نقد و بررسی فیلم The Godfather (پدرخوانده)

گفت وگوی «حسن عباسی» با مجله ی دنیای تصویر در مورد مافیا، کاپیتالیسم و «پدرخوانده»

۹- گفت وگوی «حسن عباسی» با مجله ی دنیای تصویر در مورد مافیا، کاپیتالیسم و «پدرخوانده»

* ساخت قسمت نخست «پدرخوانده» در اوایل دهه ۱۹۷۰ متأثر از چه شرایطی بود؟
یعنی آیا ساخت این فیلم یک تخیل صرف نسبت به پدید‌های بی‌زمان و بی‌مکان بود یا عوامل محیطی – اجتماعی در آن مؤثر بود؟

– فیلم «پدرخوانده»، در شرایطی ساخته شد که چهره‌ مافیا در عرصه افکار عمومی‌آمریکا به مرور از پشت نقاب خارج می‌شد. یکی از مافیاهای شناخته شده آمریکا در این مبحث، همان شاخه «لاکوزانوسترا» مافیای ایتالیاست. همان «لاکوزا نوسترا»، که به مرور در همه کشورهای لیبرال، شاخه مستقل یافت و از فرانسه تا کره جنوبی و از ژاپن تا تایوان بسط پیدا کرد. برای نمونه در ژاپن،با نام «یاکوزا» شناخته شد و پس از فیلم «پدرخوانده»، فیلم سینمایی معروف «یاکوزا» نیز ساخته شد. در ادبیات سیاسی – اجتماعی آمریکا، مافیا «یاکوزا نوسترا، به «سندیکای جنایت» معروف است.

* نسبت آمریکا با مافیا که اصالتاً پدیدهای ایتالیایی و لاتین است چگونه رقم خورد؟ آیا برای آن می‌توان تاریخ مشخصی را متصور بود؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/2-The-Godfather/28-The-Godfather.jpg– بله! ورود ایتالیایی‌ها اهل سیسیل به آمریکا در قرن نوزدهم، سرآغاز انتقال برخی قبیله‌‌های سیسیلی به آمریکا بود. ایتالیایی‌های کاتولیک در سیسیل، نظام قبیله‌ای و تبارگرا را به عنوان مؤلفه‌ بقاء اجتماعی خود در انتقال از عصر فئودالیسم به عصر کاپیتالیسم حفظ نمودند. مافیای سیسیل حاصل توجه به این مؤلفه بود. ارزش قدرت اجتماعی خانواده پدرسالار، که در نسبت با قدرت سیاسی – اجتماعی مرکزی، یعنی دولت، از اولویت جدی برای مردم سیسیل برخوردار بود، به مرور در فرهنگ آنان نهادینه شد. قرن نوزدهم، قرن قدرت‌گیری دولت ملی مدرن مبتنی بر ناسیونالیسم در جوامع غربی بود و این پدیده نو با معارضان گستردهای در جوامع کاتولیک،ارتدوکس و پروتستان مواجه بود.

در ایتالیا، مافیا ارزش‌های قدرت اجتماعی خانواده پدرسالار را به قدرت دولت مقدم می‌شمرد، و در روسیه آن زمان، جریان آنارشیست‌ها که یک سر آن به تولستوی می‌رسید، نفی دولت را در نسبت با نهادهای شبه فئودالی، جستجو می‌کردند. در دهه ۱۹۲۰ آمریکا که به رکود عظیم اقتصادی منتج شد، همگرایی خانوادگی و واگرایی از دولت، در اداره حوزه فردی و عمومی‌خود، به اوج رسید. در چنین شرایطی، شکل‌گیری خانواده‌های جرم و جنایت، طبیعی به نظر می‌رسد. مظهر گنگستریسم این دوره، «آل کاپون» است. وی و گروه تحت امر او، قاچاق مشروبات الکلی را در دهه ۳۰-۱۹۲۰ با استفاده از ضعف دولت فدرال آمریکا، به تجارت پرسود خود تبدیل کرده و موانع موجود بر سر راه خود را با خشونت و ترور برمی‌چینند.

