مجموعه نقد های مشهور ترین منتقدان جهان بر فیلم «گذشته»، فیلم جدید اصغر فرهادی

 

فیلم گذشته تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی در جشنواره کن امسال به نمایش در آمده و نامزد جایزه نخل طلاست. مطلب زیر گزیده ای است از نظر منتقدان ایرانی که نقد خود را به سفارش بی بی سی فارسی نوشته اند و منتقدان غیرایرانی که نقد خود را در نشریه های مختلف منتشر کرده اند.

این فیلم همزمان در فرانسه اکران شده و به زودی در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز به نمایش درخواهد آمد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518134058_5555555555555555555555.jpg

محمد حقیقت

این منتقد سینما نوشته است: در "گذشته" همچون فیلم "جدائی نادر از سیمین" رابطه خانوادگی چند نفر از طبقه متوسط و درگیری های عاطفی – خانوادگی آنها مطرح می شود که مردی ایرانی (احمد، با بازی خوب علی مصفا، شوهر سابق یک زن فرانسوی به نام ماری) باید بعد از چهار سال جدایی و ترک فرانسه، از تهران به پاریس باز گردد تا مراحل اداری و کاغذ بازی های طلاق خودشان را به اتمام برساند و ماری بتواند با شخص دیگری ازدواج کند. در این فاصله که احمد غایب است، ماری که در داروخانه کار می کند با مرد دیگر فرانسوی (سمیر، با بازی طاهر رحیم، که در مغازه خشکشویی کار می کند) آشنا شده که وی دارای زن و یک پسر کوچک هم هست. این دو سخت به هم علاقمند شده اند. از سوی دیگر، ماری (با بازی خوب برنیس بژو) نیز دو دختر دارد. احمد در رابطه با این دو خانواده، تلاش دارد به نوعی به آنها یاری رساند. کنکاش در گذشته اینها، مسائلی را رو می کند که در زندگی روزمره آدمهای اطرافمان هم می توان سراغ گرفت. هیچ قهرمان پروری یا مسائل حاد و شگفت انگیز غیر مترقبه ای، جدا از درام های خانوادگی روزمره، درفیلم رخ نمی دهد، اما پیچیدگی آدم ها در شرایط خاص، عواطف و احساسات شخصیت ها را دگرگون می کند. سوء ظن های کوچک، دردسرآفرین می شوند… اگر چه این فیلم هیچ ربطی به فیلمهای وسترن ندارد، اما آمدن احمد، تنها، به شهر (پاریس، که شهر او نیست) و باعث به هم ریختن مسائلی از گذشته دو خانواده، و سپس ترک شهر، تنها، می شود، یادآور خط ستون فقرات سناریوهای وسترنی است!

داستان فیلم به تمامی در پاریس و حومه آن اتفاق می افتد، اما کارگردان افسون این شهر و زیبائی های توریستی آن نشده است و دوربین کارگردان بسیاری از صحنه ها در داخل مکان ها، مثل مغازه خشکشوئی – داروخانه و منزل ها می گذرد متمرکز شده است.

فیلم دو ساعت ده دقیقه است که همچون فیلم قبلی فرهادی، تعلیق در آن به خوبی عمل می کند و هر لحظه که می گذرد، تماشاگر اطلاعات جدیدتری به دست می آورد. البته از آنجا که کارگردان احتمالا نگرانی این را داشته که ممکن است تماشاگر نکته ای را نفهمیده باشد، گاه اطلاعات داده شده را به شکل دیگری تکرار می کند یا صحنه ای را کش می دهد. (که البته خیلی جزئی است.)

سناریو "گذشته" کمی حالت عروسک های روسی را دارند که وقتی آن را باز می کنی باز هم عروسک کوچکتری درون آن هست و درون این یکی باز عروسک کوچک دیگری می توان یافت.

میزانسن ها، بازی گیری از هنرپیشگان و به ویژه از کودکان و نوجوانان فیلم، فرهادی را به عنوان فیلمسازی مسلط مطرح می کند که توانسته ترکیب خوب و هوشمندانه ای از یک فیلم منتقدپسند و در عین حال تماشاگرعام پسند را به وجود آورد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518133048_a47a5810ac54bfec6925a5834fc1d229621ba142.jpg

پیتر بردشاو

پیتر بردشاو، منتقد سینمایی روزنامه گاردین، از ۵ ستاره، ۴ ستاره داده است و نوشته: "اصغر فرهادی با فیلمی پرجاذبه، میخکوب کننده و البته کمی تصنعی، به کن آمده است. فرهادی استیصال و خشمی را که در مبارزه با گذشته و خنثی کردن تصمیم های غلط زندگی وجود دارد به نمایش می گذارد."

