فیلم The Hobbit: The Desolation of Smaug (هابیت: ویرانی اسماگ) به قلم جیمز براردینلی و ریچارد کورلیس

کارگردان :

Peter Jackson

نویسنده : Fran Walsh

بازیگران : Ian McKellen, Martin Freeman, Richard Armitage

خلاصه داستان : در حالی که اسماگ، اژدهای مخوف قسمت اول از گرسنگی در قصر شکایت دارد، هابیت ها از طریق مخفی شدن در بشکه های چوبی و گذر از رودخانه قصد دارند خود را به قصر برسانند ..

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/12/logo-trans.png

منتقد: جیمز براردینلی ( امتیاز ۶.۳ از ۱۰)

جلوه های ویژه در اقتباس های سینمایی پیتر جکسون از کتاب های جی. آر. آر تالکین نقش مهمی داشته اند اما در «ویرانی اسماگ» که قسمت میانی سه گانه ی سینمایی «هابیت» است، آنها در مرکزیت اثر قرار می گیرند. این نکته الزاماً پیشرفتی مثبت به شمار نمی رود زیرا به قیمت از دست رفتن چیزهایی صورت می گیرد که تماشاگران برای آن ارزش قائلند، مواردی مانند پرورش شخصیت و باز کردن داستان. «ویرانی اسماگ» که به صورت ۳ بعدی فیلمبرداری و نمایش داده شده و سکانس های اکشن کامپیوتری طولانی و زیادی دارد، بیشتر ظاهر و حال و هوای یک بازی ویدئویی را دارد تا اینکه به یک فیلم سینمایی شبیه باشد. دومین قسمت «هابیت» ویژگی های دوست داشتنی ای هم دارد – کارگردان سرزمین میانه را مثل همیشه فریبنده و مسحور کننده تصویر می کند – اما غرور و تکبر که از مشکلات «یک سفر غیر منتظره» بود، اینجا به شکل مسئله ای حادتر بروز می کند.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/hobbit2/hobbit2/3332323.jpg«ویرانی اسماگ» بیش از حد طولانی و از نظر تصویری شلوغ است که کسی جز طرفداران جان سخت داستان و جکسون آن را دوست داشته باشد. طرفداران وسواسی و سختگیر تالکین – آنهایی که برای نوشته های تالکین حرمتی مانند کتاب مقدس قائلند- ممکن است وحشتزده شوند. بسیاری از صحنه ها و خرده داستانهایی که زمان نمایش فیلم را به خود اختصاص می دهند هیچ شباهتی به هیچ یک از نوشته های کتاب ها ندارند. گرچه جکسون داستان اصلی را تغییر نمی دهد اما با آن مانند یک زمینه و طرح اجمالی برخورد می کند. کمتر از ۵۰ درصد چیزی که در طول فیلم «ویرانی اسماگ» روی پرده می رود از داخل کتاب «هابیت» گرفته شده است. بقیه ی آن گلچینی از یادداشت های تالکین و تخیلات جکسون است.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/hobbit2/hobbit2/Screen%20Shot%202013-12-18%20at%2011.16.14%20AM.jpegفیلم از همانجایی شروع می شود که قسمت قبلی تمام شد؛ جایی که بیلبو بگینزِ هابیت (مارتین فریمن)، گاندالفِ جادوگر (یان مککلن) و ۱۳ دورف به رهبری تورین اوکنشیلد (ریچارد آرمیتاژ) به سفر ماجراجویانه ی خود ادامه می دهند. بعد از اینکه برخورد و مقابله با فرمانده ی اورک ها، آزوگ، پایان بخش «سفری غیر منتظره» بود، گروه به یک موجود تغییر شکل دهنده به نام بئورن برخورد می کنند. آنها پیش از آنکه به جنگل میرکوود، جایی که عنکبوت های غول آسا و الف های بی استفاده منتظرشان هستند، وارد شوند، شب را در خانه بئورن می گذرانند. بعد از اینکه مذاکرات میان تورین و پادشاه الف ها ترندویل (لی پیس) بی نتیجه می مانند، بیلبو به دورف ها کمک می کند که از چنگ اسیر کننده ی خود فرار کنند. آنها به سفر خود به سوی لونلی مانتین، جایی که اژدهایی به نام اسماگ (با صدای بندیکت کامبربچ) منتظرشان است، ادامه می دهند و اورک ها هم به دنبالشان هستند. در همین حین، گاندالف که از گروه اصلی جدا شده از دُل گولدور، قلعه ی سرزمین نکرومانسر، بازدید می کند و متوجه می شود که سائورون به سرزمین میانه بازگشته و برای جنگ آماده می شود.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/hobbit2/hobbit2/Screen%20Shot%202013-12-18%20at%2011.15.28%20AM.jpegیکی از پیشرفت های آشکار فیلم نسبت به «یک سفر غیرمنتظره» مربوط به ریتم فیلم است. این فیلم مانند فیلم قبلی در روند پیشروی خود تعلل نمی کند. بلکه از یک سکانس اکشن به سکانس اکشن دیگری وارد می شود و گاهی اوقات فرصت نفس کشیدن هم به خود نمی دهد. متأسفانه اتکای بیش از حد جکسون به تصاویر کامپیوتری در طول بسیاری از این سکانس های پر انرژی و مهیج باعث ضایع شدن حس و حال آن می شود. اکشن زمانی به بهترین شکل جواب می دهد که بیننده با شخصیت ها همذات پنداری داشته باشد و احساس خطری واقعی به او دست بدهد. این عناصر در فیلم حاضر وجود ندارند. بسیاری از سکانس های اصلی «ویرانی اسماگ» حسی شبیه به صحنه هایی جدا شده از یک بازی کامپیوتری یا چهارچوبی برای ترن های بازی در شهربازی ها دارند. فرار با بشکه ها نمونه ای از این صحنه هاست که حالتی شبیه به یک سکانس انیمیشنی بسیار نزدیک به واقعیت دارد. با اختصاص دادن این حجم بالا از زمان فیلم به سکانس های اکشن (درون لونلی مانتین سکانسی وجود دارد که ۳۰ دقیقه به طول می انجامد)، جکسون مجبور است فیلم را در یک نقطه ی تعلیق به پایان برساند. این صحنه نقطه ی پایانی عجیب، خام دستانه و سر هم بندی شده است که ممکن است باعث عصبانیت برخی تماشاگران شود.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/hobbit2/hobbit2/997012_608845815817694_499529848_n.jpgاعتراف می کنم، اژدها ظاهر بسیار فوق العاده ای دارد و دستاورد بزرگی ست، بخصوص وقتی که روی پرده ی سینما در کمال جلال و شکوه خود دیده می شود. بندیت کامبربچ صداپیشگی اسماگ را با سنگینی و جذبه ی مناسبی انجام می دهد (و فرصت پیدا می کند تا با مارتین فریمن، همبازی خود در «شرلوک هلمز» مراوده داشته باشد). با این وجود چیزی که نقطه ی برجسته ی اثر بود تنها برای اینکه مهارت فنی اعجوبه های جلوه ی ویژه را بیشتر به رخ بکشد، کش پیدا می کند و طولانی می شود. ظاهر فیلم در کل عجیب و نامتجانس است؛ در نیمه ی دوم فیلم رنگ ها آنقدر دیسچوره (روشن شده و متمایل به سفید) هستند که «ویرانی اسماگ» بعضی اوقات تک رنگ (مونوکروم) به نظر می رسد. موسیقی متن هوارد شور که معمولاً‌ شایسته ی تحسین است، در این فیلم به شکل ناامید کننده ای یکنواخت و بی فراز و نشیب از کار در آمده است.