چهره شاخص تاریخ مافیای آمریکا در این دوره «لوکی لوسیانو» است. لوسیانو در ۱۹۲۶ به اتهام تقلب در امور مالیاتی دستگیر و زندانی شد. اما سرویس اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا به او نزدیک شد و در مقابل ایجاد شرایط زندان مناسب‌تر برای او، از توان و نفوذ و نیروهای لوسیانو، در کنترل سندیکاهای کارگری کارکنان بنادر راستای سیاست‌های دولت آمریکا، استفاده کرد. در آن دوران، نفوذ روانی کمونیسم در محیط‌های کارگری آمریکا از یک سو و تأثیر جنبش فاشیستی ایتالیا، بر کارگران ایتالیایی شاغل در بنادر آمریکا، که به نحو تأثیرگذاری،‌ در قالب اعتراض و اعتصاب، به فلج اقتصادی آمریکا در واردات و صادرات دریایی نزدیک شده بودند، از سوی دیگر، دولت آمریکا را به چاره‌جویی واداشت. مافیای آمریکا، به سرکردگی لوسیانو، نقش مهمی‌را در این عرصه ایفا کرد. لوسیانو به مدت بیست سال، از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۴۶ در یک زندان راحت، دوره محکومیت خود را گذرانده و همکاری‌های سیاسی – امنیتی عظیمی‌با دستگاه‌های امنیتی آمریکا انجام داد و عملاً مافیای آمریکا را در خدمت دولت فدرال درآورد. در ۱۹۴۶ به دلیل این همکاری‌ها، محکومیت او بخشیده شد و از آمریکا به ایتالیا تبعیدگردید. او تا سال ۱۹۶۲ که در ناپل ایتالیا مرد، شبکه گسترده‌ قاچاق مواد مخدر در ایتالیا و شمال مدیترانه را اداره می‌کرد. مهم‌ترین خدمت مافیا در سیاست خارجی به آمریکا، در طول جنگ دوم جهانی بود. لوسیانو، از زندان، از طریق مأموران سازمان سیا که ‌آن زمان سازمان OSS نامیده می‌شد، معاون خود «ویتو ژنووز» را به سیسیل اعزام کرد و او با همکاری رئیس مافیای سیسیل یعنی «دون کالوژ روسینی» ضمن گردآوری اطلاعات از نیروهای موسولینی و هیتلر، با جذب تجهیز اعضای مافیا در سیسیل و ایتالیا، زمینه را برای پیاده شدن نیروهای چترباز و تفنگداران دریایی آمریکا در سیسیل و ایتالیا مساعد کردند. در ژوئیه ۱۹۴۳ نیروهای آمریکا درسیسیل پیاده شدند و تانک‌ها و هواپیماهای آمریکایی، کنار ستاره پنج پر نقش بسته بر روی خود، از حرف انگلیسی «ال» به رنگ سیاه در متن زردرنگ بدنه استفاده می‌کردند که از حرف ابتدای نام لوسیانو گرفته شده بود و به مردم سیسیل و جنوب ایتالیا اطمینان می‌داد که از همکاری لوسیانو برخور دارند.

مافیای آمریکا در دهه ۱۹۶۰ شرایط داخلی و خارجی ویژه‌ای را می‌گذراند و مردم آمریکا از آن بیشتر می‌شنیدند. برای نمونه در عصر جان اف. کندی رئیس جمهور مقتول آمریکا در دهه ۱۹۶۰ در مطبوعات، نام مثلث جان اف. کندی، فرانک سیناترا – خواننده و هنرپیشه‌ معروف آمریکایی – وجیانکانا، حول زندی به نام «جودیت ایکسنر» را برملا کردند. جودیت ایکسز رفیقه مشترک کندی، سیناترا و جیانکانا بود. این رابطه به قبل از آغاز ریاست جمهوری کندی برمی‌گشت. ضلع سوم این مثلث، مسئله‌ساز شد: جیانکانا.
او که یک گنگستر شیکاگویی بود، بخشی از مافیا را در آمریکا مدیریت می‌کرد که شبکه قمارخانه‌ها، روسپی‌خانه‌های کوبا و فلوریدا را با کمک «سانتو ترافیکانت» رئیس کوزانوسترای کوبا، تحت کنترل خود داشتند. آن‌ها از انقلاب کوبا صدمه دیده بودند و لذا به همکاری با سازمان سیا برای ترور فیدل کاسترو پرداختند که علی‌رغم یازده بار اقدام به ترور کاسترو از سوی سیا و مافیای آمریکا به مدیریت جیانکانا، این اقدامات ناموفق بودند.

قضایای مثلث کندی، سیناترا، جیانکانا، حول رفیقه فاسد مشترکی به نام ایکسز، تا پس از ترور کندی ادامه داشت. سیناترا، هنرپیشیه زن – باره و قماربازی بود که به این روابط و مناسبات شهره بود. حتی ثریا همسر شاه ایران پس از طلاق از محمدرضا پهلوی، مدتی رفیقه سیناترا بود. اما برای افکار عمومی‌آمریکا، که به ویژه پس از ترور کندی، با او همنوایی داشت، وجود یک چهره مافیایی مانند جیانکانا، به علامت سؤال بدل شده بود. پرسش این بود: آیا مافیا و به ویژه جیانکانا، از طریق رفیقه مشترک خود با کندی، یعنی ایکسز، شخص رئیس جمهور آمریکا را در چنگ خود داشته‌اند و به سیاست‌های کشور آمریکا جهت می‌داده‌اند؟ این پرسش هفت سال تحقیق را در سنای آمریکا در پی داشت و در واسط دسامبر ۱۹۷۵ گزارش آن توسط سناتور چرچ منتشر شد که به «گزارش چرچ» مشهور گردید. سروصدا به ویژه از سوی نیویورک تایمز بالا گرفت و آن زن یعنی ایکسزکه در آن زمان ۴۱ ساله بود مجبور به برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی شد و روابط پشت پرده خود با کندی و مافیا را برملا کرد. او اذعان کرد که در ۲۶ سالگی از طریق یک دلال محبت یعنی سیناترا به کندی معرفی شده و همان زمان سیناترا او را در یک مهمانی شبانه در «میامی‌بیچ» به جیانکانا معرفی کرده است. او در کنفرانس اذعان نمود که رابطه مشترک او با کندی و جیانکانا، سال‌ها ادامه داشته است. مردم آمریکا از شنیدن اخبار نفوذ مافیا در هیئت حاکمه آمریکا، پرسش‌های گوناگونی را مطرح است.

