گفت‌وگو با «زک اسنایدر»، کارگردان فیلم «لیگ عدالت»

اکران فیلم «لیگ عدالت» به کارگردانی زک اسنایدر از ۱۷ نوامبر(‌۲۶ آبان) آغاز شد. «لیگ عدالت» به‌نوعی ادامه فیلم ابرقهرمانی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» به حساب می‌آید. این فیلم سال گذشته میلادی با فروش ۸۰۰میلیون دلاری‌اش ازجمله موفق‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال بود. زک اسنایدر حالا چهره اول فیلم‌های ابرقهرمانی به حساب می‌آید که براساس شخصیت‌های کمیک‌بوکی کمپانی دی‌سی شکل می‌گیرند. او تاکنون چهار فیلم «نگهبانان»(۲۰۰۹)، «مرد پولادین»(۲۰۱۳) «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» (۲۰۱۶) و همین «لیگ عدالت» در حوزه سینمای ابرقهرمانی را جلوی دوربین برده است. «لیگ عدالت» با بودجه‌ای ۳۰۰ میلیون دلاری جلوی دوربین رفت. از پیش گفته می‌شد که این فیلم احتمالا تنها فیلم ابرقهرمانی سال خواهد بود که به فروش بالای یک میلیارد دلار دست پیدا خواهد کرد، اما فروش جهانی فیلم ۲۲ روز بعد از آغاز اکران در حدود ۵۷۴ میلیون اعلام شده است؛ این یعنی خبری از رکوردشکنی نخواهد بود و چه‌بسا فیلم حتی به جایگاه پرفروش‌های ابرقهرمانی امسال که فروشی ۸۰۰ میلیون دلاری داشته‌اند، نرسد.

شما می‌خواستید «لیگ عدالت» فیلمی متفاوت از «بتمن علیه سوپرمن» باشد؟

بله، دوست دارم بگویم برای من، بار دیگر شبیه به تکامل‌یافتن بود. فکر می‌کنم «بتمن علیه سوپرمن» برای من در ذات خود، فیلم قابل قبولی بود، حتی از همان ابتدای شکل‌گیری ایده‌اش، از زمان شروع کار که گفتیم «اوه، بیایید یک فیلم بتمن بسازیم!» و از خودمان پرسیدیم «او با چه کسی قرار است بجنگد؟» و بعد زاد را انتخاب کردیم که واقعا به یک بیگانه از فضا شباهت دارد و بعد سوالاتی مثل «دفعه بعد با چه کسی می‌جنگد؟» پیش آمدند. زمانی که در اتاق نشسته بودیم، به‌محض این‌که این ایده مطرح شد که «بیایید بتمن را در فیلم بگذاریم، که با خود بتمن می‌جنگد»، دیگر امکان صرف نظر از این ایده و بازگشت به عقب وجود نداشت.

من تا به‌حال چیزی از جسی آیزنبرگ در نقش «لکس لوثر» ندیده‌ام. او تا چه حد در این فیلم حضور دارد؟

خب، فکر می‌کنم اگر بخواهم جواب‌تان را بدهم کمی از داستان لو خواهد رفت، اما به نظر من جسی فوق‌العاده، شوخ‌طبع و سرگرم‌کننده است؛ در حال حاضر در زندان به‌سر می‌برد، کسی از آینده چه می‌داند؟ می‌دانید، زندان‌ها در دنیای کامیک‌بوک‌ها مکان‌هایی پر از راه فرار هستند.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/MV5BNDcyNWYzOWQtM2U1YS00MDFhLWEyMTgtMjFjNzRlYzM4MjI4L2ltYWdlL2ltYWdlXkEyXkFqcGdeQXVyNjk4NDMwNjc._V1_800x600.jpg

طبیعتا شما زمانی که مشغول ساخت «بتمن علیه سوپرمن» شدید می‌دانستید که «لیگ عدالت» در راه است و فهرستی بلند از فیلم‌های دیگر نیز به‌زودی ساخته خواهند شد؛ بنابراین باید یک تصویر کلی از همه‌چیز در ذهن داشته باشید، اما درعین‌حال به واکنش‌ها توجه کنید. در نتیجه واکنش تماشاگران و واکنش منتقدان به «بتمن علیه سوپرمن» چگونه شما را برای ساخت «لیگ عدالت» آگاه و هوشیار کرد؟

