معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید

ایام تعطیلات نوروز یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ایام سال می باشد که می توان خستگی یک سال کاری را جبران کرد. در این میان اکثر افراد و خانواده ها از قبل برای این ایام تعطیل برنامه ریزی کرده و هر یک به نحوی این ایام را می گذرانند؛ برخی با سفر و برخی با در کنار خانواده بودن. راه های مختلفی برای لذت بردن از این ایام وجود دارد که بسته به شرایط و علایق افراد متفاوت خواهد بود. در این میان تماشای برنامه ای تلویزیونی یکی از بهترین و معمول ترین روش هایی است که خانواده ها و افراد در نظر می گیرند. امروزه با توجه به این که دوران طلایی تلویزیون نامیده می شود بسیاری اوقات فراغت خود را با تماشای یک سریال تلویزیونی می گذرانند.

در سال های اخیر علاوه بر سریال های تلویزیونی داخلی و سریال های مخصوص نمایش خانگی، سریال های خارجی نیز طرفدارن زیادی پیدا کرده اند. بدین ترتیب قصد داریم در مطلبی به تفکیک شبکه های تلویزیونی خارجی، سریال های برتر هر شبکه یا سرویس اینترنتی را به شما معرفی کنیم که در صورت علاقه در ایام تعطیلات نوروز به تماشای تعدادی از آن ها بنشینید. در ادامه قصد داریم بهترین سریال های شبکه‌های خارجی را معرفی کنیم.

شبکه AMC

۱۰- موعظه گر

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

چند وقتی است که شبکه AMC نیز از روش نتفلیکس برای ساخت سریال های پرطرفداری مانند «بی باک» (Daredevil) و «جسیکا جونز» ( Jessica Jones) تبعیت می کند و در مواردی به سراغ داستان های کمیک رفته است. یکی از این ساخته های این شبکه سریال تلویزیونی «موعظه گر» (Preacher) است که بر اساس یک سری کتاب کمیک نوشته گرت انیس و استیو دیلون ساخته شده و با داستان فانتزی ماجراجویی پیچیده خود داستان کشیشی به نام جسی کاستر را روایت می کند که پس از یک اتفاق غیرطبیعی در کلیسایش با یک خون آشام برای رسیدن به خدا همراه می شود. «موعظه گر» با داستان عجیب، جذاب و سرگرم کننده خود به سرعت به یکی از سریال های محبوب شبکه AMC تبدیل شد.

فاکتور اسکیزوفرنی در ابعاد گسترده شخصیتی همراه با موجی از درام و درگیری ها و خونریزی های بی پایان باعث شده که این سریال به یکی از سریال های برتر ژانر خود بدل گردد. شاید بتوان «موعظه گر» را خشن ترین سریال شبکه AMC دانست که پر از خون آشام های مست و درگیری های فیزیکی خیره کننده است اما در لحظاتی که خبری از این اکشن و خشونت ها نیست نیز بیننده را با خود همراه می سازد.

۹- انسان ها

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۲ فصل)

داستان سریال علمی تخیلی «انسان ها» (Humans) در یک دنیای واقعیت مجازی می گذرد که در واقع داستانی کلیشه ای را با طرحی نو به ترسیم می کشد. در این دنیا، گجتی که باید همه داشته باشند و یکی از ضروریات زندگی است « Synth» نام دارد که یک روبات بسیار هوشمند خدمتکار است . این روبات ها شباهت بسیار عجیبی به انسان ها از هر لحاظی دارد و به سختی می توان بین او و انسان تفاوتی قایل شد. وقتی که یک خانواده انگلیسی نسخه ربات خدمتکار مخصوص خود را دریافت می کنند، درهای درگیری و کشمکش بین این خانواده باز شده و بین انسان ها و این ربات های باهوش درگیری هایی ایجاد می شود. داستان و موضوع «انسان ها» چیزی نیست که تاکنون در تلویزیون به آن پرداخته شده باشد.

سریال ها، فیلم ها و کتاب های بسیاری وجود دارند که به موضوع انسان های مصنوعی و سایبرگ ها پرداخته اند. اما این سریال درام داستانی متفاوت را در مورد این ساختارهای کلیشه ای بیان می کند که کمتر به آن پرداخته شده است. «انسان ها» به شیوه ای تاثیرگذار به بررسی معضلاتی مانند تنهایی و پشیمانی می پردازد که انسانیت درون انسان ها را به نمایش می گذارد. همه چیز از داستان سریال گرفته تا بازی ها و کارگردانی در سطح بالایی قرار دارد و بدون شک باید آن را سریالی جذاب و موفق دانست که ارزش تماشا کردن دارد.

۸- هل آن وییلز

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ (۵ فصل)

همه از داستان های خوب وسترن خوششان می آید و بعد از «دد وود» (Deadwood) از شبکه HBO، می توان سریال «هل آن وییلز» (Hell on Wheels) را بهترین سریال وسترن تمام دوران نامید. در این وسترن، آنسون مونت نقش کالن بوهانن را بازی می کند، یک سرباز سابق کنفدراسیون که به عنوان مهندس ارشد در ساخت اولین خط راه آهن قاره ای مشغول به کار می شود. وی ابتدا در تلاش برای پیدا کردن سربازانی که همسر و فرزندش را به قتل رسانده اند وارد این حرفه می شود اما رفته رفته درگیر این کار شده و رهبری کارگران را بر عهده می گیرد. رفته رفته علاوه بر داستان بوهانن، داستان شخصیت های دیگری که در اطراف او حضور دارند نیز به تصویر کشیده می شود که بوهانن نیز به نحوی در آن ها دخیل می شود.

این سریال با بهره بردن از تعداد زیادی بازیگر سرشناس، غنی از موضوعات جذاب است هر چند گاهی اوقات تعداد داستان ها و اتفاقات در یک برهه زمانی خاص و محدود از کنترل خارج می شود و به موضوعات به طور عمیق پرداخته نمی شود. در فصل اول زمان زیادی صرف شناخت شخصیت ها و آشنایی با افکار و اهداف آن ها می شود که شاید برای تماشاگر کمی خسته کننده باشد. اما فصل دوم کیفیت بسیار بهتری داشته و جبران خسته کنندگی احتمالی فصل اول را خواهد کرد. رفته رفته داستان در مسیر درست قرار گرفته و با سرعتی مناسب به پیش می رود. اگر دوستدار فیلم های وسترن هستید به شما توصیه می کنیم که این سریال را از دست ندهید.

۷- چرخش: جاسوسان واشنگتن

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ (۴ فصل)

سریال تاریخی «چرخش: جاسوسان واشنگتن» (TURN: Washington’s Spies) که بر اساس کتابی به همین نام نوشته الکساندر رز ساخته شده داستان یک کشاورز اهل لانگ آبلند به نام ایب وودهال را روایت می کند که همراه با تعدادی از دوستان دوران کودکی خود حلقه کالپر را تشکیل می دهد که اولین سازمان جاسوسی آمریکا بود که در سال ۱۷۷۶ و در بحبوحه نبردهای آمریکا برای استقلال شکل گرفت. اگر چه «چرخش: جاسوسان واشنگتن» در بسیاری از موارد در داستان زندگی شخصیت ها از تخیلات نویسندگان سود برده اما از این داستان ها برای ساختن یکی از بهترین سریال های تاریخی تلویزیون استفاده کرده است.

جیمی بل که با بازی در فیلم «کینگ کنگ» در کودکی به شهرت رسید در این سریال در نقش آبراهام وودهال بازی خیره کننده از خود به نمایش می گذارد و نقش کشاورزی را بازی می کند که به جاسوسی روی آورده و سفری بسیار وحشتناک را به درون جنگ استقلال آمریکا آغاز می نماید. باقی شخصیت ها نیز به نوبه خود عملکرد مناسبی داشته و داستان عاطفی و پرتنش سریال شما را سرجایتان میخکوب خواهد نمود.

۶- بایست و آتش بگیر

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ (۴ فصل)

داستان سریال «بایست و آتش بگیر» (Halt and Catch Fire) در دهه ۱۹۸۰ و در دوران شکوفایی یکباره تکنولوژی رخ می دهد که در آن جو مک میلان، مسئول بخش فروش کمپانی آی بی ام، یک مهندس کامپیوتر بی میل به نام گوردون کلارک و یک برنامه نویس بااستعداد به نام کامرون هو را برای یک پروژه برنامه نویسی مهم استخدام می کند که باعث ایجاد انقالابی در زمینه کامپیوترهای شخصی خواهد شد. اگر چه صحبت در مورد برنامه نویسی و کسانی که به شدت به دنیای کامپیوتر و اینترنت علاقه دارند نمی تواند موضوع خوبی برای یک درام جذاب تلقی شود اما «بایست و آتش بگیر» بسیاری جذاب و دیدنی است، نه با خاطر موضوع تکنولوژی و دنیای کامپیوتری که در این سریال به آن پرداخته می شود بلکه به دلیل ساختار عاطفی شخصیت هایی که با دقت تمام به تصویر کشیده می شوند.

«بایست و آتش بگیر» نیز مانند فیلم تحسین شده «شبکه اجتماعی» (The Social Network)، از شاهکارهای دیوید فینچر، به بررسی روانشاناختی و عاطفی شخصیت های داستان با پس زمینه ای در دنیای تکنولوژی می پردازد. این سریال نیز مانند پشت کامپیوتر ماندن به خاطر تئوری های توطئه کمپانی های کامپیوتری، رقابت های شخصی و تفاوت دیدگاه ها که در سراسر داستان آن موج می زند شما را به خود معتاد خواهد کرد.

۵- کشتار

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ (۴ فصل)

اگر چه این سریال در نهایت با پخش فصل پایانی در نتفلیکس همراه بود اما «کشتار» (The Killing) برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ در شبکه AMC منتشر شد. این درام جنایی آمریکایی از یک سریال تلویزیونی دانمارکی با نام «جنایت» (The Crime) اقتباس شده و داستانی پیچیده در مورد یک مامور بازجویی جنایی اداره پلیس، یک خانواده داغدار و کمپین انتخاباتی شهرداری بعد از پیدا شدن جنازه یک دختر ۱۷ ساله در صندوق عقب یک ماشین که در آب غرق شده را به تصویر می کشد. با بهره بردن از بازیگران شاخصی مانند جوئل کینامان و میریل انوس، «کشتار» ترسی شدید با حال و هوای تاریک خود در شما ایجاد خواهد نمود.

شاید بتوان تنش و پیچیدگی داستان این سریال را با «توین پیکس» (Twin Peaks) مقایسه کرد که هر بار از خود خواهید پرسید قاتل کیست. سیر روایی داستان بسیار تاثیرگذار و تکان دهنده است و دائم شما را آشفته خواهد کرد به طوری که هنگام تماشای آن توان نشستن بی حرکت را نخواهید داشت. اما در کمال ناباوری ادامه این سریال در سال ۲۰۱۳ به دلیل کم بود بیننده در این شبکه کنسل شده و نتفلیکس فصل چهارم آن را در سال ۲۰۱۴ ساخت که باعث خوشحالی بینندگان شد و با بستن داستان و نتیجه گیری پایانی باعث شد پایانی درخور برای این سریال رقم بخورد.

۴- بهتره با سال تماس بگیری

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال «بهتره با سال تماس بگیری» (Better Call Saul) ثابت کرد که سریال های اسپین آف نیز می توانند به جای خود جذابیت داشته و جایگاهی مستقل از ریشه خود را در میان بینندگان کسب کنند. این سریال که داستان یکی از شخصیت های فرعی اما جذاب سریال «بریکینگ بد» را روایت می کند بر روی شخصیت جیمی مک گیل با بازی استادنه باب اودنکرک تمرکز دارد که یک وکیل جنایی است و خیلی زود به وکیل دوست داشتنی اما آب زیرکاه والتر وایت تبدیل می شود و برای او به پولشویی پرداخته و مشکلات حقوقی اش را به روش هایی خاص و البته غیرقانونی حل می کند. در این میان شخصیت های جدید دیگری نیز وارد ماجرا می شوند که هر کدام در زندگی شخصی جیمی نقش خاص خود را دارند.

بدون شک دیدن این سریال پس از پایان «بریکینگ بد» کمی از ناراحتی شما بابت پایان آن را جبران خواهد کرد و در کنار آن داستانی مستقل و دوست داشتنی را با همان سیر روایی خیره کننده تماشا خواهید کرد. ابتدا به نظر می رسید «بهتره با سال تماس بگیری» یک سریال کمدی باشد اما خیلی زود با یک سریال درام جدی و بسیار منسجم مواجه شدیم که البته مولفه هایی کمدی نیز در آن دیده می شود اما داستانی کاملاً جدی دارد. تبدیل شدن شخصیت جیمی به سال گودمن به تاریکی و ناخوشایندی والتر وایت نیست و سناریو سریال نیز به اندازه «بریکینگ بد» بی نقص و با جزییاتی دقیق صورت گرفته است. اگر چه این سریال را شاید شاید نتوان با «بریکینگ بد» مقایسه کرد اما بدون شک می توان آن را شاهکاری دیگر از وینس گیلیگان و باب اونکرک نامید که ارزش تماشا کردن دارد.

۳- مردان دیوانه

مدت انتشار: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ (۷ فصل)

سریال «مردان دیوانه» (Mad Men) با ۵ جایزه گلدن گلوب ، از جمله یک جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی برای جان هام، یک داستان جاه طلبانه و گاه ناراحت کننده در مورد فرهنگ، کلیشه ها و زیاده روی های اوایل دهه ۱۹۶۰ است. این سریال داستان زندگی شخصی و کاری کارمندان یکی از کمپانی های تبلیغاتی کوچک در شهر نیویورک را روایت می کند. در واقع تمرکز اصلی این سریال به طور ویژه بر روی مدیر درمانده و مرموز این موسسه تبلیغاتی به نام دان دریپر با بازی جان هام است که گذشته تاریک او همزمان با پیشرفت داستان به سراغ او می آید.

داستان سریال در روزگاری است که همه چیز توسط شرکت های تبلیغاتی کنترل می شد و دقت و درستی به شدت نادیده گرفته می شد و این موضوع به جنسیت گرایی و پیشداوری هایی ناخوشایند منجر می شد. سریال «مردان دیوانه» دارای سناریویی بی نقص بوده و بازیگرانی سرشناس نیز این سناریو را به بهترین شکل ممکن به تصویر کشیده اند. شخصیت دریپر بار اصلی داستان را به دوش می کشد که یک نابغه بسیار خلاق اما درونی آشفته و ناآرام دارد. این سریال حتی در فصل هفتم نیز یکی از پربیننده ترین سریال های شبکه بود و هنوز نیز تماشای آن لذت خاص خود را خواهد داشت.

۲- مردگان متحرک

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تاکنون (۸ فصل)

در دوران معاصر شاید بتوان بعد از سریال «بازی تاج و تخت» این سریال را پربیننده ترین سریالی دانست که هنوز ادامه دارد. سریال «مردگان متحرک» (The Walking Dead) بر اساس یک مجموعه داستان کمیک با همین نام و به کارگردانی رابرت کرکمن و تونی مور ساخته شده و شهرت آن مانند داستان اپیدمی زامبی محور خود خیلی زود در سراسر جهان پخش شد. فرانک دارابونت مشهور در نقش مدیریت اجرایی این سریال نقش ایفا می کند که برای اعتبار بخشیدن به این سریال کافی به نظر می رسد. این سریال ترسناک درام داستان یک کلانتر به نام ریک گریمز را روایت می کند که رهبری گروهی از بازماندگان در دنیایی که توسط زامبی ها تسخیر شده را بر عهده می گیرد.

این گروه به کمک همدیگر برای زنده ماندن در این دنیای خشن و مرگبار دست به هر کاری می زنند و رفته رفته علاوه بر مردگان متحرک خود را در برابر انسان های زنده شروری می بینند که برای زنده ماندن از هیچ جنایتی فروگذار نمی کنند. وقتی این سریال در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار منتشر شد بسیاری را شیفته خود کرد و تا فصل های سوم و چهارم بسیار جذاب و درگیر کننده پیش رفت اما از آن به بعد تغییراتی در آن ایجاد شد که به سیر صعودی سریال صدمه وارد نمود. سریال «مردگان متحرک» یکی از پربیننده ترین سریال های تاریخ تلویزیون به شمار می آید.

بخش زیادی از جذابیت این سریال بر عهده بازیگران خوبی است که در شخصیت های مختلف حضور دارند که مانند بسیاری از دیگر فیلم ها و سریال های زامبی محور تنها کاریکاتورهایی متحرک نیستند. علی رغم افت شدید در فصل های ۵ تا ۷ اما در فصل ۸ مقداری از تنش و جذابیت داستان بازگشته و باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره ای بود. اگر این سریال را ندیده اید بهتر است آن را از دست ندهید زیرا تجربه نشان داده که تماشای ۳ فصل اول آن خواب را از شما خواهد گرفت!

۱- بریکینگ بد

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ (۵ فصل)

اگر چه شبکه تلویزیونی AMC ثابت کرده که در زمینه ساخت سریال های تلویزیونی جذاب و دیدنی تبحر دارد اما انتخاب ما برای صدر این فهرست کار چندان سختی نبود. سریال بی نظیر «بریکینگ بد» (Breaking Bad) ساخته وینس گیلیگان در مورد یک معلم شیمی دبیرستانی که به سلطان مواد مخدر شیمایی تبدیل می شود، از آن دسته سریال هایی است که در هر نسل تنها یک بار از آن ها ساخته می شود. داستانی هوشمندانه با بازی خیره کننده و بی نظیر برایان کرانستون باعث شده یکی از معدود سریال هایی را شاهد باشید که هر چه داستان پیش می رود و فصل ها یکی پس از دیگری می آیند، بر جذابیت داستان افزوده شود. البته نباید از بازی خوب آرون پاول در نقش جوانی درمانده و راه گم کرده به نام جسی پینکمن نیز غافل شد.

کارگردانی بی نقص و فیلم برداری هوشمندانه و حرفه ای در هر اپیزود به خوبی دیده می شود و تنش و کشمکش داستان که باعث می شود ناخوداگاه ناخن هایتان را بجوید در سراسر سریال جریان دارد. در این میان ستون فقرات اصلی «بریکینگ بد» و شاید زیباترین جنبه آن، تغییر شخصیت آرام والتر وایت از یک مرد ساده و معمولی و گاه دست و پا چلفتی به شخصیتی در حد «صورت زخمی» است که برای رفع عطش درونی خود هر کاری می کند. هیچ تغییر شخصیتی از قهرمان به ضد قهرمان در تاریخ سینما و تلویزیون به این زیبایی رخ نداده است. شاید زیبایی این تغییر را بتوان با تغییر شخصیت مایکل کورلئونه در فیلم «پدر خوانده» مقایسه کرد. با هر عمل شنیع و زشتی، والتر آرام آرام به شخصیت شرور هایزنبگ نزدیک می شود که باعث می شود رفته رفته از او متنفر شویم اما همزمان او زا نیز دوست داشته باشیم.

باور کردنی نیست که شخصیتی را همزمان دوست داشته و از او متنفر باشیم اما اگر این سریال را دیده اید بدون شک همین حس را در مورد والتر وایت داشته اید. با بازی های خیره کننده، داستانی جذاب و دیدنی و کارگردانی بی نقص باید «بریکینگ بد» را پادشاه برنامه سازی های شبکه AMC دانست و باید گفت زنده باد پادشاه! شاید کمتر کسی را بتوان یافت که به دنیای سریال های تلویزیونی علاقه داشته و این سریال را ندیده باشد اما اگر این مطلب را می خوانید و هنرنمایی برایان کرانستون را ندیده اید باید همان جمله کلیشه ای را به زبان بیاوریم: نصف عمرتان بر باد رفته است!

همانند شبکه ها و سرویس های تلویزیونی و اینترنتی دیگر نیز شبکه AMC تولیدات زیاد و فوق العاده ای در زمینه سریال های تلویزیونی داشت است که در این فهرست سعی شد تنها به ۱۰ مورد از بهترین آن ها اشاره شود. علاوه بر این ۱۰ مورد می توان به سریال های دیگری از این شبکه اشاره کرد که مطمئنا! ارزش وقت گذاشتن را خواهند داشت. از این عناوین می توان به سریال های «روبیکان» (Rubicon)، «به سوی سرزمین های بد» (Into the Badlands)، «از مرده های متحرک بترس» (Fear the Walking Dead)، «مرده سخنگو» (Talking Dead)، «هیولا را تغذیه کن» (Feed the Beast) و «زندانی» (The Prisoner) اشاره کرد.


شبکه HBO

۱۰- دد وود

مدت انتشار: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ (۳ فصل)

سریال وسترن «دد وود» (Deadwood) را یکی از بهترین سریال های تلویزیونی تمام دوران می دانند که در آن دیوید میلچ دنیایی متمایز را می سازد؛ با شخصیت هایی که زبان خاص خود را دارند و ترکیبی زیبا از داستان های شکسپیر و زندگی هفت تیرکش ها را در شهری خیالی به وجود می آورند. «دد وود» داستان شهری به نام دد وود در داکوتای جنوبی و در دهه ۱۸۷۰ روایت می کند که رفته رفته از یک کمپ کوچک به شهری نسبتاً بزرگ تبدیل می شود و بسیاری از شخصیت های واقعی تاریخی غرب وحشی را در خود جای می دهد. بازیگران بااستعداد زیادی در این سریال حضور دارند که شهر دد وود را با تمامی خطر، فساد و کشمکش های خانوادگی اش زنده نگه می دارند.

«دد وود» نحوه شکل گیری جوامع انسانی، روابط انسان ها با یکدیگر، خیانت ها و اتحادها و اخلاقیات انسان را به طرز زیبا و سرگرم کننده ای مورد بررسی قرار می دهد و به دلیل قابل درک بودن داستان و واقعی بودن شخصیت ها به راحتی با تماشاگر ارتباط برقرار می کند. اگر چه این سریال تماشاگران بسیاری داشت و منتقدان را نیز به خود جلب کرده بود اما ناگهان پخش آن پس از سه فصل به پایان رسید. کسانی که به ژانر وسترن علاقه دارند بدون شک از تماشای این سریال لذت خواهند برد.

۹- کارآگاه حقیقی

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۲ فصل)

سریال «کارآگاه حقیقی» (True Detective) در فصل اول به نویسندگی نیک پیزولاتو و کارگردانی متفاوت کری فوکوناگا یکی از سریال های جنایی متفاوت و شجاعانه سال لقب گرفت. در فصل اول «کارآگاه حقیقی» متیو مک کانهی و وودی هارلسون در دو مورد از بهترین نقش آفرینی های یک دهه اخیر در تلویزیون نقش دو مامور پلیس جنایی را بازی می کنند که درباره پرونده قتلی که در سال ۱۹۹۵ رخ داده تحقیق می کنند که به دلیل پیدا شدن شواهدی جدید بار دیگر و پس از سال ها بار دیگر به بررسی آن می پردازند. این فصل ترکیبی از نوآر و داستانی رازآلود در مورد قتل است که با پیچیدگی های داستانی غیرمنتظره و لایه های متعددی از رمز و راز و پنهانکاری مزین شده است. فصل دوم «کارآگاه حقیقی» با داستانی مجزا و بازیگرانی متفاوت نتوانست موفقیت فصل اول را تکرار کند.

۸- امپراطوری بوردواک

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ (۵ فصل)

اگر می خواهید در مورد سریال «امپراطوری بوردواک» (Boardwalk Empire) قضاوت کنید ابتدا باید بدانید که ۵۷ بار نامزد دریافت جایزه امی شده و در این میان ۲۰ بار برنده این جایزه شده است. اگر بخواهید در مورد «امپراطوری بوردواک» بدانید باید بگوییم که این سریال داستان «خانواده سوپرانو» را با همان جذابیت در دهه ۱۹۲۰ روایت می کند. «امپراطوری بوردواک» دارای داستانی بی نقص است که با بازی های خیره کننده بازیگران خود تکمیل می شود. در ابتدا تماشای سریال برای شما سخت خواهد و نمی توانید ارتباط بین اتفاقات را متوجه شوید اما رفته رفته همه چیز آشکار می شود.

در «امپراطوری بوردواک» ناکی تامپسون (استیو بوشمی) مردی سیاستمدار است که در در دوران ممنوعیت خرید و فروش مشروبات الکلی، تجارت قاچاق آن را در کانزاس سیتی در دست می گیرد و در این راه با سیاستمداران، پلیس ها، قانونگذاران و باندهای مافیایی ارتباط برقرار می کند. این سریال با دیگر سریال های مافیایی و گانگستری متفاوت است اما آرام آرام شما را درگیر خود می سازد. سریال «امپراطوری بوردواک» از دیدگاه تاریخی به نحوه شکل گیری باندهای مافیایی امروزی می پردازد و با داستان سرایی و بازی هایی خارق العاده رسالت خود را با پیامی نه چندان کلیشه ای به پایان می رساند. تمامی ۵ فصل «امپراطوری بوردواک» از زیبایی خاص خود برخوردار بوده و ضعفی در آن ها دیده نمی شود. «امپراطوری بوردواک» نیز از آن دسته سریال هایی است که طرفداران داستان های مافیایی و گانگستری را راضی خواهد کرد.

۷- بازماندگان

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ (۳ فصل)

سریال «بازماندگان» (The Leftovers) درامی تاریک، رازآلود و علمی تخیلی است که رگه هایی از تعلیمات دینی و مدیتیشن پس از یک غم بزرگ در آن دیده می شود. داستان «بازماندگان» در دنیایی رخ می دهد که در آن دو درصد از جمعیت جهان به شیوه ای مرموز ناپدید شده اند. «بازماندگان» به پرسش در مورد ایمان، مرگ، ماوراء الطبیعه، تولد دوباره و زندگی پس از مرگ می پردازد و همزمان با بازی خیره کننده و بی نظیر کری کوون، رجینا کینگ، کریستوفر اکلستون و جاستین ثرو شما را پای خود میخکوب خواهد کرد. فصل اول سریال بیش از حد غمناک است و این موضوع شاید شما را آزرده سازد اما دو فصل بعدی را می توان شاهکارهایی به تمام معنا دانست.

داستان «بازماندگان» بسیار هنرمندانه نوشته شده و از لحاظ عاطفی و احساسی بسیار قدرتمند است و سفری عرفانی را در لایه هایی از راز، کنایه های ادبی و فرهنگی، شوخی و احساسات درونی انسان به تصویر می کشد. «بازماندگان» از بهترین سریال های شبکه اچ بی اُ به شمار می آید که علیرغم طول کم و به اتمام رسیدن زودهنگامش اما پایانی بی نظیر داشت.

۶- وست وورلد

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۱ فصل)

سریال علمی- تخیلی «وست وورلد» (Westworld) با بن مایه هایی وسترن از آن دسته سریال هایی است که تا نبینید نمی توانید در مورد آن قضاوت کنید. «وست وورلد» شاهد حضور ستاره های بسیاری چه در پشت و چه در جلو دوربین است و همین موضوع می تواند برای قرار گرفتن سریال «وست وورلد» در این فهرست کافی باشد. داستان سریال در یک مکان افسانه ای و ساختگی به نام وست وورلد می گذرد که یک پارک سرگرمی بسیار پیشرفته با تم وسترن است که میزبان هایی به شکل روبات های انسان نما (اندروید) ساکن آن هستند.

هر یک از مشتریان ثروتمند این پارک می توانند با پرداخت مبالغی هنگفت با استفاده از این شخصیت های انسان نما هر داستانی که بخواهند را به هر شیوه ای که دوست داشته باشند به تصویر بکشند بدون این که مورد بازخواست قرار بگیرند. در واقع مشتریان می توانند خود دنیای غرب وحشی را با استفاده از این تکنولوژی پیشرفته تجربه نمایند و همراه با ربات های انسان نما داستانی را بوجود بیاورند که برای هر مشتری می توان متفاوت باشد. «وست وورلد» با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شده و به خاطر داستان جدید خود به یکی از پربیننده ترین سریال های شبکه تبدیل شد. لازم است بدانید که بازیگران سرشناسی مانند آنتونی هاپکینز، ایوان راشل وود، ثاندی نیوتون، جفری راید، لوک همسوورث و اد هریس در این سریال حضور دارند.

۵- دروغ های کوچک بزرگ

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «دروغ های کوچک بزرگ» (Big Little Lies) نیز از آن دسته سریال های سال گذشته میلادی بود که چشم ها را خیره کرده و بار دیگر هنر تلویزیون را به رخ سینما کشید. داستان «دروغ های کوچک بزرگ» که بر اساس رمانی به همین نام نوشته لیان موریارتی ساخته شده است در یک شهر کوچک و آباد می گذرد که در آن زنانی زندگی می کنند که با هم دوست بوده و در ظاهر زندگی سرشار از خوشبختی و شادی دارند. اگر چه «دروغ های کوچک بزرگ» در ابتدا با یک قتل مرموز آغاز شده و بیننده را با یک معمای جنایی روبرو می سازد اما در ادامه سریال به زندگی شخصی و اجتماعی زنان، روابط دوستی بین آن ها و خشونتی که ممکن است در خانه هایشان تجربه کنند می پردازد. شخصیت های اصلی سریال بسیار پیچیده هستند و علیرغم دوستی، رقابتی بین آن ها وجود دارد که از غرور خانوادگی شان سرچشمه می گیرد.

بدون شک بازی های خیره کننده ریس ویثرسپون و نیکول کیدمن که جوایز متعددی را نیز برای آن ها در پی داشت بیش از هر چیزی دیگری در «دروغ های کوچک بزرگ» به چشم دیده می شود. این سریال از آن دسته سریال هایی است که علیرغم تمرکزش بر دنیایی زنانه می توان تماشای آن را به هر جنسیتی و به خصوص زنان توصیه کرد.

۴- گروه برادران

مدت انتشار: ۲۰۱۱ (۱ فصل)

جنگ همواره یکی از موضوعات ظریفی بوده که برای ساختن سریال ها و فیلم های موفق به کار گرفته شده است. مینی سریال «گروه برادران» (Band of Brothers) با ترکیبی از داستان و مصاحبه و صحنه های واقعی سریالی جنگی ساخته که بهترین سریال جنگی تاریخ تلویزیون لقب گرفته است. «گروه برادران» داستان مستند گروهی از سربازان ارتش ایالات متحده در دوران جنگ جهانی دوم را به تصویر می کشد که از داستان های واقعی و مستند الهام گرفته است. داستان این گروه با استفاده از بازیگرانی جوان و بااستعداد از زمان حضور در اردوگاه های آموزشی آغاز شده و تا پیاده شدن این نیروها در نورماندی و پایان نبرد ادامه می یابد. این مینی سریال ۱۰ قسمتی از آن دسته سریال هایی است که شباهت بسیاری به فیلم «نجات سرباز رایان» دارد و این موضوع نیز بی دلیل نیست زیرا استیون اسپیلبرگ خود تهیه کنندگی این سریال را بر عهده داشته است.