در سندیکای جرائم سازمان یافته از دید پلیس‌ها در علوم انتظامی، چهار سطح وجود دارد. سطح جرائم سازمان یافته نانو آلیاژی یا جرائم خرد. این سطح را می‌توان از گروه‌های گنگستری خرد انتظار داشت. سطح دوم، سط جرائم سازمان یافته میکرو آلیاژی است. گروه‌های تبهکاری در حد شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در این حوزه‌اند. سطح سوم، سطح جرائم سازمان یافته ماکرو آلیاژی است. این سطح نازل مافیاست.

سطح چهارم، سطح جرائم سازمان یافته سوپرآلیاژی است، که این سطح، در واقع سطح کلان مافیاست. اقدامات مافیا دو سطح جرائم کلان و ابرجرائم را با آلیاژ بالای قانون‌گریزی در برمی‌گیرد. واقعه فساد مالی ۳۰۰۰ میلیاردی اخیر در ایران در سطح سوم است.
عمق عمل مافیا و شکل‌گیری جرائم سازمان یافته در هر جامعه‌، بستگی به عمق و ضریف نفوذ سرمایه‌گرایی و سرمایه‌داری در آن جامعه دارد.

* خوب! با مافیا آشنا شدیم و زمینه اجتماعی و تاریخی ساخت فیلم «پدرخوانده» را دیدیم. تاثیر فیلم «پدرخوانده» بر سیاست‌ها در سراسر جهان، در بیش از سه دهه‌ گذشته را چگونه می‌بینید؟ بهتر است بپرسم آیا فیلم «پدرخوانده» در حوزه‌های سیاسی – اجتماعی پس از خود، یک فیلم مولف و تاثیرگذار است؟

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/2-The-Godfather/27-The-Godfather.jpg– دقیقا از دو زاویه می‌توان مؤلف بودن سینمای «پدرخوانده» را ارزیابی کرد، ابتدا در حوزه‌ قدرت و سیاست.مشهور است که صدام حسین، دیکتاتور معدوم بغداد، بسیار به فیلم «پدرخوانده» علاقه داشته است. لذا الهام‌بخشی سیاسی اجتماعی «پدرخوانده» در سراسر جهان حتی امروز، یکی از مظاهر تالیف اجتماعی آن است. واژه‌ «پدرخوانده» و ایفای نقش شخصیت «دون کورلئونه» با بازی ممتاز «مارلون براندو»، این کارکتر را به یک شخصیت مولف و الهام‌بخش تبدیل نمود. از سوی دیگر، می‌توان از زاویه‌ سرمایه اجتماعی Social capital به آن پرداخت، از دهه‌ ۱۹۶۰ فرسایش سرمایه‌ اجتماعی در کشورهای صنعتی به ویژه در غرب شدت گرفت، به گونه‌ای که از دهه‌ ۱۹۹۰ به این سو مقوله‌ سرمایه‌ اجتماعی به مسئله‌ اساسی اجتماعی آمریکا تبدیل شد. معروف است که گروه‌های گنگستری و همچنین مافیایی، از بالاترین ضریب سرمایه‌ اجتماعی برخوردارند، ارزش‌های درون گروهی که اعضای مافیا به آن پایبند هستند، همواره مورد رشک متخصصان تربیتی است، که چرا ارزش‌های اجتماعی عمومی‌اینگونه میان اعضای جامعه پایبندی ندارند.

شما صحنه‌ مواجهه‌ «رابرت دونیرو» در فیلم مخصصه را با اعضای گروه تبهکاری خود مقایسه کنید با میزان تقلید و پایبندی نیروهای پلیس تحت امر «آل پاچینو» و خانواده‌اش در همان فیلم، لذا در شرایطی که سرمایه‌ اجتماعی، گوهر کمیاب نظام‌های اجتماعی مدرن است، فیلمی‌که ارزش‌های درون‌گروهی در شکل غلیظ آن را نشان می‌دهد به سرعت به الگوی ارادی که از فقدان آن رنج می‌برند تبدیل می‌شود. پس فیلم «پدرخوانده» از این دو حیث در سه دهه‌ اخیر الهام‌بخش است و نقش آن به عنوان یک فیلم مؤلف و تاثیرگذار باقی خواهد ماند.

