آیا عملکرد مختار صحیح است؟

 

پخش شام‌گاهی مجموعه مختارنامه در جمعه‌های تلویزیون ایرانی، بیش از آن‌چه انتظار می‌رفت با حواشی همراه شد؛ از بحث درباره شخصیت مبهم مختار ثقفی تا جدال حلیّت یا حرمت تک‌خوانی در تیتراژ پایانی تا جنجال بر سر نمایش چهره? عباس‌بن‌علی (ع).

جای بسی خوشایندی است که مختار هم‌اکنون در حال تصاحب عنوانی است که تا پیش از این متعلق به کاراکتر جومونگ بود: «قهرمان ملی صداوسیمای ایران». اما آن‌چه که نگارنده را بر نوشتن این چند سطر واداشت، بیمی است که از مشاهده? روندی ناعیان در این مجموعه احساس می‌شود: روند توجیه‌ خطاکاری کاراکتر مختار در زیروبم یک درام دینی.

آیا انگیزه و هدف مختار از منظر عقل و شرع و اخلاق موجّه بوده است؟ قضاوت‌اش کار من نیست؛ اما همین معیارها مرا مجاب می‌کنند که مقدّس‌ترین اهداف هم نمی‌توانند توجیه‌گر استفاده از وسایلی مغایر عقل و شرع و اخلاق باشند. مشاهده? این مسئله در سابقه کسی که به خون‌خواهی شهدای کربلا شهرت یافته، به قدر کافی ناراحت‌کننده است؛ اما فراتر از آن، بی‌تفاوتی مخاطبان این مجموعه و حتی توجیه‌پذیری آن نزد ایشان آزاردهنده و بل‌که نگران‌کننده است.

مختارنامه طبق آن‌چه در اپیزودی پیش‌تر نمایانده شد، مختار برای تسریع در پیش‌رفت طرح خود، علنا به جعل نامه و دست‌خط اقدام کرد. در ادامه این ماجرا، حتی وقتی مختار در مرحله اول با چشم‌پوشی محمد بن حنفیه از دام رسوایی می‌گریزد، کار غیراخلاقی خود را برای فریب و همراه کردن ابراهیم بن مالک‌اشتر تکرار می‌کند و در این موقعیت به دروغ‌گویی شفاهی نیز متوسل می‌شود.

نه تنها در متن این سریال کسی مختار را توبیخ نمی‌کند، تماشاگران این نمایش نیز در نزد خود بدبینی نسبت به این کنش‌های غیراخلاقی احساس نمی‌کنند. علت چیست؟ به نظر می‌رسد وقوع این اتفاقات در یک زمینه مذهبی، شرایطی را فراهم می‌آورد که توجیه این مسئله را سهل می‌کند و حتی آن را نه به عنوان کاری زشت، بل‌که به شکل حرکتی انقلابی و شورمندانه مثبت جلوه می‌دهد.

مختارنامه آیا فرایند توجیه‌پذیری در بافت دینی صرفا در ارتباط با «محتوا»ی این مجموعه اتفاق می‌افتد؟ خیر! اشخاصی را می‌شناختم که همیشه از مشاهده سریال‌های تلویزیون ایران پرهیز داشته‌اند، چرا که رویارویی زن و مرد نامحرم در نقش بازیگران را معصیت می‌دانستند و تماشای این معصیت را نیز معصیتی دیگر. اما می‌دانم که همینان با کمال علاقه و اشتیاق به تماشای هر اپیزود مختارنامه می‌نشینند و با آن‌که تا پیش از این از استماع موسیقی نیز گریزان بوده‌اند، بی هیچ احساس ناخوشایند به نواهای موسیقایی مختارنامه گوش می‌سپارند. زمینه دینی این مجموعه سبب می‌شود که هر مؤلفه‌ای که تا پیش از این ناپسند می‌نمود، اینک پسندیده بنماید.