http://naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/hobbit2/hobbit2/Screen%20Shot%202013-12-18%20at%2011.16.25%20AM.jpegطرفداران «ارباب حلقه ها» بازگشت لگولاس (اورلاندو بلوم) را با آغوش گرم پذیرا خواهند شد. با وجودی که در کتاب تالکین نامی از او برده نشده است، حضور مجدد او نمونه ای از اقتباس آزادِ هنری و تأثیرگذار است. این موضوع در مورد وارد کردن توریل (اوانجلین لیلی) نیز صدق می کند که مخلوق فیلمنامه نویسان اثر، فرن والش، فیلیپیا بوینز و پیتر جکسون است. توریل دست کم به «ویرانی اسماگ» وقاری زنانه می بخشد و بخش مربوط به پردازش شخصیت او گرچه ممکن است محدود باشد اما قابل توجه و کنجکاوی برانگیز است. بهترین شخصیت تازه اضافه شده به «ویرانی اسماگ»، بارد (لوک ایوانز)، قهرمان لیک تاون است که داستان او گسترده تر از آنچه تالکین نوشته، پرداخته شده و وسعت یافته است.

از منظر بصری، «ویرانی اسماگ» حداقل در توانایی خود برای ایجاد تصاویر زیبا و خوش منظر، موفق عمل می کند. با این وجود فیلم به دلیل فقدان تأثیر احساسی که در «یاران حلقه»، «دو برج» و «بازگشت پادشاه» وجود داشت، نمی تواند به لایه های درونی تر ذهن بیننده نفوذ کند و آن را برانگیزد. این فیلم برای کسانی که فکر می کنند فانتزی حماسی تنها به معنی وجود هیولا و تعقیب و گریز و جنگ است، اثری در این شاخه محسوب می شود. ممکن است دیگران بگویند که قضاوت کردن قسمت میانی یک سه گانه پیش از تماشای هر سه قسمتِ آن عادلانه نیست، اما جکسون نتوانسته وظیفه ی خود در ساختن «ویرانی اسماگ» به عنوان یک اثر مستقل را با موفقیت خاصی به انجام رساند. این فیلم مانند اندوخته ی گنج اژدها زیبا و گسترده است اما جانمایه و جوهر و مفهوم لازم را ندارد.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: الهام بای

 



 

منتقد: ریچارد کورلیس (تایم) امتیاز ۹ از ۱۰

یک مرد چاق و قد کوتاه با رفتاری زننده از مسافرخانه ای بیرون می آید، به استخوانی گاز می زند و خنده ای از سر غافلگیری میان تماشاگران در می گیرد. پیتر جکسون، ارباب کارگردانی در سه گانه ی «ارباب حلقه ها»، کسی که به هابیت ها عادت کرده ، حضوری کوتاه و افتخاری به سبک هیچکاک به خود اعطا کرده است. شاید جکسون واقعاً از تماشاگران چشمپوشی نکرده باشد اما به نظر می رسد حضور کوتاه او در صحنه ی افتتاحیه ی «ویرانی اسماگ» نشانگر این باشد که این فیلم که قسمت دومِ سه گانه ی اقتباس شده از رمان «هابیت» اثر جی.آر.آر تالکین، نوشته شده در سال ۱۹۳۷ است، سرزنده تر و پر جرأت تر است و در مقایسه با «سفری غیرمنتظره» که سال پیش اکران شد، نسبت به منبع اصلی کمتر وفادار است و تقلیدی عینی و واو به واو از آن نیست.

جکسون به خوبی مطلبی است که با اشاره می رساند. فیلم اول اجازه داد تا بیلبو بگینز (مارتین فریمن) برخوردی عجیب و دوست داشتنی با گالوم (اندی سرکیس) داشته باشد. اما در دنبال کردن سفر بیلبو به همراهی گاندالف (یان مککلن) و دورف ها برای بازپس گرفتن مالکیت کوه لونلی مانتین که قبلاً آن را از دست داده بودند، به این موضوع که هر راهپیمایی طولانی به قدم زدن های آرام و تدریجی زیادی نیاز دارد نیز اختصاص داده شده بود. «سفری غیرمنتظره» نگاه گلایه کننده ی یک سرباز پیاده نظامِ گرسنه و دچار به سوء تغذیه بود به پدیده ی جنگ که با اضافه کردن جادوگران و هیولاها به شکل فانتزی درآمده و تصویر سازی زیبا و متعارفی از ۱۰۰ صفحه ی اول کتاب تالکین به حساب می آمد.