* این تاثیر در سینما چگونه بوده است؟

– پس از «پدرخوانده۱»، موج آثار گنگستری و مافیایی در سینما و تلویزیون غرب به حرکت درآمد.

در فرانسه، سیمای کنگستری و مافیایی با آثاری که در آن‌ها بازیگرانی همچون «آلن دلون» و «لینو ونتور» ایفای نقش می‌کردند، جایگاه ممتازی یافت. در سرزمین مافیا، یعنی سیسیل، فیلم معروف صد روز در پالرمو که داستان زندگی و مرگ یک سرتیپ ژاندارمری ایتالیا در مواجهه با مایای سیسیل است، یکی از نمونه‌های شخص این حوزه محسوب می‌شود. در ایتالیا، «فرانکو نرو» در سلسله آثاری ایفای نقش کرد که مافیا را در اعماق دستگاه قضایی این کشور ترسیم می‌کرد. فیلم «یاکوزا» اشاره‌ای به سیستم مافیای ژاپن بود. سیل فیلم‌های پلیسی در تلویزیون و سینمای جهان نیز خود واکنشی بود به این موج که از اقبال عمومی‌به موضوعات مافیایی استفاده کرده و نیروهای ضدمافیا را به تصویر درمی‌آورد. نمایش تصفیه حساب‌های درون‌گروهی شبکه‌های مافیایی، سپس مواجهه‌ نیروهای قانون با آن‌ها، مدت‌ها در دهه‌ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ به دلمشغولی سینماگران تبدیل شد.

اخیرا سریال کره‌ای «میداس» را که درامی‌در حوزه‌ بورس است می‌دیدم. کره‌ای‌ها نیز که از وضع اقتصادی آشفته غرب تاثیر گرفته‌اند، همچون آمریکا که آثاری مانند: «وال‌استریت» (اولیور استون) را عرضه کرده‌اند.

تشریح عرصه و صحنه را در قالب یک سریال صورت داده‌اند. این سریال از دو فیلم تاثیر گرفته است: نسبت به وقایع بورس و سقوط آن، از فیلم دوگانه‌ «وال‌استریت» تاثیر پذیرفته و در حوزه‌ جابه‌جایی قدرت در خانواده، از فیلم «پدرخوانده» در سریال «میداس»، دعوا بر سر جانشینی یکی از شش نفر خواهر و برادر خانواده یکی از اشراف کره، با دپرشان است.

دختر بزرگ، که بورس‌باز مقتدری است وکیل خانواده را به شام دعوت می‌کند، از سرگرمی‌او می‌پرسد و او پاسخ می‌دهد که فیلم‌های قدیمی‌مانند «دکتر ژیواگو» و «پدرخوانده» را می‌بیند. دختر بورس‌باز خوشحال می‌شود و با هم در مورد فیلم «پدرخوانده» صحبت می‌کنند. در تمام سریال، نکات فیلم «پدرخوانده»، رمز، راز و نقشه‌ راه آن‌هاست و آن‌ها با جملات کلیدی «پدرخوانده» با یکدیگر صحبت می‌کنند. در بخشی از سریال، دختر بورس باز می‌گوید: «از صحنه‌ای از فیلم پدرخوانده خوش‌اش می‌آید که جانشین «دون کورلئونه» (مارلون براندو) به عنوان «پدرخوانده»، (آل‌پاچینوست) که هیچ ارتباطی با دنیای مافیا ندارد «مایکل کورلئونه» به خاطر لفظ قلم صحبت کردن با برادرش، می‌شود جانشین «کورلئونه» با سنگ انتقام، فکر کنم پدر من هم پسر دوم خودش را کاندیدا کند، اگر من بخواهم «دون کورلئونه» بشوم، یعنی «پدرخوانده»، فکر می‌کنی چه می‌شود؟ این که یک زن جانشین بشود!؟ آیا می‌توانی در این کار به من کمک کنی؟ تو دیالوگ فیلم «پدرخوانده» را در ذهن پدرم ایجاد کن. جمله‌ می‌خوام کاری کنم که نتونه قبول‌اش نکنه. با این کار منو در ذهن پدر وارد کن.»