آقای بردشاو فیلم را "درامی ظریف و در بیشتر لحظات استادانه و با بازی های کنترل شده و هوشمندانه" توصیف کرده و شکل ظریف موزاییک گونه از جزئیات، تغییرهای غیرمنتظره طرح داستان، پیچش های تعلیق آمیز و رازگشایی ها را ستوده است. به نوشته او "ساختار روایی شاید بیش از حد قاطعانه است"، و "غیبت مستمر یک شخصیت مهم از صحنه ها شاید حدس زدن صحنه آخر را کمی ساده کرده باشد.

او بیشتر لحظه های این فیلم را به گونه ای جالب و تازه، به "تئاتر صحنه ای" شبیه دانسته است. او انرژی و هوش مستمر در فیلمسازی اصغر فرهادی را "سخت تاثیرگذار" دانسته است.

او این سوال را مطرح می کند که آیا اصغر فرهادی از جزئیات و غافلگیری های داستانی به صورتی بیش از اندازه استفاده کرده؛ آن گونه آن را در مرز باورپذیری و باورناپذیری قرار داده باشد.

پرویز جاهد

نوشتن و قضاوت درباره فیلم فرهادی بعد از یک بار دیدن فیلم آن هم در فضای شلوغ و سرسام آور کن، کار ساده ای نیست، آن هم در مورد فیلمسازی که یکی از تم های اصلی فیلم هایش این است که درباره آدم ها نباید به سادگی قضاوت کرد.

"گذشته"، همانند "جدایی نادر ازسیمین" و "درباره الی"، فیلم چندلایه ای است با شخصیت هایی چند بعدی و پیچیده که به تدریج خود را در دل روایت اصلی و درامی پرتنش با محور خانواده و زندگی زناشویی، افشا می کنند. این جا هم، همان تم های همیشگی فرهادی مثل حقیقت و دروغ، به بن بست رسیدن رابطه زناشویی، اعتماد و قضاوت درباره آدم ها را داریم.

"گذشته" مثل فیلم های دیگر فرهادی، آرام شروع می شود اما به تدریج به طوفانی سهمگین تبدیل شده و شخصیت ها را در برابر هم قرار می دهد. علی مصفا و برنیس بژو در نقش زن و شوهری که بعد از چند سال جدایی، هنوز عواملی آنها را به هم وابسته می کند و اجازه نمی دهد که به سادگی از هم جدا شوند، به شدت باورپذیر و متقاعد کننده اند. طاهر رحیم نیز بار دیگر، قدرت بازیگری اش را در نقشی متفاوت به ما نشان می دهد.

فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش در کن گفت که با تغییر جغرافیای فیلمش، سبک سینمایی اش تغییر نمی کند. حرفش کاملا درست است. «گذشته»، همه عناصر سبکی و تماتیک فیلم های فرهادی را در خود دارد اما تفاوت این فیلم با فیلم های قبلی او در این است که او در این فیلم، بیش از حد، به فیلمنامه متکی است و کمتر به کارگردانی توجه کرده است. به نظرم آن قدر که دیالوگ ها و داستان و گره های داستانی برای فرهادی مهم بوده، ریتم فیلم، پیشرفت روایت و تدوین برایش اهمیت نداشته است.

فرهادی تا یک ساعت و نیم اول، عالی کار کرده اما در چهل دقیقه آخر، که ماجرای خودکشی سلین (همسر طاهر رحیم) به مسئله اصلی فیلم تبدیل می شود و همه مسائل دیگر فیلم را تحت الشعاع قرار می دهد، از مسیر منطقی و طبیعی اش دور می شود. در این بخش، فرهادی ما را بمباران اطلاعاتی می کند و می خواهد ما را با تکنیک های فیلمنامه نویسی اش و گره هایی که در لحظه بسته شده و فورا باز می شوند، مرعوب کند. در نتیجه، برخلاف بخش های اول فیلم که با دقت و مهارت کارگردانی شده، در این بخش با فیلمنامه ای مواجه ایم که انگار به سرعت دارد ورق می خورد. اما فیلم از دست نمی رود و فرهادی در پایان موفق می شود، دوباره کنترل خود را بر درام و شخصیت هایش به دست آورده و ما را با یک پایان بندی زیبا و تکان دهنده، غافلگیر کند.