نکته ساده اما اصلی «گروه برادران» این است که مردان جوانی ساده و معمولی برای انجام کاری بزرگ انتخاب می شوند و همین موضوع باعث زیبایی آن شده است. در هر اپیزود پس از مصاحبه با یکی از بازماندگان این گروه داستان یکی از شخصیت های اصلی بازگو شده و از دید او نبرد به تصویر کشیده می شود. تجربیات و موانع فیزیکی، روحی و روانی که این سربازان در نبرد واقعی جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده بودند به خوبی در این سریال روایت شده است. اگر به فیلم های جنگی و هیجانی علاقه دارید «گروه برادران» را از دست ندهید.

۳- بازی تاج و تخت

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تاکنون (۷ فصل)

چند سالی است که جورج آر آر مارتین با سریالی فانتزی-تاریخی برگرفته از رمان «ترانه یخ و آتش» (Song of Ice and Fire) انقلابی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده است. «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) سریالی است که در سال های اخیر یکه تاز میدان تلویزیون و سریال های تلویزیونی بوده و کمتر کسی پیدا می شود که اسم آن را نشنیده باشد. این سریال سبکی شبیه مجموعه فیلم های «ارباب حلقه ها» دارد اما در مواردی این شاهکار سینمایی را نیز پشت سر می گذارد. «بازی تاج و تخت» چنان دقیق و پرجزییات ساخته شده که در بسیاری از موارد توان پرداختن به تمامی شخصیت های اصلی در یک اپیزود یک ساعته را ندارد. اگر چه دنیای سریال کاملاً فانتزی است اما تمامی داستان های به تصویر کشیده شده ملموس و انسانی هستند.

ساکنان مناطق وستروس و اسوس در دنیایی ترسناک و بیرحم برای زنده ماندن تلاش می کنند و در اغلب موارد چیزی جز شکست عاید آن ها نمی شود. در «بازی تاج و تخت» قهرمانان نیز به اندازه شخصیت های منفور مرگ را در آغوش می کشند، هیچ شخصیتی در امان نیست و هر لحظه مسیر داستان عوض می شود و اتفاقی غیرمنتظره رخ می دهد که دهان بیننده از تعجب باز می ماند. دیالوگ های سریال در هر اپیزود خود داستانی جداگانه دارند. هر دیالوگی دنیایی از معنی و ایهام در خود دارد که باید روی آن فکر کنید. در سریال «بازی تاج و تخت» همه چیز خواهید دید پس برای هر چیزی آماده باشید. بعید است کسی که این مطلب را می خواند «بازی تاج و تخت» را ندیده باشد از این رود دیگر از توصیه کلیشه ای «این سریال را ببینید!» استفاده نمی کنیم!

۲- خانواده سوپرانو

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ (۶ فصل)

سریال درام جنایی-گانگستری «خانواده سوپرانو» (The Sopranos) یکی از شاهکارهای شبکه تلویزیونی HBO است که ما را به یاد قسمت اول «پدرخوانده» و فیلم های مافیایی و گانگستری مارتین اسکورسیزی می اندازد. «خانواده سوپرانو» نیز نقش مهمی در تغییر دیدگاه نسبت به تلویزیون داشت و یکی از تاثیرگذارترین سریال های تاریخ تلویزیون به شمار می آید. تا قبل از «خانواده سوپرانو» چنین حجمی از موفقیت با یک داستان اورجینال در دنیای تلویزیون تجربه نشده بود. در این سریال تونی سوپرانو (جیمز گاندولفینی) نقش رهبری مقدس و چالش ناپذیر یک خانواده مافیایی را بر عهده دارد که در عین این که مردی قصی القلب و بیرحم در مقام رییس یک باند مافیایی است اما در خانه اش مردی مهربان و پدری دلسوز است که سعی می کند با همه دوست باشد و به همه کمک کند.

در عین حال او دوستی خوش قلب، بیماری روانی، بیماری جنسی و قاتلی سنگدل است که بیننده بین تنفر و همدردی از/ با او دودل و معلق باقی می ماند. قاتلان بیرحم نیز تک بعدی نیستند، آن ها هم احساس می کنند، آرمان دارند، دلایل معقول خود را دارند و به خانواده خود عشق می ورزند. «خانواده سوپرانو» با زیبایی تمام و باورپذیری خارق العاده ای این درام جنایی دینامیک و پیچیده به یک داستن سرگرم کننده، هیجان انگیز و دوست داشتنی تبدیل می کند. شخصیت های «خانواده سوپرانو» بدون استثنا به یکی از اطرافیان ما شباهت دارند و به همین دلیل بود که تماشاگران بسیاری طی این سال ها پای این سریال نشسته و هنوز هم منتظر بازگشت آن هستند. «خانواده سوپرانو» جزیی از خانواده تماشاگران شده بود. اگه این سریال را دیده اید بسیار خوش شانس هستید و اگر ندیده اید بهتر است برای تماشای آن درنگ نکنید.

۱- شنود

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ (۵ فصل)

اگر چه فهرست کردن چند ده عنوان از سریال های شبکه تلویزیونی معتبر و موفقی مانند HBO کار بسیار سختی است اما سریال بسیار جذاب و دیدنی «شنود» (The Wire) بدون شک در لیست فهرست قرار خواهد داشت. این سریال تراژیک جنایی در یک منطقه شهری مملو از تجارت مواد مخدر رخ می دهد که بیشتر به یک میدان جنگ شبیه بوده و نمی توان شخصیت های خوب و بد را از هم جدا کرد. اصولاً در این سریال همه نقش های خاکستری هستند و نمی تواند شخصیتی را کاملاً منفی و یا کاملاً مثبت نامید. هر یک از شخصیت های به چالش کشیده شده و به نحوی در این نبرد کثیف شرکت دارند. این سریال می خواهد به ما بگوید که فساد می تواند هر سیستمی هر چند بی نقص را به ورطه نابودی و سقوط بکشاند؛ از سیستم سیاسی و قضایی گرفته تا سیستم آموزشی. هیچ فیلم یا سریالی تاکنون موفق نشده به این زیبایی فسادهای زیرساختی جامعه را به نمایش بگذارد و راه های ترمیم را به ما نشان دهد.

دیوید سیمون خالق این سریال در وسط یک شهر پر از فساد، درامی انسانی خلق کرده که نبرد مداوم بین میل به درستی و ناامید شدن در این راه را نشان می دهد. این سریال یکی از ساختارمند ترین و پرجزییات ترین سریال هایی است که زندگی آمریکایی را به تصویر کشیده است. این سریال شیوه ای نوین را در داستان پردازی در سریال های تلویزیونی ابداع کرد که تاثیر زیادی بر روی این صنعت داشت. سریال «شنود» داستان موسسات مختلفی در شهر بالتیمور و رابطه آن ها با اداره پلیس شهر را روایت می کند و در این میان به فساد موجود در رسانه ها، سیستم آموزشی، سیستم قضایی، اداره پلیس و تمامی بخش های این شهر می پردازد که چگونه ساختاری فاسد و در هم تنیده را تشکیل می دهند. بدون شک سریال «شنود» یکی از بهترین سریال های ساخته شده در تمام تاریخ تلویزیون است که باید یکی از سه انتخاب اول شما برای تماشا در ایام تعطیلات نوروز باشد.

شاید انتخاب ۱۰ سریال برتر شبکه HBO از انجام چنین کاری در تمامی شبکه های تلویزیونی دیگر سخت تر باشد. این شبکه در طول دهه های گذشته و به خصوص سال های اخیر سریال های بدیع و بی نظیر زیادی تولید کرده که شاید نتوان فهرستی از ۱۰ عنوان برتر آن ها را تعیین کرد. بدین ترتیب انتظار نمی رود که این لیست بتواند تمامی سریال های دیدنی این شبکه را در خود جای داده باشد. در این میان نویسنده چاره ای جز نادیده گرفتن سریال های بی نظیری مانند «Insecure»، «The Night Of»، «Carnivàle»، «Treme»، «True Blood»، «Silicon Valley»، «Curb Your Enthusiasm»، «The Deuce» و «The Young Pope» نداشته است تا بتواند تنها بهترین بهترین های این شبکه را در قالب ۱۰ عنوان در این مطلب جای دهد.


شبکه Hulu

۱۰- طریقت

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۳ فصل)

سریال «طریقت» (The Path) داستان یک فرقه مذهبی-عرفانی در نیویورک را روایت می کند. در این میان شخصیت ادی لین (آرون پاول) بعد از این که برای مدتی از خانه خود دور می ماند به این فرقه و باورهای آن ها شک می کند و در ادامه رویایی صادق را تجربه می کند. همسرش فکر می کند که ادی به وی خیانت کرده و ادی نیز شک های خود به فرقه و اصول آن را با همسرش در میان نمی گذارد. هر اپیزود از «طریقت» به روابط بین افراد این فرقه و خانواده لین، اعتقادات دینی و جستجوی قدرت در میان این افراد می پردازد. این سریال در واقع تفاوت عمیق بین زندگی که می گذرانیم و زندگی که دوست داریم داشته باشیم را به نمایش می گذارد.

در «طریقت» مولفه هایی مانند اتفاقات ترسناک و رازآلود، عشق و موضوعات ماوراء الطبیعه با هم ترکیب می شوند. همچنین در این سریال قدرت طلبی و فساد این فرقه مذهبی و سوء استفاده از باورهای مذهبی اعضای فرقه خود کنایه ای است به اتفاقاتی که به همین شکل در دنیای واقعی رخ می دهد. علی رغم بازهای خیره کننده و موفق بازیگران اصلی «طریقت» اما داستان کند آن باعث می شود که تا انتهای فصل اول نتوانید تاثیر عمیق سریال و کشش آن را حس کنید.

۹- چَنس

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ (۲ فصل)

سریال تریلر روانشناسانه «چنس» (Chance) بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و داستان دکتر الدون چنس (هیو لوری) یک پزشک اعصاب و روان را روایت می کند که از همسرش جدا شده و با یکی از بیماران خود رابطه ای عاطفی برقرار می کند. رفته رفته وی در یک درگیری بین زنی زیبا و فرببنده و شوهر بدرفتارش گیر می افتد و در این میان پلیسی فاسد و حسود نیز حرکات چنس را تحت نظر دارد. با توجه به داستان روانشناسانه نوآر و پیچیدگی هایی که اتفاقات سریال دارند، «چنس» بعد از چندین اپیزود شما را درگیر خود خواهد کرد.

علی رغم بازی خوب و بی نقص هیو لوری اما این سریال با مشکلاتی در داستان پردازی همراه است که هنرنمایی لوری و بازی تاثیر گذار اتان ساپلی در نقش یک شاگرد عتیقه فروشی که گاه و بیگاه خشونت موجود در داستان را افزایش می دهد نیز نتوانسته ضعف های سناریو و کارگردانی را به طور کامل بپوشاند. بدین ترتیب علی رغم پتانسیل بالای «چنس»، پخش آن پس از دو فصل کنسل شد. با این وجود تماشای این سریال خالی از لطف نخواهد بود.

۸- ۱۱٫۲۲٫۶۳

مدت انتشار: ۲۰۱۶ (مینی سریال)

مینی سریال «۱۱٫۲۲٫۶۳» به تهیه کنندگی جی جی آبرامز ساخته و پرداخته بریجیت کارپنتر است که از رمانی نوشته استفن کینگ اقتباس شده و جیمز فرانکو نیز نقش اصلی آن را بازی می کند. فرانکو در «۱۱٫۲۲٫۶۳» نقش یک معلم دبیرستانی به نام جیک اپینگ را بازی می کند که به تازگی از همسر خود جدا شده و در نتیجه یک اتفاق به اکتبر سال ۱۹۶۰ باز می گردد. وی تلاش می کند از ترور جان اف کندی جلوگیری کند اما این تلاش ها باعث می شود که زندگی خودش به سختی تهدید شود.

این مینی سریال داستانی جذاب و گیرا داشته و با تماشای اپیزود اول شما را به خود جذب خواهد کرد. فرانکو بازی خیره کننده ای در این مینی سریال داشته اما متعهد بودن بیش از حد داستان به رمان کینگ باعث شده که در داستان پردازی و تصویرسازی ها بسیار موفق نباشد. با این وجود داستان «۱۱٫۲۲٫۶۳» و هنرنمایی فرانکو در طول ۸ اپیزود شما را سرگرم خواهد کرد. از این رو اگر از طرفدارن مینی سریال هستید تماشای «۱۱٫۲۲٫۶۳» را در ایام نوروز به شما توصیه می کنیم.

۷- مردان اشتباهی

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ (۲ فصل)

سریال «مردان اشتباهی» (The Wrong Mans) به صورت مشترک توسط شبکه هولو و بی بی سی ساخته شده است. این سریال ترکیبی از کمدی اداره ای و اکشن است و داستان دو کارگر را روایت می کند که ناگهان خود را در یک توطئه آدمکشی می بینند و با تمام ساده لوحی خود برای خلاصی از این مخمصه و تبدیل شدن به قهرمان تلاش می کنند. تماشای «مردان اشتباهی» وقت زیادی از شما نخواهد گرفت زیرا هر اپیزود تنها نیم ساعت طول داشته و سریال در کل از ۸ اپیزود (در ایالات متحده ۱۰ اپیزود) تشکیل شده است و حتی در این مدت زمان کوتاه نیز به خوبی شما را سرگرم خواهد کرد. داستان فیلم بسیار جالب، غیر قابل پیش بینی، درگیر کننده و کمیک است.

۶- مرد آینده

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «مرد آینده» (Future Man) به تهیه کنندگی سث روگن و ایوان گولدبرگ و نویسندگی کایلی هانتر و آریل شافیر را باید ترکیبی از فیلم های «بازگشت به آینده» و «نابودگر» دانست. در این سریال جاش هاچرسون نقش جاش فوترمن را بازی می کند که یک سرایدار بدشانش در یک آزمایشگاه علمی است و در واقع در کمال ناباوری اولین کسی است که می تواند یک بازی ویدیویی را با موفقیت به پایان برساند که گمان می شده هیچکس نمی تواند برنده آن باشد. اما مشخص می شود که این بازی ویدیویی در واقع آزمایشی بوده که از آینده فرستاده شده تا به وسیله آن نجات دهنده آینده زمین شناسایی شود.

بدین ترتیب سازندگان این بازی ویدیویی او را استخدام کرده و به گذشته می فرستند تا رییس آزمایشگاه علمی مذکور را به قتل برساند زیرا او در حال ساخت درمانی برای بیماری تبخال است که در آینده باعث از بین رفتن نسل بشر می شود. داستان «مرد آینده» رفته رفته شکل می گیرد و شما را به خود جذب خواهد کرد. بازیگران این سریال نیز در نقش های مثبت و منفی بازی های بی نقصی ارایه داده اند. این سریال با سیر داستانی سریع خود شما را به یاد فیلم های مهم ژانر سفر به آینده می اندازد.

۵- فراری ها

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال کامیک و ابرقهرمانانه «فراری ها» (Runaways) داستان تعدادی دانش آموز دبیرستانی را روایت می کند که با قدرت های فراانسانی خود که در حال شکوفا شدن هستند مواجه می شوند و سعی دارند با این توانایی های خارق العاده کنار بیایند. این سریال پیچیدگی های دیگر سریال های ابرقهرمانی و دنیای مارول را ندارد و به زیبایی داستانی رازآلود را با مشکلات دوره بلوغ ترکیب می کند. قهرمان های نوجوان داستان در حالی که با قدرت های فراانسانی خود کنار می آیند گذشته تاریک والدینشان را نیز کشف می کنند. اگر چه «فراری ها» در بخش قهرمانان نوجوان داستان تصویر سازی خوبی انجام داده اما در مورد والدین آن ها که مشخص می شود ضدقهرمانان شرور داستان هستند عملکرد خوبی نداشته است.

با وجود اشکالات در داستان سرایی اما «فراری ها» زیبایی کافی برای این که شما را برای مدتی سرگرم نماید در خود خواهد داشت پس می توانید آن را در فهرست سریال هایی که در ایام نوروز می بینید اضافه نمایید؛ به خصوص در صورتی که به سریال های ابرقهرمانی و کمیک علاقه دارید.

۴- مردمان ناخوشایند

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ (۳ فصل)

سریال «مردمان ناخوشایند» (Difficult People) از آن دسته سریال هایی است که همه از تماشای آن لذت نمی برند و تماشاگران خاصی دارد. این سریال با نویسندگی و بازی جولی کلاوسنر و بیلی ایشنر داستان دو دوست و کمدین را روایت می کند که شخصیت های دوست داشتنی نبوده و با مسخره کردن دیگران خود را سرگرم می کنند. این دو شخصیت های منفور و ناخوشایند هستند که حتی در روبروی افراد نیز آن ها را به باد تمسخر می گیرند. این دو بسیار خودخواه، خود شیفته، گربه صفت، بداخلاق و بیرحم هستند.

با این وجود کسانی که به تماشای «مردمان ناخوشایند» ادامه دهند اوقات خوش و پر از خنده ای را تجربه خواهند کرد هرچند شوخی ها و تمسخرهای آن گاهی از حد توان بیننده خارج می شود. با وجود این که تماشای این سریال بدون شک اوقات خوشی را برای شما رقم خواهد زد اما نباید زیاد آن را جدی بگیرید زیرا می تواند تاثیر بدی روی شما داشته باشد.

۳- پروژه میندی

مدت انتشار: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ (۶ فصل)

سریال کمدی «پروژه میندی» (The Mindy Project) محصول مشترک هولو و فاکس بود که داستان یک متخصص زنان و زایمان به نام میندی لاهیری را روایت می کند که سعی دارد تعادلی بادوام بین زندگی شخصی و کاری خود ایجاد کند. وی در یک درمانگاه کوچک کار کرده و اطراف او را همکارانی اشغال کرده اند که هر یک رفتارها و اخلاق های عجیب و غریبی دارند. البته بین او و اطرافیانش که عمدتاً دوستان او هستند رابطه خوبی برقرار است و هر یک داستان خاص مربوط به خود را دارند که بر روی نوع رابطه آن ها با میندی تاثیر گذار است. میندی سخت در تلاش است که زن کاملی باشد و عشق رویاهایش را با ملاقات با یک مرد کامل تحقق ببخشد. «پروژه میندی» یکی از بهترین سریال های شبکه هولو است که می تواند گزینه خوبی برای تماشا کردن در ایام تعطیلات باشد به خصوص اگر دنبال سریال های رمانتیک با پایانی خوش هستید.

۲- اتفاقی

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال کمدی «اتفاقی» (Casual) داستان یک مادر چهل و اندی ساله را روایت می کند که شوهرش معلمش او را رها کرده و با یکی از شاگردانش ازدواج می کند. بدین ترتیب او و دخترش نزد برادر تنبل و شلخته او می روند که مردی ثروتمند بوده و موسس یک سایت همسریابی است. او مردی به شدت بی ادب اما دوست داشتنی است به خصوص وقتی که مشخص می شود زنبارگی او ظاهری است و او اینگونه وانمود می کند. «اتفاقی» مشکلاتی که مردان و زنان پس از پایان یک رابطه و تلاش برای برقرار کردن مجدد رابطه عاطفی با شخصی جدید تجربه می کنند را مورد بررسی قرار می دهد.

سریال «اتفاقی» علی رغم این که گاه شما را غمگین می سازد اما روی هم رفته اوقات مفرحی را برای شما فراهم کرده و از دیدن آن لذت خواهید برد. اگر پس از تماشای فصل اول سریال احساس کردید از داستان سریال خوشتان نمی آید یا نظرتان جلب نشده بهتر است عجله نکنید زیرا با پیشرفت داستان گیرایی و جذابیت داستان بیشتر شده و هر چه از سریال می گذرد رشد شخصیت ها و بهتر شدن داستان را درک خواهید کرد.

۱-داستان ندیمه

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «داستان ندیمه» (The Handmaid’s Tale) بهترین سریال ساخته شبکه هولو و یکی از بهترین سریال های ساخته شده در سال ۲۰۱۷ است که جوایز متعددی در جشنواره های تلویزیونی بدست آورد. این سریال بر اساس رمانی از مارگارت اتوود با همین نام ساخته شده و داستان آن در یک پادآرمانشهر آینده رخ می دهد که توسط دولتی بنیادگرا و دیکتاتور مآب به نام گیلیاد هدایت می شود. در این دنیای پساآخرالزمانی، میزان توانایی فرزندآوری به شدت کاهش یافته و بدین ترتیب زنان از حقوق اساسی خود محروم شده اند و تنها از آن ها به عنوان ابزارهایی برای تجدید نسل استفاده می شود. کسانی نیز که با این رژیم از در ناسازگاری و مخالفت وارد شوند تحت شکنجه هایی مانند شوک الکتریکی قرار می گیرند.

برخی از دختران جوان داستان که خاطرات گذشته از ذهن آن ها پاک شده رفته رفته به یاد گذشته می افتند و از شرایط موجودشان اظهار نارضایتی دارند. اگر چه الیزابت ماس اوج استعداد خود را در این سریال به نمایش گذاشته اما نباید از بازی خیره کننده بازیگران نقش های مکمل مانند رالف فاینس، الکسیس بلیدل و یوون استراهوفسکی گذشت. داستان این سریال بی نقص و دیدنی گاه چنان ترسناک می شود که تماشای آن برایتان سخت می شود. با این وجود داستانی که در «داستان ندیمه» به آن پرداخته می شود شباهت بسیاری با دوران معاصر ما دارد و به همین دلیل است که این سریال به ناگاه سروصدایی به پا کرده و بسیاری را به خود جلب کرد. اگر در ایام تعطیلات نوروز قصد تماشای سریال های خارجی را دارید بدون شک «داستان ندیمه» باید و باید و باید یکی از انتخاب هایتان باشد. پشیمان نخواهید شد!

در حالی که شبکه تلویزیونی هولو در زمینه ساخت پروژه های مستقل و اورجینال تلویزیونی تازه کار است هنوز تولیدات زیادی در این زمینه نداشته اما پس از موفقیت خیره کننده «داستان ندیمه»، این شبکه تصمیم گرفته که با قدرت بیشتری در عرصه تولید سریال های اورجینال وارد شود و برای سال ۲۰۱۸ دو سریال بزرگ و با حضور چهره هایی سرشناس ساخته که از بهترین و مهم ترین سریال های سال به شمار می آیند. یکی از این سریال ها «قلعه سنگی» (Castle Rock) نام دارد که تریلری روانشناسانه و ترسناک است و بر اساس داستان هایی کوتاه از استفن کینگ ساخته شده است و بازیگران سرشناسی مانند جین لوی، بیل اسکارشگارد، ملانی لینسکی، آندره هالند، اسکات گلن و سیسی اسپیسک در آن ایفای نقش می کنند.

هنوز تاریخ دقیقی برای پخش این سریال مشخص نشده است. دیگر سریال این شبکه برای سال ۲۰۱۸، «اولین» (The First) نام دارد و بازیگران سرشناسی مانند شان پن و ناتاشا مک الهان نقش های اصلی آن را بازی می کنند. داستان این سریال در مورد اولین گروه از فضانوردانی است که به مریخ سفر می کنند و در این سریال به اتفاقاتی که برای آن ها در فضا و برای خانواده هایشان در روز زمین رخ می دهد پرداخته می شود. این سریال نیز طی ماه های آینده منتشر خواهد شد. از این رو علاوه بر ۱۰ سریالی که در این فهرست به تفصیل به آن ها اشاره شد می توانید این دو سریال را نیز به صدر لیست خود اضافه کنید.


شبکه FOX

۱۰- بروکلین ناین ناین

مدت انتشار: از ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

یکی از بهترین جنبه های سریال تلویزیونی «بروکلین ناین ناین» (Brooklyn Nine-Nine) ثبات آن بوده که بدون هیچ افت و خیزی در چند سال اخیر با کیفیتی مثال زدنی به کار خود ادامه داده است. این کمدی پلیسی شبکه تلویزیونی فاکس است که در اکثر اپیزودهای خود تاکنون عملکرد فوق العاده ای داشته و تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرده است. به دلیل نویسندگی قوی و در کل تیمی قوی و حرفه ای، «بروکلین ناین ناین» یکی از موفق ترین سریال های شبکه فاکس بوده است.«بروکلین ناین ناین» تنوع زیادی از لحاظ جنیست و ملیت شخصیت ها داشته و سبک کمدی آن نیز متفاوت است. از زمان انتشار اولین اپیزود این سریال در سال ۲۰۱۳، شخصیت های آن رفته رفته رشد کرده و پخته تر شده اند و در طول داستان به طور مساوی در مورد تمامی شخصیت ها بحث شده است.

علاوه بر این که تم اصلی این سریال کمدی است اما رگه هایی اکشن نیز در خود دارد که برای تماشاگر جذاب خواهد بود. «بروکلین ناین ناین» که تاکنون ۵ فصل از آن پخش شده داستان یک پاسگاه پلیس در شهر نیویورک سیتی را روایت می کند که هر یک از افسران و کارآگاهان آن علایق، رفتارها و اولویت های متفاوت خود را دارند و در این میان علاوه بر کارهای روتین روزمره، اتفاقاتی منحصر به فرد برای آن ها رخ می دهد که در طول داستان به شیوه ای کمیک به آن ها پرداخته می شود.

۹- استخوان ها

مدت انتشار از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ (۱۲ فصل)

شبکه فاکس ثابت کرده که در زمینه ساخت سریال های پلیسی و جنایی تبحر خاصی دارد. در «استخوان ها» (Bones) نیز با بازی امیلی دشنل و دیوید نقش دو کارآگاه متفاوت را بازی می کنند که با کمک هم و علیرغم اختلافات و درگیری هایشان پرونده های قتل اف بی آی را حل می کنند. شخصیت زن داستان یک نابغه درون آزمایشگاهی است که در روابط اجتماعی اش دچار مشکل شده و شخصیت مرد داستان نیز پلیسی عجول است که همواره با خطرات روبرو می شود. با این وجود آن ها توانسته اند تیمی بسیار موفق و دوست داشتنی را تشکیل دهند. «استخوان ها» یکی از پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی پلیسی بود که توانست در طی ۱۲ فصل خود تماشاگران زیادی را پای شبکه تلویزیونی فاکس بنشاند.

۸- فرار از زندان

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تاکنون (۵ فصل)

بدون شک نام این مجموعه تلویزیونی را شنیده اید و شاید بتوان گفت کمتر کسی پیدا می شود که این سریال تقریباً کلاسیک را ندیده باشد که جزو اولین سریال های تلویزیونی بود که تماشاگران ایرانی را مجذوب خود ساخت. سریال تلویزیونی «فرار از زندان» (Prison Break) با استفاده از داستان پیچیده و اکشن خود که هیچگاه هیجان خود را از دست نداد توانست نام خود را به عنوان یکی از برترین سریال های تلویزیونی تمام دوران ثبت کند. در این سریال مایکل اسکافیلد برای نجات برادر خود که به ناحق به زندان فرستاده شده است با نقشه ای از زندان که روی بدنش خالکوبی شده و طرحی بی نقص برای فرار به کمک برادر خود می رود.

اگر چه پخش «فرار از زندان» در سال ۲۰۰۹ و با پایان فصل چهارم به اتمام رسید اما در سال ۲۰۱۶ فصل ششم این سریال منتشر شده و گفته می شود که فصل ششم نیز در راه خواهد بود. این سریال اگر چه داستانی باورنکردنی و گاه مضحک دارد اما به دلیل تنوع شخصیتی و صحنه های اکشن فراوان بسیاری را شیفته خود ساخته است.

۷- گلی

مدت انتشار: از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ (۶ فصل)

سریال موزیکال کمدی- درام «شادی» یا «گلی» (Glee) داستان یک باشگاه موسیقی و رقص دبیرستانی را روایت می کند که شرکت کنندگان در آن هر یک با مشکلات اجتماعی خاصی مواجه بوده و بخش خاصی از اجتماع را تشکیل می دهند. در واقع این سریال بیش از پیش بر روی روابط بین اعضای این باشگاه و تلاش هایشان برای به اوج رساندن آن تمرکز دارد. این سریال به دلیل تم موزیکال خود طرفداران زیادی داشت و شرکت کنندگان در آن علی رغم حضور در یک باشگاه موسیقی بسیار ناشناخته و ابتدایی برای رسیدن به موفقیت تلاش کرده و همین موضوع درگیری هایی را بین اعضا به وجود می آورد که تماشای سریال را برای بینندگان جذاب می سازد. «گلی» در واقع موضوعات و مسایل اجتماعی را در قالبی موزیکال و با دیدگاهی خوشبینانه به تصویر می کشد.

۶- کرم شب تاب

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ (۱ فصل)

سریال درام وسترن-فضایی «کرم شب تاب» (Firefly) یکی از سریال هایی است که باید آن را سریالی کالت دانست که سبکی جدید را در دنیای تلویزیون وارد ساخت. داستان این سریال در چند قرن آینده و در یک کهکشان جدید و در یک فضاپیمای موسوم به کرم شب رخ می دهد که سرنشینان آن کسانی هستند که از یک جنگ داخلی زمینی جان سالم به در برده اند. در واقع در این نبرد داخلی زمینی تنها دو کشور چین و ایالات متحده جان سالم به در برده و اکنون یک دولت ترکیبی را تشکیل داده اند.

«کرم شب تاب» علی رغم زیبایی های منحصر به فرد داستانی خود هیچگاه نتوانست مخاطبان زیادی جلب کند و در نهایت پس از یک فصل و ۱۴ اپیزود، ادامه پخش آن کنسل شد. با این وجود همواره از این سریال به عنوان یکی از بهترین سریال های تاریخ تلویزیون یاد می شود و هر از چندگاهی شایعاتی در مورد بازسازی آن به گوش می رسد.

۵- ۲۴

مدت انتشار: ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ (۹ فصل)

سریال «۲۴» نیز یکی از سریال های قدیمی مشهوری است که برای تماشاگران ایرانی خاطره انگیز می باشد. این سریال دو ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر منتشر شده و از حس میهن پرستی جدید و شدیدی که در ایالات متحده شکل گرفته بود بهترین استفاده را برد. این سریال داستان یک پلیس کارکشته به نام جک باور را روایت می کند که با استفاده از هوش و ذکاوت و دیگر مهارت های خود نقشه های تروریست ها برای خرابکاری در ایالات متحده را یکی پس از دیگری ناکام می گذارد. هر اپیزود از «۲۴» داستانی که در یک روز برای شخصیت اصلی داستان رخ می دهد را به تصویر می کشد و کیفر ساثرلند در نقش این پلیس باهوش خود را برای همیشه در تاریخ تلویزیون ماندگار ساخت.