گوش کنید، اگر موضوع بر سر بیشتر سرگرم‌کننده بودن فیلم باشد – چراکه من فکر می‌کنم چیزهای بزرگ دست‌نیافتی سرگرم‌کننده در ذات این کاراکترها وجود دارد، به‌ویژه زمانی که با «لیگ عدالت» سر و کار داشته باشید- باید درباره «بتمن علیه سوپرمن» به‌خاطر داشته باشید که همه ماجرا بر سر رویارویی و نزاع آن دو با یکدیگر بود؛ بنابراین می‌خواستم به یاد داشته باشم که هر دوی این کاراکترها، دست‌کم در ذهن در حال تکامل هستند. فکر می‌کنم که سوپرمن در مسیری بود که… بگذارید بگویم می‌خواستم او برای سوپرمن بودن یک دلیل داشته باشد؛ دلیلی برای حسی که به بشریت داشت، همان‌طور که همه ما از کامیک‌بوک‌ها در می‌ابیم که او تا جایی که به محدوده اخلاق مربوط می‌شود، تا حد زیادی در آن قدم برمی‌دارد و من فکر کردم او باید برای رسیدن به آن نقطه، چیزی را از سر بگذراند.

در نسخه تدوین طولانی «بتمن علیه سوپرمن»، ما بیشتر از ایده‌ داستان «لیگ عدالت» و حتی کمی بیشتر از احتمال بازگشت سوپرمن به «لیگ عدالت» سر در می‌آوریم، درست می‌گویم؟

دقیقا به یاد ندارم که به‌صورت مستقیم چنین چیزی در تدوین طولانی فیلم – چون زمان زیادی از وقتی که آن را تماشا کردم می‌گذرد- وجود داشته باشد، اما چیزهای دیگری هستند. درواقع کمی از آن‌ها درز پیدا کرده‌اند، اما حرف من این است که ایده رویارویی بتمن علیه سوپرمن، به عمق سویه‌های تاریک هردو کاراکتر نفوذ کرده و برای ترسیم این درگیری بود. باور من در حقیقت این بوده که در «لیگ عدالت» آن‌ها هردو از قیدوبند قرار گرفتن در موقعیتی که موظف به جنگیدن با هم باشند رها شده‌اند. فکر می‌کنم که این از جهات زیادی برای ما رهایی‌بخش بود، چون توانستیم فیلم را با یک دشمن واحد که هدفی تعریف‌شده دارد بسازیم و حالا همه‌چیز واقعا درباره متحد ساختن تیم است. همین برای من فعالیت لذت‌بخشی بود.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/MV5BYzQ1NTQ3MDUtYWQ0OS00MzMxLWE3MTItNTA2ZmE2NGM4YWFkXkEyXkFqcGdeQXVyNDU5MjE2MDc._V1_.jpg

کنار هم داشتن همه اعضای تیم عدالت در یک مجموعه چگونه تجربه‌ای بود؟

سوپر باحال! واقعا به ما خوش گذشت. یک سکانس بزرگ وجود داشت که همه آن‌ها مشغول «طراحی نقشه»‌شان بودند، فیلمبرداری آن واقعا تجربه‌ خوبی بود.

آیا «لیگ عدالت» قسمت اول یک مجموعه است؟ آیا فیلم در موقعیتی تعلیق‌آمیز تمام می‌شود؟

این یک فیلم کامل است؛ البته امیدواریم درنهایت دلیلی برای ادامه‌دادن آن وجود داشته باشد. به این معنا که این‌طور نیست که با تمام‌شدن فیلم با خودتان بگویید: «خب، این هم از جهان دی‌سی!»

