فیلم‌های پرفروش و موفقی که با بودجه اندکی ساخته شدند

اگر به فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما نگاه کنید خیلی زود متوجه خواهید شد که بسیاری از این فیلم ها در واقع فیلم های دنباله دار و به اصطلاح «بلاک باستر» بوده اند که هزینه ساخت آن ها در مواردی حتی بیش از ۲۰۰ میلیون دلار بوده و در نهایت با فروشی نزدیک به یک میلیارد دلار یا فراتر از آن مواجه شده اند. این فیلم های پرفروش و بزرگ در واقع نوعی ریسک اقتصادی برای استودیوهای سازنده بوده اند. در واقع ساختن یک فیلم بلاک باستر نوعی قمار است که می تواند به درآمدی هنگفت از قِبَل فروش فیلم و یا از دست دادن مقدار قابل توجهی از سرمایه و منابع مالی یک استودیو فیلم سازی منتهی شود.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت زمانی که یک فیلم با بودجه بسیار پایین به فروشی قابل توجهی دست می یابد، استودیو سازنده فیلم با یک خوش شانسی بزرگ مواجه شده است. در واقع در انتهای لیست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما گاه با فیلم هایی مواجه می شوید که بودجه ساخت آن ها کمتر از ۱۰ میلیون دلار بوده است اما به لطف استقبال منتقدان و تماشاگران، شور و اشتیاق خاص در یک فصل سینمایی یا نوآوری در بازاریابی و استراتژی های اکران موفق به فروشی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار شده اند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۳ فیلم پرفروش و تحسین برانگیزی آشنا کنیم که علیرغم بودجه ناچیز به فروشی خیره کننده دست یافته اند.

دیوار نویسی آمریکایی (۱۹۷۳)

جورج لوکاس توانست با مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» (Star Wars) یکی از مجموعه آثار سینمایی دنباله دار و پرفروش تاریخ سینما را خلق کند. اما قبل از آن که پای در کهکشان بگذارد، لوکاس برای ساخت اولین فیلم پرفروش و شناخته شده خود با نام «دیوار نویسی آمریکایی» (American Graffiti) به جایی بسیار نزدیک تر از کهکشان در کالیفرنیا رفت. در آن زمان جورج لوکاس کارگردانی بسیار گمنام بوده و برای تامین سرمایه فیلم خود با مشکلات زیادی روبرو بود. در نهایت کمپانی فیلم سازی یونیورسال موافقت کرد که برای ساخت این فیلم ۷۵۰٫۰۰۰ دلار بودجه در اختیار لوکاس قرار دهد. با این وجود آن ها اختلافاتی با دیدگاه و سبک کاری لوکاس داشته و پس از اتمام فیلم برداری ها از او خواستند که یک تدوینگر جدید استخدام کرده و بخش هایی از فیلم را حذف کند.

مسئولان این استودیو از واکنش منفی تماشاگران در سالن های سینما نسبت به «دیوار نویسی آمریکایی» بیم داشتند اما پس از این که تعدادی از کارمندان استودیو پس از تماشای فیلم به شدت از آن استقبال کرده و نظرات مثبتی در مورد آن ارایه دادند، مسئولان استودیو یونیورسال نیز تصمیم گرفتند در برابر خواسته و دیدگاه لوکاس کوتاه بیایند. علیرغم مشکلاتی که «دیوار نویسی آمریکایی» در روند ساخت با آن مواجه بود اما به خوبی در سینماها مورد استقبال قرار گرفته و نامزدی در ۵ بخش اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را بدست آورد. این فیلم پرفروش و دیدنی در نهایت موفق شد ۱۱۵ میلیون دلار در گیشه فروش داشته باشد که با در نظر گرفتن نرخ تورم، می توان آن را یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما دانست.

