ورود به سایت





موضوع: یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 04:58 #94799

  • Taraneh 92
  • Taraneh 92's Avatar
  • آفلاين
  • مدیر اسبق
  • ارسال ها: 288
  • تشکرهای دریافت شده: 2855
cinema.jpg

در فروم ندیدم درباره آثار ایرانی زیاد بحثی شکل بگیره. به این دلیل که یا در فروم برای هر فیلم به شکل مجزا تاپیک جداگانه شکل گرفته و در آن ها بحث و تبادل نظر هم زیاد نبوده مگر در موارد خاص و این که در خیلی از موارد یادداشت های خود کاربران نبوده و بیشتر نظرات منتقدان صاحب نام درباره این فیلم ها بوده . در تاپیک معرفی آخرین فیلمی که دیدید هم به دلیل ماهیتش اگر فیلم ایرانی ای هم معرفی بشه صرفا یک معرفی کوتاه و اجمالی صورت می گیره که تازه اون هم سریعا از یاد میره و فراموش میشه.گفتم شاید افرادی مثل من که به سینمای ایران علاقه مندند و فیلم هایش را دنبال می کنند از چنین تاپیکی استقبال کنند.

در این جا قرار نیست لزوما فیلم ها رو حرفه ای نقد کنیم . به همین دلیل نام یادداشت رو بر تاپیک گذاشتم زیرا وقتی حرف از نقد به میان میاد خیلی ها از جمله خود من قضیه براشون ترسناک میشه.(البته اگر دوستان نقد حرفه ای هم بکنند که خیلی عالی میشه و باعث میشه از مطالبشون بیشتر استفاده کنیم) در این جا می تونیم از حسی که هنگام تماشای این فیلم ها داشتیم و نکاتی که در این فیلم ها توجهمان را جلب کرد صحبت کنیم و اگر ابهام یا سوالی در مورد فیلم ها و داستانشون برامون پیش اومد با همدیگه در میان بذاریم.

یک نکته هم اضافه کنم : اصراری نیست که فیلم هایی که درباره شان می نویسید فیلم های روز باشند و می توانند متعلق به هر سالی باشند ولی اولویت با آثاری که به تازگی اکران یا وارد شبکه نمایش خانگی شده اند هست.

امیدوارم از این تاپیک توسط دوستداران سینمای ایران استقبال بشه...
آخرين ويرايش: 22 ژولیه 2013 16:17 توسط Taraneh 92.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 12:25 #94833

  • Taraneh 92
  • Taraneh 92's Avatar
  • آفلاين
  • مدیر اسبق
  • ارسال ها: 288
  • تشکرهای دریافت شده: 2855
چون در چند روز گذشته فیلم ایرانی جدیدی ندیدم .فعلا برای اولین یادداشت دو مطلبی که در تاپیک معرفی آخرین فیلمی که دیدید قرار داده بودم رو با تغییراتی این جا قرار دادم ان شاالله برای فیلم های آینده مفصل تر می نویسم.

71955_580638371947470_1603513722_n.jpg

قاعده ی تصادف به نظرم از فیلم دوست داشتنی و خوش ساخت تنها دوبار زندگی می کنیم خیلی بهتر و دیدنی تر از آب در اومده. فیلمیه که بر خلاف فیلم های دیگر این چنینی از شعار دوری کرده و شخصیتاش هم اکثرا تک بعدی نیستند . به جز شخصیت عمو با بازی سروش صحت که اصلا هیچ نقشی در پیشبرد فیلم ندارد ، من در دیگر شخصیت ها اشکال چندانی پیدا نکردم مثلا شخصیت پدر با بازی امیر جعفری که به شدت پتانسیل کاریکاتوری شدن داشت به نظرم بسیار خوب نوشته و بازی شده. بر خلاف این گونه فیلم ها که پدر در اون ها نقش یک آدم مستبد و خودرای رو داره که معمولا بسیار کاریکاتوری هم بازی میشه به نظرم بیننده به پدرِ این فیلم در جاهایی حق میده ، در جاهایی ازش بدش میاد و در جاهایی دلش براش می سوزه و همینه که این پدر رو به شخصیت تبدیل می کنه و نه یک تیپ هزار بار تکرار شده. بازی های فیلم یکدست و خوبه و فیلمنامه هم دقیق نوشته شده .هر چند در پایان برای من کمی یادآور درباره الی بود ولی به نظرم این فیلم و تنها دوبار زندگی می کنیم هر دو فیلم هایی هستند که شایستگی دیده شدن رو دارند. حتما ببینیدشون.
اون یک نمره ای که ازش کم کردم به علت شخصیت بلاتکلیف عمو و شباهت اندک فیلم با درباره الی بود.
نمره: 9 از 10
zendegi-khususi_agha_va_khanume_mim_2013-07-20.jpg

