آخرین نظرات

بزرگترین کارگردان های حال حاضر دنیای سینما چه کسانی هستند؟ / گزارش تصویری نقد فارسی (بخش دوم)

PeterJackson.JPG

مشاهده بخش اول این لیست :(کلیک کنید)

بزرگترین کارگردان های حال حاضر دنیای سینما چه کسانی هستند؟ / گزارش تصویری نقد فارسی (بخش اول)



FatihAkin.jpg

فاتح آکین
تلفیق خرده فرهنگ در سه گانه رو در رو ، لبه بهشت و در ژوئیه مشخصا دغدغه این کارگردان ترک تبار آلمانی است .
مهمترین خصیصه وی تفاوت ایجاد کردن میان ارزش و ضد ارزشها در فیلمش است که با رویکرد به روایت غیر خطی اثری مدرن ایجاد می کند .

RobertAltman.jpg

رابرت آلتمن
شروع دهه گذشته با گاسفوردپارک قدرت خود در شخصیت پردای ، ریزه کاری های مشخص در داستان گویی ، تسلط کامل بر محیط و میزانسن را نشان داد .
روایت پیچیده و تعدد شخصیتها به نوعی که هر یک از آنها داستانی موازی با روایت اصلی را دنبال می کنند تقریبا در تمام آثار وی دیده می شود .

(نکته مهم : ایشان سال گذشته از دنیا رفتند)
PedroAlmodovar.jpg

پدرو آلمادور
موضوعاتی همچون هویت ، جنسیت و مهاجرت مانند همه چیز درباره مادرم و آموزش غیرمعقول از جمله مهمترین مفاهیمی است که پدرو آلمادور با گزینش در بستر مدرن به آنها می پردازد .
تشابه بازگشت با آثار فیلمسازان آمریکای لاتین بیش از هرچیز دیگری به عبارت سوررئال ناتورالیستی باز میگردد که در عوض همین نگاهش در با او حرف بزن دیدگاه واقع گرایانه دارد .

AlejandroAmenbar.JPG

آلخاندرو آمنابار
دیگران، آمانباررا با اقبال زیادی چه از نظر منتقدان و چه تماشاگران روبروکرد داستان با پایان غیر مترقبه که به واسطه گزینش راوی دانای کل عامدانه برخی اطلاعات را مخفی کرده تا در انتها مخاطب را با پایانی غیرقابل پیش بینی روبروکند.

OliverStone.jpg

الیور استون
آنچه دغدغه ها و منظر نگاه الیور استون را نسبت به دیگر سیاسی سازهای عالم سینما متفاوت جلوه می دهد مسئله نقد تند و تیز اوست که دربسیاری موارد به نیش و کنایه هایی بدل می شود فیلمهایی چون دورز جی اف کی و نیکسن از این دسته اند اما او مثلا در قاتلان بالفطره با وجود داستانی درباره قتلهای زنجیره ای نقد اجتماعیش را به سوی فرهنگ خانواده و رسانه های گروهی نشانه می رود .

RidleyScott.JPG

ریدلی اسکات
باوجود تجربه های متفاوت و گسترده اش درژانرهای گوناگون و همچون علایق سیاسی اش نشان داده که فیلمسازی توانا و قابل اعتماد است اما ملکوت آسمان به لحاظ بهره برداری از موضوع جنگهای صلیبی در ادامه گلادیاتور و به دلیل دستکاریها و تحریفهای تاریخی موضوع تفسیرو تحلیلهای بسیاری درباره وقایع پس از 11 سپتامبرشد وی را بدلیل تریلر های جاسوسی اش کارگردانی تلویحی سیاسی می دانند .

Atomegoya.jpg

اتوم آگویان
مولفه ای که جزء جداناپذیر آثار وی محسوب می شود ترفند داستان در داستان است ، روایتی که به ظاهر هسته اصلی است اما با پیش رفتن به لایه های دیگر قصه نمد دیگری به خود می گیرد و او تمام این خصلت را در شاهکارش آرارات به کار میگیرد .

PaulThomasAnderson.jpg

پل توماس آندرسن
تحلیل همه جانبه عشق ، امید و ترس از جمله تلاشهایی است که پل تماس اندرسن با روایتی ساختارشکنانه ، حکایت موازی زندگی های درهم گره خورده را به تصویر می کشد .