فرهادی فیلم را در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته است اما فیلم فرهادی، هیچ شباهتی با سینمای فرانسوی ندارد. آدم های اصلی فیلم فرهادی، به ویژه دو مرد اصلی فیلم یعنی احمد(علی مصفا) و سمیر(طاهر رحیم)، هر دو پس زمینه خارجی دارند. موضوعی که می توانست به رویکرد اصلی یک فیلمساز فرانسوی، یعنی بحران هویت، ترومای مهاجرت و مسائل پسا استعماری تبدیل شود و یا رابطه سه گانه بین مصفا، برنیس بژو و طاهر رحیم شکل مثلث عاشقانه را پیدا کند اما فرهادی، عمدا وارد این فضاها و روایت ها نمی شود و درام پرتنش اگزیستانسیالیستی اش را حول محور تم اصلی اش، یعنی کشف حقیقت بنا می کند.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518133003_muir-cutout_70773o.png

کیت میوئر

این منتقد سینمایی تایمز، از ۵ ستاره به این فیلم ۵ ستاره داده و نوشته که اصغر فرهادی در این "درام فوق العاده"، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می گذارد. به نوشته او این فیلم نامزدی جدی برای نخل طلا به نظر می رسد.

او این فیلم را نمونه ای از علاقه اصغر فرهادی به ابهام و رازآلودگی دانسته که در فیلم "جدایی نادر از سیمین" هم نشان داده بود.

خانم میوئر بازی سه شخصیت اصلی فیلم را "فوق العاده" توصیف کرده و نوشته که آنها "خیزاب های احساسی ای ایجاد می کنند که مخاطب را به شکلی غیرمنتظره در خود غرق می کنند." به نوشته او هر یک از شخصیت های فیلم، همدردی مخاطب را بر می انگیزد و در عین حال، این همدردی را پس می زند.

به نوشته او، هیچ قهرمان یا برنده ای در این داستان نیست- داستانی که بر دوش مخاطب، بار رازی را می گذارد که هیچ یک از شخصت های داستان، هرگز آن را نخواهند دانست.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518134056_44444444444444444444444444444444.jpg

محمد عبدی

تجربه دیدنی دیگری از اصغر فرهادی که جهان تلخ و تیره ای بنا می کند که در آن انسان ها اسیر جبر و تقدیری به نظر می رسند که گریز و گزیری از آن نیست و فیلمساز ابایی ندارد که شخصیت هایش را- که هیچ کدام قهرمان نیستند؛ حتی شخصیت احمد که در ابتدا قهرمان به نظر می رسد، اما در نهایت نیست- تا سرحد سیاهی مطلق و تنهایی درونی عمیق- که ویژگی همه انسان هاست؛ گیرم که پنهانش کنند- پیش می برد و با دوربینی سیال و پر تحرک به مانند دو فیلم قبلی موفق می شود تماشاگر را در احوال درونی متلاطم آدم هایش شریک کند و او را از یک آرامش ظاهری به درون یک جهنم واقعی هدایت کند و با جزئیاتی به غایت حساب شده – که در نهایت این میزان «حساب شدگی» و بستن راه بر روی هر نوع غریزه و ناخودآگاه به فیلم لطمه می زند؛ از جمله دیالوگ های نمادین مثل اشاره به بند نیامدن باران که جایی در ساختار فیلم پیدا نمی کنند و به یکدستی اثر خدشه وارد می کنند – و نوعی تعلیق جذاب و گره گشایی لحظه به لحظه- که پیشتر در سینمای فرهادی وجود نداشت، اما در سه فیلم اخیر که می توان آنها را سه گانه فرهادی درباره مفهوم حقیقت و اشکال گونه گون آن دانست- تماشاگر را در تنشی مداوم- اما به شکلی خفیف تر از جدایی نادر از سیمین- قرار می دهد و به رغم کند شدن و تکرار برخی از لحظات، کماکان از فیلمساز و فیلمنامه نویس طراز اولی حکایت دارد که سینما را به شدت می شناسد.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518133151_abc_ann_wtb_sag_130128_704x396.jpg

جاستین چانگ

جاستین چانگ، منتقد نشریه ورایتی، نوشته که اصغر فرهادی با اینکه وطن خود ایران را ترک کرده تا فیلمی در پاریس با بازی برنیس بژو بسازد، فیلم "گذشته" نمی توانسته حسی بیش از این، به "خانه" داشته باشد.