با توجه به تعریف هایی که از فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم شنیده بودم انتظار داشتم فیلم خوب یا حداقل قابل قبولی رو شاهد باشم ولی این طور نبود. فیلمی با داستانی فوق تکراری و فیلمنامه ای پر ایراد و بدون انسجام و بدون منطق که واقعا از دیدنش پشیمونم.فیلم مثلا چه چیزی رو می خواد نشون بده؟ خودباختگی یک آدم تازه به دوران رسیده ؟ و این تازه به دوران رسیدگی رو با آرایش کردن مهتاب کرامتی می خواد نشون بده؟ از ابتدا تا انتهای فیلم فقط زن و مرد فیلم به هم شک داشتند و وقتی تا اواسط فیلم رو دیدم رسما دیگه طاقتم طاق شد و دیدن ادامه فیلم برایم مشکل. می تونم بگم فیلم هیچی نداشت که دلمو بهش خوش کنم. بازی مهتاب کرامتی و حمید فرخ نژاد هم معمولی و تکراری بود. شاید تنها نکته قابل توجه ای که باعث شد تا پایان ببینمش حضور ابراهیم حاتمی کیا به عنوان بازیگر بود که بازی قابل قبولی داشت و میشه گفت تنها نکته مثبت فیلم همین بود.
در کل به نظرم فیلمی بود که ارزش وقت گذاشتن و دیدن نداشت.نمی دونم اگه اصغر فرهادی چهارشنبه سوری و فیلم های بعدیش رو نساخته بود الان نصف کارگردانان ایرانی چی می ساختند؟؟؟!
نمره:3 از 10

پی نوشت
1 - اگر بشه بعدا درباره فیلم خوبِ تنها دوبار زندگی می کنیم صحبت کنیم عالی میشه.
2- اگر دوستان استقبال کنند و موافق باشند حتی می تونیم بعضی وقت ها یک فیلم جدید و قابل بحث رو انتخاب کنیم که همه ببینند و بعد درباره اش گفتگو کنیم.
آخرين ويرايش: 20 ژولیه 2013 12:26 توسط Taraneh 92.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 13:16 #94845

  • .Danial.
  • .Danial.'s Avatar
  • آفلاين
  • مدیر انجمن
  • ارسال ها: 1380
  • تشکرهای دریافت شده: 7808
خب من زندگی خصوصی...میم رو دوست داشتم. به نظرم اگرچه تا حدی فیلم تاثیر گرفته از موجی که فرهادی ایجاد کرده ولی واقعا تاثیرات این موج اونقدر وسیع و همه گیر بوده تو سینمای ایران که با شجاعت میتونیم بگیم درباره ی الی تاریخ سینمای ایران رو در سال های اخیر به قبل و بعد از خودش تقسیم کرده. یعنی اثر گذاری در این حد وجود داشته . مولفه هایی که فرهادی وارد سینمای ایران کرد خیلی نمیتونن مولفه های شخصی باشن. این مولفه ها به نوعی سینمای ایران رو با سطح دیگه ای از فیلمسازی روز آشنا کرده و اگر اینجوری بخوایم نگاه کنیم میتونیم تاثیرشون رو در تعداد خیلی زیادی از فیلم ببینیم...اما واقعا این تاثیر خیلی جاها خوب از اب دراومده و نمیشه با این نگاه یک جانبه حق فیلم های خوبی که ساخته شد رو ضایع کنیم...