آنابل (۲۰۱۴)

فیلم پرفروش و البته ترسناک «آنابل» (Annabelle) مانند اغلب فیلم های ژانر وحشت با نقدهای تند و منفی منتقدان سینمایی روبرو شد اما با بودجه ای ۶٫۵ میلیون دلاری توانست به فروشی باورنکردنی دست یابد. این فیلم در هفته اول اکران خود با اختلافی ناچیز رتبه اول باکس آفیس را به «دختر گمشده» (Gone Girl) از شاهکارهای دیوید فینچر واگذار کرد اما در همان هفته اول به فروش خیره کننده ۳۷٫۱ میلیون دلاری دست یافت. فیلم فینچر که نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر زن نیز شد تنها با ۳۷۸٫۸۵۴ دلار فروش بیشتر توانست در هفته اول اکران بالاتر از «آنابل» قرار بگیرد. فروش باورنکردنی «آنابل» در هفته اول اکران دو برابر میزان انتظارات بود و بخش اعظم این فروش را باید مرهون پرسروصدا بودن در رسانه های اجتماعی دانست.

علاوه بر این، ارتباط این فیلم پرفروش با فرانچایز شناخته شده «احضار روح» (Conjuring) که از ساخته های استاد مسلم ژانر وحشت، جیمز وان، بود نیز نقش مهمی در بالا رفتن فروش آن داشت. پیش درآمدی دیگر از این فیلم با عنوان «آنابل: آفرینش» (Annabelle: Creation) در تابستان سال ۲۰۱۷ اکران شد که با نقدهای بسیار خوبی از جانب منتقدان مواجه شد. این فیلم نیز با بودجه ای تقریباً ۱۵ میلیون دلاری توانست به ۱۰۲ میلیون دلار فروش در سینماهای داخلی و ۳۰۶٫۵ میلیون دلار در سینماهای سراسر جهان دست یابد. «آنابل» یکی از معدود فیلم های موفق تابستان سال گذشته بود که نشان می داد می توان فیلم هایی پرفروش و با کیفیت نیز در ژانر وحشت ساخت.

پروژه جادوگر بلر (۱۹۹۹)

فیلم ترسناک «پروژه جادوگر بلر» (The Blair Witch Project) با آن سبک فیلم برداری خاص و منحصر به فرد خود نه تنها یک پدیده فرهنگی تازه بود بلکه در گیشه نیز با استقبالی باورنکردنی روبرو شد. این فیلم پرفروش در مورد گروهی دانشجوی علاقمند به فیلم سازی بود که با بهره گیری از یک افسانه محلی و بودجه ناچیز ۶۰٫۰۰۰ دلاری توانستند فیلمی بسازند که به فروش خیره کننده ۲۴۶٫۸ میلیون دلاری در گیشه بین المللی دست یابد که تنها ۱۴۰٫۵ میلیون دلار آن در سینماهای داخلی بود. جالب تر این که این فیلم پرفروش و تحسین شده تنها در مدت ۸ روز فیلم برداری شد و بسیاری از صحنه های آن به صورت فی البداهه تصویربرداری شد.

همانند بسیاری از فیلم های این فهرست، فیلم پرفروش «پروژه جادوگر بلر» از برنامه اکران نوآورانه خود سود برده و رفته رفته شور و اشتیاقی را در میان سینماروها ایجاد کرد که موفقیت تجاری باورنکردنی این پروژه کوچک را در پی داشت. این فیلم برای اولین بار بدون این که کسی روی آن حسابی باز کند در فستیوال سینمایی ساندنس به نمایش درآمد. واکنش اولیه تماشاگران به این فیلم بسیار تاثیرگذار بود زیرا اکثر تماشاگران نمی دانستند که در حال تماشای یک فیلم در ژانر وحشت هستند یا فیلمی مستند و ترسناک.

سازندگان فیلم از همین مولفه برای راه اندازی کمپین های تبلیغاتی استفاده کردند و «پروژه جادوگر بلر» به یکی از اولین فیلم هایی تبدیل شد که تبلیغ در اینترنت را در پیش گرفت. اگر چه فیلم های ترسناک زیادی سعی داشته اند از فرمول موفقیت آمیز فیلم «پروژه جادوگر بلر» نسخه برداری کنند اما تنها معدودی از آن ها توانسته اند به موفقیت دست یابند. این فیلم هنوز هم پرفروش ترین فیلم ترسناک شبه مستند تاریخ سینماست و چهارمین فیلم ترسناک پرفروش با درجه بندی R در تاریخ ژانر وحشت نیز به شمار می آید.