از این موارد دیالوگ متعددی در این سریال شنیده می‌شود. پس تاثیر فیلم «پدرخوانده» همچنان در سینما و تلویزیون جهان، یک تاثیر جاری است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/250/2-The-Godfather/26-The-Godfather.jpgسازنده‌ سریال کره‌ای مطمئن است مخاطب او «پدرخوانده» را می‌شناسد و لذا بر اسلوب آن دیالوگ‌نویسی می‌کند. در واقع، دو دلیل عمده در سینما و تلویزیون، برای اقبال به «پدرخوانده» در تنظیم خط تعلیق سناریو وجود دارد: ابتدا، مقوله‌ بحران جانشینی در یک خانواده‌ ثروت،قدرت، دوم، مقوله‌ همان سرمایه‌ اجتماعی و نمایش پایبندی یا عدم پایبندی به ارزش‌های درون‌گروهی این دو عنصر، موجب شده است که «پدرخوانده» را برای مخاطب امروزی همچنان مورد توجه ساخته است. البته بازی‌های ممتاز، سناریوی محکم و کارگردانی آن نیز عامل مهمی‌محسوب می‌شوند، اما نظر من بیشتر ناظر به محتوی و مضمون است والا عنوان آن یعنی «پدرخوانده» و موسیقی آن هر یک به تنهایی بالاترین قابلیت‌های هنری – رسانه‌‌ای هستند.

* شما «پدرخوانده» را به لحاظ سیاسی یک فیلم درون سیستمی‌می‌بینید، یا در برابر سیستم؟

– اگر منظور شما از سیستم، ناظم آمریکاست، این فیلم نمایش مناسبات و روابط یک خانواده، به مثابه چهره‌های مینیاتوری از نظام کاپیتالیستی و روابط درونی اجزاء آن است. «پدرخوانده‌» ابتدای دهه‌ ۱۹۷۰ با پدرخوانده‌ ۲۰۱۱ میداس در تلویزیون کره یک وجه مشترک ذاتی دارند: ترسیم مناسبات درونی جامعه کاپیتالیستی که در آن مالکیت خصوصی مطرح است و وارثان برای جانشینی در دستیابی به این مالکیت، به یکدیگر چنگ و دندان نشان داده و توطئه می‌چینند. تا سرمایه‌داری هست، فیلم «پدرخوانده» به عنوان یک اثر کلاسیک و یک مانیفست ایدئولوژی کاپیتالیسم، زنده است. لذا وجوه اخلاق کاتولیکی و اسطوره‌های لاتینی فیلم «پدرخوانده» ما را گول نزند. این دکترین اخلاق مافیایی که دوستت را نزدیک و دشمن‌ات را نزدیک‌تر نگهدار، از فلسفه‌ عدم اعتماد به عنوان اصل اساسی مافیا تبعیت می‌کند. این اصل، جزء لاینفک سیستم سرمایه‌گرایی است و از «پدرخوانده» اثری درون‌سیستمی‌ساخته است نه اثری علیه سیستم.

منبع: سایت دکتر عباسی

—-

ممکن است شما دوست داشته باشید

158
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
157 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
104 Comment authors
behnam_norozzadeh1spaceodyssey7saeedsurena Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
علي.خ
Guest
Member
علي.خ

نميدونم چرا ولي اونقدري كه تعريفش كردن يا بهش دست پيدا نكردم يا نبود همچين چيزي! همش منتظر يه اتفاق بزرگ بودم،يه گوشه اي ، يه سكانسي
فيلمايي كه بهم پيشنهاد ميشه حتي ثانيه اي ازش رو از دست نميدم ولي ارضام نكرد اين فيلم!
قصد مقايسه ندارم ولي بنظر من رتبه ۱ imdb با رتبه ۲ خيلي فاصله داره
The Shawshank Redemption شاهكاره تمام عياره

پرهام
Guest
Member
پرهام

فیلم جالبیه ولی مسیر انحرافی زیاد توش داره!!!!

ایمان
Member
Member

اگه قرار باشه ۱ فیلم رو به عنوان نماد سینما انتخاب کنن بدون شک اون پدر خوانده هست,چه قسمت اول و چه قسمت دوم
از تمام فیلم های دیگه در زمینه کارگردانی-فیلمنامه-…یه سرو گردن بالاتره

شخصیت پردازی این فیلم و نشون دادن روابط خانوادگی و قدرت یه شخص تکرار نشدنیه

بعد از این ۲ شاهکار:روزی روزگاری در امریکا و pulp fiction هستن,البته از نظر من
ا

رضا بيگي
Guest
Member
رضا بيگي

تو عمرم ۵ تا فيلم رو تحسين كردم
اوليش پاپيون بود
دوميش پدرخوانده پارت ۱و۲
سوميش گاو خشمگين
چهارميش تايتانيك
واخريش ماتريكس

peyman a
Member
Member
peyman a

دوستان به اندازه ی کافی تعریف کردن
منم می خوام یه حقیقت واضح رو بگم :
فیلم پدرخوانده هرگز بهتر از فیلم دوازده مرد خشمگین نیست
واقعأ یه حقیقت واضحه

Member
Member

دوازده مرد خشمگین فقط بر اساس احتمال پسره رو تبره میکنن اون حقه کارگردانه آخر فیلم که بعد از باریدن باران همه کثیفی هاشسته شده و این دوازده مرده بهترین تصمیم و بهترین کارو انجام دادن درحالی ندادن فقط براساس احتمالات ری دادن