صحبتم اساسا در مورد کلیت سینمای بعد از درباره ی الی بود اما به طور مشخص زندگی خصوصی رو اثر خوبی میدونم. این فیلم اگرچه ساخت ساده ای داره و سعی کرده کاملا متمرکز بمونه رو حرف اصلیش اما همون حرف رو به درستی میتونه منتقل کنه. به نظر میرسه که حجازی خواسته فیلمی در مذمت شک بسازه...شکی که در روابط زناشویی میتونه به راحتی خانواده رو از پا در بیاره اما چیزی که اینجا مطرحه پس زمینه ای هست که حجازی ترسیم کرده .

خانواده ای رو میبینیم که از شهرستان وارد تهران میشن ...منتقد ها این حرف رو زیاد زدن اما من هم یه بار میگم...3 بار این خانواده رو تو ماشین میبینیم که به خوبی روندی که فیلم طی میکنه تو این 3 نقطه جای میگیره...اولین بار تصویر رنگی شهر که زیر بارون نمای زیبایی به خودش گرفته و خانواده که جو صمیمی دارن...دومین بار بارونی در کار نیست و ترافیک و چراغ های رنگارنگ ماشین ها چندان زیبا نیست...ضمن اینکه زن و مرد در حال مشاجره هستن...و نهایتا سکانس پایانی که ترافیک مات و زشتی نمایان میشه و خانواده از هم میپاشه...
همین 3 سکانس به خوبی مسیری که فیلم داره طی میکنه رو به نمایش میگذارن...اما برگردیم به پس زمینه...از اونجایی که در ابتدا شکی وجود نداره اما در انتها خانواده در اثر شک به فروپاشی میرسه پس باید تو خود فیلم شاهد روندی باشیم که انگیزه های این شک رو ایجاد کنه...این روند به خوبی تو فیلم وجود داره...یکی از هوشمندانه ترین نگاه های اخلاقی سال های اخیر رو اینجا شاهد هستیم...خانواده ی شهرستانی دارن سعی میکنن سبک زندگشون رو تغییر بدن و ساز و کار های زندگی مدرن رو کم کم بپذیرن...حجاری هوشمندانه به نمایش روابط و تفاوتشون در در زندگی مدرن میپردازه اما ابدا فسادی رو نشون نمیده...حجازی به هیچ وجه اون سبک زندگی رو متهم به فساد نمیکنه و در پایان هم نشون میده که تمام شک و نردید ها بیهوده است...حتی تو یکی از بهترین سکانس های فیلم جایی که فرخنژاد به حاتمی کیا میگه رابطط با شیطونت چطوره؟ و حاتمی کیا در حالیکه موی زنی رو از روی شونه ی فرخنژاد بر میداره میگه من رامش کردم! حجازی اخلاق مدار بودن رو در اون سبک زندگی هم امکانپذیر نشون میده و شیطان رو رام شدنی!
اما دلیل این شک و تردید ها همه در پذیرش این روابط ریشه داره...نقد رو اینجا حجازی به اون سبک زندگی وارد میکنه بدون اینکه نگاه عقب افتاده ای بهشون داشته باشه...فیلم با ظرافت تحسین آمیزی حرف میزنه و این برای من ارزشمند هست. فیلمبرداری هومن بهمنش اگر بی نظیر نباشه حتما عالیه...فقط به تک تک سکانس ها یک بار دیگه دقت کنید...نور پردازی با دقت بسیار زیادی انجام شده و کارکرد زیادی توی فیلم داره...کارگردان ابدا خودنمایی نمیکنه...البته ماجرای عروسک و خونی شدنش رو خیلی ها زیاده روی میدونستن اما به نظر من به فیلم اسیب چندانی نزده.
در نهایت اثر رو قابل قبول و در بین انبوه کارهای بی ارزشی که با ادعاهای فراوان ساخته میشن فیلم قابل اعتنا و مهمی میدونم. هر چند که جای کار هم داره...
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 14:10 #94861