فول مانتی (۱۹۹۷)

از همان ابتدا می شد حدس زد که فیلم کمدی درام «فول مانتی» (The Full Monty) با بودجه نسبتاً ناچیز ۳٫۵ میلیون دلاری خود به موفقیتی برای کمپانی سازنده تبدیل خواهد شد. این فیلم پرفروش انگلیسی در مورد گروهی از کارگران صنعت فولاد است که شغل خود را از دست داده و تصمیم می گیرند با تشکیل یک گروه رقص خاص علاوه بر کسب درآمد، مقداری از اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند. «فول مانتی» در نهایت با استقبال قابل توجه منتقدان و سینماروها مواجه شده و در نهایت توانست علاوه بر فروش قابل توجه، در بخش بهترین فیلم نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

فیلم پرفروش «فول مانتی» در جشنواره های دیگر نیز در بخش های مختلف نامزد دریافت جوایز متعددی شد و همانطور که کمپانی سازنده پیش بینی می کرد افرادی بسیاری برای تماشای آن به سینماها هجوم بردند. در نهایت «فول مانتی» توانست ۲۵۷٫۹ میلیون دلار فروش داشته باشد که ۴۵٫۹ میلیون دلار از این فروش تنها در ایالات متحده بدست آمد. بسیاری از کمپانی های انتشار فیلم بر این باورند که اگر این فیلم کمی زودتر در سینماهای ایالات متحده نیز اکران می شد بدون شک به فروش بیشتری دست می بافت. این فیلم ابتدا با تنها ۶ سالن در ایالات متحده اکران شده و تا ۴ هفته تنها به صورت محدود به نمایش در می آمد. در نهایت پس از یک ماه تعداد سالن های این فیلم به ۳۸۷ سالن افزایش یافته و به موفقیتی بزرگ برای استودیو سازنده تبدیل شد.

برو بیرون (۲۰۱۷)

جوردن پیل یک بازیگر شناخته شده در حوزه فیلم های کمدی بود که اولین تجربه کارگردانی او با فیلم تحسین شده و ترسناک «برو بیرون» (Get Out) و با بودجه ناچیز ۴٫۵ میلیون دلار به یکی از بزرگ ترین و پرفروش ترین فیلم های سال ۲۰۱۷ تبدیل شد. این فیلم پرفروش به یک موفقیت بزرگ برای عوامل سازنده و بخصوص کارگردان و بازیگر نقش اول آن بدل شده و به لطف نقدهای مثبت و تبلیغات شخص به شخص توانست به فروش خیره کننده ۲۵۵ میلیون دلار در سطح جهانی دست یابد. فیلم پرفروش و ترسناک «برو بیرون» از یک داستان جدید و خلاقانه سود برده و با کمک گرفتن از تکنیک های خلاقانه بازاریابی توانست در هفته اول اکران خود به فروش قابل توجه ۳۳٫۵ میلیون دلاری دست یابد که آن را در رتبه ۲۵اُم فیلم های با بیشتری فروش در هفته اول اکران در ماه فوریه در تاریخ سینما قرار می داد.

این فیلم در هفته های بعدی نیز همچنان در جلب تماشاگر موفق بوده و در هفته های دوم و سوم به ترتیب تنها ۱۵٫۴ و ۲۶٫۵ درصد از مخاطبان خود را از دست داد. صحبت ها در مورد این فیلم در محفل های سینمایی و رسانه های اجتماعی به حدی بود که همه برای دیدن فیلم تلاش می کردند و کمتر کسی می توانست منتظر انتشار فیلم در قالب سرویس های استریمینگ یا دی وی دی بماند. این فیلم پرفروش به حدی خلاقانه بود که توانست در ۴ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شود هرچند بیش از یک سال قبل از اعلام نامزدهای اسکار اکران شده و معمولاً فیلم های ژانر وحشت توسط داوران آکادمی اسکار نادیده گرفته می شدند. فیلم پرفروش «برو بیرون» سودآورترین فیلم سال ۲۰۱۷ لقب گرفته و توانست ۶۳۰ درصد بازگشت سرمایه را برای استودیو بلوم هوس در پی داشته باشد.