اسماگ فرق دارد. یک اثر واقعاً خوب است که از فیلم قبلی برتر است و شخصیت هایش را با زندگی بی قانون و قاعده همراه می کند تا نه تنها با اورک ها، بلکه با یک مرد خرس نما، گروهی عنکبوت غول آسا و اژدهای ترسناکی که نامش در عنوان فیلم آمده است مبارزه کنند. «ویرانی اسماگ» – عنوانی عجیب غمگین کننده برای اثری چنین سرخوش و نیرومند- هم به عنوان یک فیلم برای دیدن در روز شنبه و تعطیلات مناسب و راضی کننده است و هم به عنوان پیش نمایشی هیجان انگیز و وسوسه کننده برای فیلم «آنجا و بازگشت دوباره» که قرار است دسامبر سال بعد اکران شود.

آن صحنه ی افتتاحیه سرنخی زود هنگام برای پی بردن به قصد و نیت فیلمنامه نویسان اثر – جکسون، فران والش، فیلیپا بوینز و گیلرمو دل تو رو که در اصل قرار بود این مجموعه فیلم را کارگردانی کند- است که می خواهد بگوید «اسماگ» در مقایسه با فیلم قبلی کمتر به دقت نسبت به منبع اصلی وفادار است. در میخانه ی شلوغی که جکسون از آن بیرون می آید دو شخصیت با ابهت خم شده و مشغول بحثی مهم هستند. گاندالف با رهبر دورف ها تورین اوکنشیلد (ریچارد آرمیتیج) مشورت می کند. تورین می خواهد اسماگ، اژدهایی را که از لونلی مانتین محافظت می کند، بکشد تا مردمانش بتوانند دوباره مالک آن منطقه و طلاهایش شوند. گاندالف که حدس می زند اسماگ باید تحت تسلط جادوگر شیطانی سارامون (کریستوفر لی) و خدمت به نقشه ی او برای به دست آوردن مالکیت آرکنستون باشد، تورین را قانع می کند که بیلبو را در این سفر به همراه ببرند. زیرا اژدها بوی هابیت ها را تشخیص نمی دهد. این صحنه که یکسال قبل از زمان فیلم «اسماگ» شکل می گیرد، نه از کتاب هابیت، بلکه از «مأموریت اربور» اقتباس شده است. این اثر ضمیمه ای است که تالکین در دهه ی ۱۹۵۰ به عنوان ضمیمه ای برای داستان ارباب حلقه ها نوشته بود. پسر او کریستوفر در نهایت آن را در سال ۱۹۸۰ منتشر کرد و جکسون از آن استفاده می کند تا توضیح بدهد که کل این مأموریت به چه دلیل شکل گرفت. این تنها صحنه ی دور شدن از متن مقدس کتاب تالکین نیست.

اولین فیلم این سه گانه یعنی «سفری غیرمنتظره» در اغلب مواقع به نسخه برداری عینی از شخصیت ها و موقعیت های کتاب قانع بود، مانند فتوکپی ای از یک اثر خطی مربوط به دوران قرون وسطی. در «اسماگ» شخصیت ها پا را از صفحات کتاب فراتر گذاشته و به وضوح و روشنی از درون پرده ی نمایش ۳ بعدی بیرون می جهند (فیلم در بعضی سینما ها با فرمت ۴۸ فریم در ثانیه نمایش داده می شود، تکنیکی که نسبت به دفعه ی اول کمتر حواس بیننده را پرت می کند). یکی از این شخصیت ها بئورن (مایکل پرسبرندت)، موجود تغییر شکل دهنده ای است که به شکل یک خرس بسیار بزرگ و یا یک غول نوردیک ظاهر می شود. او که از حضور متجاوزانی به قلمرو خود آگاه شده اما توسط گاندالف هشیار شده که ممکن است همراهانی داشته باشد، از خرس به انسان تغییر ظاهر می دهد تا شکوه خشونت آمیز یک گوشه نشین جنگلی را که به غریبه ها عادت ندارد برای بیلبوی گرسنه و دورف های وحشتزده به نمایش بگذارد.

«اسماگ» به شدت و به شکلی منطقی صفحاتی از کتاب را که در آنها دورف ها از سختی طولانی و کمبود غذا شکایت می کنند خلاصه می کند و همه ی آنها را در صحنه ای جمع می کند که آنجا جویندگان همه ی دلایل ممکن برای گلایه کردن را دارند: آنها و بیلبو در بشکه هایی پر از ماهی مخفی می شوند و به این طریق از رودخانه می گذرند. قایق رانی که آنها را در گذر از رودخانه هدایت می کند فردی است به نام بارد (لوک ایوانز) و آنها را به لیک تاون می برد، یک پایگاه مرزی متعلق به انسان ها که به دلیل نزدیکی اسماگ در پریشانی و رکود غرق شده است. جویندگان درست میان شورش شهروندان بر علیه فرماندار شریر و مغرورشان (استفن فرای) و مشاور مسامحه کننده و شبیه به گالوم اش آلفرید (رایان گیج)، وارد شهر می شوند. هنگامی که بارد و فرزندانش افراد برگشته از حکومت را پناه می دهند، جویندگان می توانند از زندگی خانوادگی در سرزمین میانه دریافتی نادر و کمیاب پیدا کنند.

http://www.naghdefarsi.com//wp-content/uploads/media/kunena/attachments/67/Screen-Shot-2013-12-16-at-10.37.jpgالف های جنگلی که در فیلم اول درباره ی مأموریت لونلی مانتین آنچنان مغرورانه حرف می زدند که انگار ایده ای کثیف تر و پس تر از آن است که یک نژاد اشرافی بخواهد به حمایت آن بپردازد، این بار از سر لطف بیلبو و دورف ها را با رویی خوش می پذیرند (در واقع دستگیر می کنند). پادشاه الف ها تراندویل (لی پیس) یک انزواگرای متکبر باقی می ماند اما لگولاس (اورلاندو بلوم که ۱۰ سال از بازی اش در «ارباب حلقه ها» بزرگتر شده و نقش همان شخصیت را بازی می کند که ۵۰ سال جوانتر است) فکر می کند که شاید دورف ها هدفی داشته باشند که ارزش جنگیدن را داشته باشد. همچنین فرمانده ی سپاه تروندیل، یعنی توریل (اوانجلین لیلی) میل شدیدی به نبرد دارد، و شاید هم به بازی و خوشگذرانی با کیلی (آیدان ترنر) که خوش اندام ترین و جذابترین دورف حاضر است. آن دو واقعاً مانند زوجی که ممکن است عاشق همدیگر شوند با هم شوخی می کنند و یکدیگر را دست می اندازند. کیلی موقع ورود به دژ الف ها می پرسد: "نمی خواهید من را بگردید؟" و کنایه ای جنسی همراه پرسش خود می کند که توریل هم با گستاخی جوابش را می دهد.