  • Taraneh 92
  • Taraneh 92's Avatar
  • آفلاين
  • مدیر اسبق
  • ارسال ها: 288
  • تشکرهای دریافت شده: 2855
آقا دانیال در مورد نکته اولی که گفتید بله تاثیر چهارشنبه سوری و درباره الی بر فیلم های بعدشون غیرقابل انکاره.من هم تعدادی از فیلم هایی که از این موج ایجاد شده تاثیر گرفتند رو خیلی دوست داشتم و این طور نیست که همه رو به یک چوب برانم و با این که از قبل داستان این فیلم رو می دونستم همونطور که گفتم با انتظار این که یک فیلم خوب ببینم به سراغ این فیلم رفتم ( ضمن این که فیلم قبلی این کارگردان ، در میان ابرها ، رو قبلش دیده بودم و اون رو فیلم خوبی نمی دونستم ولی به نظرم آبرومند بود و به عنوان اثر اول جای دفاع داشت.)
من هم شروع فیلم رو شروع خوبی می دونم ولی در ادامه باید بگیم و نشون بدیم چرا این ها به هم شک دارند . از اول ، فیلم زنی رو به ما نشون میده که کاغذی رو از شوهرش پنهان می کنه. خب سوال خوبی شکل میگیره که این کاغذ چیه و چرا زن داره پنهان کاری می کنه. در ادامه نشون داده میشه که زن مدام به شوهر شک داره و سین جیمش می کنه بدون این که بدونیم اصلا چه چیزی در به وجود آمدن این شک در زن نقش داشته جز این که به زن حالتی بیمارگونه میده. بعدش هم که مرد از زن می خواد متجددانه رفتار کنه که البته جز تغییر در ظاهر اثری از حداقل تظاهر به تجدد هم در زن نمی بینیم. همه چیز سطحی و در سطح می مونه خبری از شخصیت پردازی نیست. بدترین جاش هم اون جا بود که زن آرایش کرده و بعد از این که از اون مهمونی ( جلسه یا هرچیزی که بود و الان یادم نیست) برمی گرده پسرش نمی شناسدش. WO: حالا اینا رو هم بذاریم کنار در حالی که فیلم هیچ سر نخ قابل اتکایی مبنی بر خیانت زن نمیده شوهری که همش می خواسته زنش تغییر کنه و همرنگ جماعتی بشه که به تازگی باهاشون مراوده دارند به یکباره از این رو به اون رو میشه و به زن شک می کنه. حرف شما درسته فیلم می خواد تغییر سبک زندگی و مدرن شدن تدریجی رو نشون بده ولی به نظر من در این کار کاملا ناموفقه.فیلم حرف خوبی می خواد بزنه ولی وقتی همه چیز سطحی باشه اون حرف هیچ وقت بر مخاطب تاثیر نمیذاره.شخصیت حاتمی کیا هم حتی می لنگه ( ولی نه به اندازه دو شخصیت اصلی) . فیلم هیچ یک از زوایای این شخصیت رو برای مخاطب باز نمی کنه تنها چند سکانس میاد و میره و به نظرم اون تاثیری رو که با شخصیت پردازی بهتر می تونست داشته باشه الان نداره ولی از حق هم نگذریم تنها سکانسی که تاثیرگذار و خوب در اومده به نظرم همون سکانس فرخ نژاد و حاتمی کیاست که شما بهش اشاره کردید.
حالا دیگه به سکانس عروسک و برملا شدن رازِ زن که برام غیرقابل تحمل بود کاری ندارم.
و یک چیز دیگه ای هم مطرح کردید که فیلم با ظرافت اون حرفی رو که می خواد میزنه که به نظر من اتفاقا بر عکسه. این داستان رو می شد خیلی ظریف تر بیان کرد بدون این که حالتی بیمارگونه به دو شخصیت اصلی فیلم داد و در لفافه هم می تونست حرفشو بزنه نه که هر دقیقه به مخاطب یادآوری کنه. در اون صورت قطعا تاثیرگذاری هم بیشتر می شد.
آخرين ويرايش: 20 ژولیه 2013 14:13 توسط Taraneh 92.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 18:47 #94906

  • .Danial.
  • .Danial.'s Avatar
  • آفلاين
  • مدیر انجمن
  • ارسال ها: 1380
  • تشکرهای دریافت شده: 7808
اول یه نکته بگم که من فقط خواستم فیلم رو از زاویه خودم که دوستش داشتم بررسی کنم و اون بخش هاییش که نظرم رو جلب کرده بود گفتم. اینو گفتم که خدایی نکرده تصور نکنید که خواستم صرفا جوابیه به شما بدم و دوباره میخوام به این برسم که بخش اول صحبتم اصلا خطاب به شما نبود بلکه یه مقدمه ای بود واسه یادداشتم. پس خدایی نکرده دلخور نشید. این از این.