جونو (۲۰۰۷)

فیلم کمدی درام «جونو» (Juno) توانست در ۴ بخش نامز دریافت جایزه اسکار شود از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی برای جیسون ریتمن و بهترین بازیگر نقش اول زن برای الن پیج. فیلم پرفروش اما کم هزینه «جونو» با داستانی جالب در مورد یک دختر دبیرستانی که ناخواسته باردار می شود، در نهایت توانست جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را بدست آورد. این کمدی مستقل تنها با ۷٫۵ میلیون دلار بودجه ساخته شد و جنیفر گارنر نیز برای این که هزینه های ساخت فیلم را کاهش دهد پذیرفت که دستمزد خود را کاهش دهد.

با این بودجه پایین اما «جونو» با استقبال در گیشه مواجه شده و به فروش ۱۴۳٫۴ میلیون دلاری در سینماهای داخلی و ۲۳۱٫۴ میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان دست یافت. بخش زیادی از موفقیت فیلم را باید در جلب توجه نوجوانان و بویژه دختران جستجو کرد. این فیلم پرفروش و تاثیرگذار به یک معیار فرهنگی قابل توجه برای بسیاری از تماشاگران تبدیل شده و در تمام طول دوران اکران خود با استقبال مواجه شد.

میس سان شاین کوچولو (۲۰۰۶)

فیلم کمدی مستقل «میس سان شاین کوچولو» (Little Miss Sunshine) نیز همانند فیلم قبلی این فهرست در ۴ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شده و در نهایت در دو بخش نیز برنده این جایزه معتبر شد. این فیلم پرفروش که مورد توجه و استقبال منتقدان و سینماروها نیز قرار گرفت در مورد یک دختر نوجوان است که برای شرکت در مسابقات دختر نوجوان شایسته کشورش، خانواده خود را به یک سفر دور و دراز می برد. این فیلم نه تنها با استقبال صاحب نظران عرصه سینما مواجه شد بلکه با بودجه ناچیز ۸ میلیون دلاری خود توانست به فروش ۱۰۰٫۵ میلیون دلاری در سطح جهانی دست یابد که نزدیک به ۶۰ میلیون دلار آن در ایالات متحده حاصل شد.

فیلم موفق «میس سان شاین کوچولو» در حالی به این فروش قابل توجه دست یافت که در بهترین شرایط خود تنها ۱٫۶۰۲ سالن را در اختیار داشت. کمپانی فاکس سرچ لایت که در زمینه انتشار فیلم های سینمایی فعالیت دارد، پس از دیدن استقبال تماشاگران از این فیلم در اکران های خصوصی متوجه پتانسیل خوب این فیلم شده و در یک رقابت جنگ گونه توانست حق پخش آن را با مبلغ ۱۰٫۵ میلیون دلار بدست آورد.

گمشده در ترجمه (۲۰۰۳)

فیلم «گمشده در ترجمه» (Lost in Translation) یک جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم نامه غیراقتباسی را برای سوفیا کوپولا به ارمغان آورده و در سه بخش دیگر نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد که از آن میان می توان به بخش جوایز بهترین فیلم سال اشاره کرد. اما این فیلم پرفروش و تحسین شده تنها در بخش جوایز سینمایی موفق عمل نکرد بلکه با بودجه ای تنها ۴ میلیون دلاری توانست به ۱۱۹٫۷ میلیون دلار فروش در سراسر جهان دست یابد که ۴۴٫۶ میلیون دلار از آن در ایالات متحده بدست آمد. کمدی سیاه «گمشده در ترجمه» داستان رابطه عاشقانه بین یک دختر دانشجو با بازی اسکارلت جوهانسون و یک ستاره دنیای بازیگری با نقش آفرینی بیل موری را روایت می کند.