۴- امپراطوری

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۴ فصل)

درام موزیکال «امپراطوری» (Empire) داستان یک مرد فعال درحوزه موسیقی هیپ هاپ را روایت می کند که در گذشته در زمینه قاچاق مواد مخدر فعالیت داشته و اکنون مدیرعامل یک شرکت فعال در حوزه موسیقی است . در این میان زندگی گذشته او و یک بیماری نادر به سراغ او آمده و وی تصمیم می گیرد یکی از فرزندانش را جایگزین خود سازد اما بزودی رقابتی میان فرزندان او در می گیرد و گناهان گذشته شخصیت اول داستان و آزادی همسر او نیز بر پیچیدگی داستان می افزاید.

«امپراطوری» در همان فصول ابتدایی نظر بسیاری را به خود جلب کرد و به دلیل داستان پیچیده خود یکی از پرتماشاگرترین سریال های شبکه فاکس لقب گرفت. علاوه بر این می توان بازی های خیره کننده بازیگران سریال را نیز یکی از عوامل موفقیت سریال «امپراطوری» دانست که بیش از پیش بیننده را مشتاق تماشای این سریال می سازد.

۳- فرینج

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ (۵ فصل)

سریال علمی تخیلی و خیره کننده «فرینج» (Fringe) داستان یک دنیای موازی و پدیده های غیرقابل درکی که در آن رخ می دهد را به تصویر می کشد. در واقع این سریال داستان یک تیم تحقیقاتی متشکل از افرادی غیرطبیعی و عجیب و غریب را روایت می کند که به بررسی نتایج ازمایش های فراطبیعی و تاثیری که این آزمایشات بر روی دنیاهای موازی دارند می پردازند. «فرینج» رفته رفته نظر منتقدان را پس از پخش فصل اول به خود جلب کرده و با توجه به این که جی جی آبرامز یکی از سازندگان اصلی سریال بود جای تعجب نداشت که تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد.

هر یک از شخصیت های «فرینج» علاوه بر قابلیت هایی که در حل مسایل و پرونده های فراانسانی پیچیده دارند، از مشکلاتی در زندگی و روابط خود رنج می برند که در طول داستان به آن ها پرداخته می شود.

۴- مرد خانواده

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تاکنون (۱۶ فصل)

سریال انیمیشن کمدی «مرد خانواده» (Family Guy) توسط سث مک فارلن ساخته شده و داستان خانواده ای را روایت می کند که هر کدام از اعضای آن برای خود داستانی دارند. اعضای این خانواده از افرادی با سلایق، رفتارها، اخلاق ها و توانایی های متفاوت و گاه متضاد تشکیل شده و فضای غیرطبیعی حاکم بر این خانواده اتفاقاتی را به وجود می آورد که زمینه کمدی داستان را فراهم می سازد. «مرد خانواده» اگر چه با وقفه ای ۳ ساله مواجه شد اما تاکنون توانسته خود را به عنوان یکی از سریال های انیمیشنی پرطرفدار حفظ کرده و اگر چه نتوانسته خود را در سطح سریال مشابهی مانند «سیمپسون ها» نشان دهد اما تماشای این سریال نیز با توجه به زیبایی داستان و کمدی بودن آن از تماشای آن لذت خواهید برد.

۳- فیوچراما

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ (۷ فصل)

سریال کمدی- علمی تخیلی انیمیشنی «فیوچراما» (Futurama) نیز شباهت های بسیاری به سریال انیمیشن «سیمپسون ها» داشته و با سبکی علمی تخیلی و مدرن زندگی امروزی و نقش مخرب رسانه ها را به تصویر می کشد. داستان این سریال حول یک کمپانی بین سیاره ای تحویل بسته های پستی و کارکنان آن می چرخد که در واقع گروهی هستند که نمی توانند با شرایط زندگی مدرن کنار بیایند. داستان «فیوچراما» در واقع در قرن ۳۱ میلادی و در شهر نیویورک که به شیوه ای مدرن بازسازی شده رخ می دهد.

در «فیوچراما» سعی شده به مسایلی مانند مصرف مواد مخدر، تغییرات آب و هوایی، آلودگی های زیست محیطی، پدیده گرم شدن زمین، دولت های فاسد، بوروکراسی فاسد و زندگی پرطمطراق رسانه ها به شیوه ای طنز پرداخته شود. پس از وقفه ای که در سال ۲۰۰۳ در پخش این سریال پیش آمد، ساخت و انتشار آن بعد از مدت کوتاهی از سر گرفته شده و تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت.

۲- پرونده های مجهول

مدت انتشار: ۱۹۹۳ تاکنون (۱۱ فصل)

سریال «پرونده های مجهول» (The X-Files) از آن دسته سریال هایی است که تاکنون چندین اسپین آف، فیلم و دنباله از آن ساخته شده و در مدت بیش از دو دهه یکی از جذاب ترین سریال های شبکه فاکس بوده است. علی رغم توقف ها و تغییراتی که در ساخت این سریال در این مدت طولانی رخ داده اما داستان سریال همانند گذشته جذابیت خاص خود را حفظ کرده که می توان آن را مدیون نویسندگی خارق العاده آن دانست. اگر چه در هر اپیزود از این سریال به داستانی متفاوت پرداخته می شود اما «پرونده های مجهول» از یک سیر داستانی ثابت تبعیت می کند که نقطه قوت داستان است.

«پرونده های مجهول» داستان دو مامور ویژه اف بی آی را روایت می کند که به بررسی پرونده های فراطبیعی حل نشده موجود در سازمان خود می پردازند. هر یک از این دو شخصیت داستان زندگی متفاوتی دارند که با پیش رفتن داستان بیشتر با آن ها آشنا می شویم. رفته رفته رابطه این دو با هم، مشکلات و مسایل زندگی شخصی و البته پرونده های غیرطبیعی که سعی در حل آن ها دارند بیننده را با خود همراه می سازد.

۱-سیمپسون ها

مدت انتشار: ۱۹۸۹ تاکنون (۲۹ فصل)

سریال کمدی فانتزی انیمیشین «سیمپسون ها» یا «خانواده سیمپسون» (The Simpsons) شاهکار مت گرونینگ و شاید بهترین سریال انیمیشنی تمام دوران است که نزدیک به چهار دهه است تماشاگران را مجذوب خود ساخته و هنوز از جذابیت و زیبایی آن کاسته نشده است. شاید باورکردنی نباشد که تاکنون نزدیک به ۶۳۰ اپیزود از این سریال انیمیشنی پرمخاطب و البته جنجالی ساخته شده و هنوز هم نمی توان پایانی برای آن متصور شد. بدون شک هیچ کسی با قرار گرفتن «سیمپسون ها» در صدر این فهرست مشکلی ندارد زیرا بسیاری آن را بزرگ ترین سریال تمام دوران می دانند. «سیمپسون ها» داستان یک خانواده در شهری داستانی به نام اسپرینگفیلد را روایت می کند که همراه با فرزندانشان یک خانواده نامتجانس و البته مشکل دار را تشکیل می دهند.

هر یک از اعضای خانواده مشکل خاص خود را دارد که بر زندگی و رفتار دیگر اعضای خانواده نیز اثر گذار می باشد.جالب این که در تمام طول این سال ها بر سن شخصیت های اصلی و فرعی داستان «سیمپسون ها» افزوده نشده و علی رغم ۴ دهه نمایش هنوز خلاقیت های سازندگان سریال به پایان نرسیده است. اگر چه خانواده سیمپسون تمرکز اصلی داستان سریال را بر خود دارند اما شهر اسپرینگفیلد نیز به عنوان نمادی از یک شهر ظاهراً ایده آل در ایالات متحده نیز بخش قابل توجهی از داستان های سریال را به خود اختصاص می دهد. در واقع «سیمپسون ها» زندگی امروزی و مدرن آمریکایی را به شیوه ای زیبا و همراه با کمدی به نقد می کشد. اگر چه شهرت و دوام این سریال خود نشان دهنده زیبایی و اعتبار آن است اما تماشای آن را به شما توصیه می کنیم.

در این مطلب سعی کردیم شما را با ۱۰ مجموعه تلویزیونی برتر شبکه فاکس آشنا کنیم اما انتخاب کردن ۱۰ عنوان از میان انبوهی از عنوان های جذاب ساخت این شبکه کار دشواری بود. بدون شک مجموعه های دیگری نیز مانند «پیشرفت متوقف شده» ( Arrested Development)، «بورلیی هیلز ۹۰۲۱۰» ( Beverly Hills 90210)، «آمریکن آیدل» (American Idol)، «درباره مالکوم» (Malcolm in the Middle) و «خانه» (House) نیز به راحتی می توانستند در این فهرست جایی داشته باشند که بدون شک از مجموعه های جذاب و پرطرفدار شبکه فاکس می باشند.


سرویس اینترنتی Amazon

۱۰- موتزارت در جنگل

مدت انتشار: از ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال «موتزارت در جنگل» (Mozart in the Jungle) با بازی گائل گارسیا برنال داستان یک رهبر ارکستر جوان را روایت می کند که جانشین رهبر ارکستر پیر سمفونی نیویورک می شود. در میان دیگر بازیگران شناخته شده این سریال می توان به مالکوم مک داول، برنادت پیترز و سافرون باروز اشاره کرد. در این سریال از هیچ مرگ و جنایتی خبری نیست و نباید انتظار یک داستان اکشن را داشته باشید اما می توان آن را سریالی جذاب با داستانی مفرح دانست. ای سریال تاکنون دو بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین سریال کمدی سال شده و یک بار نیز این جایزه را بدست آورده است. «موتزارت در جنگل» با حال و هوای شکسپیری خود از داستانی موزیکال برخوردار بوده و بدون شک تماشای آن لذت خواهید برد. جالب است که بدانید این سریال بر اساس خاطراتی واقعی ساخته شده است.

۹- بلوط های سرخ

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال کمدی «بلوط های سرخ» (Red Oaks) با بازی کریگ رابرتز داستان یک مربی تنیس دانشگاهی در دهه ۱۹۸۰ به نام دیوید را روایت می کند که در یک کلوب شبانه مشغول به کار شده است. وی در زندگی خود هیچ هدفی ندارد و داستان سریال حول تصمیمات او می چرخد. پدرش می خواهد او حسابداری کار کشته شود و پدر نامزدش نیز می خواهد او را در یک شرکت سرمایه گذاری به کار بگمارد اما دیوید خود عاشق فیلمسازی است. اما در این میان وی تلاش می کند که اطرافیانش را نیز از خود راضی نگه دارد و همزمان خودش نیز شاد باشد. این سریال نیز تعریقی جدید از ژانر کمدی ارایه داده و تاکنون موفق بوده است. در این داستان ساده اما جذاب نیز پیام سریال کاملاً مشخص است: رویاهایت را دنبال کن و از تلاش و پافشاری بر خواسته هایت دست نکش.

۸- جالوت

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۱ فصل)

سریال «جالوت» (Goliath) تریلری تکان دهنده در مورد قانون است که نقش اول آن را بیلی باب تورنتون بازی می کند که برای بازی خیره کننده خود در این سریال توانست جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر را بدست آورد. وی در این سریال نقش حقوقدانی الکلی به نام بیلی مک براید را بازی می کند که در دنیایی که حقیقت تنها با پول و قدرت سنجیده می شود باید در طی یک پرونده پیچیده با شرکت سابق خود که اکنون در دست همسر و شریک سابقش است روبرو شود.

هیچ چیز جدید و تازه ای در مورد «جالوت» وجود ندارد و سریال نیز تلاشی برای پنهان کردن این موضوع ندارد و این دقیقا همان چیزی است که سریال «جالوت» را در این لیست قرار داده است. ای سریال را باید سریالی با سبک قدیمی اما خوش ساخت، با بازیگرانی خوب و بی نظیر و با داستانی پر از شخصیت های بد و فاسد و البته شخصیت های سالم و دوست داشتنی نامید. بدون شک از وقتی که برای تماشای این سریال اختصاص می دهید پیشمان نخواهید شد.

۷-شفاف

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال «شفاف» (Transparent) از داستانی جاه طلبانه، شجاعانه و بسیاری نوآورانه برخوردار است. این سریال در واقع داستان مردی را روایت می کند که پس از سال ها زندگی با همسر خود از او جدا می شود و در حالی که چندین فرزند بزرگسال نیز دارد اعلام می کند که همیشه حس کرده در درون خود شخصیت دیگری داشته است. در واقع وی بعد از این همه سال زندگی متوجه می شود که نقشش را اشتباهی بازی کرده و اکنون، هر چند خیلی دیر، تصمیم می گیرد آنطور که دوست دارد زندگی کند. سریال «شفاف» به موضوع زنان و مردانی که به اختلال هویتی جنسی مبتلا هستند می پردازد.

«شفاف» در بسیاری از لحظات غمناک بوده و دل شما را به شدت به درد می آورد اما در بخش های دیگر شما را امیدوار و البته شاد می سازد. این سریال داستانی متفاوت از دیگر سریال های تلویزیونی رایج دارد اما باید آن را یکی از بهترین سریال های در حال پخش دنیای تلویزیون دانست. سریال «شفاف» تاکنون ۲۸ بار نامزد دریافت جایزه امی شده و ۸ بار نیز این جایزه را به دست آورده است. سریال «شفاف» مشکلات افراد دارای مشکلات هویت جنسی را به زیبایی دردناکی به تصویر می کشد.

۶- یک می سی سی پی

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ (۲ فصل)

سریال «یک می سی سی پی» (One Mississippi) در واقع یک کمدی نیمه زندگینامه ای است که توسط تیگ نوتاور و دیابلو کودی ساخته شده است. این سریال داستان یکی دی جی اهل لس آنجلس را روایت می کند که تازه درمان سرطان سینه خود را به پایان رسانده است و بعد از مرگ نابهنگام مادرش تصمیم می گیرد به خانه اش در می سی سی پی برگردد. این سریال چنان آرام و یکنواخت و البته محدود پیش می رود که تا اپیزود ششم متوجه نمی شوید در داستان آن غرق شده اید. شاید بتوان این سریال را راهنمایی برای دوران سوگواری دانست اما نوتارو با سبک سری های خود در طول داستان نمی گذارد که بیننده از تماشای سریال خسته شود.

مرگ مادرش به شدت او را تحت تاثیر قرار داده اما وی راه های بدیع و جالبی برای کنار آمدن با این غم عمیق پیدا می کند. نوتارو با استفاده از اشتباهات و نقص های افراد اطرافش، انسانیت را در آن ها می یابد و در حالی که در فیلم به کررات به موضوعاتی مانند مرگ و سرطان پرداخته می شود اما با احترام و امیدواری تمام با شخصیت های داستان برخورد می شود. شاید بتوان «یک می سی سی پی» را نه سریالی کمدی بلکه یک درام درمانگر دانست که تماشای آن به هر کسی که اخیراً شخصی با ارزش را در زندگی اش از دست داده توصیه می شود.

۵- پیت آب زیرکاه

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «پیت آب زیرکاه» یا «پیت ناقلا» (Sneaky Pete) از آن دسته سریال هایی است که از تیمی حرفه ای بهره می برد. دیوید شور و برایان کرانستون سازندگان نامدار این سریال بوده و جیووانی ریبیسی نیز نقش اول آن را بازی می کند. این سریال داستان یک جوان سابقه دار به نام ماریوس را روایت می کند که بعد از آزاد شدن از زندان خود را در معرض تهدید یک گروه جانی طلبکار می بیند. وی برای فرار از دست این گروه هویت هم سلولی خود، پیت، را جعل می کند و خود را جای او جا می زند. در این میان وی نزد خانواده عجیب و غریب پیت باز می گردد که در واقع از سن ۱۱ سالگی پیت را ندیده اند و به همین دلیل متوجه هویت واقعی کسی که خود را پیت جا می زند نمی شوند.

آن ها سال های طولانی است که فکر می کرده اند پیت مرده و دلیلی نیز برای شک کردن به او ندارند. برایان کرانستون نیز خود در «پیت آب زیرکاه»نقش شخصیت منفی داستان را بازی می کند. ماریوس در طول سه سال زندگی با پیت داستان های زیادی از زندگی او آموخته از این رو در فرو رفتن در نقش پیت مشکلی ندارد. این سریال با داستان جذاب خود یکی از اعتیادآورترین و تماشایی ترین سریال های ساخت سال های اخیر است.

۴- تور بزرگ

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

سریال «تور بزرگ» (The Grand Tour) سریالی تلویزیونی در مورد مسابقات اتومبیلرانی و صنعت خودرو است که جرمی کلارکسون، ریچارد هاموند و جیمز می پس از خارج شدن از برنامه مشابهی در شبکه بی بی سی با نام «تخت گاز» (Top Gear) اقدام به ساخت آن کردند. این برنامه تلویزیونی دنباله دار به صورت نیمی زنده و نیمی ویدیوهای از قبل فیلم برداری شده در یک استودیو با بیش از ۳۰۰ تماشاگر حضوری اجرا می شود.

در هر قسمت ویژگی های یک یا چند خودرو بررسی شده و سپس در تستی عملی تمامی این ویژگی ها مورد آزمایش قرار می گیرند. همچنین شرکت کنندگان در این برنامه مسابقه ای می توانند تغییراتی را در خودروهای خود ایجاد کنند و با گروه های رقیب مسابقه دهند. در واقع این برنامه تلویزیونی شباهت بسیاری به برنامه «تخت گاز» دارد و برای کسانی که این برنامه را دیده اند بسیار آشنا و البته جذاب خواهد بود.

۳- بوش

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۳ فصل)

سریال «بوش» (Bosch) در مورد یک کاراگاه پلیس اهل لس آنجلس به نام هری بوش است که مانند یک کاراگاه معمولی قصد در حل پرونده های جنایی دارد اما یک شب در طی یک تعقیب و گریز با یک مظنون با شلیک گلوله وی را به قتل می رساند. در ادامه وی با مشکلاتی روبرو شده و از کار معلق می شود. وی که کاملاً مشخص است شرایط روحی خوبی ندارد اعلام می کند که در دفاع از خود مرتکب قتل شده است. رفته رفته گذشته دردناک او برای بیننده مشخص می شود و او برای پیدا کردن قاتلی که سال ها پیش مادرش را بقتل رسانده دست به کار می شود. این سریال داستانی گیرا و جذاب دارد که در هر اپیزود شما را به دنبال خود می کشاند. سریال «بوش» با بازی تایتوس ولیور در نقش کارآگاه بوش شما را با سریالی در ژانر نوآر روبرو می سازد که هیچ شباهتی به دیگر عنوان های تلویزیونی ژانر پلیسی و جنایی ندارد.

۲- مردی در قلعه بلند

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۲ فصل)

آیا تابحال با خود فکر کرده اید اگر متفقین جنگ جهانی دوم را می باختند چه می شد؟ اگر آمریکا به دو قسمت تقسیم شده و در حالی که بخش شرقی و غربی به ترتیب در اختیار ژاپنی ها و آلمانی بود چه اتفاقی برای مردم این کشور می افتاد و شرایط زندگی در این کشور چگونه بود؟ جواب این سوال ها را می توانید در سریال علمی تخیلی و هیجان انگیز «مردی در قلعه بلند» یا به شکل درست تر «مردِ قلعه بلند» (The Man in the High Castle) یافت. این سریال بر اساس رمانی نوشت فیلیپ کی دیک در سال ۱۹۶۲ نوشته شده و داستان های جذابی از گروه های مقاومت زیرزمینی، دسیسه های فاتحان جنگ جهانی دوم برای یکدیگر و جنگ سردی که بین این دو وجود دارد را همراه با دنیایی موازی به تصویر می کشد.

بازیگران مطرحی در «مردی در قلعه بلند» ایفای نقش می کنند که از آن میان می توان به روپرت ایوانز، الکسا داوالوس، دی جی کویلز و روفوس سول اشاره کرد و ریدلی اسکات نیز در نقش مدیر اجرایی در ساخت آن مشارکت دارد. این سریال با داستان جدید و غیرعادی و صحنه های اکشن و پیچیدگی های داستانی خود یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید در ایام تعطیل سال نو داشته باشید.

۱- خانم میزل شگفت انگیز

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «خانم میزل شگفت انگیز» (The Marvelous Mrs. Maisel) یک سریال کمدی است که می توان آن را تاثیرگذارترین و جذاب ترین سریال سرویس اینترنتی آمازون در حال حاضر دانست. این سریال داستانی هوشمندانه با طنزی دوست داشتنی دارد که همه گروه های سنی از تماشای آن لذت خواهند برد. وقایع این سریال در دهه ۱۹۵۰ در نیویورک سیتی رخ داده که در آن راشل برازناهان نقش زنی دوست داشتنی به نام میریام میزل را بازی می کند که پس از این که همسرش او را ترک می کند سعی می کند شانس خود را در حوزه استندآپ کمدی امتحان کند و با شوخی های بانمک خود طرفداراین زیادی پیدا می کند.

بدین ترتیب در حالی که زندگی خانوادگی میزل در حال فروپاشی است او فرصتی پیدا می کند که خود را به عنوان یک کمدین موفق نشان دهد، آن هم در روزگاری که این حرفه برای زنان یک تابو به شمار می آید. «خانم میزل شگفت انگیز» جذاب موضوعاتی از قبیل کمدیریال فمینیسم و مقداری از تاریخچه استندآپ کمدی را با هم ترکیب می کند و با بازی خیره کننده برازناهان به یکی از موفق ترین سریال های سال گذشته تبدیل شد که در مراسم گلدن گلوب نیز جوایز متعددی را به دست آورد.

اگر چه در این مطلب تنها به ۱۰ مجموعه تلویزیونی برتر سرویس اینترنتی آمازون اشاره شد اما نباید از سریال های جذاب دیگری مانند «نیویورکر تقدیم می کند» (The New Yorker Presents)، «بتاها» (Betas)، «میهن پرست» (Patriot) و «رفیق کارآگاه» (Comrade Detective) و «فقط جادو بهش اضافه کن» (Just Add Magic) اشاره کرد که هر کدام زیبایی های خاص خود را دارند و هر یک می توانستند در این لیست حضور داشته باشند.


شبکه Showtime

۱۰- میلیاردها

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

از زمانی که کسب و کار ساختمان سازی در سال ۲۰۰۷ با رکودی سخت همراه شد، وال استریت به دشمن شماره یک هالیوود و رسانه ها تبدیل شد و در فیلم ها و سریال های زیادی به طمع فعالان وال استریت و نابود کردن زندگی دیگران از طریق آشفته کردن بازار توسط این بخش از اقتصاد ایالات متحده پرداخته شد. سریال «میلیاردها» (Billions) بازی موش و گربه بین یک بانکدار متمول به نام رابرت اکسل رود (دیمین لوییس) و یک حقوقدان دولتی به نام چارلز رودز (پل جیاماتی) را روایت می کند که در این میان رودز قصد دارد به هر نحو که شده اکسل وود را به دلیل مفاسد اقتصادی گیر انداخته و وال استریت را از فساد پاک کند.

در «میلیاردها» از بازی خیره کننده پل جیاماتی و دیمین لوییس و داستان پردازی بی نقص و دیالوگ های خارق العاده ای که به کار گرفته می شود برای جذب مخاطبان استفاده می کند. سریال «میلیادرها» به زیبایی هر چه تمام تر بوروکراسی فاسد و طمع برای کسب درآمد و سود بیشتر در دنیای سرمایه داری حتی به قیمت نابود کردن زندگی دیگران را به تصویر می کشد. بدین ترتیب این درام تجاری جنایی با افزودن بر شاخصه های منفی شخصیت اصلی داستان به نقد نئولیبرالیسم و سرمایه دارانی می پردازد که از دیگران سوء استفاده کرده و یا سعی در به بند کشیدن آن ها دارند.

۹- کالیفرنیایی سازی

مدت انتشار: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ (۷ فصل)

بدون شک سریال کمدی «کالیفرنیایی سازی» (Californication) به لطف بازی خیره کننده دیوید داچوونی یکی از سریال های ساخت شبکه شوتایم است که لیاقت قرار گرفتن در این فهرست را دارد. وی در این سریال نقش هانک مودی را بازی می کند، مردی الکلی که در نه گفتن مشکل دارد و در واقع نویسنده ای است که جا و مکان خاصی ندارد و هر بار در گوشه ای از شهر کالیفرنیا که تازه به آن نقل مکان کرده، شب را به صبح می رساند.

وی به دلیل اعتیادش به الکل و مواد مخدر و زنباره بودنش همیشه با همسر و دخترش مشکل دارد. وی برای این که هدفی در زندگی خود داشته باشد تلاش می کند و به راه های زیادی متوسل می شود و در نهایت بهترین هدف را برای داشتن یک زندگی شاد و خوب پیدا می کند. «کالیفرنیایی سازی» اگر چه داستانی کلیشه ای دارد اما بسیار عمیق تر از دیگر سریال های اینچنینی به بررسی شخصیت نقش اول داستان و دوستان عجیب و غریبش می پردازد. هر فصل از این سریال اتفاقات جالبی در خود داشت هر چند در نهایت پایانی غیرمنتظره رقم خورد.

۸- ویدز

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ (۸ فصل)

قبل از این که والتر وایت با «بریکینگ بد» به شهرت برسد و پیش از آن که درهای زندان با «نارنجی همان سیاه است» باز شود، جنجی کوهن سریال «ویدز» (Weeds) را ساخت که شخصیت اصلی آن پس از مواجه شدن به روزگاری سخت به دنیای جنایت و خلافکاری پناه می برد. داستان سریال شباهت بسیاری به سریال «بریکینگ بد» دارد اما به اندازه آن خشونت و تنفر را به نمایش نمی گذارد. «ویدز» داستان زنی به نام نانسی بوتوین را روایت می کند که به تازگی به دلیل مرگ ناگهانی همسرش به خاطر حمله قلبی بیوه شده و برای تامین هزینه های خود و خانواده اش به فروش ماریجوآنا روی می آورد. رفته رفته او بیشتر و بیشتر در دنیای تبهکاری و فروش مواد مخدر غرق می شود و در این میان هر روز مشکلات جدیدی برای وی ایجاد می شود.

اگر چه در ظاهر«ویدز» می تواند تلاش های ماجراجویانه یک زن طبقه متوسط را برای امرار معاش در روزگاری سخت به نمایش بگذارد اما بن مایه این سریال ظاهراً ماجراجویانه و جنایی بیشتر کمدی است و با لحنی گزنده فساد موجود در جامعه را به تصویر می کشد. علاوه بر پیش زمینه کمدی، صحنه های غیرقابل انتظاری از خشونت و بیرحمی نیز وجود دارد که خطر موجود در دنیای تبهکاری نانسی را به شما یادآور می شود. سریال «ویدز» مانند یک درخت رشد می کند که برای مدتی شما را به دنیای «بریکینگ بد» می برد هرچند نمی تواند خود را در همان سطح نگه دارد.

۷- پنی خوفناک

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ (۳ فصل)

جان لوگان که نویسندگی فیلمنامه فیلم های مشهوری مانند «گلادیاتور»، «هوانورد» و «اسکای فال» را در کارنامه دارد این بار تصمیم گرفت هنر داستان نویسی خود را در قالب یک سریال تلویزیونی فانتزی با نام «پنی خوفناک» (Penny dreadful) به نمایش بگذارد. این اسم نامأنوس در واقع به داستان های کمیکی در اواخر قرن نوزدهم اشاره دارد که تنها یک پنی قیمت داشتند و معمولا ً مبتذل و بی ارزش انگاشته می شدند و لوگان به خوبی از این داستان ها برای شکل دادن به یک دنیای واحد ترسناک استفاد کرده است.

در این سریال فرانکشتاین با دوریان گری ملاقات می کند؛ ون هلسینگ به دیدار دکتر جکیل می رود و دراکولا خود را در مواجهه با مرد گرگ نما می بیند. این سریال با حضور بازیگران سرشناسی مانند جاش هارتنت، ایوا گرین و تیموتی دالتون در ساخت یک دنیای ترسناک در قرن نوزدهم بسیار موفق بوده است. داستان این سریال با پیش رفتن فصل های آن پیچیده تر و دوست داشتنی تر می شود. «پنی خوفناک» در عین ناباوری و پس از پایان فصل سوم در اوج خود به پایان رسیده و تماشاگران را در شوکی بزرگ فرو برد.

۶- ری داناوان

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

سریال جنایی ماجراجویی «ری داناوان» (Ray Donovan) نیز مانند دیگر سریال های این شبکه تلویزیونی از بازی های خوب و بی نقص و بادوام بازیگران خود بهره می برد، حتی زمانی که داستان و خط سیر آن به آن خوبی که باید نیست و بار اصلی سریال را باید بازیگران اصلی به دوش بکشند. در این سریال لیو شریبر نقش ری را بازی می کند، مردی که گندکاری های مشتریان خود را تصحیح می کند و در این راه سخت ترین کارها را باید تنها خودش انجام دهد و در این حین نیز باید نقش خود را به عنوان مرد خانواده و انسانی خوش قلب نسبت به زندگی خانوادگی اش حفظ کند. وی علاوه بر اینکه باید از هر طریق ممکن مشکلات مشتریان خود را حل و فصل نماید و در عین حال خانواده اش را نیز به خوبی اداره کند با مشکلات دیگری که هرازگاهی دیگران برایش پیش می آورند نیز باید کنار بیاید.

بدون شک بازی خیره کننده و بی نقص شریبر نقطه اصلی قوت«ری داناوان» است که درون آشفته و پر از گناهی دارد و به خوبی این احساس درونی خود را در قالب شغل جالبش بیان می کند. این سریال پر از بازیگران شناخته شده است که از آن جمله می توان به جان وویت، جیمز وودز و یان مک شین اشاره کرد اما در این میان بار اصلی سریال بر دوش شریبر گذاشته شده است.

۵-رابطه

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۳ فصل)

هر داستانی معمولاً دو جنبه دارد و سریال جنایی-رمانتیک «رابطه» (The Affair) به بهترین شکل ممکن دو طرف یک ماجرا را به تصویر می کشد. این سریال در مورد رابطه زن و مردی است که همزمان هم ما را از خود متنفر می سازند و همزمان خود را جای آن ها گذشته و برایشان دل می سوزانیم. این سریال را باید سریالی روانشناسانه نامید که سوگیری های ذهنی ما هنگام اطلاع از یک ماجرای جنجالی را مورد نقد قرار داده و با هر لحظه از سریال ما را وادار به پرسیدن سوال هایی در این مورد از خود خواهد کرد. فصل اول تنها بر روی رابطه پرهیجان بین یک رمان نویس موفق به نام نوآه سالووی (دومینیک وست) و یک خدمتکار تنها به نام آلیسون لاکهارت (روث ویلسون) تمرکز دارد که هر یک به دلیلی متفاوت دوستدار طرف مقابل است و رفته رفته یک درام جنایی شکل می گیرد.