اما در مورد بحثمون. فیلم, فیلم کوچیکیه...من اگر ازش دفاع میکنم دلیلش اینه که با همین جمع و جوری حرف هاش منتقل میشه. مسلما بی ایراد نیست و بعضی جاهاش لحن قابل قبولی هم نداره...اما کاری که مد نظرش بوده رو انجام میده. خب اشاره هایی داشتید...

در مورد شروع شک زن...یه صحنه داریم که نمیدونم از فیلم حذف شده یا عامدانه نشون داده نمیشه. ابتدای ورود به هتل فرخنژاد جلو مهماندار با زنش دعوا میکنه بخاطر شناسنامه...ما فقط خنده های شوهر و مهماندار رو میبینیم در حالیکه زن از دور بهش خیره شده... این زمینه چینی رو داره واسه سوال های زن. هر چند که فیلم نهایتا روی این قضیه خیلی تاکید نداره و شک اساسا از طرف مرد مطرحه.

اما ایرادی که دیدم خیلی ها به فیلم وارد میکنن و واقعا نمیفهممش. این که تغییر از ظاهر و لباس شروع میشه به نظرم کاملا عامدانه است و کارکرد داره...تلقی این زوج از روابط جامعه ی مدرن همینقدر سطحیه...همین هم هست که نمیتونن راه درستی رو طی کنن...کاملا تو فیلم در اومده و در همون مسیریه که فیلمساز میخواسته طی کنه.

تغییر رفتار شوهر و شک هاش اصلا ناگهانی نیست...متاسفانه این رو دلیل خاصی هم نمیتونم واضح تر از خود فیلم بیارم چون به نظرم اینطور نیست و اولین شک ها هم با انگیزه ایجاد میشن. خود فیلم رو اگر نگاه کنید میبینید قبل از هر شکی اتفاقی داریم که زمینه چینی میکنه...

پسره هم فکر کنم خواب آلود باشه ها... :alaugh: به نظرم به ظرافت باقی فیلم نیست اما اینجوری هم که شما گفتی درشت گویی نیست....
آخرين ويرايش: 20 ژولیه 2013 18:49 توسط .Danial..
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 20 ژولیه 2013 19:03 #94910

  • dianda
  • dianda's Avatar
  • آفلاين
  • رهــاش کن بره رئـیــس
  • ارسال ها: 737
  • تشکرهای دریافت شده: 3486
با عرضِ معذرت از دوستان خیلی فیلمِ زندگیِ خصوصیِ آقا و خانومِ میم رو دوست نداشتم و به نظرم فقط چند پرده فاصله داشت با این‌که یه نفر بیاد روبه‌روی دوربین بشینه و یه کاغذ دستش بگیره و از روش یه مشت شعار رو قرائت کنه.

فیلم در موردِ گزارِ یک خانواده از سنت به مدرنیته‌س. شهرستان -چقدر سخیف!- نمادِ سنت‌هاست که خانواده‌ی میم دارن ازش کوچ می‌کنن و تهران -چه وقیح!- نمادِ مدرنیته‌ست که داره اون‌ها رو در آغوش می‌کشه. مردی -که فرخ‌نژاد در تکرار نقش‌های سابقش این رو هم بازی می‌کنه- که هم خواستارِ تغییرات و به‌روز شدنِ خانومش هست و هم رگِ غیرتش دم‌به‌دم باد می‌کند. درست‌ست که این آیرونی‌ها و تضادها در زندگیِ روزمره‌مان نیز مشاهده می‌شود اما نه به این فُرم و نه با چنین درگیری‌هایی.
فیلم حرف‌های خوبی دوست دارد بزند که هرگز به آن‌ها حتا به‌درستی اشاره هم نمی‌کند

