گفت‌وگو با «ادریس البا» درباره «بازی مالی» و نقش‌های اخیرش

ادریس البا هنرپیشه آفریقایی تبار تبعه بریتانیا در ۴۶سالگی کلکسیونی از فیلم‌های خبرساز از ژانرهای مختلف را در کارنامه‌اش دارد. او در فیلم‌هایی مثل «The Wire»، «لوتر»، پرومتئوس، «هیولاهای بی‌ملیت» و سری فیلم‌های کمیک استریپی «تور» نقش‌آفرینی کرده است و البته لوتر نام کارآگاهی است که البا چندسال با قدرتی هرچه بیشتر در یک سریال تلویزیونی در بریتانیا بازی کرده است. او در فیلم خیالی پرتحرک «برج‌تاریک» نقش یک ششلول‌بند به‌نام رولند و متعلق به یک جهان‌موازی را ایفا کرده و در «تور»‌ها و منجمله «راگ ناروک» که آخرین ورسیون آن بوده، در قالب هیمدال فرو رفته که نگهبان ارشد سابق منطقه حساس موسوم به «بیفراست» به‌شمار می‌آید. در جدید‌ترین فیلم البا هم که «بازی مالی» نام دارد و نخستین تجربه کارگردانی آرون سورکین سناریست شاخص امریکایی محسوب می‌شود، وی نقش چارلی جانی وکیل مجرب «مالی‌بلوم» (جسیکا چاستین) را بازی می‌کند که زمانی یک اسکی‌باز توانای زن در سطح جهان بود اما حالا وارد بازی‌های پر پول غیر مجاز و خطرناک شده است تا در فرصتی کوتاه سرمایه‌ای بزرگ جمع‌آوری کند. این فیلم که براساس رویدادهایی واقعی و کاراکترهایی اغلب حقیقی ساخته شده بیشتر متمرکز بر شخصیت‌شاستین است و تصریح می‌دارد که این زن حتی تسلیم مافیای روسیه یا نیروهای جهنمی اف‌بی‌آی امریکا نمی‌شود. ببینیم ادریس البا که در صورت تحقق خواسته برخی مدیران سینما در خصوص تبدیل کردن جیمز باند معروف به چهره‌ای سیاهپوست انتخاب اول برای ایفای این نقش تبلیغاتی و افسانه‌ای خواهد بود، راجع به این فیلم و برخی مسائل دیگر مرتبط با خود چه می‌گوید.

•‌ آقای البا، آیا وکیلی را که نقش او را در فیلم «بازی مالی» ایفا کرده‌اید، واقعاً ملاقات کردید و پی او رفتید؟

ببینید، مالی واقعاً یک وکیل داشت که در دادگاه به دفاع از او برخاست اما وکیلی که در فیلم می‌بینید، با برخی اله‌مان‌های غیر حقیقی و خیالی همراه است و بیشتر یک کاراکتر سینمایی و نمایشی است و چارلی جانی را با همفکری با آرون سورکین به‌گونه‌ای خلق و بازسازی کردیم. قدری هم درباره مالی بلوم تحقیق کردم و آن را با داستان چارلی آمیختم و احساس کردم باید با بازی‌ام هرچه بیشتر یادآور شوم که چارلی بهترین مشاور قضایی برای مالی بود.

‌• او را بیشتر برای ما توضیح بدهید.

چارلی هرچقدر در زمینه‌های کاری و شغلی آدمی قوی‌است در زندگی خصوصی‌اش و ارتباط با برخی انسان‌ها مشکل دارد و رفتار سست وی با دخترش و همچنان همسر سابقش نشانه‌های مستقیم این مسأله است. در عین حال چارلی مردی ذاتاً درست و پاک کردار است و از اینکه می‌بیند قانون دست‌های او را بسته و مانع دستگیری برخی خلافکاران بزرگ توسط وی می‌شود، احساس خشم می‌کند.

•‌ اما در زندگی روزانه چارلی جانی مسائل دیگری هم هست که باعث آزار او می‌شود.

اینها نکات و نشانه‌هایی است که خبر از ناآرامی‌های درونی وی می‌دهد و کمک می‌کند تا بینندگان بیش‌از پیش سراز شخصیت وی درآورند. او از طرف دیگر بادیدن «مالی» و برخورد قدرتمندانه وی با رقبایش در می‌یابد که چطور می‌توان حتی محکم‌تر از خود وی بود و چگونه یک زن در بازی مقاومت وی را هم پشت سر نهاده است. من فکر می‌کنم عزم چارلی و توانایی درونی مالی مواردی هستند که قوه محرکه این فیلم به‌حساب می‌آیند و آن را به پرواز در می‌آورند.