این فیلم در ابتدا کار اکران خود را تنها با ۲۳ سالن آغاز کرده و به فروش ۹۲۵٫۰۸۷ دلاری دست یافت که به طور متوسط برای هر سالن ۴۰٫۲۲۱ دلار خواهد بود که بیشترین میزان فروش به ازای هر سالن برای یک فیلم با اکران محدود در سال ۲۰۰۳ به شمار می آید. اگر چه این فیلم هیچگاه اکران گسترده و در مقیاس وسیع را تجربه نکرد اما با اکران به مدت ۱۹۶ روز و حداکثر در ۸۸۲ سالن سینما توانست موفقیت بزرگی برای کوپولا و کمپانی سازنده در پی داشته باشد. دلیل موفقیت این فیلم در گیشه و استقبال تماشاگران و منتقدان از آن را باید در بازی خیره کننده بیل موری، رزومه کاری تثبیت شده کوپولا در گذشته و بخصوص با فیلم «خودکشی باکره ها» (The Virgin Suicides) و البته نقدهای مثبت منتقدان جستجو کرد.

عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من (۲۰۰۲)

فیلم کمدی و محبوب «عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من» (My Big Fat Greek Wedding) تنها چند روز برای یک سال کامل اکران پرسر وصدا کم داشت و در این مدت توانست از یک فیلم کمدی رمانتیک کم هزینه با بودجه ناچیز ۵ میلیون دلاری و بازیگرانی نسبتاً گمنام به یک فیلم پرفروش تبدیل شده و ۳۶۸٫۷ میلیون دلار فروش داشته باشد که ۲۴۱٫۴ میلیون دلار آن تنها در سینماهای داخلی ایالات متحده بدست آمد. موفقیت این فیلم پرفروش در باکس آفیس کاملاً منحصر به فرد بود. این فیلم در هفته اول اکران خود در ۱۰۸ سالن تنها ۵۹۷٫۳۶۲ دلار فروش داشت اما در دوران اکران طولانی خود تماشاگران بسیاری را به سالن های سینما کشانده و بعد از ۲۰ هفته نمایش توانست در رتبه دومین فیلم پرفروش سال قرار بگیرد.

این فیلم کمدی دوست داشتنی ۱۷ هفته متوالی در میان ۱۰ فیلم پرفروش و برتر باکس آفیس قرار داشت در حالی که تنها یک میلیون دلار برای بازاریابی و تبلیغات این فیلم هزینه شده بود. موفقیت «عروسی یونانی بزرگ و پرریخت و پاش من» بی سابقه بود زیرا اغلب فیلم ها با گذشت زمان دچار افت شدید در تعداد تماشاگران می شوند. اما این فیلم پرفروش توانست فیلم هایی مانند «تایتانیک» (Titanic) و «مانند بکام کات دار بزن» (Bend It Like Beckham) را کنار زده و در آن دوران به عنوان باثبات ترین فیلم در ۲۰ سال اخیر در زمینه حفظ تماشاگران خود تبدیل شود.

نیا واردالوس برای نویسندگی این فیلم توانست نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم نامه غیراقتباسی شده و فیلم او در مراسم گلدن گلوب نیز در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد. اما بعدها مشخص شد که معجزه تنها یک بار رخ می دهد و دنباله این فیلم در سال ۲۰۱۶ به دلیل نقدهای منفی علیرغم بودجه ۱۸ میلیون دلاری اش نتوانست بیش از ۸۸٫۹ میلیون دلار فروش داشته باشد.

فعالیت فراطبیعی (۲۰۰۷)

فیلم های ترسناک با بودجه کم معمولاً فیلم های کم ارزش و سخیفی هستند و به همین دلیل اکثر آن ها موفقیتی در باکس آفیس بدست نمی آورند. در این میان فیلم «فعالیت فراطبیعی» (Paranormal Activity) با بودجه باورنکردنی ۱۵٫۰۰۰ دلار و با داشتن فاکتور ترسناکِ روح و خانه ی جن زده به فروش خیره کننده ۱۹۳٫۵ میلیون دلاری در باکس آفیس بین المللی دست یابد. این فیلم پرفروش و منحصر به فرد تنها در ۷ روز و با استفاده از یک دوربین دستی توسط فردی به نام اورن پِلی فیلم برداری شد. وی یک طراح بازی های کامپیوتری بود که هیچ تجربه ای در فیلم سازی نداشت. بعد از این که «فعالیت فراطبیعی» توانست استیون اسپیلبرگ را به شدت بترساند، بسیاری از مدیران استودیوهای فیلم سازی به تکاپو افتادند و در نهایت کمپانی پارامونت موفق شد امتیاز استفاده از این فیلم را بدست آورد و قصد داشت که با بودجه ای بیشتر این فیلم را بازسازی نماید.