پ.ن: یادم رفت بگویم که چقدر ریتمِ فیلم کند بود!
رفتم و می‌رم باز
هرچند، خسته و داغون شده پام
هرچند، از این دویدنِ ابدی، تو این جاده‌ی بی‌فرجام
حالم بهم می‌خوره
آخرين ويرايش: 20 ژولیه 2013 19:04 توسط dianda.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: Taraneh 92, jack, داک, anahita_A, Kieślowski, mahtaab

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 21 ژولیه 2013 14:58 #95056

  • anahita_A
  • anahita_A's Avatar
  • آفلاين
  • ارسال ها: 61
  • تشکرهای دریافت شده: 351
جدیدترین فیلم ایرانی که من دیدم، "چه خوبه که برگشتی" بود. فیلم متوسطی بود و به نظر من بازی حامد بهداد کمی اغراق آمیز در اومده بود و فکر میکنم روی شخصیت پردازی باید دقت بیشتری انجام میشد. اما در هر حال به قول خود آقای مهرجویی نمیشد توی این شرایط فیلمی مثل هامون ساخت! اکثر نقد هایی که برای این فیلم خونده بودم همشون ناراحت و مایوس بوند که چرا آقای مهرجویی فیلمی اینطوری ساخته! که من باهاشون کاملا مخالفم! درسته که فیلمه شاهکاری نیست، اما قبل قبوله و نمیشه همه ی تقصیرها رو گردن آقای مهرجویی انداخت. راستی من یه سوال داشتم، یادداشت ها حتما باید درباره ی فیلمهای جدید باشند؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: tavooszahra, Taraneh 92, Kieślowski, mahtaab

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 21 ژولیه 2013 15:00 #95057

  • aryason
  • aryason's Avatar
  • آنلاين
  • اين نابغه...
  • ارسال ها: 260
  • تشکرهای دریافت شده: 674
دوستان جايي هست تو فروم درباره يه حبه قند بحث كرده باشن؟
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: Kieślowski

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 21 ژولیه 2013 15:10 #95061

  • Taraneh 92
  • Taraneh 92's Avatar
  • آفلاين
  • مدیر اسبق
  • ارسال ها: 288
  • تشکرهای دریافت شده: 2855
anahita_A نوشته:
راستی من یه سوال داشتم، یادداشت ها حتما باید درباره ی فیلمهای جدید باشند؟
در پست اول هم گفتم اصراری نیست که لزوما فیلم هایی که درباره اش می نویسید فیلم های روز باشند و می توانند متعلق به هر سالی باشند ولی اولویت با آثاری که به تازگی اکران یا وارد شبکه نمایش خانگی شده اند هست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: anahita_A, Kieślowski

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 21 ژولیه 2013 15:36 #95064

  • Kieślowski
  • Kieślowski's Avatar
  • آفلاين
  • ...John Cage is playing ►
  • ارسال ها: 1843
  • تشکرهای دریافت شده: 7174
aryason نوشته:
دوستان جايي هست تو فروم درباره يه حبه قند بحث كرده باشن؟
من یه سری هذیان اینجا نوشتم ، ببین بدردت میخوره:
www.naghdefarsi.com/forum/%D9%86%D9%82%D...AF.html?limitstart=0

البته اون موقع خیلی تو جو فیلم بودم ولی هنوز هم دوستش دارم.
این پایان خوبی است؟
این پایان خوبی نیست؟
این بهترین پایان است؟
شب خوش!
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: aryason, mojingo

یادداشت های شما بر فیلم های جدید ایرانی 21 ژولیه 2013 17:38 #95098

  • Taraneh 92
  • Taraneh 92's Avatar
  • آفلاين
  • مدیر اسبق
  • ارسال ها: 288
  • تشکرهای دریافت شده: 2855
d7fa407b156850fe013b4a750205149d.gif