http://www.naghdefarsi.com//wp-content/uploads/media/kunena/attachments/67/3332323.jpgیک لحظه صبر کنید، این چیزها اصلاً به تالکین نمی آید. او نویسنده ای تحصیل کرده ی دانشگاه آکسفورد بود که کتابی ماجراجویانه برای کودکان نوشت و در سرزمین میانه تعداد کمی سلحشور مؤنث جای داد. در واقع توریل که ترکیبی از جوآن آرک (ژاندارک، قهرمان ملی فرانسه که در روئن نرماندى تحت سلطه انگلستان به جرم ارتداد سوزانده شد) و فلورنس ناینتینگل (پرستار و ریاضیدان و آماردان بزرگ انگلیسی مشهور به بانوی چراغ به دست و بنیانگذار پرستاری نوین) است – و خویشاوندی نزدیکی با کتنیسِ «مسابقات کشتار» و مریدا در انیمیشن «شجاع» دارد- اختراع نویسندگان فیلمنامه است. آنها علاوه بر این لگولاس را هم وارد این داستان کرده اند که در اصل در کتاب هابیت حضور ندارد. بوینز می گوید: "توریل شخصیت مو قرمز داستان ماست. ما او را به این دلیل به وجود آوردیم. که به فیلم آن نوع انرژی را ببخشد، آن نوع انرژی زنانه را. ما اعتقاد داریم که این موضوع کاملاً با درونمایه ی آثار تالکین سازگار است." شاید اینطور باشد، شاید هم نه. اما به هر حال جواب می دهد و مقداری دموکراسی و مردم سالاری جنسیتی و روابط عاشقانه به سبک داستانهای دوره ی شاه آرتور را در فیلم جاری می سازد.

http://www.naghdefarsi.com//wp-content/uploads/media/kunena/attachments/67/Screen-Shot-2013-12-16-at-10.38.jpgبا این وجود «اسماگ» در کلیت خود یک فیلم اکشن و در اغلب اوقات اکشن با شکوهی است. نبرد با عنکبوت های غول آسایی که دورف ها را در تابوت هایی از تار خود گیر انداخته اند و در آن اولین فرصت نصیب بیلبو می شود تا شجاعت یک هابیت را به نمایش بگذارد، یک صحنه ی پیچیده و به هم تنیده از هنر هماهنگیِ حرکات رقص مانند را عرضه می کند. بیلبو و دورف ها از قصر الف ها در بشکه هایی فرار می کنند که مسیر رودخانه ای را طی می کنند که حرکاتی سریع و غیرقابل پیش بینی دارد و مانند مسابقات المپیک سر خوردن در تونل آبی است که درجه ی سختی آن با حمله ی اورک ها از جانب ساحل شدت می یابد. بایستی از اندی سرکیس تجلیل کرد که گرچه این بار در نقش گالوم حاضر نمی شود اما به عنوان کارگردان واحد دوم با مهارتی تماشایی در خدمت فیلم است.

اورک ها و عنکبوت ها موجودات شروری هستند که تنها از اسماگ، این هیولای وحشی که با ورود بیلبو بیدار شده است، حمایت می کنند. او با صدای به شدت نالان و عاجزانه ی بندیکت کامبربچ چنین می غرد: "من پادشاه زیر کوهستان هستم!"، "من آتشم، مرگم". اسماگ اژدهای بسیار پر حرفی است، مدت هاست که کسی را برای ترساندن نداشته است. بیلبوی ترسیده سعی می کند شکارچی خود را با تعریف و تمجید های اغراق آمیز منعطف کند و می گوید: "به راستی که ترانه ها و افسانه ها بکلی از وصف عظمت تو عاجزند، ای اسماگ شگفت انگیز!" این برخورد که ترکیبی متعادل از طنز هوشمندانه و تهدید است، تقریباً می تواند به پای مواجهه ی بیلبو و گالوم در فیلم اول برسد و تماشاگران مشتاق را با این سؤال رها کند که آیا می توانند یکسال برای دیدن قسمت پایانی صبر کنند.

وقتی توریل به آسمان خیره شده و در فکر فرو رفته کسی به او می گوید: "نور ستاره ها نور سردی ست" و او به گنگی جواب می دهد: "این نور خاطره است"، خاطره ی ستارگان درخشانی که پیش از آنکه اشعه شان به سرزمین میانه برسد، مرده اند. نور سردی که در «یک سفر غیرمنتظره» جاری بود هم همین است: گرامی داشت خاطره ی تالکین که تنها به شکلی دوره ای و موقتی جانی سینمایی یافت. بعد از آن فیلم اول و بی هدف از یک سه گانه ی هشت ساعته ی به ظاهر غیرضروی که بر اساس کتابی با کمتر از ۳۰۰ صفحه ساخته شده بود، چه کسی حدس می زد که جکسون قسمت میانی ای به چنین قدرتمندی در آستین داشته باشد؟

در کل، «ویرانی اسماگ» موفقیتی هیجان انگیز است که تقریباً می تواند با شکوه سه گانه ی «ارباب حلقه ها» ی جکسون برابری کند. من که آن را دیده ام، حاضرم با کمال میل و به سرعت برای دیدن مجددش باز گردم.