اما وقتی که یک اکران آزمایشی از نسخه اصلی توانست تماشاگران را به شدت در ترس و وحشت فرود ببرد، مسئولین کمپانی پارامونت از بازسازی آن منصرف شده و نسخه اصلی را پس از کمی تغییر در انتهای داستان برای انتشار به سینماها فرستادند. فیلم پرفروش و ترسناک «فعالیت فراطبیعی» مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و در سایت سینمایی روتن تومیتوز نمره ۸۳ درصد را دریافت کرد. همچنین کمپانی پارامونت از روش های خلاقانه بازاریابی و تکنیک های هوشمندانه اکران استفاده کرد و با انتشار «فعالیت فراطبیعی» به شکل محدود توانست به آرامی شور و شوقی در میان تماشاگران برای تماشای این فیلم ایجاد کرده و تنها یک هفته پیش از هالووین، فیلم وارد دوره اکران گسترده شد.

در اولین هفته اکران گسترده که مصادف با پنجمین هفته شروع اکران فیلم بود، این فیلم توانست با ۲۱٫۱ میلیون دلار فروش در رتبه اول باکس آفیس قرار بگیرد. این فیلم در آن زمان با توجه به بودجه ناچیز ساخت خود سودآورترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفت. کمپانی پارامونت از این سود گزاف برای ساخت دنباله های فیلم استفاده کرد و با اختصاص ۳ میلیون دلار به دومین فیلم توانست به فروش ۱۷۷٫۵ میلیون دلاری برسد. قسمت سوم و چهارم با بودجه ۵ میلیون دلار به ترتیب به فروش ۲۰۷ و ۱۴۲٫۸ میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان دست پیدا کردند. اگر چه هیچ یک از این فیلم ها نتوانستند از لحاظ سودآوری با فیلم اول این فرانچایز رقابت کنند اما «فعالیت فراطبیعی» هنوز هم یکی از موثرترین و خوش آتیه ترین فیلم های دنباله دار ژانر وحشت محسوب می شود.

راکی (۱۹۷۶)

شاید مجموعه فیلم های «راکی» (Rocky) را نتوان یکی از پرفروش ترین فیلم های دنباله دار تاریخ سینما دانست اما باید بدانید که قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۷۶ و با بودجه ای تنها یک میلیون دلاری نه تنها سیلوستر استالونه را یک شبه به شهرت رساند بلکه به فروش خیره کننده ۱۱۷٫۲ میلیون دلاری در باکس آفیس جهانی دست یافت. این فیلم ورزشی و خاطره انگیز علاوه بر فروش فوق العاده خود برنده سه جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم سال نیز شد. استالونه برای نوشتن فیلم نامه «راکی» نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شد و علی رغم موفقیت تجاری فیلم، وی برای ساخت اولین فیلم بزرگ خود با مشکلات عدیده ای مواجه شد.

استالونه خود گفته که ۲۰ سناریو متفاوت را برای این فیلم در نظر گرفت تا در نهایت موفق به ساخت این فیلم به شکل نهایی خود شد. علاوه بر این، اروین وینکلر و باب چارتف که تهیه کنندگی فیلم را بر عهده داشتند، برای تامین هزینه های ساخت این فیلم چاره ای به جز هزینه کردن تمامی پس اندازهای مالی و حتی اخذ وام بانکی و در رهن گذاشتن خانه های مسکونی خود نداشتند. استالونه از ساخت این فیلم به عنوان «جهش بزرگ ایمان» یاد کرده و فرانچایز «راکی» از آن زمان تاکنون توانسته در رتبه چهارم فیلم های پرفروش ژانر بوکس قرار بگیرد و در سال ۲۰۱۵ نیز توانست با عنوان جدید خود یعنی «کرید» (Creed) هم حضور خوبی در باکس آفیس داشته و هم نامزدی اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل را برای استالونه به دنبال داشته باشد.