شاید بزرگترین ایراد میگرن این است که می خواهد تمام معضلاتی که جامعه امروز با آن ها دست به گریبان است به یکباره و در قالب یک فیلم به بیننده نشان داده و البته برایش راه حل هم تجویز کند.
فیلم زندگی 4 زن که در یک آپارتمان زندگی می کنند را نشان می دهد و با ورود خانواده ای به این آپارتمان آغاز می شود ، کمی که می گذرد مشخص می شود مرد( هدایت هاشمی) که بی کار و بی پول است سودای مهاجرت و کار در خارج از کشور را دارد و زن ( پانته آ بهرام ) مخالف است.شوهر بی فکر است و زن در پی منصرف کردن اوست. در خانه دیگر زنی تنها ( هنگامه قاضیانی ) با دختر کوچکش ( نیکی نصیریان)زندگی می کند . زن از طریق ترجمه و تدریس امرارمعاش می کند و دنبال خانه می گردد و در ضمن باید با مشکلات دخترش هم دست و پنجه نرم کند. در خانه سوم هم زندگی زنی ( سهیلا رضوی) همراه پسر ( افشین هاشمی) و مادرش( گوهر خیراندیش) به کل کل کردن با یکدیگر و پاک کردن سبزی همسایه ها می گذرد.
از همین خانه سوم شروع می کنم که انگار سانسور زیادی هم داشته زیرا کمی نامفهوم و الکن است. به نظرم داستان این مادر و دختر و نوه اصلا به کلی از داستان اصلی جداست و لحن و فضایش هم بسیار با قسمت های دیگر فیلم فرق دارد. میگرن فیلمی کمدی نیست و داستان زندگی دو زن دیگر کاملا جدی است اما وقتی گوهر خیراندیش و افشین هاشمی در صحنه ای حضور پیدا می کنند حال و هوای فیلم به کلی عوض شده و فیلم لحنی کمدی می گیرد و این به نظر من برای فیلمی که می خواهد خیلی جدی به معضلات زندگی چهار زن تنها بپردازد یک ایراد عمده محسوب می شود. از این گذشته شخصیت حسن هم به نظرم شخصیت ناقص و سرگردانی به نظر می رسد ( که شاید یکی از علت هایش سانسور باشد!)
شخصیت زن دیگر فیلم ، که شاید بتوان او را شخصیت اصلی فیلم خواند ، هر روز یکسری کار تکراری را انجام می دهد : گل می خرد و در گلدان می گذارد و ریش ریش های فرش را مرتب می کند و مجبور است برای کار هر روز دخترش را تنها بگذارد...شخصیت رضا کیانیان که فقط در دو سکانس حضور دارد اصلا به بیننده شناسانده نمی شود در حالی که در پایان راهگشای تمام مشکلات زن خواهد شد.در ضمن هنگامه قاضیانیِ این فیلم برایم به هنگامه قاضیانیِ به همین سادگی با وجود خانه دار بودن آن شخصیت و خیلی تفاوت های دیگر شبیه بود.
شخصیت پانته آ بهرام و هدایت هاشمی به نظرم بهتر پرداخته شده اند و شخصیت هایشان هم برایم ملموس تر بودند ولی این ها هم بی عیب نیستند. تعدد شخصیت ها به نظرم به فیلم ضربه زده و تمرکز فیلمساز و فیلمنامه نویس را برهم زده و باعث شده وقتی که به کلیت فیلم فکر می کنیم در نظرمان میگرن یک اثر منسجم نباشد. فیلم از این شاخه به آن شاخه می پرد و مدام از یک شخصیت به سراغ شخصیت بعدی می رود بدون این که بتواند این شخصیت های فراوان و داستان هایی که مطرح می کند را سر و سامانی بدهد و تنها دل خوش می کند به پایانی شتاب زده و به طرز عجیب و بی منطقی خوش بینانه که در آن اکثر مشکلات حل می شوند ...( در حالی که در طول فیلم برعکسش را نشانمان می دهد.)نام میگرن هم هیچ تناسبی با فیلم ندارد جز آن که اشاره به تماشاگری باشد که از تماشای این همه مشکل و معضل ( آن هم نه به گونه ای تاثیرگذار بلکه آشفته ) ممکن است دچارمیگرن شود.
در پایان هم لازم است بگویم میگرن فیلمی است که انسجام لازم یک اثر سینمایی خوب را ندارد ولی به عنوان فیلم اول به نظرم نمره قبولی را می گیرد.
نمره: 6 از 10
آخرين ويرايش: 24 ژولیه 2013 21:57 توسط Taraneh 92.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: .Danial., mf29, daniel_daylewis2010, Kieślowski, alimirbabai, شبنم مجیدی, mahtaab
Time to create page: 0.381 seconds