نقد ی دیگر بر فیلم«۱۲۷ ساعت» نامزد اسکار ۲۰۱۱

 

۱۲۷ساعت فیلمی ست در ستایش لحظات، اراده، ارزشها و امید به زندگی و از همه مهمتر «میل به زیستن». فیلم توان و مقابله اراده انسان را با قدرت نمایی طبیعت به کمال، به تصویر می کشد. از هیاهوی روزمره زندگی بشر می گوید و فراز و نشیب های زندگی را در بستر زمان روایت می کند و آدمی را همچون شکارچی لحظات، ستایشگری قدردان زندگی، نشان می دهد.

فیلم روایتگر، برشی از زندگیِ انسانِ ماجراجویی ست که قدرت، اراده و توان مقابله او در لحظاتی که جسم و بدنش به اسارت طبیعت درآمده را به زیبایی به تصویر می کشد. انسان ماجراجویی که برای دوری از شلوغی و هیاوهوی زندگی روزمره اش به دل طبیعت بکر می زند و در شرایطی بس دشوار، فرصتی به او دست می دهد تا به مرور لحظه لحظه زندگی گذشته اش بپردازد تا جائی که وقتی چند قدمی بیشتر با مرگ فاصله ندارد با تصمیمی بسیار سخت و دشوار بازهم، زندگی ازدست رفته خود را باز می یابد.

آرن رالستن کاوشگر طبیعتی ست که در لحظه لحظه زندگی خود، ستایشگر آفرینش است. او وقتی خود را در احاطه صخره هایی غول پیکر می یابد از حکمرانی طبیعت سر باز می زند. به خالقش می اندیشد و اینکه چگونه از داشته هایش و آنچه خالقش به او عطا کرده برای زنده ماندن و خلاص شدن از این مهلکه استفاده کند و این چنین است که خون و ادرار او، مایه ی حیات او می شود. به گذشته سیر می کند و به یاد لحظات شیرین زندگی که در کنار دوستان و رفقایش داشته، می افتد. لحظه لحظه خوشی های گذشته اش را پیش روی اش می بیند. به یاد لحظه ای می افتد که پدرش، همین طبیعتی که حالا او را به اسارت خود درآورده را در لحظه طلوع خورشید، چگونه برای او خاطره ساز کرده است و دنی بویل با به تصویر کشیدن همین لحظات ناب زندگی به بیننده کمک می کند تا به درک و آگاهی بیشتری از زندگی با اجتماع برسد و اینچنین از فردیت به مفاهیم عمیق تری از زندگی می رسد.

فیلم همانطور که با نمایش شلوغی و هیاهوی زندگی روزمره آغاز شده و به پایان می رسد در حقیقت آدمی را در گریز از جامعه امروزی نشان داده و در لایه های عمیقی از میل به زیستن سیر می کند. این درام ماجراجویانه با وجود لوکیشن های اندک اما در طول روایت هیچگاه از تب و تاب نمی افتد و کارگردان سعی داشته تا با ارائه ایده هایی خلاقانه در کارگردانی، کاری کند تا اثرش از نفس نیافتد. ظرافت های بالقوه فراوان فیلم ملموس بوده و دنی بویل سعی دارد با استفاده از استراتژی تنهایی فرد، درام را به جلو پیش ببرد.

جیمز فرانکو با ارائه یک بازی فوق العاده به خوبی از قوای جسمانی اش برای به تصویر کشیدن یک جوان باشور و نشاطی که میل به ماجراجویی دارد، بهره می برد. ماجراجویی که، لذت زیستن را خوب بلد است و در نماهای آغازین فیلم به دخترهای گمشده ابتدایی فیلم کمک می کند تا راه شان را پیدا کرده و طریقه لذت بردن از این صخره ها و سفره های آب زیر زمینی پنهان شده در دل طبیعت را به آنها یاد می دهد.

دنی بویل در چند جای فیلم از خلاقیت بصری خود در فیلم بهره می برد و با تقسیم کردن کادر به سه قسمت هم ریتم و ضرباهنگ فیلم را تنظیم می کند و هم با دادن اطلاعات بیشتر به بیننده در سیر روایی قصه بیشتر کمک می کند. او با استفاده از کلوزآپ های ممتد و نماهای متوسط، غنای بیشتری به شخصیت پردازی قهرمان اصلی فیلم می بخشد. دنی بویل در استفاده از صدا و انتخاب موسیقی و ترانه های موجود در فیلم هم وسواس بیشتری از خود نشان داده و در بسیاری از لحظات فیلم با بهره گرفتن از افکت های صوتی و یا تاکید بیشتر او در کاربرد سکوت، کمک بیشتری به او برای درک مفاهیم روانشناسانه کاراکتر آرن رالستن، یگانه قهرمان اصلی فیلم، می کند.

۱۲۷ ساعت فیلمی خوش ساخت، مملو از ایده هایی خلاقانه در کارگردانی ست. ۱۲۷ ساعت هیچ چیزی هم که نداشته باشد، بازگشت کارگردانش، دنی بویل را به سبک و سیاق فیلم تحسین شده قبلی اش؛ قطار بازیTrainspotting را باید به فال نیک گرفت و اینطور حس می شود که دنی بویل کم کم دارد به سینمای سالم تری که مدنظرش است نزدیک می شود. بعد از وقفه ای که او برای ساخت اثر سفارشی اش؛ اسلامداگ میلیونر داشت، بازهم دنی بویل به شیوه کارگردانی فیلم سابقش، رجعت داشته است. اما با اینکه فیلم سعی بر این دارد تا از سینمای تجاری بسیار فاصله گرفته و خود را اثری مستقل نشان دهد و سعی در عمیق و متفاوت جلوه دادن خودش است، به انسجام درخوری دست نمی یابد اما با این تفاسیر، فیلم با همه کاستی هایش، آدم را تا آخر نگه می دارد و اثری قابل تامل است.

—————————————————–

منبع : کافه سینما

3
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on to that Topic: naghdefarsi.com/l127-r-2011/2266/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/l127-r-2011/2266/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More on that Topic: naghdefarsi.com/l127-r-2011/2266/ […]