در ادامه داستان جنبه جنایی داستان بیشتر شده و به روابط خانوادگی و شخصی شخصیت های اصلی داستان پرداخته می شود. در واقع «رابطه» ژانر عاشقانه و جنایی را با هم ترکیب کرده و نتیجه کار نیز بسیار دیدنی از آب درآمده است. در واقع سریال «رابطه» یک سریال رازآلود جنایی پیچیده است که درک شما از زندگی و جهان را به چالش می کشد و دیدگاه دیگران به شما نیز در این بین مورد بررسی قرار می گیرد. پیچیدگی شخصیت ها در ترکیب با خطوط داستانی متضاد و مهیج شما را همواره در شگفتی و تعجب فرو می برد.

۴- بی حیا

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تاکنون (۸ فصل)

بعد از موفقیت سریال بریتانیایی «بی حیا» (Shameless) شبکه شوتایم زمان را برای ساخت نسخه ای آمریکایی از این سریال مناسب دید و سازنده نسخه بریتانیایی، پل ابوت، که ساخت این سریال در بریتانیا را از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ ادامه داد تصمیم به ساخت این سریال در ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ گرفت. این سریال داستان یک خانواده از هم پاشیده و غیرطبیعی به نام خانواده گالاگر در حاشیه جنوبی شهر شیکاگو را روایت می کند. این خانواده از ۶ فرزند غیرقابل کنترل و بدون هیچ قید و بندی و پدر الکلی شان تشکیل می شود که زندگی فقیرانه ای دارند. پدر خانواده که مردی سرخورده و مجرد است رهبری این امپراطوری فساد را برعهده داشته و از دسترنج فرزندانش استفاده می کند.

در حالی که «بی حیا» در ظاهر به بررسی روانشناسانه خود ویرانی می پردازد اما فرزندان خانواده گالاگر باید هم گلیم خود را از آب بیرون کشیده و هم با شیطان مبارزه کنند و در این میان نقش سرپرست خانواده را نیز بازی کنند که در واقع وظیفه دیگری است. این سریال نیز یکی از سریال های موفق این شبکه است که سرمایه گذاری گسترده ای روی آن انجام گرفته و تاکنون نیز استقبال خوبی از جانب تماشاگران از آن شده است.

۳- دکستر

مدت انتشار: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ (۸ فصل)

سریال «دکستر» (Dexter) از آن دسته سریال هایی است که مناسب افراد نازک نارنجی و دل نازک نیست زیرا در این سریال خون زیادی خواهید دید پس برای دیدن صحنه های ترسناک و مشمئز کننده آماده باشید. این سریال داستان دکستر مورگان را روایت می کند، که در روز پلیسی وظیفه شناس و باهوش اهل میامی و در طول شب یک قاتل سریالی خوفناک است. در این سریال به خوبی طبیعت و ذات انسان به تصویر کشیده می شود پس انتظار هر چیزی را داشته باشید. باید بدانید که این سریال برخلاف سریال های دیگر در این ژانر داستانی بسیار پیچیده دارد زیرا شخصیت اصلی داستان می داند که اشتیاق او به قتل اشتباه و گناه است اما او با روش خاصی که در انتخاب قربانیانش دارد این عذاب وجدان خود را کاهش می دهد.

در واقع قربانیان او کسانی هستند که به دلیل جنایت هایشان باید تاوان پس بدهند. این افراد قاتلان، دزدان و در مواردی نیز قاتلین سریالی مانند خود شخصیت دکستر هستند. در تلاش برای پاک کردن خیابان های شهر میامی از فساد و جنایت، دکستر به انسانی نیمه هیولا و نیمه قدیس تبدیل می شود.«دکستر» با پیچیدگی هایی که به شخصیت دکستر داده تماشاگران را در یک برزخ جذاب قرار داد که تا اپیزود پایانی آن ها را رها نکرد. علاوه بر این که در هر اپیزود پیچیدگی های داستانی شما را روی صندلی خود نیم خیز می کند ، هر فصل نیز با شخصیت های مهمان مثبت و منفی بر جذابیت داستان می افزاید.

۲-سرزمین پدری

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تاکنون (۶ فصل)

سریال تریلر جاسوسی «سرزمین پدری» (Homeland) را باید بهترین سریال شبکه « Showtime» دانست زیرا علاوه بر این که در جشنواره های تلویزیونی جوایز متعددی را دریافت کرده بلکه هر بار با فصلی جدید، داستانی خیره کننده را نیز با خود برای تماشاگران به ارمغان می آورد. این سریال با داستان موش و گربه بازی بین یک مامور درمانده سازمان سیا به نام کری متیسن (کلر دینس) و یک سرباز آمریکایی به نام نیکلاس برودی (دیمین لوییس) که در افغانستان بوده آغاز می شود. برودی که همه فکر می کردند در نبرد کشته شده برای مدتی توسط طالبان اسیر بوده و پس از بازگشت غیرمنتظره به ایالت متحده به عنوان یک قهرمان مورد استقبال قرار می گیرد.

«سرزمین پدری» در سه فصل ابتدایی خود با تغییرات و پیچیدگی های داستانی جذاب، ارتباط های پیچیده بین شخصیت های اصلی داستان و جبهه گیری ها و اتحادهای دردسرساز باعث شد که تماشاگران بسیاری از این سریال استقبال کنند. بعد از پایان فصل سوم تغییراتی کلی در داستان سریال رخ داد که بر هیجان سریال افزود. خلاقیت در «سرزمین پدری» به اندازه ای است که نمی توان برای آن پایانی قایل شد و به همین دلیل پخش سریال «سرزمین پدری» همچنان ادامه داشته و فصل هفتم آن نیز در فوریه ۲۰۱۸ (اواخر بهمن ۱۳۹۶) آغاز شده است.

۱-توین پیکس: بازگشت

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

در حالی که بسیاری از سریال هایی که پس از سال های متوالی توقف، بازسازی شده و بازگشت ناموفقی داشته اند اما دیوید لینچ با بازگرداندن سریال پرطرفدار جنایی خود با نام «توین پیکس» (Twin Peaks) که در سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ در طی دو فصل پخش شد بار دیگر نشان داد که دنیای تلویزیون حد و مرز نمی شناسد. دیوید لینچ این سریال را در سال ۱۹۹۰ ساخته و پس از ساخت دو فصل و استقبال خیره کننده تماشاگران از داستانی مهیج و بی نقص اما به دلیل مشکلات و اختلافات ادامه ساخت آن کنسل شد. تا این که در سال ۲۰۱۷ بار دیگر دیوید لینچ پس از نزدیک به سه دهه تصمیم گرفت بار دیگر این سریال خاطره انگیز را با عنوان «توین پیکس: بازگشت» (Twin Peaks: The Return) زنده کند.

نسخه جدید «توین پیکس» همان چیزی بود که تماشاگران انتظارش را داشتند: جذاب، ترسناک، دارای طنزی نیشدار، با داتستانی تلخ و البته منحصر بفرد. هر چیزی که از یک سریال جنایی بخواهید در این سریال خواهید دید و چیزهایی خواهید که هیچگاه فراموشتان نخواهند شد. داستان این سریال در فصل سوم پس از اتفاقات ۲۵ سال پیش رخ می دهد و اتفاقات متعددی را مورد بررسی قرار می دهد که یا یک مامور وِیژه سازمان اف بی آی به نام دیل کوپر (کایل مک لاچلان) در ارتباط هستند. «توین پیکس» با استقبال قابل توجهی از جانب تماشاگران و منتقدین مواجه شده و نامزد جوایز متعددی در جشنواره های تلویزیونی شد. بدون شک سریال «توین پیکس» یکی از سریال هایی است که در ایام تعطیلات نوروز باید در لیست تماشای خود قرار دهید.

در این مطلب سریالی سعی کردیم شما را با ۱۰ مجموعه تلویزیونی برتر شبکه تلویزیونی شوتایم آشنا کنیم هر چند انتخاب ۱۰ عنوان از بین این همه عنوان کلاسیک و جدید این شبکه کار بسیار سختی بود و در این میان مجبور شدیم سریال های خوش ساخت و مشهوری را نادیده بگیریم. بدون شک مجموعه هایی هایی مانند «برادری» (Brotherhood)، «خانه دروغ ها» (House of Lies)، « Episodes»، «پرستار جکی» (Nurse Jackie)، «بورجیاها» (The Borgias)، «تودورها» (The Tudors) و «ایالات متحده تارا» (United States of Tara) نیز می توانستند در این فهرست جایی داشته باشند.


شبکه History

۱۰- هودینی

مدت انتشار: ۲۰۱۴ (۱ فصل)

مینی سریال ۲ قسمتی «هودینی» (Houdini) با بازی آدرین برودی ، زندگی یک شعبده باز افسانه ای و مشهور به نام هری هودینی را روایت می کند که با استفاده از استعداد خود از یک مرد فقیر به چهره ای جهانی تبدیل شد. هودینی بعد از رسیدن به شهرت با قدرت جادویی خود وارد دنیای جاسوسی و مواجهه با شخصیت های بزرگ دوران خود می شود. وی با بدلکاری های خود حتی مرگ را نیز به بازی می گرفت. اگر چه برودی توانسته تمام جزییات این شخصیت را به زیبایی به نمایش بگذارد اما سناریو به همان خوبی نوشته نشده است. چیز زیادی نمی توان در مورد «هودینی» گفت جز این که اگر به داستان زندگی این شعبده باز و متخصص فرار افسانه ای علاقه دارید به تماشای این سریال ۲ قسمتی بنشینید و از بازی آدرین برودی و کریستین کانلی لذت ببرید.

۹- هیتفیلد ها و مک کوی ها

مدت انتشار: ۲۰۱۲ (۱ فصل)

مینی سریال تاریخی «هیتفیلدها و مک کوی ها» (Hatfields & McCoys) با بازی کوین کاستنر و بیل پکستون در سه اپیزود به داستان واقعی دشمنی مشهور خانواده های هیتفیلد و مک کوی در قرن نوزدهم می پردازد. این دو خانواده که در دو طرف رودخانه ای که مرز بین ویرجینیا و کنتاکی بود زندگی می کردند که دشمنی خونین و طولانی آن ها باعث شد از نام این دو خانواده به عنوان نمادی از دشمنی عمیق استفاده شود. کوین کاستنر که علاقه ویژه ای به داستان های وسترن دارد علاوه بر بازی در این سریال، کارگردانی و تهیه کنندگی آن را نیز بر عهده دارد و بخشی از موسیقی فیلم را نیز خود ساخته است.

رفته رفته دوستی سرپرستان این دو خانواده در دوران جنگ داخلی به یک دشمنی خانوادگی عمیق تبدیل می شود و با هر عمل تحریک آمیزی از طرف یک خانواده، طرف دیگر از سر تلافی و انتقام برمی آید. در «هیتفیلدها و مک کوی ها» شخصیت مثبت وجود ندارد و همه خاکستری رو به منفی هستند. از این رو بیننده از اتفاقات ناخوشایندی که برای هر کدام از آن ها رخ می دهد ناراحت نخواهد شد. شاید تماشای این سریال تاریخی شبه وسترن کمی خسته کننده باشد و از دست کارهای احمقانه این دو خانواده به ستوه بیایید اما برای پی بردن به عمق دشمنی واقعی این دو خانواده توصیه می کنیم آن را تماشا کنید.

۸- جنگ های جهانی

مدت انتشار: ۲۰۱۴ (۱ فصل)

سریال خارجی

سریال مستندگونه و تاریخی «جنگ های جهانی» (The World Wars) در واقع به بررسی سال به سال جنگ جهانی اول و خشونت محض موجود در آن، معاهده ورسای که به این نبرد پایان داد و سپس جنگ جهانی دوم می پردازد. هدف از ساخت این سریال مستندگونه در واقع زنده کردن تاریخ است که با بازسازی برخی از رویدادها، استفاده از تصاویر و فیلم های مستند و مصاحبه با تاریخ دانان و شخصیت های سیاسی امروزی انجام می شود.

«جنگ های جهانی» در واقع اتفاق هایی که در مدت ۳۰ سال از شروع جنگ جهانی اول تا پایان جنگ جهانی دوم رخ داده را در قالب سه اپیزود طولانی به تصویر می کشد و در آن به شخصیت های اصلی این نبردها و کشورهای متخاصم می پردازد و در بخش هایی نیز زندگی آن ها در دوران نوجوانی و اتفاقاتی که باعث ورود آن ها به جنگ جهانی اول و دوم شد به تصویر کشیده می شود.

۷- ریشه ها

مدت انتشار: ۲۰۱۶ (۱ فصل)

مینی سریال «ریشه ها» (Roots) در واقع بازسازی سریالی با همین نام ساخته سال ۱۹۷۷ است و داستان یک سیاهپوست به نام کونتا کینته در قرن هجدهم را روایت می کند که از روستای خود در گامبیا ربوده شده و به عنوان برده در ایالات متحده فروخته می شود. مالاچی کیربی با توجه به فیزیک مناسب خود توانسته شخصیت کینته را با خشم فرو خورده ی خاصی که در چهره اش وجود دارد به تصویر بکشد.

وی در تمام طول سریال این خشم فرو خورده را به خوبی به نمایش می گذارد بدون این که این خشم سرریز شود. سریال «ریشه ها» به طور کلی زندگی سخت و غیرانسانی و البته پر از شکنجه و آزار و اذیت سیاهان در دوران برده داری ایالات متحده را به تصویر می کشد. «ریشه ها» با استفاده از بازیگرانی بااستعداد و مشهور از جمله مالاچی کیربی و فارست ویتاکر یک داستان ترسناک و گیرا است که با تراژدی ها، اتفاقات دردناک و امیدواری های خود به شدت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

۶- خیزش تگزاس

مدت انتشار: ۲۰۱۵ (ا فصل)

مینی سریال پنج قسمتی «خیزش تگزاس» (Texas Rising) داستان واقعی تعدادی اندک از رنجرهای تگزاسی در سال ۱۸۳۶ را روایت می کند که قصد دارند به رهبری ژنرال سم هیوستون (بیل پکستون) نبردی تاکتیکی را علیه ارتش بزرگ سانتا آنا (اولیور مارتینز) که یک فرمانده نظامی مکزیکی است راه بیندازد. این سریال از تیم تولید بسیار شناخته شده و حرفه ای سود می برد و از آنجایی که بیشتر صحنه های سریال در هنگام ابری بودن آسمان و روزهای گردوخاک و از پشت پنجره ها تصویربرداری شده دارای تاریکی و غم خاصی است که خیلی زود بیننده را می گیرد. این سریال یک داستان واقعی را به شیوه ای جاه طلبانه و عجیب و غریب به تصویر می کشد.

طرفداران سریال های وسترن از اسب سواری های «خیزش تگزاس» در دشت های وسیع، درگیری های نظامی با استفاده از اسلحه و کمان و قواعد اخلاقی که گروهی از رنجرهای تگزاسی را در کنار هم حفظ می کند لذت خواهند برد. در این سریال هیچ شخصیت بی نقص و سفیدی وجود ندارد اما علیرغم استفاده از تیمی از بازیگران سرشناس و حرفه ای، سناریو «خیزش تگزاس» به همان اندازه عالی نیست اما برای طرفداران سریال های وسترن مناسب خواهد بود.

۵- روم باستان: پیدایش و سقوط یک امپراطوری

مدت انتشار: ۲۰۰۸ (تاکنون)

این سریال مستند تلویزیونی داستان انتقال جمهوری روم به امپراطوری روم را در قرن دوم قبل از میلاد مسیح روایت می کند و تا آخرین امپراطوری روم در قرن پنجم بعد از میلاد مسیح ادامه پیدا می کند. سریال «روم باستان: پیدایش و سقوط یک امپراطوری» (Rome: Rise and Fall of an Empire) برای کسانی مناسب است که به سریال های تاریخی و تاریخ روم باستان علاقه دارند. این سریال با صحنه های خشن و نبردهای خونینی که دارد و عشق هایی که در این میان شکل می گیرد یکی از بهترین مجموعه های تلویزیونی اورجینال شبکه هیستوری به شمار می آید.

۴- نفرین جزیره اوک آیلند

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۵ فصل)

سریال «نفرین جزیره اوک آیلند» (The Curse of Oak Island) داستان واقعی دو برادر اهل میشیگان را روایت می کند که قصد دارند راز جزیره اوک آیلند را کشف کنند. این دو با استفاده از تکنولوژی های مدرن و کمک گرفتن از محققان مستقل سعی دارند گنجی که گفته می شود در این جزیره در کانادا پنهان شده را بیابند. این سریال در ابتدا به تاریخچه این جزیره، کشفیات امروزی، تئوری ها و تلاش های گذشته برای بررسی این مکان و پیدا کردن گنج مذکور می پردازد. «نفرین جزیره اوک آیلند» در واقع یک سریال مستندگونه است که سبک اصلی برنامه هایی است که در شبکه هیستوری ساخته می شود.

۳- شش

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

تریلر جنگی «شش» (Six) در واقع ترکیبی غریب از واقعیت و داستان است که برخی اوقات خط بین میهن پرستی راستین و متعصبانه را در می نوردد. این سریال داستان یک تیم شش نفره از نیروهای ویژه نیروی دریایی ایالات متحده را روایت می کند که برای یک عملیات سری در افغانستان دست به کار می شوند. سال ها بعد وی در حالی که در نیجریه به سر می برد توسط گروه تروریستی بوکوحرام به گروگان گرفته می شود. ادامه داستان تلاش های وی برای فرار از دست این گروه را به تصویر می کشد. هنگامی که تیم نیروهای ویژه در حال آماده سازی و آموزش های سخت هستند یا زمان هایی که در حال مبارزه و انجام عملیات به سر می برند، تماشای «شش» جذاب خواهد بود اما وقتی که داستان به خارج از میدان نبرد و آموزش می رود به شدت افت می کند.

نقطه قوت «شش» به تصویر کشیدن داستان زندگی روزانه این افراد است بدون این که در این کار اغراقی صورت بگیرد. در این سریال به هیچ عنوان سیاست های نظامی ایالات متحده مانند برخی از سریال های دیگر در مقابله با تروریسم در بوته انتقاد قرار نمی گیرد. در به تصویر کشیدن شخصیت های منفی و شرور نیز سریال «شش» همان داستان های تکراری و کلیشه ای را روایت می کند که بسیار قابل پیش بینی است. سازندگان سریال قصد دارند با استفاده از یک شخصیت زن در مرکز داستان کمی به سریال هیجان داده و از بار خشونت و مردانگی مطلق فیلم کاسته شود. در نهایت باید گفت که علیرغم اشکالاتی که مجموعه تلویزیونی«شش» دارد دستکم در اپیزودهایی نیز تماشای آن خالی از لطف نخواهد بود.

۲- سقوط شوالیه

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال تاریخی «سقوط شوالیه» (Knightfall) سومین سریال درام اورجینال شبکه هیستوری است که بر روی داستان گروهی از شوالیه ها متمرکز است که در دوران اوج جنگ های صلیبی در آخرین پناهگاه خود در بیت المقدس شکست می خورند. اتفاقات سریال در مورد این گروه از شوالیه ها در پاریس متمرکز است که شاه فیلیپ در تلاش برای افزایش و تحکیم قدرت خود قصد استفاده از آن ها به شکل های متفاوتی را دارد. این سریال قصد دارد پا جای پای سریال هایی مانند «وایکینگ ها» و «بازی تاج و تخت» بگذارد اما نمی تواند به اندازه آن ها موفق عمل کند. در این سریال خون های زیادی ریخته می شود و صحنه های نبرد آن نیز کم نیست اما نمی توان آن را از این لحاظ با «وایکینگ ها» مقایسه کرد.

«سقوط شوالیه» دارای داستان هایی از خیانت و دسیسه چینی است که بر جذابیت داستان که بخش عمده ای از آن در اطراف شهر پاریس می گذرد می افزاید. یکی از نقاط ضعف این سریال این است که به جای تمرکز بر روی تشریح و شناساندن شخصیت ها، بر روی پیش بردن داستان و موضوع خود متمرکز شده است. از این رو در چندین اپیزود اول این سریال چندان دلچسب پیش نمی رود اما رفته رفته با پیچیدگی هایی که در داستان و موضوع رخ می دهد بیننده را با خود همراه می سازد. این سریال شاید جذابیت های دیگر سریال های تلویزیونی تاریخی تلویزیون را نداشته باشد اما انتظار می رود در فصل های بعدی تغییرات خوبی در آن رخ دهد.

۱- وایکینگ ها

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

شبکه History شبکه ای است که بیشتر به خاطر برنامه های ادامه دار مستند و تاریخی خود شناخته می شود اما چندین سریال داستانی تاریخی جذاب نیز با الهام از حوادث واقعی توسط این شبکه ساخته شده که از بهترین و پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی به شمار می آیند. در صدر فهرست ما در این مطلب سریال تاریخی «وایکنیگ ها» (Vikings) قرار دارد. اگر اهل تماشای سریال های خارجی باشید بدون شک این سریال را دیده اید زیرا «وایکینگ ها» یکی از پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی سال های اخیر بوده است. بسیاری این سریال را با «بازی تاج و تخت» مقایسه می کنند اما نباید این دو را بسیار شبیه هم دانست زیرا برخلاف داستان های چند خانواده تنها بر روی زندگی خانواده یک نفر متمرکز است اما به همان اندازه جذاب و نفسگیر به روایت داستان می پردازد.

«وایکنیگ ها» در مورد یک جنگجوی وایکینگ به نام رگنار لاثبروک است که از زندگی در محیط خشن و سرد منطقه خود خسته شده و به فکر سفر به دیگر نقاط جهان می اندیشد که تاکنون کسی نتوانسته خود را به آن ها برساند. ولی لاثبروک پس از رسیدن به قدرت در قبیله خود دست به این سفر ماجراجویانه می زند. اگر چه بخشی از اتفاقات «وایکنیگ ها» بر اساس واقعیت و اسناد تاریخی بازسازی شده اما جزییات زیادی نیز به ماجرا افزوده شده است. عقاید کافرمآبانه و روحانی وایکینگ ها و مراسمی شبه مذهبی که دارند بر جذابیت سریال می افزاید اما جالب ترین وجهه سریال را می توان به تصویر کشیدن نبردهای خونین نامید که به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش در می آیند.

تراویس فیمل به خوبی در نقش رگنار لاثبروک فرو رفته و کاترین وینینک نیز در نقش همسر او بازی خیره کننده ای دارد. لاثبروک بسیار کم حرف است اما تمامی صحبت هایش از عمق معنایی بالایی برخوردار است. اگر چه گاهی کارهای ناخوشایندی از او می بینیم اما کاریزما و دوست داشتنی بودنش باعث می شود گناهانش را نادیده بگیریم. هیچ یک از صحنه های «وایکنیگ ها» خسته کننده نیست و هر چه پیش می روید داستان سریال جذاب تر می شود. این سریال تاریخی را نیز حتما در فهرست اولویت های خود برای تماشا کردن در ایام تعطیلات نوروز قرار دهید.

شبکه هیستوری بیشتر به خاطر ساخت مجموعه های مستندگونه و تاریخی شناخته می شود و بدین ترتیب درام های تلویزیونی کمتری در این شبکه ساخته می شوند هر چند در سال های اخیر این شبکه با ساخت مجموعه های تاریخی سعی کرده از علاقه مخاطبان به این گونه سریال ها استفاده کند. در این مطلب سعی شد به تعدادی از بهترین مجموعه های عمدتاً درام این شبکه پرداخته شود اما سریال هایی نیز ناگزیر نادیده گرفته شدند که مطمئناً ارزش تماشا کردن خواهند داشت. از میان این مجموعه های تلویزیونی می توان به سریال هایی مانند « Cowboys & Outlaws»، «Alone»، «Banned from the Bible»، «WWII in HD»، « America: The Story of Us» و تعدادی دیگر از مجموعه های شبه مستند که به بررسی یک واقعه تاریخی می پردازند اشاره کرد.


شبکه FX

۱۰- داستان جنایی آمریکایی

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

اگر چه تنها یک فصل از سریال «داستان جنایی آمریکایی» (American Crime Story) به پایان رسیده و فصل دوم آن با داستانی متفاوت در حال پخش است اما همان فصل اول کافی بود تا تماشاگران بسیاری در سراسر جهان جذب این سریال شوند. این سریال نیز یک سریال جُنگ گونه است که پرونده های جنایی مشهور و جنجالی ایالات متحده را با جزییات بیشتری به شکلی جذاب به تصویر می کشد. در اولین فصل از این سریال حضور بازیگران مشهوری مانند کیوبا گودینگ جونیور، جان تراولتا و دیوید شویمر هستیم که اسم آن ها برای اعتبار بخشی به این سریال کافی بنظر می رسد.

گودینگ جونیور در این فصل نقش او جی سیمپسون را بازی می کند که نقش اصلی یکی از جنجالی ترین و مشهورترین پرونده های جنایی تاریخ ایالات متحده با جزییات فراون به تصویر کشیده می شود. فصل دوم نیز به داستان قتل جیانی ورساچه و حواشی این شخصیت قبل از مرگ می پردازد که به تازگی چندین اپیزود از آن پخش شده است. هر دو فصل به خوبی با جزییات دقیق و پیچیده خود نقش رسانه ها در شکل دادن به واقعیت ماجرا را به زیبایی روایت کرده و چگونگی شکل گیری ذهنیت جامعه آمریکا از این حوادث نشان می دهد.

۹- موجه

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ (۶ فصل)

در سریال «موجه» (Justified) تیموتی اولیفانت نقش ریلان گیونز را بازی می کند؛ یک مارشال ایالتی که به روش خاص خودش قانون را پیاده می کند. او با ریخت و شمایل و رفتاری شبیه هفت تیرکش های دوران غرب وحشی، خیلی زود عدالت را برقرار کرده و مدیریت او برای فرماندهانش بسیار سخت است زیرا کنترل کردن او مانند دیگر افراد پلیس ممکن نیست. شاید داستان مجموعه تلویزیونی «موجه» جدید و اورجینال نباشد و البته این طور هم نیست. مردی دارای قدرت قانونی از روش های خاص خود که گاه غیرقانونی هستند برای تسری قانون استفاده می کند و این همان کاری است که بسیاری در سریال ها و فیلم های دیگر انجام داده اند اما هیچکدام نتوانسته اند به زیبایی سریال «موجه» این کار را انجام دهند.

سریال «موجه» از کارگردانی خوب، بازی های قابل قبول و سیر داستانی جذاب سود می برد و از آن جا که بر اساس داستان هایی کوتاه از المور لئونارد ساخته شده، کیفیت دیالوگ ها و شخصیت ها در آن بی نظیر است. این سریال نشان می دهد که لازم نیست داستان و ایده یک سریال جدید و اورجینال باشد و حتی پرتکرارترین داستان ها نیز می توانند تازگی داشته باشند اگر به شیوه درستی بیان شوند. هر اپیزود از این سریال بخشی جنایی دارد که باید دنبال قانون شکن گشت اما تمرکز اصلی داستان بر روی شخصیت اصلی و خانواده او قرار دارد. مجموعه تلویزیونی «موجه» یک سریال جذاب است که عناصر مختلفی از جمله، کمدی، اکشن و پلیسی را در هم ترکیب کرده و داستانی جذاب را در یک منطقه ی فقیرنشین حاشیه شهر به تصویر می کشد.

۸-پسران آشوب

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ (۷ فصل)

سریال «پسران آشوب» (Sons of Anarchy) یکی از سریال هایی بود که در طول دوران شش ساله پخش شدنش هسته ثابتی از تماشاگران را اطراف خود جمع کرد. این سریال که باعث به شهرت رسیدن چارلی هونام شد داستان مردی به نام جکس تلر (چارلی هونام) را روایت می کند که رییس یک گروه موتورسوار آشوب طلب و یاغی در کالیفرنیا است. از همان ابتدا این سریال واکنش های مثبتی را برانگیخت که علاوه بر داستان جذاب و پرحادثه اش، باید آن را مدیون بازی های بی نقص بازیگرانش دانست. سریال «پسران آشوب» تماشاگران بسیاری داشت و در مجموع نیز هنوز پربیننده ترین سریال شبکه FX به شمار می آید.

«پسران آشوب» پر از خشونت های مردانه ای است که حول محور شخصیت تلر متمرکز بوده و او را به قهرمان محبوب بسیاری از تماشاگران تبدیل کرد. این سریال را با داستان های شکسپیر مقایسه کرده اند که نشان دهنده تراژدی دردناکی در پایان داستان است و قبل از آن نیز رابطه بین یک مادر را روایت می کند که همه می دانیم دیر یا زود با پایانی دردناک بیننده را به حال خود رها خواهند کرد. شاید این سریال یکی از معدود سریال هایی باشد که ضدقهرمانانان شخصیت های اصلی بوده و دوست داشتنی هستند حتی زمانی که رفتارهای بد و غیرانسانی آن ها را می بینیم. هنگام تماشای «پسران آشوب» منتظر غافلگیر شدن های متوالی و پیچش های داستانی متعدد باشید.

۷- آسمان در فیلادلفیا همیشه آفتابی است

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تاکنون (۱۲ فصل)

شاید این جمله دیگر کلیشه ای شده باش که بگوییم هیچ سریال کمدی مانند این و آن سریال ساخته نشده اما بدون شک این جمله بهترین توصیف در مورد سریال «آسمان در فیلادلفیا همیشه آفتابی است» (It’s Always Sunny In Philadelphia) بهتریت توصیف خواهد بود. این سریال داستان گروهی از از افراد متفاوت اما با طرز فکر مشابه را روایت می کند که با هم دوست بوده و «ظاهراً» یک کافه را در فیلادلفیا مدیریت می کنند. در واقع آن مدیریت کافه ای را بر عهده دارند که نه دیده می شود و نه مشتری زیادی به آن مراجعه می کند. اعضای این گروه اشتباهات خنده داری می کنند، همدیگر را تکمیل می کنند، الهام بخش همدیگر می شوند و در تمام این مدت تفاوت های آشکاری با هم دارند که زیبایی این داستان ها باعث شده که پخش این سریال پس از ۱۲ فصل هنوز ادامه داشته باشد.