حسين
Guest
Member
حسين

خلاصه بگم اين فيلم نميگم بهترين اما بدون شك جز يكي از بهترين فيلم هاي تاريخ سينماست…( چون هنر به ذات سليقه اي است و اگر اينطور نبود ذوق هاي مختلف افراد هم هنر هاي مختلف رو نمي آفريد) فيلمي كامل از هر نظر كه مسائل مختلف زندگي رو نشون ميده و آموزنده هم هست… امااون چه كه بيشتر باعث شد من از اين فيلم بسيار لذت ببرم مفهوم بازي قدرت و صندلي قدرت بود كه با هنرمندي كامل نمايش داده شد و فكر كنم مفهوم اصلي فيلم هم همين بود و اينكه چقدر قدرت ميتونه انسان ها رو عوض… ادامه »

vاreza
Guest
Member
vاreza

من فکر میکنم فیلم برترینه ولی تو ژانره خودش ، واقعا عامه پسند نیست و یه چیزی دیگه که این فیلم رو برتر کرده شهرت فیلم هست .خیلی مسخرست مقایسه این فیلم با فیلم های دیگه ولی من برای چند بار دیدن یک فیلم فیلمای Goodfellas یا snatch رو ترجیح میدم

امیرمدیر
Guest
Member
امیرمدیر

چند دقیقه است که دارم فکر میکنم چطور فیلمو توصیف کنم.بهترین جمله ای که تونستم بنویسم اینه: در وصف نمی گنجد.
فیلمی بهتر از پدرخوانده ساخته نخواهدشد.
با ساخت پدرخوانده ۱و۲ سینما تمام شد.

محمدرضا.
Guest
Member
محمدرضا.

مشغول خوندن ديدگاه ها بودم بعضي واقعا جالب بود !! اصن يه حرفاي خنده داري ميزدن 😐 و در آخر نظر جمعي از برترين منتقدان سينما رو بگم كه :

((هيچ فيلمي در تاريخ بهتر از پدرخوانده ١نخواهد بود))

آنها ميگويند 🙁 بخاطر مشكلاتي كه بعضي ممكن است برايمان پيش آورند نميتوانيم هر ساله اين شاهكار را برترين بخوانيم.)

سميرا ربيعي
Guest
Member
سميرا ربيعي

بدون شك پدرخوانده از بهترينهاست!
ارزش هنريه اين فيلم خيلي بالاتر از اونيه كه به نظر ميرسه!
نحوه ي فيلم برداري و صدا گذاريش نسبت زمان ساخت اين فيلم فوق العادست!
فيلمنامشم كه ديگه جاي حرفي باقي نميذاره!يه فيلمنامه ي بي نظير كه انعطاف بسيار زيادي داره و پر شده از جمله هاي كوتاه با معني عميق!

Milad Mili
Member
Member
Milad Mili

dr.mahsa:خیلی از این فیلم تعریف شده اما در این حد هم نیست شاید زمان خودش فیلم خوبی بوده ولی الان خیلی فیلمای بهتر از این هست که شاهکارند
فیلمهایی که خیلی از god father بهترند و من اسم شاهکار سینمایی روشون میگذارم :

shutter island
schinders list
pianist
the lives of others
shawshang redemption

این فیلم هایی که شما نوشتید هم واقعا عالی هستن
اما شما درک نکردید موضوع و ژانر و خیلی تفاوت های دیگه ای دارن باهم؟
اصلا گنگستری و خوش گذرونی کارلئون ها کجا و جنگ جهانی و بدبختیهاش کجا؟
دیگه مقایسه ش با شاوشنک خیلی کار بچگانه ای هستش!
هر کدوم ازین فیلمها در نوع خودشون بهترینن

FARAPAR
Guest
Member
FARAPAR

بدون شک یکی از بهترینهاست ♥
بخصوص بازی درونیه آل پاچینو که یکی از بهترین بازی هاشه از نظر من .. دکوپاژ نماها هم در عین سادگی عالیه و موسیقی اش هم خیلی به انتقال حس فیلم کمک کرده .. من که خیلی از دیدنش لذت بردم و یاد گرفتم . هم از لحاظ تکنیکی سینما و هم از درون مایه اش

M-E-O
Guest
Member
M-E-O

سلام خدمت دوستان. من خودم آرشیو دارم. از هر فیلم و کارگردانی تعریف نمیکنم. کارگردان این فیلم خودش نابغه ایه که حد و اندازه نداره و به طور کامل هم مافیا رو میشناسه هم به گفته خودش در بچگی در محله ای که تحت نظر گروهی بوده زندگی میکرده. نسخه ۲ و ۱ وبه خصوص ۱ کاملا بی نقصه و نسخه ۳ هم با اختلاف کمی از اونا یه درجه پایین تره. در کل فیلم عالی و فلسفی و حتی عاشقونست برای اونایی که میفهمن!!!!

