مصاحبه با مارتین اسکورسیزی درباره جدیدترین فیلم اش «هوگو» + ۱۴ عکس زیبا از پشت صحنه فیلم

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-vriv-jumbo.jpg

 

این هم برای تعطیلات آخر هفته شما. سال گذشته مارتین اسکورسیزی شروع به ساخت نسخه سینمایی «خلاقیت هوگو کابره»، رمان گرافیکی «برایان سلزنیک» کرد. این رمان، داستان یتیمی ۱۲ ساله با نام «هوگو» است که در پشت دیوارهای ایستگاه متروی پاریس زندگی می‌کند. هوگو (آسا باترفیلد) از بین اجزای ساعت‌های ایستگاه رفت و آمد می‌کند و از آن‌ها نگه داری می‌کند. اما او رازی در زندگی‌اش دارد: یک روبات خراب و دفترچه‌ای که پدر مرحومش (جود لاو) برای او باقی گذاشته است. این دفترچه دستورالعملی ناقص برای تبدیل کردن ربات خراب به موجود زنده دارد. او برای حل معمای ربات وارد ماجراهایی می‌شود، از رویایی با اسباب بازی فروشی تند مزاج و فرزند خوانده‌اش (کلوئه مورتز) تا آشنایی با «جورج ملیس» (بن کینگسلی)، سازنده اسباب بازی و فیلمساز معروف فرانسوی و ورود به دنیای عجیب سحر و جادو. «هوگو» ۲۳ نوامبر اکرانش را در آمریکا آغاز خواهد کرد. این درحالی است که این فیلم برای اولین بار در جشنواره نیویورک نمایش داده شد و واکنش مثبت منتقدان را در برداشت. اسکورسیزی درمورد به روز کردن دنیای فانتزی ملیس بعد از یک قرن، آن هم به صورت سه بعدی صحبت کرده است. صحبت های استاد، به همراه ۱۴ عکس  از پشت صحنه «هوگو» را بخوانید و ببینید:

«تراویس بیکل»، «جیک لاموتا» (شخصیت‌های اصلی فیلم راننده تاکسی و گاو خشمگین با بازی رابرت دنیرو) و حالا «هوگو». چه چیز موجب شد که فیلم کودک بسازی؟

ایده زندگی کردن پسری کوچک در پشت دیوار‌ها و حرکتش بین اجزای داخلی این ساعت‌ها. مثل این می‌ماند که در سقف ایستگاه قطار «گرند سنترال» زندگی کنی و از بین نقاشی ستاره‌های روی سقف به بیرون نگاه کنی.

پس جذابیت اصلی ساخت یک نوع فیلم تخیلی بود؟

خب «هوگو» در حقیقت یک فیلم تخیلی نیست. فیلمی تخیلی از نوع «هری پا‌تر»، «ارباب حلقه‌ها» و «ماجراهای نارنینا» نیست. در این نوع فیلم‌های تخیلی، سعی می‌شود اتفاقات و آدم‌ها خیلی خیلی واقعی جلوه کنند تا بیننده باورش کند. یک اژد‌ها پشت پنجره‌ای ظاهر می‌شود و آنقدر باور پذیر ساخته شده است که شما می‌توانید تصور کنید که وارد اتاق می‌شود. در هوگو نیز فانتزی بسیار واقعی است، اما در ذهن و قلب شما. برای ایجاد چنبن تخیلی باید از مکانیزم هایی استفاده شود- که می‌تواند ساعت‌ها، دکور داخلی، لوکوموتیو، قطار یا ربات باشد- از کارکرد درونی این وسیله‌ها استفاده می‌شود. ما چندین روز برای انتخاب صداهای مناسب برای اجزای ربات وقت گذاشتیم تا همه‌ی کارهای او واضح باشد. او مانند یک نوازنده پیانو است و‌‌ همان وجه سحر و جادوی فیلم است. آیا او یک موجود زنده است؟ در مورد چه چیزی فکر می‌کند؟ این‌‌ همان تخیل و فانتزی فیلم است.

بسیاری از بخش‌های فیلم را در استودیوی «شپرتون» در خارج از لندن تصویربرداری کردی. در ساخت لوکیشن‌ها، چه وجه پاریس برایت مهم‌تر بود؟

ما با تاثیر گرفتن از ایستگاه‌های قطار پاریس- مانند «پاریس لیون»، «پاریس نورد» و ایستگاه قدیمی «پاریس مونت پارناس» – یک ایستگاه قطار ساختیم. علاوه بر آن، وجوه فرهنگی و تصویری پاریس در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ را نیز در نظر گرفتیم. مثلا از جنبش هنری و ادبی «دادا»‌ها و فیلم‌های کوتاهی که آن‌ها ساخته بودند استفاده کردیم و پاریسی ساختیم که در حقیقت پاریس نیست، یک برداشت آمریکایی از پاریس است. این را برای شوخی می‌گویم، من همیشه از خودم می‌پرسیدم که «از کجا باید بفهمیم که اینجا پاریس است؟» و در جواب، هر زاویه‌ای که بود فرقی نمی‌کرد، می‌گفتم: «یک برج ایفل درونش قرار دهید!»