به نوشته او، این فیلم هم مثل "جدایی نادر از سیمین" ملودرامی خانوادگی است که به شکلی بدیع، پیکرتراشی شده است. او فیلم را "فرشی تافته از رازگشایی ها"یی توصیف کرده که "به دقت طراحی شده است."

به نوشته جاستین چانگ، با وجود اینکه "حس ساختار روایی فرهادی در لحظاتی تقریبا بیش از حد قاطعانه است،" ولی او روی شخصیت ها، بازی ها و تم فیلم، توجهی "ریزبینانه" داشته است.

آقای چانگ بازی های فیلم را "قدرتمندانه" توصیف کرده است.

http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/0713/26.02/130518133128_geoff_andrew.jpg

جف اندرو

این منتقد سایت اند ساوند، درباره فیلم نوشته است: مثل دو اثر قبلی اصغر فرهادی، "گذشته" فیلمی است که به شدت بر ریزه کاری های روانشناختی و اخلاقی در فیلمنامه متکی است؛ در واقع اگر به خاطر توجهی که فرهادی به جزئیات مشخصی از میزانسن می کند نبود، این فیلم ممکن بود که در برخی لحظات، "خیلی تئاتری" حس شود.

به نوشته او، گرفتارشدن شخصیت های جدایی نادر از سیمین در رازها و دروغ هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از از رازگشایی ها "ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می رسد."

او همچنین به برخی "شلختگی ها" در روایت اشاره کرده است و نمونه آن را فراموش شدن یکی از شخصیت های اصلی در طول چند صحنه ذکر می کند.

او نوشته است که به نظر او فیلم طولانی است و سخت است که در پایان بگوییم که دقیقا قرار است فیلم درباره چه کسی یا چه چیزی باشد.

این منتقد بازی ها را محکم و میزانسن ها را استوار دانسته است و با این حال، "گذشته" را "حتی در مقایسه با "چهارشنبه سوری"و "درباره الی"، "کمی مایوس کننده" دانسته است.

————-

منبع: بی.  بی  سی

ممکن است شما دوست داشته باشید

59
دیدگاه بگذارید

Please Login to comment
59 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
46 Comment authors
جنبش مجهوللیلا فولادی ماهانییه ایرانییک دوستpiter Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
هلیا
Guest
Member
هلیا

بابک۱۱۰: هلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت… ادامه »

بابک110
Guest
Member
بابک110

هلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی… ادامه »

اىناز اذر
Member
Member
اىناز اذر

[quote nameهلیا: بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت… ادامه »

هلیا
Guest
Member
هلیا

بابک۱۱۰: هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده… ادامه »

بابک110
Guest
Member
بابک110

هلیا: بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده و… ادامه »

بابک110
Guest
Member
بابک110

با سلام
امیدوارم که شما متخصص باشید!
ولی من ترجیح میدم به موفقیتای هم وطنام احترام بزارم تا اینکه موضع بگیرم!
البته که نظر شما هم محترمه.

frank castle
Member
Member
frank castle

مریما:اینایی که می گن فرهادی خواسته هویت ایرانی رو زیر سوال ببره بهتره یه بار دیگه فیلم رو ببینن

من که اصلا نمی گم هویت ایرانی رو می خواسته زیر سوال ببره

می گم فیلم ربطی به ایران نداره و معرفی اش به نام فیلمی ایرانی ظلم در حق فیلم های داخلی است با وجود این که فیلم های عالی خودمون هم در حد اسکار نبودن

مریما
Guest
Member
مریما

اینایی که می گن فرهادی خواسته هویت ایرانی رو زیر سوال ببره بهتره یه بار دیگه فیلم رو ببینن