SALLY12DAY
Guest
Member
SALLY12DAY

کسانی که این فیلم رو مسخره میکنن کلا متوجه نشدن پدرخوانده بالاتر از یک فیلم و فسلفه هست درک مضمون این فیلم برای هر کسی قابل فهم نیست کسانی که فیلم هایی مثل گود فلاس ،پدرخوانده دنی براسکوو……. رو دیدین میفهمن کوزاوسترا چیه این فیلم باعث شد من به دنبال تحلیل سیستم های مافیایی و منحنی تری های اون برم دروغ نگم من این فیلم بالای ۷۰ بار دیدم تمام دیالوگاشو حفضم تما بازی های پدرخوانده فیلم هاش وال پیپراش موسیقی های متنشو جمع اوری کردم خودمم روی موسیقی متن اصلی یه اهنگ لایت زیبا گفتم یه عده متوجه نیستند… ادامه »

vahid32
Guest
Member
vahid32

dr.mahsa:خیلی از این فیلم تعریف شده اما در این حد هم نیست شاید زمان خودش فیلم خوبی بوده ولی الان خیلی فیلمای بهتر از این هست که شاهکارند
فیلمهایی که خیلی از god father بهترند و من اسم شاهکار سینمایی روشون میگذارم :

shutter island
schinders list
pianist
the lives of others
shawshang redemption

خانم دکتر! از اونجایی که شما زن هستید میتونم درکتون کنم. چون این فیلم بیشتر روی پاشنه ی مرد ها می چرخه و زنان بیشتر نقش کالای مصرفی رو دارن (در این فیلم) 😉

رهام اعتمادی
Member
Member
رهام اعتمادی

بهترین فیلم تاریخ سینما فقت پاپیون

سامان
Guest
Member
سامان

سلام
دوست عزیزکه فیلم راتعریف کرده ای،ماخودمان این فیلم رادیده ایم)خودمن ۳ بارکل مجموعه را دیده ام)وبه دنبال تحلیل فیلمیم نه تغریف فیلم.

مهران
Guest
Member
مهران

سلام صحبت من با اونایی که این فیلم هایی رو که جزو بهترین فیلم ها انتخاب شدن رو مسخره میکنند این نظر شخصی منه و شایدم اشتباه باشه ولی به نظر من همون طور که سلیقه هر شخص با هر شخص فرق میکنه سلیغه دو تا ملت که هم زبان هم نیستند و فرهنگشون با هم فرق میکنه هممثل هم نیست شاید فیلم هایی هستند که تو کشور های غربی طرفدار زیادی داشته باشن ولی از نظر ایرانی ها جذابیتی نداشته باشن البته همش این طوری نیست مثلا همین فیلم پدرخوانده و تایتانیک و اواتار رو من عاشقشونم ولی بعضی… ادامه »

aras mahamadi
Member
Member
aras mahamadi

هر کس از این فیلم خوشش نیومده از سینما و فیلم هیچی نمیدونه

lمحمد عرفان
Member
Member
lمحمد عرفان

واقعا بهتر از این هم فیلم پیدا میشه؟

dr.mahsa
Guest
Member
dr.mahsa

خیلی از این فیلم تعریف شده اما در این حد هم نیست شاید زمان خودش فیلم خوبی بوده ولی الان خیلی فیلمای بهتر از این هست که شاهکارند
فیلمهایی که خیلی از god father بهترند و من اسم شاهکار سینمایی روشون میگذارم :

shutter island
schinders list
pianist
the lives of others
shawshang redemption

محمد هاشمی
Guest
Member
محمد هاشمی

مشخصا از همون فیلم با مافیا و تو در توی قدرت اون متوجه می شیم جایی کا دون کرلوئنه می گه "" پیشنهادی می دم که نتونه رد کنه "" پدرخوانده بدون شک تا کنون بی نظیر و بی بدیل بوده ، این فیلم بیشتر از اینکه در حول و هوش مسائل مافیا رویکردی را از خود نشان دهد بیشتر به مسئله قدرت ، تکبر ، اصلالت و انسانیت صحبت می کند در پدرخوانده ۱ قدرت رو از همان ابتدای فیلم و در پدرخوانده دو تکبر ، قدرت رو در سکانس کشتن برادر مایکل می بینیم

saber
Guest
Member
saber

هرکی ندیده حتما ببینه

isin
Guest
Member
isin

فوق العادست بي نزيره

سعید اکبری
Guest
Member
سعید اکبری

ebigoli:نه میشه گفت بهترین فیلم های تاریخه و نه میشه گفت جذابه. این فیلم فقط به خاطر عناصر اسطوره ای و نمادین معروف و محبوب شد همین.