شخصیت های «آسمان در فیلادلفیا همیشه آفتابی است» انسان های نفرت انگیزی شاید باشند و در هر چیزی تنها به خود فکر کنند، اما در عین حال هر بیننده ای دوست دارد یکی از آن ها باشد. چیزی که این سریال در آن بسیار موفق عمل کرده این است که با ذکاوت تمام از بدترین اتفاقات و بوسیله منفورترین شخصیت ها موجبات خنده و لذت شما را فراهم می سازد. پخش «آسمان در فیلادلفیا همیشه آفتابی است» همچنان ادامه خواهد داشت و تاکنون ساخت دو فصل دیگر از آن نیز تایید شده است.

۶- آتلانتا

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۱ فصل)

سریال «آتلانتا» در سال ۲۰۱۶ و در بحبوحه درگیری های شدید سیاسی در ایالات متحده منتشر شد و شاید بتوان آن را سریالی برای ترویج دیدگاه لیبرال و صلح جویانه دانست که تلاش می کند به زندگی و جهان کنونی معنا ببخشد. در واقع این سریال قصد دارند نشان دهد که زندگی تا چه اندازه می تواند عجیب و غریب، خطرناک و ناعادلانه باشد به خصوص وقتی که سیاهپوست باشید. این سریال داستان دو پسرعمو را روایت می کند که قصد دارند در دنیای موسیقی هیپ هاپ برای خود نامی دست و پا کنند. بازی لاکیت استنفیلد یکی از بهترین بازی ها در سریال های تلویزیونی در یک دهه اخیر است.

داستان این سریال کاملاً متفاوت و تازه است و برای مدت ها پس از تماشای آن شما را درگیر خواهد کرد. «آتلانتا» یک شیوه روایی سوررئال را در پیش می گیرد که در عین حال ناخوشایند و جذاب است. شاید یکی از اتفاقات جالب سریال داشتن جاستین بیبر سیاهپوست و رد شدن ماشین ها از روی مردم است که با تمام اتفاقات عجیب و غیرمنتظره خود هنوز یک کمدی جذاب یه شمار می آید. با تماشای این سریال هم خواهید خندید و هم واقعیت زندگی شما را به شدت تکان خواهد داد.

۵- تابو

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال تاریخی «تابو» (Taboo) با بازی خیره کننده تام هاردی محصول مشترک بی بی سی و شبکه FX است که یکی از بهترین سریال های بی بی سی در سال های اخیر بوده و تماشاگران بسیاری را به خود جلب کرد. داستان این سریال در سال ۱۸۱۴ رخ داده و داستان جیمز دلینی (تام هاردی) را روایت می کند که پس از یک سفر به نقطه ای دوردست برای مدتی طولانی، پس از مرگ پدرش و در حالی که همه فکر می کنند او مرده به خانه باز می گردد و هیچ شباهتی با گذشته خود ندارد. وی در این میان متوجه می شود که کمپانی هند شرقی دارایی ها و ارثیه پدرش را تصاحب کرده و بدین ترتیب وی برای گرفتن حق خود با این کمپانی قدرتمند درگیر می شود.

این سریال مملو از خیانت، دسیسه چینی، عشق، قتل و گذشته تاریک خانواده است که رفته رفته نمایان می شوند. سریال «تابو» با بازی بی نقص تام هاردی و تعدادی دیگر از بازیگران سرشناس بریتانیایی به مباحث تاریخی واقعی بسیاری می پردازد که در کنار داستان اصلی مورد بررسی قرار می گیرند. به دو دلیل تماشای این سریال را به شما توصیه می کنیم: یکی به خاطر بازی پرانرژِی و خرس مآبانه ی تام هاردی و دوم به خاطر تاریخچه ای از قدرت گرفتن کمپانی هند شرقی و روسای آن که در این سریال به زیبایی به تصویر کشیده می شود.

۴- گروه شیلد

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ (۷ فصل)

سریال خارجی

سریال درام جنایی «گروه شیلد» (The Shield) در سال ۲۰۰۲ و در اولین فصل انتشار خود جایزه گلدن گلوب بهترین سریال درام بدست آورد و مایکل چیکلیس نیز جایزه کلدن گلوب و امی را به خاطر بهترین بازیگر مرد نقش اول به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ این سریال جزو ۶۰ سریال برتر تمام دوران قرار گرفت. تمامی این افتخارات فوق العاده نشان از کیفیت بالای سریال «گروه شیلد» می دهد. اما این همه جایزه و افتخار تنها دلیل قرار گرفتن این سریال در رتبه ای در بالای این فهرست نیست. سریال «گروه شیلد» برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، در روزگاری که هنوز شبکه FX یک شبکه پیشرو و شناخته شده در زمینه ساخت سریال های تلویزیونی جنایی نشده بود. از لحاظ محتوا و سبک نمایش این مجموعه تلویزیونی هیچ شباهتی با سریال های جنایی پیش از خودش نداشت.

سکانس های اکشن با استفاده از دوربین دستی فیلم برداری شده و فضای شجاعانه و جسورانه داستان نیز به این سریال احساس و ظاهر بسیار خاص و منحصربفردی داده بود. علاوه بر این بزرگ ترین نقطه قوت داستان «گروه شیلد» شخصیت های داستان بودند: ویک میکی یک پلیس بد است که در واقع می توان او را نماد بد بودن دانست. در این سریال فساد در اداره پلیس با واقعیتی منحصربفرد و صادقانه به تصویر کشیده می شود و بازی مایکل چیکلیس و داستان نویسی سریال باعث شده بود که تماشاگران جذب این شخصیت شوند. تعلیق و هیجانی که در سکانس های«گروه شیلد» بود نه تنها در دیگر مجموعه های شبکه دیده نمی شد بلکه در دیگر سریال های جنایی معاصر خود نیز کم نظیر بود.

۳- لویی

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ (۵ فصل)

شاید بتوان ادعا کرد که شبکه FX همواره یکی از بهترین شبکه ها در ساخت سریال های جذاب کمدی بوده است.سریال کمدی «لویی» (Louie) از آن دسته سریال های کمدی سرگرم کننده ای است که می توان القاب جالب بسیاری برای آن به کار برد: تلخ و نیشدار، ویرانگر و ناخوشایند، افسرده کننده، هوشمندانه، پوچ و یا هر صفت دیگری در این حوزه ها که به ذهنتان برسد. «لویی» توسط یکی از بهترین استندآپ کمدین های روی این کره خاکی ساخته شده است: لوییس سی کی. او یک سوپراستار است که نقش خود را مانند یک ادم احمق معمولی بازی می کند. سریال «لویی» داستان لوییس سی کی را روایت می کند که بعد از جدا شدن از همسرش باید دو دخترش را در شهر نیویورک سیتی بزرگ کند.

در واقع داستان این مجموعه تلویزیونی در مورد زندگی روزانه یک کمدین استندآپ است. بدین ترتیب داستان «لویی» همیشه خنده دار و کمیک اما به شکلی است که نمی توان آن را پیش بینی کرد و به همین دلیل هر لحظه باید منتظر اتفاقی خیره کننده باشید. به همین دلیل مجموعه «لویی» داستانی کاملاً انسانی و طبیعی دارد که برایتان قابل درک است و همین موضوع باعث جذابیت خیره کننده آن شده است. مجموعه تلویزیونی «لویی» هیچ شباهتی با دیگر سریال های کمدی که در تلویزیون می بینید ندارد و به همین دلیل به شدت مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار گرفته است.

۲-آمریکایی ها

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

منتقدان بسیاری بر این باورند که سریال «آمریکایی ها» (The Americans) نه تنها بهترین سریال شبکه FX بلکه یکی از بهترین سریال هایی است که تاکنون ساخته شده است. این سریال داستان یک زوج آمریکایی را روایت می کند که در واقع عضو سازمان جاسوسی کا گ ب هستند و با اسامی جعلی در دهه ۱۹۸۰ در واشنگتن زندگی می کنند. کری راسل و متیو ریس نقش این زوج جاسوس را بر عهده داشت و نوآه امریش نیز نقش همسایه آن ها را بازی می کند که در واقع یک افسر اف بی آی است که برای سرویس ضد جاسوسی این نهاد فعالیت می کند. «آمریکایی ها» اگر چه داستانی در مورد دنیای جاسوسی دارد اما همزمان یک درام خانوادگی نیز هست زیرا دو جاسوس داستان خود دارای فرزند و خانواده ای معمولی هستند که از واقعیت ماجرا و فعالیت های والدین خود کوچکترین اطلاعی ندارند.

فصل دوم «آمریکایی ها» نیز همانند فصل اول تحسین بسیاری از منتقدان را برانگیخت و از آن زمان همواره بر جذابیت و زیبایی داستانی آن افزوده شده است. داستان پردازی این مجموعه تلویزیونی به نحوی است که حتی جاسوسان داستان نیز دوست داشتنی هستند و نمی توانید از آن ها متنفر باشید. شخصیت پردازی و پیچ و تاب های داستانی سریال خیره کننده بود و به سرعت شما را جذب خواهد کرد. اگر به داستان های جاسوسی و جنگ سرد علاقه دارید مجموعه تلویزیونی «آمریکایی ها» را از دست ندهید.

۱- فارگو

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۳ فصل)

سریال کمدی سیاه و درام جنایی «فارگو» (Fargo) با الهام از فیلمی به همین نام ساخته برادران کوئن در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است. اگر چه این مجموعه تلویزیونی عنوانی مشابه با این فیلم مشهور دارد اما خیلی زود خود را از سایه فیلم برادران کوئن خارج می کند و نمی توان به آن لقب بازسازی یا راه اندازی مجدد داد. «فارگو» داستانی کاملاً جدید و مجزا داشته و البته در برخی موارد نیز شباهت هایی با فیلم مذکور در آن دیده می شود. این سریال به صورت جُنگ گونه ساخته شده و هر فصل داستان نسبتاً مجزایی دارد، شیوه ای که شبکه FX تاکنون به خوبی از آن سود برده است. هر فصلی که می آید داستان جدید و شخصیت های جدیدی با خود به دنیای «فارگو» می آورد. بدین ترتیب امکان پرداختن به یک سبک داستان پردازی یکسان و جذاب در طول تمامی فصول امکانپذیر می شود.

هر فصل یک واحد مستقل و منسجم در نظر گرفته می شود و بدین ترتیب بسیاری از محدودیت هایی که ساخت مجموعه های تلویزیونی در معنای عام آن و دیگر مجموعه های تلویزیونی با آن روبرو هستند کنار زده می شوند. مهم تر از همه این که با این شیوه نام های بزرگی می توانند در هر فصل مورد استفاده قرار گیرند که معمولاً حضور طولانی در مجموعه های تلویزیونی را بر نمی تابند. به همین دلیل در فصل اول شاهد حضور بیلی باب تورنتون و مارتین فریمن بودیم و در فصل دوم نوبت به کریستن دانست، جسی پلیمونز و تد دانسون رسید و در فصل سوم نیز شاهد حضور چهره های شناخته شده ای مانند ایوان مک گرگور و کری کان بودیم.

«فارگو» به بازنگری در دنیایی که روزگاری تماشاگران مجموعه های تلویزیونی دوست داشتند می پردازد بدون این که تقلیدی در کار باشد. در واقع «فارگو» به مثابه یک ظرف غذا است که با فهرستی جدید از ترکیبات درست شده است و تنها جزییات کوچکی از غذاهای دیگر را در خود دارد. این سریال دارای تعلیق های خیره کننده و خشونت هایی قابل تحمل است و با داستان های تو در توی خود شما را سرگرم خواهد کرد. بدون شک «فارگو» لیاقت قرار گرفتن در صدر فهرست بهترین مجموعه های تلویزیونی شبکه FX را دارد.

در پایان می خواهیم مجموعه های تلویزیونی دیگری از شبکه FX را به شما معرفی کنیم که هر یک زیبایی های خاص خود را داشته و می توانستند جایی در این فهرست داشته باشند. از این مجموعه های تلویزیونی می توان به مجموعه های Damages»، «The Riches» Rescue Me»، «Baskets»، « Legion »، «You’re the Worst »، « Archer »، «American Horror Story» ، «Terriers »، « Wilfred » و « The Bridge » اشاره کرد.


سرویس Netflix

۲۰-گریس و فرانکی

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۴ فصل)

سریال کمدی «گریس و فرانکی» (Grace and Frankie) با بازی جین فاندا، لیلی تاملین، سم واترستون و مارتین شین داستان زندگی دو دوست قدیمی را روایت می کند که بعد از این که توسط شوهرانشان تنها گذاشته می شوند به یکدیگر می پیوندند. می توان این سریال را دوست داشتنی و بامزه دانست که گاه هوشمندانه و جذاب پیش می رود. با توجه به بازیگران سرشناسی که در این سریال حضور دارند تماشای «گریس و فرانکی» برای کسانی که دستکم یک فصل از «گریس و فرانکی» را دیده باشند به یک عادت تبدیل شده و رفته رفته از طرفداران پروپاقرص آن خواهید شد. شخصیت های زن داستان که در سنین میانسالی خود را تنها و رها شده می بینند تلاش دارند بار دیگر زندگی را شناخته و مسیر خود را در زندگی پیدا کنند.

شاید «گریس و فرانکی» برای افراد بالغ و میانسال مناسب باشد و پیام عمیقی که داستان دارد برای این رده سنی بسیار به روشنی قابل درک خواهد بود. این سریال همواره بین کمدی و درام در حال تغییر موقعیت است و رفته رفته داستان به سمت ترسناکی پیش می رود و شخصیت های داستان باید در همین لحظات ترسناک شادی و خوشحالی را پیدا کنند. باید بدانید که مارتا کافمن که مجموعه تلویزیونی «دوستان» (Friends) را در کارنامه دارد از سازندگان این سریال است. به طور کلی «گریس و فرانکی» به مباحثی همچون تنهایی, عشق و دوستی در میان اقشار سالمند جامعه می پردازد که در دیگر مجموعه های تلویزیونی به ندرت به آن ها پرداخته شده است.

۱۹- بی باک

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۲ فصل)

سریال «بی باک» (Daredevil) یکی دیگر از سیرال های ابرقهرمانی مارول سرویس نتفلیکس است که دقیقاً همان چیزی که تماشاگران از یک سریال ابرقهرمانی می خواهند را در اختیار آن ها قرار می دهد: خشونت و بی باکی. در این سریال چارلی کاکس نقش یک حقوقدان کور را بازی می کند که با تغییر چهره مبارزه با خرابکاران و قانون شکنان را در دست می گیرد. در این سریال شخصیت های ابرقهرمان دیگری نیز حضور دارند و بازی روزاریو داوسون در نقش کلر تمپل نیز بر بار عاطفی و عاشقانه سریال افزوده است. این سریال دارای تعدادی صحنه مبارزه و زد و خورد است که می توان آن ها را زیباترین صحنه های درگیری فیزیکی در تمام سریال های تلویزیونی دانست.

جان برنثال در نقش فرانک کسل و وینسنت دی آنفوریو در نقش ویلسون فیسک نیز در این سریال حضور دارند که بر جذابیت آن می افزایند. «بی باک» در واقع اولین سریال ابرقهرمانی دنیای مارول نتفلیکس بود که راه را برای ساخت سریال های ابرقهرمانی مارول دیگر این سرویس باز کرد. این سریال نیز با توجه به این همه بازیگر معروف و بااستعداد و شخصیت های متفاوت می تواند انتخاب خوبی برای تماشا در ایلام تعطیلات نوروز باشد.

۱۸- لوک کیج

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۱ فصل)

سومین سریال از سری سریال های مارول در سرویس نتفلیکس با عنوان «لوک کیج» (Luke Cage) داستان یکی از شخصیت های ابرقهرمانی را روایت می کند که برای اولین بار در سریال «جسیکا جونز» به تماشاگران معرفی شد. شخصیت کیج نقش یک نظافتچی در آرایشگاه و ظرفشور در یک رستوران را ایفا می کند که قدرت فراانسانی و پوستی غیرقابل نفوذ دارد. وی رفته رفته برای پاک کردن منطقه هارلم از فساد و جنایت با خلافکاران و جانیان وارد نبرد می شود. وی همزمان شخصیت مهربانی دارد و مایک کولتر به خوبی توانسته تفاوت بین شخصیت ابرقهرمانی و شخصیت خانوادگی لوک کیج را به تصویر بکشد.

اگر چه «لوک کیج» همان پیچیدگی های خاص «جسیکا جونز» را در خود دارد اما در سرعت روایی داستان و شیوه داستان گویی به پای سریال مذکور نمی رسد. این سریال داستانی شجاعانه دارد اما شیوه روایی آن بسیار محتاطانه و قابل پیش بینی است و شاید بتوان آن را بدون کوچک ترین آسیب رسیدن به داستان در قالب ۸ اپیزود (و نه ۱۳ اپیزود) نیز به تصویر کشید. بدین ترتیب باید انتظار داشت که در فصل دوم تغییراتی از این حیث در این سریال داده شود. اما این نقص ها نیز باعث نشده که مجموعه تلویزیونی «لوک کیج» در این فهرست قرار نگیرد زیرا هنوز زیبایی های خاص خود را دارد و برای کسانی که به دنیای مارول و داستان های ابرقهرمانی علاقه دارند انتخاب مناسبی خواهد بود.

۱۷-خرابکار آمریکایی

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «خرابکار آمریکایی» (American Vandal) از آن دسته سریال هایی است که با تماشای تریلر یا دقایق اول اپیزود اول آن فکر می کنید با یک داستان جنایی مواجه شده اید اما جنایت های شخصیت اصلی این سریال با نام دیلان مکسول با قانون شکنی های هیچ کس دیگری در دنیای تلویزیون شباهت ندارد. مکسول نوجوانی است که به دلیل خط انداختن روی خودروهای معلمان خود و سپس نقاشی کردن طرح های زشت روی آن ها از مدرسه اخراج می شود. در واقع سریال داستان همکلاسی او را روایت می کند که تحقیقاتی را برای مشخص کردن واقعیت ماجرا و تبرئه کردن همکلاسی و دوست خود به راه می اندازد.

«خرابکار آمریکایی» با هجو نیشدار و تند و البته استادانه خود شما را با خود همراه خواهد ساخت که ملغمه ای از دنیای امروزی دبیرستان های آمریکایی و تحقیقات پلیسی در مورد خرابکاری و قانون شکنی خواهد بود و رفته رفته شما را در متن یک داستان رازآلود معمایی گرفتار خواهد کرد. اگر چه در ابتدا مکسول به خرابکاری ها متهم می شود اما بعد از چند اپیزود خیلی زود وارد داستان شده و شما نیز ناخودآگاه به دنبال مجرم واقعی خواهید گشت. داستان «خرابکار آمریکایی» بسیار هوشمندانه و بی نقص نوشته شده است و تمامی مولفه های تحقیقاتی در مورد یک پرونده جنایی را در داستانی نوجوانانه و سرگرم کننده جای داده است.

۱۶-مجموعه ماجراهای ناگوار

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «مجموعه ماجراهای ناگوار» (A Series of Unfortunate Events) اقتباسی بسیار جذاب، تاثیرگذار و دوست داشتنی از رمان های مشهور لمونی اسنیکت است. این سریال کمدی تاریک داستان سه کودک به نام های ویولت، کلاوس و سانی بودلر را روایت می کند که بعد از مرگ والدینشان در یک حادثه آتش سوزی به طور مرتب به سرپرستانی سپرده می شوند که حوادث تلخی را برای این سه رقم می زنند و در این میان کنت اولاف اولین شخصی است که با هدف بالا کشیدن ثروت خانوادگی این سه کودک قیومیت آن ها را بر عهده می گیرد. اقتباسی که برای به تصویر کشیدن این سریال از رمان لمونی اسنیکت صورت گرفته را باید بی نظیر و بی نقص نامید.

«مجموعه ماجراهای ناگوار» با چنان صداقت و احترامی با بینندگان نوجوان خود روبرو می شود که در کمتر سریال نوجوان محور دیگری دیده می شود. داستان سریال به هیچ عنوان باعث نمی شود فکر کنید کودکان به سرپرست نیاز دارند بلکه کودکان داستان تنها با کنجکاوی و تلاش برای یادگیری از خطرات و مشکلات رهایی پیدا می کنند. همچنین سریال مذکور بزرگسالانی که خود را دانا و بالغ می دانند به تمسخر می گیرد و خیلی زود مشخص می شود که در مقایسه با شخصیت های کودک سریال کودنی بیش نیستند و خیلی زود توسط کنت اولاف فریب داده می شوند.

بازی نیل پاتریک هریس در نقش کنت اولاف فراتر از خیره کننده است و خیلی زود شما را شیفته خود می کند هرچند جنبه های کمدی کمتری نسبت به بازی جیم کری در فیلمی با همین نام در سال ۲۰۰۴ در نقش کنت اولاف دارد. هریس شخصیت کنت اولاف را یک شخصیت شرور واقعی و بیرحم به نمایش می گذارد که جنبه های کمدی کمتری دارد. کسانی که به رمان علاقه دارند بدون شک از تماشای «مجموعه ماجراهای ناگوار» لذت خواهند برد.

۱۵-آینه تاریک

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تاکنون (۴ فصل)

وقتی که در استفاده از تکنولوژی زیاده روی می کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟! این سوال نمی تواند سوالی غیرمنطقی باشد؛ دستکم در قرن بیست و یکم و در دورانی که تکنولوژی کوچکترین جنبه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. سریال «آینه تاریک» (Black Mirror) سریالی تاریک ساخته یک نابغه بریتانیایی به نام چارلی بروکر است که در هر اپیزود خود به مشکلاتی که دنیای تکنولوژی برای انسان ها پدید آورده می پردازد. این سریال به خوبی مورد توجه قرار گرفته و مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است. از زمانی که سرویس نتفلیکس ساخت و پخش «آینه تاریک» را در دست گرفت خیل زیادی از بینندگان به تماشای این سریال که داستان های جالب و باورنکردنی و گاه غم انگیز را روایت می کند نشستند.

دنیای خوفناک و ناخوشایند چارلی بروکر از فرهنگ زندگی در دنیای کنونی و مسایلی مانند سیاست، تکنولوژی، شهرت و غم یکی از سریال هایی است که باید شما را به تماشای آن ترغیب کنیم. «آینه تاریک» داستانی خوفناک، در عین حال جذاب، آزار دهنده و منقلب کننده را روایت می کند. تماشای این سریال در عین جذابیت و اینکه شما را به شدت در فکر فرو می برد می تواند باعث افسردگی نیز بشود زیرا جواب تلخی به سوالی که در ابتدای این بخش مطرح شد خواهد داد.

۱۴-سفید پوستان عزیز

مدت انتشار:۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «سفید پوستان عزیز» (Dear White People) یک سریال نسبتاً کمدی است که بر اساس فیلمی با همین نام ساخته می شود. این سریال داستان گروهی از دانشجویان رنگین پوست در دانشگاهی با دانشجویان عمدتاً سفید پوست را روایت می کند که با مشکلاتی مانند نژادپرستی و تبعیض مواجه هستند. در هر اپیزود بر روی داستان یکی از این شخصیت ها تمرکز شده و زندگی آن ها به طور عمیق مورد بررسی قرار می گیرد که همزمان داستان هایی کمدی را در خود دارد. این سریال علیرغم زیبایی های غیرقابل انکاری که دارد به شکلی غیرمنصفانه مورد بی مهری واقع شده است. سریال «سفید پوستان عزیز» تنها بحث های تبعیض نژادی و نژادپرستی را دنبال نمی کند بلکه به مواردی مانند تبعیض در محل کار و دیگر تبعیض ها در جامعه می پردازد که بسیاری با آن ها مواجه می شوند.

جالب این که درجه رنگین بودن پوست نیز در این میزان تبعیض دخالت دارد. «سفید پوستان عزیز» با بهره بردن از بازیگرانی بااستعداد و بازی هایی بی نقص توانسته به زیبایی به این مسایل پرداخته و همزمان که معضلات تلخ اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهد گاه گاه لبخندی نیز بر لب تماشاگر می آورد. هر یک از شخصیت های رنگین پوست سریال به شیوه خود به این تبعیض ها واکنش می دهد که این موضوع بر جذابیت داستان می افزاید. «سفید پوستان عزیز» را باید یکی از اجتماعی ترین و انسانی ترین سریال های معاصر تلویزیون دانست.

۱۳- جسیکا جونز

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۱ فصل)

سریال «جسیکا جونز» (Jessica Jones) یکی از سریال های دنیای مارول سرویس نتفلیکس است که در میان ۶ سریال مارول این سرویس یکی از بهترین ها به شمار می آید. این سریال داستان یک کارآگاه خصوصی را روایت می کند که برای پی بردن به واقعیت رازی که در زندگی خود دارد تلاش می کند. جسیکا جونز از قدرت فراانسانی برخوردار است و البته از اختلال استرس پس از وقوع حادثه نیز رنج می برد. در این میان شخصیتی منفی و شرور که قدرت کنترل ذهن افراد را دارد جسیکا جونز را به انجام اعمالی شنیع و شرورانه برخلاف میلش وادار می کند. در طی داستان به گذشته جسیکا جونز و اتفاقاتی که برای وی رخ داده نیز پرداخته می شود.

در فصل اول «جسیکا جونز» تمرکز اصلی روی اعمال شخصیت بد داستان قرار دارد و یکی از دلایل اصلی جذابیت داستان می باشد به طوری که در صحنه هایی که خبری از او نیست شاهد افتی فاحش در جذابیت داستان هستیم. با این وجود خیره سری های جسیکا جونز باعث شده که این سریال داستانی غنی و درگیر کننده داشته باشد و به مباحثی می پردازد که شاید در هیچ مجموعه تلویزیونی یا فیلم ابرقهرمانی دیگری به آن پرداخته نشده است و «جسیکا جونز» را به شجاعانه ترین و اصیل ترین سریال ابرقهرمانی تبدیل می کند. «جسیکا جونز» به طور انبوهی از شخصیت های زن استفاده می کند که در دنیای مجموعه های تلویزیونی مارول و ابرقهرمانی بی سابقه است.

«جسیکا جونز» در مورد تلاش بی وقفه برای زنده ماندن است. در آخر داستان متوجه می شوید که شخصیت منفی داستان نیز گذشته دردناکی داشته که باعث می شود تا حدودی با دیدی مهربانانه تر به او نگاه کرده و با او همزادپنداری کنید. اگر به دنیای مجموعه های تلویزیونی ابرقهرمانانه علاقه دارید «جسیکا جونز» را در اولویت خود قرار دهید.

۱۲-مجازاتگر

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

ششمین سری از فیلم های مارول نتفلیکس به همان بلایی مبتلاست که سریال های قبلی این مجموعه با آن روبرو شده بودند؛ شخصیت قوی و بازی خیره کننده اما داستانی که بسیار کم عمق و سطحی به آن پرداخته می شود. سریال «مجازاتگر» (The Punisher) با بازی جان برنثال را باید بهترین سریال دنیای مارول سرویس نتفلیس دانست که برنئال در آن نقش یک ضد قهرمان خشن و انتقام جو را بازی می کند و هیچ اهمیتی برای زندگی شخصیت های منفی داستان قایل نیست. به همین دلیل هیچ ابایی از شکنجه کردن آن ها تا دم مرگ ندارد. او با هدف انتقام مرگ همسر و فرزندانش از توانایی های فیزیکی خود برای کشتن شخصیت های فاسد نظامی استفاده می کند که برای او دسیسه چینی می کنند. اما هدف او از بین بردن سیستم و یا اشخاص فاسد موجود در سیستم و یا حتی از بین بردن فساد نیست، بلکه او از همین فساد برای پیشبرد نبرد یک تنه خود علیه کسانی که او از آن ها کینه به دل دارد استفاده می کند.

«مجازاتگر» به بررسی روح آسیب دیده و چالش های شخصی شخصیت های خود می پردازد و همزمان به بررسی دقیق برخی از معضلات اجتماعی اهتمام می ورزد. اگر چه داستان فیلم بسیار تلخ و تاریک است اما در مواردی نیز به لطف بازیگران نقش مکمل جنبه ای کمیک پیدا می کند. شاید مهم ترین انتقادی که به این سریال وارد شده این است که یک داستان ۶ اپیزوده را در ۱۳ اپیزود روایت می کند و همین کندی و کش داری داستان ممکن است حوصله بیننده را سر ببرد. اما هنگام تماشای «مجازاتگر» باید بدانید که در حال تماشای یکی از بهترین سریال های دنیای مارول تمام تاریخ تلویزیون هستید پس صبر و حوصله را از یاد نبرید.

۱۱- بی خدا

مدت انتشار: ۲۰۱۷ (۱ فصل)

مینی سریال وسترن و درام «بی خدا» (Godless) از اسکات فرانک، نویسنده سناریو فیلم «لوگان» و با تهیه کنندگی اجرایی استیون سودربرگ به صبر تماشاگر نیاز دارد. تماشای این مینی سریال ۷ قسمتی برای شما جذاب خواهد بود زیرا این سریال را باید از دیگر سریال های وسترن مجزا دانست. برخلاف دیگر سریال ها و فیلم های وسترن، شخصیت های اصلی «بی خدا» را زنان تشکیل می دهند و داستان آن در شهری رخ می دهد که بیشتر مردان آن پس از حادثه ای در معدن اطراف شهر از بین رفته اند. این سریال داستانی ترسناک و خشن، هیجان انگیز و بسیار گیرا دارد.

وسترن «بی خدا» ابتدا قرار بود به صورت یک فیلم ساخته شود اما سودربرگ توانست فرانک را راضی کند که این داستان فمینیستی را به یک مینی سریال تبدیل نماید. شخصیت های این مجموعه تلویزیونی بسیار زیبا طراحی شده و رفته رفته به بیننده شناسانده می شوند. بازی ها نیز کاملاً بی نقص انجام گرفته و این موضوع را باید نقطه قوت اصلی سریال «بی خدا» دانست. داستان سریال کمی کند پیش می رود اما برای کسانی که کمی صبر داشته باشند تجربه زیبایی از تماشای یک وسترن خوش ساخت خواهد بود.

در وسترن «بی خدا» همچنین ارجاعات زیادی از لحاظ تصویری و داستانی به فیلم های معروف این ژانر داده می شود. در واقع «بی خدا» نمای دقیقی از اتفاقاتی که در غرب وحشی برای بسیاری از شهرها و تمدن های آمریکایی رخ داده را به تصویر می کشد؛ از بیماری های مرگبار گرفته تا کشتارهای وحشیانه که هر کدام گاه شهری را به طور کلی نابود کرده اند.