در ساخت هر فیلمی روی سازندگان همیشه فشار وجود دارد، اما در این فیلم به‌طور خاص گزارش‌هایی مبنی بر اعمال فشار بیشتر از حد معمول از سوی کمپانی سازنده وجود داشته است. آیا ساخت این فیلم بیش از آن‌چه انتظارش را داشتید دشوار بود؟

من این‌طور فکر نمی‌کنم. برای من تنها در فیلمبرداری «بتمن علیه سوپرمن» یک سوءتعبیر وجود داشت. از نظر من، شاید به این دلیل که ما فیلم‌هایی بسیار شخصی می‌سازیم، راه دیگری برای ساخت این فیلم‌ها وجود ندارد. به هر جهت من عاشق کاراکترها و کامیک‌بوک‌ها هستم، شاید گاهی اوقات حتی که من را به اشتباه بیندازد. به‌طور مثال من درباره سویه‌هایی از کامیک‌بوک‌ها که یک طرفدار دوآتشه آن‌ها را می‌داند پرچانگی و پافشاری می‌کنم، چون یک فرد بالغ هستم و عاشق این چیزها در کامیک‌بوک‌ها. من اوقات خوشی در حین ساخت فیلم داشتم و فکر می‌کنم در رابطه با کمپانی برادران وارنر نیز همین‌طور بود. این‌طور نبود که تولد «بتمن علیه سوپرمن» یک توطئه صنفی برای فروش بلیت‌های بیشتر یا هر چیز دیگر باشد. این فیلم صرفا به فرصتی عالی در آن زمان تبدیل شد که به‌دلیل زمان اکرانش تمرکز زیادی روی آن وجود داشت، متوجه هستید؟ ولی من فکر می‌کنم که استودیو با من فوق‌العاده برخورد کردند و آن‌ها واقعا استودیویی فیلمساز محور هستند. من این کاراکترها را بسیار جدی می‌گیرم و فکر می‌کنم بهترین چیز درباره ساخت «لیگ عدالت» فرصت فراتر از حد رفتن در مقیاس و کاراکترهای خبیث و شکل‌گیری تیم و همه این‌هاست. به نظر من می‌توانیم «لیگ عدالت» را یک فیلم بزرگ و مدرن کامیک‌بوکی بدانیم، اگر این حرف برای‌تان معنایی دارد.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/Man-of-Steel-zack-snyder-image-1800x600.jpg

آیا این فیلم ساخته یک طرفدار دوآتشه است ؟

می‌توانم بگویم بله. ما با این کاراکترها، به‌ویژه حالا که همگی در یک تیم هستند، به گونه‌ای برخورد کرده‌ایم که نسبتا به‌سوی شمایلی‌شدن پیش رفته‌اند. چراکه در اصل سیر تکاملی‌شان همین بود. می‌خواهم بگویم، بدون آن‌که چیزی از مسیر پیشروی داستان در این فیلم را لو بدهم، مرگ از هر چیز دیگری مثل رستاخیز دوباره یا اتحاد تیمی تاریک‌تر است. زمانی که شما با «شوالیه تاریکی یا مرگ سوپرمن» و این‌طور ایده‌ها سر و کار داشته باشید چیزی تاریک‌تر را تجربه می‌کنید. این در مقابل «بیایید یک تیم تشکیل دهیم و با آدم بدها بجنگیم!» می‌ایستد، چراکه نوع متفاوتی از انرژی را می‌طلبد.

پس شما این‌بار عامدانه لحن فیلم را تغییر داده‌اید؟

بله. این چیزی است که من در هر فیلمی درگیر آن هستم. واقعا می‌خواستم لحن سه فیلم مثل سه فصل مجزا از هم متفاوت باشد و کسی با تماشای این فیلم نگوید «دوباره شروع شد!» فکر می‌کنم از آن‌جایی که با اکران «بتمن علیه سوپرمن» ما افکارمان را درباره لیگ عدالت جمع کرده بودیم، با در نظر داشتن واکنش هواداران و میزان استقبال از فیلم، به‌نوعی تمرکز اصلی‌مان را معطوف به لحن فیلم کردیم و از این نظر بیشتر جلو رفتیم.