اختصاصی نقد فارسی

مترجم: الهام بای

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع:سایت نقد فارسی" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

دیدگاه بگذارید

175 نظرات on "نقد و بررسی فیلم The Hobbit: The Desolation of Smaug (هابیت: ویرانی اسماگ) به قلم جیمز براردینلی و ریچارد کورلیس"

  Subscribe  
Notify of
mohammad kh
Member
Member
alireza$:دوست عزیزم STYRYSER منتقد کارش نقده و کلیه اجزا رو نقد میکنه شما ۴۸ فریم هابیت یک رو کجا دیدین ؟ اصلا دیدین کاری نداریم کما اینکه ۲ رو ندیدین به گفته خودتون ولی عزیز من نقدهای متا و گوجه گندیدیه و ای ام دی بی هابیت یک و نظرات مردم هست برید بخونید اونها هم ایراد گرفتند من که مرض ندارم الکی حرف بزنم ۴۸ و ۳ بعدی ایراد داشت منتقد باید نقدش کنه یه چیز اوانگارده چیزی نبوده که مثلا الان نسخه ۳ بعدی میاد و معمولی که هر کی دوست داره ببینه یه حرکت نو بوده اون… ادامه »
alireza$
Guest
Member
دوست عزیزم STYRYSER منتقد کارش نقده و کلیه اجزا رو نقد میکنه شما ۴۸ فریم هابیت یک رو کجا دیدین ؟ اصلا دیدین کاری نداریم کما اینکه ۲ رو ندیدین به گفته خودتون ولی عزیز من نقدهای متا و گوجه گندیدیه و ای ام دی بی هابیت یک و نظرات مردم هست برید بخونید اونها هم ایراد گرفتند من که مرض ندارم الکی حرف بزنم ۴۸ و ۳ بعدی ایراد داشت منتقد باید نقدش کنه یه چیز اوانگارده چیزی نبوده که مثلا الان نسخه ۳ بعدی میاد و معمولی که هر کی دوست داره ببینه یه حرکت نو بوده اون… ادامه »
mohammad kh
Member
Member
alireza$:عزیزان من اگر نقد رو کلا قبلو ندارید ۲ ساعته پس چرا بحث می کنید ؟ خوب بگید از اول قبول ندارید و برای دلتون فیلم میبینید ما اینقدر الاف نشیم به خدا حاضرم تک تک نقدها رو بخونم و بازگو کنم عزیز من اقای STYRYDER به خدا قسم این فیلم رو نقدهاش فقط تکنولوژی نبوده و یه درصدی هم که بوده باید میبوده باشه تکنولوژی جزئی از جلوه اون فیلم شده و مایه اصلی اونه چیزی ااز قبل نبوده عین این که فیلمبرداری یک فیلم خراب بشه و بگیم باید به تکنیک فیلمبرداری ایارد بگیرن نه فیلم 😐 ضمن… ادامه »
یولبارس
Member
Member
alireza$: ayub_s: alireza$:شما وقتی میگید هابیت بسیار خوب بوده و این منتقدین درکش نکرند همون طور هم امکان داره ارباب حلقه ها فیلم بدی بوده باشه اما منتقدین درک اشتباهی ازش داشتند که نمره بالایی گرفته 😕 عزیز من چرا حرف های بچه گانه میزنی ؟ خیلی ها هستند که گفتند به نقد و منتقد اهمیتی نمیدن. وودی الن و ترنس ملیک یکیشونه چرا فیلم های اونا رو نکوبیدن به قول شما ؟ ضمن اینکه وقتی اعلام شد ۳ گانه ساخته میشه داد هیچ منتقدی در نیامد بیخود شایعات نسازید پس چرا وقتی کامرون گفت ۳ بعدی میسازم منتقدا دادشون… ادامه »
alireza$
Guest
Member
ayub_s: alireza$:شما وقتی میگید هابیت بسیار خوب بوده و این منتقدین درکش نکرند همون طور هم امکان داره ارباب حلقه ها فیلم بدی بوده باشه اما منتقدین درک اشتباهی ازش داشتند که نمره بالایی گرفته 😕 عزیز من چرا حرف های بچه گانه میزنی ؟ خیلی ها هستند که گفتند به نقد و منتقد اهمیتی نمیدن. وودی الن و ترنس ملیک یکیشونه چرا فیلم های اونا رو نکوبیدن به قول شما ؟ ضمن اینکه وقتی اعلام شد ۳ گانه ساخته میشه داد هیچ منتقدی در نیامد بیخود شایعات نسازید پس چرا وقتی کامرون گفت ۳ بعدی میسازم منتقدا دادشون در… ادامه »
یولبارس
Member
Member

همون حرف هایی که استرایدر زد هم یکجورایی حرف های منم هست …

alireza$
Guest
Member
عزیزان من اگر نقد رو کلا قبلو ندارید ۲ ساعته پس چرا بحث می کنید ؟ خوب بگید از اول قبول ندارید و برای دلتون فیلم میبینید ما اینقدر الاف نشیم به خدا حاضرم تک تک نقدها رو بخونم و بازگو کنم عزیز من اقای STYRYDER به خدا قسم این فیلم رو نقدهاش فقط تکنولوژی نبوده و یه درصدی هم که بوده باید میبوده باشه تکنولوژی جزئی از جلوه اون فیلم شده و مایه اصلی اونه چیزی ااز قبل نبوده عین این که فیلمبرداری یک فیلم خراب بشه و بگیم باید به تکنیک فیلمبرداری ایارد بگیرن نه فیلم 😐 ضمن… ادامه »
یولبارس
Member
Member
alireza$:شما وقتی میگید هابیت بسیار خوب بوده و این منتقدین درکش نکرند همون طور هم امکان داره ارباب حلقه ها فیلم بدی بوده باشه اما منتقدین درک اشتباهی ازش داشتند که نمره بالایی گرفته 😕 عزیز من چرا حرف های بچه گانه میزنی ؟ خیلی ها هستند که گفتند به نقد و منتقد اهمیتی نمیدن. وودی الن و ترنس ملیک یکیشونه چرا فیلم های اونا رو نکوبیدن به قول شما ؟ ضمن اینکه وقتی اعلام شد ۳ گانه ساخته میشه داد هیچ منتقدی در نیامد بیخود شایعات نسازید پس چرا وقتی کامرون گفت ۳ بعدی میسازم منتقدا دادشون در نیومده… ادامه »
mohammad kh
Member
Member
alireza$:شما وقتی میگید هابیت بسیار خوب بوده و این منتقدین درکش نکرند همون طور هم امکان داره ارباب حلقه ها فیلم بدی بوده باشه اما منتقدین درک اشتباهی ازش داشتند که نمره بالایی گرفته 😕 عزیز من چرا حرف های بچه گانه میزنی ؟ خیلی ها هستند که گفتند به نقد و منتقد اهمیتی نمیدن. وودی الن و ترنس ملیک یکیشونه چرا فیلم های اونا رو نکوبیدن به قول شما ؟ ضمن اینکه وقتی اعلام شد ۳ گانه ساخته میشه داد هیچ منتقدی در نیامد بیخود شایعات نسازید پس چرا وقتی کامرون گفت ۳ بعدی میسازم منتقدا دادشون در نیومده… ادامه »
Smaug Jackson
Member
Member

