گفت‌وگو با «استیون سودربرگ» درباره فیلم «دیوانه» و تجربه ساخت فیلم با آیفون

استیون سودربرگ سال گذشته با فیلم مستقل «لوگانِ خوش شانس» (Logan Lucky) به عرصه‌ی کارگردانی بازگشت. وی که فیلم جدیدش با عنوان «دیوانه» (Unsane) اکران شد، در مصاحبه‌ای با وبسایت «ایندی وایر» از مشکلات کار کردن با استودیوهای بزرگ فیلمسازی و هم‌چنین از علاقه‌ی تازه‌اش نسبت به گوشی‌های آیفون سخن گفته است:

«واقعا نمی‌تونم حالتی رو تصور کنم که من در اون دوباره به اون وضعیت قبلی (فیلم ساختن برای استودیوهای بزرگ) بر می‌گردم؛ و به نظرم اینکار هیچ نفعی نداره. فکر نمی‌کنم اونا (مسئولان استودیوها) به ایده‌ها و چیزهایی که من قراره با خودم بیارم علاقه داشته باشن و من مطمئنم به چیزهایی که اونا قراره برای من بیارن علاقه‌ای نخواهم داشت. این استودیو‌ها در انجام دادن یکسری کارها ماهر هستن و فقط همون‌ها رو هم انجام می‌دن.»

یکی از نکات قابل توجه در مورد فیلم «دیوانه» این است که سودربرگ آن را تنها با استفاده از دوربین ۴K یک آیفون فیلمبرداری کرده است. او از نتایج حاصل شده راضی به نظر می‌رسد و هم‌چنین از این که پیشرفت فناوری، رویه‌ی فیلمسازی را آسان کرده بسیار خرسند است:

«فکر می‌کنم این آینده‌ی فیلمسازی هست. هر کسی که این فیلم رو ببینه و از مراحل تولید اون باخبر نباشه، به هیچ عنوان متوجه نمی‌شه که فیلم با استفاده از یک تلفن همراه فیلمبرداری شده. مردم نباید فراموش کنن که فیلمبرداری در رزولوشن ۴K انجام شده؛ من فیلم رو در صفحه نمایشی به ارتفاع ۱۲ متر دیدم و کیفیت کاملا بی‌نقص بود. به نظر من این تکنولوژی جدید همه چیز رو تغییر خواهد داد.»

هنگامی که خبرنگار درباره روند تولید فیلم «دیوانه» که با یکی از مدل‌های آیفون فیلم‌برداری شده با او سخن گفت و پرسید که آیا امکان تکرار چنین تجربه‌ای در آینده وجود خواهد داشت یا خیر؟

«در ابتدا دلایل خوبی داشتم که به چنین چیزی فکر نکنم چرا که برای انجام این کار با موانعی روبه‌رو می‌شوید از جمله سایز نه چندان بزرگ تصویری که گوشی‌های موبایل قادر به ضبط آن هستند. اما رفته رفته کیفیت بالای فیلم‌برداری با آیفون من را تحت تاثیر قرار داد. بدون هیچ اغراقی می‌گویم اگر کسی از این ماجرا مطلع نباشد و به تماشای «دیوانه» بنشیند روحش هم با خبر نخواهد شد که در فیلم‌برداری این پروژه از گوشی آیفون به جای تجهیزات پیشرفته استفاده شده است.»

سودربرگ در ادامه از سرویس‌های پخش ویدئو و فراگیر شدن آن‌ها می‌گوید و به نظر می‌رسد که مانند سایر فیلمسازان از همه‌گیر شدن این فناوری‌ها گلایه‌مند نیست. وی از آنان به عنوان یک «لطف برای فیلمسازان» یاد می‌کند و نگران کم شدن مخاطبان سینما هم نیست:

«به نظر من ناراحت شدن در مورد نتفلیکس مثل ناراحت شدن در مورد تغییر وضعیت آب و هوا می‌مونه. [نتفلیکس و سرویس‌های دیگر] یکی از اون چیزهای جدیده که داره اتفاق می‌افته و هر کس نسبت به اون یک نظر متفاوت خواهد داشت. این سرویس‌های جدید به این زودی‌ها جایی نخواهند رفت. بعضی‌ها ممکنه بگن که این سرویس‌ها مخرب فضای سینما خواهند بود، اما واقعیت اینه که اونا ابزار کاملا جدیدی برای فیلمسازان به وجود آوردن که در تحت هیچ شرایط دیگه‌‍ای وجودشون امکان پذیر نبود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of