فکر می‌کنم که هم‌زمانی پخش قسمت‌های مختلف این مجموعه با بعضی اتفاقات اجتماعی و سیاسی زمان حاضر، خالی از عبرت نیست، اما این‌ها هیچ‌کدام مانع از آن نمی‌شود که خود را، و متولیان سیاست و دین و اخلاق را مورد سؤال قرار دهیم که: چرایی بی‌تفاوتی مخاطبان در برابر این‌گونه شیّادی، تنها به کوتاهی نویسنده و کارگردان باز می‌گردد یا آن‌که فضای ذهنی و فکری جامعه، به مرور مستعد چنین انفعالی شده است؟ ضرر نهادینگی این انفعال که در خلال تطهیر چهره? مختار حاصل می‌شود، در درازمدت چگونه خواهد بود؟ آیا مختار ثقفی الگویی صائب برای جامعه‌پذیری سیاسی ایرانیان (و بلکه مخاطبان برون‌‌مرزی آن) از طریق رسانه است؟

در قسمت بعد، مختار قرار است اعلام کند که اگر در ازای بر تخت نشستن وی خونی به ناحق ریخته شود، عطای حکومت را به لقایش می‌بخشد. امیدوارکننده است؛ اما زشتی‌ها همیشه به چشم‌گیری خون‌ریزی نیستند.

————————-

منبع : تبیان

6
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
امیررضا شهابیمردسرخ و سبزmajid Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
امیررضا شهابی
Guest
Member
امیررضا شهابی

سلام
من هم با شما موافقم
واقعا جای ناامیدی داره
چون هرچی میخوام دیگران رو قانع کنم
که مختار خوب نبوده
قانع نمیشن

مرد
Guest
Member
مرد

خدا لعنت کند تو را که منحرف میکنی مردم را از خدا بترس چون در انتظار انسان چیزی به نام مرگ هست پس به بعد مرگت فکر کنن نسناس

سرخ و سبز
Guest
Member

سلام
مختار حکومتی ضد اموی، ضد زبیری، ضد اشرافیت نژاد پرست و ضد اهل تسنن موافق با این قدرت ها تشکیل داد و پس از شهادتش قدرت و قلم به دست این جریان ها افتاد و نتیجه این شد که مختار را کذاب و …. نامیدند
اولین اتهامات به مختار در قرن سوم هجری!! و در کتاب های اهل تسنن زده شد
(ملعون منحرف نکن مردم رو)

majid
Guest
Member
majid

عبدالحسین زرین کوب از روشنفکران معاصر شیعه در کتاب خود بامداد اسلام می نویسد: گویند مختاریک روز در کوفه همراه مغیره بن شعبه مى رفت مغیره وقتى انبوه جمعیت مردم را در سرراه دید گفت من سخنى مى شناسم که با آن مى توان همه مردم خاصه عجم را همدست و همراه کرد مختار پرسید که آن سخن چیست؟ گفت کمک به اهل بیت وخونخواهى آنها. مختار از آن پس سعى کرد از این وسیله براى ارضاء میل ریاستجویى و قدرت طلبى خویش استفاده کند. از اینرو بعد از آن که سعى بیهوده کرد تا در خدمت ابن زبیر والى… ادامه »

majid
Guest
Member
majid

پس از آن مختار ادعای نبوت کرد ، وقتی عبدالله بن زبیر به نیت های پلید مختار و عقیده ی فاسد وی آگاه شد سپاهی به فرماندهی برادرش مصعب بن زبیر روانه ی کوفه نمود که توانست سپاه مختار را شکست داده و او را به قتل برساند. سخنانی که اهل سنت در مورد مختار می گویند بمنزله دفاع از قاتلان حسین نیست که توسط مختار کشته شدند بلکه همانگونه که شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می فرماید: لعنت خدا بر کسی که حسین را به شهادت رساند و کسی که بدان امر نمود و کسی که بدان راضی… ادامه »

majid
Guest
Member
majid

مختار ثقفی کیست؟ مختار بن أبی عبید ثقفی یکی از شخصیت های تاریخی شیعه و بنیانگذار برخی از عقائدشان می باشد ، گرچه مختار در بسیاری از موارد مخالف با اعتقادات شیعه ی اثنا عشری می باشد بویژه اعتقاد به امامت محمد بن حنفیه رحمه الله فرزند علی بن ابیطالب و مهدی منتظر دانستن او و همچنین ادعای نزول وحی و غیره… اما با وجود این مختار در نزد شیعه شخصیتی گرانمایه می باشد چرا که با امویان جنگید و توانست از قاتلان حسین رضی الله عنه انتقام بگیرد. پدرش أبی عبید ثقفی رحمه الله در زمان رسول خدا صلی… ادامه »