FrancoisOzon.jpg

فرانسوا ازن
این فیلمساز فرانسوی با نگاه تازه اش به موضوعات ساده سعی می کند از ظرفیتی که مضمون در اختیارش می گذارد در جهت پرداخت ساختار و روایتی متفاوت بهره برداری کند .

TimBurton.JPG

تیم برتن
تخیل ، سهمی انکار ناشدنی در آثار تیم برتن دارد ، که اگر آن را نادیده بگیریم تفسیر و تحلیل هایمان راجع به او و آثارش تغییر خواهد کرد . وی در دهه گذشته از تخیل خود در آثارش بیش از پیش استفاده کرده که تصویری متفاوت برایمان پدید آمد .

BernardoBertolucci.JPG

برناردو برتولوچی
جزء معدود فیلمسازانی است که از طریق پرداختن به روابط ، معضلات و حواشی یک اتفاق آرام آرام ذهن مخاطب را درگیر می کند .

DannyBoyle.jpg

دنی بویل
با قصه ای متفاوت در 28 روز بعد آخرالزمان را به تصویر می کشد او دنیایی که بر اثر یک ویروس وحشتناک در معرض نابودی است را از منظر شخصیتی که تازه 28 روزه از کما در آمده روایت می کند .
وی راویه بزرگی در داستان و شخصیت پردازی قهار در فضاست .

PeterJackson.JPG

پتر جکسون
ساخت سه گانه ارباب حلقه ها اثر جان تالکین و تهیه کننده گی منطقه 9 بیشتر از پیش پتر جکسون را برای دوست داران سینما آشنا کرد ، وی بعد از همکاری با این آثار به یاد ماندنی خود را محبوب منتقدان و مخاطبان سینما کرد .

JamesCameron.jpg

جیمز کامرون
2001 یک اودیسه فضایی ساخته استاد استنلی کوبریک دلیلی بود که سینما تصویر فیلمسازی جسور و نابغه را به خود ببیند ، جیمز فرانسیس کامرون بیشتر بدلیل ساختن فیلمهای تخیلی که ته مایه ای مفهومی دارند به مانند همان اودیسه فضایی میان سینما دوستان شناخته می شود .

**********************
منبابع:  مجله صنعت سینما، سایت نقد فارسی
این مطلب توسط کاربر محترم «سینماپارا» در فروم سایت نقد فارسی (اینجا) قرار گرفته است
 

نظرات    

 
0 #21 رضا 1391-01-11 15:04
جای بهترین کارگردان حال حاضر دنیا استاد مارتین اسکورسیزی و بهترین کاگردان مولف جهان استاد رومن پلانسکی و بزرگان نابغه ای چون تارانتینو و جوان نابغه کریستوفر نولان و اسپیلبرگ و جورج لوکاس و خیلی های دیگه واقعا خالیه. بعضی از اینهایی که تو لیستن کارگردانهای متوسطی هستند. و بعضی واقعا استادن مثل الیور استون . جیمز کامرون. تیم برتون. پیتر جکسون و چتدتا دیگه. این لیست ناجوانمردانه است.
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #20 سورنا 1390-12-06 23:40
به نظرم سلطان بلامنازع ژانر فانتزی پیتر جکسون کبیر هستش...
ایکاش در این بین از آلفونسو کوارن هم اسم میبردید...
جاش در بین بهترین ها واقعا خالی هستش...
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #19 ReZa 84 1390-12-04 13:59
نقل قول bensmond:
دوستان عزیز سینما دوست ,مثل اینکه بزرگترین کارگردان دنیا رو فراموش کردینا ...دیوید لینچ کبیر


نقل قول vaya:
اسم اسكورسيزي و اسپيلبرگ و نولان رو چرا ننوشتند ؟؟؟؟؟


این "بخش دوم" گزارش هستش، لینک بخش اول هم ابتدای گزارش هست.
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #18 vaya 1390-12-04 11:08
اسم اسكورسيزي و اسپيلبرگ و نولان رو چرا ننوشتند ؟؟؟؟؟
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+2 #17 bensmond 1390-12-03 22:43
دوستان عزیز سینما دوست ,مثل اینکه بزرگترین کارگردان دنیا رو فراموش کردینا ...دیوید لینچ کبیر
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #16 Naali 1390-12-01 18:43
البته آلتمن عزیز یه 6 سالی میشه که عمرشونو دادن به شما نه یه سال
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #15 Fred66 1390-12-01 13:21
نقل قول cinemapara:
سلام فرد جان منم منظور این دوستمون رو نمی فهمم شاید میخواهد بگه فیلم درست حسابی نساخته یا یک همچین چیزی ؟!