تا به حال بسیاری از فیلم‌هایتان با مزه و خنده دار بودند. اما خنده دار برای بزرگسالان؛ تند و گزنده. آیا برای شما سخت نبود که حالا باید به نوعی دیگر فیلمی خنده دار و بامزه می‌ساختید؟

من تا به حال فرصت تجربه این فضای متفاوت را نداشتم. در فیلم «رفقای خوب» لحظه‌های بامزه‌ای وجود دارد که بسیار هم خنده دار است. اما آنجا شوخی‌ها، سیاه و تلخ است. مثلا لحظه‌ای که «جو پشی» و «هنری هیل» دارند بحث می‌کنند و آنجا را به آتش می‌کشند و این آتش از پس زمینه آغاز می‌شود. نوع شوخ طبعی و بامزه بودن فیلم بستگی به متن دارد. مثلا اگر تو به من بگویی که یک نفر با لباس «گامبی» هر هفته به دزدی بانک می‌رود- این بامزه است! دزدی بانک بامزه نیست اما پوشیدن لباس «گامبی» خنده دار است. تم اصلی داستان هوگو داستان یک پسر و ارتباط او با پدر مرحوم‌اش است و این بسیار جدی‌تر از آن است که خنده دار باشد.

در گذشته، زحمت بسیاری می‌کشیدی تا به تصویر مورد نظرت برسی. در فیلم «گاو خشمگین» یک نفر تکه‌ای از آهن داغ را زیر دوربین نگه می‌داشت تا چهره «جیک لامولتا» را خسته و بی‌رمق نشان دهی. یا در فیلم «عصر معصومیت» لحظه اولی که «آرچر» «الن» را می‌بیند، طوری هر فریم را در بعدی حل کردی تا همه چیز گیج کننده و کند به نظر برسد. برای «هوگو» چه تجربیات جدیدی داشتی؟

دوست داشتم آن چیزی که معمولا امکان انجامش با دوربین‌های سه بعدی نبود را امتحان کنیم و انجامش دهیم. و این تقریبا هر تصویری را در بر می‌گرفت. اما لذت بخش‌ترین قسمت کار، ساخت استودیوی شیشه‌ای «جورج ملیس» بود. ما شروع به برگرداندن صحنه‌هایی از فیلم‌های ملیس کردیم و سعی کردیم تا آنجا که می‌توانیم این کار را خوب انجام دهیم. لوکیشن زیر دریای «قلمروی پری‌ها» را بازسازی کردیم. فیلمبرداری صحنه‌های فیلم سازی ملیس پنج شش روز طول کشید. آن لحظه‌ها برای من یکی از بهترین زمان‌های دوران فیلم سازی‌ام بود.

چه چیز باعث شد که به صورت سه بعدی این فیلم را بسازی؟

من از سال ۱۹۵۳، وقتی که دوازده سالم بود طرفدار فیلم‌های سه بعدی بودم و همه‌ی فیلم‌های سه بعدی آن زمان را دیده‌ام: «از فضاى خارج زمین آمد»، «هیولائی از مرداب سیاه»، «مرا ببوس کیت». که همه‌ی این‌ها به صورت سه بعدی بسیار زیبا بودند. آن چیزی که روی من تاثیر گذاشت آدم‌ها، پیکره‌ها در هر فریم بودند. این موارد در «ام را نشانه قتل بگیر» به وفور وجود داشت. در این فیلم‌ها وقتی بازیگران به سمت دوربین حرکت می‌کردند، احساس می‌کردی تو هم در کنارشان هستی. کاملا یک تجربه‌ی متفاوت بود، متفاوت با تئا‌تر و سینما دو بعدی. الان هم همین طور است.

آیا فاصله ۴۰ سالی که سینمای سه بعدی نبود احساس خلا نمی‌کردی؟

البته. این را جدی می‌گویم. «دیوید کراننبرگ» زمانی برایم یک کتاب داستان مصور سه بعدی فرستاد، چون که او حس من را می‌دانست.

برای دیدن به صورت سه بعدی باید آن عینکهای مخصوص را بزنی.

بار‌ها این موقعیت پیش آمده که می‌گفتم: «تو را به خاطر خدا! مشکل فوکوس چیست؟ چرا فوکوس را درست نمی‌کنند؟» و یک نفر باید به من یادآوری می‌کرد که «مارتی، عینکت را بزن!»

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-2fpo-jumbo-cover.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-4alm-jumbo.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-7rph-jumbo.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-j9wf-jumbo.jpg

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-ly3r-jumbo.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-o9x5-jumbo.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-rg24-jumbo.jpg

 

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-vriv-jumbo.jpg

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0712/b/28/hugocabret-slide-ynzf-jumbo.jpg

 

—————-

منبع : کافه سینما

 

 


ممکن است شما دوست داشته باشید

3
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
احسان ریاحین Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Information on that Topic: naghdefarsi.com/l-r-lr-12/5059/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] There you will find 68096 more Information to that Topic: naghdefarsi.com/l-r-lr-12/5059/ […]

احسان ریاحین
Member
Member
احسان ریاحین

سینما به این کارگردان مدیونه.