 

۱۰- کیمی اشمیت شکست ناپذیر

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» (Unbreakable Kimmy Schmidt) از زمان انتشار اولین فصل خود در سال ۲۰۱۵ همواره یکی از بهترین، پرتماشاگرترین و تحسین شده ترین سریال های اورجینال نتفلیکس بوده است. این سریال داستان دختری به نام کیمی اشمیت را روایت می کند که در سنین کودکی توسط یک کشیش ربوده شده و ۱۵ سال همراه به سه زن دیگر در یک زیرزمین حبس می شود. وی به آن ها می گوید که آخرالزمان فرا رسیده و آن ها تنها بازماندگان نسل بشر هستند. بعد از مدتی آن ها نجات پیدا می کنند اما کیمی با زندگی در دنیای کنونی مدرن ناآشنا بوده و بدین ترتیب اتفاقاتی برای وی رخ می دهد.

وی می خواهد زندگی اش را با دیدگاه خود و بر اساس استانداردهایی که قبول دارد پیش ببرد زیرا اگر چه ۳۰ سال سن دارد اما هنوز مانند یک کودک فکر می کند. «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» را می توان سریالی بسیار مثبت، پرمعنا و بسیار دوست داشتنی توصیف کرد که قدرت مثبت اندیشی و لذت بردن از زندگی را نشان می دهد. چیز زیادی در مورد این سریال نمی توان گفت جز این که یکی از سریال هایی است که باید حتما تماشا کنید. جالب اینکه بسیار سخت است بتوانید تماشای یک فصل را به صورت منقطع انجام دهید و بدون شک تماشای یک فصل را به صورت متوالی ادامه خواهید داد که این خود نشان از جذابیت داستان «کیمی اشمیت شکست ناپذیر» دارد.

۹- تاج

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

سریال تاریخی «تاج» (The Crown) سریالی خوش ساخت است که از بازیگرانی بااستعداد مانند کلر فوی و مت اسمیت سود برده و جان لیثگو نیز برای بازی در نقش وینستون چرچیل در آن برنده جایزه امی شد. این سریال نگاهی دقیق و خصوصی به چگونگی رسیدن ملکه الیزابت دوم به این مقام و سال های اول حضور او در این منصب دارد. حمایت ها و مشاوره های چرچیل علیرغم محدودیت هایی که دارد نقش مهمی در مرکزیت عاطفی داستان دارد که حول محور آن تحولات و اتفاقات تاریخی بسیاری در جریان است. رابطه ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ نیز به خوبی مورد بررسی قرار می گیرد. طراحی لباس و صحنه کاملاً دقیق و با توجه به جزییات صورت گرفته و این کار با هوشمندی تمام انجام شده است.

سرویس نتفلیکس برای به تصویر کشیدن فضای فیزیکی محل زندگی ملکه الیزابت از هیچ هزینه ای فروگذار نکرده است. علاوه بر این که این سریال به خوبی زندگی ملکه الیزابت دوم را تشریح می کند منبع خوبی برای بررسی اتفاقات پس از جنگ جهانی دوم است. گفته می شود سازنده سریال، پیشنهاد کمک خانواده سلطنتی بریتانیا برای کمک به تولید مجموعه تلویزیونی «تاج» را رد کرده و ساخت سریال بدون مشاوره و دخالت این خانواده انجام گرفته است. بدین ترتیب در به تصویر کشیدن اختلافات و درگیری های بین خانواده سلطنتی در سال های اول حکومت ملکه الیزابت هیچگونه اغماضی صورت نگرفته است. در نهایت می توان گفت که قمار تاریخی جاه طلبانه نتفلیکس جواب داده و نظر تماشاگران و منتقدین را به خوبی جلب کرده است.

۸- استاد هیچ

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۲ فصل)

سریال کمدی درام «استاد هیچ» (Master of None) سریالی ساخته سرویس نتفلیکس به کارگردانی و بازی عزیز انصاری است که یکی از بی نقص ترین سریال های این سرویس در سال های اخیر شناخته شده و به شدت مورد تمجید منتقدان نیز قرار گرفته است. این سریال داستان زندگی شخصی و حرفه ای دِو شاه، یک بازیگر ۳۰ ساله در شهر نیویورک را روایت می کند که رویاهایی در سر دارد. این سریال تماماً در مورد نگرانی و استرس ناشی از تصمیمات برای زندگی است که هر بار با کنار گذاشتن گجت های دنیای مدرن حس کرده و شما با را پوچی این زندگی مدرن مواجه می سازد. اما همزمان عزیز انصاری موفق می شود با داستان هایی محسوس و ساده شما را بخنداند و این کار را به زیبایی هر چه تمام تر از طریق نشان دادن دشواری های قرار گذاشتن از طریق اینترنت و تلاش برای بدست آوردن بهترین پاستا انجام می دهد.

انصاری برای ساخت «استاد هیچ» از سریال کمدی موفق «لویی» (Louie) ساخته لوییس سی کی در شبکه FX الهام گرفته است و با خلاقیت خاص خود با ظاهری کمدی موضوعاتی جدی را به سبکی نیشدار مورد بررسی قرار می دهد. اگر چه سریال های متعددی در سرویس نتفلیکس وجود دارند که به بررسی زندگی جوانان امروزی می پردازند اما هیچ یک از آن ها نتوانسته اند به اندازه «استاد هیچ» موفق باشند. به همین دلیل «استاد هیچ» در دو سال متوالی جایزه امی بهترین نویسندگی سریال های کمدی را بدست آورد که دلیل خوب و کافی برای تماشای این سریال به نظر می رسد.

۷-خانه پوشالی

مدت انتشار:۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

سریال سیاسی دوست داشتنی و جذاب «خانه پوشالی» (House of Cards) را باید یکی از شاهکارهای اورجینال نتفلیکس دانست که فراز و فرودهای زندگی در کاخ سفید را به شیوه ای تاثیرگذار به تصویر می کشد. فصل اول سریال بی نقص بوده و با ترفیع فرانک آندروود از سخنگوی کاخ سفید آغاز شده و در نهایت با رسیدن او به مقام ریاست جمهوری به پایان می رسد. البته این سریال در نقاط خاصی نیز دچار افت می شود برای مثال در فصل سوم و زمانی که آندروود و همسرش کلر روبروی یکدیگر قرار گرفته و برای یکدیگر دسیسه چینی می کنند. این دو وقتی با هم هستند عملکرد بسیار بهتری داشته و داستان این سریال جذاب تر می شود. در کل این سریال تلاش ها و مانورهای بیشرمانه و غیراخلاقی سیاستمداران برای رسیدن به قدرت به هر وسیله و با هر بهایی را به تصویر می کشد.

«خانه پوشالی» دارای تغییرات ناگهانی، اتفاقات حیرت آور و پیچیدگی های داستانی است که شما را بیش از پیش به این سریال معتاد خواهد کرد. کوین اسپیسی بازی بی نقصی را در این سریال به نمایش گذاشته و به همین دلیل سه بار نامزد دریافت جایزه امی برای این نقش خود شده است. بازی او در این نقش طوری است که همزمان از او متنفر بوده و خوشتان خواهد آمد. بازیگران دیگر «خانه پوشالی» نیز همه بازی های بی نقصی ارایه داده اند و داستان جذاب و بی اشتباه سریال با سیر روایی منظم آن باعث شده که «خانه پوشالی» یکی از پرطرفدارترین سریال های تلویزیونی چند سال اخیر در سراسر جهان باشد.

۶-نارکوز

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال «نارکوز» (Narcos) از ابتدا تا آخر فصل ۳ بی محابا تکان دهنده و جذاب است. بعد از این که دو فصل اول بر روی زندگی و مرگ پابلو اسکوبار، سلطان مواد مخدر کلمبیا متمرکز بود، در فصل سوم و در تغییر جهتی جالب و دوست داشتنی داستان کارتل کالی را در این سریال دیدیم. این کارتل مواد مخدر در اواخر دهه ۱۸۷۰ توسط برادران رودریگز اورخولا رهبری شده که بیش از ۵۰۰ شرکت را در تملک خود داشتند. این سریال جذاب و ماجراجویانه که بر اساس واقعیات تاریخی ساخته شده تلاش های ماموران ویژه آمریکایی و کلمبیایی برای دستگیری مخوف ترین رهبران کارتل های مواد مخدر را به تصویر کشیده و همزمان زندگی و فعالیت های این رهبران نیز مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

جالب این که بدانید اغلب دیالوگ های «نارکوز» به زبان اسپانیولی است و این موضوع شاید در نگاه اول شما را آزار دهد اما بدون شک یکی از جذابیت های سریال به شمار می رود. بازی واگنر مورا در نقش پابلو اسکوبار بسیار دیدنی بوده و بیننده را همزمان تحت تاثیر قرار داده و می ترساند. وی در به تصویر کشیدن شخصیت بیرحم و منفور اسکوبار بی نقص کار می کند. در صحنه هایی از این سریال تصاویر و ویدیوهایی مستند از واقعیت داستان پابلو اسکوبار و جنایات او نیز نشان داده می شود که صحت داستان «نارکوز» را نشان می دهد. با تماشای این سریال به گستردگی قاچاق مواد مخدر در آمریکای جنوبی و تاثیر غیرقابل انکاری که این موضوع بر روی زندگی منطقه دارد آشنا خواهید شد. تماشای «نارکوز» شما را حیرت زده خواهد کرد، شک نکنید!

۵-چیزهای عجیب تر

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

بدون شک شما نیز اسم سریال پرهیجان این روزها یعنی «چیزهای عجیب تر» (Stranger Things) را شنیده اید. این سریال به عنوان یک سریال معمولی، خیلی بی سرو صدا وارد سرویس نتفلیکس شد اما این سریال تریلر رازآلود علمی تخیلی که داستان آن در دهه ۸۰ رخ می دهد را باید در سطح داستان های استفن کینگ دانست. داستان این سریال در شهری تخیلی به نام هاوکینز در ایندیانا رخ می دهد که بر روی داستان گم شدن یک پسربچه و اتفاقات غیرطبیعی که در اطراف شهر رخ می دهد متمرکز است. همزمان دختری وارد شهر می شود که توانایی های فراانسانی دارد و به دوستان پسربچه گم شده کمک می کند که به جستجوی او بپردازند.

فصل دوم نیز داستان سال ها بعد را روایت می کند که به تلاش های شخصیت های فصل اول برای بازگشت به زندگی طبیعی خود است که در نتیجه اتفاقات فصل اول دچار دگرگونی شده است. ا«چیزهای عجیب تر» با داستان ترسناک و غیرطبیعی خود، بازی خیره کننده بازیگران و داستان پردازی بی نظیرش بیننده را به دنبال خود خواهد کشاند. بیننده براحتی می تواند تمامی ۸ اپیزود فصل اول را به دنبال هم و در یک روز تماشا کند بدون این که متوجه گذر زمان شده و احساس خستگی و کلافگی نماید و البته داستان بی توقف «چیزهای عجیب تر» نیز سهم زیادی در این گرایش دارد.

۴-نارنجی همان سیاه جدید است

مدت انتشار: ۲۰۱۳ تاکنون (۵ فصل)

شاید این سریال یکی از بهترین سریال های سرویس نت فلیکس باشد که کاملاً دنیایی زنانه داشه و شخصیت های اصلی آن را زنان تشکیل می دهند. سریال «نارنجی همان سیاه جدید است» (Orange is the New Black) از بازیگرانی شناخته شده سود می برد که هر یک شخصیت متفاوت و متمایزی دارند. این سریال داستان زنی را روایت می کند که به جرم حمل یک کیف پر از پول حاصل از فروش مواد مخدر متعلق به دوستش به ۱۵ سال زندان محکوم شده است. محکومیت ناگهانی او به شدت روابط او با نامزد، دوستان و خانواده اش تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر چه داستان ابتدا بر روی شخصیت پایپر تمرکز دارد اما رفته رفته داستان گذشته تمامی شخصیت های زن داستان را به تصویر می کشد که هر کدام با انگیزه ای منطقی و در شرایطی دشوار مجبور به انجام کاری شده اند که برایشان دردسرساز شده است. بازی های شخصیت های «نارنجی همان سیاه جدید است» بی نظیر بوده و در ترکیب با سناریویی بی نقص و سیر داستانی جذاب بیننده را درگیر خود خواهد کرد. در واقع این سریال بر روی ریشه های تصمیم گیری های اشتباه افراد متمرکز است و در نهایت ما را به این نتیجه می رساند که تصمیمات اشتباه جزیی جداناپذیر از ذات انسانی ماست. «نارنجی همان سیاه جدید است» بیننده را همزمان به خنده و تفکر وامی دارد و هرازگاهی نیز قلب تماشاگران را خواهد شکست اما تماشای آن بسیار مفرح خواهد بود.

۳-بوجک هورسمن

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

شاید بعد از انیمیشن «پارک جنوبی» (South Park) هیچ سریال انیمیشنی نتوانسته مانند «بوجک هورسمن» (BoJack Horseman) به کنایه و تمسخر روابط و زندگی بزرگسالان امروزی را به زیبایی به تصویر بکشد. این سریال داستان یک شخصیت با سر اسب و بدن انسان را روایت می کند که در گذشته یک سوپراستار دنیای تلویزیون بوده و با وجود این که دیگر اعتبار و شهرت سابق را ندارد اما نمی خواهد این موضوع را باور کند. تمرکز دو فصل اول بر روی تلاش های شخصیت بوجک هورسمن برای بازگشت به شهرت به هر وسیله ای است که به اعتیاد افراد به شهرت، تلاش برای دیده شدن و خود-درگیری در دیدگاه شخصیت اصلی نسبت به زندگی پوچ خود می پردازد که اشاره ای ظریف و ملموس به دنیای هالیوود دارد.

از نگاه کنایه دارش به افسردگی و اعتیاد تا دنیایی بسیار باهوش از حیوانات سخنگو تا لیست خیره کننده صداپیشه هایی که در این سریال نقش دارند، «بوجک هورسمن» یکی از سریال های تلویزیونی بود که کسی باور نمی کرد پس از فصل اول بتواند در دنیای تلویزیون دوام بیاورد. اما به عنوان یک سریال با داستانی تراژیک اپیزود به اپیزود بهتر شده و تاثیر خود را از آن زمان بر تماشاگران به رخ کشیده است. «بوجک هورسمن» را باید عمیق ترین و هوشمندانه ترین سریال نتفلیکس در این زمینه دانست که لیاقت قرار گرفتن در رتبه های بالای این فهرست را دارد.

۲- سیزده دلیل برای اینکه

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال جنجالی «۱۳ دلیل برای اینکه» (۱۳ Reasons Why) به عنوان یکی از پربحث ترین سریال های سال ۲۰۱۷ داستان یک دختر نوجوان به نام هانا را روایت می کند که بعد از خودکشی یک یادداشت و ۱۳ نوار صوتی از خود به جای می گذارد که هر کدام از آن ها به بررسی نقش هر یک از اطرافیانش در مرگ وی اشاره داد. این سریال به دلیل موضوع جنجالی و بحث برانگیز و البته خوفناک و سنگین خود مورد انتقاد قرار گرفت اما باید آن را یک داستان مستند، دقیق و صادقانه در مورد علل خودکشی نوجوانان دانست. این سریال به دلیل موضوع خود و استفاده از نوجوانان در نقش های اصلی داستانی بسیار عاطفی، بسیار تاثیرگذار، اندوه آور و قابل تحسین دارد.

«۱۳ دلیل برای اینکه» تماشاگر را دچار وحشت کرده و همزمان درس هایی به او می آموزد که هیچگاه فراموششان نکرده و بر نوع رفتار او با دوستانش به شدت تاثیرگذار خواهد بود. تاثیر این سریال می تواند کاملاً متفاوت باشد که کاملاً به بیننده سریال بستگی خواهد داشت. سناریو سریال «۱۳ دلیل برای اینکه» کاملاً بی نقص نوشته شده و بازی خیره کننده بازیگران نوجوان آن که بزودی از ستارگان هالیوود خواهند شد نیز نقش مهمی در تاثیرگذاری داستان آن دارد.

سیر روایی داستان طوری است که شما را در هر اپیزود به دنبال خود خواهد کشاند تا علت خودکشی شخصیت هانا را درک کنید. این سریال اگر چه در مورد نوجوانان است و بسیاری از تماشاگران آن را نوجوانان تشکیل می دهند اما سوالاتی مهم در مورد روابط اجتماعی از بیننده خواهد پرسید. دیدن «۱۳ دلیل برای اینکه» را به کسانی که این مطلب را می خوانند به شدت توصیه می کنیم.

۱-شکارچی ذهن

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سرویس اینترنتی نتفلیکس از آن دسته رسانه های تصویری است که انقلابی در صنعت سینما و تلویزیون به وجود آورده و رفته رفته تلویزیون را قبضه کرده است. در سال های اخیر این سرویس تلویزیونی مجموعه های جذاب بسیاری ساخته که انتخاب ۱۰ مورد از آن ها برای نویسنده این مطلب بسیار سخت و چالش برانگیز بود اما بدون شک قرار دادن سریال «شکارچی ذهن» (Mindhunter) در صدر این فهرست یکی از تصمیماتی بود که در رده بندی نهایی نیازی به فکر کردن نداشت. همه می دانیم که دیوید فینچر به قاتلین سریالی و داستان های مربوط به آن ها علاقه دارد و این موضوع را با ساخت فیلم های «هفت» (Seven)، «زودیاک» (Zodiac) و «دختری با خالکوبی اژدها» (The Girl With the Dragon Tattoo) نشان داده است.

وی با سریال «خانه پوشالی» (House of Cards) مشترکان سرویس نتفلیکس را با نوع جدیدی از افکار تاریک ضد اجتماعی آشنا ساخت. اما در حالی که این سریال مانند بچه ای که برای مورد توجه قرار گرفتن جیغ و داد می کرد نوبت به «شکارچی ذهن» رسید که سریالی بسیار کامل در مورد بررسی عمیق یک مورد خاص در گذشته بود. «شکارچی ذهن» داستان یک مامور اف بی آی مصمم و جوان به نام هولدن فورد را روایت می کند که همراه با همکار پلیس و یک روانشناس مشاور کمیته جدیدی را تشکیل می دهند که مسئولیت بررسی پرونده های جدیدی از جنایت را بر عهده می گیرند که قاتلین در آن ها دارای انگیزه های منطقی و قابل درک برای دیگر کارآگاهان نیستند.

به عبارت دیگر آن ها واحدی را در اف بی آی تشکیل می دهند که مسئولیت رسیدگی به پرونده های قاتل های سریالی که به دلایل روانی دست به قتل می زنند را بر عهده دارد. در «شکارچی ذهن» نه تنها به شخصیت های اصلی و داستان های عاشقانه آن ها پرداخته می شود بلکه قاتلان سریالی نیز خود ستاره های سریال هستند که اکثراً انسان هایی باهوش و تاثیرگذار هستند. «شکارچی ذهن» از داستان ها و قاتلین سریالی واقعی الهام گرفته شده و بهترین در ژانر جنایی در بین تمامی سریال های معاصر به شمار می آید پس باز هم به شما توصیه می کنیم که تماشای آن را از دست ندهید.

شاید بتوان با قاطعیت گفت که سرویس نتفلیکس دنیای تلویزیون را در قبضه داشته و بهترین عملکرد را در زمینه ساخت سریال های جذاب داشته است به همین دلیل انتخاب ۲۰ عنوان سریال نیز از میان خیل سریال های تولیدی این سرویس کار بسیار سختی بود. از این رو باید انتظار داشت که بسیاری از سریال های این شبکه به دلایلی در این فهرست جای نگرفته باشند هر چند هر یک شرایط قرار گرفتن در این فهرست را داشتند.

از جمله این مجموعه های تلویزیونی می توان به مجموعه های «Wormwood»، «G.L.O.W.»، «Peaky Blinders»، «Bloodline »، «Sense8 »، «Lady Dynamite»، «One Day at a Time»، «The Ranch»، «The OA»، «Ozark »، «Big Mouth»، «Love»، و «The Get Down» اشاره کرد. اخیراً نیز مجموعه تلویزیونی «کربن تغییر یافته» (Altered Carbon) از این سرویس منتشر شده که نشان داده می توان به یکی از سریال های پرطرفدار و قوی نتفلیکس تبدیل شود.


شبکه CW

۱۰- سوپرگِرل

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۳ فصل)

سریال «سوپرگرل» (Supergirl) داستانی جذاب و دوست داشتنی در مورد یک قهرمان زن را روایت می کند که دختر عموی سوپرمن است. فصل اول این سریال در شبکه سی بی اس ساخته شد اما ادامه آن به شبکه The CW منتقل گردید و اکنون از مجموعه های ادامه دار این شبکه محسوب می شود. این مجموعه تلویزیونی داستان کارا را روایت می کند که در سن ۱۳ سالگی توسط پدر و مادرش از سیاره کریپتون به زمین فرستاده می شود تا هم پسرعمویش را پیدا کرده و هم از مرگ در اثر نابودی سیاره خود نجات یابد.

اما در این مسیر اتفاقاتی رخ می دهد که در نهایت باعث می شود کارا به دختری با قدرت های خارق العاده در روی زمین تبدیل شد که به نام «سوپرگرل» شناخته می شود. وی برخلاف بسیاری از ابرقهرمانان رایج همیشه می خندد و سعی دارد تنها خوبی های دنیا را ملاک ارزیابی ها و قضاوت های خود قرار دهد. «سوپرگرل» دارای جلوه های ویژه فوق العاده ای است که کمتر در مجموعه های تلویزیونی دیده می شود. اگر چه سریال دارای نواقصی نیز هست اما بدون شک برای کسانی که به یک مجموعه تلویزیونی ابرقهرمانی متفاوت با قهرمانی زن علاقه دارند انتخابی مناسب خواهد بود.

۹-کماندار

مدت انتشار: ۲۰۱۲ تاکنون (۶ فصل)

وقتی که سریال «کماندار» (Arrow) برای اولین بار منتشر شد برای شبکه The CW موفقیت فوق العاده ای محسوب می شد. با موفقیت این سریال، سریال های ابرقهرمانی دیگری در این شبکه ساخته شدند که هر یک جذابیت های خاص خود را داشتند. سریال «کماندار» در چند فصل اول خود ریسک های زیادی کرد که در نهایت با پاداشی خوب برای شبکه همراه بود و یک هسته از طرفداران سریال های ابرقهرمانی را برای این شبکه تشکیل داد. از همه مهم تر این که این سریال توانست تماشاگران زن بسیاری را به خود جلب کند که موفقیت بزرگی برای سازندگان آن به شمار می رفت.

«کماندار» داستان اولیور کویین را روایت می کند که پس از مدتی غیب شدن و گذراندن روزگاری سخت در یک جزیره دورافتاده به شهر زادگاهش باز می گردد تا خیابان های آن را از فساد و جنایت پاک کرده و تشکیلاتی که توسط پدرش برای فساد سازمان یافته تشکیل شده را نابود سازد. به کمک دوستان و یک پلیس وی موفق می شود رفته رفته امنیت و پاکی را به شهر بازگرداند. قبل از ورود سریال های ابرقهرمانی دیگر به شبکه The CW این سریال تنها سریال ابرقهرمانی شبکه بود توانسته بود با شخصیت های متفاوت و متنوع خود یک داستان جذاب را به تصویر بکشد که تماشای آن را لذتبخش می ساخت. علیرغم اینکه در فصول اخیر شاهد افتی در داستان «کماندار» هستیم اما همچنان می توان آن را یکی از بهترین سریال های شبکه و بهترین سریال های ابرقهرمانی سال های اخیر تلویزیون دانست.

۸- دختر سخن چین

مدت انتشار: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ (۶ فصل)

وقتی سریال «دختر سخن چین» (Gossip Girl) برای اولین بار پخش شد به سرعت به یک پدیده فرهنگی تبدیل گردید و به سرعت تماشاگران را مجذوب خود ساخت. اگر چه در فصول پایانی افت هایی در داستان پردازی دیده شد اما باید این سریال را یکی از بهترین سریال های با موضوع نوجوانان در یک دهه گذشته دانست. این سریال داستان دختری از خانواده ای ثروتمند و بانفوذ را روایت می کند که پس از مدتی غیبت اسرار آمیز به خانه اش در منهتن باز می گردد و برخلاف تصور هیچ کس استقبال خوبی از وی نمی کند.

بدین ترتیب وی با دیگر همکلاسی های خود در یک مدرسه شبانه روزی داستان های جذابی را در ارتباط با حوادث گذشته شکل می دهند که موضوع اصلی سریال خواهد بود. این سریال به سرعت مخاطبان زیادی پیدا کرده و بلیک لایولی را در نقش اول خود به شهرت رساند. همانطور که عنوان سریال نیز نشان می دهد، سریال «دختر سخن چین» در مورد رسوایی ها و شایعات موجود در اقشار بانفوذ شهر منهتن است و گاهی برای راضی نگه داشتن بیننده از حد خود فراتر می رود. در «دختر سخن چین» هر گونه رسوایی و شایعه ای که تصورش را بکنید رخ می دهد و این همان چیزی است که بیننده را با خود همراه می سازد.

۷- فلش

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال ابرقهرمانی «فلش» (The Flash) برخلاف بسیاری دیگر از سریال های این ژانر دارای بن مایه ای طنز در مورد موضوع اصلی خود است که البته بدین معنا نیست که آن را سریالی کمدی یا دارای داستانی احمقانه بدانیم. بعضی اوقات حتی تماشای آن دل انسان را به درد می آورد. با این وجود سریال «فلش» دارای زیبایی هایی است که هم بینندگان بزرگسال و هم نوجوان را به خود جذب می کند. این سریال داستان جوانی به نام بری آلن را روایت می کند که پس از دیدن مرگ مشکوک و غیرطبیعی مادرش توسط یک خانواده به فرزند خواندگی پذیرفته می شود و بعدها به یک کارآگاه کارکشته اما خجالتی و غیراجتماعی تبدیل می گردد و در نهایت برخورد صاعقه به او زندگی اش را به طور کلی تغییر می دهد.

در ابتدا کسی انتظار نداشت «فلش» موفقیتی کسب کند اما بعد از دو فصل شخصیت بری آلن جای خود را در دل تماشاگران باز کرد. این سریال زیبایی ها و عناصری در خود داشت که در دیگر سریال های ابرقهرمانی شبکه دیده نمی شد. با شکل گیری شخصیت های منفی جدید با قدرت های فراانسانی و درک بیشتر آلن از توانایی هایش شاهد اوج گرفتن داستان سریال بودیم که باعث شد این سریال یکی از بهترین سریال های ابرقهرمانی دنیای تلویزیون باشد.

۶- ۱۰۰

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال «۱۰۰» (The 100) یکی از بهترین سریال های پساآخرالزمانی دنیای تلویزیون است که به یکباره وارد تلویزیون شده و خیل تماشاگران آن بسیاری را حیرت زده کرد. این سریال برخلاف دیگر سریال های پساآخرالزمانی از شخصیت های نوجوان به عنوان قهرمانان خود استفاده کرد. سریال «۱۰۰» بر اساس رمانی به همین نام نوشته کاس مورگان داستان زمینی را روایت می کند که نزدیک به ۱۰۰ سال پس از یک ویرانی هسته ای بار دیگر به مکانی برای درگیری بازماندگان تبدیل شده است. در ظاهر تنها بازماندگان این حادثه مرگبار ساکنان ۱۲ ایستگاه فضایی هستند که در هنگام رخ دادن ماجرا در مدار زمین در حال گردش قرار داشته اند. سال ها بعد ساکنان این ۱۲ ایستگاه به هم پیوسته و بعد از مدتی به دلیل افزایش جمعیت و کمبود مواد غذایی تصمیم می گیرند گروهی از نوجوانان چموش را به زمین بفرستند تا ببینند آیا زمین شرایط زندگی کردن را دارد یا خیر.

سریال «۱۰۰» در مورد پیچیدگی های اخلاقی است که در طی درگیری های بازماندگان شکل می گیرد. بازماندگان این ایستگاه فضایی خود همواره در حال درگیری هستند و هر از گاهی جبهه گیری ها و مرزبندی هایی بین آن ها شکل می گیرد. با مشخص شدن واقعیت هایی در مورد بازماندگان زمینی، «۱۰۰» رفته رفته داستانی بزرگسالانه و پیچیده پیدا می کند که باعث می شود خیلی زود با یکی از بهترین سریال های پساآخرالزمانی تلویزیون روبرو شویم. خشونت موجود در این سریال بسیار بیرحمانه است و با سایر سریال های این شبکه متفاوت است. اگر چه در فصل چهارم داستان دچار افت می شود اما دو فصل ابتدایی بدون شک شما را مجذوب خود خواهد ساخت.

۵- ریوردیل

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۲ فصل)

سریال «ریوردیل» (Riverdale) یکی از سریال های جدید دبیرستانی سبک نوآر شبکه The CW و یک بازسازی عجیب و غریب و تاریک از فرانچایز کمیک «آرچی» (Archie) به شمار می آید. این سریال داستان تعدادی دوست دبیرستانی را روایت می کند که هر یک شخصیت و گذشته ای دارند و این تفاوت ها و رازها باعث می شود اتفاقات خاص و باورنکردنی برای آن ها رخ دهد و روابط آن ها را به چالش بکشد. «ریوردیل» به شدت اعتیادآور و در عین حال گیج کننده است و شخصیت های اصلی جذاب، رمز و رازهای گذشته، روابط پیچیده پشت پرده و مخفی و والدین و بزرگسالان بی اخلاق و غیر قابل اعتماد از مهم ترین شاخصه های جذابیت آن به شمار می آیند.

بخش زیادی از موفقیت «ریوردیل» علاوه بر استایل و سبک داستان پردازی خاصی که دارد، مرهون بسط و رشد یافتن شخصیت های سریال است. با کمی صبر و توجه متوجه رشد رابطه بین شخصیت های اصلی داستان خواهید شد. با هر اپیزودی که می بینیم بیش از پیش با پیچیدگی ها و رازهای مرگ برادر یکی از شخصیت های اصلی داستان روبرو می شویم و این موضوع باعث می شود داستان سریال «ریوردیل» از یک داستان عاشقانه کلیشه ای میان تعدادی دبیرستانی فاصله بگیرد.

۴-ماوراء الطبیعه

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تاکنون (۱۳ فصل)

سریال «ماوراء الطبیعه» (Supernatural) بادوام ترین سریال تلویزیونی شبکه The CW است که دوام و جذابیت خود را مرهون توانایی در یافتن راه هایی جدید و جذاب برای وارد کردن شوخی و تنش به داستانی است که به نظر می رسد دیگر کلیشه ای شده و همه چیز خود را بیان کرده است. این سریال داستان دو برادر را روایت می کند که به شکار ارواح، هیولاها و دیگر موجودات ماوراء الطبیعه می پردازند. این دو برادر چنان دوست داشتنی هستند که خیلی زود آن ها را جزیی از خود خواهید دانست. قدرت ماندگار و اشتیاق این دو برای فداکاری به منظور مراقت و محافظت از یکدیگر باعث ماندگاری سریال و وفاداری تماشاگران به آن بعد از سال های طولانی شده است. سریال «ماوراء الطبیعه» ابتدا در شبکه مادر The WB ساخته شده و بعد از انحلال این شبکه در قالب شبکه The CW به عنوان یکی از موفق ترین مجموعه های تلویزیونی به کار خود ادامه داد.