alireza$:خطاب به کریم:
چرا ادبیات نوشتاریتون (املایی) یه ماننده اولین نظر این پست HOSSEIN73 میماند؟
=====برابردینلی=====

؟

ئه ئه ئه.یعنی من اونم؟یا اون منه؟یا ما دو تا یکیم؟یا یکیمون دوتاست؟یا دوتامون دوتاییم؟والا من خودمم گیج شدم. 😉

mohammad kh
Member
Member
alireza$:این شخص یه منتقده من میگم کلیه این رمان ها رو خونده باز نوشتند ایرادات فنی عزیزان من برید نقد رو بخونید همین جوری از سر تعصب حرفی نزنید ۴۸ فریم برای این فیلمه بوده که ایراد گرفته از قبل نبوده عزیزمن منحصرا برای این فیلم استفاده شده همون طور که ۳ بعدی رو اواتار پایه گذاری میکنه و پیشرو میشه و همون ۳ بعدی کلی تعریف ازش زیاد میکنه. شما نباید هم وارد بدانید چه این قسمت چه آن قسمت چه هر قسمت وقتی متعصبانه نمره ۱۱ از ۱۰ میدید نباید هم چیزی قبول داشته باشید وقتی فن بوی… ادامه »
alireza$
Guest
Member
شما وقتی میگید هابیت بسیار خوب بوده و این منتقدین درکش نکرند همون طور هم امکان داره ارباب حلقه ها فیلم بدی بوده باشه اما منتقدین درک اشتباهی ازش داشتند که نمره بالایی گرفته 😕 عزیز من چرا حرف های بچه گانه میزنی ؟ خیلی ها هستند که گفتند به نقد و منتقد اهمیتی نمیدن. وودی الن و ترنس ملیک یکیشونه چرا فیلم های اونا رو نکوبیدن به قول شما ؟ ضمن اینکه وقتی اعلام شد ۳ گانه ساخته میشه داد هیچ منتقدی در نیامد بیخود شایعات نسازید پس چرا وقتی کامرون گفت ۳ بعدی میسازم منتقدا دادشون در نیومده… ادامه »
یولبارس
Member
Member
alireza$:اگر ارزشی ندارید برای نظر منتقدین چطوره که نوشتید این منتقد عالی بوده و برادینلی درک نکرده اگر براتون مهم نبود اصلا نباید نقد رو میخونید این که شما از جایی خبری ندارید به من ارتباطی نداره سرتون تو دنیای نقد نبوده که کیفیت رو تشخیص بدین منتقدین پیر و پاتال نیستند عزیز من میدونی برداینلی ۵۶ سالشه برادشاو و مک کارتی همین طور اوهایر همین گونه کلا به ۶۰ نمی رسند … شما هم یک فن بوی درجه یک معلومه باید بگید قسمت ۱ خیلی خوب بود ولی کسی درک نکرد عزیز من پس چرا همین منتقدین ۳ گانه… ادامه »
alireza$
Guest
Member

خطاب به کریم:
چرا ادبیات نوشتاریتون (املایی) یه ماننده اولین نظر این پست HOSSEIN73 میماند؟
=====برابردینلی=====

؟

alireza$
Guest
Member
اگر ارزشی ندارید برای نظر منتقدین چطوره که نوشتید این منتقد عالی بوده و برادینلی درک نکرده اگر براتون مهم نبود اصلا نباید نقد رو میخونید این که شما از جایی خبری ندارید به من ارتباطی نداره سرتون تو دنیای نقد نبوده که کیفیت رو تشخیص بدین منتقدین پیر و پاتال نیستند عزیز من میدونی برداینلی ۵۶ سالشه برادشاو و مک کارتی همین طور اوهایر همین گونه کلا به ۶۰ نمی رسند … شما هم یک فن بوی درجه یک معلومه باید بگید قسمت ۱ خیلی خوب بود ولی کسی درک نکرد عزیز من پس چرا همین منتقدین ۳ گانه… ادامه »
یولبارس
Member
Member

منهم از این نقد خوشم اومده که منتقده از اون چیزی که جکسون میخواد بگه رو درکش کرده … نقدش هم یکجورایی زیباست و به خاطر همین ازش خوشم اومده …
امیدوارم که نقد جیمز برادینلی هم قرار بگیره تا اینطور بحث ها صورت نگیره .