باهات موافقم رفیق

اردشير
Guest
Member
اردشير

فيلم بسيار زيباييست محصول سال ١٩٧٤ و تا الان هنوز مطرح است

لیلا
Guest
Member
لیلا

پدر خوانده ست دیگه چی میشه گفت به سری پدرخوانده جز شاهکارهای سینما.همه ی فیلم یکطرف موزیک هم یکطرف.موزیکش هم عالی.

ava
Guest
Member
ava

کلینت ایستوود:وقتی این فیلم رو با بقیه فیلم ها مقایسه می کنم احساس می کنم بیشتر اون ها از لحاظ داستانی خیلی بچه گانه اند

اصولا همه ما جوری هستیم که وقتی یه فیلمو میبینیم واسه چند روز تو جو اون فیلمیم . اون فیلو اگه اشغالترینم باشه میگیم بهترین فیلمیه که تو عمرم دیدم. 😐

کلینت ایستوود
Guest
Member
کلینت ایستوود

وقتی این فیلم رو با بقیه فیلم ها مقایسه می کنم احساس می کنم بیشتر اون ها از لحاظ داستانی خیلی بچه گانه اند

ناشناس
Guest
Member
ناشناس

تو سبک خودش از بهترینهاست اما بهترین فیلم تاریخ نیست همونطور که کازابلانکا بهترین عاشقانه هست که البته باز هم این بهترین سلیقگیه

صادق پارسانیک
Member
Member
صادق پارسانیک

فیلم خوب زیاد دیدم و انتخاب خیلی سخته که بهترین کدومه ولی این فیلمو نمیشه به سادگی ازش گذشت.من سخت پسندم ولی این فیلمو به دلیل تمام فاکتورهای ارزندش که شامل هنر کارگردانی و بازیگری و …. هست به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما میشناسم.شکی درش نیست با قاطعیت میگم. نیازی به تعریف ازین فیلم نیست همه ما قدرشو میدونیم 😉

Abe
Member
Member
Abe

نه میشه گفت بهترین فیلم های تاریخه و نه میشه گفت جذابه. این فیلم فقط به خاطر عناصر اسطوره ای و نمادین معروف و محبوب شد همین.

حمید
Guest
Member
حمید

سلام
فیلمها از نظر نوع ساختار به دو دسته تبلیغاتی و هنری تقسیم میشن
این فیلم جزء قسم هنریه وازلحاظ فیلم سازی شاهکاره
انقدر جذابه که بیننده وقطی یه کم از فیلم رو میبینه بی اختیار پیگیر ادامه فیلم میشه
واقعا رتبه یک حقشه

Vahid
Member
Member
Vahid

پیشنهادی بهش میدم که نتونه رد کنه ۸)

Sina Rabiee
Guest
Member
Sina Rabiee

واقعا سری پدرخوانده فوق العاده بود
یه فیلم کامل از تمام جهات
به نظر من قسمت سومش به اون چیزی که حقش داشت نرسید

كيان رضايى
Member
Member
كيان رضايى

اين فيلم رو چند ساله رو گوشى موبايلم ريختم و شايد باورتون نشه تعداد دفعات ديدنش از دستم در رفته!
به نظرم سواى كلاس درس بازيگرى،كارگردانى،موسيقى متن،نورپردازى و فيلم بردارى درخشانش به تنهايى جزو چند فيلم كامل تاريخ سينماست و نمونه اى از حركت زندگى
شايد يكى از دلايل انسجام داستان حضور خود ماريو پوزو در نگارش فيلم نامه است.
در يك كلام يك فيلم "كامل"

امین کورلیونه
Guest
Member
امین کورلیونه

سلام این فیلم رو ۳بار ببینید
۱-بار اول برای آشنایی با فیلم و آشنا شدن با محیط فیلم.(زیرا افراد زیادی در فیلم هستند)
۲-بار دوم برای لذت بردن از کار براندو و پاچینو.
۳-بار سوم شما با دقت به دیالوگها ورفتار پدر خوانده توجه کنید(درس گرفتن از رفتارهای پدر خوانده)
در ضمن قسمت۲و۳ این فیلم رو فراموش نکنید.

saeed ako
Member
Member
saeed ako

فیلم خیلی زیباییست وبااینکه خودم دوستش دارم: اما به نظر من صد فیلم برتر فیلمهایی هستند که بعد از دیده شدن به آرشیو نرن وبرعکس : نزدیک دستگاه پخش کننده باقی بمونن! 😆 (این فقط یه نظر شخصیه.جسارت تلقی نشه. چون به شخصه هربار تویه جمعی خواستم براشون یه فیلم بزارم ببینند ورای گیری واسه انتخاب فیلم کردم این فیلم حتی انتخاب صدویکم هم نشد!!! 🙁 😥 😮 😡 ) (اون هم در جمع های مختلف! بازاری-دانشگاهی-خانوادگی-جوان-مسن-زن-مرد-نامرد! 😆 و… 😮 😡 حالا فکر نکنید که من سطحی نگرم ویاتمام اطرافیان من سطحی نگرندو… ولی بنظرم سوای بحثهای هنری وآکادمیک زیبایی… ادامه »

الا
Guest
Member
الا

🙂

محمد اصفهان
Guest
Member
محمد اصفهان

زیباترین فیلمی که تا به حال دیده ام