جليل
Guest
Member
جليل

حمید بیخیال:گه به فیلمهای فرهادی از درباره الی به این طرف دقت کنید…یعنی فیلمهای الی..جدایی..و گذشته..یک نکته ی مشترک میبینید..اینکه توی هر سه فیلم یه اتفاق رخ میده برای کاراکترهای فیلم سخته که به ماهیت اون پی ببرند…اما بالاخره اشخاص با صحبت های زیاد ودیالوگهای فراوان اون اتفاق رو رمز گشایی میکنند…..شایدبه نظر فرهادی این فرمول جواب داده که داره تکرارش میکنه…صد البته فرمول خوبیه و میشه به نام فرهادی سند زد…ولی سوال اینه که تا کی میشه اونو ادامه داد؟

فرهادی تو فیلمهاش از کارهای خدابیامرز کریستوف کیشلوفسکی الهام میگیره

جليل
Guest
Member
جليل

جلیل: امیر:عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو ***یدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن . عزیزم تا وقتی که هر کسی و هر کارگردانی یه فیلمی میسازه و ما همش براش به به و چه چه بکنیم که نمیشه ….آقای فرهادی فیلم چهارشنبه سوری و درباره الی رو خوب ساخت ولی فیلمهای بعدش فیلمهای خوبی نبودن بهتره بگم به خوبی دو فیلم قبلش نبودن….باید از کارگردانایی که فیلم خوب میسازن انتقاد بکنیم تا اشکالاتشون برطرف بشه باید واقعیت ها رو قبول کرد .باز هم میگم فیلم… ادامه »

هلیا
Guest
Member
هلیا

بابک ۱۱۰:عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم. سلام دوست عزیز. لطفا خیلی ذوق زده نشید و تا تخصص ندارید همچین نظرای سطحی ای ارائه ندید ! میدونید اسطوره یعنی چی که به آقای فرهادی میگید اسطوره!!!!! منطقی صحبت کنید چرا دچار اغراق میشید؟! حرفی نیست که ایشون در بعضی جنبه های قواعد فیلم سازی خوب کار میکنن ولی هنوز اونقد قوی نیستن که این القاب رو بعضی از دوستان بهشون میدن!!! این فیلم هیچی بویی از ملیت ایرانی نبرده و اتفاقا… ادامه »

کیارش
Guest
Member
کیارش

فردی که از فرانسه پول بگیره خب برای فرانسه هم فیلم میسازه دیگه واقعا فیلم به غیر از تنش های پی در پی چیز دیگه ای نداشت رک بگم ۲ ساعت علاف بودیم………….

محمدامین
Guest
Member
محمدامین

اول جا داره که از اقای اصغر فرهادی به خاطر این نوع فیلم سازیش تقدیر کنم. هرکس که گفته فیلم های ایشون بی سروته و بی معنی و بی هدفه معلومه هیچ چیز از سینما و فیلم سازی نفهمیده. اقای فرهادی بسیار زیرکانه مطالبی روکه میخوان رو به مخاطب القا میکنن بدون اینکه مخاطب متوجه بشه. همین طور که دوستان اشاره کردن فیلم های چندلایه ای که اقای فرهادی ساخته قابل تحسینه ولی فقط از نظر فنی نه از نظر محتوا! چون که ایشون با این فیلم(گذشته)اولا بنیاد خانواده رو زیر سوال برده ثانیا فراسه رو خیلی خوب نشون داده.… ادامه »

فروغ
Guest
Member
فروغ

امیر:عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو ***یدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن .

تو خیلی میفهمی روشنفکر بدم می اید از اذمهایی که فقط ادعای شعور میکنن

فروغ
Guest
Member
فروغ

زیاد خوشم نیومد.. خسته کننده بود هی جلو میزدم کی تموم میشه.. خیلی حرف و دعواتوش بود.. چیه اخه بابا؟ حیف نیست برف روی کاج ها.. مهناز افشار عالی بود و هست. کیه این برنیس بژو؟ در کل تنش اضطراب.. و البته سیاه نمایی از جامعه غربی واسه اینکه اینا خوششون بیاد