Smaug Jackson
Member
Member
ضمنا در اینکه براردینلی منتقد بزرگی هست اصلا شکی نیست…..ولی اینکه بهترین تو دنیا هست یا نه دیگه یه نظر شخصیه.روی صحبتم با علیرضا هست.بله درسته برابردینلی برای قسمت سوم خلاصه نقد جالبی داشت.گفته بود نمیشه روی این اثر واژه "فیلم" رو قرار داد.بدون شک هابیت ضعیف تر از ارباب حلقه هاست.در این که هیچ شکی نیست.نمیدونم تقصیر رو گردن چی باید انداخت؟تقصیر کوتاهی های جکسون؟تقصیر سه گانه شدن فیلمی که حتی دو قسمت هم زیادش بود؟تقصیر خود فضا و جو کتاب؟تقصیر جلوه های ویژه زیادی؟یا ….هرچی که هست مشخصا این سه گانه به صلابت سه گانه قبلی نیست و… ادامه »
alireza$
Guest
Member
این شخص یه منتقده من میگم کلیه این رمان ها رو خونده باز نوشتند ایرادات فنی عزیزان من برید نقد رو بخونید همین جوری از سر تعصب حرفی نزنید ۴۸ فریم برای این فیلمه بوده که ایراد گرفته از قبل نبوده عزیزمن منحصرا برای این فیلم استفاده شده همون طور که ۳ بعدی رو اواتار پایه گذاری میکنه و پیشرو میشه و همون ۳ بعدی کلی تعریف ازش زیاد میکنه. شما نباید هم وارد بدانید چه این قسمت چه آن قسمت چه هر قسمت وقتی متعصبانه نمره ۱۱ از ۱۰ میدید نباید هم چیزی قبول داشته باشید وقتی فن بوی… ادامه »
یولبارس
Member
Member
alireza$:طرفداران؟ مگر کلابه اینجا ؟ایشون منتقده نه فیلمساز که که فن به خصوصی داشته باشه. چه ارتباطی به بدگویی از هابیت داشت 😐 شما یکم تو سایت های خارجکی جستجو کنید متوجه میشید کی سابقه داره و کی نداره کما این که شما زیر نقد فیلم الیزیوم نوشتید تاد مک کارتی اصلا منتقد وبی نیست چوطره که اینجا چون به هابیت نمره بالایی داده پس منتقد درجه یکی هستش ؟ اون وقت متهم میشم به اینکه چون برادینلی بدهابیت رو گفته منتقد خوبیه یا شما چون مک کارتی خوبش رو گفته میگید خوبه ؟ شما اصلا نقد رو معلوم نیست… ادامه »
mohammad kh
Member
Member
alireza$:عده ای فقط به خاطر نمره ۲٫۵ برادنیلی دارند ایشون رو میبرند زیر سوال ایشون برترین منتقد حال حاضر دنیاست کاری به نمره ای که به این فیلم داده و نقدش ندارم چون دلایلی کاملا درست رو ذکر کرده بود و منی که نسخه پرده ای رو هم دیدم قبولشون دارم. خطاب به فردی که نوشته +نقد جیمز برادینلی هم تو قسمت دومش اشکالاتی رو داره که این خودش بر میگرده به درک نادرست ایشون از دنیای سرزمین میانه … ولی این منتقد معلومه که کلا دنیای سرزمین میانه و سینمای جکسون رو بخوبی درک کرده …+ برادینلی کل رمان… ادامه »
Admin
Member

انشاالله نقد براردینلی رو هم برای این فیلم قرار خواهیم داد

Smaug Jackson
Member
Member

مشکلی که هابیت داره اینه که زیر سایه یه غولیه بنام ارباب حلقه ها….هر فیلم دیگه ای هم بود هر چقدر هم خوب بود ولی زیر سایه یه همچین غولی ازش بعنوان یه شکست یاد میشد….منتقدین هم چه بخوان چه نخوان بالاخره هنوز خاطره شیرین اون غول تو ناخودآگاه ذهنشون هست و رو نقدشون تاثیر میذاره….
اوپس که عجب غولی بود….دلم تنگ شده برا اون غول….

بنظر من نقد برابردینلی رو هم بذارید تا دیگه حرف و حدیثی پیش نیاد….یه نقد متوسط هم بذارین مثلا از همون مک کارتی رو که دیگه همه سلایق رو پوشش داده باشید 😐

بازم مرسی….

alireza$
Guest
Member
طرفداران؟ مگر کلابه اینجا ؟ایشون منتقده نه فیلمساز که که فن به خصوصی داشته باشه. چه ارتباطی به بدگویی از هابیت داشت 😐 شما یکم تو سایت های خارجکی جستجو کنید متوجه میشید کی سابقه داره و کی نداره کما این که شما زیر نقد فیلم الیزیوم نوشتید تاد مک کارتی اصلا منتقد وبی نیست چوطره که اینجا چون به هابیت نمره بالایی داده پس منتقد درجه یکی هستش ؟ اون وقت متهم میشم به اینکه چون برادینلی بدهابیت رو گفته منتقد خوبیه یا شما چون مک کارتی خوبش رو گفته میگید خوبه ؟ شما اصلا نقد رو معلوم نیست… ادامه »
یولبارس
Member
Member
شرمنده اگه طرفداران جیمز برادینلی رو ناراحت کرده ام و اینقدر عصبانی هستند ولی این جناب میگن که جیمز برادینلی بزرگترین منتقد حال حاضر هستش ؟! اینو کی گفته اصلا ؟! حالا منتقد پیتر برادشاو منتقد بزرگی نیست ؟! اندرو اوهایر چی ؟! تاد مک کارتی چی ؟! یعنی هر کی از هابیت بد بگه میشه منتقد بزرگ ؟! جالبه جیمز برادینلی به قسمت اول هابیت با اون همه اشکالات میاد امتیاز ۷۵ رو (اشکالاتش هم به نظرش خسته کننده و وجود جلوه های ویژه ی کامپیوتری و سه بعدی بد و البته تکنولوژی ۴۸ فریم) که حالا تو قسمت… ادامه »
alireza$
Guest
Member
عده ای فقط به خاطر نمره ۲٫۵ برادنیلی دارند ایشون رو میبرند زیر سوال ایشون برترین منتقد حال حاضر دنیاست کاری به نمره ای که به این فیلم داده و نقدش ندارم چون دلایلی کاملا درست رو ذکر کرده بود و منی که نسخه پرده ای رو هم دیدم قبولشون دارم. خطاب به فردی که نوشته +نقد جیمز برادینلی هم تو قسمت دومش اشکالاتی رو داره که این خودش بر میگرده به درک نادرست ایشون از دنیای سرزمین میانه … ولی این منتقد معلومه که کلا دنیای سرزمین میانه و سینمای جکسون رو بخوبی درک کرده …+ برادینلی کل رمان… ادامه »
یولبارس
Member
Member