نمیدونم مشخص نیست!
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #14 cinemapara 1390-11-30 22:59
سلام فرد جان منم منظور این دوستمون رو نمی فهمم شاید میخواهد بگه فیلم درست حسابی نساخته یا یک همچین چیزی ؟!
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+4 #13 Fred66 1390-11-30 22:03
نقل قول hsb2006:
الان دارابونت 14 سالی میشه فیلم نساخته فکرم نمیکنم بخواهد بسازه اما مالیک امسال ساخته قبلیش هم سال 2005 بود

من الان متوجه منظورتون نشدم
اولا برفرض 15 ساله کاری نساخته ! مساله اینه حقشه تو لیست باشه یا نه؟
دارابونت گزیده کار هست اما 2001 فیلم مجستیک و 2007 the mist رو ساخت و از دوسال پیشم کارگردانی سریال فوق العاده ی walking dead رو بعهده داره
نمیدونم برچه اساسی میگید 14 ساله فیلمی نساخته!
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #12 hsb2006 1390-11-30 14:30
الان دارابونت 14 سالی میشه فیلم نساخته فکرم نمیکنم بخواهد بسازه اما مالیک امسال ساخته قبلیش هم سال 2005 بود
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #11 Fred66 1390-11-30 14:19
منظورم با کم کار بودن بود :-)
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #10 Fred66 1390-11-30 14:18
نقل قول hsb2006:
نقل قول Fred66:
[quote name="hsb2006"][quote name="Fred66"]دارابونت در حد سایه تو سیینما هست؟ دارابونت؟ سایه؟ :lol:
کراننبرگ، گیلیام و دل تورو نظرشخصی خودمه و میشه از قلم انداخت
اما مثلا مایکل مان در حد سایه ست؟
البته من خودمم چندتا اسم دیگه یادم رفت بگم: برایان دی پالما از اون اسطوره هاییه که اونطور باید شناخته نشد!

دارابونت خیلی پر کاره نه ؟ :lol:

تو سایه بودن با پرکار بودن یکیه ؟ نه؟ مالیک که از اون گزیده کار تره !!
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+2 #9 cinemapara 1390-11-30 14:11
نقل قول shimbil:
جیم جارموش / بلاتار / هرزوگ / میازاکی /هانکه / گاسپاااار.... یه جورایی ناقص به نظر نمی رسه ؟؟؟

سلام
این دوتا لیسته و هانکه توی لیست اولی هستش اما جیمی جارموش رو یادم رفت
متاسفم
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+1 #8 shimbil 1390-11-30 14:07
جیم جارموش / بلاتار / هرزوگ / میازاکی /هانکه / گاسپاااار.... یه جورایی ناقص به نظر نمی رسه ؟؟؟
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #7 hsb2006 1390-11-30 13:33
نقل قول Fred66:
[quote name="hsb2006"][quote name="Fred66"]دارابونت در حد سایه تو سیینما هست؟ دارابونت؟ سایه؟ :lol:
کراننبرگ، گیلیام و دل تورو نظرشخصی خودمه و میشه از قلم انداخت
اما مثلا مایکل مان در حد سایه ست؟
البته من خودمم چندتا اسم دیگه یادم رفت بگم: برایان دی پالما از اون اسطوره هاییه که اونطور باید شناخته نشد!