جلیل
Guest
Member
جلیل

امیر:عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو ***یدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن . عزیزم تا وقتی که هر کسی و هر کارگردانی یه فیلمی میسازه و ما همش براش به به و چه چه بکنیم که نمیشه ….آقای فرهادی فیلم چهارشنبه سوری و درباره الی رو خوب ساخت ولی فیلمهای بعدش فیلمهای خوبی نبودن بهتره بگم به خوبی دو فیلم قبلش نبودن….باید از کارگردانایی که فیلم خوب میسازن انتقاد بکنیم تا اشکالاتشون برطرف بشه باید واقعیت ها رو قبول کرد .باز هم میگم فیلم خوبی… ادامه »

امیر
Guest
Member
امیر

عزیزم کسایی که فیلم رو نمیفهمند حق دارن که بگن قشنگ نیست . سعی کنید اگه فیلمی رو نفهمیدید دربارش نظر ندید . چون دیگران بهتون میخندن .

جليل
Guest
Member
جليل

وای چقد این علی مصفا بد بازی میکنه یادمه توی قیلم لیلا هم به همین شکل بد و سرذد و بی روح بازی کرد به نظر من انتخاب علی مصفا برا این فیلم یک کار اشتباه بود بهترین بازیگر فیلم هم اون پسر کوچکه بود …..در کل فیلمی بود که منو نگرقت به نظر من بهترین فیلم فرهادی چهارشنبه سوریه و فیلم گذشته فیلم خوبی نیست البته احتمالش میدم جز ۵ نامزد جایزه اسکار فیلم خارجی بشه چون این روزا نبود فیلم بیداد میکنه…..یادمه سال ۸۰ اینقد فیلم خوب ایرانی داشتیم که نمیسدونستیم کدومو بفرستیم اسکار ولی الان بین بد… ادامه »

الی
Guest
Member
الی

چی داری میگی اگه ازپایین به غرب نگاه میکردشخصیت ماریو خیلی بهتر از این نشون میداد که یه جورایی نماینده مردم فرانسس که شدیدا منو یاد شخصیت بلانش درکلاه پهلوی انداخت در اینکه زنان فرانسوی برخلاف زنان ایرانی تو روابطشون خیلی خیلی ازادن

علی اسلامی:فیلم با توجه به کارای قبلی اقای فرهادی اصلا جالب نبود چندتا نکته ی استعاره ای اینقدر سروصدا نداره اقای فرهادی زیادی از پایین به غرب نگاه می کنه در اعماق قلبش بد جوری غرب زدست و امید وارم اعتماد به نفس الکی پیدا نکنه چون حمایت غربی ها از امثال گلشیفته نشون میده دنبال چی هستن

آزادی
Guest
Member
آزادی

فیلم فوقالعاده ای بود

بابک 110
Guest
Member
بابک 110

عالی بود، به همه توصیه میکنم فیلم رو ببینند و از سینمای ناب فرهادی لذت ببرند
به دور از حسادت به اسطوره هامون احترام بذاریم.

علی اسلامی
Guest
Member
علی اسلامی

فیلم با توجه به کارای قبلی اقای فرهادی اصلا جالب نبود چندتا نکته ی استعاره ای اینقدر سروصدا نداره اقای فرهادی زیادی از پایین به غرب نگاه می کنه در اعماق قلبش بد جوری غرب زدست و امید وارم اعتماد به نفس الکی پیدا نکنه چون حمایت غربی ها از امثال گلشیفته نشون میده دنبال چی هستن

ممد و ساسان
Guest
Member
ممد و ساسان

واقعا فیم بدی بود
و این ۲ ساعت را که صرفه دیدن فیلم کردیم درس می خوندیم بهتر بود

حمید بیخیال
Guest
Member
حمید بیخیال

گه به فیلمهای فرهادی از درباره الی به این طرف دقت کنید…یعنی فیلمهای الی..جدایی..و گذشته..یک نکته ی مشترک میبینید..اینکه توی هر سه فیلم یه اتفاق رخ میده برای کاراکترهای فیلم سخته که به ماهیت اون پی ببرند…اما بالاخره اشخاص با صحبت های زیاد ودیالوگهای فراوان اون اتفاق رو رمز گشایی میکنند…..شایدبه نظر فرهادی این فرمول جواب داده که داره تکرارش میکنه…صد البته فرمول خوبیه و میشه به نام فرهادی سند زد…ولی سوال اینه که تا کی میشه اونو ادامه داد؟