جسیکا چاستین متذکر شده است که این فیلم درباره زن مصمم و قدرتمندی است که دیگر حاضر نیست با قواعد مردان زندگی و فعالیت کند و اصول خود را که بیشتر در خدمت حفظ حقوق زنان است ارج می‌دارد.

این مسأله و نوع برخورد در سناریو و متن داستان هم می‌آید و شاستین ارائه‌گر این طرز تصور است و به‌هر حال این در درجه اول یک فیلم زنانه است تا یک اثر هنری مردانه. یک مسأله دیگر که «بازی مالی» را شاخص و از سایر کارهای مشابه متمایز می‌کند، همزمانی پخش آن با وقایع تلخ اخیر هالیوود است. منظورم افشای تعرض‌های پر تعداد برخی مدیران و سینماگران مرد امریکا به هنرمندان زن این کشور و شکستن حلقه سکوت پس‌از سال‌ها نادیده‌گرفتن این ظلم و تشکیل نهضت موسوم به «Me Too» از جانب قشرهایی است که به حمایت از این زنان برخاسته‌اند. این از وجه تصادف است که «بازی مالی» دو سه سال پس‌از تکوین اولیه‌اش و ماه‌ها بعد از اتمام تهیه‌ آن درست در زمانی به نمایش درآید که ماجرای حمله به برخی زنان در هالیوود مطرح شده و بازتاب‌های آن جهان هنر و حتی سیاست را تکان داده است.

•‌ آیا این نکته که آرون سورکین‌پس از سال‌ها سناریونویسی به پشت دوربین فیلمبرداری رفته، از برخی ظرفیت‌های این فیلم کاسته است؟

خیر، من فکر می‌کنم که برعکس بر نقاط قوت فیلم افزوده است. زیرا سورکین مثل هر کارگردان مرتبه اولی مصمم بوده که ثابت کند چیزی از کارکشته‌ها و قدیمی‌ترهای این حرفه کم ندارد.

•‌ آیا آنچه فیلم مطرح می‌کند. قدری شعارگونه و دور از حقیقت نیست؟

خیر، تا آنجا که به نمایش دادن قدرت زنان از طریق تمرکز بر کاراکتر مالی بلوم مربوط می‌شود، خطا و افراطی در کار دیده نمی‌شود و همین حالا هم زنانی از نوع و تبار مالی در جوامع حقیقی و در کشورهای مختلف یافت می‌شوند که مردگونه می‌کوشند و قدرتمندانه به پیش می‌روند. اینکه فیلم ما با قوه محرکه زنی از این قبیل به پیش می‌رود. مسأله‌ای است که بر محسنات کار می‌افزاید و البته باور دارم که آرون سورکین چون نویسنده داستانی هم بوده که آن را کارگردانی کرده، بهتر از هر کسی توانسته است این داستان را بپروراند و به مرحله بهره‌دهی برساند. یادمان باشد که این یک فیلم از جنس و تبار کارهای کمیک بوکی نیست که سرشار از دروغ‌های چشم‌نوازند و طی آن قهرمان داستان در دل آسمان به پرواز در می‌آید و خیال بر همه چیزها حکم می‌راند و برعکس با آدم‌های عادی طرف است. با انسان‌هایی که هر روز در جامعه می‌بینیم و دغدغه‌هایی مثل من و شما را دارند و این از نظر من یک حسن آشکار و از محسنات اصلی این فیلم است.

البته نقش شما در «تور: راگ ناروک» نیز اسباب رضایت هواداران این فیلم و سایر کارهای کمیک بوکی شده و کاراکتر هیمدال با بازی شما پروازی بلند در این ورسیون از «تور» دارد.

بله، در این خصوص با سازندگان فیلم صحبت و بحث زیادی داشتیم و اقدامات کاراکتر هیمدال را به دقت طراحی و اجرا کردیم و خوشحالم که هواداران نیز پذیرفتند. در عین‌حال این به‌راهی هولناک برای تور تبدیل می‌شود و او را تا مرز مرگ به پیش می‌برد.

منبع Den of Geek
از طريق روزنامه ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید

دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
  Subscribe  
Notify of