دارابونت خیلی پر کاره نه ؟ :lol:
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
0 #6 shimbil 1390-11-30 13:27
فکر نمی کنید گاسپار نوئهء بزرگ رو جا انداختید !!؟؟؟
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+2 #5 Fred66 1390-11-30 13:13
نقل قول hsb2006:
نقل قول Fred66:
از نظر من اگه کاپولا یه سه گانه ی پدرخوانده داشته باشه و 1000 تا اخراجی ها پشت سر اونا، بازم حقشه تو 20 تای اول باشه (حالا اخراجی ها اغراق بود یه مثالی زدم جای مناقشه نباشه :-* )
دوم اینکه مشخص نیست رو چه اساسی بعضی اسما تو لیستن؟و روچه اسا بعضیا نیستن؟!
اسمایی مثه کراننبرگ ، مایکل مان، ترنس مالیک، گیلرمه دل تورو، تری گیلیام، و صد البته دارابونت بزرگ!!
درسته که هرلیستی تهیه بشه مخالفا و موافقای خودشو داره ! خوب منم از اون مخافام :lol:

به نظرم اسامی که نام بردی غیر از کوپولا بقه در حد سایه توی سینما حضور دارن هر چند ترنس مالیک و باهات موافقم باید می بود.

دارابونت در حد سایه تو سیینما هست؟ دارابونت؟ سایه؟ :lol:
کراننبرگ، گیلیام و دل تورو نظرشخصی خودمه و میشه از قلم انداخت
اما مثلا مایکل مان در حد سایه ست؟
البته من خودمم چندتا اسم دیگه یادم رفت بگم: برایان دی پالما از اون اسطوره هاییه که اونطور باید شناخته نشد!
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+2 #4 hsb2006 1390-11-29 23:55
نقل قول Fred66:
از نظر من اگه کاپولا یه سه گانه ی پدرخوانده داشته باشه و 1000 تا اخراجی ها پشت سر اونا، بازم حقشه تو 20 تای اول باشه (حالا اخراجی ها اغراق بود یه مثالی زدم جای مناقشه نباشه :-* )
دوم اینکه مشخص نیست رو چه اساسی بعضی اسما تو لیستن؟و روچه اسا بعضیا نیستن؟!
اسمایی مثه کراننبرگ ، مایکل مان، ترنس مالیک، گیلرمه دل تورو، تری گیلیام، و صد البته دارابونت بزرگ!!
درسته که هرلیستی تهیه بشه مخالفا و موافقای خودشو داره ! خوب منم از اون مخافام :lol:

به نظرم اسامی که نام بردی غیر از کوپولا بقه در حد سایه توی سینما حضور دارن هر چند ترنس مالیک و باهات موافقم باید می بود.
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+4 #3 Fred66 1390-11-29 23:04
از نظر من اگه کاپولا یه سه گانه ی پدرخوانده داشته باشه و 1000 تا اخراجی ها پشت سر اونا، بازم حقشه تو 20 تای اول باشه (حالا اخراجی ها اغراق بود یه مثالی زدم جای مناقشه نباشه :-* )
دوم اینکه مشخص نیست رو چه اساسی بعضی اسما تو لیستن؟و روچه اسا بعضیا نیستن؟!
اسمایی مثه کراننبرگ ، مایکل مان، ترنس مالیک، گیلرمه دل تورو، تری گیلیام، و صد البته دارابونت بزرگ!!
درسته که هرلیستی تهیه بشه مخالفا و موافقای خودشو داره ! خوب منم از اون مخافام :lol:
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+8 #2 hsb2006 1390-11-29 22:35
قبلا تو فرم خونده بودم اما اینجا می گم دمتون گرم سایت معرکه ای دارید . :roll:
نقل قول | گزارش به مديريت
 
 
+6 #1 ali-morshed 1390-11-29 22:31
حالا کامل شد
مرسی از زحماتتون
نقل قول | گزارش به مديريت
 

اضافه‌ كردن نظر

- سیستم نظردهی نقد فارسی جهت احترام به شخصیت خوانندگانشبدون نیاز به تایید مدیریت می باشد.
- نقد فارسی یک سایت سینمایی آزاد است و نه یک وبسایت سیاسی.لطفا با زبان سینما صحبت کنید!
- لطفا از توهین ، تمسخر و کلمات رکیک استفاده نکنید.
- دسترسی افراد متخلف، بدون اخطار قبلی و با اضافه کردن رنج IP آنها در لیست سیاه،برای همیشه از سایت قطع می گردد و در صورت توهین و فحاشی، IP و مشخصات کامل آنها به مراجع قضایی اعلام می شود.
- برای قرار دادن عکس خودتان می توانید به سایت Gravatar مراجعه کنید.

کد امنيتي
دوباره خوانی   

نقد فارسی در فیسبوک
مطالب بیشتر اخیر (مرتبط با این بخش)