مصاحبه با تیلدا سوینتون درباره فیلم «باید درباره کوین صحبت کنیم»

سو تیتر: تیلدا سوینتون در فیلم «باید در مورد کوین صحبت کنیم» در نقش مادری که به خاطر رفتارهای عجیب پسرش دچار اختلالات روحی شده، باز هم می درخشد.

سوینتون: نام فیلم «باید در مورد کوین صحبت کنیم» است،اما هیچ راهی برای صحبت در مورد کوین وجود ندارد!

تیلدا سوینتون در مورد مسائل مالی، کشمکش ها، تلاش برای زنده ماندن در فیلم «باید در مورد کوین صحبت کنیم» حرف می زند.

تیلدا سوینتون به طور خاص یکی از آن افرادی است که من برای مصاحبه با او مشتاق بودم چرا که می دانستم از او یک سری صحبت های کاملاً از پیش تعیین شده به دست نمی آید. فکر می کنم که او به طور زیرکانه ای بازیگر باهوشی است با یک حساسیت مخفیانه که باعث می شود احساس کند هنوز هم خارج از سیستم هالیوود است؛ حتی بعد از بردن یک جایزه اسکار.

کار او در فیلم «باید در مورد کوین صحبت کنیم» من را واقعاً منقلب کرد و از صحبت با او و بحث در مورد چگونگی جمع و جور شدن فیلم خیلی هیجانزده بودم. صبح اول وقت بود. روز سوم یا چهارمی که در کن اقامت داشتم و ما در جایگاه ویژه نزدیک ساحل با هم ملاقات کردیم.

به محض این که نشستیم من شروع کردم به صحبت در مورد این که چه قدر فیلم مرا به هیجان آورد و این که چه قدر پر از لحظاتی است که هر پدر و مادری بلافاصله و فارغ از چگونگی رابطه اش با فرزند خود با آن ارتباط برقرار می کند. به خصوص وقتی همه فیلم های دیگر، فرآیند پدر و یا مادر بودن را به شکلی خیالی به تصویر می کشند و تمام لحظات زشت، ناخوشایند و ناراحت کننده را بیرون می کشند. از او در مورد این که چه قدر زود توانست با موضوع خود را درگیر کند و چه قدر به شکل دادن موضوع اصلی کمک کرد، پرسیدم. پاسخ داد: «وقتی اولین بار در موردش صحبت کردیم، هیچ فیلمنامه ای وجود نداشت. فقط یک کتاب بود. اما چیزی که در فیلم خیلی بیشتر از کتاب به آن توجه شده مسأله تلاش برای بقا بود. فیلم واقعاً در مورد زنده ماندن است. به نظرم حتماً نباید مادر بود تا بتوان این کابوس ترسناک را درک کرد. فیلمنامه ای در کار نبود، بنابراین تنها سوالی که باقی ماند این بود که چگونه حس کتاب را از آن بیرون بکشیم.»

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/kevin/tildaswinton3.jpg

من در مورد این که کتاب واقعاً برای یک اقتباس مناسب نیست به خصوص وقتی پای نامه ها به میان می آید که مشخصه اصلیشان صدا است پرسیدم و او گفت: «حق با شماست. تقریباً همه کتاب مربوط به ارتباطات است و در مورد این  است که یک ارتباط چطور جواب می دهد و چطور نمی دهد. از ابتدایش در مورد این است که خودتان را برای یک نفر تشریح کنید. قبل از این که فیلمنامه نوشته شود از همان اولین صحبت هایی که با لین داشتم واضح بود که قرار است فیلمی در مورد تنهایی بسازیم و همچنین در مورد امکان پذیر نبودن صحبت در مورد این تنهایی. نام فیلم هست «باید در مورد کوین صحبت کنیم» اما هیچ راهی نیست تا در مورد کوین صحبت شود. هرگز هیچ راهی وجود نداشته است تا در مورد این احساسات حرفی زده شود. و تنها چیزی که می دانیم این است که این احساسات آشفته و خشن به انتظار نشسته اند تا خود را نشان دهند نه تنها از جانب کوین بلکه از طرف خود ما هم.»