اره (۲۰۰۴)

فیلم ترسناک و پر از صحنه های شکنجه «اره» (Saw) در سال ۲۰۰۴ علیرغم بودجه ناچیز ۱٫۲ میلیون دلاری خود توانست فروش خیره کننده ای به مبلغ ۱۰۳٫۹ میلیون دلار داشته و یک فرانچایز سودآور را در پی داشته باشد که بارها توانسته با بودجه های پایین، دنباله هایی پربیننده را به طرفداران ژانر وحشت معرفی نماید. قسمت اول این فیلم پرفروش و ترسناک با بهره گیری از تبلیغات شخص به شخص توانست در دو ماه ابتدایی اکران خود در میان فیلم های پرفروش باکس آفیس قرار داشته باشد. در هفته اول اکران تماشاگران جوان استقبال خوبی از این فیلم به عمل آورده و بیش از ۶۰ درصد کسانی که به تماشای این فیلم نشستند افراد زیر ۲۵ سال بودند. مغز متفکر این فیلم کسی نبود جز جیمز وان جوان که در زمینه ساخت فیلم های ترسناک با بودجه کم اما موفق و پرفروش یک استاد تمام عیار محسوب می شود.

فیلم پرفروش «اره» اولین فیلم جیمز وان بود که ساخت آن تنها ۱۸ روز زمان برد و همین موضوع هزینه ساخت فیلم را به شدت کاهش داده و سودآوری آن را تضمین نمود. دنباله های این فیلم نیز هرچند با فراز و نشیب هایی در باکس آفیس مواجه بوده اند اما همچنان به سودآوری خود ادامه داده و ۸ فیلم این فرانچایز تاکنون بیش از ۹۷۶ میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشته اند. جدیدترین فیلم این فرانچایز با عنوان «اره برقی» (Jigsaw) در سال ۲۰۱۷ اکران شده و با بودجه ناچیز ۱۰ میلیون دلاری خود توانست به فروش ۱۰۲٫۹ میلیون دلاری در سطح سینماهای جهان دست یابد که نشان از دوام قدرت تاثیرگذاری فیلم اورجینال این مجموعه دارد.

شکاف (۲۰۱۶)

ام نایت شیامالان برای ساخت فیلم ترسناک جدید خود با عنوان «شکاف» (Split) در سال ۲۰۱۶ بودجه ای اندک را در نظر گرفت و فیلم خود را با بهره بردن از نبوغ بازیگری جیمز مک آووی تنها با ۹ میلیون دلار بودجه ساخت. نتیجه نشان داد که این کارگردان هندی الاصل که در زمینه ساخت فیلم های پیچیده و با داستان های ترسناک غیرقابل پیش بینی تبحر دارد ترفند موثری را برای ساخت این فیلم در نظر گرفته است. فیلم ترسناک و تحسین شده «شکاف» در نهایت توانست بیش از ۲۷۸٫۵ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد و سه هفته متوالی در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم در باکس آفیس داخلی قرار داشته باشد.

این فیلم پرفروش که در واقع دنباله ای بر فیلم دیگر شیامالان با نام «نشکن» (Unbreakable) در سال ۲۰۰۰ است داستان یک بیمار روانی با بازی مک آووی را روایت می کند که سه دختر نوجوان را می دزدد. این فیلم نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده و با دریافت نمره ۷۵ درصد از سایت سینمایی روتن تومیتوز توانست در فستیوال سینمایی ساترن اواردز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم تریلر سال شود. فیلم پرفروش و ترسناک اما متفاوت «شکاف» پنجمین فیلم شیامالان بود که فروش آن از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در سینماهای داخلی ایالات متحده می گذشت و بار دیگر ثابت کرد که وی تبحر انکارناپذیری در جلب سینماروها به تماشای فیلم های خود دارد. این فیلم بسیار بهتر از پیش بینی ها ظاهر شده و در هفته های متوالی در میان فیلم های پرفروش و پربیننده سال قرار داشت.

منبع looper
از طريق Rooziato
ممکن است شما دوست داشته باشید

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of