البته بنده دوست داشتم که نقد پیتر برادشاو تو سایت قرار بگیره چونکه ایشون به قسمت اول هابیت امتیاز ۶۰ داده بودند ولی به قسمت دوم امتیاز ۸۰ ، یا نقد اندرو اوهایر که به قسمت اول ۵۰ داده بودند ولی به قسمت دوم امتیاز ۸۰ رو داده اند یا تاد مک کارتی که به قسمت اول ۶۰ داده بودن ولی به قسمت دوم ۷۰ !!!
خیلی کنجکاو شده ام که دلیلشون نسبت به قسمت دوم چی بوده !!! نه جیمز برادینلی که همش مسائل فنی فیلم رو نقد میکنه نه خودش رو…

saeed
Member
Member

strayder:نقد عالی بود دست خانم الهام بای درد نکنه به نظر من نقد برادینلی ارزش گذاشتن نداره!

فیلمو من دیدم عالیییی بود عالیییی

برادینلی به فیلم نمره ۶۳ داده که به متای میانگین یعنی ۶۶ نزدیکتره این منتقدهم از معدود منتقداییه که به فیلم امتیاز بالایی داده.به نظر من گذاشتن این نقد، که بیشتر هم صرف نوشتن دیالوگ ها و تعریف داستان شده کاردرستی نبود

ali goli
Member
Member

آقا شاهکار!!!
معذرت
من میگم:
اسکی
😮

یولبارس
Member
Member

[quote][b]وقتی توریل به آسمان خیره شده و در فکر فرو رفته کسی به او می گوید: "نور ستاره ها نور سردی ست" و او به گنگی جواب می دهد: "این نور خاطره است"[/b]، خاطره ی ستارگان درخشانی که پیش از آنکه اشعه شان به سرزمین میانه برسد، مرده اند. نور سردی که در «یک سفر غیرمنتظره» جاری بود هم همین است: گرامی داشت خاطره ی تالکین که تنها به شکلی دوره ای و موقتی جانی سینمایی یافت.

آفرین 😳

آرمین سهرابی
Member
Member

ممنون از خانم بای از ترجمه خوبشون.
به نظر من کار درستیه که از منتقدهای مختلف نقد گذاشته بشه نه فقط از براردینلی.
قسمت اول که فضای شاد و روشنی داشت، امیدوارم این قسمت نسبت به قسمت اول تیره تر بشه و از فضای تا حدودی کودکانه قسمت اول فاصله بگیره

فایر من
Guest
Member

ترجمه نمیکنند اونا. خودشون میزنند نقدا رو فکر کنم البته. سایتاشون شناخته شده نباید اینجا اسم ببرم دیگه :دی تبلیغ میشه

mohammad kh
Member
Member

نقد عالی بود دست خانم الهام بای درد نکنه به نظر من نقد برادینلی ارزش گذاشتن نداره!

فیلمو من دیدم عالیییی بود عالیییی

javad amosoltani
Member
Member

منون بابت نقد
ولی خیلی از دیالوگ ها و صحنه های فیلما لو داده بود
کی میشه بلوریش بیاد دیگه دارم میترکم 😥

یولبارس
Member
Member

خیلی خیلی ممنون از خانوم بای یک نقد خیلی سنگین رو ترجمه کرده این از نوشته های نقد معلومه که خیلی ترجمه اش خیلی باید سنگین باشه…
نقد جیمز برادینلی هم تو قسمت دومش اشکالاتی رو داره که این خودش بر میگرده به درک نادرست ایشون از دنیای سرزمین میانه … ولی این منتقد معلومه که کلا دنیای سرزمین میانه و سینمای جکسون رو بخوبی درک کرده …
خیلی ممنون از الهام بای

الهام بای
Member
Member

@ HOSSEIN73
از لطف شما ممنونم و پیشاپیش متأسفم که این نقد هم دچار حاشیه شده و میشه.
@ Russell
نقد براردینلی هم به زودی در سایت قرار می گیره. منتظر باشید.
@ فایر من
سه چهار روز پیش که بنده ترجمه ی این نقد رو دست گرفتم سرچ کردم و جایی ندیدم که نقد کورلیس رو ترجمه کرده باشند. اگر توی سایت یا سایت های دیگه ای باشه خوشحال میشم بدونم کجاست تا از هنر و دانش سایر دوستان مترجم هم استفاده کنم.

فایر من
Guest
Member

خسته نباشید..ممنون خوب بود نقد اما یک سوال احساس نمیکنید خیلی دیر زدید …. چند تا سایت دیگه این نقدو خیلی زود تر زده بودند و ما اونجا خوندیم ولی بازم ممنون . امید وارم دفعه بعدی زود تر بزنید.

Russell
Guest
Member

خواهش ميكنم دوباره نقداي براندينلي رو بزاريد
من كه شديدا بش عادت كردم
از اين نقد خوشم نيومد اصلا جالب صحبت نكرده
Long Live Crowe

Smaug Jackson
Member
Member

خوشم میاد بعضی ها(شایدم یه نفر 😕 )خیلی منفیدوست دارن.فک کنم از یه جایی دارن میسوزن.حالا از کجا؟بماند 😉

M2 M4
Member
Member
نمی خوام طرفدارای هابیت رو ناراحت کنم اما قسمت اول که چیز خاصی نداشت هیچ میشه گفت یه فیلم سطح پایین بود. چیزی که در قسمت اول بیشتر منو از این فیلم دلزده کرد کش دادن الکی بود. اصلا وقتی شنیدم تعداد قسمتا از دو به سه تا افزایش پیدا کرده احتمال دادم که فیلم رو الکی طولانی کنن. یجورایی هدف جکسون هم بیشتر فروش گیشه است تا گرفتن جوایز اسکار و گلدن گلوب و غیره. یه نکته منفی دیگه هم که سری اول هابیت داشت نوع گریم بسیار بسیار بچگانه و زننده بود. طوریکه خیلی جاها احساس بدی نسبت… ادامه »
1 2 3 5