irani9999
Guest
Member
irani9999

بله همونطور که توی نظرات گفته شد کارگردان میخواهد. بیننده به فکر برود این فیلم انگار قسمت دوم جدایی نادر از سیمین است.در این فیلم که در حامعه به اصطلاح ازاد فرانسه تصویر برداری شده است گویی گارگردان پیوند های عاطفی و خانوادگی را به گونه ای به تصویر میکشد که به راحتی قابل فراموشی است (کنار امدن علی مصفا با زندگی همسرش با سمیر)ونیز فرهنگ و اداب رسوم گذشته نیز تنها جزئیاتی در گوشه ی البوم خطرات به جای مانده است(قورمه سبزی)

مهدی ب
Guest
Member
مهدی ب

با تشکر فراوان از جناب آقای فرهادی که تونستن با کارگردانی بسیار قوی و هوشمندانشون در این چند سال اخیر سینمای ایرانو یه تکونی بدن واقعا متشکریم. خطاب به دوستانی که میگن جدایی شبیه به دو فیلم قبلی استاد بوده، جدایی و در باره الی تماشاگر با یک پایان بازی روبرو میشه یعنی هر کس به اندازه درکش از فیلم یک برداشت خواهد کرد. اما استاد در فیلم این حق رو از بیننده میگیره که در پایان تماشاگر تصمیم بگیره. در سکانسی آخر اشکی که از گوشه چشم بیرون میاد انگشتی که گرفته میشه یعنی دلیل بر زندگی و دوست… ادامه »

PSF
Guest
Member

اثری گیرا و تکان دهنده بود. به نظرم "گذشته" پاسخی به شخصیت های فیلم "جدایی نادر از سیمین" بود. انگار که مکملی باشد برای جدایی نادر از سیمین. دو اثر اخیر فرهادی جزء شاهکارهای تکرارناپذیر سینما در سطح ایران و به خصوص بین المللی ست. در سینمای فرهادی همه چیز حساب شده است و هیچ چیزی بی دلیل نمایش داده نمی شود. انتخاب هر چیزی در فیلم هایش (از قبیل یک موقعیت ساده که به نظر پیش پا افتاده می آید) می تواند استعاره ای باشد به مفهوم کل فیلم یا بخشی از آن. به طور مثال بنده چند نمونه… ادامه »

سجاد الف
Guest
Member
سجاد الف

مسعود کیانی: کلیشه های فرهادی نشان.
آرزومندم.

چه جالب . . .
کلیشه های فرهادی نشان!
.
قبول داری کاری هرکارگردانی نیست تو فیلمهاش امضای خودش رو داشته باشه؟
یعنی اگر این فیلم رو بدون تیتراژ هم ببینی میفهمی مال فرهادیه .
.
این نکته مثبته کاره ، اما چون تو ایران تازگی داره ، شاید منفی میبینیمش .

مسعود کیانی
Guest
Member
مسعود کیانی

با سلام فیلم دارای امضای همیشگی فرهادی است . تعلیق و راز آلودگی و واکاوی روابط انسانی( جنس های مخالف به بلوغ رسیده) . اما برخلاف الی و جدایی که مثل مجسمه هایی زیبا با پیچ و خمهای زیباتر ، جزئیات کاملا در خدمت کلیت داستان بودند، در این فیلم (گذشته)جزئیاتِ زیبا ، یا نابجا هستند و یا برجسته تر از محتوای اصلی . ودارای سمت و سویی نه چندان مرتبط با قلب داستان . گویا قطعاتی زیبا از قبل انتخاب شده بودند . بعد با سرهم شدن آنها یک فلمنامه محیا شده بود. همیشه می ترسیدم از تکرار غافلگیریهای… ادامه »

سجاد الف
Guest
Member
سجاد الف

شبنم:متاسفم با این فیلم داریم به اسکار میریم بسیار ضعیف و غرب گرا. ببینید چطوری داریم اصالت ایرانی را به جهان نشون میدیم اون قبلیش بس نبود سینما همینه . . . فیلم فرهادی معنای سینماست . سینمای فرهادی! . این فیلم ربطی به ایرانیت و اصالت ایرانی نداره . انسان و مشترکات انسانی مورد بحثه . احمد میتونست یک مرد فرانسوی باشه که در مثلاً ترکیه ازدواج کرده و این اتفاق براش افتاده . . . . تو این فیلم هیچ شخصیت سیاه و یا سفیدی نداریم . همه خاکستری هستن و هیچ کس نمیتونه بگه کی بیشتر از… ادامه »

مرضیه
Guest
Member
مرضیه

از نظر من فیلم خواسته از قانون ازدواج موقت انتقاد کرده باشه .