بازیگران سرشناسی از دیگر سریال های تلویزیونی گاه به گاه در «ماوراء الطبیعه» حضور یافته و نقشی فرعی و جانبی را بر عهده می گیرند که این موضوع خود نشان از اعتبار این سریال دارد. با پیشرفت داستان فیلم برادران وینچستر با خطرات بدتر و هیولاهای خطرناک تری روبرو می شوند و این موضوع با رشد بیشتر این دو برادر و تحکیم بیشتر رابطه بین آن ها همراه است که به نظر می رسد پایانی برای آن متصور نباشد. هرگاه که فکر می کنیم سازندگان «ماوراء الطبیعه» دیگر ایده ای جدید برای پیشبرد داستان ندارند ناگهان اتفاق جدیدی می افتد و یک مسیر تازه باز می شود که شخصیت های داستان باید آن را طی کنند و این همان چیزی است که این سریال را جذاب و غیرقابل پیش بینی کرده است.

۳-خاطرات خون آشام

مدت انتشار: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ (۸ فصل)

در ابتدا سریال «خاطرات خون آشام» (The Vampire Diaries) یکی از همان سریال های خون آشامی کلیشه ای با داستانی عاشقانه باشد اما خیلی زود بینندگان متوجه شدند با یک سریال خانوادگی افسانه ای مواجه هستند که به اعماق احساسات و عواطف انسان ها و البته خون آشام های داستان می پردازد. «خاطرات خون آشام» به پیچیدگی روابط انسان ها می پردازد که قرن ها و نسل های زیادی را در بر می گیرد و همزمان به بررسی اعتقادات و باورهای فراطبیعی نیز می پردازد. سریال «خاطرات خون آشام» داستان دو برادر خون آشام را روایت می کند که در شهری داستانی در ویرجینیا زندگی می کنند که جوانی ابدی خود را در آنجا دریافت کرده اند.

با ورود یک دختر این دو برادر به دشمن هم تبدیل شده و درگیری هایی بین آن ها رخ می دهد که با پیش رفتن داستان تغییر کرده و پیچیده تر می شود. اگر چه «خاطرات خون آشام» یکی از پرطرفدارترین مجموعه های تلویزیونی یک دهه اخیر بوده اما در بعضی موارد فراز و نشیب هایی را تجربه کرده و شاید توجه و اعتباری که لیاقت آن را داشته هیچ وقت دریافت نکرده است. «خاطرات خون آشام» همواره با تغییرات و رشد شخصیت های خود و اتفاقات جذاب و غیرمنتظره شما را متحیر می کند. این سریال شخصیت های قوی زنانه ای را ترسیم کرده و صحنه های اکشن آن نیز می تواند به خوبی تماشای «خاطرات خون آشام» را برای بیننده لذت بخش نماید.

۲- جین باکره

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال «جین باکره» یا «دوشیزه جین» (Jane the Virgin) نیز مانند مورد بعدی بدون شک لیاقت جایگاه بالایی که در این فهرست به آن داده شده را دارد. این سریال خانوادگی هم از لحاظ کیفیت برنامه سازی و هم نمادسازی واقعی و مثبت از زنان در دنیای تلویزیون موفقیت بزرگی برای شبکه The CW محسوب می شود. جینا رودریگز که برای بازی در نقش جین برنده جایزه گلدن گلوب شد از همان ابتدا کاملاً دقیق و شکل گرفته و بدون هیچ کم و کاستی در داستان حاضر شده و هر بار فصلی پس از فصل دیگر قوی تر ظاهر شده و بیش از پیش چهره قهرمان گونه خود به عنوان یک دختر، یک مادر و یک همسر را به نمایش گذاشته است. «جین باکره» داستان یک دختر سختکوش و بسیار معتقد ونزوئلایی-آمریکایی را روایت می کند که در نتیجه یک حادثه پزشکی نادر و ناخواسته حامله می شود در حالی که خانواده و سنت های خانوادگی او به شدت از این حادثه تحت تاثیر قرار می گیرند.

مجموعه تلویزیونی «جین باکره» در تمام مدت ۴ فصلی که از آن منتشر شده همواره در بهترین و بی نقص ترین شکل ممکن قرار داشته است و هر بار با داستان هایی تاثیرگذار و شگفت انگیز بیننده را تحت تاثیر قرار می دهد. بدون شک «جین باکره» سریالی است که نگاه ها نسبت به شبکه The CW را تغییر داده و باعث پذیرفته شدن آن در میان بزرگان دنیای تلویزیون شده است.

۱- ورونیکا مارس

مدت انتشار: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ (۳ فصل)

شاید کسانی که سریال «ورونیکا مارس» (Veronica Mars) را دیده اند از قرار گرفتن این سریال در صدر این فهرست تعجب نکرده باشند. اما در کمال ناباوری پخش این سریال تنها پس از سه فصل کوتاه کنسل شد. «ورونیکا مارس» داستان یک دختر دبیرستانی به نام ورونیکا را روایت می کند که در کنار درس خود به عنوان کارآگاه خصوصی نیز مشغول به کار است. پدر وی نیز یک کلانتر شناخته شده و محترم در شهر ساحلی نپتون است. در نتیجه قتل بهترین دوستش مشکلاتی برای وی و پدرش رخ می دهد که در ادامه اتفاقاتی را برای ساکنان شهر در پی دارد. با پیشرفت داستان شاهد بزرگ شدن ورونیکا و بلوغ شخصیت باهوش او بودیم اما زمانی که همه چیز داشت به خوبی پیش می رفت و «ورونیکا مارس» بینندگان مشتاق خود را پیدا کرده بود ناگهان ادامه آن کنسل شد.

بعد از اعتراضات طرفداران «ورونیکا مارس» با یک فیلم ادامه داستان به تصویر کشیده شد هر چند این فیلم به هیچ عنوان زیبایی های سریال را نداشت. اگر چه «ورونیکا مارس» یکی از اولین مجموعه های تلویزیونی ساخته شده توسط شبکه تازه شکل گرفته The CW بود اما علیرغم نقاط ضعفی که داشت در مسیر خوبی قرار گرفته بود و از بسیاری از مجموعه های تلویزیونی بعدی این شبکه بهتر بود. داستان های رازآلود هفته به هفته و روش حل شدن آن ها توسط شخصیت ورونیکا زیبایی های خاص خود را داشت که تماشاگر را با خود همراه می ساخت حضور بازیگران جوانی مانند آماندا سیفرید و کریستن بل نیز با بازی های زیبایشان بر جذابیت این مجموعه تلویزیونی افزوده بود. به نظر می رسید مجموعه تلویزیونی «ورونیکا مارس» برای شبکه The CW بیش از حد بزرگ بود و خیلی زود کنار گذاشته شد.

در این مطلب سعی کردیم شما را با تعدادی از بهترین مجموعه های تلویزیونی شبکه The CW آشنا کنیم هرچند تعدادی از سریال هایی که می توانستند در این فهرست قرار گیرند نیز هر کدام به دلایلی نتوانستند به این فهرست راه یابند. شاید بهترین نمونه از این دست مجموعه ها، سریال کلاسیک و خاطره ساز «بافی قاتل خون آشام» (Buffy the Vampire Slayer) باشد که توسط شبکه مادر این شبکه تولید شد و پیش از انحلال آن شبکه و تشکیل شبکه The CW پخش آن به اتمام رسید، به همین دلیل در این فهرست جای نگرفته هرچند در صورت در نظر گرفتن این مجموعه تلویزیونی بدون شک باید آن را در صدر این رتبه بندی قرار می دادیم.

از دیگر مجموعه های تلویزیونی خوب این شبکه می توان به عنوان جدید و ابرقهرمانی «صاعقه سیاه» (Black Lightning) اشاره کرد که به تازگی پخش آن آغاز شده است. از دیگر مجموعه های تلویزیونی قابل ذکر این شبکه می توان به Gilmore Girls، iZombie ، One Tree Hill Legends of Tomorrow، The Originals و Crazy Ex-Girlfriend اشاره کرد.


شبکه CBS

۱۰- ذهن های جنایتکار

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تاکنون (۱۳ فصل)

سریال «ذهن های جنایتکار» (Criminal Minds) یک درام جنایی است داستان گروهی از مامورین اف بی آی را روایت می کند که از طریق بررسی رفتارها و اعمال جنایتکاران سعی در دستگیری آن ها دارند. آن ها به طور تیمی بر روی زندگی شخصی مظنونین کار می کنند و بدین ترتیب سرنخ هایی را برای به دام انداختن قاتلین پیدا می کنند. چند اپیزود اول سریال دارای نقص هایی است که با پیشرفت داستان برطرف شده و رفته رفته هر چه پیش می رویم جذابیت و باورپذیری داستان بیشتر می شود. شخصیت های سریال کاملاً قابل باور هستند و هر یک به خوبی ترسیم شده اند.

شیوه دستگیری قاتلین در «ذهن های جنایتکار» چنان پیچیده و جذاب است که هنگام تماشای آن به هیچ وجه متوجه گذشت زمان نخواهید شد. این سریال شباهت بسیاری با سریال «شکارچی ذهن» ساخته سرویس نتفلیکس دارد و اگر چه سریالی بسیار جذاب به شمار می آید اما از لحاظ زیبایی و جذابیت به پای «شکارچی ذهن» نخواهد رسید. با این وجود به شما توصیه می کنیم که اگر به سریال های جنایی علاقه دارید حتما «ذهن های جنایتکار» را در فهرست تماشای خود قرار دهید.

۹- روانپزشک

مدت انتشار: ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ (۷ فصل)

سریال پلیسی رازآلود «روانپزشک» (The Mentalist) یک سریال جذاب، هوشمندانه و با داستانی پیچیده است. این سریال داستان یک بخش قضایی در کالیفرنیا و یک مشاور روانشناس باهوش که قبلاً خلافکار بوده را روایت می کند که در هر اپیزود به بررسی جنایات می پردازند و در کنار آن نیز سعی دارند یک قاتل سریالی خوفناک و همراهانش را به دام بیندازند. این مشاور کارکشته که پاتریک جین نام دارد در واقع شرلوک هولمز دنیای مدرن است و قدرت تجزیه و تحلیل او فراتر از یک انسان معمولی است. نکته جالب در «روانپزشک» این است که همه اتفاقاتی که در آن رخ می دهد زمینی و امکان پذیر است و شاهد اتفاقات فراطبیعی نخواهیم بود و پاتریک نیز از قدرت فراانسانی برخوردار نیست. شخصیت پاتریک کمی مغرور اما دوست داشتنی و جذاب است.

«روانپزشک» را می توان یکی از بهترین مجموعه های کارآگاهی جنایی سال های اخیر تلویزیون دانست. در همه اپیزودها نیز از مرگ و کشتار خبری نیست و رابطه بین پاتریک و همکارش بر جذابیت و زیبایی سریال می افزاید. این سریال را باید ترکیبی از روشنی و تاریکی و جذابیت و ناراحت کنندگی دانست که باعث می شود «روانپزشک» سریالی تازه و منحصر بفرد باشد.

۸- مظنون

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ (۵ فصل)

سریال «مظنون» (Person of Interest) یک سریال علمی- تخیلی جنایی است که داستان یک برنامه نویس کامپیوتری ثروتمند را روایت می کند که توانسته ابرکامپیوتری برای دولت ایالات متحده بسازد که می تواند با استفاده از داده هایی که به آن داده می شود و تجزیه تحلیل هایی که صورت می گیرد، افرادی که قصد خرابکاری و انجام عملیات تروریستی دارند را شناسایی نماید. افراد سرشناس بسیاری در ساخت این سریال نقش داشتند که از آن جمله می توان به جاناتان نولان، جی جی آبرامز و البته جیمز کاویزل به عنوان بازیگر اشاره کرد. این سریال احاطه دولت ها بر دنیای اینترنت را به نمایش می گذارد و امنیت دنیای سایبری را به سخره می گیرد.

در ا«مظنون» به خوبی و با جزییات کامل به شخصیت ها پرداخته شده و حس ترس و پارانویایی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر بر مردم آمریکا مستولی شد را به زیبایی به تصویر می کشد. همچنین در این سریال به بحث پیشگیری از وقوع جرم و پیش بینی آن بر اساس شواهد و قراین قبل از رخ دادن آن تاکید می شود. کسانی که به دنیای سیستم های امنیتی و اطلاعاتی و جاسوسی علاقه دارند از تماشای «مظنون» لذت خواهند برد.

۷- زن خوب

مدت انتشار: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ (۷ فصل)

سریال «زن خوب» (The Good Wife) یک درام سیاسی حقوقی در مورد یک حقوقدان زن است که پس از یک رسوایی و فساد اخلاقی که گریبانگیر همسرش می شود به حرفه خود باز می گردد تا هزینه زندگی خود و فرزندانش را تهیه کند. در این سریال نویسندگان به خوبی به شخصیت های داستان بها داده و آن ها را با دقت و وسواس زیادی طراحی کرده اند. این سریال به طور واضح یکی از فمینیستی ترین سریال های تلویزیونی سال های اخیر است که شخصیت های اصلی و برجسته آن را غالباً زنان تشکیل می دهند.

در «زن خوب» به محدودیت هایی که زنان با آن مواجهند و کلیشه هایی که همواره باید آن ها را مد نظر خود قرار دهند پرداخته می شود. این سریال برای تعریف داستان خود به فلسفه بافی و پیچیدگی روی نمی آورد و همین موضوع سهم زیادی در موفقیت آن داشته است. در نهایت پیام «زن خوب» این است که باید بین عشق، کار و خانواده یک تعادل و توازن برقرار کرد در غیر این صورت موفقیت و رضایتی در کار نخواهد بود.

۶- عقرب

مدت انتشار:۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال «عقرب» (Scorpion) داستان گروهی از نابغه های دنیای تکنولوژی و کامپیوتر را روایت می کند که توسط دولت ایالات متحده مامور می شوند تا با جرم و جنایت در عرصه تکنولوژی مبارزه کنند. هر یک از پرونده های دولتی و غیردولتی که به این گروه واگذار می شود از پیچیدگی بالایی برخوردارند اما اعضای گروه با تکیه بر توانایی ها و هوش بالای خود همواره با موفقیت ماموریت خود را به پایان می رسانند. بدین ترتیب این سریال را باید سریالی در مورد نابغه های تکنولوژی مدرن دانست که در روابط اجتماعی خود به شدت ناموفق هستند.

«عقرب» در برخی از موارد شباهت هایی به سریال «تئوری بیگ بنگ» دارد زیرا شخصیت های نابغه هر دو با مشکلات شخصی روبرو بوده و در روابط اجتماعی خود موفق نیستند. برخی از دیالوگ هایی که بین شخصیت های اصلی رد و بدل می شود بسیار تخصصی بوده و شاید تنها کسانی که با این اصطلاحات آشنایی داشته باشند بتوانند معنای این دیالوگ ها را در کنند. در کل نمی توان «عقرب» را سریالی بسیار جذاب و قوی دانست اما تماشای آن نیز خالی از لطف نخواهد بود.

۵- NCIS

مدت انتشار: ۲۰۰۳ تاکنون (۱۵ فصل)

سریال پلیسی اکشن «NCIS» داستان یک واحد از نیروهای ویژه سرویس تحقیق اقدامات جنایی را روایت می کند که قانون شکنی های مربوط به نیروی دریایی ایالات متحده را مورد بررسی قرار می دهند. این سریال در طی سال های متوالی بسیاری از بازیگران اصلی خود را از دست داده و با بازیگرانی تازه به کار خود ادامه داده است. در هر فصل داستان ها و پرونده های تازه ای توسط این تیم تحقیقاتی مورد بررسی قرار می گیرد که تمرکز اصلی داستان را به خود اختصاص می دهند و هر پرونده جذابیت ها و چالش های خاص خود را برای اعضای تیم دارد.

همچنین روابط بین افراد این گروه و مشکلاتی که در زندگی شخصی خود دارند در کنار داستان اصلی مورد بررسی قرار می گیرند. «NCIS» می تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که به تماشای سریال های پلیسی و جنایی علاقه دارند. تاکنون دو اسپین آف دیگر نیز از این سریال ساخته شده که هر کدام به بخش ویژه این گروه در یکی از شهرهای لس آنجلس و نیواورلئان می پردازد.

۴- چطور با مادرتان آشنا شدم

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ (۹ فصل)

سریال کمدی «چطور با مادرتان آشنا شدم» (How I Met Your Mother) یک سریال جاه طلبانه با سبک داستان پردازی غیرخطی و نامنظم است که بر اساس بازگشت ها به گذشته و رفتن به آینده داستان پردازی می کند. داستان سریال در مورد یک مرد میانسال در سال ۲۰۳۰ است که داستان آشنایی با همسر خود را برای دختر و پسر خود روایت می کند و خاطرات او در ادامه به تصویر کشیده می شوند. اگر چه داستان سریال با توجه به نام آن بر ماجرای آشنایی یک زن و شوهر تمرکز دارد اما در کمال ناباوری آشنایی این دو تنها در اپیزود پایانی فصل آخر رخ می دهد که این خود از نکات جذاب داستان است و تا قبل از آن به اتفاقاتی که قبل از این آشنایی رخ داده پرداخته می شود.

از نقاط قوت «چطور با مادرتان آشنا شدم» می توان به داستان پردازی پیچیده، جوک ها و شوخی های مکرر و بازی با زمان اشاره کرد. همواره در طول ۹ فصل سریال اتفاقاتی رخ می داد که عطش بیننده را برای مشخص شدن زنی که در نهایت شخصیت اصلی داستان با او ازدواج می کند بیشتر می کرد اما در نهایت بیننده با واقعیتی روبرو می شود انگار که در تمامی این سال ها او را سر کار گذاشته اند.

۳- تئوری بیگ بنگ

مدت انتشار: ۲۰۰۷ تاکنون (۱۱ فصل)

سریال کمدی و مشهور «تئوری بیگ بنگ» (The Big Bang Theory) داستان پنج دوست را روایت می کند که چهار نفر از آن ها مرد بوده و شخصیت هایی درسخوان و روشنفکرمآب و تحصیلکرده هستند و در این میان تنها دختر ماجرا اگر چه هیچ شباهتی در زمینه درس با همخانه ای های خود ندارد اما در هنر و جنبه های کمدی بسیار خوش ذوق و بااستعداد بوده و برخلاف مردان داستان شخصیتی بسیار اجتماعی و دوست داشتنی دارد. اگر چه این سریال در دو فصل ابتدایی خود نتوانست موفقیت چندانی کسب کند اما در فصل سوم ناگهان به پربیننده ترین سریال شبکه سی بی اس تبدیل شد.

«تئوری بیگ بنگ» ماهیتی علمی دارد اما بدون شک یکی از سرگرم کننده ترین سریال های کمدی سال های اخیر است که بعد از پخش ۱۱ فصل همچنان در اوج به سر می برد. این سریال آن چنان پرطرفدار است که سال گذشته یک اسپین آف با عنوان «شلدون جوان» بر اساس یکی از شخصیت های آن ساخته شد و هم اکنون نیز در حال پخش است.

۲- خانم وزیر

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۴ فصل)

سریال تلویزیونی «خانم وزیر» (Madam Secretary) یک درام سیاسی بسیار جذاب است که به دلایل مختلفی در رتبه دوم این فهرست قرار گرفته است. علاوه بر این که سریال «خانم وزیر» دیدگاه عادلانه ای نسبت به بحث جنسیت دارد، بسیار واقع بینانه ساخته شده و با بازی های بی نقص بازیگران اصلی خود به خصوص تیا لئونی، اطلاعات زیادی را نیز در اختیار تماشاگر قرار می دهد. در این سریال تیا لئونی نقش یک تحلیل گر سابق سازمان سیا به نام البزابت مک کورد را روایت می کند که توسط رییس جمهور وقت ایالات متحده به عنوان مشاور انتخاب می شود. اگر چه در ابتدا همه چیز خوب پیش می رود و همه در دفتر کار جدیدش از او با آغوش باز استقبال می کنند اما خیلی زود مشخص می شود که الیزابت باید با دردسرها و مناقشاتی خطرناک دست و پنجه نرم کند.

«خانم وزیر» برخلاف سایر مجموعه های تلویزیونی سیاسی و جاسوسی محور قصد ندارد خارجی ها را به شدت منفی و شرور نشان دهد. اگر چه در ابتدا حس می شود شخصیت الیزابت شباهت بسیاری به هیلاری کلینتون و سرگذشت او در مقام وزارت امور خارجه دارد اما رفته رفته متوجه می شویم که الیزابت شخصیتی مستقل است. یکی از مشکلاتی که «خانم وزیر» با آن مواجه می شود این است که غالباً با سریال های «جناح غربی» و «زن خوب» مقایسه می شود که دو مورد از بهترین سریال های سیاسی در یک دهه اخیر به شمار می آیند. با وجود اینکه «خانم وزیر» هنوز نتوانسته خود را در حد دو سریال فوق نشان دهد اما بدون شک ارزش تماشا کردن را خواهد داشت.

۱- M*A*S*H

مدت انتشار: ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ (۱۱ فصل)

شاید بتوان سریال کلاسیک «M*A*S*H» را بهترین مجموعه تلویزیونی مربوط به حوزه سلامت در تاریخ تلویزیون ایالات متحده دانست. داستان این سریال بر روی یک تیم جراحی نزدیک به میدان نبرد در دروان جنگ کره است. شخصیت های «M*A*S*H» بسیار جذاب و دوست داشتنی هستند که دارای ویژگی های کودکانه ای می باشند. بیشتر فضای سریال یک فضای نظامی است و داستان آن بسیار هوشمندانه طراحی شده است که علاوه بر بحث درمان مجروحان، اتفاقاتی که بین اعضای این گروه رخ داده، روابط آن ها با یکدیگر و مناقشاتی که در اثر جنگ بوجود می آید را در بر می گیرد.

سریال « M*A*S*H» بر اساس یک فیلم به همین نام نوشته رابرت آلتمن در سال ۱۹۷۰ ساخته شده است که دیدگاه های ضد جنگ خود را به شیوه ای جدید و بسیار محافظه کارانه تر به تصویر می کشد و همزمان دنیایی از گناه و خونریزی و رنج های بی دلیل و ناعادلانه را در برابر چشمان بیننده قرار می دهد.

نسخه تلویزیونی « M*A*S*H» نسبت به نسخه سینمایی بسیار هوشمندانه تر ساخته شده و با پرداختن به جزییات به شیوه ای دقیق تر، دیدگاه ضد ستیز بسیار کمتری به فیلم آلتمن دارد. « M*A*S*H» در تمام طول ۱۱ فصل خود در اوج قرار داشت و هیچگاه شاهد افت کیفیت نبود. اگر چه برخی از شوخی های این سریال دیگر برای دنیای مدرن امروزی بیش از حد کهنه شده است اما هنوز هم برخی از شبکه های تلویزیونی پخش آن را در برنامه خود دارند که نشان از جذابیت و محبوبیت آن دارد.

از دیگر مجموعه های تلویزیونی جذاب و خوب شبکه سی بی اس می توان به مجموعه های Elementary، Blue Bloods، Mom Hawaii Five-0، S.W.A.T و ۲ Broke Girls اشاره کرد.


شبکه Starz

۱۰-همزاد

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال «همزاد» (counterpart) از سریال های جدید شبکه استارز است که دو فصل ۱۰ اپیزودی از آن توسط مدیران این شبکه برای ساخت تایید شده و پخش آن نیز از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد. اگر چه هنوز نمی توان چیز زیادی در مورد این سریال گفت اما «همزاد» با بازی جی کی سیمونز که جایزه اسکار را در کارنامه دارد، نقش یک کارمند سازمان ملل در برلین را روایت می کند که بزودی متوجه می شود سازمان اول مسئول ارتباط برقرار کردن با دنیایی دیگر در بعدی دیگر است. بدین ترتیب می توان «همزاد» را سریالی پیچیده با ترکیب تریلر جاسوسی و دنیای علمی تخیلی دانست که رفته رفته و خیلی آرام بیننده را پای خود میخکوب می کند.

«همزاد» رفته رفته حالت جاسوس در برابر جاسوس را در دوران جنگ سرد در دو دنیای موازی به خود می گیرد و رفته رفته می فهمیم که هر کسی در روی زمین همزادی دیگر در دنیای موازی دارد. کسانی که صبر داشته باشند رفته رفته با داستان سریال هماهنگ شده و داستانی جذاب را تماشا خواهند کرد اما اگر دنبال سریالی هستید که خیلی زود وارد حوزه اکشن و حادثه شود بهتر است سراغ «همزاد» نروید. با این وجود بهترین تشویق برای تماشای این سریال این موضوع خواهد بود که بسیاری پیش بینی کرده اند «همزاد» یکی از بهترین و پرتماشاگرترین سریال های تلویزیونی سال ۲۰۱۸ باشد.

۹- اَش در مقابل مردگان شرور

مدت انتشار: ۲۰۱۵ تاکنون (۲ فصل)

سریال «اش در مقابل مردگان شرور» (Ash vs Evil Dead) در واقع ادامه ای بر سه گانه «مردگان شرور» سام ریمی است که با این نام جدید به آن پرداخته می شود. به جای این مسیری سرراست و دراماتیک مانند سریال «مردگان متحرک» (The Walking Dead) در پیش گرفته شود، سام ریمی و بروس کمپبل به عنوان سازندگان این سریال ترجیح داده اند جنبه کمدی و خنده آور قسمت دوم فیلم «مردگان شرور» را دنبال کرده که با ترس و خونریزی فراوان همراه است. بار دیگر بروس کمپبل نقش کلاسیک خود را بر عهده گرفته و با پوشیدن یک اره برقی به جای دست به جنگ ارتش تاریکی و سردسته شرور آن ها می رود.

«اش در مقابل مردگان شرور» را باید در کل سریالی خوب و قابل قبول فرض کرد و داستان و نویسندگی نیز همان چیزی است که از سام ریمی انتظار داشتید. البته نمی توان گفت همه از این سریال خوششان خواهد آمد زیرا ممکن است بسیاری آن را بسیار خشن و پر از خونریزی و برخی دیگر بیش از حد مسخره ببینند. سریال «اش در مقابل مردگان شرور» یکی از سریال های کالت مربوط به فرانچایزهای سینمایی است که بعید به نظر می رسد پخش آن بزودی متوقف شود.

۸- هیولاهای داوینچی

مدت انتشار: ۲۰۳ تا ۲۰۱۵ (۳ فصل)

همه می دانیم که لئوناردو داوینچی یک مخترع و هنرمند خارق العاده بوده است اما به عنوان یکی از جالب ترین شخصیت های تاریخ تاکنون سریالی در مورد او ساخته نشده است. سریال «هیولاهای داوینچی» (Da Vinci’s Demons) اگر چه نام این شخصیت را با خود دارد اما نمی توان آن را زندگینامه داوینچی دانست. داستان این سریال تنها از نام این شخصیت و مهارت او در زمینه اختراع و هنر بهره برده است. بنابراین سریال «هیولاهای داوینچی» را باید یک سریال فانتزی تاریخی دانست که بر روی شخصیتی تمرکز دارد که علاوه بر استعداد خارق العاده ای که دارد شخصیت بسیار مرموز و پیچیده ای نیز دارد. این سریال از بازیگران خوبی برای به تصویر کشیدن شخصیت ها استفاده کرده و در این زمینه عمکلرد بسیار قابل توجهی داشته است.

اگر چه شخصیت های «هیولاهای داوینچی» دارای پیچیدگی های خاصی نیستند اما سادگی آن ها بیننده را به خود جلب می کند. در این سریال بین خانواده های مختلف فلورانس درگیری هایی سخت به تصویر کشیده می شود که ما را به یاد سریال «بازی تاج و تخت» می اندازد، اگر چه نمی توان آن ها را از نظر ابعاد و جذابیت با این سریال مقایسه کرد. در نهایت می توان گفت که «هیولاهای داوینچی» برای کسانی که به ژانر تاریخی، فانتزی، و علمی با تمرکز بر روی اختراعات قدیمی علاقه دارند مناسب خواهد بود.

۷-خدایان آمریکایی

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تاکنون (۱ فصل)

سریال فانتزی-علمی تخیلی «خدایان آمریکایی» (American Gods) یک سریال اقتباسی از رمانی پرفروش نوشته نیل گایمن است که داستانی در روزگار امروزی را روایت می کند که دنیا در شرف نبردی سخت بین خدایان قدیمی و جدید است. گایمن بارها برای تبدیل کردن رمان خود به فیلم تلاش کرد اما به دلیل طولانی بودن و گسترده بودن داستان امکان ارایه کردن آن در قالب یک فیلم سینمایی وجود نداشت. بدین ترتیب گایمن در نقش مدیر اجرایی، داستان خود را در قالب یک سریال تلویزیونی طرح ریزی کرد. این سریال از داستانی پیچیده و گاه عجیب و غریب تشکیل شده که گاه درک آن برای بیننده سخت می شود.

«خدایان آمریکایی» از آن دسته سریال هایی است که خشونت زیادی در آن دیده می شود و باید برای صحنه های خونریزی و درگیری فیزیکی ترسناک آماده باشید. برای صحنه های مهیج «خدایان آمریکایی» از نورهای خیره کننده و موسیقی تند استفاده شده است که ما را به یاد سریال «هانیبال» می اندازد. سریال «خدایان آمریکایی» یک سریال سوررئال و جاه طلبانه است که قهرمانان آن را اراذل و اوباش تشکیل می دهند. این سریال را باید عجیب ترین سریالی که از شبکه استارز پخش شده دانست.

۶- قدرت

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۵ فصل)

اگر چه سریال «قدرت» (Power) پس از فصل اول دچار افت شد اما نمی توان جذابیت آن را نادیده گرفت. فصل اول این سریال بدون شک بهترین فصل آن و یکی از بهترین فصول سریال های تلویزیونی در سال ۲۰۱۴ بود. این سریال تلویزیونی که با تهیه کنندگی کورتیس جکسون معروف به «۵۰ Cent» ساخته شده در مورد یک تاجر ثروتمند در نیویورک است که با نام مستعار «روح» علاوه بر فعالیت در حوزه کلوب داری، یکی از بدنام ترین قاچاقچیان شهر نیز هست. این سریال که توسط شبکه استارز ساخته شده از لحاظ تصویری هیچ چیز کم ندارد و در زمینه نویسندگی داستان و سناریو نیز دو فصل اول به شدت دارای پیچیدگی های خیره کننده داستانی هستند که شما را هر از چندگاهی از روی صندلیتان بلند می کند و همین موضوع باعث می شود که برای دیدن اپیزود بعدی بی قرار باشید.