بنابراین، به فیلم «سحرگاه مردگان» (۲۰۰۴) از فیلم‌های خودتان شباهت بیشتری دارد؟

نه، ابدا! ببینید من عاشق فیلم «سحرگاه مردگان» هستم، اما به نظرم تا هسته خود یک هجویه واقعی است و به دلیل این‌که من چیزهای ابرقهرمانی را بسیار جدی می‌گیرم -نه این‌که بخواهم فیلم‌های رومرو و زامبی‌ها را جدی نگیرم، چون ابدا این‌طور نیست- اما فکر می‌کنم احترام بیشتری برای متریال‌های کامیک‌بوکی قائل هستم تا یک فیلم با حضور زامبی‌ها، چراکه از نظر نقد اجتماعی و این مسائل به نظر من گفتمان متفاوتی به‌وجود آورده‌اند.

http://www.naghdefarsi.com/media/kunena/attachments/8299/MV5BZmFmYTZkZjgtNTJmNS00M2ZkLTkyNjYtYjY5ZmFlYTRhNjA0XkEyXkFqcGdeQXVyNTA1OTYxMDY._V1_SY1000_CR0011681000_AL_800x600.jpg

بتمن طوری در این فیلم از نو ظاهر می‌شود که گویی ایمانش به بشریت، حیات دوباره یافته است. در همین حین او با تهدید بزرگ تازه‌ای روبه‌رو شده است. آیا خواست شما این بود که در این داستان میان تلاش بتمن برای حفظ ایمانش و مواجهه با شیاطین و از این دست تعادل ایجاد کنید؟

نه، این‌طور نبود. اما فکر می‌کنم موضوع اصلی درباره او همان تشکیل یک تیم به‌وسیله مردی بود که همیشه در طول حرفه خود، یکه و تنها بوده است. این یکی دیگر از چیزهایی بود که در حین ساخت «بتمن علیه سوپرمن» به آن فکر کردیم. من کاملا آگاهانه در این فکر بودم که چطور می‌شود با یک بتمن تک‌صدا در تمام این فیلم‌ها گیر نیفتاد. ما مدتی طولانی در این باره صحبت کردیم که «بسیار خب، در بتمن علیه سوپرمن او در این نقطه قرار دارد. در پایان حرفه‌اش و حالا می‌خواهد بسنجد که ربطش به تمام این ماجرا چیست»، و با فکر کردن درباره سوپرمن با خودش می‌گوید «نه، دیگر بس است. باید یک کاری انجام دهم. باید استقامت به خرج دهم و اوضاع را سر و سامان دهم» و این بتمنی است که شما در لیگ عدالت می‌بینید؛ او یک ماموریت دارد و افکارش درباره انجام این ماموریت و درباره دیگران کاملا روشن هستند و می‌داند باید با موفقیت آن را به سرانجام برساند.»

کمی از همکاری با جف جانز (تهیه‌کننده) بگویید.

بله، رابطه کاری من و جف بسیار عالی است. حتی در «بتمن علیه سوپرمن» و «واندر وومن» ما با هم بسیار از نزدیک کار کردیم و همچنین یک پروژه دیگر را که نمی‌توانم حرفی از آن بزنم در راه داریم. دانش او از کامیک‌بوک‌ها فقط می‌توانم بگویم شگفت‌انگیز است. او مثل یک دایره‌المعارف کامیک‌بوک است. او در کنار هم نگه‌داشتن تمام چیزهایی که تا به‌حال به گوش من نخورده فوق‌العاده است. با وجود این‌که دی‌سی‌پدیا وجود دارد، اما دانش او گاهی از محتویات این آرشیو هم فراتر می‌رود.


منبع: روزنامه آسمان آبی

ممکن است شما دوست داشته باشید

2
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
HD
Guest
Member
HD

مصاحبه لذت بخشی بود، مچکر

رضا ن
Guest
Member
رضا ن

همین مردک نبود فیلم تخیلی ۳۰۰ با اون همه توهین به تاریخ و ملت ایران را ساخت؟! 😡
شما چرا نمونه کارهای این شخص را قرار می دهید و جالبه با این همه بودجه و بازیگر خوب بدجور ناعدالت شکست خورد!