_ali
Guest
Member
_ali

فیلم بسیار بدی بود. استیل فیلم های فرهادی رئال اجتماعی است که چرک نشان دادان جامعه است . مخصوصا با آن قابهای بسته و دوربین روی دست در جدایی که جو خفقان را می رساند تا چهره ایران را عصبی و سیاه نشان دهد. اما در فیلم "گذشته" رئال رمانتیک بود که بخاطر فرانسوی بودن کار است تا از فرانسه حس بدی پیدا نکنیم. شات های پایین شهر آنان بسیار سرسبز با قاب دختری در بالکن بسیار رومانتیک بود. دادگاه های ما شلوغ پر از ضجه و یک قاضی عصبی ولی دادگاه های آنان شیک با قاضی های با شخصیت… ادامه »

شبنم
Guest
Member
شبنم

متاسفم با این فیلم داریم به اسکار میریم بسیار ضعیف و غرب گرا. ببینید چطوری داریم اصالت ایرانی را به جهان نشون میدیم اون قبلیش بس نبود

orkideh
Guest
Member
orkideh

فیلم معمولی بود با کارهای قبلیش مقایسه کنی رو به جلو نبود و بهتر از قبلیا هم نبود …

محمد هادی
Guest
Member
محمد هادی

بسیار فیلم زیبایی بود من به شخصه خیلی کم پیش میاد بعد از دیدن یک فیلم ذهنم درگیر اون بشه اما این فیلم از اون فیلم هایی بود که انسان رو به شدت به فکر وا میداره بخصوص بازی عالیه بازیگران این فیلم که خیلی داستان رو باورپذیرتر کرده

وحیده
Guest
Member
وحیده

یه سوالی برام پیش اومده:مگه تو فیلم نگفتن زن سمیر فقط با دستگاه زنده است و اگه دستگاهو جدا کنند میمیره؟؟؟پس چرا فقط چند تا سرم بهش وصل بود و خودش نفس میکشید؟؟؟؟البته من اطلاعات پزشکی ندارم ولی تو فیلمهای دیگه این طور دیدم.

امرداد
Guest
Member

در فیلم گذشته روابطی پر تنش در زیر لایه ای از تظاهرات پوشیده است که گذشت زمان و تبدیل شدن سکانس های ابتدایی به سکانس های "گذشته" این پوشش را به شکلی پازل گونه ذره ذره محو می کند و تصویری روشن و البته گیرا در مورد درونی کردن حقیقت و تبدیل آن به "واقعیت" ارائه می دهد. بیگانه بودن کشوری که فرهادی در آن فیلم خود را ساخته است – فرانسه – و حفظ تم اصلی اغلب فیلم های این فیلم ساز در این شرایط بصورت فرامتنی به جهان شمول بودن احساسات و رخداد های دراماتکی اشاره دارد که… ادامه »

پانته ا
Guest
Member
پانته ا

az nazar man filme besiar jalebi bod va omid varam mesle jodai moafaghiat amiz bashe.vali aghae asghar farhadi tamae filmashon jodai o inast yekam khalaghiatam khobe.

امین2550ا
Guest
Member
امین2550ا

در شهرهای دیگر ایران غیر از تهران هم اکران میشه؟

water lilies
Guest
Member
water lilies

مشتاقم هر چه زودتر فیلمو ببینم امیدوارم اون بلایی که سر "کپی برابر اصل" کیارستمی آوردند و آخرشم اکرانش نکردن به سر این فیلم نیارن به بهانه ی باز بودن لباس ژولیت بینوش فیلم نباید اینجا اکران میشد غافل از اینکه دی وی دیاش دست هر کسی پیدا میشد.
ببینم لباسای خانوم برنیس بژو که زیاد باز نیست نه؟؟؟؟!!!!!!!! خدا هممونو به صراط مستقیم هدایت کنه