به او گفتم یکی از چیزهایی که خیلی آن را تأثیر گذار یافتم رویکرد فیلم بود که همه اش دارای نگرشی ذهنی و فردی بود. این فیلم قرار است تا فهم دیدگاه کاراکتر سوینتون یعنی ایوا را منتقل کند. شما با او همه چیز را می بینید و حس می کنید. او تنها راوی غیر قابل اعتمادی است که تا به حال دیده ام و اجرای سوینتون می تواند حتی دروغ ها را هم برای من باور پذیر کند. او در هر لحظه فیلم حضور دارد و این ترس همیشگی اش که دنیا پشتش را به او کرده و همه چیز به طور وحشتناکی اشتباه و بد پیش می رود، در هر لحظه از فیلم وجود دارد. سوینتون پاسخ داد: «خب، واقعاً همه چیز به طور وحشتناکی اشتباه و بد پیش رفته است. حتی در چند صحنه روایت ابتدایی داستان. ایوا مثل باتری برای شارژ کردن درد در این فیلم است و هر چیزی را که دنیا به طرفش پرت می کند، کاملاً جذب می کند و ما همیشه این حس ناامیدی را در چشمانش می بینیم. این زن توانسته است از همه این بلاهای وحشتناکی که ما بر سرش می آوریم مثل سیلی خوردنش یا ترسانده شدنش توسط بچه های همسایه و… جان سالم به در ببرد . آن چه که او با آن روبروست نهایت بدبختی است. مثل یک نوع برزخ است. وقتی افراد موقعیت های پر تنش را پشت سر می گذارند، گفته می شود که آن ها به عنوان یک انسان از هم پاشیده شده اند. مشکل رفتن نیست. مشکل بازگشتن است. ایوا چه طور می تواند به زندگی بازگردد؟ چه اتفاقاتی قرار است برای آن زن بیفتد؟ او هرگز دوباره سالم نخواهد شد، نه تا وقتی که بمیرد. و اگر از زندان بیرون بیاید، چه می شود؟»

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/kevin/tilda_swinton_2008_academy_awards_4.jpg

این یک تهدید واقعی در فیلم است، این که کوین به جامعه بازگردانده می شود. از سوینتون پرسیدم چطور بازگشت هیولایی مثل کوین به زندگی روزانه عادی و یکی شدن با اجتماع را ترتیب دادید؟ و او در جواب گفت:« یک صحنه ای در کتاب و فیلم وجود دارد که در تلویزیون با کوین مصاحبه می کنند و ایوا در حال تماشاست و این واقعاً دلگرم کننده است. ایوا این مصاحبه را تماشا می کند اما برایش کافی نیست. هر چه کوین صحبت می کند گویی که ایوا می خواهد بیشتر بشنود:باز هم بگو. بیشتر بگو. کوین به دوربین چیزهایی را می گوید که هرگز به ایوا نگفته است و ایوا به دانستن این ها نیاز دارد. یک جورهایی مثل این می ماند که کوین در برابر دوربین زنده شده است. طوری که ایوا هرگز ندیده است.»

انتخاب سه پسر برای بازی نقش کوین در سنین مختلف واقعاً الهام بخش بود و مثل این بود که صبر کردند تا بازیگر بزرگ شود و سنش برای قسمت های مختلف داستان مناسب شود. تیلدا می گوید:« آن ها فوق العاده اند و بچه های عالی و خوبی هستند. ماهمگی ریسک فیلمبرداری از بچه هایی که در سنین مختلف یک شخصیت از آن ها استفاده شود، می دانستیم. نباید دنبال شاخص هایی می گشتیم که آن ها را به هم شبیه کند بلکه باید شاخص هایی را پیدا می کردیم که آن ها را از هم متفاوت کند.»
——————————

نویسنده: درو مک وینی
مترجم: شبنم سید مجیدی

تهیه و ترجمه: سایت نقد فارسی

هر گونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر دقیق منبع: سایت نقد فارسی مخالف قانون بوده و مدیریت سایت هیچ گونه رضایتی در این مورد ندارد و شرعا حرام میباشد.

2
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
trackback
Member

… [Trackback]

[…] Here you can find 90031 additional Information to that Topic: naghdefarsi.com/مصاحبه-با-تیلدا-سوینتون-درباره-فیلم-ب/۴۵۷۶/ […]

trackback
Member

… [Trackback]

[…] Find More Information here on that Topic: naghdefarsi.com/مصاحبه-با-تیلدا-سوینتون-درباره-فیلم-ب/۴۵۷۶/ […]