اما از فصل سوم نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در داستان دیده می شود. با این وجود نمی توان زیبایی فصل اول را نادیده گرفت که بسیاری از رکوردها در زمینه جذب بیننده را برای شبکه استارز جابجا کرد. «قدرت» پربیننده ترین سریال اورجینال شبکه تلویزیونی استارز بوده که حتی رکورد «اسپارتاکوس»، «بادبان های سیاه» و «دورافتاده» را نیز در این زمینه شکسته است. بدون شک مجموعه تلویزیونی «قدرت» چیزی در خود داشته که تا این حد جذاب و پرتماشاگر بوده است.

۵- گمشده

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۲ فصل)

اگر چه دو فصل سریال «گمشده» (The Missing) دو داستان مجزا در مورد دو مورد آدم ربایی را به تصویر می کشند اما هر دو فصل اشتراکات بسیاری دارند. داستان های هر دو فصل با زمانبندی های مختلفی شرح داده می شوند و در مکان های مختلفی در سراسر اروپا به تصویر کشیده می شوند. این سریال دارای داستانی رازآلود و عاطفی است که نه تنها داستان قربانیان را می گوید اما نشان می دهد که گم شدن و ربوده شدن ماجرایی است که همه افراد دخیل در آن را دچار استرس و تنش می کند. فصل دوم «گمشده» بدون شک پیچیده تر و تاریک تر از فصل اول است و جذابیت بیشتری نیز دارد.

موسیقی متن «گمشده» نیز به خوبی تنظیم شده و کاملاً با خط سیر داستان و اتفاقات آن همگام است و بیش از پیش بر ترسناک بودن و منحصر بفرد بودن داستان می افزاید. داستان سریال نیز به شیوه ای هنرمندانه و استادانه نوشته و پیاده سازی شده به نحوی که بیننده را خیلی آرام آرام در ترس و وحشت فرو می برد که تماشای برخی از صحنه ها را برای تماشاگر دشوار می سازد. ا«گمشده» که با مشارکت شبکه بی بی سی ساخته شده یکی از بهترین مجموعه های تلویزیونی خارجی با تم ترسناک و تاریک معاصر تلویزیون به شمار می آید.

۴- دورافتاده

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تاکنون (۳ فصل)

وقتی که شبکه استارز اعلام کرد که می خواهد رمان های پرفروش «دورافتاده» (Outlander) نوشته دایانا گابالدون را در قالب سریال بازسازی کند بسیاری منتظر نتیجه کار بودند. ا«دورافتاده» همانند کتاب گابالدون ترکیبی از عشق، جنگ، سفر در زمان و تاریخ قرن هجدهم اسکاتلند است که با تجربه یک دختر جوان در دهه ۱۹۴۰ ترکیب می شود. این سریال داستان پرستاری به نام کلر را روایت می کند بعد از لمس کردن یک سنگ جادویی به سال ۱۷۴۳ در اسکاتلند برده می شود. اما این سفر غیرمنتظره با توجه به داستان عاشقانه که در زمان حال برای کلر رخ داده برای او دردسرساز می شود. این فیلم علیرغم داستان علمی تخیلی خود یک داستان عمیقاً عاشقانه است که با کلیشه های عاشقی بازی می کند.

«دورافتاده» در بسیاری از لحظات خود دیدگاه رایج نسبت به چنین داستان هایی را تغییر داده و به جای شخصیتی مرد، شخصیت زن را در مرکز توجه داستان قرار می دهد و بیننده از دیدگاه او به تماشای داستان می نشیند. البته «دورافتاده» نیز بدون اشکال نیست و از برخی صحنه های کلیشه ای برای نشان دادن خطر استفاده می کند. این سریال دارای داستانی جذاب و صحنه هایی خیره کننده و تاریخی است که می تواند جزو انتخاب های اول تماشاگرانی باشد که به دیدن سریال های تاریخی مانند سریال «بازی تاج و تخت» (البته نه در آن مقیاس) علاقه داشته باشند.

۳-تجربه دوستی

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

سریال «تجربه دوستی» (The Girlfriend Experience) علیرغم داستان حساس و کمی ناخوشایندش در عمق داستان خود حرف های زیادی برای گفتن دارد. این سریال نگاهی سرد و پیچیده به دنیای زنانی می اندازد که برای کسب ثروت و اعتبار به مردان نزدیک می شوند. این سریال بیشتر شخصیت محور است تا داستان محور. شخصیت اصلی «تجربه دوستی» را باید بسیار پیچیده تر، باهوش تر و شجاع تر از تمامی شخصیت های دیگر سریال های شبکه استارز دانست. وقتی او از هر مانعی که در برابر او قرار داده می شود با زیرکی عبور کرده و از آن فرصتی بزرگ برای خود می سازد بیننده به وجود می آید.

داستان «تجربه دوستی» در ترکیب با بازی خیره کننده شخصیت اصلی، موسیقی متن خارق العاده و جلوه های تصویری بی نقص و البته داستانی منسجم و بسیار روان از این سریال یک اثر هنری ساخته است. این سریال دارای پیچیدگی های داستانی و اتفاقت غیرمنتظره ای است که تماشاگر را درگیر می سازد. این سریال در اپیزودهای مختلف به خوبی توانسته تنش و کشمکش شخصیتی را چنان بالا ببرد که ناگهان تماشاگر را دچار وحشت کند. سریال «تجربه دوستی» آرام آرام بیننده را درگیر ساخته و او را دچار تنش می کند و با طول بسیار کم هر اپیزود خود توانسته صحنه های حساس را بدون معطلی یکی پس از دیگری و بدون نقص به نمایش بگذارد. فصل دوم «تجربه دوستی» با بازیگرانی جدید و داستان هایی متفاوت اواخر سال گذشته منتشر شد. تماشای «تجربه دوستی» را نیز باید در زمره اولویت های خود قرار دهید.

۲- اسپارتاکوس

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ (۳ فصل)

سریال «اسپارتاکوس» (Spartacus) را می توان معروف ترین و پربیننده ترین سریال شبکه استارز دانست که کمتر کسی در میان علاقمندان به سریال های خارجی پیدا می شود که آن را ندیده باشد.«اسپارتاکوس» را می توان تلفیقی از فیلم «گلادیاتور» و «۳۰۰» دانست اما صحنه های اکشن و مبارزات آن از سریال «روم» (Rome) ساخته شبکه HBO بسیار بیشتر است. شاید کمتر سریالی در شبکه های تلویزیونی باشد که بتواند از این حیث با «اسپارتاکوس» رقابت کند و همزمان که صحنه های اکشن را به تصویر می کشد داستانی با ضرباهنگ مناسب و داستانی پیشرونده مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. برای کسانی که علاقمند به دیدن سریال هایی پر از مبارزه، خونریزی، خشونت و انتقام هستند نمی توان پیشنهادی بهتر از «اسپارتاکوس» داد.

جدای از خشونت محض موجود در «اسپارتاکوس»، تدوین و جلوه های ویژه نیز ظاهری متفاوت شبیه فیلم های کمیک به آن داده است. شاید اپیزودهای اول این مجموعه چندان دلچسب نبودند و بسیاری پس از تماشای اپیزود اول تماشای آن را ادامه ندادند اما باید بدانید که این سریال در همان اواسط فصل اول مخاطب را با خود همراه می سازد و با پیچیدگی ها و اتفاقات غیرمنتظره او را حیرت زده می کند. بعد از مرگ بازیگر اصلی فصل اول کمی افت در بازی جانشین او دیده شد اما همچنان تماشای این سریال جذاب غیر قابل چشم پوشی نیست هر چند فصل اول را باید بدون شک بهترین فصل آن دانست.

۱- بادبان های سیاه

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ (۴ فصل)

اگر از بسیاری در مورد سریال «بادبان های سیاه» (Black Sails) بپرسید به شما خواهند گفت که این سریال در ابتدا علیرغم جاه طلبانه بودن اما چندان خوب پیش نمی رفت اما هر چه زمان پیش می رفت بهتر و بهتر می شد. این سریال اکشن-ماجراجویانه با خطاها و اشکالاتی در فصل اول همراه بود و کسانی که فصل اول را دیده باشند بدون شک دچار سردرگمی شده اند. با بودجه ای بیشتر، نویسندگی بهتر و منسجم تر و البته صحنه های اکشن فراوان تر فصل دوم خیلی زود تماشاگر را درگیر خود می سازد که کاملاً با یک تریلر دزدان دریایی سازگار است.

شخصیت های اصلی «بادبان های سیاه» همگی مردانی طماع و غارتگر و زنانی بسیار جاه طلب و قدرتمند هستند که بازیگرانی بااستعداد و مشهور نقش آن ها را بازی کرده اند و هیچ یک از این شخصیت ها دچار پیچیدگی عمیقی که تماشاگر را سردرگم کند نیست. با توجه به این که در زمینه لباس، مکان فیلم برداری و داستان بخصوص در سه فصل آخر از هیچ تلاش و هزینه ای مضایقه نشده باید «بادبان های سیاه» را یکی از بهترین مجموعه های ژانر خود دانست. «بادبان های سیاه» می توانست «اسپارتاکوس» جدید شبکه استارز باشد اما این سریال پیچیدگی بیشتری داشته و با اضافه کردن سیاست های دزدان دریایی و استفاده از یک رخداد واقعی تاریخی پا را فراتر می گذارد. دیالوگ های سریال بسیار پرطمطراق و سنگین هستند و شاید این موضوع در صورت تماشای نسخه دوبله نشده تماشاگر را کمی اذیت کند اما بدون شک از زیبایی و اعتبار این سریال نخواهد کاست.

سریال خارجی

شبکه استارز برای ساخت هر اپیزود از این مجموعه ۸ میلیون دلار هزینه کرد که یکی از پرهزینه ترین سریال های این شبکه به شمار می آید. شاید «بادبان های سیاه» لیاقت این که در صدر این فهرست قرار بگیرد را نداشت اما به دلیل این که به اعتقاد نویسنده زیبایی های خاص خود را دارد شماره یک این فهرست شد. در مورد «بادبان های سیاه» هم به شما توصیه می کنیم که تماشای آن را در اولویت خود قرار دهید.

در پایان باید بگوییم که مجموعه های دیگری از این شبکه نیز می توانستند در این فهرست جای داشته باشند که از آن میان می توان به «شهر جادویی» (Magic City)، «ملکه سفید» (The White Queen)، «ستون های زمین» (The Pillars of the Earth)، « Party Down»، «رییس» (Boss) و «گوشت و استخوان» (Flesh and Bone) اشاره کرد.


شبکه NBC

۱۰- چیرز

مدت انتشار: ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۳ (۱۱ فصل)

سریال کمدی «چیرز» (Cheers) یکی از مجموعه های تلویزیونی قدیمی و بهترین سریال های شبکه ان بی سی است که داستان آن در یک کافه به همین نام در بوستون رخ می دهد. در این کافه گروهی از افراد به طور مرتب دور هم جمع شده و خوشگذرانی و صحبت کردن در مورد اتفاقات روز و زندگی روزمره خود می پردازند. «چیرز» ۱۱۷ بار نامزد دریافت جایزه امی شد و ۲۸ باز نیز این جایزه را به خود اختصاص داد. همچنین این سریال توانست ۶ جایزه گلدن گلوب را نیز بدست آورد. از نقاط مثبت و برجسته مجموعه تلویزیونی «چیرز» که آن را پس از سه دهه نیز قابل تماشا می کند دیالوگ های قوی، بازی ها و محتوای کمدی و شخصیت های عجیب اما دوست داشتنی آن هستند.

«چیرز» آن چنان موفق بود که تنها پس از این که یکی از بازیگران اصلی از ادامه در آن انصراف داد کنسل شد. در زمان خود «چیرز» چنان موفق و پربیننده بود که از محل تبلیغات درآمد هنگفتی نصیب تهیه کنندگان شده و تد دانسون برای بازی در هر اپیزود بیش از ۴۵۰٫۰۰۰ دلار دستمزد دریافت می کرد که با دستمزد هیچ بازیگر تلویزیونی در دوران خود قابل مقایسه نبود.

۹- ویل و گریس

مدت انتشار: ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ و ۲۰۱۷ تاکنون (۹ فصل)

مجموعه تلویزیونی «ویل و گریس» (Will & Grace) بعد از ۱۱ سال بار دیگر به شبکه ان بی سی بازگشته است. این سریال ابتدا بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ پخش شد و سال گذشته نیز پخش آن از نو آغاز گردید. این سریال داستان دو دوست را روایت می کند که یکی حقوقدان و دیگری طراح دکوراسیون داخلی است و روابط پیچیده ای دارند. مجموعه تلویزیونی «ویل و گریس» یکی از پربیننده ترین سریال های تلویزیونی شبکه ان بی سی در دوران اولیه پخش خود به شمار می آمد. اکنون«ویل و گریس» با داستانی تازه و با در نظر نگرفتن بسیاری از اتفاقات فصل آخر دوره اول پخش خود بازگشته است که می تواند انتخاب نسبتاً مناسبی برای جایگزینی دیگر سریال های این شبکه باشد.

۸- ۳۰ راک

مدت انتشار: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ (۷ فصل)

سریال هجویه ای «۳۰ راک» (۳۰ Rock) ساخته تینا فی خود درباره یک برنامه تلویزیونی دیگر در این فهرست به نام «برنامه زنده شنبه شب» است و نام آن به ساختمانی اشاره دارد که این برنامه در آن تولید و اجرا می شود. در واقع «۳۰ راک» در ابتدا به بررسی تجربیات تینا فی به عنوان سردسته زن گروه نویسندگان «برنامه زنده شنبه شب» می پردازد اما به یکباره به یک سریال بزرگ تر، عجیب تر و شجاعانه تر تبدیل می شود؛ یک ماشین سورئال که در هر موردی سخن گفته و نقد می کند؛ از فمینیسم گرفته تا دیدگاه های جنجالی در مورد نژادپرستی، سیاست، برنامه های زنده تلویزیونی و فرهنگ اجتماعی.

به طور ویژه «۳۰ راک» به اتفاقاتی که در شهر نیویورک رخ می دهد می پردازد. الک بالدوین و تینا فی حضوری بی نظیر و خیره کننده در این سریال دارند که جوایز گلدن گلوب و امی متعددی را برای آن ها به ارمغان می آورد.

۷- فریزیر

مدت انتشار: ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۴ (۱۱ فصل)

سریال کمدی «فریزیر» (Frasier) که خود اسپین آفی از سریال «Cheers» است، در ۱۱ فصل جذاب و تماشایی داستان یک روانشناس سابق به نام فریزیر کرین را روایت می کند که اکنون به گویندگی رادیو روی آورده است و بعد از شکست خوردن در ازدواج به شهرش در سیاتل باز می گردد و در تمام این مدت یا با پدر سابقاً پلیس خود درگیر است یا به دنبال عشق ابدی خود می گردد. این سریال در طول دوران پخش خود ۳۷ بار برنده جایزه امی شد و برای ۵ سال در اواخر دهه ۹۰ به عنوان بهترین مجموعه کمدی سال انتخاب گردید. از همان اپیزودهای اولیه این سریال شما را جذب خود خواهد کرد به طوری که حتی از تماشای چند باره یک اپیزود و یک فصل نیز لذت خواهید برد زیرا هر بار که اپیزودی را می بینید متوجه زیبایی های کمیک جدیدی خواهید شد.

برجسته ترین وجهه مجموعه «فریزیر» فیلمنامه آن است که بسیار بی نقص نوشته شده است اما بدون بازیگرانی کارکشته و ماهر این سریال نمی توانست به چنین موفقیتی دست پیدا کند. کلزی گرامر در این سریال نهایت استعداد و قدرت بازیگری خود را به نمایش گذاشته و شخصیت اصلی داستان است. شاید این سریال دیگر شباهتی به سریال های پرزرق و برق امروزی نداشته و کمی کهنه به نظر برسد اما برای کسانی که به سریال های تلویزیونی کمدی علاقه دارند به شدت توصیه می شود زیرا محتوای «فریزیر» چیزی است که هیچگاه کهنه نشده و هر زمان که به تماشای آن بنشینید تازگی های خاص خود را دارد.

۶- ما این هستیم

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تاکنون (۲ فصل)

سریال خانوادگی «ما این هستیم» (This Is Us) سریالی است که به روابط خانوادگی آشفته و ویران عصر کنونی می پردازد. بسیاری این سریال را یکی از بهترین و تاثیرگذارترین سریال های خانوادگی دنیای امروزی عنوان کرده اند. سریال «ما این هستیم» داستان زندگی یک زوج و خانواده مجزای آن ها و فرزندانشان که همه در یک تاریخ یکسان به دنیا آمده اند را روایت می کند. بدنیا آمدن در یک تاریخ یکسان باعث می شود که رفتارها و روابط این افراد اشتراکات خاصی داشته باشند که دستمایه داستان قرار می گیرند. داستان این سریال بسیار جذاب و تاثیر گذار با کنایه ای پنهان به ماهیت ذاتی انسان است.

مجموعه تلویزیونی «ما این هستیم» از آن دست سریال هایی است که اتفاقات ناگوار و خوشایند زیادی در آن رخ می دهد که با زندگی واقعی تمام ما مطابق است. این سریال زیبایی زندگی خانوادگی و دوست داشتن و مهر ورزی را به تصویر می کشد. تماشای این سریال را به کسانی توصیه می کنیم که با مشکلاتی مانند چاقی یا مشکلات روزمره دیگر در زندگی خود دست و پنجه نرم می کنند زیرا «ما این هستیم» تاثیر مثبتی بر روی طرز تفکر شما در مورد چنین مسایلی خواهد داشت.

۵- اداره

مدت انتشار: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ (۹ فصل)

سریال کمدی «اداره» (The Office) بر اساس یک سریال تلویزیونی بریتانیایی با همین نام ساخته شد که البته از همه لحاظ از همتای بریتانیایی خود بهتر و موفق تر بود. این سریال زندگی روزمره کارمندان یک شرکت تولید کاغذ در پنسیلوانیا را روایت می کند. استیو کارل در این سریال نقش رییس منفور مجموعه را بازی می کند که از اتفاقاتی که در دفتر کارش و در میان کارمندانش رخ می دهد بی اطلاع بوده و کوچکترین توجهی به احساسات کارمندانش نسبت به خود ندارد. این سریال می خواهد با فضایی اداری شما را سرگرم کنده و بخنداند که معمولاً بخش زیادی از جامعه تماشاگران از آن فضا فراری بوده و هر روز برای خلاصی از آن تلاش می کنند و این همان نکته ای است که باعث موفقی این سریال شده است.

شخصیت های مجموعه تلویزیونی «اداره» با تمام مشکلاتشان همان کسانی هستند که هر روزه در زندگی روزمره و در محیط کارمان با آن ها روبرو شده و در تعامل هستیم. سریال «اداره» باعث می شود که احساس بهتری نسبت به زندگی کاری خود داشته باشید پس به شما توصیه می کنیم اگر می خواهید لحظات خوشی را پس از یک سال کاری خسته کننده در اداره داشته باشید به سراغ این سریال بروید.

۴-جناح غربی

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ (۷ فصل)

سریال درام سیاسی «جناح غربی» (The West Wing) یکی از تحسین برانگیز ترین سریال های تمامی دوران محسوب می شود. این سریال داستان زندگی روزمره کاخ سفید از رییس جمهور گرفته تا بانوی اول و مشاوران و معاونان او را به تصویر می کشد و به تشریح اتفاقاتی که برای این گروه در یک داستان خیالی رخ می دهد می پردازد. پس با انتخاب این سریال باید منتظر تماشای سریالی سیاسی با داستان ها و اتفاقات جالب و پیچیده باشید که فراتر از سریالی مانند «خانه پوشالی» قرار می گیرد. «جناح غربی» با تیمی شناخته شده از بازیگران و در صدر آن ها مارتین شین، شخصیت های داستان را به زیبایی هر چه تمامتر ترسیم کرده و با زنده کردن موضوعات سیاسی پیچیده به راحتی شما را درگیر خواهد ساخت.

این سریال در دوران حضور جورج بوش پخش می شد و با نشان دادن یک رییس جمهور دموکرات مترقی، باهوش و بسیار صادق به نحوی رییس جمهور وقت و شرایط معاصر دموکرات ها را به باد انتقاد می گرفت. بسیاری از اتفاقاتی که در «جناح غربی» رخ داد بعدها در دوران روسای جمهور واقعی ایالات متحده به وقوع پیوستند از جمله دخالت بن لادن در سوء قصد به جان رییس جمهور و اقدامات تروریستی در خاک ایالات متحده. در سریال «جناح غربی» به موضوعات سیاسی و پیچیده متفاوتی از تعطیلی دولت تا ربوده شدن خبرنگاران و معضلات مربوط به بدهی خارجی و البته مناقشات بین المللی پرداخته می شود که جذابیت های فوق العاده ای دارند.

۳-برنامه زنده شنبه شب

مدت انتشار: ۱۹۷۵ تاکنون (۴۳ فصل)

«برنامه زنده شنبه شب» (Saturday Night Live) یک شو تلویزیونی است که چندین دهه است پخش می شود و با بن مایه های کمدی خود فرهنگ و سیاست های معاصر خود را به باد نقد می گیرد. هر قسمت از این برنامه زنده توسط یک یا چند مجری مختلف برگزار می شود و هر بار نیز به داستان هایی جنجالی می پردازد. هر قسمت شاهد حضور یک مهمان سلبریتی است که معمولاً در ابتدای برنامه صحبت هایی را ایراد می کند و در ادامه نیز مهمان های دیگری به برنامه وارد می شوند.

این برنامه طولانی ترین برنامه تلویزیونی است که پخش آن همچنان ادامه داشته و بیش از هر برنامه تلویزیونی دیگری نامزد و برنده جوایز معتبر تلویزیونی مانند گلدن گلاب و امی شده است. ماهیت زنده برنامه باعث ایجاد مناقشاتی شده که شامل سانسورها و رفتارهای جنجال برانگیزی از جانب اجراکنندگان برنامه و مهمانان بوده که از عوامل محبوبیت این برنامه به شمار می آیند. چیز زیادی نمی توان در مورد «برنامه زنده شنبه شب» گفت بجز این که اگر به برنامه های تلویزیونی مهمان محوری مانند «دورهمی» علاقه دارید می توانید از این برنامه نیز در سطحی بسیار بالاتر و با اتفاقاتی بسیار جنجالی که به صورت زنده در برابر چشمان شما رخ می دهند لذت ببرید.

۲- ساینفلد

مدت انتشار: ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ (۹ فصل)

سریال کمدی «ساینفلد» (Seinfeld) با بازی خیره کننده یک استند آپ کمدین مشهور به نام جری ساینفلد معمولاً یک سریال کمدی موقعیت شناخته می شود که داستان آن عمدتاً در آپارتمانی در غرب منهتن در نیویورک رخ می دهد و بر روی رابطه و داستان های ساینفلد و دوستانش متمرکز است که هر کدام مشکلات خاص خود را دارند؛ از شکست عشقی گرفته تا تلاش برای کاری جدید و مبارزه با مشکل اعتیاد. این سریال بدون شک یکی از بهترین سریال های کمدی تمام دوران است که از تماشای آن به معنای واقعی کلمه لذت خواهید برد.

مجموعه تلویزیونی «ساینفلد» و شخص جری ساینفلد باعث شد که بعدها کمدین های مشهوری مانند عزیز انصاری، لوییس سی کی و جورج کارلین راه او و سریال پرمخاطبش را در پیش گرفته و به شهرت برسند. ساینفلد و لری دیوید در این سریال مرزهای خلاقیت را در نوردیده اند و با استفاده از شخصیت هایی جذاب و کمیک دنیایی را خلق کرده اند که قبل از آن کسی تصورش را هم نمی کرد. اپیزود پایانی «ساینفلد» در سال ۱۹۹۸ بیش از ۷۶ میلیون بیننده را در سراسر آمریکا پای شبکه ان بی سی نشاند و بدین ترتیب خود را در تاریخ تلویزیون و فرهنگ این کشور جاودانه ساخت.

۱- دوستان

مدت انتشار: ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ (۱۰ فصل)

در روز ۶ می سال ۲۰۰۴ بیش از ۵۲ میلیون نفر به تماشای آخرین اپیزود سریال خاطره انگیز «دوستان» (Friends) نشستند که آن را به چهارمین اپیزود پرتماشاگر در تاریخ تلویزیون ایالات متحده تبدیل کرد. این سریال داستان گروهی از دوستان و خواهران و برادرانی را روایت می کند که زندگی آن ها به هم گره خورده است و هر یک داستان مجزای خود را دارند. به طور کلی سریال «دوستان» به بررسی ماجراجوهایی عاشقانه و کمیک و مشکلات کاری شخصیت های داستانش می پردازد. هر یک از ۶ شخصیت اصلی داستان روابط عاطفی و مشکلات رابطه ای خاص خود را دارند و بدین ترتیب می توان انتظار داشت، همانطور که تاریخ یک دهه ای این سریال ثابت کرد، چیزی از لحاظ کمبود داستان و ماجرا در این سریال رخ نمی دهد و هر بار با داستانی تازه و جذاب روبرو می شویم.

مجموعه تلویزیونی «دوستان» یکی از بهترین و پربیننده ترین سریال های تمام دوران محسوب می شوند که کمتر کسی در دنیای تلویزیون نام آن را نشنیده است. همچنین «دوستان» باعث معرفی شدن بسیاری از ستارگان اینده دنیای سینما و تلویزیون به این عرصه شد. با فرو رفتن بیشتر بازیگران در شخصیت هایی که سال های متمادی نقش های خود را بازی کرده بودند تماشای «دوستان» فصل به فصل راحت تر و جذاب تر می شد. «دوستان» با پیچیدگی های داستانی، اتفاقات غیرمنتظره و صحنه های کمدی خود برای همیشه در خاطره تماشاگران سریال های تلویزیونی ماندگار شد و به همین دلیل است که هنوز هم بعد از گذشت سال ها از اتمام سریال، از آن صحبت می شود. «دوستان» با به تصویر کشیدن فقر، شکست در حوزه کاری و بحران های دهه سوم زندگی به نماد زندگی جوانان بیست و چند ساله در تمامی دنیا تبدیل شد.

از دیگر مجموعه های تلویزیونی برتر شبکه ان بی سی می توان به مجموعه های «Scrubs»، «Community»، «Family Ties» و «The Cosby Show» اشاره کرد که در زمان خود از بهترین و پربیننده ترین سریال های تلویزیونی به شمار می آمدند.

منبع روزیاتو
ممکن است شما دوست داشته باشید

53

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
53 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member
معرفی فیلمهای هالیوودی که در آن به ایران اشاره شده است ⋆ FUN

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم کارآگاه خصوصی ۲ با دوبله فارسی ⋆ سرور

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود دوبله فارسی فصل اول مستند شگفت انگیزترین خانه های دنیا ⋆ سرور

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم ترکی فرصت دوباره با دوبله فارسی - user friendly

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
شخصیت بازیگران فیلم اعمال خشونت ۲۰۱۸ چگونه بوده در فیلم؟ - user friendly

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم خوش چهره با دوبله فارسی - user friendly

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
بازی آنلاین جدید قهرمانی به دنبال ارامش - فایتر

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم سفر شگفت انگیز شعبده باز دوبله فارسی – فایتر

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
محبوب ترین فیلم های سریالی در تاریخ سینما - AZAR

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم تنها با خدایان: ۴۹ روز آخر ۲۰۱۸ با دوبله فارسی - AZAR

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم ۲۴ ساعت برای زندگی ۲۰۱۷ با دوبله فارسی ۱ ۳ - AZAR

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تعطیل شدن شبکه اجتماعی هم میهن - multi user

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
, دانلود آهنگ سریال این زمینی ها – server

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

Member
Member
سیما دانلود

دانلود فیلم ایرانی جدید
http://www.simadl.ir/cat/3

trackback
Member
زمان پخش سینمایی های جدید و دیدنی امروز – جهان بلاگ

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود سریال ها و برنامه های نوروزی – iran-new

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود سریال Good Girls – pizza

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود انیمیشن تام و جری پنجه طلایی به مدرسه می رود دوبله فارسی – pizza

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
قسمت 21 سریال رییس خجالتی دوبله فارسی – سرور

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود آهنگ میتونی بری ای زد و انوی و آنا – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
آمازون نقشه سریال ارباب حلقه ها را منتشر کرد – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تماشای آنلاین انیمیشن تام و جری – این قسمت خانه ترسناک – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تماشای آنلاین انیمیشن ماجراهای اسکار – این قسمت قهرمان – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
سریال رییس خجالتی قسمت 8 – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
قسمت 7 سریال رییس خجالتی دوبله فارسی – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
قسمت اول سریال سرگذشت ندیمه دوبله فارسی – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

Member
Member
شهر شعر

جالبه الان داشتم بررسی میکردم از هر شبکه ای چندتا سریالش رو دنبال میکنم یا دیدم تموم شده مثل مردگان متحرک ، فرار از زندان، وست ورلد ، دوستان ، بادبان های سیاه و …

trackback
Member
تماشای آنلاین انیمیشن برزرک: داستان دوران طلایی با دوبله فارسی – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دانلود فیلم دروغ های واقعی با دوبله فارسی – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
دامادهای منفی در سریال های پرطرفدار تلویزیون + تصاویر – سایت خبری market-center

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
سریال کمدی جیم کری ادامه می یابد | دانلود آهنگ جدید | دانلود موزیک

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
روایت یک تهیه کننده از «پولشویی بزرگ» در سینما و شبکه نمایش خانگی | دانلود آهنگ جدید | دانلود موزیک

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
جشنواره کمیک کان 2018 میلادی +تصاویر دیدنی | دانلود آهنگ جدید | دانلود موزیک

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی‌ که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تریلر بازی رد دد - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تریلر بازی غیرقابل تصور - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
بازی اندروید غارتگر - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تریلر بازی رد دد 2 - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
رادیو جوان یک پرونده یک روایت - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
رادیو جوان چه موجی است - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]

trackback
Member
تریلر بازی قهرمانان مارول - هفیان

[8230 ;] معرفی ۱۴ سریال خارجی که باید ببینید 8211 ; نقد فارسی [8230 ;]